Schepenbouw
I aan den
loopenden band
DOOR VALLENDE BAAL
PAPIER GETROFFEN
Kolentremmer gedood
Oudleerling klaagt
zijn leeraar aan
Jordaner wou aan
de koffie
Thee-aankoop
door Engeland
Veerboot omgeslagen
Droevig ongeluk
in Boedapes
Mond- en klauwzeer
in Ierland
CANADEESCHE WEERMACHT
DUBBEL ZOO STERK
Interview met den
hertog van Windsor
Generaal Weyganc
naar Atrika terug
DOOR INDIANEN
OVERVALLEN
Braad ia eeo Argeotijosch
aiuoitiedepot
Koersen Nederlandsch
dearinginstituut
EENHEIDSSCHEPEN IN AMERIKA.
Naar aanleiding van de berichten uit de
Vcreenigde Staten over den bouw van zg.
„eenheids-vrachtschepen" lijkt het ons van
belang om het artikel van de hand van den
heer H. C. Ebeling in het tijdschrift „Schip
en Werf" over deze aangelegenheid over te
nemen. Hij schrijft dan:
„Het idee zelf van „eenheids-vrachtsche
pen" is verre van nieuw, reeds in 1929 dook
het op in verschillenden vorm. In 1933 werd
het in Amerika opnieuw actueel en in 1939
werd uit de vele gemaakte projecten een
keuze gemaakt.
Zonder voorop te willen stellen dat het aan
de overzijde van den Atlantischen Oceaan
geprojecteerde vrachtschip inderdaad aan
alle te stellen eischen voldoet en dat dit
schip ook voor de Xcderlandsche vrachtvaart
in ongewijzigden vorm geschikt zou zijn, is
het toch de moeite waard na te gaan hoe
men zich daar het eenheids-vrachtschip ge
dacht heeft.
Oorspronkelijk lag aan het voornemen om
eenheids-vrachtschepen te bouwen alleen een
militair idee ton grondslag. De „U. S. Mari-
time Commission" had namelijk krachtens
de marinewet van 1936 het plan opgesteld om
in tien jaren tijds 500 nieuwe vrachtschepen
volgens een zeer beperkt aantal bouwplan
nen te bouwen, welke schepen dan door de
rccders ingeval van oorlog aan de Ameri-
kaansche oorlogsmarine als hulpkruisers ter
beschikking gesteld zouden worden, respec
tievelijk als hulpschepen voor de oorlogsma
rine zouden kunnen worden gebruikt. Het
voordeel om 'in geval van oorlog de beschik
king over een groot aantal bijna gelijkvor
mige schepen te hebben ligt voor de hand.
Thans nu de Amcrikaansche hulp aan En
geland zoo actueel 'is geworden en men snel
dè beschikking over een groot aantal vracht
schepen moet hebben, hebben deze plannen
nogmaals aan actualiteit gewonnen. De voor
genomen bouw van 200 vrachtschepen door
Amcrikaansche werven is alreeds in de dag
bladen gemeld en ongetwijfeld gaat het hier
om schepen van het zoogenaamde „eenheids
type",
Drietal projecten.
Men heeft de keuze uit een drietal projec
ten, met verschillende variaties in de keuze
van aandrijving, n.1. de plannen Cl, C2 en
C3. Het plan Cl wordt al naar wensch van
de reederij als shelterdekschip of als schip
met doorloopend dek geleverd, hetzij met
stoom- of motorvermogen van 4000 apk. De
ze schepen hebben bij volle lading een snel
heid van 14 knoopen. Het shelterdektype
heeft een lengte tusschen de loodlijnen van
118.9 m., een spantbreedte van 1S.3 m.. een
holte tot bovenste dek van 11.4 m. en een
diepgang van 7.2 m. volbeladen; met inbe
grip van bemanning, brandstof en drinkwa
ter heeft het een draagvermogen van 7600
ton bij turbineaandrijving en van 7500 ton
bij Dieselaandrijving. De waterverplaatsing
bedraagt dan 11300 ton, de ruiminhoud 5030
brt. Voor turbineschepen bedraagt de be
manning 43 en voor Dieselschepen 41 man,
terwijl de beide schepen bovendien ieder nog
acht passagiers kunnen vervoeren.
