Voor den Zaterdagavond Brabantsche Brief OUDERS RADIO Tob nooit 't HOEKJE De van Dré PROGRAMMA f Ulvenhout, 13 Februari 1941. Amico, 'Nen malschen Wester bolde over de natte velden 't durp deur. De zwarte winterlochten gongen in beweging. Wierden aan rafels en flarden uit malkaar getrokken, 'n eerste stip van Voorjaarsblauw peerlde aan den woeligen hemel. „Dréke, den Winter krijgt 'nen schup onder z'n gewitwel!" riep ik op 'nen mergen van den erf naar den stal, waar m'n baaske doende was. Dooit 't opa?" zoo kwam Ie aangeloopen. „Méér dan dooit, jonk! Zie!" En 'k wees 'm op de groote verandering in de lochten en ge kunt me gelooven of nie, maar mee m'nen erm om zijnen schouwer geslagen, stonden we daar, in den mergenduister wel tien minuten lank, big naar de lochten te zien, die vol beloften hongen veur den boer. 'Nen mearel floot deur de natte stilte; tien, honderd, duuzend veugels zongen naar 'n nuuwe tij. Wy keken malkaar 'ns aan. Lachend. Dan wrong m'n baaske z'n eigen los uit m'nen erm, gaf me 'nen stomp. Meteen stond ie in verdedigingspositie! Ik wéégde 't er op! Ja, wagen! Ik ben ommers nie meer teugen dieën jongen reus opgewassen. Toch ook In de lochten moest den Ouwen Winter wyken veur 't Jonge Tij...! Maar ik waagde 't erop. Viel aan. 'Nen „directen" op z'n borst, maar ver- tjoet! 'k had beter teugen 'nen muur kun nen stooten. We zagen malkaar aan. Lachten. Hg om de fout in z'n verdediging, ik om... wel om dieën „muur". Nóg 'ns! Maar m'n baaske was nou beter op z'nen kievief. De vuisten kiekten teu gen malkaar. En in allebei onz' oogen stond efkes de verrassing van pyn. „Eikenhout is eikehhout," lachte Dré Hl: „sodetjuu, opa, wat 'n knuisten hedde toch!" „Jaja," spotte-n-ik: „die klavieren van jou zijn anders ook 'n paar lekkertjes!" En onder wijl stonden we mee den tong de afgeschaafde vellen op de knokkels te „plakken". Zooals ge 'n lekke sigaar wel repareert. 'Nen oogenblik later jübelde-n-ie in den stal 't hoogste lied uit. Samen mee de veugeltjes! Als ik 'van HtiW réfe, 'tien"batten Westèf schuins tegemoet, dan flierden de waterstui- vings lijk dunnen rook over velden en wegels. Maar de locht gong blinken! 't Zonneke kost nie wijd weg zyn. Zgnen glorie straalde-n-al lanks den regenhemel. Als zilver blonk 't natte geboomt, dat bepeerld hong mee den kristalij- nen franje van rustelooze waterdruppen. Zil veren glanzings verschoten over den groenen droesem op 't ijs en hier en daar zag ik den Westerbries al over 't water rimpelen, dat vrij gong komen van den barren winter. Lijk den akker ook, die zacht en donker wierd onder den wem el van 't Nuuwe Tg, dat van de blin kende lochten werlde in den gretigen aarde, die blonk van 't krallend dooiwater. Wijdweg, tegen 't Westen aan, daar schimde den '"boschkant achter 'nen „damp" van mergenlicht. Kwam ik achter in den namiddag verom, dan ritselde de natte stilte uit de leege velden, die daar wegnevelden in 'nen pèèrsen doom, die vloeide uit den trillenden ender ten Westen, waarboven den rossen zonnebol te zinken hong deur eenen bonten glorie. Verlaten trok den opdrogenden keiweg 't durp deur. Blaauw schampten de ramen der huizekes bezijen. Uit de kerkramen vlamde den smeulenden dag in laaiend vuur. Den leien toren blonk als koper. 