Voor den Zaterdagavond Brabantsche Brief RADIO OUDERS Dt van Dré uliC1 XoS ttami! 't HOEKJE Ulvenhout, 9 Januari 1941. Amico, In den vroegen mergen van Driekoningen, als ik In de bedstee m'n oogen opensloeg, dan voelde-n-ik twee bezonderhedens: 't was iets minder koud, zou er sneeuw liggen? neeë, toch nier de mergenstilte was toch anders, en Trui lag klèèrwakker naast me. Muisstil, mee groote open oogen. Neeë, ik zétg dat nie, want 't was nog pikkedonker, maar toch wist ik 't. Waarom? Ja! Waarom? Da's zooiets, dat geleerdste dokters nie uitgepuzzeld krijgen, maar dat „Kwakzalvers" vaneigens weten. Ook ik hield m'n eigen nog „slapend", 't Was ommers Driekoningen! Wij schaffen onze Heiligendagen nie zoo rap af, amico! Toen Trui ineens: „niks g'hoord vannacht, gfl?" „IkkeNeeë......T EhEngel- achen ,,'k Heb 't dokterswageltje over den weg hooren tuffen!" „Zoo. Tja. Valt nie mee in die winternach ten. En in den donker". „Da bedoel ik nieHanneke!" 'k Was klèèrwakker ineens. „Zouzoude denken, Trui „Jadenken Dénken 't Zou me nikske verwonderen ofok ik kreeg straks 'n bodschap!" zee ze toen. „Ik misschien ook wel!" „Watte gij misschien ook wel?" vroeg ze bazig. ,,'n Bodschap: Toeteloeris!" „Gij blijft thuis. Gij hebt daar veurloopig nie te maken, verstade?" Ik gooide m'n eigen om, mee m'n gewitwel wat onbehouwen teugen mijnen protsmakert aan. Maar ze had, op den vroegen mergen al, veul te drukke gedachten in den kop om „ruzie" te maken. En na 'n kwartier zee ze: „we zullen 'ns opstaan". Op dat diepelmatiek commando gong ik nog nie in. 't Was Driekoningen en ik kroop nog 'n diep in de kroezelwermte van 't veeren bed. Ik pikte m'n eerste millioen- nairskertierke van deuzen heiligendag. Trui, in den nachtpon nog, begost de platte- buis uit te halen. Dan, veur ze 't hout en den turf in brand stak, schoof ze de bedstee- gordijnen toe, zeggende: „blijf nog maar liggen, gij, ik gaai vandaag naar de vroege kerk". Zoo'n uitgeslapen tootebel! Die perbeerde me, pijnloos, buiten gevecht te stellen toch. Ommers, als zij straks verom was uit de vroege mis en daar kwam 'n boodschap en ik moést dan nog naar de kerkIk wierd hoe langer hoe meer wakker. Maar de platte- buis rookte van 't aanmaken en de buitendeur stond wagenwijd open! Zoo'n uitgerekende bliksem! Ze had den waterketel al te vuur gezet, was nou bezig onder de pomp in 't achterhuis. Daar gong m'n millioennairskertierke. 'k Richtte m'n eigen op, trok zachtekes „mijnen" stoel dichterbij, zette-n-eerst m'n pet op den kouwen mergen sloeg op m'n kalen kop als 'n mes, 'k sleurde m'n garderobe van den stoel binnenboord en ik docht zoo: den eenen zet is den anderen weerd. Als 't zoo is, dan zal ik den kleinen Vic vandaag óók zien! Wijers zal 'k oe 't „stille spel" van deus komediestuk besparen; we zijn samen zwij gend deur den donker naar de kerk gegaan, 't was veul te koud ook om te praten. Als we verom kwamen begost den eersten sneeuw te dwerlen, eer we thuis waren lag 't durp in 'n dunwitte windstilte en Trui sprak weer veur 't eerst. Was de bui gezakt? Was 't den sneeuw, die blank oplichtte, tot in oew ziele- ment? OfOf had ze 'n nuuw plan om mij uit te schakelen? „Als nou den Dré maar op is „Ehwablief?" „Als nou onzen Dré maar klaar is, da 'k dalijk de botrammen kan gaan maken". „Ja, die is wel op. Hij lot den Eeker nie alleen, als wij weg zijn". „Da's waar. Wat is ie toch veur ons Eekerske gestrejen, ee? Dré?" Ziede wel, docht ik, madame heeft 'n nuuw plan! Wittekes lag den erf te peinzen in den mergenschemer. Roerloos. Als 'n prent. Niks bewoog. Lijk 'n prachtig watermerk stond den witten notenleer in de dichte