Voor den Zaterdagavond Brabantschc RADIO OUDERS Tob nooit van Dré Erief t HOEKJE De>v J Opvoeders PROGRAMMA Lente UI venhout, 3 April 1941. Amico, Wreed wierd den akker gestriemd mee de wintersche vlagen, die fluitend 't land insuis- den over den Noordenkim. 'n Zeldzaam zon- neke spreidde nou en dan 'nen glanzenden glorie over den sneeuwwolk naar d'èèrde, maar ginnen mergen dien God af, of de velden lagen witbevrozen. Blanke winterwolken voeren langs den hemel, veertien dagen lank. En den regen, die somtijen viel, was scherp van kou. Bar tij, die tweede helft van Maart, waarin 't verlangen naar Zomer in den mensch zoo machtig wordt nochtans. Vooral na den veur- bijen Winter, vol angst, vol donker, vol zur- gen om 'n bakske stook. Ge zult misschient denken, amico: dat zegt den Dré nóu! Nou den Winter haast veurbij is, diè zijn zurgen geweken...! Ge hebt gelijk, man! Maar als ik over slechte tijen praat dan... dan doei 'k dat altij achter huiliën rug! Op dat punt ben 'k zoo'n bietje 'nen Chinees. Die geren z'n Goden ver- nukt. Als de slechte tijen om me henen staan, dan doei 'k maar, of ik ze nie zie. Ik kijk ze lachend over den groenen treiterkop, naar... Naar beter tijen! De kwaje zijn „lucht" veur me. De blommekes doen 't trouwens ook zoo. Als gij, als ik de zon nog nie zien, dan heffen die blomkes 't kopke al naar den hemel én... zoo klein ze zijn, ze vangen den eersten zonne plek midden in 't hartje! Terwijl den somberen mensch zijn hart na uren nog in den schaduw en de kilte toeft. Tc Wil geren nog 'nen "tap wijer gaan en oe „biechten" da 'k zoo doei veur mijnen mede- mensch. Ik klaag nie nree. Ge zult me motten toe geven, amico: over den oorlog, over „onzen" oorlog ook, heb ik nog weinig gezeed. Veul minder dan vroeger, toen 'k hoopte, mee den goeien wil van de (nie zoo héél veul) mede- menschen, den ramp te kunnen keeren. 'k Heb ook tot den lesten oogenblik veur- speld: er komt „gin oorlog, 'n „Vergissing", waarveur 'k me nie geneer! Wantik ver onderstelde bij de oorlogsverklaarders veul meer, minstens zoo'n biefje verstand als ik, Ulvenhoutschen boer bezat! En ik weet zeker: als vandaag 'nen Chamberlain, 'nen Daladier nog oorlog verklaren moesten, dat ze 't nie dejen! Ik heb die mannen overschat, en déér- om m'n eigen vergist. Ik kost toch nie weten, dat regeerders, aie veurruii motten zien, regeerders van Weareldstaten, gin jéér veur- nit zagen......! 't Zou toch bar hoovèèrdig van me gewist zijn, zoo te denken...! En tóch! Tja. Zoo troostte-n-ik m'nen medemensch mee 'n vergissing. Die achteraf bekeken 'n vergissing was vananderen, die zoo'n vergissing nie hadden méugen maken. Want deuzen oorlog had niet meugen uitbreken. Want de snelle evolutie van deuze weareld, van de tijen waar in wij leven, die snelle evolutie mokt bloedige révolutie toch onnoodig! Maar genogt. Eénen pas wijer en ik zit in depolitiek. En daar wou ik mee deuzen brief maar buiten blijven, want politiek is teugenwoordig alleen maar te voeren mee knuppels. En 't dragen van wapens is (ge lukkig) verbojen! Ik zee: „ik klaag nie mee". Liever kijk ik dwars over den kop van de slechte tijen henen, speurende naar beter. Ik schat: daar gaat meer troost uit van één opgewekt gezicht, dan van duu-^nd zuchten. Ja, sterker nog: daar gaat meer troost uit van één woord goeien wil, dan van duuzend woorden zure „zekerheid". 