'Nen schoonen dag, den eersten Voorjaarsdag, brandde leeg in wisse lenden pracht, 't Nuuwe Tg, dat komen gaat, vertoonde zijnen glans in gloeienden weelde van kleuren over de zachtgedooide aarde. En als ik ten avond nog 'ns efkes den wind gong voelen, midden op den weg, dan zonk 't ys van den winter moei naar den bojem der Mark, diep onder 't donkere dooiwater, dat nou vrg te rimpelen lag onder 't zilveren ge- streel van de maan. Den winter is geweken! Den boer op slag! Den lesten vorst is rap uit den grond nou, we kunnen 'm gaan keeren. Als ik Zondagmiddag de „Gouwen Koei" binnenkwam, mee 'nen kop rood van den dut, blinkend van den regen, dan hong daar de plazlerige, wat uitbundige stemming van 't boerenvolk, dat z'n eigen weer vrij voelde van den zwaren winterdruk. De ballen rolden rus teloos over de biljert, keu's vielen zwaar teugen den vloer, 't gelach bolderde deur den blaauwen smoor, die lijk 'n plafond boven de koppen stond. 't Was er werm. Want de gasten, ze gooiden de blokken nog naar wintersche gewoonte op 't vuur. En iederen keer als de deur open gedaan wierd, dan sfioven ze gulzig den malschen wester in, die „de Koei" binnen stroomde. Heel de propclub was al present. Stond zelfs al onder vollen stoom, want 'er wierd degelijk en solied op tafel geslagen! Hah! Nou al „ruzie"?! Dat kost 'nen leutigen Zondagmiddag wordenEn als ik dichter bije kwam, dan dan ontdekte-n-ik aan 't „voetenènd"Nolleke Gommers! Ge mot weten: Nolleke, kapitalist, tenminste 'gaar onafhankelijk; nooit getrouwd gewist (welk vrouwmensch zou ooit zoo'n alikriek geweid hebben!) dus nóg 'ns onafhankelijk; wijers behept mee eigenschappen, die stuk veur stuk in tegenstelling zijn mee z'n dwerg- figuurke, Nolleke is fel anti! En dat noemt ie „neutraal". Waar ie thuis is; zijn drie mili tairen ingekwartierd op den oogenblik. (Er is hier veul soldatenvolk), 't Gevolg is, dat Nolleke van 's mergens tot 's avonds in de „Gouwen Koei" zit, bg z'n natuurlijke vijandin: Die twee hebben nou 'nen wapenstilstand aan gegaan. Kee om Nolleke's centen, Nolleke om dat ie toch ergens „vrijuit" mot kunnen sjam- foeteren. Maar 't gevolg van deuzen wapen stilstand is, dat Nolleke nou „baas" is in „de Koei". ennedat nimt den Fielp nie! Dén Fielp, knaap van 'n dikke driehonderd pond, Nolleke, die de vyfenzeuventig nie haalt, zgn dus, deur allerhande politieke en tactische omstandigheden, waaraan ze gin van beiën iets kunnen doen, teugenstanders ge worden! En ge kunt nie gelooven, amico, wat 'n leut of wij mee deus span al hebben g'had. Net als ik aan „ons" tafeltje kwam, dan hoorde-n-ik den Fielp dreigen: „wat let me, bromvlieg, hom deus bierglas hover jou enen te zetten?!" „Da liet ik m'n eigen nie zeggen," stookte den Blaauwe. Waarop Nolleke, wit van woede, ge kunt 'm nie kwajer maken dan mee te intrigeerèn op z'n klein postuurke, waarop Nolleke z'n brandewijntje-mèt vatte, om 't in den Fielp z'n gezicht te gooien. Maar den Blaauwe was net op tijd. Hg vatte Nol's ermke in 'nen „schroef", draaide den schroef 'n tikske aan, zoodat Nol z'n vingers lostrokken van 't voetje van 't glas, waarop den Blaauwe 't brande- wijntje soldaat mokte (zonder te ruuren) onder de woorden: ,,'t zou toch zonde zgn om zoo'n kustelrjk borreltje in zóó'n bakkes te gooien!", In dat zóó'n lag zooveul minachting, dat Nolleke accoord gong mee 't feit, dat z'n bran- dewgntje nou toch óók' in 'nen verkeerden kanis terecht kwam...!: Toen kost ik zeggen: „middag, jongelui!" „Den Dré!" groetten ze verom. „Jongeman!" groette Nolleke. „Tot nou toe in oew nest gelegen?" groette den Fielp. En toen teugen Nol: „hallee, van dieën stoel haf, gij! Da's den Dré z'n plek." Nou, eeriyk gezeed, amico, da's al ruim dertig jaar zoo. Maar nou Nolleke „baas", of liever gezeed „onderbaas" is, in de „Gouwen Koei", nou ja, nou staan de pampieren ineens anders Maar Nolleke keek mij n's aan, hij m&g me wel, geloof ik, en zee: „wilde gij hier zitten, Dré en liet z'n eigen dan van den stoel glijen. Den F.ielp zag ie nog nie! „En nou netjes proppen, jongelui," zee No'leke nog: „ennetoen keek Ie fel naar den Fielp: „erinegin kapsones asge 't verliest." Wèèrdig stapte-n-ie toen naar den toog, waar ie teugenwoordig 'n vaste plots heeft, 'k zal oe dalyk vertellen, waarom. Maar den Fielp zat 't nou „tot-ier". En mee 'nen lenigen olifantssprong greep ie naar 't statig-weg- schrrjdende Nolleke, dat....:, geléérdheeft te „duiken en lijk 'n kat zoo rap onder de biljert schoot. Den Fielp schupte toen, maar Nolleke vong den Bakker z'nen poot en gelukkig dat er twee biljerters kans zagen den Fielp over- ènd te houwen, want half Breda zou zijn gaan evacueeren op den „bom-inslag" van den Fielp z'n tuimeling! Maar nou, ge verstaat, zat 't den bakker bóven z'n neusgaten! Na 'n kwartierke te hebben gepropt, zee den Jaan, kakende naar den toog: „hij is werendig weer' bezig, die èèrdmuis!" En ja. Als wg omzagen, dan mokte Nolleke weer sjuust 'n groot kruis achter 'nen soldaat, die aan den toog 'nen pint gedronken had. Kek, da's geniepige plazierke van dat dwerg-Nolle- ke. En düarom heeft ie 'n vast plotske aan den toog. „Nou is 't mjjn beurt, heindelijk!" zee den Fielp. „Zeg, jongens, has 'r daglyk soms 'nen soldaat den herf hopaat, waarschouwt me dan 'ns hefkes!" „Wat gade beginnen, Fielp?" vroeg ik: „toch gin... toch gin stukken maken?" „Zgde bedonderd, Dré! Maar 'k zal 'm de stuipen ns' hop z'n lijf laten jagen!" Tien minuten later, Nolleke had er al weer enkelen de „absolutie" gegeven, gong 'nen Duitscher naar den erf. Den Fielp 'm na, net of ie ook efkes... ge snapt. Den Fielp kwam verom. Vreef in z'n handen. Zee: „hópletten, jongens, de boontjes staan hin den week!" Den soldaat kwam verom, vreef 'ns onder z'n neus. Gong vlak bij Nolleke staan, daar aan den toog, zonder 't Nolleke te zien. Bestelde nog 'nen pint. Rekende toen af. Wij zagen hoe Nolleke de Koei al inkeek, om d'attentie te trekken veur z'n flaauwe mopke. „Net doen hof we 't lollig vinden", vezelde den Fielp: „vooruit, jongens, hoogskes knippen!" We knipten, 'n Telleke later dronk den sol daat z'nen pint leeg, zee „miettaag", keerde z'n eigen om en... keek dan rap om, naar be- nejen, naar Nol, die... druk doende was hum den zegen te geven! Man!! Wat 'nen toestand! Nolleke bleef hal- verweuge mee z'n handje steken, schrok, keek dan langs den soldaat henen en... mokte be wegingen mee z'n hand of ie 'n vlieg aan 't vangen was. In Februari! Den soldaat, 'nen vlotten tiep, spuide de- komedie mee. Had in eens allen aandacht veur die denkbeeldige vlieg. Vong mee. Bukte. Loerde. Sloeg. Wel vijf minuten wierd gejaagd naar 'n Vlieg, waarvan iedereen wist, dat ze in heel «Ulvenhout nie bestond, dat was 'n consternatie. Om 't in oew broek te doen! Eindelijk..., ja! D'n soldaat ontdekte 't insect. Op Noll'ekes