sneeuwlocht geëtst. En altij wemelden de pluuskens deur den stillen mergen van Drie koningen. Kwamen alle dingen, kwam heel den buiten, kwam al 't geboomt wit te staan teugen den donkeren schemer der sneeuwlocht. Heel den buiten veranderde in 'n onwerkelijk negatief, waaraan oew oogen wennen moesten. In witte prent, zoo vol teekening, zoo roerloos, Wat 'nen schoonen Driekoningen! Geknipt als 'n wit silhouet uit den donkeren hemel. Sodejuu! Nou 'n plazierige bodschap uit 't bosch! „Ja Truike, 't zijn gouwen kameraads, die twee baaskes van ons!" Rap was Trui mee den ontbijt. Jiog rapper mee den bordenwasch. Gejaagd mee den stof doek daarna. Dan, eindelijk, dan kost ze gaan zitten bjj de plattebuis, den Zondags-gesteven en gestreken schort over 't zwarte kleed, d'armen over malkaar, in afwachting van ge verstaat. Maar daar kwam niks. Dré in was naar de late mis, den Eeker zat in de witte kussels bij den radio doodserieus den uitgezonden kerk dienst te volgen. We kosten dus nie praten. Ik smoorde m'n pepke achter de krant van Zaterdagavond nog en las de dingen die 'k anders altij overslaai. Broeiwerm was 't.in den huis, want den Eeker zat wijd van 't vuur, dus! dus Trui machinistte als 'nen duuvel. Blank viel den dag in den huis. Ruim was de weareld daarbuiten, nou ge de witte velden, achter den erf, zien kost tot aan den ender toe. „Als 't daar maar goed is..." fluisterde Trui die nie langer zwijgen kóst. „Eh... ze... zal Tc 'ns efkes naar den dokter fietsen?" Trui stond op. „Doe dat, Dré, da's 'n goei gedacht! Baker oe goed in", ze stond al mee m'n wollen das gereed, „as ge verom komt zal 'k 'nen borrel inschenken! „Eénen maar?" ('t IJzer smeejen als 't heet is, amico!") „Twee dan, dèèr, maar kom rap verom, 'k zit op gloeiende kolen!" En onderwijl frutselde zij den das om m'nen nek, dat de wolhorkes in m'n neus kietelden. En terwijl Trui me „in stopte", zag ik naar den Eeker, die daar tus- schen radio en kerststalleke mee de brandende keerskes, devoot in zijnen missaal te bidden zat. De beeldekes van de Drie Wijzen had ie prontjes in 't Stalleke geschoven nou. „Pa- tèèr-Nostèèr!" klonk den zangerigen pries- terroep deur den huis. En ik zag, hoe den Eeker zijnen gebejenboek op de dekens lee, de hand jes vouwde en mee gesloten oogen den Vader ons meebad; op 'nen oogenblik de woorden „Uw Rijk kome, Uw wil geschiede op aarde als in den Hemel" vurig, hartstochtelijk, heesch fluisterde, 't sproetenkopke buigend teugen de gevouwen bidhandjes! Zóó den Vrede 'smee- kend veur de ongelukkige weareld. Zweet pèèrlde op z'n veurhoofd. Na den Vaderons zag ie efkes naar 't Stalleke, nam den boek weer op, zette heel z'n broze zielementje in, veur den Vrede op Aarde. Hij bad er z'n eigen veur in 't zweet, 't teere kwiebuske, schuld loos aan allen onredq alsals 'n vergeten blomke in den sneeuw. „Ga nou!" zee Trui en ik gebaarde mee m'nen kop naar 't Eeker ske, dat ze stil zou zijn. Ze knikte, maar douwde me buiten. Pjuust als ik m'n broekklemmen gebukt stond aan te doen, kwam 't dokterswageltje den erf op. Zou ie...? Kwam ie veur den Eeker? Of,..? Of zou ie 'n bodschap heb ben...? Daar was Trui al. Ze liep me veurbtj, dee 't autodeurke los. En... dokter...? Goei nuuws asteblief... Oh!" lachte ons dokterke: „ge hebt me verwacht?" „Half en half, ja! Alles goed? Maar dat was al te zien, anders zou ie om mers nie zoo plazierig lachen! Ik kwam nou ook 'n paar passen bij: ,,'k wou sjuust naar oew huis fietsen, dokterke!" Toen stond ie naast den #uto. Me dunkt, den kearel was moei. Z'n oogen waren rood. Z'n haren hongen verwèèrd onder den hoed uit. Dan zee-t-ie: „de complimenten