'n Veurbeeldeke aan den groentenwagel. „Zeg, Dré, gij sprikt nogal veul menschen: hedde gij dat ook g'hoord, dat Tot zoowijd, amico, luister ik mee *n seer- ;Jeus bakhuis. dat er vandaag of mergen 'nen grooten luchtslag is te verwochten boven ons land...? Dan laat ik m'n eigen lankzamerhand gaan lachen. En antwoordt: „ja zekers, juffrouw! 't Afscheid van den Winter, ee? 'n Zwaar on weer!" „O h, gij!" 't Wefke lacht: „geef me maar •n zooike spruitenenne „Enne, juffrouw, astemblier?" „Hedde nie 'n p^ar eiers veur me, zonder... ibonneke... Man, twee eiers-zonder-bonneke wegen in eens zwaarder, dan tien „groote luchtslagen" boven 't menschke d'r huizeke! Misschien had ze 'r al 'nen nacht wakker van gelegen. En toch, mee dén flaauwekulleke denkt ze weer normaal, krijgt werendig weer eetlust in eiers-z.b. Verlejen week kwam ik mee den Blaauwe uit „de Koei". We ladden daar efkens 'n zaakje bedisseld, nouja, z'nen lesten termijn van m'n aandeel in z'n wostfabriekske. Da's nou hee- lemaal vrij van schuld! En... opgedekt. Want worst maken zonder verkens, da's kammen over 'nen kalen kop. We hadden 'n afzakkerske genomen op den goeien floop van 't verkens schavot (daar .as mooi geld van overgeble ven!) en in beste stemming, zoo teugen zons- ondergank, staken wij den steenweg over. Schuins over den Gouwen Koei stond 'n troepke durpers te kakelen. Veul sombere gezich ten. ..Navond amen", groetten wij, „navond den Dré, den Blaauwe", zeeën ze verom. Maar *t gong nie van harte. Dan riep er eenen: fcZeg, Dré, heur 's!" En dan: „hedde gij da-d-ok g*heurd, dat..." En toen 'r. heel vertelsel over oorlogsgevaar, torn er koud van te word ».n. „En wanneer zou dat gebeuren?" vroeg den Blaauwe droog. ,,'t Hangt boven onzen kop." zee 'n wefke heesch, bleek van angst. Efkes was 't heel stil. Ge heurde de harten kloppen, om zoo te zeggen. En toen...Ja, 't is gin mooi protje, maar den Blaauwe, die zulke „dingen" kan als ie wil, maar den Blaauweja, hoe zal 'k dat nou 'ns netjes zeggen veur de krant? maar den Blaauwe produceerde ineens 'n kolossaal luidruchtige onfatsoendelijkheid van zwaarst kaliber, liet z'n eigen plot op den grond vallen en riep: „dekken! Daar zijn ze!" Amico, ik kan oe vertellen, dat m'nen kop en m'nen buik pijn dejen van 't lachen! Dat heel 't angstige troepke z'n eigen tot kurke- trekkers wrong van den lach. Endat ze allegaar geslapen hebben als marmotten! Mee één„nou ja," blaasde den Blaauwe 'nen volledigen luchtslag weg. Mokte-n-ie de lucht „zuiver"! En als ik thuis was, dan schoot ik over nuuw in den lach, als ik docht: wie wit, hoe den „propagandist" van 't nuuwke water en bloed zwitt" om 't vertelsel zoc indrukwekkend meugelijk op te stellen; en één„gewit- wei" en 't heele bericht is Ulvenhout uit. Ik hoop weer, dat ge in deus verhaal gin pclitiek speurt; ik weet zekers, dat den Blaauwe er dat nie mee bedoelde! Zoo is 't mee alle nuuwkes, mee alle konkele- foeskes, mee alle protjes, die deur de waereld gaan. En ge dpèt dan mee één opgewekt-woord, mee zoo 'n Blaauwe-streek méér deugd aan oewen zure tronies doen! Als de slechte tijen om oe henen staan, doe dan of ge ze nie ziet. Kek ze lachend over den groenen treiterkop, naarnaar beter tgen! Dan zijn de kwaje „lucht" veur oe. Of ge dan altij maar lachen mot Welneeë! Zet oewen kop in opgeruimden plooi veur malkaar. Ze zeggen: er zijn in Nederland op den oogenblik twee