bolhoed! „Sst", siste-n-ie tot Nolleke: „stejen blaiven!" Nol stónd. Als 'n standbeeld. D'n soldaat sloop dichter op Nolleke toe, op de teenen, mee 'n gezicht of er 'nen Engelschman op den Nol z'nen hoed zat. „Sst", siste-n-ie 'ns. Nolleke stond stijf. De hand van den soldaat gong om hoog. „Sst". En danpats! Daar verdween Nolleke in z'nen bolhoed of ie onthoofd was. Amico, we Hebben gebleird van 't lachen! Toen hebben ze Nolleke op 'n tafel gezet. Aan den eenen kant vgn die tafel gong den Fielp stillekes staan, aan den anderen kant, den soldaat. En als 't Nol eindelijk gelukt was zijnen zweetenden kop uit:den hoed te pulken, danw*., dan keek,ift>in;'t>\aakl£es van den Eielp, dat gereed scheen te staan om Nolleke op te gaan f reten, zóó, dit 't'" vuistje, rauw, on- schoongemokt. Nolleke keerde z'n eigen rap óm enen zag in den „strengen kop" van den soldaat, die óók 'n soortement van dood vonnis veur den Nol betëekende! Dan Dan riep-ie: „Kéééü" „Ja, meneer Gommers?" „Breng deuze twee...... ehheeren 'n rondje veur mijn rekening. En gaauw!" De twee heeren keken malkaar 'ns bek- lippend aan. Dét was toch verdiend! VOOR DE De voirge maal spraken we over de z.g. negatieve phase. Wé wezen ei toen reeds op, dat het nog niet bekend zijn met de verschijn selen van het kind in deze levensepriode, tot heel wat onaangenaamheden aanleiding geeft en dé opvoeding ernstig bemoeilijken kan. In doorsnede vallen >egin en eindpunt der nega tieve phase bg meisjes in het 12e en 13e levensjaar ei. kan vastgesteld worden, dat deze periode parallel loopt met de menstrua- tie-peirode .het bereiken -van de ryping). Kort na de menstruatie valt op te merken, dat de neerslachtige houding van ..et meisje verandert in meer sterker levensgevoel. On derzoekingen hebben geleerd, dat meisjes, wanneer zjj in deze lichamelgk zware periode bri-ven wisselen met elkaar, zy voortdurend klagen over slapeloosheid, vermoeidheid, slap heid en gebrek aan medeleven by anderen, on bevredigd verlangen. Uit het boek van Prof. Ch. Buhler citeer ik een paar meisjesbrieven: Een meisje van 13 jarën maanden schrijft: „Zo gebeurt liet, dat ik zonder reden be gin te huilen. Ik heb nu een vreselijk leeg gevoel, huilen kan ik niet meer en toch heb ik voortdurend het gevoel, dat ik hui len moet." Een ander kind, 13 jaar 2 maanden schrijft: „Zk zou het liefst willen sterven, ik voel mij altijd zoo verlaten. Ik wou, dat ik dood was of dat ik heelemaal 'leen was. Al mijn wenschen gaan in vervulling en toch ben ik niet gelukkig." Een voorbeed van ommekeer: Een meisje van 15 jaar 1 maand schrijft: „in mij schijnt alles in orde te zijn, maar nu moet het ook zoo blijven, Ik zal mg inspannen, dat het niet anders wordt. Als ik nog eens lees wat ik op 8.2 in dit boek geschreven heb, lijkt het mij, alsof ik vroe ger gek geveest befi, maar nu kan ik het leven weer liefhebben." (Waarschgnlijk is hier hetzelfde meisje, dat graag wilde sterven, aan het woord). Voor ouders is het van ontzettend groot belang, dat ze hun meisjes in die moeilijke levensjaren kennen. Want, wee, als deze kin deren dan in handen vallen van ongure ele menten, die zich voordoen, alsof zij de meisjes volkomen begrijpen, maai er op uit zijn, hun wellusten bot te /ieren. Het verlangen der kinderen is dan zoo onbestemd, er is iets in hun leven, dat ze onrustig en „wild" maakt. Lastig thuis