Prof. Piccard's fantastisch diepzeeplan VOOR DE VROUW De oorlog en het Grieksche bedrijfsleven HEVIGE GEVECHTEN BIJ FLORINA Dwars door den storm naar Londen Patrouillegevechten in Griekenland Voetbalmenu voor a.s. Zondag Britsche vliegtuigen boven Duitsehland H e r fsthoeden 4 m f i PROF. PICCARD. (Foto Archief) VAN DE HOOGTE NAAR DE DIEPTE! EEN DUIKBOOT-EXPEDITIE TOT 5000 M. BENEDEN DEN WATERSPIEGEL. Van de grootste hoogte naar de laagste diepte, zoo zou men het nieuwe en intusschen al 2 jaar oude plan van den wereldver maarden onderzoeker prof. Pic- card kunnen noemen, dat thans binnenkort tot uitvoering zal ko men. De Brusselsche professor August Piccard heeft nooit opgehouden de wereld te verba zen en ontzag in te boezemen. Met zijn leer lingcollega ir. Max Cosijns maakte hij mo gelijk, wat voor onmogelijk werd gehou den; mcérdere malen drong hij door tot niet eerder bereikte stratosfeerhoogten, hij maakte er berekeningen en deed er onder zoekingen omtrent de verwarming en af koeling der gassen, hij bracht er „luohtmon sters" van mee en maakte zich al bij al ver dienstelijk door zijn verbluffend en belang rijk wetenschappelijk werk, Van de grootste hoogte naar de laagste diepte, dat is voor prof. Pic card maar een koersverandering en in de rust en eenzaamheid van zijn physisch laboratorium is hij sinds geruimen tijd druk bezig met de ernstige voorbereiding van nieuwe niet minder verbazingswekkcinde plannen,- n.1. het diepzee-onderzoek op een laagte-niveau dat evenmin tot nog toe werd bereikt als de hoogte tot waar hij opsteeg. Ditmaal {Jus wilde de professor zich „diep gaand" bezighouden met wat zich afspeelt onder de gigantische water massa's van de Oceaan. En, zooals de geleerde reeds verleden jaar in een interview met een Fransch dag blad mededeelde, in zijn stalen diep zee-kogel die door kilometerlange kabels met de oppervlakte verbon den zal zijn, wil hij „de mogelijke vijandige monsters dor diepzeewou den trotseeron," en zelfs de modder lagen onderzoeken die zij „na de zondvloed niet verlaten hebben." Prof. Piccard's voorbereidingen, waaromtrent hij dezer dagen tijdens een congres van de Zwitsersche aca demie voor natuurwetenschappen te Locarno interssante mededeelingen deed, leidden tot de constructie van verschillende apparaten en instru menten die hem tijdens zijn voor genomen koene „duiktocht" goede diensten zullen moeten bewijzen. Reeds eerder hebben andere onderzoekers, o.m. een Amerikaan, diepzee-pogingen on dernomen, waarbij zij bij het bereiken van een zekere dieptegrens op de moeilijkheid stuitten dat hun kogel niet verder bestand zou zijn tegen den enonnen druk van de watermassa's En ofschoon prof. Piccard's moed om af te dalen tot de flora en fauna van de diep-, zee spreekwoordelijk is, niet minder groot is zijn verantwoordelijkheidsgevoel en hij heeft er zich terdege rekenschap van gege ven dat zijn onderzoekingen alleen dan kun nen slagen, wanneer hij zoodanig gewapend is dat hij niet aan dieptegrenzen gebon den is. Om klaarheid te brengen in de ge heimen van het onderzeeleven heeft de pro fessor thans een diepte van 4500 meter ge noemd die hij ditmaal bereiken wil en ten einde den enormen druk der watermassa's op een dergelijk laagteniveau te kunnen weerstaan, was hel dus zaak efcn kogel te construceren, die daartegen opgewassen zou zijn. Bovendien moeten zijn instrumenten het mogelijk maken om in de