partijen, twee denkrichtings. Mijn bezwaar teugen alle Nederlanders van vandaag is: ze kijken te zuur! Ze praten van Liefde veur malkaar, maar ze doen dat mee 'n gezicht, dat ze malkaar nie gelooven. Ge kunt toch 't Volk nie liefhebben en iederen evennaaste afzonderlijk haten Zal ik 'n maal van honderd spruitjes lekker vinden, als ik van één zoo'n spruitje al kotsen mot Neeë, m'n bedoeling is nie, dat ge veur oew eigen gin seerjeus gedacht hebben zou. Seerjui veur oew eigen zijn, opgewekt veur oewen evennoste, 't lijkt mij de manier om de nostenliefde te beoefenen. We zijn 't Passietg weer ingegaan. Op deuzen stond past 'n seerjeus gedacht. Dat, bij alles, ook weer uitgaat naar den even noste, die mét oe staat in 'n Weareld, die ook bukt onder 'n zwaar Passietij. De Weareld, die bloedt uit duuzend wonden. Die pijgert, maar nie sterven kan. Die hangt aan 'n kruis, zoo wreed en gebeuld, dat er alleen God's lgden mee te vergelijken valt. Ze mót, ze zal den strijd, den doodstrijd overwinnen. Ze zó.1 weer los van 't ellendige oorlogskruis. 't Is 's weareldslot. Zoo oud als ze is: natuurrampen, oorlogen, revoluties, epidiemieën, 't wisselde malkaar geregeld af. Ja, dikkels kwam 't ongeluk nie alleen. Zou er, "ou er veur de ermt Weareld ooit 'nen zegevierenden Dag van Paschen wegge legd zijn'n Bloeiende Lente 'n Pauze van geluk? Na alle jaren, die 'k er op deurgebrocht heb, zal ik er maar niks anders van zeggen, dan da In mijn vorige artikeltje schreef ik over een werkje van een bekend letterkundige, die zijn leeraren uit zijn H.B.S.-jaren in enkele rake trekken schilderde. Een schetsje uit dit boekje trok mijn bijzondere aandacht, schrijver vertelt dan over een leeraar, die van zoo veel invloed op zijn latere leven ge weest is. Hg heette „De Staak", men weet, de jeugd heeft allerlei bijnamen voor hun opvoeders! De Staak speelde geen comedie het groote contrast tusschen zijn uiterlij'-: hij liep houterig-recht, was stijf ge kleed en scheen niet te kunnen lachen en zijn innerlijk, was groot. Hij haatte het schoolmeesterlijke van zijn werk, doch uit hooge plichtsbetrachting gaf hij goed les en aan de scholieren met aanleg schonk hij bo vendien zijn sterke genegenheid. Hij had or de, zonder dat iemand begree hoe. Want hij verbood nooit en zedemeesterde niet. Ook raakte hij niet in drift. Gebeurde iets, dat hem hinderde, dan bewogen enkel zijn lippen, of hij geluidloos vloeken vermummelde. En een trek van wanhopige verveling bracht iets scheef in zjjn gezicht. Hij raakte ons slechts door den inhoud van zijn woorden. Deze man was ongetrouwd en bewoonde een paar zeer groote kamers. Van tijd tot :gd ging de leerling, -die later eeL bekend schrijver en acteur zou worden, zijn leermeester daar opzoeken. En daar in die groote kamer, liet de leermeester den leer ling verzen zeggen, soms voor den spiegel, maar altijd net zoo lang tot er bijna niets meer aan haperde. In dezen man was iets van den kunstenaar. 