NIPPER EN PELLE ALCATRAZ Hef meisje in de taxi Woekeraar voor de rechtbank Radioprogramma een van s' werelds merkwaardigste tuchthuizen AMERIKA'S EERSTE VESTING- GEVANGENIS. „In de Alcatraz-gevangenis die, ge lijk bekend, als een vesting op een klein eilandje gelegen is, is de bankroover en Kidnapper Rufus McCain door een medegevangene om het leven gebracht". Aldus luidt een persbericht uit San Francisco en het herinnert voor het eerst na geruimen tijd aan het bestaan en de atmosfeer van een van 's we relds merkwaardigste tuchthuizen: Alcatraz. TRAANGAS-LEIDINGEN, HARD- 8TALEN TRALIES, KLANKCEN TRALES VOOR LICHT- EN ALARMSIGNALEN EN ONZICHT BARE STRALENI „Onze gevangenissen worden papier- raaché", verklaarde de „atternoy general" (advocaat-generaal) Homer Cummings sar castisch, toen hij in de herfst van het jaar 1933 aan de Bondsregeering voorstelde een sterke centrale gevangenis voor de Ver- eenigde Staten op te richten. Zijn opmer king, dat de gevangenissen op papier- maché begonnen te lijkon, was werkelijk niet overdreven. De idyllische gevangenis sen, zooals die in de Amerikaansche films getoond worden, en waarin de strafgevan- genen slechts door hun eigen goede wil gevangen gehouden worden en die ze zelfs eenige dagen met vacantie zonder eenige formaliteit mogen verlaten, bestonden werkelijk in verschillende staten van Ame rika. Slechts de groote bondsgevangenis- sen boden meer zekerheid en veiligheid. Maar ook deze,bleken ontoereikend te zijn, naarmate de bendes met hun dicht net van medeplichtigen, „dooders" en stille agenten geheel Amerika bedekten. Onder deze mis dadigers bevonden zich niet alleen be roepsmisdadigers, doch ook bankiers, ad vocaten en politici. De. eerste gouverneur van Alcatraz, Courtney Ryley Cooper, die onlangs zijn memoires gepubliceerd heeft, zegt niet ten onrechte, dat Amerika destijds bijna op het punt gestaan had, onder te gaan in een reusachtige zee van misdadigers. De bondsgevangenissen met hun betonnen muren werden werkelijk papier-maché on der de handen van de bendes van Al Ca- pone, Jack Diamond, Kid Tiger, Kelly „Machine gun" (machinegeweer), die geen seconde aarzelen een strafgevangenis in een open stormaanval te nemen en met hun goud zelfs de meest betrouwbare be ambten tot corruptie te brengen. De „Big Shots" (groote dooders) beroemden er zich glimlachend op dat het voor hen een klei nigheid was alle willekeurige gevangenen te bevrijden en slechts diegenen belandden nog op de electrische stoel, die door hun bende om de een of andere reden prijs gegeven waren. DE EILANDEN-VESTING ALCATRAZ. De bondsregeering besloot daarom een model-gevangenis te bouwen, waaruit nie mand ontsnappen en die ook niemand aan tasten kon. De advocaat-generaal I-lomer Cummings stelde voor het kleine eiland Alcatraz in de baai van San Francisco daarvoor te gebruiken, waarop zich vroe ger een militaire strafgevangenis bevonden had. In November 1933 kocht de bondsre- FEUILLETON door P. G. WODEHOUSE 33. „Er is-e-nog iets", zei Lord Marshmoreton. Hg kuchte weer. Hij was niet op zgn gemak. ,Er is nog iets", herhaalde hij. De reden voor Lord Marshmoreton's bezoek aan George was tweeledig. In de eerste plaats had Caroline hem gezegd te gaan. Dat was op zichzelf al reden genoeg. Maar wat het bezoek eerst dringend gemaakt had was een ongelukkig toeval, dat hij pas dien mor gen had ontdekt. Men zal zich herinneren, dat Billie Dore George had verteld, dat de tuinman, met wien zij zulke goede maatjes was, haar naam en adres had opgeschreven om haar eenige van zijn rozen te zenden. Nu was het stukje papier, waarop hij het geschreven had, zoek geraakt. Van het ontbijt af had Lord Marsh moreton er steeds vruchteloos naar gezocht. Billie Dore had beslist indruk op hem ge maakt. Zij was van een geheel ander type dan de meisjes, die hij. tot dusver had ont moet, en haar slag beviel hem best. Haar kennis van rozen en de juiste waarde, waar op zij de rozencultuur als levenstaak schatte, had de gevoelens van den graaf nog hechter