unnel
Japan en Nedei
It
Overname cafébedrijf is
geen nieuwe vestiging
haar voltooiing
Kettinghandel
te Almelo ontdekt
Téeltplan 1941
zeer speculatief!
Vceboekje onjuist
ingevuld
Dc „Empress of Australia"
getorpedeerd
regee
jezaat
len. 3
3£i teil
>argo'i
moge-,
de zijp
Brheid 1
rberei-
Ame
>r vai
•erden
/an dl
loef ent 1
Ame
m rv
J
Ml
l
ima
21186
1690
2245
2545 J
2915
3855
1
4513 1
4933
6284
6611
7199
8305
9253
9984
10837 i
11321i
12398
12839';
13612
14047
14710
15468
16054
16597
16958
17768
18227
18732
19277
20043
i 20683
21483
I 1103
f 1405
1877
2198
2386
2839
3031
3126
3474
3830
4133
4362
4562
4754
5044
5214
5472
5672
5896
6022
6252
6438,
6650
6801
7166
7356
7583
7888
8261
8530
8756
9240
9619
9683
i 9996
10156
10498
10864
11071
11284
11446
11685
11881
12240
12443
12876
13101
13470
13943
14179
14559
14829
15041
15393
15702
15856
16073
16240
16513
16808
16967
17177
17487
17843
18165
18332
18487
18677
18864
19050
19282
19500
19672
19906
20112
20345
20510
20813
21094
21376
21611
21826
gebracht. Op 24 November van het vorige
jaar hebben de sleepboot en van P. Smit het
laatste tunnel deel van de Waalhaven naar
zijn plaats van bestemming gesleept. Negen
van deze moeilijke sleept, och ten heeft Smit
in vier jaar gemaakt en zij zijn alle zonder
de minste stagnatie verloopen. Thans is het
laatste schot doorbroken en de verbinding
tusschen Linker en Rechter Maasoever, zij
het voorloopig alleen voor de tunnelbou
wers zelf. is een feit geworden. Thans wordt
er met bekwamen spoed gewerkt aan de vol
tooiing van het gelieele werk. De laatste
lootjes wegen niet licht. Groot is het aan
tal leidingen, dat door de tunnel wordt ge
legd. niet alleen voor de tunnel zelf. maar
ook voor de gas en electrici'teitsvoorziening
van den Linker Maasoever. Daarbij moeten
2 hectare witte tegels tegen de wanden
worden gemetseld. Al zijm de tuhneldoozen
in de rivierbodem zij liggen daar in een
uilgebagerde gleuf, die later weer met zand
overdekt is voor ons leeken de eigenlijke
tunnel, niet. vergeten mogen worden de
verkeerspleinen en de toegangswegen te
land. Het verkeer naar en van de tunnel
kan bijna de hcele stad doorkruisen zonder
door plaatselijk verkeer te worden gehin
derd. Op den Linker Maasoever worden
eveneens bneede wegen aangelegd in aan
sluiting op den Rijksweg naar Dordrecht.
Al deze werken zijn thans vrij ver gevor
derd en zii houden gelijken tred met den
louw van de tunnel. Deze is gegroeid zelfs
legen de verdrukking in. Crisis, mobilisatie,
oorlog zij hebben het werk niet kunnen stag
neeren. Rotterdam houwt aan zijn tunnel en
met dezelfde energie zal de getroffen stad
ook aan zijn toekomst bouwen.
Niet van de duisternis naar het
lioht.
Het verlichtingsvraagstuk heeft de des
kundigen veel hoofdbrekens gekost. Men
kan gerust, zeggen, dat men tenslotte een
ideale oplossing heeft gevonden. Men zal
nief van het Jicht in de duisternis en van de
duisternis in het licht komen, wanneer men
de tunnel passeert. Men is er in geslaagd
een oplossing te vinden, waardoor de over
gang van de uitstekend door kunstlicht
verlichte tunnel in het daglicht zoo gelei
delijk mogelijk zal plaats vinden. Ook des
avonds zal men geen hinder bij de over
gang ondervinden.
De kosten.
De kosten van het groote tunnelplan wa
ren 8.94D.000 gulden. 3.025.000 gulden voor
bijkomende werken en 270.000 exploitatie
kosten per jaar. gebaseerd op de prijzen
van September 1936. voor de devaluatie.
