unnel Japan en Nedei It Overname cafébedrijf is geen nieuwe vestiging haar voltooiing Kettinghandel te Almelo ontdekt Téeltplan 1941 zeer speculatief! Vceboekje onjuist ingevuld Dc „Empress of Australia" getorpedeerd regee jezaat len. 3 3£i teil >argo'i moge-, de zijp Brheid 1 rberei- Ame >r vai •erden /an dl loef ent 1 Ame m rv J Ml l ima 21186 1690 2245 2545 J 2915 3855 1 4513 1 4933 6284 6611 7199 8305 9253 9984 10837 i 11321i 12398 12839'; 13612 14047 14710 15468 16054 16597 16958 17768 18227 18732 19277 20043 i 20683 21483 I 1103 f 1405 1877 2198 2386 2839 3031 3126 3474 3830 4133 4362 4562 4754 5044 5214 5472 5672 5896 6022 6252 6438, 6650 6801 7166 7356 7583 7888 8261 8530 8756 9240 9619 9683 i 9996 10156 10498 10864 11071 11284 11446 11685 11881 12240 12443 12876 13101 13470 13943 14179 14559 14829 15041 15393 15702 15856 16073 16240 16513 16808 16967 17177 17487 17843 18165 18332 18487 18677 18864 19050 19282 19500 19672 19906 20112 20345 20510 20813 21094 21376 21611 21826 gebracht. Op 24 November van het vorige jaar hebben de sleepboot en van P. Smit het laatste tunnel deel van de Waalhaven naar zijn plaats van bestemming gesleept. Negen van deze moeilijke sleept, och ten heeft Smit in vier jaar gemaakt en zij zijn alle zonder de minste stagnatie verloopen. Thans is het laatste schot doorbroken en de verbinding tusschen Linker en Rechter Maasoever, zij het voorloopig alleen voor de tunnelbou wers zelf. is een feit geworden. Thans wordt er met bekwamen spoed gewerkt aan de vol tooiing van het gelieele werk. De laatste lootjes wegen niet licht. Groot is het aan tal leidingen, dat door de tunnel wordt ge legd. niet alleen voor de tunnel zelf. maar ook voor de gas en electrici'teitsvoorziening van den Linker Maasoever. Daarbij moeten 2 hectare witte tegels tegen de wanden worden gemetseld. Al zijm de tuhneldoozen in de rivierbodem zij liggen daar in een uilgebagerde gleuf, die later weer met zand overdekt is voor ons leeken de eigenlijke tunnel, niet. vergeten mogen worden de verkeerspleinen en de toegangswegen te land. Het verkeer naar en van de tunnel kan bijna de hcele stad doorkruisen zonder door plaatselijk verkeer te worden gehin derd. Op den Linker Maasoever worden eveneens bneede wegen aangelegd in aan sluiting op den Rijksweg naar Dordrecht. Al deze werken zijn thans vrij ver gevor derd en zii houden gelijken tred met den louw van de tunnel. Deze is gegroeid zelfs legen de verdrukking in. Crisis, mobilisatie, oorlog zij hebben het werk niet kunnen stag neeren. Rotterdam houwt aan zijn tunnel en met dezelfde energie zal de getroffen stad ook aan zijn toekomst bouwen. Niet van de duisternis naar het lioht. Het verlichtingsvraagstuk heeft de des kundigen veel hoofdbrekens gekost. Men kan gerust, zeggen, dat men tenslotte een ideale oplossing heeft gevonden. Men zal nief van het Jicht in de duisternis en van de duisternis in het licht komen, wanneer men de tunnel passeert. Men is er in geslaagd een oplossing te vinden, waardoor de over gang van de uitstekend door kunstlicht verlichte tunnel in het daglicht zoo gelei delijk mogelijk zal plaats vinden. Ook des avonds zal men geen hinder bij de over gang ondervinden. De kosten. De kosten van het groote tunnelplan wa ren 8.94D.000 gulden. 