Een schip met gesloten dek.
Het schip met gesloten dek heeft een leng
te tusschen de loodlijnen van 120.4, een
spantbreedte van 18.3 M. en een holte tot
bovenste dek van 11.4 m., een diepgang van
8.4 m. een draagvermogen van 9200 ton bij
turbineaandrijving resp. van 9100 ton bij
Dicselaandrijving, bij een waterverplaatsing
van 11.330 ton- De aantallen van bemanning
en passagiers zijn gelijk aan die van het
shelterdekschip. De actieradius voor een
turbineschip bedraagt 21.000 zeemijl en voor
een Dieselschip 16000 zeemijl.
Voor de Dieselmotorinstallatie heeft men
twee motoren gekozen die door een hydrau
lische of electromagnetische koppeling zijn
verbonden en die de schroefas met 90 t/m
aandrijven. Voor de turbine-inrichting
heeft men een twee-traps-turbine gekozen,
die s^pom van 25 atmosfeer gebruikt wel
ke verkregen wordt in twee waterpijpke
tels met een brandstofverbruik van 0.28 kg
stookolie per pk per uur.
De schepen hebben twee doorloopende
-stalen dekken en een onderdek voor de
machinekamer. Zij zijn met inbegrip van
de boegtanks in acht waterdichte afdee-
lingen ingedeeld. De luiken der drie voor
ste laadruimten worden door acht en die
der beide achterste laadruimten door vier
laadboomen van 5 ton draagvermogen per
stuk bediend, die bevestigd zijn aan twee
paar resp. een paar laadmasten met elec-
trische winches Bovendien zijn er een
laadboom voor 50 ton en een van 25 ton
draagvermogen voor de ruimen g en k.
Voorts hebben deze schepen nog in de
laadruimen g, h en in 'op zijde laadopenin-
gen ten behoeve van het laden en lossen in
Midden-Amerikaansche havens.
Voor de verblijven der bemanning en
voor de ruimen is een air-conditionings-in-
stallatie aanwezig. De brandbescherming
bestaat uit een rook-signaleerings-inrich-
ting terwijl voorts een ruim gebruik is ge
maakt van onbrandbare materialen voor
de binncninrichting. De bemanning is ge
heel midscheeps gehuisvest. Twee red
dingsbooten voor ieder 59 man worden
door electrische davits neergelaten, terwijl
voorts ook een automatische stuurinrich
ting aanwezig is
De typen C2 en C3 hebben iets grootere
afmetingen dan het type Cl. Het type €2
heeft een lengte tusschen de loodlijnen Van
133 m, grootste breedte 19.2 m. hoogte 12.2
m en diepgarig 7.9 m bij 9400 ton draag
vermogen. De ruiminhoud bedraagt 6200
brt.
Aandirijf-installatie.
De aandrijfinestallatie bestaat hier uit
een Dieselinstallatie of turbineinstallatie
van 6000 apk bij 92 t/m. op de schroefas,
welke het schip een snelheid geeft van
15% knoopen. Deze schepen hebben 18.5
tonslaadboomen met electrische aandrijving
en een laadboom voor 30 ton.
De gelijkstroom voor deze schepen wordt
naar gelang van de scheepsaandrijving ge
leverd door 23 turbine- of Diesel-genera-
toren van 500/700 kW te samen. De beman
ning is in een- tot driepersoonshutten on
dergebracht.