ondoordring bare duisternis die daar hecrscht zijn waar nemingen te kunnen verrichten en den weg terug naar de oppervlakte'élk oogenblik te kunnen afleggen. „Geen bijzondere moeilijkheden" De op weerstand en druk berekende con structie van den diepzéekogel van prof. Piccard bood niet eens bijzondere moeilijk heden, hetgeen voor de hand ligt, wanneer men bedenkt dat tal van hoogedruk-ketels op een binnendruk berekend zijn, die veel grooter is dan de nu te verwachten buiten druk. De doorsnede van de waterdichte ca bine zou slechts een diameter van 1 Meter 70 hebben', terwijl die welke voor zijn stra- tosfeervlucht van 10.000 meter was gebouwd 2 meter 10 mat. Dat heteekent dat de pro fessor tijdens zijn tocht niet rechtop zou kun nen staan, maar tot zitten genoopt is. Pic card overweegt echter die doorsnee iets grooter, pl.m. 2 meter, Ie maken. Vanaf liet schip dat de kogel vervoeren zal en met behulp van de ballast die de on derzoekei „aan boord" heeft, zal het ge vaarte met een snelheid van 1 meter per seconde dus 3600 meter per uur zinken terwijl een ingenieuze vondst van den ge leerde het mogelijk maakt 'op eenvoudige wijze ballast kwijt te raken en naar ver kiezing te stijgen. Merkwaardig is voorts bet féit dat tal van onderdeden, zooals de trechter waardoor de ballast den kogel ver laat, daar niet aan vastgeklonken zitten omdat zij op die wijze den waterdruk niet zouden kunnen weerstaan maar door middel van zeer sterke magneten Worden vastgehouden. De constructie van de „cabi nekamer" is berekend op 'een druk van 1500 atmosfeer, terwijl een der grootste moeilijkheden, de constructie van de patrijs poorten, die uit den aard der zaak niet van glas konden worden vervaardigd, tot oplos sing kwam door de toepassing van zuiver kwarts, dat even doorzichtig is als glas en vrij is van spanningen. Terwijl de diepzeekogel naar de lage regionen afdaalt, zal een schip hem aan de oppervlakte vergezellen en prof. Piccard vond een speciaal „contact-systeem" waardoor de op varenden aan boord van het schip op de hoogte blijven van de richting die de kogel uitgaat. De professor hoopt binnenkort te begin nen en het behoeft nauwelijks betoog dat tal van „proef-duiken" met den kogel aan de eigenlijke onderzoekingstocht vooraf zul len gaan. Hét is mogelijk, dat er een soort generale repetitie wordt gehouden in het water van het Léman-meer tuschen Lausan- ne en Vevey, dat op verschillende punten 300 meter diep is. Vervolgens zal de geheele, installatie aan boord van een schip wordei/ gebracht dat de expeditie naar de Canari- sche eilanden voeft, waar diepten tot 6000 nieter worden gevonden. De eerste tocht wordt met den onbémanden kogel gedaan en zoo deze slaagt, dan zal Prof. Piccard zich zelf inschepen aanvankelijk voor een „duik" naar. een diepte van 2000 meter, la ter voor een tocht van 4000 meter, terwijl dan ten slotte de experimenten op diepten van 5000 en meer zullen volgen. Met behoeft geen betoog dat de interna tionale wereld de experimenten van den unieken geleerde met klimmende belang stelling volgt en met de ernst en genegen heid der voorbereidingen voor oogen, is de verwachting gewettigd, dat prof. Piccard met zijn diepzee-tochten nieuwen luister zal bijzetten aan de roep, die hij door zijn „hoogtetochten" reeds geniet. Spilmogendheden als voorname klant uitgeschakeld. Tot dusverre voerde Griekenland vooral tabak (50 pet. van den