3.025.000 gulden voor bijkomende werken en 270.000 exploitatie kosten per jaar. gebaseerd op de prijzen van September 1936. voor de devaluatie. Het geheele werk zal rond 15 millioen gul den kosten. Wij zullen thans de feiten vooruit loopen en een denkbeeldigen tocht door den tunnel ondernemen. Voetgangers en wierijders be geven zich naar de ventilatiegebouwen op de beide oevers van de Nieuwe Maas. Vlak bij het waterl igt de roltrap. Deze brengt hen 17 M. onder den grond. Voetgangers cn wielrijders worden daar gescheiden. De voetgangers begeven zich in de onderste, de wielrijders in de bovenste doorgang, die 4.37 en 4.95 M. breed zijn. De inrit voor de auto's op den rechter oever begint eigenlijk al op den Westzeedijk, waar men een groot verkeersplein met onderdoorgangen heeft gemaakt. En de auto's verlaten de tunnel, op den linker oever, eveneens via een ver keersplein, dat op den Pleinweg aansluit. Zoo zal in het jaar 1941. na vier jaar van hard werken de Maasstad een verkeerstun- nel rijk zijn, waarop zij terecht trotsch mag zijn. Maar bovenal verdienen de man nen, die dit machtige waterbouwkundige werk tot stand hebben gebracht, in zulk een kort tijdsbestek een woord van bijzondere hulde Toestemming moet echter ge vraagd worden aan het cen traal distributiekantoor. De directeur van het rijksbureau voor het hotel-, café-, restaurant- en pensionbedrijf brengt, in aanslui ting op het persbericht van 14 No vember 1940 inzake nieuw te vesti gen bedrijven in genoemde bedrijfs takken ter kennis, dat overneming van een bedrijf niet als een nieuwe vestiging beschouwd wordt. Bij de overneming van bedrijven is de oude eigenaar verplicht mede te werken, dat de inschrijving bij het centraal distri butiekantoor overgeschreven wordt ten na me van den nieuwen eigenaar. Toestemming voor deze overschrijving door het centraal distributiekantoor moet worden aangevraagd door bemiddeling van het' rijksbureau. Ter vermijding van misverstand vestigt de directeur van bovengenoemd rijksbureau er de aandacht op, dat wanneer een onder nemer zijn bedrijf heeft verkocht en der halve diens codenummer ten name van den nieuwen eigenaar is overgeschreven, op nieuw een zaak wil openen, deze als een nieuwe vestiging zal worden beschouwd, waarvoor dus toestemming moet worden gevraagd. Uiteraard zal deze toestemming onder de huidige omstandigheden slechts in zeer bijzondere gevallen kunnen worden .verleend. Een goed, geleide organisatie, die zijn vertakkingen tot in het Zuiden van Nederland had. De Almelosche politie is gelijk in 't kort gemeld in samenwer king met de marechaussee en con troleurs van den distributiekring meer dan een week bezig geweest met een omvangrijken kettinghan del. Bij het onderzoek is men tot de ontdekking gekomen, dat deze affaire zich niet alleen beperkte tot een gedeelte van Twente. Men heeft hier te doen met een goed geleide organisatie, die haar vertakkingen heeft tot in het Zuideo van Neder-, land. Het doel ervan scheen voornamelijk te zijn geweest het verzamelen van grootere en kleinere hoeveelheden cacao, koffie, thee vet, chocolade en zeep, welke artikelen bij kleine hoeveelheden naar België en Duitsch land werden gesmokkeld, waarvoor men in Hengelo, Enschede en Oldonzaal enkele be middelingspersonen had. Het bleek ook, dat zeer veel personen, voornamelijk arbei ders, die iederen dag per trein of per fiets de grens passeerden, voor de Almelosche po litie moesten veschijnen wegens het onder nemen van een poging tot verboden uitvoer. Deze veelal onbemiddelde menschen, vaak hoofden van groote gezinnen werden bij onverwachte visitatie in het bezit bevon den van grootandeeJs kleinere hoeveelhe den koffie, thee, stukjes chocolade, cacao, zeep en ook jarretelles. Het merkwaardige is, dat deze smok keipogingen in November schijnen te zijn begonnen. De politierechter te Almelo heeft velen van deze menschen tot vrij groote geldboeten veroordeeld. In een geval legde de politierechter een week gevangenisstraf