gemaakt. Hij kon zich niet herinneren ooit in zjjn leven zoo'n aardig, verstandig meisje te hebben gesproken en hij verlangde haar weer te zien. En nu had een al te ijverige dienst bode met haar gewone onuitstaanbare schoonmaakmanie dat document, het eenige, waardoor hij met haar in contact kon komen, Vernietigd. Na die ontdekking duurde het een heele poos voor Lord Marshmoreton weer hoop kreeg. Nadat hij het zoeken naar het verloren papiertje als nutteloos had opgegeven, be dacht hij, dat, toen Billie voor het eerst in zijn leven was gekomen, zij in gezelschap was van George. Dus tusschen haar en hemzelf Wawhoo komt op 't laatste oogenblik tot andere gedachten L „T >t weerzien, lieve Cooky, en nog wel bedankt voor alles! Je h< bt zeker al je testament gemaakt?" 2. „Die goede ziel is tot an dere gedachten gekomen; we moeten elkaar al eens eerder gezien hebben, tig schijnt van me te houden Cooky!" Vader en zoon ontmoeten elkaar. Zoals men zich zal herinne ren troffen Nipper en Pelle in dertijd in 't oerwoud een blank jongetje aan Kurrki genaamd. Toevallig bemerkten ze op ze keren dag op Kurrki's rug een getatoueerd hart met een pijl en zij herinnerden zich toen, dat hun vriend, kapitein Knacks, hun verteld had, hoe hij verscheidene jaren geleden, zijn pasgeboren zoontje in 't oerwoud verloren had, tevens dat de genoemde tatoueering het enige herkenningsteken was. Hiermee was dus het raadsel opgelost en Nipper had den kapitein direct geseind terug te komen. 1. Op deze manier zagen ka pitein Knacks van de „Lily Dale" en Kurrki, ook wel de zoon van het oerwoud genoemd, elkaar weer. Ook de koningin was verheugd weer blanke mannen te zien 2. ..Zeg Nipper, wg beiden zijn hier gauw overbodig, nu Kurrki zijn vader weer terug heeft en de koningin Cooky bijna tot koning heeft gekroond." geering het eiland, dat in particulier bezit overgegaan was, terug en het bouwplan, dat reeds op pafiier stond, werd nu zoo spoedig mogelijk uitgevoerd. Er werden 600 cellen gebouwd, bekleed met stalen wanden, die zelfs tegen de modernste werktuigen en de sterkste springstoffen bestand waren. Tralies van hard-staal, waar tegen geen vijl opgewassen is, slo ten de vensters af, buisleidingen maken het mogelijk iedere afzon derlijke cel in geval van nood on der traangas te zetten. Een door boeien begrensde versperde zone maakt het iedere boot onmogelijk het eiland te naderen. Voor iedere deur der gevangenis bevinden zich klankencentrales voor licht- en alarmsignalen. Het systeem van onzichtbare stralen ont dekt in de spreekkamers ieder metalen voorwerp, dat de bezoekers zouden kun nen trachten mee te smokkelen. Alle ga lerijen zijn door machine-geweren bevei ligd, waarachter dag en nacht opzichters staan, bereid om onmiddellijk alarm te maken. DE TOCHT NAAR DE HEL Het bouwen van de gevangenis was niet moeilijk, het overbrengen van de gevange nen naar de nieuwe gevangenis was heel wat moeilijker De gevaarlijkste misdadi gers bevonden zich in de gevangenissen van Leavenworth en Atalanta. Men ge bruikte speciale pantserwagens om deze menschen naar hun nieuwe verblijfplaats over te brengen. De reeds van stalen tralies voorziene vensters werden nog eens met stalen netten afgesloten, opdat niemand toch maar zou trachten, den gevangenen van buiten iets toe te werpen. Messen, vor ken, ja zelfs de kleinste voorwerpen wer den den gangster afgenomen; hun eten gedurende de reis kregen ze op kartonnen borden, zooals men wel doet, wanneer men buiten vertoeft Iedere wagen werd door een politie-beambte bewaakt. Hij had drie machinegeweren en een aantal gasbommen tot zijn beschikking. De beambten wisten, dat niemand van hun passagiers ook maar de geringste moeite achterwege zou laten om hun vrij heid terug te veroveren. Zij wisten ook, dat de bendes een militaire expeditie voor bereidden om hun kameraden te bevrijden. Hun aanvalsplan was zeer eenvoudig; ze waren van plan de boomen van een spoor wegovergang te sluiten, waardoor de auto tegengehouden zou worden. De