'k nog enkele jaren van 's Wearelds' Paasch hóóp te beleven Passie-Zondag De Kerk treurt om 't lot van onzen grooten Veurganger Kruisdrager. De heilige beel den wierden bedekt mee den pèèrsen lijdens- doek. En volle kerkgebouwen van kruisdra gers, lijk wij allemaal zijn, gedenken deus tg den kruisgank te.ugen den Berg van Smarten op. En iederen geloovige zou, als ie de macht daartoe bezat, deuzen kruisweg, dit lijden en sterven willen verijdelen. Deus onrecht aan den Goddelijken Zoon wil len veurkomen! Deuze schande van de erger lijkste gerechtelijke „dwaling" in de weareld ooit begaan, deuze schande willen wisschen uit de Historie. Maar ondertusschen wordt iederen dag overnuuw 't ergste onrecht bedreven aan den mede mensch óók 'n Kind van God. Maar ondertusschen loopen 'r rond mee plannen, ik heurde vanlgsteii, om als den dag ooit gunstig is, den medemensch te ver moorden. Om om z'n overtuiging, die 'm even heilig is, als d'overtuiging den andersdenkende heilig is. Al twintig eeuwen wordt herdacht den Goeien Vrijdag van God's Zoon. En al die eeuwen wordt den Goeien Vrijdag toegepast op God's kinders. Passie-Zondag. Die wierd weer gevierd in de tallooze kerk gebouwen, waar alle versiering bedekt wierd onder den pèèrsen lijdensdoek. Passie-Zondag wierd weer herdacht deur ZONDAG 6 AP RH» Hilversum I (415.5 M.) 8.00 Tijdsein. 8.00—9.00 Gramofoonmuziek. 9.0010.00 „Oostersclve muziek van Wes- tersche componisten". 10.0011.40 Kerkdienst. 11.10—12.00 Rondom het orgel. 12.00 Tijdsein. 12,0012.42 Gramofoonmuziek. 12,42—12.45 Almanak. 12.45—'1.00 Nieuws en economische berich ten. 1.00- 1.45 Cor de Groot en Gerard Hcnge- vejd. 2 piano's. 1.45—2,00 Uitzending naméns het. Ncd. Vorbond van Sibhekumie. „Wie en wat waren onze voorouders?" 2.00—2.45 Melódisten onder leiding van Piet Lustenhouwcr. 2.453.30 ..Landmans Lust". Wcstfriesch programma. 3.30—0.00 Wunschkonzcrt des Grossdeut- schcn Ruidfunks für die Wehrmacht. 6.00-6.30 Ome Keesje. 6.30—7.30 Cabaretprogramma. 7.30---8.00 Gemengd Koor onder leiding van Anfoon K-relage. 8.00 Tijdsein. Daarna Nieuwsberichten. 8.15—8.30 Spiegel van den dag. S.30- 8.45 Duitsche berichten in de Engel- schc taal. 8.45- 0.40 Operaconcert door het Omroep-' orkest ond^r leiding van Nico Treep. 9 40—945 Grnmofoonmuziek. 9.45—10.00 Engclsche berichten. 10.00 Nieuwsberichten. Daarna sluiting. Hilversum II (301.5 M.) 8.00 Tijdsein. Daarna Zondagmorgencon cert. 9.00— 9.30 Studio Vroegdienst. 9.30—10.00 Zondagshalfuur voor de kinde ren. 10.00—10.45 Berlijns Philharinonisch Orkest (gr.pl.) H.j hoedde een heilig vuur en gaf om te ge ven. Een eenzame, een gezinslooze. Zeker, maar van wien meer liefde uitging en wiens „gezin" grooter was, dan menigeen ooit vermoedde. Een stille, toevallige leider van menschen, Uitgewischt als persoonlijkheid, doch levend als kracht. Het is maar ->en klein schetsje, dat de schrijver aan „De Staak" wijdde, maar wij beseffen tenvolle, van welk een beteekenls deze opvoeder voor dezen leerling geweest is. In het werkje worden ook andere leeraren beschreven en ian zien we, dat de leeraren, die lichamelijk kwiek en vlug waren op de leerlingen niet dien invloed uitoefenden dan deze houterige en stijf-gekleede man. M.a.w. de bewering, dat -et uiterlijk van een leeraar on opvoeder van belang is, gaat niet altijd op. Ik herinner me persoonlijk een gebochelde on derwijzer,- die nimmer van zijn lichamelijk gebrek last ondervond van zijn leerlingen. Zijn leerlingen gingen a.h.w. door het vuur voor hem. Bij sollicitaties let n en vaak op het uiterlijk van den candidaat, iets waartegen ik altijd verzet heb aangeteekend. Het schuilt niet in de kleeding of de gestalte in de eer ste plaats, maar wel in de bereidheid van hem of haar. die zich aan het opvoederswerk geeft, dit met inzet van