Mr. Kamp Dijkgraaf Hoogheemraadschap Gedeputeerde Mr. Slingenberg overleden Livcrpool opnieuw geteisterd Met krachtige hand werd TEXEL geregeerd BEKWAAM AMBTENAAR MET ERVARING IN POLDERZAKEN. Zooals wij elders in dit blad in hst liort mededeelen is tot dijkgraaf van het Hoogheemraadschap benoemd da heer Mr. A. F. Kamp, burgemees ter van Texel. Men zal zich herin neren dat om ds door hoofdingelan den opgemaakte voordracht met den heer H. K. Koster als nummer één, nogal wat pennen in beweging zijn gekomen. Tegenstanders van deze voordracht wezen erop, dat de heer Koster, die de zestig reeds is gepas seerd, nog slechts enkele jaren de functie zou kunnen uitoefenen en' dan een pensioen zou genieten dat niet in verhouding kon staan tot het in zijn ambtsperiode verrichte werk. Verder voerde men aan, dat de heer Koster zich in deze enkele jaren niet voldoende meer in de Waterschaps zaken zoii kunnen inwerken, en men meende ook, dat het niet geheel door den beugel kon om een salaris van f 5000 per jaar te betalen aan iemand, die onder de genoemde om standigheden zijn arbeid moest ver richten. Voorstanders van de benoe ming van den heer Koster putten hun argumenten in hoofdzaak ut het gewoonterecht en het historisch ge groeide. Steeds was uit en door de hoofdingelanden een dijkgraaf be noemd, meende men en men achtte blijkbaar den heer Koster capabel genoeg zich met volle energie aan zijn taak te wijden. Hoe het zij, bij de hoogere instanties heeft het tegen blijkbaar zwaarder gewogen dan het voor en nu is een nog jonge man, die terug kan zien op^een gedegen praktijk, en een eervolle loopbaan als bestuursambtenaar benoemd. Door de bijzondere maatregelen ten aan zien van een bezoek aan het eiland Texel genomen was hetNons niet mogelijk ons reeds persoonlijk met den nieuwen dijkgraaf in verbinding te stellen, doch uit hetgeen onze Texelsche correspondent ons telefonisch mededeelde blijkt wel dat men op Texel zijn burgemeester ongaarne ziet vertrekken, niet alleen om zijn kwaliteiten als bestuurder, maar ook om zijn. kwaliteiten als niensch. Het vertrek van Mr. Kamp, aldus onze cor respondent, zal zeker door een groot aantal der bevolking van ons eiland worden ge treurd, daar de burgemeester zich in een voortdurend toenemende sympathie mocht verheugen.'Bijna zes jaar is Mr. Kamp in deze gemeente werkzaam geweest, hij werd benoemd op 15 November 1935 inplaats van den heer Oort. Zijn installatie volgde op 11 December. Hoewel de burgemeester nog jong was (30 jaar) heeft hij direct met krachtige hand 't bestuur der gemeente Texel op zich ge nomen. Daar de gemeente juist in de dagen clat hij in functie kwam, financieel zwaar kwam te zitten, bracht het besturen van dit groote eiland moeilijkheden met. zich mede. Hoewel er plènnen genoeg zijn uit gewerkt, (o.a. kwam een groot uitbreidings plan voor Den Burg cn De Koog tot stanl) zijn deze werken door financieele bezwa ren slechts voor een klein deel tot uitvoe ring gekomen. Op de bres voor het vreemdelin genverkeer. Bijzonder heeft de vertrekkende Burge meester zich geïnteresseerd voor het Vreem delingenverkeer, waarvoor hij buitengewoon succesvol werk heeft verricht, o.a. was het tot stand komen van de luchtverbinding TexelSchiphol voornamelijk zijn werk. Ook heeft hij zeer veel bijgedragen aan de propaganda die de groote bladen voor dit, eiland hebben gemaakt. Door zijn toedoen heeft het Tcx. V.V.V. den prachtigon