Nieuwe bevoegdheid ioor Ir. Ringers Ruim baan voor brand stoffen en levensmiddelen Winterhui] Nederland IJsbreker in Noord Holland Een besluit van vérstrekkende beteekenis Niet de stadslichten Rede van den heer Piek voor zijn naaste medewerkers tot Kolhorn. de West-Friesche Vaart tot Middenmeer en zoonoodig tot Medemblik. EEN ONDERHOUD MET IR. IN 'T VELD VAN DE RIJKSWATERSTAAT. O Nederland, en vooral het gedeelte, dat wij bewonen, is een prebied van bevaarbare kanalen en waterwegen, zooals er ter we reld weinig worden aangetroffen. Van ouds her is het vervoer te water daarom bij ons een bedrijf van groote beteekenis en de ont wikkeling er van is nog bevorderd door het feit, dat, dank zij ons zeer gematigd kli maat, de scheepvaart slechts zelden wordt belemmerd. Intusschen. naast de schipperij is lang zamerhand een groot verkeer te land ge groeid, dat zich de laatste jaren voorname lijk de auto als vervoermiddel had gekozen. Dit landveryoer was in den loop van den tijd niet slechts geworden tot een zware concurrent van de schipperij, met alle na- deelige gevolgen voor de laatste daaraan verbonden, het was bovendien in staat om, wanneer dit noodig was. het werk van de binnenschipperij over te nemen. Toen bij voorbeeld gedurende den vorieen winter de scheepvaart voor naar onze begrippen zeer langen tijd gestremd was. ondervond het verkeer betrekkelijk weinig hinder. Er wa ren auto's en er was benzine in iedere ge- wenschte hoeveelheid. De ijsbestrljding wag vroeger een particuliere zaak. Onder deze omstandigheden kon de ijs- bestrijding voorheen worden overgelaten aan particulieren. Zoo kende men in Alk maar bij voorbeeid de vereeniging ..IJs- strijd", die weliswaar van overheidswege werd gesubsidieerd, doch daarnaast werd gesteund door tal van firma's, die belangen hadden bij het vervoer te water. Vereenigingen als de genoemde rekenden het niet tot hun taak het ijs in de verschil lende kanalen doorloopend open te houden. Dit zou veel te groote kosten met zich heb ben gebracht. En gelijk reeds gezegd het was niet strikt noodzakelijk. Het ver voer te land was bii machte in te springen. Men beperkte er zich dan toe, het ijs open te breken, wanneer de dooi eenmaal was in gevallen. Dit beteekende. dat de scheepvaart eenige weken eerder werd hersteld dan anders het geval zou zijn geweest, terwijl er anders hete eval zou zijn geweest, terwijl er ook een zekere onbillijkheid in school, in dien de schippers wachtten totdat een door tastend collega voor hen in werkelijken zin het ijs brak en daarmee een zeer •zwaar karwei opknapte, zonder dat de an deren in de eventueele kosten of schade deelden. We herinneren in dit verhand aan de reis van de „ITsbeer", verleden jaar, waar over we destijds een uitvoerig verslag ga ven en die op het zwaarste deel van zijn route, tusschen Amsterdam en Purmerend. iis te verwerken kreeg tot 50 c.M. dikte. Over dit traject was de gemiddelde snel heid 700 Meter per uur! De omstandigheden zijn veran derd. Zoo was het verleden jaar. Sindsdien is er veel veranderd. Auto's en benzine zijn zoo schaarsch als ze voorheen overvloedig waren. Er is geen sprake van. dat het verkeer te land thans het werk der scbinperii tijdelijk zou kunnen overnemen. Te meer. waar er den l&atstpn tijd een door loonend streven is geweest, het vervoer over te hevelen naar de binnenscheepvaart, waar door deze laatste toch al een relatief grooter aandeel te verwerken had dan vroeger. Prandstofhesparing was daarbij de drijfveer. Nederland is thans, gelijk in ver achter ons ge'ecren jaren, weer aangewezen op het pchio. En waar de zaken zoo laeen. hoeft het Rijk gemeend te moeten ingrijpen. Dit laatste werk is, na de vorige vorst periode reeds éénmaal geschied door de sleepboot Alcyon uit Harlingen, waaraan