Di grondstoffenpositii van wolindustrie N1PPER EN PELLE Hef meisje de taxi in Duitschc so'daten afgezet Radioprogramma Kunstwol, d.i. de teruggewonnen vezel uit lompen, neemt thans een voorname plaats in. SE FABRIEKEN BLIJVEN PRAAIEN. Naar aanleiding van de grondstof- fenpositie van de Nederlandsche tex tielindustrie en meer in het bijzon der van de Nederlandsche wolin dustrie heeft het A.N.P. een onder houd gehad met Mr. B. J. M. van Spaendonck. Deze zegsman verklaar de, dat de beschouwingen in ver schillende dagbladen en tijdschriften over dit onderwerp voor een belang rijk gedeelte een voorstelling van za ken gaven, die geenszins in overeen stemming is met de feitelijke situa tie. Het lijkt ons daarom dienstig over de grond- 6toffenpositie van de Nederlandsche wolin dustrie een beknopte algemeen e uiteenzet-, ting te geven. De Nederlandsche wolindustrie was voor heen voor haar grondstoffenvoorziening na genoeg geheel aangewezen op import, met name in de eerste plaats op den aanvoer van wol van overzee en vervolgens op den aanvoer van wollen kamgarens, voorname lijk uit België en Frankrijk. Deze aanvoer kanalen zijn door de huidige internationale situatie afgesneden en de wolindustrie is bijgevolg voor een ernstig grondstoffenpro- bleem gesteld. De wollenstoffenindustrie ver keert echter in zooverre nog in een betrek kelijk gunstige situatie dat de strijkgaren- splnnerijen, die hier te lande in grooten ge tale en met een vrij omvangrijke capaciteit aanwezig zijn, over de mogelijkheid beschik ken om zeer uiteenloopende grondstoffen tot garens te verspinnen. Onder deze grond stoffen neemt thans naast de nog aan wezige voorraden natuurwol, die moeien worden gereserveerd voor die weefsels, die in verband met bun bestemming een bepaal de hoeveelheid natuurwol niet kunnen ont beren, zooals uniformstoffen en dergelijke, een zeer belangrijke plaats in bet artikel kunstwol. - Kunstwol. Omtrent het begrip „kunstwol" bestaat bij het publiek, naar herhaaldelijk blijkt, in het. algemeen eeh verkeerde overigens door de benaming zeer verklaarbare meening Kunstwol is n.1. niet, zooals de naam zou doen vermoeden, een synthetisch product, doch men verstaat daaronder de terugge wonnen vezel uit lompen. De aanduiding „lompen" moet hier niet worden verstaan in den engen zin, die in het dagelijksch leven daaraan wordt gegeven, daar hieronder ook begrepen worden o.a. de afsnijdsels, die ont staan bij de vervaardiging van kleeding, met name in tricotagefabrieken, gedragen klee ding, gebruikte dekens, enz. enz. Het is mogelijk gebleken de productie van kunstwol in Nederland belangrijk óp te voe ren en aan de Nederlandsche wolverwer- kende industrie niet te onderschatten kwan titeiten zeer waardevolle spinstoffen te ver strekken. De in verschillende publicaties van den laatsten tijd voorkomende opmerkingen, dat de kunstwol, ook wel genoemd gerege nereerde wol, slechts een zeer bescheiden beieekenis zou hebben als grondstof voor de wolindustrie, is dan ook geheel bezijden de waarheid. FEUILLETON Wraak la zoet! 1. „Waar zyn ze gebleven?" 2. „Jumbo en Waw Hoo doet jullie plicht! Laat ze maar eens goed schrikken! Wraak voor Nipper en Pelle!" Kurrki volgt Nipper en Pelle. 1. Kurrki heeft zijn vrienden gewroken. 