Schepenbouw I aan den loopenden band DOOR VALLENDE BAAL PAPIER GETROFFEN Kolentremmer gedood Oudleerling klaagt zijn leeraar aan Jordaner wou aan de koffie Thee-aankoop door Engeland Veerboot omgeslagen Droevig ongeluk in Boedapes Mond- en klauwzeer in Ierland CANADEESCHE WEERMACHT DUBBEL ZOO STERK Interview met den hertog van Windsor Generaal Weyganc naar Atrika terug DOOR INDIANEN OVERVALLEN Braad ia eeo Argeotijosch aiuoitiedepot Koersen Nederlandsch dearinginstituut EENHEIDSSCHEPEN IN AMERIKA. Naar aanleiding van de berichten uit de Vcreenigde Staten over den bouw van zg. „eenheids-vrachtschepen" lijkt het ons van belang om het artikel van de hand van den heer H. C. Ebeling in het tijdschrift „Schip en Werf" over deze aangelegenheid over te nemen. Hij schrijft dan: „Het idee zelf van „eenheids-vrachtsche pen" is verre van nieuw, reeds in 1929 dook het op in verschillenden vorm. In 1933 werd het in Amerika opnieuw actueel en in 1939 werd uit de vele gemaakte projecten een keuze gemaakt. Zonder voorop te willen stellen dat het aan de overzijde van den Atlantischen Oceaan geprojecteerde vrachtschip inderdaad aan alle te stellen eischen voldoet en dat dit schip ook voor de Xcderlandsche vrachtvaart in ongewijzigden vorm geschikt zou zijn, is het toch de moeite waard na te gaan hoe men zich daar het eenheids-vrachtschip ge dacht heeft. Oorspronkelijk lag aan het voornemen om eenheids-vrachtschepen te bouwen alleen een militair idee ton grondslag. De „U. S. Mari- time Commission" had namelijk krachtens de marinewet van 1936 het plan opgesteld om in tien jaren tijds 500 nieuwe vrachtschepen volgens een zeer beperkt aantal bouwplan nen te bouwen, welke schepen dan door de rccders ingeval van oorlog aan de Ameri- kaansche oorlogsmarine als hulpkruisers ter beschikking gesteld zouden worden, respec tievelijk als hulpschepen voor de oorlogsma rine zouden kunnen worden gebruikt. Het voordeel om 'in geval van oorlog de beschik king over een groot aantal bijna gelijkvor mige schepen te hebben ligt voor de hand. Thans nu de Amcrikaansche hulp aan En geland zoo actueel 'is geworden en men snel dè beschikking over een groot aantal vracht schepen moet hebben, hebben deze plannen nogmaals aan actualiteit gewonnen. De voor genomen bouw van 200 vrachtschepen door Amcrikaansche werven is alreeds in de dag bladen gemeld en ongetwijfeld gaat het hier om schepen van het zoogenaamde „eenheids type", Drietal projecten. Men heeft de keuze uit een drietal projec ten, met verschillende variaties in de keuze van aandrijving, n.1. de plannen Cl, C2 en C3. Het plan Cl wordt al naar wensch van de reederij als shelterdekschip of als schip met doorloopend dek geleverd, hetzij met stoom- of motorvermogen van 4000 apk. De ze schepen hebben bij volle lading een snel heid van 14 knoopen. Het shelterdektype heeft een lengte tusschen de loodlijnen van 118.9 m., een spantbreedte van 1S.3 m.. een holte tot bovenste dek van 11.4 m. en een diepgang van 7.2 m. volbeladen; met inbe grip van bemanning, brandstof en drinkwa ter heeft het een draagvermogen van 7600 ton bij turbineaandrijving en van 7500 ton bij Dieselaandrijving. De waterverplaatsing bedraagt dan 11300 ton, de ruiminhoud 5030 brt. Voor turbineschepen bedraagt de be manning 43 en voor Dieselschepen 41 man, terwijl de beide schepen bovendien ieder nog acht passagiers kunnen vervoeren. Een schip met gesloten dek. Het schip met gesloten dek heeft een leng te tusschen de loodlijnen van 120.4, een spantbreedte van 18.3 M. en een holte tot bovenste dek van 11.4 m., een diepgang van 8.4 m. een draagvermogen van 9200 ton bij turbineaandrijving resp. van 9100 ton bij