een ijsploee was aangebracht. Voor de ijsbrekerij in het Noord-Hollandsch Kanaal is gehuurd de sleepboot „Wilhel- mina Goedkoop", die is voorzien van een ijsploeg van liet oplooptype en die men nu dagelijks tusschen Den Helder en Amster dam heen en weer kan zien varen. De eene dae wordt de reis gemaakt in de eene richting, de volgende in omgekeerde rich ting. Het verkeer door de opengebro ken kanalen. Door het voortdurend weer vastvriezen der schotsen, is intusschen toch een toe stand ontstaan, die groote moeilijkheden brengt voor vaartuigen, die zes, zeven, acht of meer uren later vertrekken dan de iisbrekor. Zoodoende is de animo om van de opengebroken kanalen gebruik te maken, betrekkelijk gering. En het spreekt vanzelf, dat dit de toestand verder bemoei lijkt, omdat een druk verkeer de boel ten slotte mede los houdt. „Het blijft puzzelen", verklaarde ons de heer In 't. Veld en de moeilijkhedenzijn zeer groot. „We doen échter, wat we kun- „nen en het is zeker, dat tot nu toe de be treffende kanalen steeds bevaarbaar zijn „gebleven." Ook nu weer zijn de moeilijkheden het grootst bezuiden Pu mi erend, aangezien de invloed van het spuien, die zich in het Noorden krachtig doet gelden, daar nauwe lijks bemerkbaar is. De brandstoffentoevoer verzekerd? Of door de in Noord-Holland getroffen maatregelen de brandstoffentoevoer verze kerd zal zijn. kon onze zegsman ons niet verzekeren. Deze goederen komen uit het Zuiden, het vervoer gaat ten deele via de groote rivieren en vergeleken bij wat daar komt kijken bij de ijsbcstrijdiug, is liet werk in onze Noord-IIollandsche kanalen slechts kinderspel. Daar komen heele vloten ïjs- brekers aan het geval te pas, aldus Ir. In 't Veld, die daarbij sprak uit eigen erva ring uit den tijd, toen .zijn werk op de- groote rivieren had gelegen. Of het zou gaan? Niemand kon het voorspellen. We mochten slechts het beste hopen. Zijkanalen door particulieren te bewerken. Op een vraag, hoe het stond met eventuee- THANS GEVOLMACHTIGDE VOOR DE GEHEELS BOUWNIJVERHEID Het verordeningenblad bevat een besluit betreffende de bouwnijver heid, waarbij aan Dr. Ringers de algeheele leiding van de geheele bouwnijverheid is opgedragen. Dr. Ringers zal voortaan naast zijn titel algemeene gemachtigde voor den wederopbouw, ook den ti tel voeren van algemeen gemach tigde voor de bouwnijverheid. Het besluit geeft dr. Ringers de bevoegdheid om in overleg met de daarvoor in aanmerking komende organen van de bouwnijverheid, zoo danige maatregelen te treffen, als hij voor de regeling van de geheele bouwnijverheid noodig acht. Ie zijkanalen of kanalen van de tweede or de, waaraan belangrijke ondernemingen waren gelegen, deelde onze zegsman ons mede, dat deze door particulieren zelf apen dienen te worden gehouden. Het Rijk kon daarbij soms subsidie verléenen, dit hing echter af van de omstandigheden en diende in elk geval afzonderlijk te worden beoor deeld. De kwestie in hoeverre de af- of aan voer naar een dergelijke fabriek in het be lang was van de voedsel voorziening was daarbij een factor van belang. MAAR HET STADSRUMOER MAAKT TREKVOGELS ANG- STIG. De correspondent van het „Vad." te Genè- ve maakt melding van de volgende interes sante waarnemingen, die te Bazel en in an dere Zwitsersche steden zijn verricht. Eenige Zwitsers, die zich bijzonder voor het leven en de gewoonten der vogels inte resseren, hebben een studie gemaakt van de uitwerking, die de algemeene verduiste ring van de Zwitsersche steden op de gehrui- ken der trekvogels heeft. De resultaten hun ner waarnemingen, die vooral te Bazel ge daan werden, hebben zij thans in de Zwitser sche pers medegedeeld. Het staat vast, dat de doortocht van in de late avonduren rondtrekkende vogels vroe ger. voordat de verduistering in Zwitserland