gangster, die van machinegeweren voorzien waren, zouden dan op de open straat de aanval wagen. Een van de beambten, die bij het tran sport aanwezig was, geeft een duidelijk beeld van deze vreeselijke tocht. „De nacht was licht door het prachtige maanlicht", schrijft hij, „dus buitengewoon geschikt voor een gewelddaad. Iedere keer, wanneer wij een spoorweg gepasseerd waren haal de wij verlicht adem en dachten dan al weer vol angst aan de volgende spoorweg overgang Ik stond op een stalen platform in mijn trillende handen een geweer en vroeg mezelf ieder oogenblik af, of de gangster nu tot den aanval zouden over gaan. Wanneer dat het geval zou zijn, dan zou ik God smeeken, mij te veroorloven, eerst al mijn tegenstanders neer te leggen, voor het er van komen zou mezelf neer te schieten. Een oogenblik had ik het gevoel alsof de auto zijn gang vertraagde en ik herinner mij nog, alsof het op den dag van gisteren gebeurde, hoe ik tusschen mijn lippen prevelde: „Wanneer het zoover komt, wanneer ze overwinnen, wanneer al deze gevaarlijke honden hun vrijheid te rug krijgen, mijn hemel, red Amerika dan!" Maar er gebeurde niets. Om zes uur des morgens bereikte het transport San Fran cisco. 's Middags om twaalf uur sloten zich de poorten van Alcatraz achter de nieuwe gasten. Zeven jaar zijn er sindsdien voorbij ge gaan en in 1938 kon Alcatraz zijn eerste lustrum vieren. De registers van dé ge vangenis noteerden in die vijf jaar geen enkelen aanval of uitval. Alcatraz betee- kende het einde van de gangstersbendes. Eerst nu bereikt ons de tijding van een moord binnen de muren van „de model- hel", Alcatraz... Het beroep van clandestiene geldschieter is in de hoofdstad nog steeds niet verdwe nen, al is het aantal ook zeer verminderd, dank zij de krachtige actie van Justitie en politie. Gisteren had zich voor de rechtbank een man te verantwoorden, wiens pad niet over rozen was gegaan. Aanvankelijk had hij een zeer behoorlijk betaalde betrekking bij een der grootste Amsterdamsche bankinstellin gen. Hij was zoo onvoorzichtig zich borg te stellen voor een winkelier, wiens zaken weldra een deconfiture opleverden. De bankman wist niets beter te doen dan het winkelbedrijf over te nemen. Hij verloor zijn betrekking en weldra ook het beetje geld. dat hij na de borgstelling te heb ben betaald nog over had. Van zaken had hij geen verstand en weldra stond hij beroofd op straat met drie rijksdaalders steun per week. Zijn meubeltjes verpandde hij en met dit geld probeerde hij er weer bovenop te komen. Weer was zijn keuze verkeerd en ditmaal zelfs gericht tegen de maatschappij. Hij richtte een woekerbe- drijfje op en leende geld meestal zeer kleine bedragen tegen „een dubbeltje van de gulden" Bij een vrouw liep de schuld tot ruim f 200.op. doch over het algemeen gold zijn „liefdadigheid" geringe bedragen. Een belangrijk deel van het uitgeleende geld zag hij nooit terug, en bovendien greep de politie in. Voor de rechtbank verklaarde hij, dat hij louter uit „vriendschap" had gehandeld. „Ze liepen me na, ik riep ze niet" beweer de hij. De Officier van Justitie vorderde wegens het zonder vergunning uitoefenen van een geldschietersbedrijf een gevangenisstraf van een maand. De verdediger bepleitte een voorwaardelijke straf. VRIJDAG 20 DECEMBER 1940. Hilversum I. 415 m. Nederlandsch programma. AVRO-uitzen- ding. 8.00 Nieuwsberichten ANP, graraofoonmuziek. 8.50 Orgelspel. 9.10 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Ensemble Jack der Kinderen. 11.0011.20 Declamatie. 12.15 De Jonge Acht en soliste. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Amabile-sextet. 1.45 Cyclus „Vrouwenberoepen in Nederland". 2.10 Vocale duetten met pianobegeleiding. 2.35 Pianovoordracht. 3.00 Cyclus „Levende volkskunst". 3.20 Omroeporkest en soliste. 4.004.20 Reportage. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 AVRO-Amusementsorkest en solist. 6.25 „Prijsvorming door de overheid", lezing. 6.45 Actuele reportage of gramofoonmuziek. 