Dicselaandrijving, bij een waterverplaatsing van 11.330 ton- De aantallen van bemanning en passagiers zijn gelijk aan die van het shelterdekschip. De actieradius voor een turbineschip bedraagt 21.000 zeemijl en voor een Dieselschip 16000 zeemijl. Voor de Dieselmotorinstallatie heeft men twee motoren gekozen die door een hydrau lische of electromagnetische koppeling zijn verbonden en die de schroefas met 90 t/m aandrijven. Voor de turbine-inrichting heeft men een twee-traps-turbine gekozen, die s^pom van 25 atmosfeer gebruikt wel ke verkregen wordt in twee waterpijpke tels met een brandstofverbruik van 0.28 kg stookolie per pk per uur. De schepen hebben twee doorloopende -stalen dekken en een onderdek voor de machinekamer. Zij zijn met inbegrip van de boegtanks in acht waterdichte afdee- lingen ingedeeld. De luiken der drie voor ste laadruimten worden door acht en die der beide achterste laadruimten door vier laadboomen van 5 ton draagvermogen per stuk bediend, die bevestigd zijn aan twee paar resp. een paar laadmasten met elec- trische winches Bovendien zijn er een laadboom voor 50 ton en een van 25 ton draagvermogen voor de ruimen g en k. Voorts hebben deze schepen nog in de laadruimen g, h en in 'op zijde laadopenin- gen ten behoeve van het laden en lossen in Midden-Amerikaansche havens. Voor de verblijven der bemanning en voor de ruimen is een air-conditionings-in- stallatie aanwezig. De brandbescherming bestaat uit een rook-signaleerings-inrich- ting terwijl voorts een ruim gebruik is ge maakt van onbrandbare materialen voor de binncninrichting. De bemanning is ge heel midscheeps gehuisvest. Twee red dingsbooten voor ieder 59 man worden door electrische davits neergelaten, terwijl voorts ook een automatische stuurinrich ting aanwezig is De typen C2 en C3 hebben iets grootere afmetingen dan het type Cl. Het type €2 heeft een lengte tusschen de loodlijnen Van 133 m, grootste breedte 19.2 m. hoogte 12.2 m en diepgarig 7.9 m bij 9400 ton draag vermogen. De ruiminhoud bedraagt 6200 brt. Aandirijf-installatie. De aandrijfinestallatie bestaat hier uit een Dieselinstallatie of turbineinstallatie van 6000 apk bij 92 t/m. op de schroefas, welke het schip een snelheid geeft van 15% knoopen. Deze schepen hebben 18.5 tonslaadboomen met electrische aandrijving en een laadboom voor 30 ton. De gelijkstroom voor deze schepen wordt naar gelang van de scheepsaandrijving ge leverd door 23 turbine- of Diesel-genera- toren van 500/700 kW te samen. De beman ning is in een- tot driepersoonshutten on dergebracht. Het is opvallend dat bij dit type schip zooveel aandacht gewijd is aan de onder brenging en de verzorging der bemanning en uit reederskringen zijn daartegen dan ook al bezwaren geopperd in verband met de hieraan verbonden hooee kosten. Indien dit type schip al niet geschikt zou zijn voor de Nederlandsche vrachtvaart, dan is het toch interessant om aan de hand van deze gegeven van het type C-l een vergelijking te maken tusschen dit type en het type dat aan de Nederlandsche eischen het meest tegemoet zou komen. Werkman gedood. Op den Westerdoksdijk viel gisteren een zware baal papier uit een huis. Deze trof een man, die daar werkzaam was. Met een ingedrukte borstkas werd hij door den G.G. en G.D. naar het Binnengasthuis vervoerd, waar hij is overleden. In kraan beklemd geraakt. Gisteravond is in de Waalhaven te Rot terdam' de 37-jarige kolentremmer P. J. H. Giczcnkamp, gewoond hebbende in de De Brouwerstraat, in een werkenden kraan beklemd geraakt en gedood. Eerst eenigen tijd later, toen men hem miste, is hij ge vonden. Het stoffelijk overschot is naar het bureau van de rivierpolitie