was voorgeschreven, slechts hoorbaar was wanneer de vogels zich boven de steden en grootere dorpen bevonden. Hun vlucht door de minder sterk bewoonde gedeelten van het land geschiedde steeds geheel geluidloos. Men leidde hieruit af, dat de trekvogels ver ontrust werden door 't felle kunstlicht der steden en groote dorpen en uit dezen grond hun eigenaardige kreten lieten hooren, die het aan een vogelkenner mogelijk maakten ook van de in de volstrekt donkere lucht vliegende vogels hun soort, aantal en vlieg richting vast te stellen. Dil vermeden betreffende de oorzaak van de vogelkreten boven een stad moet thans op grond van de tijdens de verduistering geda ne waarnemingen herzien worden. De erva ring heeft toch geleerd, dat de trekvogels ook thans nog wanneer zij zich boven een volkomen verduisterde stad bevinden, hun angstig geschreeuw laten hooren. Hieruit schijnt dus te moeten worden afgeleid, dat het vooral de schorphoorendheid der hoog in de lucht vliegende vogels is. die de waarschuwingskreten uitlokt. Het felle kunstlicht der steden schijnt hiervoor min der verantwoordelijk te zijn dan het stads rumoer, dat tot de ooren der vogels opstijgt. bouw en andere werken, waarvan de uit voering als dringend beschouwd moest worden. De nieuwe maati'egelen kunnen ook op de vervaardiging en verwerking van cn den handel in bouwmaterialen betrekking hebben. Voorts is bepaald, dat de algemeen gemachtigde aan alle natuurlijke en rechts personen aanwijzingen kan geven, in hoe verre werken op het gebied van wederop bouw, waterbouw, burgerlijken bouw en utiliteitsbouw mnptcn worden uitgevoerd. Hij kan deze maatregelen ook treffen ten aanzien van alle Nederlandsehe overheids organen en aan deze zijn aanwijzingen ge ven. Alle bouwwerken behoeven geen goedkeuring. Ook alle opdrachten tot het uitvoeren van bouwwerken in het algemeen ge zegd: alle gunningen van bouwwerken behoeven de goedkeuring van den al gemeen gemachtigde. Indien plaatselijke verordeningen aan de aanwijzingen van den algemeen gemach tigde in den weg zouden staan, is de se cretaris-generaal van het departement van binnenlandsche zaken bevoegd, op voorstel van en in overleg met den algemeen ge machtigde .deze verordeningen te wijzigen. Het vraagstuk van de regeling der bouwhedrijvigheid wil men- ook nog in hreeder verband bezien. In dien het peil der Nederlandsehe bouwactiviteit in de jaren. 1937, 1938 en 1939 op cremiddold 100 wordt, gesteld, dan blijkt, dat op dit oogenblik, tengevolge van den oor log en de daaruit voortvloeiende toestanden, deze activiteit tot circa 69 a 70 is ingezonken. Dit is erg, doch nog erger wordt het. indien men in aanmerking neemt, dat er in de 3 achter ons liggende jaren reeds een aanzien lijk percentage werklooze bouwvak arbeiders was. Het moet dus het streven zijn om de bouwnijverheid niet slechts op te voeren tot het peil van de 3 ge noemde jaren, doch daar ver bo ven uit, om op die wijze de in ons land bestaande werkloosheid in de bouwvakken, welke chronisch dreig de te worden, op tp heffen en de arbeidskracht van iederen validen arbeider voor onze nationale ge meenschap te behouden. Voorloopig zou door het wederopbouw- .werk de bouwhedrijvigheid stijgen maar daarna 'al ze zekpr aflnnnend ziin. De stelling: reoeeren is vooruitzien, is nog steeds van Vracht en daarom moet men de oroote en biizondere bevoegdheden, wel ke de alnemeen nemaebtinde voor de bouw- nüverbeld krachtens deze vernrdeninn krilrt. zien tenen een achternrond van de loekomctlne konwntlverbeld. 