Het geheele werk zal rond 15 millioen gul
den kosten.
Wij zullen thans de feiten vooruit loopen
en een denkbeeldigen tocht door den tunnel
ondernemen. Voetgangers en wierijders be
geven zich naar de ventilatiegebouwen op
de beide oevers van de Nieuwe Maas. Vlak
bij het waterl igt de roltrap. Deze brengt
hen 17 M. onder den grond. Voetgangers cn
wielrijders worden daar gescheiden. De
voetgangers begeven zich in de onderste,
de wielrijders in de bovenste doorgang, die
4.37 en 4.95 M. breed zijn. De inrit voor de
auto's op den rechter oever begint eigenlijk
al op den Westzeedijk, waar men een groot
verkeersplein met onderdoorgangen heeft
gemaakt. En de auto's verlaten de tunnel,
op den linker oever, eveneens via een ver
keersplein, dat op den Pleinweg aansluit.
Zoo zal in het jaar 1941. na vier jaar van
hard werken de Maasstad een verkeerstun-
nel rijk zijn, waarop zij terecht trotsch
mag zijn. Maar bovenal verdienen de man
nen, die dit machtige waterbouwkundige
werk tot stand hebben gebracht, in zulk een
kort tijdsbestek een woord van bijzondere
hulde
Toestemming moet echter ge
vraagd worden aan het cen
traal distributiekantoor.
De directeur van het rijksbureau
voor het hotel-, café-, restaurant-
en pensionbedrijf brengt, in aanslui
ting op het persbericht van 14 No
vember 1940 inzake nieuw te vesti
gen bedrijven in genoemde bedrijfs
takken ter kennis, dat overneming
van een bedrijf niet als een nieuwe
vestiging beschouwd wordt.
Bij de overneming van bedrijven is de
oude eigenaar verplicht mede te werken,
dat de inschrijving bij het centraal distri
butiekantoor overgeschreven wordt ten na
me van den nieuwen eigenaar.
Toestemming voor deze overschrijving
door het centraal distributiekantoor moet
worden aangevraagd door bemiddeling van
het' rijksbureau.
Ter vermijding van misverstand vestigt
de directeur van bovengenoemd rijksbureau
er de aandacht op, dat wanneer een onder
nemer zijn bedrijf heeft verkocht en der
halve diens codenummer ten name van den
nieuwen eigenaar is overgeschreven, op
nieuw een zaak wil openen, deze als een
nieuwe vestiging zal worden beschouwd,
waarvoor dus toestemming moet worden
gevraagd. Uiteraard zal deze toestemming
onder de huidige omstandigheden slechts in
zeer bijzondere gevallen kunnen worden
.verleend.
Een goed, geleide organisatie,
die zijn vertakkingen tot in het
Zuiden van Nederland had.
De Almelosche politie is gelijk
in 't kort gemeld in samenwer
king met de marechaussee en con
troleurs van den distributiekring
meer dan een week bezig geweest
met een omvangrijken kettinghan
del. Bij het onderzoek is men tot
de ontdekking gekomen, dat deze
affaire zich niet alleen beperkte tot
een gedeelte van Twente. Men heeft
hier te doen met een goed geleide
organisatie, die haar vertakkingen
heeft tot in het Zuideo van Neder-,
land.
Het doel ervan scheen voornamelijk te
zijn geweest het verzamelen van grootere
en kleinere hoeveelheden cacao, koffie, thee
vet, chocolade en zeep, welke artikelen bij
kleine hoeveelheden naar België en Duitsch
land werden gesmokkeld, waarvoor men in
Hengelo, Enschede en Oldonzaal enkele be
middelingspersonen had. Het bleek ook,
dat zeer veel personen, voornamelijk arbei
ders, die iederen dag per trein of per fiets
de grens passeerden, voor de Almelosche po
litie moesten veschijnen wegens het onder
nemen van een poging tot verboden uitvoer.
Deze veelal onbemiddelde menschen, vaak
hoofden van groote gezinnen werden bij
onverwachte visitatie in het bezit bevon
den van grootandeeJs kleinere hoeveelhe
den koffie, thee, stukjes chocolade, cacao,
zeep en ook jarretelles. Het merkwaardige
is, dat deze smok keipogingen in November
schijnen te zijn begonnen. De politierechter
te Almelo heeft velen van deze menschen
tot vrij groote geldboeten veroordeeld. In
een geval legde de politierechter een week
gevangenisstraf op, omdat de verdachte zich
in 19141918 ook had schuldig gemaakt, aan
smokkelen. De Almqjosché politie heeft een
tiental arrestaties verricht, doch vele arres
tanten zijn na verhoor en bekentenis op
vrije voeten gesteld. Eenige andere gear
resteerden zijn naar het huis van bewaring
overgebracht. Het onderzoek wordt nog
voortgezet.