overgebracht. BELEEDIGING VAN DUITSCHE AUTORITEITEN. Voor het Duitsche landgerecht te Den Haag stond terecht een leeraar van het gym nasium te Schiedam, wien ten laste was ge legd, beleediging van hooge Duitsche auto riteiten en laster over het werpen van bom men op Nederland door Duitsche vliegtuigen. Bij beklaagde was een vroegere scholier op bezoek gekomen, die over politiek begon te praten. Beklaagde wilde daarop niet in gaan, waarop de ex-leerling zeide: Doe maar liever dat speJdje af (beklaagde droeg een rood-wit blauw-insigne). Een woorden twist volgde cn daarbij zou beklaagde de ten laste gelegde woorden hebben gebezigd. Ter zitting ontkende hij beleedigingen te hebben geuit, doch hij gaf toe. dat hij over het werpen van bommen door Duitsche vliegtuigen heeft gesproken. Nadat de aanklager zijn bewering onder eed had bevestigd, vorderde staatsanwalt Dr. Seiler een gevangenisstraf van acht maanden. Rechter JQppich veroordeelde den leeraar tot 6 maanden gevangenisstraf met aftrek van vijf maanden voorarrest. De rechter merkte hierbij op, dat het een dwaze en domme bewering is, dat na de capitulatie Duitsche vliegtuigen, nog bommen op Neder land zouden gooien. Dat onzinnige cn laster lijke verhaal moet nu eindelijk eens uitge roeid worden. Bij de bepaling van de strafmaat heeft de heer Joppich er nog rekening mede gehou den, dat beklaagde tijdens de woordenwis seling opgewonden was. BELEEDIGEND GEDICHT VOOR GELEZEN. Vervolgens stond terecht een 18-jarige me taalarbeider C. H. uit Bergen op Zoom, die aan een mede-arbeider een in hooge mate beleedigend gedicht over den rijkscommis saris heeft voorgelezen, hetgeen hij toegaf. Overeenkomstig den eisch van den staats anwalt heeft rechter Joppich den jongeling veroordeeld tot 4 maanden gevangenisstraf met aftrek van bijna 3 maanden voorarrest, daarbij rekening houdende met de jeugd van beklaagde en de hoop uitsprekende, dat dit voor hem een goede les voor de toe komst zou zijn en dat ook anderen hieruit leering zullen trekken. MAAR KOMT OP DE KOFFIE. Gistermorgen werd een brutale inbraak ontdekt in een winkel in de Maasstraat, te Amsterdam, waar naar schatting- vele hon derden ponden thee en koffie werden ont vreemd. De dieven hadden in den winkel geen pakje thee of koffie achtergelaten. De recherche van het bureau Pieter Aertsz- straat heeft thans zeer spoedig succes gehad met het onderzoek. Als verdacht van deze inbraak heeft zij een Jordaner in arrest ge steld, in wiens huis de gcheele buit werd aangetroffen. De man heeft echter niet Be kend en beweert, dat de kostbare goederen bij hem thuis gebracht zijn. Het onderzoek wordt uiteraard voortgezet. 48 millioen uit Ned.-Indië? Naar verluidt, aldus de „Frankf. Ztng." zijn de op 30 April vastgestelde onderhan delingen in zake overname door Engeland van nog meer Egyptische katoen verschoven naar 30 Juni. Wat betreft de theevoorziening, schijnen reeds eenige resultaten bereikt te zijn. Het verluidt, dat Engeland 487 millioen Jbs thee in het Empire en andere landen aangekocht heeft. Daarvan zou 272 millioen Ibs uit Britsch-Indië afkomstig zijn, 138 millioen dit Ceylon,. 