op, omdat de verdachte zich in 19141918 ook had schuldig gemaakt, aan smokkelen. De Almqjosché politie heeft een tiental arrestaties verricht, doch vele arres tanten zijn na verhoor en bekentenis op vrije voeten gesteld. Eenige andere gear resteerden zijn naar het huis van bewaring overgebracht. Het onderzoek wordt nog voortgezet. Ook elders zijn verschillende personen in arrest gesteld. Eenige voorspelling omtrent de prijzen onmogelijk. Het Friesch Landbouwblad, het teeltplan van de akkerbouwproducten in 1941 bespre kende. gelooft, dat het antwoord op de loopig nog niet te wachten is, daar het niet loopig nog niet te wahten is, daar het niet mogelijk wordt geacht thans reeds te over zien, hoe de omstandigheden, die op de prijsvorming van invloed zullen zijn, zich in de komende maanden zullen ontwikke len. Het blad voegt daaraan als zijn con clusie toe: „Wij begrijpen, dat het moeilijk is thans toezeggingen te doen ten aanzien van prij zen, die eerst in den nazomer van 1941, dus over meer dan een half jaar, in werking zullen^ treden. Van tijd tot tijd hoort men echter geruchten, die er op wijzen, dat wel licht verandering van sommige prijsver houdingen overwogen wordt. Het doel van deze verandering zou kunnen zijn de teelt van bepaalde gewassen, zooals tarwe, rogge en aardappelen aan te moedigen, terwijl hiermee ook beoogd kan worden bepaalde rassen, die thans eenigszins op den achter grond staan, meer naar voren te brengen. In dit verband denken wij o.a. aan de verschillende aardappelrassen, waarbij zich het verschijnsel voordoet, dat de meest ge wilde en daardoor hoogst geprijsde rassen, zooals Roode Star, Zeeuwsche Bonte en Blau we. nu juist niet de meest productieve zijn. Nu bestaat er alle kans, dat er in het sei zoen 19411942 meer aandacht geschonken zal worden aan hoeveelheid, dan aan fijne smaak. Deze overweging kan ertoe leiden, vooral den verbouw van soorten met een hooge opbrengst aan te moedigen Er hebben geruchten de ronde gedana, dat in verband hiermee de prijsverhouding der aardappel soorten en de indeeling in prijsklassen voor oogst 1941 verandering zou kunnen onder gaan. Als dit werkelijk in de bedoeling ligt is het dringend noodig, dat hierover spoedig duidelijke mededeeligen gedaan worden. De aanschaffing van het benoodigde pootgoed, voorzoover het te verkrijgen is, zal niet lang meer uitgesteld kunnen»worden. Zoo lang er echter geen zekerheid bestaat om trent de te verwachten indeeling in prijs klassen, maakt men het voor de aardappel- verbouwers uiterst moeilijk en speculatief, hun teeltplan op te stellen." Bij het frauduleus slachten kwam het aan het licht. Het onderzoek van de gemeentepolitie van Zoelen in verband met een frauduleuze slachting, die, zooals reeds gemeld, geleid heeft tot het in beslag nempn van ongeveer 200 kg varkensvleesch in een schuur bij de woning van J S. te Tiel, is thans ten einde. In totaal zijn vier personen aangehouden en niet minder dan zeven processen-verhaal opgemaakt. Alle aangehoudenen hebben reeds een volledige bekentenis afgelegd, en zijn daarna weer op vrije voeten gesteld. Gebleken is, dat het varken afkomstig was van den landbouwer M, de K. te Zoe len. Op diens boerderij is het dier door ge? noemden J. S en zijn zoon N. A. S. geslacht. Dit slachten geschiedde zonder verdooving. Voorts is gebleken, dat het vleesch later door J, van der L. voor tiun gulden per Aandrang om de onderhandelingen met Ned: Indië te verbreken JAPANSCHE MINISTER-PRESI DENT VERWACHT ECHTER, DAT ER EEN MINNELIJKE OPLOSSING ZAL WORDEN GEVONDEN. Geen antwoord op het verdoek om Josjlzawa uit Batavia te rug te