Ook elders zijn verschillende personen in
arrest gesteld.
Eenige voorspelling omtrent de
prijzen onmogelijk.
Het Friesch Landbouwblad, het teeltplan
van de akkerbouwproducten in 1941 bespre
kende. gelooft, dat het antwoord op de
loopig nog niet te wachten is, daar het niet
loopig nog niet te wahten is, daar het niet
mogelijk wordt geacht thans reeds te over
zien, hoe de omstandigheden, die op de
prijsvorming van invloed zullen zijn, zich
in de komende maanden zullen ontwikke
len. Het blad voegt daaraan als zijn con
clusie toe:
„Wij begrijpen, dat het moeilijk is thans
toezeggingen te doen ten aanzien van prij
zen, die eerst in den nazomer van 1941, dus
over meer dan een half jaar, in werking
zullen^ treden. Van tijd tot tijd hoort men
echter geruchten, die er op wijzen, dat wel
licht verandering van sommige prijsver
houdingen overwogen wordt. Het doel van
deze verandering zou kunnen zijn de teelt
van bepaalde gewassen, zooals tarwe, rogge
en aardappelen aan te moedigen, terwijl
hiermee ook beoogd kan worden bepaalde
rassen, die thans eenigszins op den achter
grond staan, meer naar voren te brengen.
In dit verband denken wij o.a. aan de
verschillende aardappelrassen, waarbij zich
het verschijnsel voordoet, dat de meest ge
wilde en daardoor hoogst geprijsde rassen,
zooals Roode Star, Zeeuwsche Bonte en Blau
we. nu juist niet de meest productieve zijn.
Nu bestaat er alle kans, dat er in het sei
zoen 19411942 meer aandacht geschonken
zal worden aan hoeveelheid, dan aan fijne
smaak. Deze overweging kan ertoe leiden,
vooral den verbouw van soorten met een
hooge opbrengst aan te moedigen Er hebben
geruchten de ronde gedana, dat in verband
hiermee de prijsverhouding der aardappel
soorten en de indeeling in prijsklassen voor
oogst 1941 verandering zou kunnen onder
gaan. Als dit werkelijk in de bedoeling ligt
is het dringend noodig, dat hierover spoedig
duidelijke mededeeligen gedaan worden. De
aanschaffing van het benoodigde pootgoed,
voorzoover het te verkrijgen is, zal niet
lang meer uitgesteld kunnen»worden. Zoo
lang er echter geen zekerheid bestaat om
trent de te verwachten indeeling in prijs
klassen, maakt men het voor de aardappel-
verbouwers uiterst moeilijk en speculatief,
hun teeltplan op te stellen."
Bij het frauduleus slachten
kwam het aan het licht.
Het onderzoek van de gemeentepolitie
van Zoelen in verband met een frauduleuze
slachting, die, zooals reeds gemeld, geleid
heeft tot het in beslag nempn van ongeveer
200 kg varkensvleesch in een schuur bij de
woning van J S. te Tiel, is thans ten einde.
In totaal zijn vier personen aangehouden
en niet minder dan zeven processen-verhaal
opgemaakt. Alle aangehoudenen hebben
reeds een volledige bekentenis afgelegd, en
zijn daarna weer op vrije voeten gesteld.
Gebleken is, dat het varken afkomstig
was van den landbouwer M, de K. te Zoe
len. Op diens boerderij is het dier door ge?
noemden J. S en zijn zoon N. A. S. geslacht.
Dit slachten geschiedde zonder verdooving.
Voorts is gebleken, dat het vleesch later
door J, van der L. voor tiun gulden per
Aandrang om de onderhandelingen
met Ned: Indië te verbreken
JAPANSCHE MINISTER-PRESI
DENT VERWACHT ECHTER, DAT
ER EEN MINNELIJKE OPLOSSING
ZAL WORDEN GEVONDEN.