27 millioen dit Brtsch Oost-Afrka en bovendien 48 millioen ibs uit Nederlandsch-Indë tegen 40 millioen Ibs in 1940. ACHT PERSONEN VERDRON KEN. Op de Loire nabij Oudon in Frankrijk is bij het aanbreken van den dag een veerboot tegen de overblijfselen van een opgeblazen bruggcpijlcr opgevaren en lek geslagen. Het vaartuig sloeg om en de acht personen, die zich aan boord bevonden, zijn ondanks de onmiddellijk ondernomen reddingspogingen allen verdronken. Handgranaat ontploft ln school lokaal. In een school in Kleinpest, een voorstadje van Boedapest, heeft zich gisterochtend een zeer droevig ongeluk voorgedaan, waarbij drie kinderen gedood en zes zwaar gewond werden. Op wepf naar school vond een achtjarig knaapje een pakje, waarin zich een hand granaat bevond. Deze kwam in de school tot ontploffing, waardoor in het schoolgebouw zware verwoestingen werden aangericht en waardoor, zooals boven gemeld, drie kinde ren werden gedood. Er wordt op het oogen- blik een onderzoek ingesteld naar de her komst van deze handgranaat. De Britsche scheepsverliezen De zwaarste sinds begin van den oorlog. Naar de Britsche berichtendienst op grond van een communiqué van de admiraliteit mededeelt, bedroegen de als gevolg van vij andelijke actie ontstane verliezen in de op 6 Maart geëindigde week twintig Britsche koopvaardijschepen met een gezamenlijkcn inhoud van ongeveer 102.000 brt. en acht ge allieerde schepen met een tonnage van on geveer 43.000 brt., deze verliezen aan han- delsscheepsruimte zijn, zoo wordt verder medegedeeld, de zwaarste, die Engeland se dert het begin van den oorlog heeft gele den. Ofschoon ook in de naaste toekomst met groote verliezen rekening moet worden gehouden, kan men toch zeggen, dat het zelfs in dezen omvang niet verder kan gaan, In een officieele mededceling wordt de mond- en klauwzecrepidemie in Ierland de ergste genoemd, die sedert een eeuw is voorgekomen. Tot dusver moesten ruim 3800 stuks vee afgeslacht worden. In enkele dee- len des lands heeft de regeering de epidemie onder de knie. In het Noorden des lands en in de stad Dublin breidt zij zich echter nog uit. Men vreest de ergste gevolgen voor de Iersclie vleeschvoorziening. DOODENMIS VOOR EX-KONING ALFONSO TE PARIJS. De aartsbisschop van Parijs, kardinaal Su- hard, heeft gistermorgen in de Spaansche katholieke kerk te Parijs een doodenmis voor wijlen ex-koning Alfonso gecelebreerd. Tot degenen, die den dienst bijwoonden, be hoorden de Duitsche ambasadeur Abesz, pierre Laval, de Spaansche ambassadeur graaf Peretti de la Roque en de Fransche ambassadeur graaf de Clauzel. IERSCHE MINISTER VAN DEFENSIE NAAR DE VER. STATEN. De Iersche minister van landsverdediging Aiken is gister per vliegtuig naar de Ver. Staten vertrokken voor het bestudeeren van de mogelijkheid, daar wapens en voorraden voor Ierland te kcopen. O.a. zou Ierland tar we, machines en industrieele grondstoffen willen koopen. De Canadeesrhe regeering, zoo meldt de Engelsche berichtendienst, heeft besloten haar oorlogssterkte te land, in de lucht en ter zee te verdubbelen. Britsche deskundigen zijn op weg naar Canada om van advies te dienen bij den bouw van torpedojagers voor de Canadeesche marine. „Een vriend leent men geen geld." Het weekblad Liberty publiceert een in terview van den hoofdredacteur Fulton Oursler met den Hertog van Windsor, Deze zou verklaard hebben: Wanneer de Ver- eenigde Staten Engeland werkelijk willen helpen, moeten zij Engeland goud ter be schikking stellen, dat dringend noodig is. Op de vraag of de gelden ooit terugbetaald zouden worden, antwoordde de hertog: Misschien niet, een vriend leent men geen geld, men schenkt het hem, wanneer hij het onvoorwaardelijk noodig heeft en England heeft thans geld noodig. SOLIDARITEIT IN VICHY. Generaal Weygand is uit Vichy te Al giers aangekomen. Hij verklaarde, dat hij te Vichy volkomen solidariteit der Fran sche regeering met het streven van Noord- Afrika geconstateerd heeft. De Fransche regeering en maarschalk Pétain zijn vast besloten, het Fransche koloniale rijk het koste wat het wil tegen alle aanvallen te verdedigen. De eenheid tusschen het moederland en Noord-Afrika zal daardoor worden onderstreept, dat