export), rozijnen, olijven, vruchten en ertsen (chroom en nik keierts) uit naar de spilmogendheden. Grie kenland zelf had geen ijzerindustrie. Zijn belangrijkste economische factor was zijn koopvaardijvloot, die ruim twee mihoen brt. ton omvatte. Wel waren dit grootendeels verouderde- schepen, die op risico varen en de wilde vaart uitoefenen. Bijna de geheele Grieksche vloot ys in Londen verzekerd. De economische afhankelijkheid van Engeland blijkt vooral ook uit de omstandigheid, dat bet zichtbare Engelsclie kapitaal in Grie kenland ruim twee milliard lire bedraagt en dat de staatsschulden van Griekenland aan Engeland ruim 1? millioen pond groot zijn. De Duitsch-Grieksche handel werd voltrok ken binnen liet kader van liet handelsver drag, dat in September j.1. tussehen beide landen was gesloten. Uit dit verdrag blijkt, dat de Grieksche ertsleveranties die voor den oorlog van belang waren, d.w.z. chroom en nikkelerts, een zeer geringen rol in den Duitschen invoer spelen. Duitsehland be trekt deze ertsen vooral uit Zuid Slavie, Finland en Rusland. Bijna de geheele nik- nelvoorraden van Griekenland werden in dertijd door Italië opgekocht en zijn reeds geleverd, d.w.z. de spil wordt door het weg vallen van den Griekschen export niet ge troffen. Omgekeerd heeft Griekenland voor al ijzer, draad, suiker en cellulose uit Duitsehland en levensmiddelen uit Egypte en Australië ingevoerd. Daar de Engelsche scheepstransporten door gebrek aan tonnage van Engeland steeds meer achterwege blij ven, is Griekenland door het .wegvallen van den handel met de spil het ergst getroffen. Griekenland heeft voor Engeland daaren tegen wapens geleverd aan het Engelsche leger in het "nabije Oosten, "heeft verkapte oliedepots voor de Engelsche Middelland- sclie Zeevloot onderhouden en zijn geogra- fisch-strategiscbe positie ter beschikking van Engeland gesteld, daarom is Grieken land zonder eigen voordeel door Engeland uitgebuit en in den steek gelaten, aldus Trans Kontinent Press uit Berlijn. Caoadeesche militaire bases in Ierland? Voorstel van de Canadeesche regeering. -De leider van de conservatieve partij fractie in' het Canadeesche parlement, Han- son, heeft naar uit Ottawa gemeld wordt, aan zijn regeering voorgesteld, zich met de Iërsche regeering in verbinding te stellen omtrent verpachting van Iersch gebied voor het inrichten van Canadeesche vloot- cn vliegtuigsteunpunten Hanson wist vrelis waar niet, of de Iersche regeering op dit voorstel zou ingaan, doch de Canadeesche regeering moest het probeeren. Vooral moest Canada trachten, vliegtuigsteunpun- te in Zuid- cn West Ierland, alsmede ma rinebases aan de Iersche westkunst te ver krijgen. De Valera's weigering, zulke bases af te staan en zijn vasthouden aan handhaving van een stricte Iersche neutraliteit vormden naar de meening van Hanson een ernstig probleem voor de Britsche oorlogvoering. Van het Grieksche front Saloniki hevig gebombardeerd De correspondent van(het agentschap Ste- fani meldt yan „ergens aan de Grieksch- Zuidslavische grens", dat eenige deserteurs van Jiet Grieksche leger de Zuidslavische grens zijn gepasseerd. Zij zijn door de auto riteiten ontwapend en geïnterneerd. In de omgeving van het Prespa-meer heeft men Dinsdag den geheelen dag het kanongebul der gehoord. Ilct geschutvuur was zoo he vig, dat de ruiten in alle grensdorpen tril den. Volgens de verhalen der deserteurs zouden de Italianen