Het is opvallend dat bij dit type schip
zooveel aandacht gewijd is aan de onder
brenging en de verzorging der bemanning
en uit reederskringen zijn daartegen dan ook
al bezwaren geopperd in verband met de
hieraan verbonden hooee kosten. Indien dit
type schip al niet geschikt zou zijn voor
de Nederlandsche vrachtvaart, dan is het
toch interessant om aan de hand van deze
gegeven van het type C-l een vergelijking
te maken tusschen dit type en het type dat
aan de Nederlandsche eischen het meest
tegemoet zou komen.
Werkman gedood.
Op den Westerdoksdijk viel gisteren een
zware baal papier uit een huis. Deze trof
een man, die daar werkzaam was. Met een
ingedrukte borstkas werd hij door den G.G.
en G.D. naar het Binnengasthuis vervoerd,
waar hij is overleden.
In kraan beklemd geraakt.
Gisteravond is in de Waalhaven te Rot
terdam' de 37-jarige kolentremmer P. J. H.
Giczcnkamp, gewoond hebbende in de De
Brouwerstraat, in een werkenden kraan
beklemd geraakt en gedood. Eerst eenigen
tijd later, toen men hem miste, is hij ge
vonden. Het stoffelijk overschot is naar het
bureau van de rivierpolitie overgebracht.
BELEEDIGING VAN DUITSCHE
AUTORITEITEN.
Voor het Duitsche landgerecht te Den
Haag stond terecht een leeraar van het gym
nasium te Schiedam, wien ten laste was ge
legd, beleediging van hooge Duitsche auto
riteiten en laster over het werpen van bom
men op Nederland door Duitsche vliegtuigen.
Bij beklaagde was een vroegere scholier
op bezoek gekomen, die over politiek begon
te praten. Beklaagde wilde daarop niet in
gaan, waarop de ex-leerling zeide: Doe
maar liever dat speJdje af (beklaagde droeg
een rood-wit blauw-insigne). Een woorden
twist volgde cn daarbij zou beklaagde de ten
laste gelegde woorden hebben gebezigd.
Ter zitting ontkende hij beleedigingen te
hebben geuit, doch hij gaf toe. dat hij over
het werpen van bommen door Duitsche
vliegtuigen heeft gesproken.
Nadat de aanklager zijn bewering onder
eed had bevestigd, vorderde staatsanwalt
Dr. Seiler een gevangenisstraf van acht
maanden.
Rechter JQppich veroordeelde den leeraar
tot 6 maanden gevangenisstraf met aftrek
van vijf maanden voorarrest. De rechter
merkte hierbij op, dat het een dwaze en
domme bewering is, dat na de capitulatie
Duitsche vliegtuigen, nog bommen op Neder
land zouden gooien. Dat onzinnige cn laster
lijke verhaal moet nu eindelijk eens uitge
roeid worden.
Bij de bepaling van de strafmaat heeft de
heer Joppich er nog rekening mede gehou
den, dat beklaagde tijdens de woordenwis
seling opgewonden was.
BELEEDIGEND GEDICHT VOOR
GELEZEN.
Vervolgens stond terecht een 18-jarige me
taalarbeider C. H. uit Bergen op Zoom, die
aan een mede-arbeider een in hooge mate
beleedigend gedicht over den rijkscommis
saris heeft voorgelezen, hetgeen hij toegaf.
Overeenkomstig den eisch van den staats
anwalt heeft rechter Joppich den jongeling
veroordeeld tot 4 maanden gevangenisstraf
met aftrek van bijna 3 maanden voorarrest,
daarbij rekening houdende met de jeugd
van beklaagde en de hoop uitsprekende,
dat dit voor hem een goede les voor de toe
komst zou zijn en dat ook anderen hieruit
leering zullen trekken.
MAAR KOMT OP DE KOFFIE.