tegenover ouders en broertjes en zusters, eigenaardig tegenover vreemden, enfin, wie zei' meisjes van dezen leeftijd heeft, zal hebben bemerkt, dat de kinderen a.h.w. voor geen reden vatbaar zijn. In sommige kringen huldigt men de op vatting, dat de kinderen in die levenspériode gevaarlijk zgn en men bedoelt dan, dat slechte jongens er dan „vat" op hebben met noodlottige gevolgen vaak. Welnu, in zeke ren zin is dit waar en zéker, als de ouders in die levensperiou de meisjes verkeerd aan pakken. Men moet trachten en vooral behoort dit tot de taak der moeder de meisjes over deze peirode neen te helpen. Dit kan men doen, door veel vertrouwen te schenken, veel intiem met de meisjes te spre ken over de moeilijkheden in hun leven, die moeder zelf ook meegemaakt heert en waar door zy gevormd werd en vaar zy door geko men is, zonder ooit maar ook beschaamd ge- staar te hebben tegenovr haar ouders. Zoo kan men veel leed voorkomen. En vooral zal men moeten opletten, met welke vriendin nen de meisjes omgaan en in welk milieu zg komen. Ik geef toe, dat dit alles zoo ontzettend moeilijk kan zijn, maar wie weet, wat er op het spel staat, '.al deze moeite niet groot kun nen of mógen vinden. Men geve het meisje in die periode afleiding, men la er het eens uit gaan met een vertrouwde vriendin, men ver geve het veel humeurigheid en blijve geduldig. Men houde het kind voortdurend voor, dat het zelf moet probeeren zoo het leven te ver overen, dat het nooit beschaamd behoeft te zijn. Gelukkig de kinderen, die op dien leeftijd een moed r hebben. Zoo vele meisjes moe ten a'leen de wereld door en alleen de ge varen door! Gelukkig iok die moeHers, die beseffen, wat haar taak is in deze levensperiode van hun kinderen, vloeders, die niec er op uit zyn zelf van het leven naar hartelust t<- genieten en de opvoeding der kinderen aan het toeval of ana anderen overlaten. Moeder zyn, wat is dht toch een grootsch iets... OVEEKA. ERGERNIS. Wij kunnen ons soms bovenmate ergeren aan kleine hebbelgkheden, (wie er zich aan ergert noemt het onhebbelijkheden) van een ander. Een bepaalde houding, waarin iemand zit of staat, een stopwoord, de gewoonte om met de vingers op de tafel of op een stoel leuning te trommelen en dergelijke kleinig heden. Wannéér wij zooiets met misnoegen ontdekt hebben, dan dbserveeren wg reeds bg voorbaat de persoon in kwestie, in afwach ting of het door ons afgekeurde gebaar zich weer zal voordoen. Wij zitten als het ware op het vinkentouw om ons te ergeren, alsof dit een genoeglgke bezigheid was inplaats van dwaze energie-verspilling. Iedereen kent personen, die zich niet be paald in zijn sympathie verheugen en van wie hg „niets kan hebben". Bij dergeiyke kleine ergernissen is de redelykheid ver te zoeken, van de een kunnen wg alles hebben en van de andere niets. Maar het komt ook voor, dat letterlgk alles ons prikkelt en irri teert, dat wij liets. kunnen verdragen van wie dan ook, dat we geneigd zgn om de on schuldigste opmerking .net een snauv te be antwoorden. En als het zoover is, dan is het tyd dat wij onszelf eens onder handen nemen. Bijna ieder mensch heeft iets van den schoolmeester in zich. Wc zgn big met de overtuiging dat wij zelf gelijk hebben en een ander ongelyk. Wg vincen er een zekere vol doening in, wanneer de gelegenheid zich voordoet om een ander op zijn plaats te zet ten, of