zijn geheele persoon lijkheid te doen. Voor het kind vallen op den duur de licha melijke Mjzonderheden weg, maar wat de leeraar, onderwijzer en opvoeder aan geeste lijk bezit te geven heeft en wil geven, is van doorslaande beteekenis. Steed. bereid de kin- deren tegemoet te treden, steeds aandacht millioenen Christenen, die rouwden om hun nen Christus. Mochten die Christenen hullie gedachten verder schouwen dan den kerkboek, die maar één half uur per week schgnt mee te tellen in plek van alle uren van alle levensdagen! Dan zou op 's Weareld pasaietij ook 'n Paaschtij te verwachten zgn. Dénzou ik kunnen meegelooven in 'n aanstaand duuzend- jarig Rijk van Vrede. Maar nou M'n historie en m'n ervaring staan me veur dat geloof te veul in den weg Veural staan me daarveur in den weg, de... paaschvierende haters, die „alleen maar" wachten op den dag, dat ze gevaarloos huiliën haat kunnen botvieren op de evennosten. O.L.H. mot wel 'n vrimd gedacht hebben van zulke discipels, die zoo, mee „den" lijst op zak, naderen tot de H. Tafel. Gong daarveur den Menschenzoon Zijn bloe dig passietij in Zoo'n gedacht veur qéW eigen, 'nen blijen lach, 'n woord, 'n gebaar van troost veur den evennoste. 'k heb zoo 't idee, da's bewandelen den weg Gods. 't Is ginnen lochten weg. Ge wordt veul verkeerd verstaan. Maar ge kiest nie veur oew plazier den weg van Christus Maar nou schei 'k er af. Veul groeten van Trui, Dré IÏT, den Eeker en als altjj gin horke minder van oewen t.a.v. Dré. 10.45—11.15 Filmparade. 11.15—11.30 Musctlc-orkestcn van Jean Vais- sade en Deprince. 11.3012.00 Kinderkoor „Dé Merels". 12.00—12.15 „Een Christen's reize naar de Eeuwigheid in dezen tijd". 12.15—12.45 Viool en Clavccimbel. 12.45—1.00 Nieuws en Econ. Berichten. 1.001.30 Gramofoonmuziek. I.30—5.00 Matthaus-Passion van Johan Sc- bastian Bach. 5.006.15 Kerkdienst 6.156.30 Gramofoonmuziek. 6.306.45 Gramofoonmuziek. 6.457.00 Sport van den dag. 7.00—7.45 Omroeporkest onder leiding van Marinus van 't Woud. 7.45S.00 Sport wetenswaardigheden. 8.00S.15 Nieuwsberichten. 8.158.30 Gramofoonmuziek. 8.30—9.30 „Zang en klank uit Alpenland", Radio-potpourri. 9.30—9.55 De Twee Egyptische dieven, hoorspel. 9.5510.00 Gramofoonmuziek. 10.0010.15 Nieuwsberichten. MAANDAG 7 APRIL. Hilversum I (415.5 M.) 6 456.50 Gramofoonmuziek. 6.50—7.00 Ochtendgymnastiek. 7.007.45 Gramofoonmuziek. 7.458.00 Ochtendgymnastiek. 8.00—8.10 Dagopening. 8.108.30 Gewijde muziek. 8.30—8.15 Nieuwsberichten. 9.15—10.00 Kamermuziek. 10.40—11.15 Het Sylvestre-trio. 10.2010.40 Voordracht. 10.401.15 Het Sylvestre-trio. II.15—12.00 Zang en piano. 12.00 Tijdsein. Daarna Ensemble Tonny Roxini. 12.25—12.4-5 Almanak. 12.45—1.00 Nieuws- en Econ. Berichten. 1,00—1,25 Orgelspel door Johan Jong. 1.25—2.10 Gerard Lcbon en zijn Orkest. 2.10—2.30 Boekbespreking. 2.303.05 Ensemble Bandy Balogh. 3.05—3.40 De Ramblers. 4.004.20 Gramofoonmuziek. 4.20—4.30 Vioolsoli. 4.30—5.00 Humor in de muziek. 