Gistermorgen werd een brutale inbraak
ontdekt in een winkel in de Maasstraat, te
Amsterdam, waar naar schatting- vele hon
derden ponden thee en koffie werden ont
vreemd. De dieven hadden in den winkel
geen pakje thee of koffie achtergelaten. De
recherche van het bureau Pieter Aertsz-
straat heeft thans zeer spoedig succes gehad
met het onderzoek. Als verdacht van deze
inbraak heeft zij een Jordaner in arrest ge
steld, in wiens huis de gcheele buit werd
aangetroffen. De man heeft echter niet Be
kend en beweert, dat de kostbare goederen
bij hem thuis gebracht zijn. Het onderzoek
wordt uiteraard voortgezet.
48 millioen uit Ned.-Indië?
Naar verluidt, aldus de „Frankf. Ztng."
zijn de op 30 April vastgestelde onderhan
delingen in zake overname door Engeland
van nog meer Egyptische katoen verschoven
naar 30 Juni.
Wat betreft de theevoorziening, schijnen
reeds eenige resultaten bereikt te zijn.
Het verluidt, dat Engeland 487 millioen
Jbs thee in het Empire en andere landen
aangekocht heeft. Daarvan zou 272 millioen
Ibs uit Britsch-Indië afkomstig zijn, 138
millioen dit Ceylon,. 27 millioen dit Brtsch
Oost-Afrka en bovendien 48 millioen ibs uit
Nederlandsch-Indë tegen 40 millioen Ibs in
1940.
ACHT PERSONEN VERDRON
KEN.
Op de Loire nabij Oudon in Frankrijk is
bij het aanbreken van den dag een veerboot
tegen de overblijfselen van een opgeblazen
bruggcpijlcr opgevaren en lek geslagen. Het
vaartuig sloeg om en de acht personen, die
zich aan boord bevonden, zijn ondanks de
onmiddellijk ondernomen reddingspogingen
allen verdronken.
Handgranaat ontploft ln school
lokaal.
In een school in Kleinpest, een voorstadje
van Boedapest, heeft zich gisterochtend een
zeer droevig ongeluk voorgedaan, waarbij
drie kinderen gedood en zes zwaar gewond
werden.
Op wepf naar school vond een achtjarig
knaapje een pakje, waarin zich een hand
granaat bevond. Deze kwam in de school tot
ontploffing, waardoor in het schoolgebouw
zware verwoestingen werden aangericht en
waardoor, zooals boven gemeld, drie kinde
ren werden gedood. Er wordt op het oogen-
blik een onderzoek ingesteld naar de her
komst van deze handgranaat.
De Britsche
scheepsverliezen
De zwaarste sinds begin van den
oorlog.
Naar de Britsche berichtendienst op grond
van een communiqué van de admiraliteit
mededeelt, bedroegen de als gevolg van vij
andelijke actie ontstane verliezen in de op
6 Maart geëindigde week twintig Britsche
koopvaardijschepen met een gezamenlijkcn
inhoud van ongeveer 102.000 brt. en acht ge
allieerde schepen met een tonnage van on
geveer 43.000 brt., deze verliezen aan han-
delsscheepsruimte zijn, zoo wordt verder
medegedeeld, de zwaarste, die Engeland se
dert het begin van den oorlog heeft gele
den. Ofschoon ook in de naaste toekomst
met groote verliezen rekening moet worden
gehouden, kan men toch zeggen, dat het
zelfs in dezen omvang niet verder kan gaan,
In een officieele mededceling wordt de
mond- en klauwzecrepidemie in Ierland de
ergste genoemd, die sedert een eeuw is
voorgekomen. Tot dusver moesten ruim 3800
stuks vee afgeslacht worden. In enkele dee-
len des lands heeft de regeering de epidemie
onder de knie. In het Noorden des lands en
in de stad Dublin breidt zij zich echter nog
uit. Men vreest de ergste gevolgen voor de
Iersclie vleeschvoorziening.
DOODENMIS VOOR EX-KONING ALFONSO
TE PARIJS.
De aartsbisschop van Parijs, kardinaal Su-
hard, heeft gistermorgen in de Spaansche
katholieke kerk te Parijs een doodenmis voor
wijlen ex-koning Alfonso gecelebreerd. Tot
degenen, die den dienst bijwoonden, be
hoorden de Duitsche ambasadeur Abesz,
pierre Laval, de Spaansche ambassadeur
graaf Peretti de la Roque en de Fransche
ambassadeur graaf de Clauzel.