op een font te wijzen. Maar het is heusch ook wel eens noodig, dat wij onszelf onder handen nemen. Een zorgelyke tijd maakt nerveus, en ner vositeit leidt licht tot een slecht humeur. Het resultaat van een slecht humeur is, dat wg onze zorgen verhalen op hen, die er part noch deel aan hebben. Wanneer U dus niets en niemand kunt uit staan, en de innerlijke barometer op storm stait, gaat dan in een leege kamer eens rutig voor den spiegel staan. U bent nog heelemaal niet in de stemming voor opbouw of zelfinkeer, dus begint maar met de men- schelijke zwakheid: gdelheid, en constateert hoe onfl tteus dat slechte Humeur is. Nor- sche oogen, neergetrokken mondhoeken met twee diepe vouwen langs de neus, een scher pe rimpel boven de neus. (hè, die had ik toch onlangs nog niet?) Neen, en die kan nu ook verdwynen, als U maar anders gelieft te kijken. Het duive'tje van zelfingenomenheid blaast U in. dat U verschillende mensch en „maar een flink de waarheid heeft gezegd". O, noem je het zoo? Ik zou zeggen dat ik ze onbarmhartig en noodeloo*. heb afgesnauwd. Hoofdzaak is: Vuel ik mij nu prettiger? Neen. Zgn mgn moeilgkheden er iets door verminderd? Ook al niet. Daarenboven heb ik mijzelf vrijwel geïsoleerd; de stoutmoedigen zullen eenige sarcastische opmerkingen voor mg in petto hebben, en de, fcedeesden zullen mij voor de rest van den dag ontloopen. Ongezellige boel. Als ik eens een ander gezicht zette, en dan fleurig en open naar de anderen toeging en zei: ,,'t spijt me, ik was vanochtend onrede lijk, en slecht geslapen en wat moeilgk heden. Vergeef het maar." Het duiveltje: „en ik dacht dat je zei dat je ze juist de waarheid had gezegd?" „Ik heb genoeg van jouw zure „waar heden". Juist wak ik nu wil gaan zeggen is de waarheid. Adieu." „Au revoir" bedoel je". „Ach ja, dat zal nog we?' eens." Tocb kan zoo'n tête-è-tête met het slechte humeur veel opklaren. Probeert U net eens? „Wa mag 't zijn, asteblief, meneer Gom mers?", vroeg Kee. Toen mokte Nolleke zgnen sprong, rende naar de deur en riep: „twee wonderolie!" „Wat?" vroeg den soldaat aan den Fielp. Den Fielp mokte 'n zittende beweging en flod derde toen mee z'n tong: „Zwai w;oendereul!" Den soldaat sloeg dubbel van den lach! Amico, in gin tijen heb ik zoo gelachen! Dat NollekeAltij heb ik leut in deus brutale krielhaantje. Ja, dat nieuwe Tg, dat Voorjaar, stemt 'nen mensch weer veul plazieriger! Kom, ik schei er af. Veul groeten van Trui, Dré Hl, den Eeker en als alty gin horke minder van oewen t.a.v. Dré. ZONDAG 16 FEBRUARI 1941. Hilversum I, 415 m. Nederlandsch Programma. 8.00 KRO. 1.00 AVRO. 8.00 Wij beginnen den dag. 8.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Declamatie. 12.10 KRO-Symphonie-orkest (^pn.). 12.30 „De nieuwe Zuiderzeepolders in verband met de expansienood van onze jonge boe ren", lezing. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 AVRO-Amusementsorkest (opn.). 1.45 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde: ,Wie en wat waren onze voorouders?" lezing. 2.00 Concertgebouw-orkest en solist. 3.00 „Enkele punten van cultuurgemeenschap tuschen het Duitsche en het Nederlandsche volk," lezing. 3.20 Gramofoonmuziek. 3.30 Uit Berlijn: 61e Verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht. 6.00 Orgelspel. 6.20 Voor Nederlandsche jonge mannen van 1823 jaar. 6.42 Almanak. 