Prof. Piccard's fantastisch
diepzeeplan
VOOR DE VROUW
De oorlog en het
Grieksche bedrijfsleven
HEVIGE GEVECHTEN
BIJ FLORINA
Dwars door den
storm naar Londen
Patrouillegevechten
in Griekenland
Voetbalmenu
voor a.s. Zondag
Britsche vliegtuigen
boven Duitsehland
H e r fsthoeden
4
m
f
i
PROF. PICCARD.
(Foto Archief)
VAN DE HOOGTE NAAR DE DIEPTE!
EEN DUIKBOOT-EXPEDITIE TOT 5000 M.
BENEDEN DEN WATERSPIEGEL.
Van de grootste hoogte naar de
laagste diepte, zoo zou men het
nieuwe en intusschen al 2 jaar
oude plan van den wereldver
maarden onderzoeker prof. Pic-
card kunnen noemen, dat thans
binnenkort tot uitvoering zal ko
men.
De Brusselsche professor August Piccard
heeft nooit opgehouden de wereld te verba
zen en ontzag in te boezemen. Met zijn leer
lingcollega ir. Max Cosijns maakte hij mo
gelijk, wat voor onmogelijk werd gehou
den; mcérdere malen drong hij door tot
niet eerder bereikte stratosfeerhoogten, hij
maakte er berekeningen en deed er onder
zoekingen omtrent de verwarming en af
koeling der gassen, hij bracht er „luohtmon
sters" van mee en maakte zich al bij al ver
dienstelijk door zijn verbluffend en belang
rijk wetenschappelijk werk,
Van de grootste hoogte naar de
laagste diepte, dat is voor prof. Pic
card maar een koersverandering en
in de rust en eenzaamheid van zijn
physisch laboratorium is hij sinds
geruimen tijd druk bezig met de
ernstige voorbereiding van nieuwe
niet minder verbazingswekkcinde
plannen,- n.1. het diepzee-onderzoek
op een laagte-niveau dat evenmin
tot nog toe werd bereikt als de
hoogte tot waar hij opsteeg. Ditmaal
{Jus wilde de professor zich „diep
gaand" bezighouden met wat zich
afspeelt onder de gigantische water
massa's van de Oceaan. En, zooals
de geleerde reeds verleden jaar in
een interview met een Fransch dag
blad mededeelde, in zijn stalen diep
zee-kogel die door kilometerlange
kabels met de oppervlakte verbon
den zal zijn, wil hij „de mogelijke
vijandige monsters dor diepzeewou
den trotseeron," en zelfs de modder
lagen onderzoeken die zij „na de
zondvloed niet verlaten hebben."
Prof. Piccard's voorbereidingen,
waaromtrent hij dezer dagen tijdens
een congres van de Zwitsersche aca
demie voor natuurwetenschappen te
Locarno interssante mededeelingen
deed, leidden tot de constructie van
verschillende apparaten en instru
menten die hem tijdens zijn voor
genomen koene „duiktocht" goede
diensten zullen moeten bewijzen.
Reeds eerder hebben andere onderzoekers,
o.m. een Amerikaan, diepzee-pogingen on
dernomen, waarbij zij bij het bereiken van
een zekere dieptegrens op de moeilijkheid
stuitten dat hun kogel niet verder bestand
zou zijn tegen den enonnen druk van de
watermassa's
En ofschoon prof. Piccard's moed om af
te dalen tot de flora en fauna van de diep-,
zee spreekwoordelijk is, niet minder groot
is zijn verantwoordelijkheidsgevoel en hij
heeft er zich terdege rekenschap van gege
ven dat zijn onderzoekingen alleen dan kun
nen slagen, wanneer hij zoodanig gewapend
is dat hij niet aan dieptegrenzen gebon
den is. Om klaarheid te brengen in de ge
heimen van het onderzeeleven heeft de pro
fessor thans een diepte van 4500 meter ge
noemd die hij ditmaal bereiken wil en ten
einde den enormen druk der watermassa's
op een dergelijk laagteniveau te kunnen
weerstaan, was hel dus zaak efcn kogel te
construceren, die daartegen opgewassen zou
zijn. Bovendien moeten zijn instrumenten
het mogelijk maken om in de ondoordring
bare duisternis die daar hecrscht zijn waar
nemingen te kunnen verrichten en den weg
terug naar de oppervlakte'élk oogenblik te
kunnen afleggen.