IERSCHE MINISTER VAN DEFENSIE
NAAR DE VER. STATEN.
De Iersche minister van landsverdediging
Aiken is gister per vliegtuig naar de Ver.
Staten vertrokken voor het bestudeeren van
de mogelijkheid, daar wapens en voorraden
voor Ierland te kcopen. O.a. zou Ierland tar
we, machines en industrieele grondstoffen
willen koopen.
De Canadeesrhe regeering, zoo meldt de
Engelsche berichtendienst, heeft besloten
haar oorlogssterkte te land, in de lucht en
ter zee te verdubbelen. Britsche deskundigen
zijn op weg naar Canada om van advies te
dienen bij den bouw van torpedojagers voor
de Canadeesche marine.
„Een vriend leent men geen geld."
Het weekblad Liberty publiceert een in
terview van den hoofdredacteur Fulton
Oursler met den Hertog van Windsor, Deze
zou verklaard hebben: Wanneer de Ver-
eenigde Staten Engeland werkelijk willen
helpen, moeten zij Engeland goud ter be
schikking stellen, dat dringend noodig is.
Op de vraag of de gelden ooit terugbetaald
zouden worden, antwoordde de hertog:
Misschien niet, een vriend leent men geen
geld, men schenkt het hem, wanneer hij het
onvoorwaardelijk noodig heeft en England
heeft thans geld noodig.
SOLIDARITEIT IN VICHY.
Generaal Weygand is uit Vichy te Al
giers aangekomen. Hij verklaarde, dat hij
te Vichy volkomen solidariteit der Fran
sche regeering met het streven van Noord-
Afrika geconstateerd heeft. De Fransche
regeering en maarschalk Pétain zijn vast
besloten, het Fransche koloniale rijk het
koste wat het wil tegen alle aanvallen
te verdedigen. De eenheid tusschen het
moederland en Noord-Afrika zal daardoor
worden onderstreept, dat enkele vooraan
staande Mohammedaansche persoonlijkhe
den in den Franschen nationalen raad
worden benoemd. Hiermede wil Frankrijk
bewijzen, dat de geest van loyaliteit tus
schen het moederland en het imperium on
gebroken is. Tevens is het de belooning
voor den trouw der koloniën aan Frank
rijk. Deze trouw is nooit in twijfel getrok
ken.
Het Journal Officiel publiceert een de
creet, dat een aanvulling vormt op de wet
van 10 September 1940 over het vervallen
verklaren van de Fransche nationaliteit
van die personen, die de overzeesche bezit
tingen verlaten. Deze wet is thans ook van
toenassing op die Franschen, die zich zon
der toestemming der regeering naar een
dissidente zone begeven hebben. Het de
creet is te beschouwen als een nieuwe
maatregel van de Fransche regeering tegen
de aanhangers van De Gaulle in de Fran
sche koloniën.
BOMONTPLOFFING
IN HOTEL
Istanboel opgeschrikt.
Dinsdagavond is in de benedenvertrekken
van het hotel Pera-Palast te Istanboel een
helsche machine ontploft, als "gevolg waar
van het gebouw ernstige schade kreeg. Dc
brand, die ontstond is intusschen door de
brandweer gebluscht. Naar men tot dus
ver heeft kunnen vaststellen, zouden eenige
personen gedood en gewond zijn. Een tram
rijtuig, dat ten tijde van de ontploffing voor
bij het hotel reed, werd eveneens zwaar be
schadigd.
Den laatsten tijd hebben de Engelschen bij
voorkeur in dit hotel gewoond. Ook enkele
der iSngelschc diplomaten, die dezer dagen
uit Bulgarije hier zijn aangekomen, hebben
in dit hotel hun intrek genomen. Bovendien
verblijft er een aantal Engelschen, die uit
Roemenië gekomen zijn.