Geen antwoord op het verdoek
om Josjlzawa uit Batavia te
rug te roepen.
T o k i o, 28. Jan. (Domei). In de
plenaire zitting van-de begrootings-
commissie van het Japansche huis
van afgevaardigden is hedenmorgen
Nederlandse h-I n d i ter spra
ke gekomen, alsmede, de Amerikaan-
sche embargo s tegen Japan.
Kojiro Tsoetsoemi, vroeger leidend lid
van de thans opgeheven Minseito partij,
zeide, dat er aan den kant van Neder
landse h-1 n d i gebrek aan goeden wil
bestaat, ten aanzien van Japan. Hij drong
er bij de regeering op aan de onderhande
lingen met N e d e r 1 a n d s c h-I n d i af
te breken.
In zijn antwoord zeide de minis
ter van buitenlandsche zaken, Mat-
soeoka, dat hij toegaf, dat Neder
landse h-I n d i in het verleden
vaak geweigerd had verzoeken van
Japan in te willigen, welke volko
men redelijk schenen. De Japansche
regeering echter heeft getracht de
hinderpalen op den weg naar een
verbetering van de betrekkingen
tusschen Japan en Nederlandsch-
Indië uit den weg te ruimen door
Kobajasji af te vaardigen naar Ba
tavia, verleden jaar, en vervolgens
door Josjizawa derwaarts te zen
den. Ook erkende Matsoeoka, dat er
een onredelijke drnk is uitgeoefend
door de autoriteiten van Neder-
landsch-Indië op Japansche onder
danen, wanneer zij Nederlandsch-
Indië binnenkwamen, en op hnn on
dernemingen.
Matsoeoka gaf toe, dat de onderhande
lingen met Nederlandsch-Indië moeilijk
zijn, maar verklaarde, dat de Japansche re
geering alle diplomatieke maatregelen ten
einde toe zou gebruiken om Nederlandsch-
Indië er toe te brengen te komen tot een
punt waarop Japan kan worden ontmoet.
Met het oog op de zware vermindering
van de exporten naar Europa en op het
feit, dat landbouwproducten niet geduren
de geruimen tijd opgeslagen kunnen wor
den gehouden, sprak Matsoeoka de mee-
nlUg uit, dat Nederlandsch-Indië elders
markten zal moeten zoeken en derhalve de
onderhandelingen met Japan tot een min
nelijke oplossing zal brengen.
De minister weigerde verder te antwoor-
paard en wagen naar de woning van J. S.
te Tiel overgebracht is, waar het eind vo
rige week in beslag genomen werd.
Tenslotte heeft het onderzoek nog aan
het licht gebracht, dat M. de K. zich schul
dig gemaakt heeft aan valschheid in ge
schrifte om de frauduleuze slachting niet in
de gaten te laten loopen, had hij het aantal
varkens in het veeboekje lager Ingevuld
dan met de werkelijkheid overeenkwam.
Toen de slachting echter wel bemerkt werd,
liep hij dus ook daarmee tegen de lamp.
New York. Tropical Radio
heeft drie noodseinen van het ge
torpedeerde Britsc;he troepentrans
portschip Empress of Australia
opgevangen In het eerste bericht
werd gezegd, dat het schip was aan
gevallen en begon te zinken. De
sloepen waren reeds uitgezet. In
den tweeden oproep werd medege
deeld. dat het schip met granaten
werd beschoten. Eenige minuten la
ter werd een derde sein opgevangen,
dat echter niet te begrijpen was en
plotseling afbraak.
De torpedeering van de Empress of Au
stralia, aldus een D.N.B.-bericht uit Berlijn,
is een nieuwe slag voor de Britsche koop
vaardij- en transportvloot. Het schip heette
vroeger Tirpitz en is bij het Verdrag van
Versaill.es aan Duitschland ontnomen. Op
dit schip, dat intussehen geheel verbouwd
en gemoderniseerd was. heeft dc Eneelschc
koning in Februari 1939 zijn reis naar Ame
rika gemaakt. De „Empress of Australia"
deed thans als froe.pentrapsportschip dienst
De ..Empress of Australia" meet 21.83°
brt. het «chip is in 191 i gebouwd door de
Vulcan Werke A.G. te Sfetiin en behoort
foe aan de Canadian Pacific Railway Cv
Het schip is in T.onden ingeschreven. Het
wordt gedreven door zes stoomturbines.