2. „Waw Hoo, je moet me met mijn lasso naar beneden laten vieren; ik wil eens zien, wa' daar beneden te doen is. 3. Jumbo en Waw Hoo vinden de toestand gevaarlijk, maar Kurrki krijgt zijn zin en wordt naar beneden ge laten. Behalve op de kunstwol is de be langstelling van de wolindustrie den laatsten tijd steeds meer niet 'al leen theoretisch, doch ook practisch ook gericht op de synthetische vezels. Met name mogen hier wor den genoemd kunstzijde-afvallen als grondstof voor de spinnerijen en kunstzijden garens, die worden ver werkt in de weverijen. Ook naar andere, tot voor kort hier in Nederland minder bekende, synthetische ve zel gaat thans de belangstelling uit, in 't bij zonder naar de zgn. celwol. Dit is een pro duct, dat tot op heden in Nederland niet wordt vervaardigd en waarvoor bij de •Ne derlandsche wolindustrie tot voor den oor log weinig belangstelling bestond.. Dank zij belangrijke leveringen door de Duitsche cel- wolindustrie, die reeds een eroole vlucht heeft genomen, is het mogelijk de Neder landsche wolindustrie althans voor een deel niet celvezels te alimenteeren. In deze alge meene beschouwing mag ook niet onver meld blijven liet product mélkwöl, ook een synthetische vezel, die in de fabrieken vpn de A.K.U. uit caseïne wordt gewonnen. Dank zij oen en ander is liet mogelijk, hoe wel uiteraard ook de wolindustrie met groole moeilijkheden te kampen heeft, de bedrijven met een niet onbevredigende be zetting aan den gang te houden. door P. G. WODEHOUSE „Zal ik hem vragen of u het niet kunt uit atellen tot vanavond na het eten?" „O neen, dank u wel. Dat zou Lord Marsh- moreton nooit goed vinden." Met een vriendschappelijk lachje ging ze verder. Bekomen van de uitwerking hier van, trachtte Reggie langzamerhand de noo- dige geschiktheid bij elkaar te grabbelen voor een ontmoeting met zijn stiefmoeder. „Zoo Mater! al kant en klaar? Waarom Moest ik bij u-komen?" „Zeg Reggie, wat is er voor nieuws?" „Hé wat? Nieuws? Hebt u aan het ontbyt de ochtendbladen gezien? Niet veel bijzon ders. Tam Duggen sloeg Alex Tra9er te Prestwick, drie twee. Verder heb ik zoowat niets gezien. In het Regaltheater is een nieu we musical comedy. Gisteravond gaven ze de première, het moet nogal aardig zijn. In de Morning Post staat een enthousiast verslag. Ik ga van de week ook eens naar de stad om het te zien." Lady Caroline fronste haar wenkbrauwen. Dat het zoo lang duurde voor zij hem aan het verstand had gebracht, wat zij bedoelde, en dat zoo spoedig na haar broers weinige op lettendheid ergerde haar. „Neen, neen, neen! Ik bedoel, dat jij en Maud een heelen tijd samen hebben gepraat, en hetgeen jij zeide scheen haar voLstrekt niet onverschillig te laten. Ik hoopte, dat je goed nieuws voor me had." Reggie's gezicht klaarde op Nu begreep hij, wat ze bedoelde. „O-o-o, ja nu snap ik het. Neen van dien aard is er niets." „W t vertelde je haar dan, dat haar zoo intereseerde" ■Ik legde haar uit, hoe ik met één slag Met de „spoon" precies boven op het vlagge- REEPEN VAN 5 CENT VOOR 12Vi CENT VERKOCHT! „Ze namen ze weg", beweert ver dachte. Gistermiddag siond voor de meervoudige strafkamer van de Utrechtsche rechtbank terecht de 38-jarige koopman M. F. B. ui.t Utrecht, terzake overtreding van artikel 5, prijsopdrijving- en hamsterwet 1939. Verdachte had op September 1940 op het station gevent niet chocolade-reepen. Het waren gewone reepen, welke gewoonlijk 5 cent kosten in den verkoop. Toen op een gegeven moment een trein kwam binnenrij den en Duitschc soldaten uitstapten, be stormden zij den koopman. Zij wilden zijn voorraad chocolade-recpen koopen. Dc koop man, die direct dacht, dat hij èen flink winstje'kon maken liet verschillende solda ten voor zes reepen inplaats van dertig cent 75 cent betalen. Juist toen de laatste sol daat met hem wilde afrekenen en 75 cent uittelde, kwam er een agent van politie aan, die proces-verbaal opmaakte van de over treding van de prijsopdrijvingswet. Ter. zitting bekende verdachte zich te hebben schuldig gemaakt aan het hem ten laste gelegde feit. Maar, zoo verweerde hij zich, ik heb dien eenen soldaat wel 75 cent voor zes reepen laten betalen, maar andere militairen hadden de reepen zoo maar weggenomen, zonder te beta len, zoodat ik op het eind van den middag inplaats van wat verdiend te