bun operaties verhevigd hebben aan belangrijke knooppunten van wegen bij Florina, waarvan de controle hun de mogelijkheid zou geven op breede schaal gemechaniseerde strijdkrachten te gebrui ken om het Grieksche binnenland in te trekken. De weg van Pisodcro naar Florina vormt de eenige verbinding in dezen sec tor. Reizigers uit Saloniki vertelden, dat de trein, waarmede zij reisden, verscheidene malen midden in bet veld.stopte in verband niet luchtalarm. In den sector van Saloniki is de actie der Italiaansche luchtmacht nog steeds zeer hevig. Italiaansche piloten, die laag vliegen, treffen militaire doelen met hun bommen en het vuur hunner mitrail leurs. Duifsch weermachthericht Aanvallen op Londen voortge zet. Het opperbevel van de weermacht maakt bekend: Terwijl het Britsche luchtwapen in den nacht van 11 op 12 November door.storm cn gevaar voor ijsafzetting niet kon optre den, zetten de Duitsche gevechtsformaties hun vergeldingsvluchtcn naar Londen met succes voort. Ook in den loop van 12 No vember vielen zijn Londen aan. Een gas fabriek en pakhuizen in Kensington kregen zware treffers.. Voorts waren succesvolle bomaanvallen gericht op havencomplexen en verkeerswerken. pakhuizen, wapenfabrie ken en eert clcetrische centrale in Zuid-En- geland. Voortgegaan werd met het leggen van mijnen voor Britsche havens. In den. nacht van 12. op 13 November wierpen eenige Britsche vliegtuigen boni- men in West-Duitschland, dié bijna uitslui tend in het open veld terecht kwamen en daar slechts schade aan de velden aan richtten. Slecbis in een plaals werd een woonhuis getroffen. Twee huizen alsmede een waterleiding werden beschadigd en verscheidene perso nen die nieti n dc. schuilplaats waren ge gaan werden gewond. Elders ontstond schade aan een spoorlijn, welke snel hersteld kon worden. Aan Duitsche zijde werden gisteren geen verliezen geleden. Naar achteraf gemeld wordt is het aantal der door het Italiaan sche vliegercorps op 11 November neerge schoten vliegtuigen tot tien gestegen. Italiaansch weermachthericht V oorpost enschermu tselingen Afrika. In zijn weermachtsbericht no. 159 maakt het Italiaansche hoofdkwartier .het volgen de bekend: Er was bedrijvigheid van patroiulles en van de artillerie in de zone van Korcha, po gingen van den vijand om onze vooruitge schoven stellingen aan de overzijde van de grens in het gebied van Epirus te naderen, werden verijdeld. Onze iuchtformalies bom bardeerden vijandelijke stellingen in liet Pindusgebergte, den viersprong Mitzuni— Janina alsmede de gebieden van Kalibaki en Filippad. In de zone van Berat werd een vliegtuig van het type Blcnheim door onze jagers neergehaald. Vijandelijke vliegtuigen ondernamen een aanval op Durazzo (Alba nië, waarbij eenige personen gedood en eenige anderen gewond werden. Een vijan delijke machine werd waarschijnlijk neer gehaald. Tijdens een verkenningsvlucht naar Malta werd een van onze jachtvlieg tuigen neergehaald. In Noord Afrika bombardeerden onze ma chines militaire inrichtingen te Suez en de vliegvelden van Cairo cn Aboukir, waarbij treffers op de doelen geplaatst werden. In Oost Afrika liet de vijand tijdens een gevecht tussehen onze voorposten en vijan delijke formaties in de zone van Kassala vijftig dooden op het slagveld achter. Onze troepen maakten machinegeweren, geweren, en munitie buit. Aan onze zijde waren de verliezen zeer gering. Onze luchtmacht bom