van Me vrouw van Dalen en dat er in 't Boschhuis al weer eenen Vic is...!" Ik kost 'r niks aan doen, maar twee kanjers van tranen drupten zóó over m'nen bonker. Alweer eenen Vic..., gekomen in Driekonin gennacht, daar in 't Boschhuis in den blanken sneeuw...! „Hoe is 't gegaan, hoe is 't gegaan, meneer den dokter", zoo trok Trui ons dokterke aan zijnen jas: „toe, vertel 'ns gaauw; heb ik oe vannacht nie hooren gaan over den weg...??" Hij knikte, mee 'nen vagen lach. „Zwaar", zee-t-ie toen. „Maar potversamme, Dré, wa 'n kranig wefke, daar in 't bosch!" „Dochter van den Vic!" wou ik roepen, maar... afijn. Ik knikte dan. ,,'k Zou zeggen, kom efkes binnen, maar den Ee..." ,,'k Gaai dalijk naar bed!" weerde den dokter haastig af. „Teugen den avond kom ik verom, even naar den Eeker zien en naar Moeder en zoon van Dalen!" Meteen zat ie al weer achter 't stuur, wuifde en ree achteruit den erf af. 's Middags heb ik Trui in de sjees naar 't Boschhuis gerejen. Ik zou buiten, op den bok, blijven wachten, zoo was 't commando, 'k Heb 't oe meer motten schrijven: zoogaauw 'r ge boorten in 't spe zijn, heeft Trui onuitstaan baar veel prots. En dan dauwt ze mij in 't kleinste hoekske weg, dat ze vinden kan. Of 't nou bloedeigen vaders, grootvaders, peet ooms zijn, mannen zijn, in Trui's oogen, bij geboortezaken, éénen ballast-van-niks. Maar ik bleef buiten! Wist wel, dat van Dalen me rap zou komen roepen. Ja, ge mot mij Hanneke leeren kennen! Trui had nog amper heuren allereersten goeien raad kunnen geven, of van Dalen stond al op 't treeke veur de gastvrije deur, waar ik zoo dikkels den Vic had zien staan mee zijnen witten kop. „Méér... Drééü" zee van Dalen verwon derd. Lachende sprong ik van de sjees, bond m'n peerd aan den boom dien 'k er al veur uitgezocht had, schudde 'm de hand of ie 'nen zeun van me was en... en als ik binnenkwam vielen de herinneringen op m'nen bast, da 'k in den bekenden donkeren portiek, dan..., dan den kleinen Vic even vergat, 'k Zou bekans naar den grooten atelier mee 't Christusbeeld gedraaid zijn. „Rechtuit, Dré!" kraaide den gelukkigen van Dalen: „je weet hier toch den weg, niet?" „Jawel, jawel, Jawel!" 'k Was in 't wèèr- garen. Pips, maars zielsgelukkig, 'n bietje trotsch ook, lag Hanneke daar in 't breeje bed. „Hanneke, meid, kranig wefke lijk den dok ter zee..." Dat had 'k verkeerd aangepakt. Veur m'n eigen. Want weer,- net als 's mergens afijn. „Hoe voelt g'oe nou, Hanneke?" Twee groote, glanzend' oogen keken diep in m'n zielement. Dan zee ze heesch: „Dré, zóó gelukkig, als ik nooit kan denken, dat ik zou kunnen zijn, zonder..." Toen liepen de prachtig' oogen vol, toen snokte de stem: „zonder Vader Maar den Eeker heeft gezegd..." Toen begost ze te simmen, tot snikkens-toe. Afijn, die bui dreef over. En 'n uur van blank geluk, zoo blank als 't witte Driekoningen bosch, brochten we deur aan 't wiegske van den kleinen Victor van Dalen, den kleinzeun van Victor Zonneveld! Als ie dit toch weten kost. Victor II. Den Dré peter! Hij bulderde heel Amerika over: „hou op... met dien vèrr domden... oorrlog! Mijn Kerstkindeke-is-ge- borenü Houdt... opp; I-di-oten, stopp! Ik... trrac-teerr ter eer-re van m'n krranige meiske mijn... Hanneke! Jezus, wanneer zullen we 'm verom zien. Want als je hoort van deus geboorte...! Niks dat 'm vasthoudt in Dollarika! Vol. Veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker en als altij gin horke minder van oewen t.a.v. DRfi. HET LEVEN IS EEN WEEGSCHAAL. Naar welk compas moeten wij ons richten, naar het gevoel of naar het verstand? Ziedaar een moeilijke vraag, die velen in tweestrijd brengt. Wij lazen