7Hn bevocod- heden betreffen de bevordering van een doeltreffende organisatie, het doen ont- KOMT IERLAND IN HET GEDRANG? De Valera heeft thans aan de Vereenigde Staten om wapens gevraagd. Dit verzoek zal naar Londen doorgegeven worden. Inge val de Valera steunpunten wil ruilen tegen wapens, die oorspronkelijk voor Engeland bestemd zijn, zal hij waarschijnlijk wapen materiaal kunnen krijgen. Stefanie meldt over de Iersche steunpun ten: Terwijl Duitschland voortgaat talrijke duikbooten en sterke" luchtkaders te gebrui ken. kan een groot deel van de levensmidde len, grondstoffen, wapens en munitie Enge land niet meer bereiken, daarom richt Lon» den zich op dreigende wijze naar Ierland, dat het militair zou willen bezetten. Uit deze steunpunten op de kaart Wex- ford, Queenstown, Cork en Keninare zou men doeltreffend het optreden der duikboo ten kunnen bestrijden. Met ingang van 1 Januari werden hinder lijke economische maatregelen tegen Ierland van kracht met het doel het te dwingen de eischen van de Britsche regeering te aan vaarden. De kaartjes geven een goed overzicht van de ligging van Ierland ten opzichte van En geland. (Kaart van Pelt.) Ijsbrekerij thans staatszorg. Ten einde een behoorlijk verloop van de voorziening van ons volk. zoowel met brand stoffen als met levensmiddelen, te verzeke ren. meende men. dai althans de, voonaam- ste waterwegen doorloopend open moesten hliiven. terwiil men verder bij een en ander moet bedenken, dat de ijsbrekerij in ons gewest weliswaar tot on zekere hoogte was gere?eld, doch dat dit niet overal in Neder land het geval was. Er waren streken, waarin er niets aan werd gedaan. Tn verband nu met de verordening, die enkele dagen gelpden met betrekking tot de ijsbestrijding door den directeur-generaal van he< denartpment van Waterstaat is uit gevaardigd. hadden we een onderhoud met den beer Tr. Tn 't Veld van de Rijkswater staat. die ons allereerst bovenstaand over zicht "af omtrent de voorgeschiedenis van verordening. Voor wat de uitvoering er van betreft 'dero komt er on neer. dai de voornaamste ^ratnrw«non (inorioopenfl bevaarbaar zullen worden gehouden. Men was van oordeel geweest, dat de Wjeringerni eerpol der niet door loopend bereikbaar behoefde te blij ven. Wel echter diende bii invallen de dooi de verbinding onmiddellijk te worden hersteld. Daarom zal. zoodra de tegenwoordige vorst periode ten einde is. het. volgende kanalencomnlex worden opengebro ken: het Balgzand. te beginnen bij de Kooij, Amstelmeer. Waardkahaal Een besluit van verstrekkende beteeke nis dus, dat het wel en wee onzer bouwnij verheid practisch in handen van één man ligt. Dr. Ir. J. A. Ringers, die op 18 Mei 1940 bij besluit van den Nederlandschen Opper bevelhebber van Land- en Zeemacht werd benoemd tot regeeringscommissaris voor den wederopbouw .(besluit wederopbouw 1). zag zich toen als taak toegewezen het her stel van het verkeerswezen, de droogleg ging van onder-water-zettingen, de weder opbouw van steden, dorpen en gehouwen en al hetgeen daarmede samenhangt.. Op 12 October 1940 werd het onteige- ningsbesluit vastgesteld, waarbij tevens de titel van regeeringscommissaris voor den wederopbouw gewijzigd werd in algemeen gemachtigde voor den wederopbouw. Het thans verschenen besluit betreffende de bouwnijverheid geeft dr. Ringers dus we derom nieuwe bevoegdheden en nieuwe rechten en ook bovenstaanden nieuwen ti tel. Tot nu toe waren de bevoegdheden van den algemeen gemachtigde op het gebied van de bouwnijverheid huiten het ter rein van den eigenlijken wederopbouw vrijwel uitsluitend van negatieven aard. Hij had 'n Veto-recht, waardoor hij de uit voering van bepaalde werken kon verbie den om daardoor de in ons land aanwe zige materialen zoo efficiënt en economisch mogelijk te doen gebruiken en het weder ophouwwerk den voorrang te-geven. Zoo heefl dr. Ringers de uitvoering van ver schillende materiaalintonsieve bouwwer ken. waaraan geen nnrrvddpRiike beboette bestond, geremd, om op deze 'wijze de ma terialen zooveel mogelijk vrij