bardeerde en beschoot de loopgraven en ar tilleriestellingen, alsmede vijandelijke kam pen en gemechaniseerde strijdmiddelen na bij Otroeb in de zone van Kassala. Dc vij andelijke lyehtmacht ondernam een aanval op Me'temma, waarbij drie personen gedood en twaalf gewond wérden. Onze jagers haal den een toestel van het type Gloster neer. Twee andere vliegtuigen werden waarschijn lijk neergehaald. Voorts wordt melding gemaakt van een vijandelijke luchtaanval op Brindisi. Tarpn- te en Bari. Alleen in laatst, genoemde stad werden bommen geworpen, die onbeteeke nendë materieele schade aanrichtten. Drie personen werden gedood. 2e klasse A. West-FrisiaAFC; OSVAlcm. Victrix; ZeeburgiaVVZ; Alkm. BoysDWV; WFC-. ZFC. Se klasse A. QSC—KW; Zaandijk—ZW; GVOPur. merstejjn; HollandiaSt. George. 4e klasse A. BKCSchagen; MFCDTS; Nieuwe Nie. dorpWiei;ingerwaard; BergenSucces. Reserve 2e klasse A. Ajax 3—WFC 2; KFC 2—Zeeburgia 2; DWS 3Kennemers 2; De Spartaan 3OSV 2. Reserve 2e klasse B. DWV 2O VVO 2; De Meteoor 2—AFC 3; TOG 2—De Volewijekers 2; HFC 2—Volén- dam 2; EDO 2—VSV Geringe schade. 200.000 kg. bom men op Londen. In den vorigen nacht hebben, naar het D.N.B'. verneemt, vijandelijke vluchten naar het Duitsche rijksgebied slechts in betrek kelijk geringen omvang plaats gehad. Overdag zijn gisteren aanvallen onderno men zoowel op Londen vooral op dc in stallaties in het Westen der stad (gasfabrie ken en pakhuizen) alsook op Dover. Des nachts ondernamen bij zeer goed uitzicht honderd Duitsche gevechtsvliegtuigen aan vallen op Londen. Ruim 200.001) kilogram bommen werden daarbij omlaaggeworpen. Luchtgevechten vonden niet plaats. De vij andelijke verliezen zijn nog niet bekend Een Duitsch. vliegtuig wordt vermist. Is er wel een en kel onderdeel der garderobe, waar van het koopen ons zooveel hoofdbrekens kost als een nieuwe hoed? We geloo- ven het niet, maar begrijpelijk is het mgetwijfeld, want een hoed heeft 't in zijn macht om den totaal indruk te doen slagen of mislukken. Een hoed is om zoo te zeggen het visite kaartje eener vrouw en daarom is het inderdaad niet overbodig, dat deze keus met zorg geschiedt. Vele vrouwen kunnen, waar het andere kleeding- stukken betreft, steeds spoedig een beslissing nemen, maar om een hoed naar haar zin te vinden, loo- pen zij vaak van de eene zaak naar de andere, voor en aleer zij be vredigd zijn. Vrouwen begrij pen zooiets. maar mannen wagen het zelfs te lachen om een dergelijk feit! Ontkennen kunnen zij even wel niet, dat zij wat trotsch op hun vrouw zijn, indien zij inderdaad een goede keuze gedaan heeft! Het koopen van een herfsthoed zal ook ditmaal voor velen onzer weer passen en nog eens pasen met zich mede brengen. La ten wij er ter geruststelling evenwel aan mogen toevoegen, dat de hoeden ditmaal zeer gematigd van vorm zijn en dat we geen uitzonderlijke bouwsels zullen zien. die vanwege hun grilligheid den naam van hoed niet meer verdienen FluweeJ en vilt zullen tot de veel verwerkte materialen be- hooren. terwij] men beide ook combineeren zal. De bret met aan één zijde sterk opg^1- gen aiicj waiiUwaciii zich evenals ae mate lot. Over het algemeen zullen de eenvou dige. sportieve vilten hoeden meer gedra gen worden dan die. welke ondeT het zeer gekleede genre gerangschikt worden. Het streven naar eenvoud en versobering doet zich trouwens over de geheele linie der Mode voelen. Nieuw is de combinatie van hoed