5.155.30 Nieuws-, Economische en Beurs berichten. bezittend voor hun zorgen en vreugde, dat maakt den leeraar geliefd. En dat geliefd zijn leidt tot beïnvloeding in gunstigen zin. En nu weet ik wel, dat de resultaten van deze beïnvloeding eerst na jaren merkbaar zijn, maar dit neemt niet weg, dat de resultaten er niet minder door zijn. Maardaar zijn tegenwerkende krach ten en factoren. Ik noem in dev.allereerste plaats het feit, dat de scholen vaak te be volkt zijn, waardoor het voor den onderwijzer onmogelijk is zich voortdurend te bemoeien met alle leerlingen afzonderlijk. Wie veertig en meer kinderen in zijn klasse heeft, kan onmogelijk van alle kinderen lief en leed veten. Hoe vaak heb ik in deze rubriek al gewezen op dergelgke toestanden. In dezen somberen tijd zien we echter eenig licht: de leerlingenschaal vordt verlaagd. Het is te hopen, dat dit den onderwijzers zal aanspo ren straks meer dan vroeger zich te bemoeien n et het kind buiten de schoo'. In het boven staande hebben we een voorbeeld van een leeraar, die des avonds een leerling bij zich liet komen om met hen. de schoonheid van df Nederlandschj woordkunst te genieten. Dit is van groote beteekenis geweest voor dezen leerling. Uit den H.B.S.-er is een er kend kunstenaar gegroeid, die nu nog met dankbaarheid zijn leermeester herdenkt. Zoo ja ik geef toe, het is veel gevergd zouden wij allen eens moeten trachten kin deren met veel gevoel voor het vak, waarin wij lesgeven, op te heffen op een hooger plan. Dat zou natuurlijk wat tijd kosten. We zou den er iets van oi.zen vrijen tijd voor moeten afstaan, inderdaad, maarzou het tege lijkertijd niet de grootste belooning zijn, als we na jaren -•en leerling tegenkwamen, die mede door onze bemoeienis op hooger plan gebracht was? In vele gevallen bepaalt de onderwijzer en leeraar zich uitsluitend tot zgn werk op school, daarna bestaat de school voor hem niet meer. Het zou voor het levensgeluk van vele onderwijzers en leeraren beslist van beteekenis zijn, als ze eens konden besluiten te doen wat „De Staak" deed... OVEEKA. De Lente is bezongen in talooze verdienste- lijke en minder verdienstelijke gedichten. Sommigen d\ eepen met de gedichten, maar gaan de eerste groene lootjes, de eerste vroeg» geluiden en de veranderde geur buiten achte loos voorbij. Anderen weten weinig van gedichten maar zij voelen de lente in de natuur zoo intuïtief-, intens aan, dat hun oogopslag helderder en hun tint gezonder wordt. Men zou kunnen zeggen dat ze er feestelijk uitzien, ornaat het feest van de natuur over het ontwakende leven hen beïnvloedt. De natuur schijnt dood gedurende haar winterslaap. Wie voor het eerst in December kale boomen zou zien, zon zich moeilgk kunnen voorstellen, dat diezelfde boomen eenige maanden later gaan ontluiken en nog wat later bladeren en bloesems zullen dragen. Wg kennen eenmaal de nooit falende kringloop der seizoenen en verbazen ona daarom niet langer over wat toch eigenlgk altijd wonderbaarlijk blijft. Een wonder, dat zich regelmatig herhaalt, verliest in onze oogen zijn beteekenis als wonder. Ook aan de menschelgke natuur is een soort kringloop van seizoenen eigen, hoewel niet met dezelfde regelmaat. Met mensché- lijk gevoel kan langen tijd schijndood zijn. Dit is meestal het geval na een groote teleur stelling of een reeks van teleurstellingen. Dan reageeren wij op weinig meer; wg zijn onvat baar voor ieder contact, menschen en dingen vermogen niet onze belangstelling te wek ken. Wij wenschen niets meer en verwachten niets meer; wij meenen zelfs dat wij op niets meer hopen. Maar dit laatste is onjuist, want de hoop leeft in een menschenkind tot zrjn laatste harteklop. Al gevoelt men niets hoop- vols, toch leeft die hoop even goed, diep in ons hart' als de wortels van de doodschijnende boomen