eens in een oud boek met ver geelde bladen: „de hersenen alléén kunnen het lichaam niet beheerschen, als nóch kracht, nóch vertrouwen ermede samengaan." Wij weten niet, wie de schrijver was, maar zeer zeker was hpt iemand die wijsheid bezat uit alle tijden. Kracht kan voorkomen uit ver stand en/of gevoel, vertrouwen is onge twijfeld een gevoelskwestie. Vertrouwen ir iets of iemand is niet te koop, men heeft het of men heeft het met Wat nu de wijsheid betreft van den schrijver van bovenstaande regels, deze zetelde daarin dat h\j de macht van de hersenen (dus van het verstand) wilde combineeren met de semi-gevoelsfactor kracht en met de algeheele gevoelsfactor: vertrouwen. In dit samengaan ligt de oplos sing van zeer vele van onze moeilijkheden. Want w\j zijn gewoon om gevoel en verstand tegen elkaar te stellen als vijanden, inplaats van ze naast elkaar te laten werken als bondgenooten. Er doet zich een geval voor, waarin wij een besluit moeten nemen. Ons gevoel raadt ons een besluit in de eene richting aan, ons ver stand iets geheel anders. Hoe moet ons besluit uitvallen Is dit L eval een kwestie waarin het gevoel moet beslissen of het verstand?" Wij weten het niet recht, wij zien geen kans om een besluit te nemen dat ons in alle opzichten voldoet. En dat komt door die ééne cardinale fout om gevoel en verstand tegen over elkaar te stillen. Niets in het leven is uitsluitend gevoels-aangelegenheid, en even min is er iets dat door het verstand alléén beheerscht kan worden. Het geheele leven is et mengsel van beiden, zooals de mensch een mengsel van beiden is en dientengevolge ieder menschelijk probleem dat zich maar voor kan doen dit ook is. Plaats gevoel en verstand naast elkaar, als het ware hand in hand. en U zult tot klaar heid komen in alle moeilijkheden^zooal niet direct dan toch uiteindelijk. Dit mag even vreemd schijnen, even vreemd als om twee paarden die elkaar niet kennen in één span voor dezelfde wagen te spannen. het went even snel. Laat in zaken die U aanvankelijk onder de rubriek verstandelijk" rangschikte Uw ge voel een woordje meespreken en schakelt bij gevoels-aangelegenheden Uw verstand in, en de nevel, die tot nu toe over vele schier onop losbare problemen hing, zal optrekken. Het Leven is een weegschaal, waarvan de schalen precies in evenwicht moeten zijn als de -ééne schaal het gevoel bevat en de andere het verstand. Dr. Jos de Cock. PROGRAMMA ZONDAG 12 JANUARI 1941. Hilversum L 415 m. Nederlandsch Programma. 8.00 NCRV. 2.0010.15 VARA. 8.00 Schriftlezing en Meditatie. 8.15 Gewyde muziek opn.). 8.30 Praatje voor den boer (ANP). 8.45 Gramofoonmuziek. 9.30 Geestelijke liederen (opn.). 9.40 Orgelconcert (opn.). 10.00 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Ge wijde muziek (opn.). 12.05 NCRV-Harmonie-orkest (opn.). 12.25 Cyclus „Eens Christen's reize naar de Eeuwigheid in dezen tijd" (gr. pl.). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Leidsch studenten-zangkoor en Leidsch studenten-kamerorkest „Collegium Musi- cum" (opn.) en gramofoonmuziek. I.45 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde: „Wie en wat waren onze voorouders?" lezing. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.30 Cabaretprogramma. 3.00 Bravour en Charme. 3.30 Uit Berlijn: 56e verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht. 6.00 Voor de kinderen. 6.25 Schrammelkwartet en soliste. 6.42 VARA-Almanak. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. (Om 8.00 Nieuwsberichten ANP). 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 VARA-orkest. 