roepen. T o k i o, 28. Jan. (Domei). In de plenaire zitting van-de begrootings- commissie van het Japansche huis van afgevaardigden is hedenmorgen Nederlandse h-I n d i ter spra ke gekomen, alsmede, de Amerikaan- sche embargo s tegen Japan. Kojiro Tsoetsoemi, vroeger leidend lid van de thans opgeheven Minseito partij, zeide, dat er aan den kant van Neder landse h-1 n d i gebrek aan goeden wil bestaat, ten aanzien van Japan. Hij drong er bij de regeering op aan de onderhande lingen met N e d e r 1 a n d s c h-I n d i af te breken. In zijn antwoord zeide de minis ter van buitenlandsche zaken, Mat- soeoka, dat hij toegaf, dat Neder landse h-I n d i in het verleden vaak geweigerd had verzoeken van Japan in te willigen, welke volko men redelijk schenen. De Japansche regeering echter heeft getracht de hinderpalen op den weg naar een verbetering van de betrekkingen tusschen Japan en Nederlandsch- Indië uit den weg te ruimen door Kobajasji af te vaardigen naar Ba tavia, verleden jaar, en vervolgens door Josjizawa derwaarts te zen den. Ook erkende Matsoeoka, dat er een onredelijke drnk is uitgeoefend door de autoriteiten van Neder- landsch-Indië op Japansche onder danen, wanneer zij Nederlandsch- Indië binnenkwamen, en op hnn on dernemingen. Matsoeoka gaf toe, dat de onderhande lingen met Nederlandsch-Indië moeilijk zijn, maar verklaarde, dat de Japansche re geering alle diplomatieke maatregelen ten einde toe zou gebruiken om Nederlandsch- Indië er toe te brengen te komen tot een punt waarop Japan kan worden ontmoet. Met het oog op de zware vermindering van de exporten naar Europa en op het feit, dat landbouwproducten niet geduren de geruimen tijd opgeslagen kunnen wor den gehouden, sprak Matsoeoka de mee- nlUg uit, dat Nederlandsch-Indië elders markten zal moeten zoeken en derhalve de onderhandelingen met Japan tot een min nelijke oplossing zal brengen. De minister weigerde verder te antwoor- paard en wagen naar de woning van J. S. te Tiel overgebracht is, waar het eind vo rige week in beslag genomen werd. Tenslotte heeft het onderzoek nog aan het licht gebracht, dat M. de K. zich schul dig gemaakt heeft aan valschheid in ge schrifte om de frauduleuze slachting niet in de gaten te laten loopen, had hij het aantal varkens in het veeboekje lager Ingevuld dan met de werkelijkheid overeenkwam. Toen de slachting echter wel bemerkt werd, liep hij dus ook daarmee tegen de lamp. New York. Tropical Radio heeft drie noodseinen van het ge torpedeerde Britsc;he troepentrans portschip Empress of Australia opgevangen In het eerste bericht werd gezegd, dat het schip was aan gevallen en begon te zinken. De sloepen waren reeds uitgezet. In den tweeden oproep werd medege deeld. dat het schip met granaten werd beschoten. Eenige minuten la ter werd een derde sein opgevangen, dat echter niet te begrijpen was en plotseling afbraak. De torpedeering van de Empress of Au stralia, aldus een D.N.B.-bericht uit Berlijn, is een nieuwe slag voor de Britsche koop vaardij- en transportvloot. Het schip heette vroeger Tirpitz en is bij het Verdrag van Versaill.es aan Duitschland ontnomen. Op dit schip, dat intussehen geheel verbouwd en gemoderniseerd was. heeft dc Eneelschc koning in Februari 1939 zijn reis naar Ame rika gemaakt. De „Empress of Australia" deed thans als froe.pentrapsportschip dienst De ..Empress of Australia" meet 21.83° brt. het «chip is in 191 i gebouwd door de Vulcan Werke A.G. te Sfetiin en behoort foe aan de Canadian Pacific Railway Cv Het schip is in T.onden ingeschreven. Het wordt gedreven door zes stoomturbines.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 8