ónder de aarde leven. En op een goeden dag begint de hoop zich te roeren op den bodem van ons voelen; wij zgn niet zóó ontoegankelijk meer voor een beetje vreugde, wij zijn niet meer zóó rots» vast overtuigd dat alles bepaald steeds ver keerd met ons zal blgven gaan. Dat is het eerste, prille begin van de Lente voor het ge voelsleven. De oorzaak' is gewoonlijk, dat wjj ontdekken dat de teleurstelling, op het gebied waarop wij die ondervonden, geen regel be hoeft te zijn. Wij vinden ware vriendschap, nadat wij geleden hebben onder de vermeen de vriendschap, die valsch bleek. Of wij doen de dubbele ontdekking, dat wij nog in staat zijn tot liefhebben en dat er nog iemand be staat die liefde waard is, nadat ons gevoels leven lang „schijndood" is geweest doordat wij geleden hebben onder miskende of be drogen liefde. Een mensch zoekt het geluk even natuurlijk als een plant zich naar het licht wendt. En het geluk komt voor een ieder ééns^ voor den een vroeg voor den ander Jaat. Menigmaal is het geluk dichtbij, juist dan wanneer wij meenen er niet meer op te kunnen hopen. Dan komt de lichte blgheid van de Lente over de ziel, het gevoel van alles te durven, alles te willen, alles te kunnen. En dan zal o-k verwonderlijk veel van wat wij ondernemen ons als vanzelf gelukken, door de dynamische kracht die een blij hart ona verleent. Verlies den moed niet als Uw Idealen IJ dood en onwezenlijk toeschijnen; zij maken slechts een winterslaap door omdat het in U~r leven winter is. En geen winter duurt eeuwig. Eens komt de Lente (Nadruk verboden). Dr. JOS DE COCK. 5.306.15 Omroeporkest. 6.156.30 Oost-Euroj>eesche Volkskunst 6.307.00 De Jonge Acht onder leiding x, Dick Willebrandts. 7.00—7.15 Economische vragen v. d. dag. 7.15—8.00 De Romancers o.l.v. Gerard van Krevelen. 8.00 Tijdsein en Nieuwsberichten 8.15—8.30 Spiegel van den dag. 8.308.45 Duitsche berichten in de Engel» sche taal. 8.45—9.40 „Ons Schemeruurtje". 9.40—9.45 Studiodienst. 9.4510.00 Engelsche berichten. 10.00 Nieuwsberichten. Daarna sluiting. Hilversum II (30L5 M.) 6.456.50 Gramofoonmuziek." 6.507.00 Ochtendgymnastiek. 7.007.45 Gramofoonmuziek. 7.45S.00 Ochtendgymnastiek. 8.00 Tijdsein. S.00—8.30 Gramofoonmuziek. 8.30—8.45 Nieuwsberichten. 8.45—9.15 Gramofoonmuziek. 9.15—10.00 V rooi ijk ochtendprogramma. 10.0010.20 Morgendienst. 10.2011.00 Orgelconcert door Evert Haak. 11.00—11.20 Voordracht. 11.2011.30 Gramofoonmuziek. 11.30—12.00 Klaas van Beeck en zijn orkest 12.00 Tijdsein en Politieberichten. 12.1512.45 Van Vogels en bloemen (gr.pLy 12,451.00 Nieuws- en Econ. Berichten. 1.002.00 Amusementsorkest. 2-002.40 De Arnhemsche Orkestevrecniging o.l.v. Jaap Spaanderman. 2.40—2.45 Gramofoonmuziek. 2.45—3.30 Arnhemsche Orkestvereniging. 3.303.45 Huishoudelijke Vraagbaak. 4 00—4.30 Musette-orkest. 4.30—5.00 Mevr. M. Bruyn—de Vries vertelt 5.005.15 Lijdensmeditatie. 5.15—5.30 Nieuws- en Econ. Berichten. 5.30—6.00 Ensemble Tonnv Roxini. 6.006.15 Gesprekken met luisteraars 6.15—6.25 Gramofoonmuziek. 6.256.45 Sch rammel kwartet. 6.45—7.00 Reportage. 7.007.15 Friesch praatje. 7.158.00 Zang en piano. 8.008.15 Tijdsein en Nieuwsberichten 8.158.30 Gramofoonmuziek. 8.30—9.45 „Michicl Adriaansz. de Ruvter*'„ Kindercantate voor soli, koor en orkest 9 45—10.00 Causerie. 10.00—10.15 Nieuwsberichten. Sluiting. VOOR DE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 10