enkele vooraan staande Mohammedaansche persoonlijkhe den in den Franschen nationalen raad worden benoemd. Hiermede wil Frankrijk bewijzen, dat de geest van loyaliteit tus schen het moederland en het imperium on gebroken is. Tevens is het de belooning voor den trouw der koloniën aan Frank rijk. Deze trouw is nooit in twijfel getrok ken. Het Journal Officiel publiceert een de creet, dat een aanvulling vormt op de wet van 10 September 1940 over het vervallen verklaren van de Fransche nationaliteit van die personen, die de overzeesche bezit tingen verlaten. Deze wet is thans ook van toenassing op die Franschen, die zich zon der toestemming der regeering naar een dissidente zone begeven hebben. Het de creet is te beschouwen als een nieuwe maatregel van de Fransche regeering tegen de aanhangers van De Gaulle in de Fran sche koloniën. BOMONTPLOFFING IN HOTEL Istanboel opgeschrikt. Dinsdagavond is in de benedenvertrekken van het hotel Pera-Palast te Istanboel een helsche machine ontploft, als "gevolg waar van het gebouw ernstige schade kreeg. Dc brand, die ontstond is intusschen door de brandweer gebluscht. Naar men tot dus ver heeft kunnen vaststellen, zouden eenige personen gedood en gewond zijn. Een tram rijtuig, dat ten tijde van de ontploffing voor bij het hotel reed, werd eveneens zwaar be schadigd. Den laatsten tijd hebben de Engelschen bij voorkeur in dit hotel gewoond. Ook enkele der iSngelschc diplomaten, die dezer dagen uit Bulgarije hier zijn aangekomen, hebben in dit hotel hun intrek genomen. Bovendien verblijft er een aantal Engelschen, die uit Roemenië gekomen zijn. WILD WEST ROMANTIEK HER, LEEFT. Te Mandos in Brazilië is een rapport binnengekomen van den commandant der troepen, die zijn uitgestuurd om hulp te brengen aan de grenscommissie, die eeni gen tijd geleden door Indianen is overval len. De hulp-expeditie heeft het eerste kamp van de grenscommissie aan de ri vier Demini bereikt. Alle leden van de commissie zijn hier gered. Zij hebben een beleg van enkele weken doorstaan en zou den ongetwijfeld zijn omgekomen, als zij geen groote voorraden levensmiddelen' tot hun beschikking srehad hadden. Een tweede hulpexpeditie trekt langzaam naar 't Noor den om de tweede groep der grenscommis sie. die door Indianen in de bergen van Curupira aan de grens van Venezuela zijn ingesloten, te hulp te komen. De hulpexpeditie komt slechts langzaam vooruit. Zij trekt in kleine booten de Rio N'egro en Dio Demini op. Men vreest dat men de commissie niet meer op tijd za! kun nen bevrijden. Reeds zijn zeven leden, waar onder de dokter, door de vergiftigde pijlen der Indianen gedood en eenige anderen ge wond, aldus S.P.T. De grenscommissie heeft nog eenige kampen langs de grens van Venezuela, maar sinds eenige weken heeft men geen berichten ontvangen. Men vreest, dat zij door de wil de stammen in dit gebied zijn gedood. De piloten der vliegmachines, die deze kampen geregeld van levensmiddelen voorzien, ver klaren. dat sinds lang ieder teelten van le ven ontbreekt. In het munitiedepot van het eerste regi ment artillerie, gelegen in een buitenwijk van de stad Ciudadela (provincie Buenos Aires), is door tot dusver onopgehelderde oorzaak een brand uitgebroken, die op verschillende andere depots oversloeg en deze tot ontplof fing bracht. Hoewel alle beschikbare blus- schingsmateriaal terstond optrad, heeft men den brand tot dusver niet kunnen beper ken en men vreest derhalve, dat hij op het groote depot van de opslagplaats zal over slaan. De autoriteiten hebben reeds een uit gestrekt gebied rondom den vuurhaard afge zet en ontruiming van de huizen in'de om geving gelast. Deze brand is de derde, die