te krijgen voor het wederopbouwwerk, voor woning- 's-G r a v e n h a g e. 7 Jan. Bij den aan- van van een heden op het departement van Binnenlandsche Zaken gehouden vergade ring van de chefs der onderscheidene hoofd afdcelingen. de provinciale directeuren en de stedelijke directeuren van Amsterdam en Rotterdam van de stichting Winterhulp Nederland heeft de directeur-generaal van de Winterhulp Nederland de volgende rede gehouden. Op de eerste samenkomst in het nieuwe jaar roep ik u een hartelijk welkom toe. Moge het ïaar 1941 veel geluk en voor spoed brengen voor u. uw familie en den arbeid, welke wij gezamenlijk hebben aan vaard ten dienste van het volk van Neder land. Ik wil deze gelegenheid benutten om naast u het-woord te richten tot alle plaat selijke directeuren en medewerkers van on ze. stichting, waarbij ik in het bijzonder denk aan de collectanten en verzorgers van dé uitkeeringen aan hulpbehoevenden. Zij immers staan op de voorste posten van een nrach'ig sociaal werk, dat gedragen wordt door de gedachte, dat onder alle omstandig heden het. een eereplicht van hef geheele volk is door gezamenlijken arbeid de noo- den te lenigen, die in bet volk bestaan. Toen overvloede moge ik er bier nogmaals op wijzen, dat dit zal geschieden in den vorm van een extra hulpverleening hoven de wetteliike steunregelingen, en dat deze in geen geval in mindering mag worden gebracht van de tot nu toe veschafte onder steuning van overheidswege. Ons werk wordt ons ineegeven door het hart pn ik hen dan ook overtuigd, dat iede re Nederlander die het hart on de rechte nlants draagt hierin de gelegenheid zal zien. hetzij als medewerker op welke post dan ook. hetzij als gever te houwen aan de bindamenten van een sociale samenleving. Een samenleving, waarin het geheele volk- door de daad uitdrukking gepft aan ziin wil om één cterke volksgemeenschap te ziin. De nrachfige gedachte, die wij door dit werk wilen verwezenlijken, wordt wij hebben dit in de afgelooppn maandpn kunnen vast stellen door een belangrijk deel van hel volk nipf begrepen. Ik verheel u niet. dat mij dit eenerzijds in hoogp mate verbaast, waar immers zoo gaarne wordt gesproken over een leidende nos'f'e. welke ons land op sociaal gebied 'o Eurona innppmt. anderzijds vervult mii deze afwijzende houding met groote zorg en wel. omdat hieruit de conclusie kan werpen van bouwplannen en de regulee ring van het tempo van uitvoering daar van. Voorts zal hij de fabricage van de bouw materialen kunnen regelen. De vervaar diging van baksteen kalkzandsteen, dak- na nnen, schelpkalk, enz. zal zich moeten aanpassen aan het gedachte bouwtempo en de exportmogelijkheden. Het spreekt, van zelf. dat de taak van den algemppn gemachtigde voor de bouwnij verheid in de eerste plaats een coördinee- rende zal ziin. Het is niet de bedoeling het werk van dp thans hij de uitvoering van bouwwerken betrokken organen als de ver schillende rijkshureaux, de provinciale waterstaat, spoorwegen, gemeentelijke tech nische diensten, particuliere opdrachtge vers en bouwondernemers, ook maar in één enkel opzicht over te nemen. De bouwnijverheid is een der sleutels van het economische leven en alle sc.homme- 'mgen der coniunctuur komen in haar tot ■liting TTnpveel pogingen ziin er in de ach ter ons liggende iaren niet in het werk ge steld om deze conjunctuurschommelingen on te vangen. Indien de stabilisatie in de bouwnijver heid tot on 'n zekere hoogte zal mogen i?p 'ukken als een gevolg van den wederop bouw, dan zou dit in economisch als in so ciaal opzicht een groote winst beteekenen. worden getrokken, dat zelfs in tijden van nood immers een oorlog van ongekende hevigheid woedt over ons werelddeel ons volks niet beseft eensgezind te moeten zijn, zelfs niet op het gebied der naastenliefde. Wie