WILD WEST ROMANTIEK HER,
LEEFT.
Te Mandos in Brazilië is een rapport
binnengekomen van den commandant der
troepen, die zijn uitgestuurd om hulp te
brengen aan de grenscommissie, die eeni
gen tijd geleden door Indianen is overval
len. De hulp-expeditie heeft het eerste
kamp van de grenscommissie aan de ri
vier Demini bereikt. Alle leden van de
commissie zijn hier gered. Zij hebben een
beleg van enkele weken doorstaan en zou
den ongetwijfeld zijn omgekomen, als zij
geen groote voorraden levensmiddelen' tot
hun beschikking srehad hadden. Een tweede
hulpexpeditie trekt langzaam naar 't Noor
den om de tweede groep der grenscommis
sie. die door Indianen in de bergen van
Curupira aan de grens van Venezuela zijn
ingesloten, te hulp te komen.
De hulpexpeditie komt slechts langzaam
vooruit. Zij trekt in kleine booten de Rio
N'egro en Dio Demini op. Men vreest dat
men de commissie niet meer op tijd za! kun
nen bevrijden. Reeds zijn zeven leden, waar
onder de dokter, door de vergiftigde pijlen
der Indianen gedood en eenige anderen ge
wond, aldus S.P.T.
De grenscommissie heeft nog eenige kampen
langs de grens van Venezuela, maar sinds
eenige weken heeft men geen berichten
ontvangen. Men vreest, dat zij door de wil
de stammen in dit gebied zijn gedood. De
piloten der vliegmachines, die deze kampen
geregeld van levensmiddelen voorzien, ver
klaren. dat sinds lang ieder teelten van le
ven ontbreekt.
In het munitiedepot van het eerste regi
ment artillerie, gelegen in een buitenwijk van
de stad Ciudadela (provincie Buenos Aires),
is door tot dusver onopgehelderde oorzaak
een brand uitgebroken, die op verschillende
andere depots oversloeg en deze tot ontplof
fing bracht. Hoewel alle beschikbare blus-
schingsmateriaal terstond optrad, heeft men
den brand tot dusver niet kunnen beper
ken en men vreest derhalve, dat hij op het
groote depot van de opslagplaats zal over
slaan. De autoriteiten hebben reeds een uit
gestrekt gebied rondom den vuurhaard afge
zet en ontruiming van de huizen in'de om
geving gelast.
Deze brand is de derde, die binnen enkele
weken de provincie Buenos Aires teistert.
Zooals men weet, is den laatsten tijd de in
tendance van het ministerie van oorlog en
de koepel van het stadhuis van Buenos Aires
een prooi der vlammen geworden. Te Ciuda
dela heerscht onder de bevolking groote op
winding, daar de stad zelf door een ontplof
fing van het groote depot van de munitie-
opslagplaats aanzienlijke schade zou lijden.
IERSCHE VROUWEN EN KINDEREN
VERLATEN ENGELAND.
De Londensche correspondent van Irish
Press meldt, dat tot einde der vorige week
ongeveer 6000 Iersche moeders en kinderen
zich hadden opgegeven om uit de gebombar
deerde Britsche gebieden naar Ierland terug
te kecren. Tot dusver zijn reeds 170 van
zulke gezümeu in Jlerland aangekomen.
Amstcrdamsehe effectenbeurs
Stille markt Goed prijshou»
dende stemming. Amerikanen
algemeen hooger. Nederland
sche beleggingen kalm.
OBLIGATIES
STAATSLEENINGEN.
V.K. L-K.
Nederland 1941 4 97%-97
97 5/16-97 7/16
Nederland 1940 I 4 98% 9834
Nederland 1940 II 4 95% 95%
Idem met bel. fac. 98% 98%
Nederland 1938 3.3% S6%-86 5/16
86 7/16-86%
Oost Indië 1937 3 87%
Oost Indië 1937 A 3 85 85%
DUITSCHLAND
D. Gr. b '40 Ct. 6
Konv Kas (m.v.) 4
PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN.