„Geen bijzondere moeilijkheden"
De op weerstand en druk berekende con
structie van den diepzéekogel van prof.
Piccard bood niet eens bijzondere moeilijk
heden, hetgeen voor de hand ligt, wanneer
men bedenkt dat tal van hoogedruk-ketels
op een binnendruk berekend zijn, die veel
grooter is dan de nu te verwachten buiten
druk. De doorsnede van de waterdichte ca
bine zou slechts een diameter van 1 Meter
70 hebben', terwijl die welke voor zijn stra-
tosfeervlucht van 10.000 meter was gebouwd
2 meter 10 mat. Dat heteekent dat de pro
fessor tijdens zijn tocht niet rechtop zou kun
nen staan, maar tot zitten genoopt is. Pic
card overweegt echter die doorsnee iets
grooter, pl.m. 2 meter, Ie maken.
Vanaf liet schip dat de kogel vervoeren
zal en met behulp van de ballast die de on
derzoekei „aan boord" heeft, zal het ge
vaarte met een snelheid van 1 meter per
seconde dus 3600 meter per uur zinken
terwijl een ingenieuze vondst van den ge
leerde het mogelijk maakt 'op eenvoudige
wijze ballast kwijt te raken en naar ver
kiezing te stijgen. Merkwaardig is voorts
bet féit dat tal van onderdeden, zooals de
trechter waardoor de ballast den kogel ver
laat, daar niet aan vastgeklonken zitten
omdat zij op die wijze den waterdruk niet
zouden kunnen weerstaan maar door
middel van zeer sterke magneten Worden
vastgehouden. De constructie van de „cabi
nekamer" is berekend op 'een druk van
1500 atmosfeer, terwijl een der grootste
moeilijkheden, de constructie van de patrijs
poorten, die uit den aard der zaak niet van
glas konden worden vervaardigd, tot oplos
sing kwam door de toepassing van zuiver
kwarts, dat even doorzichtig is als glas en
vrij is van spanningen.
Terwijl de diepzeekogel naar de
lage regionen afdaalt, zal een schip
hem aan de oppervlakte vergezellen
en prof. Piccard vond een speciaal
„contact-systeem" waardoor de op
varenden aan boord van het schip
op de hoogte blijven van de richting
die de kogel uitgaat.
De professor hoopt binnenkort te begin
nen en het behoeft nauwelijks betoog dat
tal van „proef-duiken" met den kogel aan
de eigenlijke onderzoekingstocht vooraf zul
len gaan. Hét is mogelijk, dat er een soort
generale repetitie wordt gehouden in het
water van het Léman-meer tuschen Lausan-
ne en Vevey, dat op verschillende punten
300 meter diep is. Vervolgens zal de geheele,
installatie aan boord van een schip wordei/
gebracht dat de expeditie naar de Canari-
sche eilanden voeft, waar diepten tot 6000
nieter worden gevonden. De eerste tocht
wordt met den onbémanden kogel gedaan
en zoo deze slaagt, dan zal Prof. Piccard
zich zelf inschepen aanvankelijk voor een
„duik" naar. een diepte van 2000 meter, la
ter voor een tocht van 4000 meter, terwijl
dan ten slotte de experimenten op diepten
van 5000 en meer zullen volgen.
Met behoeft geen betoog dat de interna
tionale wereld de experimenten van den
unieken geleerde met klimmende belang
stelling volgt en met de ernst en genegen
heid der voorbereidingen voor oogen, is de
verwachting gewettigd, dat prof. Piccard
met zijn diepzee-tochten nieuwen luister zal
bijzetten aan de roep, die hij door zijn
„hoogtetochten" reeds geniet.
Spilmogendheden als voorname
klant uitgeschakeld.