7.007.15 Economische vragen van den dag en nieuwsberichten ANP en sluiting. Hilversum H. 801.5 m. NCRV-uitzending. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.10 Schriftlezing en Meditatie. 8.25 Gewijde muziek (opn.) was George, de eenige .schakel. N Voornamelijk met het doel Billie's naam en adres van George te weten te komen, was hij naar het villatje gegaan. En nu het oogen blik. om er over te spreken, daar was, wist hij niet hoe te beginnen. „Dien keer, toen 'u op het kasteel is ge- geweest,'zeide hg, „toen u dien keer „Ja, verleden Donderdag," zeide George hulpvaardig. „Juist, verleden Donderdag, toen u op het kasteel was, had u een jonge dame bij u." George, die nog niet wist, dat het onder werp was veranderd, kreeg den indruk, dat de ander overstag was gegaan, met het doel hem nu van een andere zijde te bestoken. Hij pareerde de., zooals hij meende, schandelijke verdachtmaking. „Wij ontmoetten elkaar toevallig op het kasteel. Zij was daar geheel onafhankelijk van mij." Lord Marshmoreton keek verschrikt. „Ken de u haar niet?" vroeg hij angstig. „Zeker kende ik haar. We zgn oude kennis sen, doch niet waar u op zinspeelt." „Volstrekt niet." hernam de graaf, weer geheel gerust. „Volstrekt niet. Ik vroeg het maar, omdat die jonge dame, met wie ik een praatje maakte, zoo vriendelijk was mg haar naam en adres te geven. Toevallig zag zg mij ook voor den tuinbaas aan." „Dat komt van het werkpakje," mompelde George verontschuldigend. „Ongelukkig ben ik het kwijt." „Nou maar u zult wel een ander kunnen krijgen." „Hé?" „Ja. ik zeg. dat u wel een ander werk pakje kunt krijgen." „Ik ben mijn werkpakje niet kwrjt, maar wel het adres van die jonge dame." „O o o!" „Ik had beloofd haar rozen te sturen, zjj verwacht ze natuurlijk." „Da's toevallig. Ik was juist bezig, toen u kwam, een brief van haar te lezen. Daar doelt ze zeker op, waar zij schrgft: „Als je dién aardigen ouden Dedda soms ziet, vraag hem dan, of hij mijn rozen piet vergeet." Ik las het tot driemaal toe, maar begreep er niets van. Bent u Dedda?" De 'graaf lachte fijntjes. „In den loop van het gesprek heeft ze me zoo genoemd." „Dan is de boodschap voor u." „Een charmant meisje, heel anders dan het andere. Hoe heet ze en waar woont ze?" „Zij heet Billie Dore." „Billie?" „Billie." „Billie!" herhaalde Lord Marsmoreton sentimenteel. „Ik zal 't even opschrijven. En haar adres?" „Waar ze woont, weet ik niet, maar als u *t adresseert Regal theater, krijgt- ze 't «tel- „O o o! Is ze op het tooneel?" „Zij speelt in nijn stuk „Follow the girl". „Zoo, mr. Bevan, is U tooneelschrijver." „O hemel neen!" zei George verontwaar digd. „ik ben componist." „Da's heel interessant. En hebt u 'kennis met miss Dore gemaakt, doordat ze in uw stuk speelde." „Neen, ik kende naar al voor zij op het too neel ging. Zjj was stenograaf bij een muziek uitgever. toen ik haar leerde kennen." „Wel zoo! Is ze stenograaf geweest." „En waarom niet?" „O-o, of, niets, niets. Er schoot me ineens iets in de gedachte." Wat Lord Marshmoreton ineens in de ge dachte schoot, wa? een vluchtig visioen van Billie, die als zijn secretaresse de plaats van miss Faraday innam. Met zoo'n hulp zou het werken aan die helsche Familiegeschiedenis een aangename taak zijn, nu was 't een cor- vée. Maar de droom met open oogen ging voorby. Hij wis? heel goed, dat hij nooit moed zou hebben om Alicu te ontslaan. In handen van dat bedaarde meisje was hg als stopverf. Zij had dezelfde hynotiseerende macht over hem als een leeuwentemmer over zijn speelkameraadjes. „We kennen elkaar al jaren." zeide George. „Billie is een allerliefst meisje „Allerliefst." „Ze zou 't laatste wat ze had weggeven, als iemand er haar om vrpeg." „Heerlijk!" En er is niets op haar te zeggen. Niemand heeft ooit een aam erking op haai kunnen maken." „Zoo Zij mag eens gaan lunchen of soupeeren met dezen of genen, maar daar steekt geen kwaad in." „Niet in 't minst!" stemde de graaf warm in. „Een meisje moet eten!" „Ja stellig en u moest eens zien hoe." „Een onschuldige uitspanning na de ver moeienis van den dag." „Juist, anders niet." Lord Marshmoreton voelde zich meer en meer aangetrokken tot dien verstandigen jon gen man verstandig in alles, behalve op één punt. Het was jammer dat ze 't liet eens had den kunnen worden over het al of niet voeg zame van liefdesgeschiedenissen ln de aristo cratie. „5.oo, dus u is componist, mr. Bevan?" zeide hg vriendelijk. 