A'dam *37 I 3% 84%
s Grav. "37 I 3%
N.-Holl. *38 3 _82
N.-Holl. '38 II (3%) 3 -
B'dam '37 I III 3% 82%
Z.-IIolland 1937 3 S5% 85
HYPOTHEEKBANKEN.
Ned. Hyp.b. Veendam 3% 9034 90%
INDUSTIEELE ONDERNEMINGEN.
Buitenland.
Farbenind. I. G. 7
Gelsenk. Bergw. 5
BANK- EN CRED.-INST.
Binnenland.
Koloniale Bank A 169% 17134.
Ned. Ind, Handelsb. A 120% 121%
Ned. Handel Mij. c. v. A 119% 117%
AANDEELEN.
INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN.
Binnenland.
A.KU. 99-9734 100-9S%
Calvé Delft c.v. A. 64% 64%
Centr. Suiker Mij. 198 198%
Fokker g. A. 175
Lever Bros en Unilever cv.A107-105%
ios%-io634
Ned. Ford 339% 33984
Philips G B.v_A. 190%-19134
190%-193
Philips pref. A 143% 143%
Buitenland.
Anaconda copper c.v. A. 2734-27%
28 11/16-28 5/16
Beth. Steel c.v. A 79-79% 80%-81%
Gen. Motors c.v. A. 4915/16 50
Kennecot Copper c.v. A. 34%-34%
355/16-35%'
North. Ara. Avlation c.v.A 1534 15%
Rep. Steel c.v. A. 23%-2334
24 5/16-24%
U. S. Steel c.v. A. 61%-62% 63%-64
PETROLEUMONDERNEMINGEN.
Binnenland.
Dordtsche Petr. g. A. 199% 201%
Kon. Petr. 21<%-221
222%-225
Buitenland.
Shell Union c.v. A. 1115/16-12
1115/16-12 1/16
Tide Water c.v. A. 913/16-9%
9 15/16-10'
SCHEEPVAART MAATSCHAPPIJEN.
Holland Amerikalijn A 107%-104 108-110i
Java China-Japanlijn A. 139-140 141-142
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
nat bez. v. A 141 14434-143%
Kon. Paketvaart A. 222 224
Ned. Scheepv. Unie A. 163%-164
169-167%
Rott Lloyd A. 13434-134 136%
Stoomv. Mij. NederTand A 135 133%-136
SUIKER-ONDERNEMINGEN.
H.V.A. 410 ex div. 404
408-410
Javasche Cultuur 239 242
NIS U. 243 243
Ver. Vorstenl. Cult 112%-113%
113%-112%
TABAKSONDERNEMINGEN.
Dell Batavia Mij. 177 180-185
Dell Mij. c. v. A. 234-231
235%-238%
Senembah 192-194 197-198
RUBBER-ONDERNEMINGEN.
Amsterd Rubber 257-260 263-265
Bandar Rubber Mij. A. 192 198%
Deli Batavia Mij. A. 209
Koersen van stortingen op 12 Maart 1941;
Reichsrnarken 75.36: Belga s 30.1432: Zwit
sersche Francs 43 56: Lires 9 87; Deenscha
Kronen 36.37; Zweedsche Kronen 44 85;
Tsjechische Kronen (oude schulden) 6.42;
Tsjechische Kronen (nieuwe schulden) 7.54.
WINTERHULPEN EDERLAND
Stort op 5553 of op 877
POSTGIRO-NO'S VAN DE WIN
TERHULP NEDERLAND.
Winterhulp Nederland. Den Haag,
No. MfiS.
Als bank der Winterhulp Neder-
(Ierland Is aangewezen de Kasver-
eenlglng N V., Amsterdam, No. 877.
Ge brengt geluk ln veler levend