binnen enkele weken de provincie Buenos Aires teistert. Zooals men weet, is den laatsten tijd de in tendance van het ministerie van oorlog en de koepel van het stadhuis van Buenos Aires een prooi der vlammen geworden. Te Ciuda dela heerscht onder de bevolking groote op winding, daar de stad zelf door een ontplof fing van het groote depot van de munitie- opslagplaats aanzienlijke schade zou lijden. IERSCHE VROUWEN EN KINDEREN VERLATEN ENGELAND. De Londensche correspondent van Irish Press meldt, dat tot einde der vorige week ongeveer 6000 Iersche moeders en kinderen zich hadden opgegeven om uit de gebombar deerde Britsche gebieden naar Ierland terug te kecren. Tot dusver zijn reeds 170 van zulke gezümeu in Jlerland aangekomen. Amstcrdamsehe effectenbeurs Stille markt Goed prijshou» dende stemming. Amerikanen algemeen hooger. Nederland sche beleggingen kalm. OBLIGATIES STAATSLEENINGEN. V.K. L-K. Nederland 1941 4 97%-97 97 5/16-97 7/16 Nederland 1940 I 4 98% 9834 Nederland 1940 II 4 95% 95% Idem met bel. fac. 98% 98% Nederland 1938 3.3% S6%-86 5/16 86 7/16-86% Oost Indië 1937 3 87% Oost Indië 1937 A 3 85 85% DUITSCHLAND D. Gr. b '40 Ct. 6 Konv Kas (m.v.) 4 PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN. A'dam *37 I 3% 84% s Grav. "37 I 3% N.-Holl. *38 3 _82 N.-Holl. '38 II (3%) 3 - B'dam '37 I III 3% 82% Z.-IIolland 1937 3 S5% 85 HYPOTHEEKBANKEN. Ned. Hyp.b. Veendam 3% 9034 90% INDUSTIEELE ONDERNEMINGEN. Buitenland. Farbenind. I. G. 7 Gelsenk. Bergw. 5 BANK- EN CRED.-INST. Binnenland. Koloniale Bank A 169% 17134. Ned. Ind, Handelsb. A 120% 121% Ned. Handel Mij. c. v. A 119% 117% AANDEELEN. INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Binnenland. A.KU. 99-9734 100-9S% Calvé Delft c.v. A. 64% 64% Centr. Suiker Mij. 198 198% Fokker g. A. 175 Lever Bros en Unilever cv.A107-105% ios%-io634 Ned. Ford 339% 33984 Philips G B.v_A. 190%-19134 190%-193 Philips pref. A 143% 143% Buitenland. Anaconda copper c.v. A. 2734-27% 28 11/16-28 5/16 Beth. Steel c.v. A 79-79% 80%-81% Gen. Motors c.v. A. 4915/16 50 Kennecot Copper c.v. A. 34%-34% 355/16-35%' North. Ara. Avlation c.v.A 1534 15% Rep. Steel c.v. A. 23%-2334 24 5/16-24% U. S. Steel c.v. A. 61%-62% 63%-64 PETROLEUMONDERNEMINGEN. Binnenland. Dordtsche Petr. g. A. 199% 201% Kon. Petr. 21<%-221 222%-225 Buitenland. Shell Union c.v. A. 1115/16-12 1115/16-12 1/16 Tide Water c.v. A. 913/16-9% 9 15/16-10' SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN. Holland Amerikalijn A 107%-104 108-110i Java China-Japanlijn A. 139-140 141-142 Kon. Ned. Stoomb. Mij. nat bez. v. A 141 14434-143% Kon. Paketvaart A. 222 224 Ned. Scheepv. Unie A. 163%-164 169-167% Rott Lloyd A. 13434-134 136% Stoomv. Mij. NederTand A 135 133%-136 SUIKER-ONDERNEMINGEN. H.V.A. 410 ex div. 404 408-410 Javasche Cultuur 239 242 NIS U. 243 243 Ver. Vorstenl. Cult 112%-113% 113%-112% TABAKSONDERNEMINGEN. Dell Batavia Mij. 177 180-185 Dell Mij. c. v. A. 234-231 235%-238% Senembah 192-194 197-198 RUBBER-ONDERNEMINGEN. Amsterd Rubber 257-260 263-265 Bandar Rubber Mij. A. 192 198% Deli Batavia Mij. A. 209 Koersen van stortingen op 12 Maart 1941; Reichsrnarken 75.36: Belga s 30.1432: Zwit sersche Francs 43 56: Lires 9 87; Deenscha Kronen 36.37; Zweedsche Kronen 44 85; Tsjechische Kronen (oude schulden) 6.42; Tsjechische Kronen (nieuwe schulden) 7.54. WINTERHULPEN EDERLAND Stort op 5553 of op 877 POSTGIRO-NO'S VAN DE WIN TERHULP NEDERLAND. Winterhulp Nederland. Den Haag, No. MfiS. Als bank der Winterhulp Neder- (Ierland Is aangewezen de Kasver- eenlglng N V., Amsterdam, No. 877. Ge brengt geluk ln veler levend

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 2