Tot dusverre voerde Griekenland vooral
tabak (50 pet. van den export), rozijnen,
olijven, vruchten en ertsen (chroom en nik
keierts) uit naar de spilmogendheden. Grie
kenland zelf had geen ijzerindustrie. Zijn
belangrijkste economische factor was zijn
koopvaardijvloot, die ruim twee mihoen brt.
ton omvatte. Wel waren dit grootendeels
verouderde- schepen, die op risico varen en
de wilde vaart uitoefenen. Bijna de geheele
Grieksche vloot ys in Londen verzekerd. De
economische afhankelijkheid van Engeland
blijkt vooral ook uit de omstandigheid, dat
bet zichtbare Engelsclie kapitaal in Grie
kenland ruim twee milliard lire bedraagt en
dat de staatsschulden van Griekenland aan
Engeland ruim 1? millioen pond groot zijn.
De Duitsch-Grieksche handel werd voltrok
ken binnen liet kader van liet handelsver
drag, dat in September j.1. tussehen beide
landen was gesloten. Uit dit verdrag blijkt,
dat de Grieksche ertsleveranties die voor
den oorlog van belang waren, d.w.z. chroom
en nikkelerts, een zeer geringen rol in den
Duitschen invoer spelen. Duitsehland be
trekt deze ertsen vooral uit Zuid Slavie,
Finland en Rusland. Bijna de geheele nik-
nelvoorraden van Griekenland werden in
dertijd door Italië opgekocht en zijn reeds
geleverd, d.w.z. de spil wordt door het weg
vallen van den Griekschen export niet ge
troffen. Omgekeerd heeft Griekenland voor
al ijzer, draad, suiker en cellulose uit
Duitsehland en levensmiddelen uit Egypte
en Australië ingevoerd. Daar de Engelsche
scheepstransporten door gebrek aan tonnage
van Engeland steeds meer achterwege blij
ven, is Griekenland door het .wegvallen van
den handel met de spil het ergst getroffen.
Griekenland heeft voor Engeland daaren
tegen wapens geleverd aan het Engelsche
leger in het "nabije Oosten, "heeft verkapte
oliedepots voor de Engelsche Middelland-
sclie Zeevloot onderhouden en zijn geogra-
fisch-strategiscbe positie ter beschikking
van Engeland gesteld, daarom is Grieken
land zonder eigen voordeel door Engeland
uitgebuit en in den steek gelaten, aldus
Trans Kontinent Press uit Berlijn.
Caoadeesche militaire bases
in Ierland?
Voorstel van de Canadeesche
regeering.
-De leider van de conservatieve partij
fractie in' het Canadeesche parlement, Han-
son, heeft naar uit Ottawa gemeld wordt,
aan zijn regeering voorgesteld, zich met de
Iërsche regeering in verbinding te stellen
omtrent verpachting van Iersch gebied voor
het inrichten van Canadeesche vloot- cn
vliegtuigsteunpunten Hanson wist vrelis
waar niet, of de Iersche regeering op dit
voorstel zou ingaan, doch de Canadeesche
regeering moest het probeeren. Vooral
moest Canada trachten, vliegtuigsteunpun-
te in Zuid- cn West Ierland, alsmede ma
rinebases aan de Iersche westkunst te ver
krijgen.
De Valera's weigering, zulke bases af te
staan en zijn vasthouden aan handhaving
van een stricte Iersche neutraliteit vormden
naar de meening van Hanson een ernstig
probleem voor de Britsche oorlogvoering.
Van het Grieksche front
Saloniki hevig gebombardeerd
De correspondent van(het agentschap Ste-
fani meldt yan „ergens aan de Grieksch-
Zuidslavische grens", dat eenige deserteurs
van Jiet Grieksche leger de Zuidslavische
grens zijn gepasseerd. Zij zijn door de auto
riteiten ontwapend en geïnterneerd. In de
omgeving van het Prespa-meer heeft men
Dinsdag den geheelen dag het kanongebul
der gehoord. Ilct geschutvuur was zoo he
vig, dat de ruiten in alle grensdorpen tril
den. Volgens de verhalen der deserteurs
zouden de Italianen bun operaties verhevigd
hebben aan belangrijke knooppunten van
wegen bij Florina, waarvan de controle hun
de mogelijkheid zou geven op breede schaal
gemechaniseerde strijdkrachten te gebrui
ken om het Grieksche binnenland in te
trekken. De weg van Pisodcro naar Florina
vormt de eenige verbinding in dezen sec
tor. Reizigers uit Saloniki vertelden, dat de
trein, waarmede zij reisden, verscheidene
malen midden in bet veld.stopte in verband
niet luchtalarm. In den sector van Saloniki
is de actie der Italiaansche luchtmacht nog
steeds zeer hevig. Italiaansche piloten, die
laag vliegen, treffen militaire doelen met
hun bommen en het vuur hunner mitrail
leurs.