waarachtig sociaal denkt, en handelt ziet alleen naar den mensch. die in nood verkeert, hij dient zijn volk onder alle om standigheden en op de plaats, die hem daar toe wordt aangewezen. Met verheugenis mogen wij vaststellen, dat ons volk een kern van mannen en vrou wen telt, die bezield met idealen en kennen de onze geschiedenis de daadkracht bezit om met inzet van de geheele persoonlijkheid ons volk ook in de moeilijkste uren te die nen. Zij zijn de levende elementen in onze sa menleving. Ik ken hen in verschillende stroomingen, die zich openbaren, ik ken hen op verantwoordelijke posten in ons vader land. Zij strijden een verbeten strijd voor de eer der natie tegen misleiden, onverstandi- gen en moedwillige misleiders. Het bijna spreekwoordelijke begrip ..nuch tere Hollander" laten wij het constatee- ren is verloren gegaan door een verach telijke propaganda, gevoerd door lieden, die onder de huidige verhoudingen te midden van ons volk geen enikele verantwoording dragen. Ik ben overtuigd, van de groote krachten en waarden, die in ons volk leven, ik weet, dat de arbeiders van hand en geest, bevrijd van deze ban, tezamen één sterk volk zul len vormen, waarnaar men in Europa met trots en vreugde zal kunnen opzien. Het grieft mij diep, dat de huidige hou ding van een groot deel van ons volk op den buitenstaander geen anderen indruk kan maken, dan dat het luisterende naar de influisteringen van valsche profeten elk be grip voor den werkelijken toestand schijnt verloren te hebben. Ik doe daarom een dringend beroep op iederen Nederlander, die het wel met zijn 'volk en zijn vaderland meent, om zich te scharen achteri die Nederlanders, die ons volk op verantwoordelijke posten dienen, om met hen den strijd aan te binden te gen de golf van fantasie, verhalen en ver zinsels, die de samenleving uit elkaar dreigt te rukken. Onthoudt u van fluister-campagnes, zegt niet meer, dan gij zelf als eerlijk mensch kunt verantwoorden, dan en dan alleen be wijst gij een dienst aan uw vaderland, dat gij zegt lief te hebben. Bezien wij in dit licht de Winterhulp, dan moge het een ieder weldenkend mensch dui delijk zijn, dat hiermede aan het volk een mogelijkheid is gegeven, om door eigen in zet gestalte te geven aan een gemeenschap pelijk, sociaal werk, dat een toetssteen kan zijn van onzen gemeenschapszin in tijden van nood. Gebruik den tijd, dien gij thans besteedt om na te praten en verder te vertellen wat onverantwoordelijke elementen u influiste ren, om zelf de hand aan den ploeg te slaan dan dient gij in de eerste plaats uw volk. terwijl gij zelf spoedig genezen zult zijn van het gevoel van machteloosheid, waarin gij uzelf gevangen houdt; dan ziet gij in ons werk. dat goed en sterk is en wordt ge- dratren door de gedachte, dat dat volk groot is. dat zijn gemeenschap waarachtig beleeft en onder alle omstandigheden strijd voor een eervolle plaats in de toekomst te mid den van de andere volken. Wij zullen daarom voortgaan, mijne hee- ren. met den opbouw van de organisatie van ons werk. Er moet een stevig huis gebouwd wordpn door ons geheele land. in ieder ge meente. waarin onder leiding van de plaats seliik-directeuren alle medewerker^ in staat zullen zijn zich ten volle te ontplooien. De ze organisatie zal eerst aan haar doel be antwoorden, wanneer in ieder blok. in iede re wijk onder leiding van een man, die de verantwoording waardig is. menschen el kaar zullen vinden, die niet. alleen geza menlijk uittrekken om de gelden te verza melen. die voor dit werk noodig zijn, maar die tevens bereid zijn te zorgen voor hen. die huln behopven. Na deze woorden Is de daad aan het volk van Nederland. God geve, dat hot beorip zal toonen voor dat, wat goed en groot ia.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 6