hebben, een tientje strop had. De politie vertelt het anders De agent van politie, als getuige gehoord, gaf een heel andere lezing van het geval. Het was volgens spr., niet den eersten keer, dat verdachte de prijzen zoo opjoeg. Een tijdje geleden verkocht vevdaehtc ijs Op het perron en inplaats van tien cent te bereke nen had hij de treinreizigers drie stuivers laten betalen. Voor/lit feit had de Duitsche siationsofficier verdachte- van het- slation doen verwijderen zonder er verder werk van te maken. Op herhaald smeeken van verd. had de stationsofficier zijn hand over zijn hart gestreken en verdachte weer op het perron toegelaten. Men zou nu denken, dat verdachte bijzonder voorzichtig zou zijn, doch wat gebeurde: hij ging op dezelfde wijze door en hierdoor werden dè Duitsche soldaten, die niet precies wisten wat in Holland de' waren kosten, liet meest gedu peerd. De officier van justitie noemde dit feit ernslig. „Er heeft hier een onredelijke prijs opdrijving plaats gehad en dat moet maar eens flink afgestraft worden. Verdachte is verschillende kecren ernstig gewaarschuwd en hij zal nu moeten boeten." Spr. eischtc cpn gevangenisstraf voor den tijd van één maand. Dc rechtbank zal over veertien dagen uitspraak doen. Vrachtauto door trein gegrepen Bestuurder gedood. Gisterochtend is op een onbewaakten over weg te Soest een vrachtauto door een trein gegrepen, De bestuurder van de auto werd daarbij gedood. Een mede inzittende liep lichte verwondingen op. Vechtpartij te Barneveld Om .niets! Een onbeteekenende aanrijding in de Wil- helminastraat te Barneveld tusschcn twee wielrijders is gisterochtend aanleiding ge weest, dat de bestuurders in ernstigen twist met elkaar geraakten. Een der wiel rijders, een zekere P. uit Voorthuizen, wond zich zoo op, dat hij een mes te voorschijn haalde en er den 18-jarigen C. uit Barne veld een steek mee gaf, die onder het schou derblad doel trof. Het slachtoffer werd bij dokter Korthuis binnengedragen, die d'e eerste hulp verleende. De, dader sloeg op de vlucht. De politie stelt een onderzoek VRIJDAG 15 NOVEMBER 1940. Hilversum I, 415 m. N CRV-uitzending. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing en Meditatie. 8.25 Gewy'de muziek (gr.pl.). 8.35 Gramofoonmuziek. 9.30 Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 10.10 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Celesta-ensemble en gramofoonmuziek. 12.30 Reportage of muziek. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Celesta-ensemble. 1.35 Gramofoonmuziek. 1.50 Pro Arte-trio en gramofoonmuziek. 3.00 Voor de huisvrouw. 3.30 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 4.10 Gramofoonmuziek. 4.30 Handenarbeid voor de jeugd. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberich ten ANP 5.30 Berichten. 5.35 Orgelconcert (opn.). 5.j5 Land- en tuinbouwuitzending. 6.25 Arnhemsche orkest vereeniging. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.007.15 économische vragen van den dag en nieuwsberichten ANP en sluiting. Hilversum II, 301.5 m. AVRO-uitzending. 8,0 Nieuwsberichten ANP, Gramofoonmuziek. 8.45 Omroeporkest (gr.pl.) 10.00 Morgenwijding. tje van de elfde „hole" belandde. Wel een mooie slag, ofschoon ik feitelijk de „niblick" had moeten' gebruiken, maar „Maar Reggie, bedoel je, dat je niet van de prachtige gelegenheid, die je hadt om Maud te vragen, gebruik gemaakt hebt?" „O, bedoelde u dat. Nou om eerlijk de waar heid te zeggen, neen; ik heb het niet gedaan!" Lady Caroline mompelde iets onverstaan baars. „Wat ik nog zeggen wou. Mater," zeide Reggie, „ik heb nog vergeten het te vertel len. Er is geen sprake meer van." „Geen sprake van? Van wat?" ,.'t Is geheel van de baan! Begrijpt u, er schijnt iemand te zijn, dien wij niet kennen en van wien Maud doodelijk