Duifsch weermachthericht
Aanvallen op Londen voortge
zet.
Het opperbevel van de weermacht maakt
bekend:
Terwijl het Britsche luchtwapen in den
nacht van 11 op 12 November door.storm
cn gevaar voor ijsafzetting niet kon optre
den, zetten de Duitsche gevechtsformaties
hun vergeldingsvluchtcn naar Londen met
succes voort. Ook in den loop van 12 No
vember vielen zijn Londen aan. Een gas
fabriek en pakhuizen in Kensington kregen
zware treffers.. Voorts waren succesvolle
bomaanvallen gericht op havencomplexen
en verkeerswerken. pakhuizen, wapenfabrie
ken en eert clcetrische centrale in Zuid-En-
geland. Voortgegaan werd met het leggen
van mijnen voor Britsche havens.
In den. nacht van 12. op 13 November
wierpen eenige Britsche vliegtuigen boni-
men in West-Duitschland, dié bijna uitslui
tend in het open veld terecht kwamen en
daar slechts schade aan de velden aan
richtten. Slecbis in een plaals werd een
woonhuis getroffen.
Twee huizen alsmede een waterleiding
werden beschadigd en verscheidene perso
nen die nieti n dc. schuilplaats waren ge
gaan werden gewond.
Elders ontstond schade aan een
spoorlijn, welke snel hersteld kon worden.
Aan Duitsche zijde werden gisteren geen
verliezen geleden. Naar achteraf gemeld
wordt is het aantal der door het Italiaan
sche vliegercorps op 11 November neerge
schoten vliegtuigen tot tien gestegen.
Italiaansch weermachthericht
V oorpost enschermu tselingen
Afrika.
In zijn weermachtsbericht no. 159 maakt
het Italiaansche hoofdkwartier .het volgen
de bekend:
Er was bedrijvigheid van patroiulles en
van de artillerie in de zone van Korcha, po
gingen van den vijand om onze vooruitge
schoven stellingen aan de overzijde van de
grens in het gebied van Epirus te naderen,
werden verijdeld. Onze iuchtformalies bom
bardeerden vijandelijke stellingen in liet
Pindusgebergte, den viersprong Mitzuni—
Janina alsmede de gebieden van Kalibaki
en Filippad. In de zone van Berat werd een
vliegtuig van het type Blcnheim door onze
jagers neergehaald. Vijandelijke vliegtuigen
ondernamen een aanval op Durazzo (Alba
nië, waarbij eenige personen gedood en
eenige anderen gewond werden. Een vijan
delijke machine werd waarschijnlijk neer
gehaald. Tijdens een verkenningsvlucht
naar Malta werd een van onze jachtvlieg
tuigen neergehaald.
In Noord Afrika bombardeerden onze ma
chines militaire inrichtingen te Suez en de
vliegvelden van Cairo cn Aboukir, waarbij
treffers op de doelen geplaatst werden.
In Oost Afrika liet de vijand tijdens een
gevecht tussehen onze voorposten en vijan
delijke formaties in de zone van Kassala
vijftig dooden op het slagveld achter. Onze
troepen maakten machinegeweren, geweren,
en munitie buit. Aan onze zijde waren de
verliezen zeer gering. Onze luchtmacht bom
bardeerde en beschoot de loopgraven en ar
tilleriestellingen, alsmede vijandelijke kam
pen en gemechaniseerde strijdmiddelen na
bij Otroeb in de zone van Kassala. Dc vij
andelijke lyehtmacht ondernam een aanval
op Me'temma, waarbij drie personen gedood
en twaalf gewond wérden. Onze jagers haal
den een toestel van het type Gloster neer.