9.30 Esmeralda en soliste. lO.OQt—10.15 Nieuwsberichten ANP en sluiting. Hilversum H. 801.5 m. 8.00 VARA. 8.45 VPRO. 9.45 VARA. 2.00 AVRO. 4.00 NCRV. 5.15—7.15 AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 8.30 Praatje voor den boer (ANP). 8.45 Studio vroegdienst. 9.15 Voor de kinderen. 9.45 Orgelspel. 10.15 Declamatie. 10.40 Gramofoonmuziek. 10.45 Stichts strijkkwartet II.30 VARA-Meisjeskoor „De Krekels". 12.00 Berichten. 12.15 Esmaralda en solisten 12.30 VARA- Almanak). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 VARA-orkest. 2.00 Concertgebouw-orkest en solist (In de pauze: Declamatie). 4.00 Wijdingswoord. 5.15 Wekelijksche gedachtenwisseling ANP. 5.30 AVRO-Amusementsorkest en solist. 6.10 Reportage. 6.30 Orgelspel. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.007.15 Gramofoonmuziek en sluiting. MAANDAG 18 JANUARI 1941. Hilversum I. 415 m. Nederlandsch Programma NCRV. 8.00 Schriftlezing en Meditatie. 8.15 Gewijde muziek (gr. pl.). 8.30 Nieuwsberichten ANP. 8.45 Gramofoonmuziek. i.50 Viool, piano en gramofoonmuziek. 12.15 Reportage of muziek? 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. I.00 Molto Cantabile en gramofoonmuziek. 2.00 Voor scholen. 2.35 Apollo-ensemble. 3.00 Voor tuinliefhebbere. 3.30 Gramofoonmuziek. 4.00 Voor de kinderen. 4.30 Orgelspel. 5.15 Nieuws, economische- en beursberichte» ANP. 5.30 Berichten, 5.35 Gramofoonmuziek. 5.55 Ensemble „Romantique" (opn.). en gramof oonm uziek. 6.45 Actueele reportage of gramfooonmuziek. 7.00 Economische vragen van de dag ANP. 7.15 Gramofoonmuziek (7.307-45 Berichten Engelsch). 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 NCRV-Harmonie-orkest (opn.). 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Berlijns Philharmonisch orkest (opn.). 9.35 Gewijde muziek (opn.). Hierna: Schriftlezing. 10.0010.15 Nieuwsberichten ANP en sluiting, i Hilversum n. 301.5 m. VARA. 8.00 Gramofoonmuziek (om 8.30 Nieuws berichten ANP. 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Klarinet en piano. II.10 Declamatie. 11.30 Esmaraldk. 12.00 Berichten. 12.15 Esmaralda en solist 12.30 VARA- Almanak). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP, 1.00 VARA-orkest en solisten. 2.00 Pianovoordracht. 2.30 Keukenpraatje. 3.00 Cello en orgel. 3.30 Cyclus „De vrouw in haar beroep". 3.50 Gramofoonmuziek. 4.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 VPRO: Cyclus „Het gezin in onze tijd". 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Esmaralda en solisten. 6.00 „Ordening in het bedrijfswezen", lezing 6.15 Vervolg van 5.30. 6.42 VARA-Almanak. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek. 7.007.15 Friesch praatje ANP en sluiting. VOOR DE Waar anders d. pont haar diensten deed voor het overrelten van voet- genflers, biedt thans een welkome gelegenheid voorde je^gd^omd. schaatsen onder te binden Croto Pax-Holland) Het dagboek van de jongeren In de vorige artikeltjes w.es ik er reeds op, drt men in den laatsten tijd veel waarde hecht aan de dagboeken van de jonge menschen. Men wil nl. langs dezen weg in kennis zien te komen met wat een kind in de pubertiteits- jaren zoo sterk bezig houdt. Het is van belang te weten in i oever re deze dagboeken waarde vol materiaal opleveren. Persoonlijk sta ik niet zoo heel optimistisch t.a.v. dezt waarde. Ik ben nl. van oordeel, dat slechts weinige jongelui een dagboek bijhouden, en zeker wan neer het jongelui betreft uit den werkenden stand. Ik meen op grond mijner ervaringen, dat onder de arbeiderskinderen zeer weinigen een dagboek bijhouden. Mogelijk kan ik me vergissen. In dit geval hoop ik, dat lezers en lezeressen mij po deze vergissing attent wil len maken. Wat de kinderen betreft