is. Ze heeft, ge loof ik, den vorigen zomer in Wales kennis met hem gemaakt. De regen had haar over vallen, toen hij toevallig voorbij kwam en een regenjas bij zich had. Van 't een kwam 't an der. In Wales regent het, geloof ik, eeuwig, maar op sommige plaatsen kun je prachtig visschen. Nou, en wat ik zeggen wou, die sin jeur was zoo aardig en... nog een heeleboel meer, dat zy nu voor niemand anders meer oogen heeft. De zijne zijn blauw en bij hem vergeleken verdwijnt ieder in het niet en heeft even veel kans, als een blinde met één arm, die met behulp van een tandenstoker uit een put tracht te komen." Wat ben je aan 't doorslaan. Ik weet van die geschiedenis alles af! 't Was een tijdelijke bevlieging, die niets te betectenen had! Maud is er al lang overheen." „Zij denkt er, celoof ik, anders over." „Nu Reggie," zeide Lady Caroline streng, „luister alsjeblieft eens. Je weet, dat we over een paar dagen het kasteel vol menschen hebben voor den verjaardag van Percy en mogelijk zijn de paar eerstvolgende dagen je laatste kans om lang en vertrouwelijk met Maud te praten. Ik zal heel boos zijn, als je die gelegenheid voorbij laat gaan. Er is geen enkele reden voor je gedrag. Maud is een allerliefst meisje." „Wis en zeker! Een van de alleraardigste!" „Nu goed dan." „Maar Mater, wat ik zeggen wou „Ik wil niets meer van dat getemporiseer hooren, Reggie!" „Neen, neen! Volstrekt niet!" zeide Reggie gedwee, in stilte den wensch koesterend, dat hij wist, wat dat woord beteekende en dat het leven niet zoo verschrikkelijk ingewikkeld was. „Vanmiddag kun je best met Maud een mooien toer in je wagen maken". Reggie leefde op. Daar had hij tenminste een antwoord, op. „Dat zal niet gaan. Ik moet met de kar naar de stad om Percy te halen, die vanmorgen uit Oxford komt. Ik heb beloofd hem in de stad af te halen om dan samen naar hier te tuffen". „Nu ja, maar dan zou je toch heel goed „Ja. lieve, goede Matertje'zeide Reggie haastig. „Tob er nli verder maar niet over. Als u dien trein van twaalf vijftien wilt halen, is 't hoog tijd om nog eens even rond te kijken of u niets vergeten hebt. Daar komt de wagen al aan". George stak de telegrammen in zyn zak. Een kat van den mnch terugkomende, bleef staan, om zijn been ais servet te gebruiken. ,,'t Spijt me nu, dat ik maar niet met een lateren trein ga". „Neen, neen, u moet met dien van twaalf vijftien gaan. 't Is een heel beste trein! Dat zeggen alle menschen. Nu, tot weerzien, Mater. U mag u wel haasten." „Zul je er aan denken, wat ik gezegd heb?" „Stellig en zeker!" „Nu, dan tot morgen." Langzaam keerde Reggie terug naar de steenen bank. Terwijl hij naar zijn sigaretten koker dook, haalde hij diep adem. Hij had 't ge voel van een gejaagd hert. Toen de wagen door de lange olmlaan uit het gezicht verdween, kwam Maud het huis uit. Zij liep 't terras over, waar Reggie het leven en zijn vraagstukken zat te overpeinzen. „Reggie!" Reggie draaide zich om. „Zoo Maudje, ben jij daar! Ga zitten." Maud nam naast hem plaats. Er lag een blos op haar lief gezichtje en toen ze sprak beefde haar stem van zenuwachtigheid. „Reggie", zeide ze, haar kleine handjes op zijn arm leggend. „We zijn vrienden, is 't niet?" Reggie klopte haar vaderlyli op den rug. Er waren maar weinig menschen, van wie hy zoo veel hield als van Maud. „Nu. dat zou ik denken, altijd geweest, zoo lang als ik me herinneren kan!" „Ik kan je vertrouwen, hè?" „Natuurlijk!" „Er is iets, wat je voor me doen kunt, Reg gie. maar je zwijgt als 't graf". „Natuurlijk. Zeg maar op!" „Je gaat vanmiddag immers met je wagen naar de stad, om Percy te halen?" „Dat was de afspraak". „Zou je niet al ranmorgen kunnen gaan en mij meenemen"" „Heel best". Maud schudde haar hoofd. „Je weet niet. waar je jezelf mee inlaat Reg gie, anders geloof ik niet. dat je zoo gauw toe zoudt geven. Je weet, dat ik de plaats niet af mag, om redenen die ik je verteld heb." „Om dat vriendje?" „Ja, dus 't zou een verschrikkelijke scène •10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Philharmonisch kwartet. 