Twee andere vliegtuigen werden waarschijn
lijk neergehaald.
Voorts wordt melding gemaakt van een
vijandelijke luchtaanval op Brindisi. Tarpn-
te en Bari. Alleen in laatst, genoemde stad
werden bommen geworpen, die onbeteeke
nendë materieele schade aanrichtten. Drie
personen werden gedood.
2e klasse A.
West-FrisiaAFC; OSVAlcm. Victrix;
ZeeburgiaVVZ; Alkm. BoysDWV; WFC-.
ZFC.
Se klasse A.
QSC—KW; Zaandijk—ZW; GVOPur.
merstejjn; HollandiaSt. George.
4e klasse A.
BKCSchagen; MFCDTS; Nieuwe Nie.
dorpWiei;ingerwaard; BergenSucces.
Reserve 2e klasse A.
Ajax 3—WFC 2; KFC 2—Zeeburgia 2; DWS
3Kennemers 2; De Spartaan 3OSV 2.
Reserve 2e klasse B.
DWV 2O VVO 2; De Meteoor 2—AFC 3;
TOG 2—De Volewijekers 2; HFC 2—Volén-
dam 2; EDO 2—VSV
Geringe schade. 200.000 kg. bom
men op Londen.
In den vorigen nacht hebben, naar het
D.N.B'. verneemt, vijandelijke vluchten naar
het Duitsche rijksgebied slechts in betrek
kelijk geringen omvang plaats gehad.
Overdag zijn gisteren aanvallen onderno
men zoowel op Londen vooral op dc in
stallaties in het Westen der stad (gasfabrie
ken en pakhuizen) alsook op Dover. Des
nachts ondernamen bij zeer goed uitzicht
honderd Duitsche gevechtsvliegtuigen aan
vallen op Londen. Ruim 200.001) kilogram
bommen werden daarbij omlaaggeworpen.
Luchtgevechten vonden niet plaats. De vij
andelijke verliezen zijn nog niet bekend Een
Duitsch. vliegtuig wordt vermist.
Is er wel een en
kel onderdeel der
garderobe, waar
van het koopen
ons zooveel
hoofdbrekens kost
als een nieuwe
hoed? We geloo-
ven het niet, maar
begrijpelijk is het
mgetwijfeld, want
een hoed heeft 't
in zijn macht om
den totaal indruk
te doen slagen
of mislukken. Een
hoed is om zoo te
zeggen het visite
kaartje eener
vrouw en daarom
is het inderdaad
niet overbodig,
dat deze keus met
zorg geschiedt.
Vele vrouwen
kunnen, waar het
andere kleeding-
stukken betreft,
steeds spoedig een
beslissing nemen,
maar om een
hoed naar haar
zin te vinden, loo-
pen zij vaak van
de eene zaak naar
de andere, voor
en aleer zij be
vredigd zijn.
Vrouwen begrij
pen zooiets. maar
mannen wagen het zelfs te lachen om een
dergelijk feit! Ontkennen kunnen zij even
wel niet, dat zij wat trotsch op hun vrouw
zijn, indien zij inderdaad een goede keuze
gedaan heeft!
Het koopen van een herfsthoed zal ook
ditmaal voor velen onzer weer passen en
nog eens pasen met zich mede brengen. La
ten wij er ter geruststelling evenwel aan
mogen toevoegen, dat de hoeden ditmaal
zeer gematigd van vorm zijn en dat we
geen uitzonderlijke bouwsels zullen zien.
die vanwege hun grilligheid den naam van
hoed niet meer verdienen FluweeJ en vilt
zullen tot de veel verwerkte materialen be-
hooren. terwij] men beide ook combineeren
zal.
De bret met aan één zijde sterk opg^1-
gen aiicj waiiUwaciii zich evenals ae mate
lot. Over het algemeen zullen de eenvou
dige. sportieve vilten hoeden meer gedra
gen worden dan die. welke ondeT het zeer
gekleede genre gerangschikt worden. Het
streven naar eenvoud en versobering doet
zich trouwens over de geheele linie der
Mode voelen. Nieuw is de combinatie van
hoed en tasch. zooals de schets links te zien
?eeft. uitgevoerd in mat groen antilope.