uit de zoogen. betere standen (een begrip, dat we hier nu maar aanvaarden, al zijn we het met elkaar eens, dat beter hier gelijk staat met meer aardsche goederen bedeeld) komt het dag boek, bljjkens verschillende onderzoekingen, veelvuldig voor. Vooral kinderen van dokters, dominees, burgemeesters, onderwijzers, enz. houden, naar de gegevens melden, een dagboek b\j. De bestudeering van deze dagboeken, als men ze uit handen van de kinderen kan krij gen, levert wel resultaten op, mits we steeds voor ©ogen houden, dat we dan een kijkje krij gen op d i e jeugd. Of we de jeugd nu maar tevens onder hetzelfde licht moeten beschou wen als het kind uit het g. ote arbeidersgezin och, dat lijkt mij een zeer open vraag. Ik weet nl. uit eigen ervaring, dat kinderen uit groote arbeidersgezinnen reeds zeer jong de zorgen van het gezin deelen en op zich nemen. Ik ken talrijke kinderen, en voo.al meisjes, die op twaalfjarigen leeftijd reed9 „moedertjes" zijn, echte „huisvrouwtjes", die je verbaasd doen staan van hun kennis van het leven en de levensmoeilijkheden. Mogelijk verstandelijk minder ontwikkeld (in den zin van minder intellectueel begaafd) zijn deze kinderen, wat het practische leven betreft, de anderen ver voor. Indertijd nam ik eens een zeer interessante proef in deze richting. Ik gaf een aantal meis jes van 1418 jaar de opdracht een opstel te maken over deze vraag: „Hoe zal ik 200 gulden besteden, wanneer ik deze kreeg voor mezelf". Het was verbaz 'nd op te merken, hoe ver schillend de kinderen met dit bedrag omspron gen. De gekste dingen werden verteld en voor gesteld. Sommigen hadden het bedrag in hun opstel wel viermaal verbruikt en anderen kwamen er zoo netjes mee uit, dat je het op centen kon narekenen. Bij onderzoek bleek, dat kinderen uit groote gezinnen zeer verstandig met het geld zouden omgaan en heel goed de prijzen kenden van de levensmiddelen, klee- €ingstukken, etc. Kinderen uit het gegoede milieu sloegen er maar een slag naar. Deze proef bewees mü de groote beteeke- nis van practisch onderwijs voor de volks welvaart. Maar daarover wil ik het nu niet hebben. Ik wilde er alleen maar mee aan- toonen, dat de dagboeken slechts een kijk geven op kinderen uit bepaalde milieus en dat voor een studie op dit terrein materiaal noodig is, afkomstig van kinderen uit alle volkslagen. Anders krijgt men een te een zijdig beeld van de jeugd. Dit alle9 beteel-.ent niet, dat ik niet overtuigd ben van de waarde van dagboeken. Integendeel. Voor ouders kan zoo'n dagboek van hun kind (eren) veel waarde bezitten en gelukkig het ouderpaar, dat inzage krijgt van het dagboek /an hun kind. Zoo, dat het kind het in volle vertrouw n aan zijn ouders kan geven. Want, en dit moet men niet ver geten, het kind schrijft nog steeda als kind. Het ziet het leven anders dan wij, die door het leven zoo sterk beïnvloed worden en ge vormd. Men moet de dagboeken met ver stand lezen en steeds herbouwen in het licht van den leeftijd. Bij het trekken van conclusies zq men voorts gewaarschuwd tegen oppervlakkig heid. Niet wat het kind schrijft, veeleer wat het niet schreef, kan van beteekenis zijn. Het lezen tusschen de regels doo- is. wan neer het dagboeken betreft, zeker gewenscht. Tecwijl er voorts niet genoeg de aandacht op gevestigd kan worden, dat in het kind de ouders leven, dit mag wel eens teleurstellend ziJn> vele gevaJen zal een ouder in zijn kind zijn eigen fouten vaak terug vinden en wie dit oprecht kan zien en aanvaarden, bereikt het niveau, waarop men kan begin nen met de opvoeding van het kind en zich zelf. OVEEKA.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 12