8.35 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 11.35 Gramofoonmuziek. 12.15 Reportage of muziek? 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Geestelijke liederen (opn.). I.30 Canzonetta-sextet en gramofoonmuziek. 3.00 Vrouwenhalfuur. 3.20 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.15 Zang en orgelconcert. 5.00 VPRO: Gesprekken met luisteraars. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Berichten. - 5.35 Leger des Heils-uitzending. 6.05 NCRV-strijkorkest. 6.457.00 Actuele reportage of gramofoon* muziek en sluiting. Kootwijk. 1875 m. V AR A-ui t zending. 7.00 Berichten, Duitsch. 7.15 Gramofoonmuziek. 7.307.45 Berichten, Engelsch. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 9.009.15 Berichten, Duitsch. 10.30 Orgelspel. II.00 Gramofoonmuziek. 11.3011.45 Berichten, Engelsch. 12.00—12.15 Berichten. 12.30 Berichten, Duitsch. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP, 1.00 Gramofoonmuziek. 1.30 1.45 Berichten, Engelsch. 2.002.15 Berichten, Duitsch. 2.30 Berichten, Engelsch. 2.45 Verkorte opera „Zar und Zimmermann" (gr.platen). 3.30 Berichten, Engelsch. 3.45 Gramofoonmuziek. 5.00 Berichten, Duitsch. 5.15 Uit Berlijn: „Gruss aus der Heimat", programma voor de Duitsche Weermacht. 6.00 Orgelspel. 6.30 Berichten, Engelsch. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.007.15 Economische vragen van den dag en nieuwsberichten ANP en sluiting. „Ja!" Lord Marshmoreton zuchtte ,,'t Is een heele tgd geleden sinds ik een operetu zag. Wel 20 jaar. Toen ik nog in Oxford was en ook later nog wel ging ik graag naar de comedie en de premières in de Gaiety sloeg ik nooit over. In die dagen had je Nelly Farren en Kate Vau- ghan. Florence St. Jolm ook. Ze ws* uitste kend in Faust up to date. Toen componeerde Meyer Lutz voor de Gaiety. Nu, er is sedert dien tgd heel wat water door de rivier ge stroomd. U hebt zeker nooit gehoord van Meyer Lutz? „Nu, dat geloof ik niet." „Johnnie Foole speelde in „Partners". Dat was niet veel bijzonders. Ze gaven toen pas voor 't eerst in de Savoy: de Yeomen of the Bard. Daaraan kan je merken, hoe lang 't ge leden is. Nu, ik mag u niet langer ophouden. Adieu mr. Bev-Ji. 't Heeft me genoegen gedaan eei. praatje met u te kunnen maken, 't Is im mers het Regal Theater, waar ze uw stuk geven? Vermoedekjl. kom ik binnenkort in Londen, dar. hoop k het te zien." Lord Marsh moreton stond op. „En wat de andere quaestie betreft, is er nu geen mogelijkheid u te bewe gen die zaak in het ware licht te zien?" „We zijn 't, geloof ik, niet eens over het ware licht." „Dan is er verder niets te zeggen. Ik zal volmaakt eerlijk gen u zijn mr. Bevan. Ik mag u heel graag..." „De gevoelegs 7*in wederkerig." „Maar ik begeer u niet als schoonzoon. En verd...»" barstte Lord Marshmoreton opeen9 los. ik wil niet als schoonzoon! Hemelsche goedheid, denkt u dat u midden in Piccadilly mijn zoon Percy maar kunt aanranden en mis handelen en ons verder allerlei ve veling be zorgen en clan zonder invitatie hier vlak naast mijn hek neer kunt strijken n dan nog ver wachten dat we u met open armen zouden ontvangen? Toen ik nog jong was..." „Ik dacht, dat we 't er over eens waren, dat u jong is." „Me niet in de rede vallen!" ..Ik zei alleen..." „Ja, ik hoorde wel. wat u zei. Vleierü!" „Volstrekt niet. De zuivere waarheid." L.o:'d Marshmoreton bezweek. Hij glimlach je. Jonge dwaas „Daarover zijn we 't eens. Lord Marshmoreton aarzelde Toen oneens •net een vaartje stortte hn ziin hart uit en 'egde zrin eigen positie, die quaestie betreffen de, bloot. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1940 | | pagina 7