Bovenaan links een hoed die van doorge
stikt zwart vilt is gemaakt. Rood lint om
den bol en zwart-rooden imitatievogel. On
deraan een zwart fluweelen baret met in
gehaalde ruimte aan voor- en zijkanten
afgewerkt met smallen band, die boven het
voorhoofd gestrikt wordt.
(Nad-uk verboden) (G. C-M.S.)
Hevige storm ia Amerika
ENORME SCHADE IN VERSCHIL
LENDE LANDSTREKEN.
Ontploffingen en branden. -
Groote schade onder den veetti-
pel.
De najaarstonnen in hetmidden-wesleii
van de Ver. Staten hebben tot dusver aan
73 menschen liet leven gekos't. In het Mi-
chiganmeer is tijdens een orkaan hei Ame-
rikaansclie vrachtschip W'illiam Da\ock ge
zonken. De uit 33 koppen bestaande beman
ning wordt als verloren beschouwd. Een an
der vrachtschip en twee visschersbooten
worden vermist. Vijf andere vraclftbooten
zijn door den storm vaslgeloopen. In groo
te gebieden van het middenwesten is het te-
lefoon- en treinverkeer volkomen gostag-
neerd. In Minnesota, heeft het noodweer
groote schade onder den veestapel aange
richt. De storm ging gepaard met sneeuw
val eu sterke temperatuurdaling. De om
vang van de aangerichte schade valt nog
niet te overzien.
In den loop van den nacht zijn te New
York nog meer berichten over ontploffingen
en branden in verschillende landsdeelcn der
Vereenigde Staten binnengekomen. Te Cari-
ton (Ohio) is een olietank van de Alleghany
Oil Company uit elkaar gesprohgen en in
brand geraakt. De raffinaderij bezit 13
tanks, doch de brand kon tot nu toe tot
zijn haard beperkt blijven. Te Oklahoma-
City ontplofte een olietoren en beschadigde,
resp. vernielde de omliggende installaties.
Voorts is een brand ontstaan in het droog
dok van Seattle. Deze kon echter gebluscht
worden, voordat groote schade was aange
richt.
Eendenjagers doodgevroren
Door een sneeuwstorm verrast,
Tijdens een sneeuwstorm zijn 15 eenden
jagers om het leven gekomen. Bij W'indsor
(Onlario) beeft men de lijken van twee
doodgevroren éendenjagers gevonden. Er
worden nog 9 jagers vermist en men heeft
de hoop opgegeven, hen nog levend te zul
len vinden.
DE WONING WORDT
VERDUISTERD
Het verduisteringsprobleem voldoet niet
steeds in iedere woning evenzeer. Aange
zien de oorlogstoestand meebrengt, dat
iedereen nauwgezet de voorschriften na
komt. probeert men op allerlei manieren,
wat wel het meest afdoende zal blijken te
zijn. Op onze schets geven wij een practi-
sche afdekking der vensters weer. die in
derdaad blijkt te voldoen. Men neemt pa
pier. dat iets breeder is dan de ramen en
ook over den vensterbank valt. Aan den
onderkant wordt een lat bevestigd door
middel van plakken of met punaises (afb.
links midden) Aan het venster wordt ver
in
genoeg boven het glas een andere lat be
vestigd. waarin drie schroefoogen worden
geschroefd. Op deze lat wordt het papier
bevestigd en touw of koord vanaf den lat
achter het papier en ook aan de voorzijde,
dat men door de oogen voert en vervolgens
beide koorden door het derde schroefoog
'afb. rechts midden).
Men moet er vooral op letten, dat het
Koord lang genoeg is.
Indien men het zwarte papieren gordijn
erg somber vindt* kan men het beplakken
met steiretjes en andere motieven van
goud-, zilver- of gekleurd papier of er rui
ten over plakken. Voor een kinderkamer
l=ent zich deze versiering uitstekend.