11.20 Declamatie. 11.40 AVRO-Amusementsorkest en grama- foonmuziek. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANI», 1.00 Reportage. 1.15 AVRO-Aeolian-orkest en solist. 2.00 Disco-causerie. 2.45 Orgelspel. 3.00 Omroeporkest. 3.45 Reportage. 4.00 Gramofoonmuziek. 5.00 VPRO: Gesprekken met luisteraars. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 AVRO-Musette-ensemble en soliste. 6.00 Gevarieerd programma. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.007.15 Economische vragen van den dag en ni uwsberichten ANP en sluiting. Kootwijk, 1875 m. KRO-uitzending. 7.00 Berichten (Duitsch). 7.15 Wij beginnen den dag. 7.30 Berichten .Engelsch). 7.45 Gramofoonmuziek (8.008.15 Niewsbe- richten ANP. 9.009.15 Ber. Duitsch). 9.30 Russisch gefnengd koor en het Don Ko zakken koor (opn.). 10.00 Gramofoonn vziek (11.3011.45 Berich ten Engelsch). 12.00 Berichten. 12.15 O-orkest (12.30—12.45 Berichten Duitsch. 12.45-r. .00 Nieuws- én economi sche berichten ANP. 1.301.45 Berichten Engelsch). 2.00 Berichten (Duitsch). 2.15 KRO-Melodisten en solist (2.302.45 Be richten Engelsch). 3.30 Berichten (Engelsch). 3.45 Gramofoonmuziek. 5.00 „Gruss aus der Heimat", een programma voor de Duitsche Weermacht. 6.00 Gramofoonmuziek (6.306.45 Berichten Engelsch). 7.007.15 Economische vragen van den dag en nieuwsberichten ANP en sluiting. geven, als ze er achter kwamen". „Dat is niets, hoor Maudje. Ik waag 't er op! Niemand hoort uit mijn mond jouw geheim!" „Reggie, je bent een schat". „Maar wat Ts feitelijk de reden? Waarom moet je juist vanmiddag gaan?" Maud keek even om, „Omdat fluisterend ging zy door, al was er niemand in de nabyheid. „Omdat hy weer in Londen is! Hij is zoowat secretaris van mijn oom, begrijp je en ik zag vanmórgen in de krant, dat de oom gister van een lange reis met zyn jacht teruggekomen is. Dus hy is ook terug. Hij is overal waar zijn oom is". ,,En overal waar de oom gaat, volgt ook de neef!" mompelde Reggie. „O, dom, 't was mijn bedoeling niet om je in de rede te vallen". „Ik moet hem zien. Ik heb hem sedert den vorigen zomer niet gezien bijna een jaar ge leden! En hij heeft mij" niet geschreven en ik durfde hem niet schrijven, uit angst dat de brief niet terecht kwam. Dus, je begrijpt, dat ik gaan moet. Vandaag is mijn eenige kans. Tante Caroline is uit. Vader is bezig in den tuin en let er niet op of ik uit of if thuis ben. En bovendien, morgen is 't te laat, want dan is Percy hier. Hij maakte zich over die ge schiedenis veel wrmer dan iemand anders." „Ja, een echte, frissche jonge aristocraat, die Percy!" stemde Reggie toe. „Ik begry'p 't best. Zeg maar wat je wilt, dat ik doe." „Ik zou graag, dat je me een halve mijl van hier zoowat, op den weg oppikte. En dan breng je me ergens in Piccadilly. Dat is dicht bij de plaats, waar ik heen moet. Maar Percy is 't belangrijkste. Je moet hem overhalen in de stad te eten en dan pas 's avonds hier komen. Dan kan ik teruggaan met den een of ande ren middagtrein en geen haan kraait er naar." „Dat is gemakelijk genoeg! 't Komt in orde, hoor. Hoe laat wil je gaan?" „Dadelijk." „Ik ga naar de garage en zal den wagen halen." Reggie lachte inwendig, ,,'t Is ook toevallig! Moeder zei juist dat ik een toer met je moest doen!" „Heusch Reggie, je bent een schat." Reggie klopte haar andermaal vaderlyk op den rug. „Ik weet. Maudje, wat 't zeggen wil, verliefd te zijn. Zeg, vindt jij ook, dat liefde maakt dat je slechte slagen doet?" Maud lachte. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 7