6.45 Actueeie reportage of giamofoonmuziek. 7.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 7.30 Berichten (Engelsch). 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Sport van den dag. I.30 Berichten (Engelsch). 8.-. Concertgebouw-orkest, koor en solisten. 'opn.), 9.20 Dialoog. 9.35 Gra»- - ">onmuzi. 'c. 9.45 Er-^elsche bei. I.'en ANP. 10.00 Nieuwsberichten ANP en si; iting. Hilversum n, 301,5 m. 8.00 NCRV. 2.00 VARA. 4.00 VPRO. 5.15— 7.15 VARA. 8.00 Orgelconcert (opn.) 8.45 Morgenwijding. 8.45 NCRV-klein koor en -orkest (opn.). 10.05 Gramofoonmuziek. II.30 Gewijde muziek (opn.). 12.00 Rondom het orgel. 12.10 Cyclus „Kent gij Uw Bijbel?" (gr.pl.). 12.30 Rondom het orgel (vervolg). 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Wognums Zangkoor en gramofoonmuziek, 1.25 Cyclus „Eens Christer's reize naar de. Eeuwigheid in dezen tijd" (gr.pl.). 1.45 Trompet en orgel (opn.). 2.00 Almanak. 2.03 Esmeralda en solisten. 2.40 Gramofoonmuziek. 3.10 3.30 4.00 4.15 5.15 5.30 6.00 6.30 6.45 7.00- Kinderkoor „De Merels". Cello en piano. Boekenpraatje. Studiodienst met Bach-cantate. Wekelijksche gedachtenwisspling ANP. Voor de kinderen. VARA-orkest. Pianovoordracht. Actueeie reportage of gramofoonmuziek. -7.15 Pianovoordracmht en sluiting. MAANDAG 17 FEBRUARI 1941. Hilversum I, 415 m. Nederlandsch Programma. VARA. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 7.55 Gramofoonmuziek. 8.20 Ochtendgymnastiek. 8.30 Nieuwsberichten ANP. 8.45 Gramofoonmuziek. 10.00 VPRO: Morgenwijding. 10.20 Orgelspel. 11.00 Declamatie. 11.20 Fluit en piano. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.00 Esmeradla en solisten. 12.42 Almanak. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 Gramofoonmuziek. I.15 "ARA-orkest. 2.00 Viool en piano. 2.35 Keukenpraatje. 3.00 Gramofoonmuziek. 3.15Cyclus „De vrouw in haar beroep". 3.30 Gramofoonmuziek. 4.00 Gramofoonmuziek met toelichting. 4.30 Voor de kinderen. 5 00 Gramofoonmuziek. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Esmeralda en solisten. 6.10 De Ramblers. 6.42 Almanak. 6.45 Actueeie reportage of gramofoonmuziek. 7.00 Friesch praatje ANP. 7.15 Orgelspel (7.30—7.45 Berichten En gelsch). 8.00 Nieuwsberichten ANP. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 VARA-orkest. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 VARA-orkest. 9.45 Engelsche berichten ANP. 10.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting, Hilversum H, 301,5 m. NCRV. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 7.55 Gramofoonmuziek. 8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15 Mannenkwartet met orgel (opn.) 8.20 Ochtendgymnastiek, 8.30 Nieuwsberichten ANP. 8.45 Gramofoonmuziek. 9.40 Celesta-ensemble. 10.15 Gewijde muziek (opn.). 10.30 Morgendien-t. II.00 Celecta-ensemble en gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.45 Nieuws- en economische berichten ANP. 1.00 NCRV-orkest (opn.). 1.15 Orgelconcert. 2.00 Voor scholen. 2.35 Nederlandsch pianokwartet en gramo foonmuziek. .30 Bybellezing. 4.00 Gramofoonmuziek. 5.00 VPRO: Cyclus „Het gezin in onzen tijd". 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten ANP. 5.30 Jianovoordracht. 6.00 Berichten. 6.05 Bel Canto. 6.45 Actueeie reportage of gramofoonmuziek. 7.007.15 Economische vragen van den dag ANP en sluiting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 12