en tasch. zooals de schets links te zien ?eeft. uitgevoerd in mat groen antilope. Bovenaan links een hoed die van doorge stikt zwart vilt is gemaakt. Rood lint om den bol en zwart-rooden imitatievogel. On deraan een zwart fluweelen baret met in gehaalde ruimte aan voor- en zijkanten afgewerkt met smallen band, die boven het voorhoofd gestrikt wordt. (Nad-uk verboden) (G. C-M.S.) Hevige storm ia Amerika ENORME SCHADE IN VERSCHIL LENDE LANDSTREKEN. Ontploffingen en branden. - Groote schade onder den veetti- pel. De najaarstonnen in hetmidden-wesleii van de Ver. Staten hebben tot dusver aan 73 menschen liet leven gekos't. In het Mi- chiganmeer is tijdens een orkaan hei Ame- rikaansclie vrachtschip W'illiam Da\ock ge zonken. De uit 33 koppen bestaande beman ning wordt als verloren beschouwd. Een an der vrachtschip en twee visschersbooten worden vermist. Vijf andere vraclftbooten zijn door den storm vaslgeloopen. In groo te gebieden van het middenwesten is het te- lefoon- en treinverkeer volkomen gostag- neerd. In Minnesota, heeft het noodweer groote schade onder den veestapel aange richt. De storm ging gepaard met sneeuw val eu sterke temperatuurdaling. De om vang van de aangerichte schade valt nog niet te overzien. In den loop van den nacht zijn te New York nog meer berichten over ontploffingen en branden in verschillende landsdeelcn der Vereenigde Staten binnengekomen. Te Cari- ton (Ohio) is een olietank van de Alleghany Oil Company uit elkaar gesprohgen en in brand geraakt. De raffinaderij bezit 13 tanks, doch de brand kon tot nu toe tot zijn haard beperkt blijven. Te Oklahoma- City ontplofte een olietoren en beschadigde, resp. vernielde de omliggende installaties. Voorts is een brand ontstaan in het droog dok van Seattle. Deze kon echter gebluscht worden, voordat groote schade was aange richt. Eendenjagers doodgevroren Door een sneeuwstorm verrast, Tijdens een sneeuwstorm zijn 15 eenden jagers om het leven gekomen. Bij W'indsor (Onlario) beeft men de lijken van twee doodgevroren éendenjagers gevonden. Er worden nog 9 jagers vermist en men heeft de hoop opgegeven, hen nog levend te zul len vinden. DE WONING WORDT VERDUISTERD Het verduisteringsprobleem voldoet niet steeds in iedere woning evenzeer. Aange zien de oorlogstoestand meebrengt, dat iedereen nauwgezet de voorschriften na komt. probeert men op allerlei manieren, wat wel het meest afdoende zal blijken te zijn. Op onze schets geven wij een practi- sche afdekking der vensters weer. die in derdaad blijkt te voldoen. Men neemt pa pier. dat iets breeder is dan de ramen en ook over den vensterbank valt. Aan den onderkant wordt een lat bevestigd door middel van plakken of met punaises (afb. links midden) Aan het venster wordt ver in genoeg boven het glas een andere lat be vestigd. waarin drie schroefoogen worden geschroefd. Op deze lat wordt het papier bevestigd en touw of koord vanaf den lat achter het papier en ook aan de voorzijde, dat men door de oogen voert en vervolgens beide koorden door het derde schroefoog 'afb. rechts midden). Men moet er vooral op letten, dat het Koord lang genoeg is. Indien men het zwarte papieren gordijn erg somber vindt* kan men het beplakken met steiretjes en andere motieven van goud-, zilver- of gekleurd papier of er rui ten over plakken. Voor een kinderkamer l=ent zich deze versiering uitstekend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 6