stand weten te bemachtigen op de Jaarbeurs, waarvan zoo geweldig veel succes is uitge gaan voor het. toerisl en bezoek aan Texel. In vèrhand met de bevordering van hot Vreemdelingenverkeer moet hier even wor den genoemd het succes dat Mr. Kamp beeft ge-had met de verschillende boeken. die van zijn hand werden uitgegeven, waar in Texel er>n rol heeft gesnoeid, wij noemen hiervan ..Groote man in Kleine stad", „Wij wonen op een eiland". „Zuiderzeeland". .Magistraat in Miniatuur". Moeilijke laren. Vooral de laatste twee jaren waren voor de nheer Kamp in zijn functie als Burge meester van Texel bijzonder moeilijk; eerst tijdens de mnhilisatie (waardoor een groote Hollandsche troepenmacht Texel kwam be zetten en er zeer veel werk van den Bur gemeester werd gevraagd als Chef van den Luchtbeschermingsdienst,); daarna 'door de bezetting van het eiland door de Duitsche Weermacht; door zijn kranig op treden zeer veel hijgedragen tot de goede verstandhouding tusschen de Duitsche mi litairen en de bevolking dezer gemeente. Aan de totstandkoming van het noodzieken huis (dat wellicht tot permanent ziekenhuis in deze gemeente zal overgaan) heeft Bur gemeester Kamp den voornaamst en stoot gegeven. In den raad. In de raadsvergaderingen wist de vertrek kende steeds door uiterst geestige opmer kingen trouwens iedere speech die hij hield was gewoonlijk met attisch zout ge-, kruid de goede verstandhouding te be vorderen. De talrijke excursies die de raad tijdens zijn verblijf alhier heeft gemaakt, stonden steeds onder leiding van -den heer Kamp on droegen eveneens zeer veel bij tot. den prettigen toon, die in de laatste jaren in den Texelsclien raad heeft ge- heerseht. Interesse voor alles wat Texel betref. De vertrekkende burgemeester interesseer de zich feitelijk voor alles wat on dit eiland passeerde tijdens zijn verblijf, 't Onderwijs lag hem zeer nauw aan het hart, hetgeen wel bleek uit 't feit dat. er bijna geen ouder avond in deze gemeente is gehouden, waar bij Mr. Kamp niet present was. Ook de landbouw en veehouderij hadden voortdu rend zijn helangstclilng. Burgemeester Kamp heeft o.a. krachtig meegewerkt tot het met succes bekroonde pogen om de Texelsche rundveestapel practjsch T.B.C.-vrij te ma ken, waartoe o.a. gemeenteverordeningen tot stand kwamen. Bij de opening van de Fok- veedagen heeft de burgemeester zeker wel geen enkele keer verzuimd en als medewerkt kon worden om regeeringsbemoeiingen te verkrijgen bij 't cenigszins op peil brengen van de prijzen van de Texelsche lammeren- handel, vond men den burgemeester,steeds bereid mede te werken. Ook voor den Texel sclien Boerinnenbond intersseerde de heer Kamp zich buitengewoon, mevr. Kamp heeft in deze vereeniging steeds een belangrijke bestuursfunctie vervuld. Mr. Kamp heeft krachtig gewerkt aan de totstandkoming van een landbouwhuishoudschool, die wegens de tijdsomstandigheden nog niet op Texel is geopend. Ten slotte willen wij even noemen het belangrijke werk dat, burgemeester Kamp heeft verricht in 't, belang van de Texelsche Visscherij, cn op de groote moeite, die hij zich heeft getroost voor verbetering van dch noodtoestand .waarin de werkloozen ver keerden. MR. KAMP EN DE WIERINGERMEER. Hetzelfde wat onze correspondent omtrent de manier van debatteeren cn argumenteeren in de Texelsche vroedschap opmerkt, kan gezegd worden ten aanzien van Mr. Kamp's lidmaatschap van het bestuurscollege in de wandeling gemeenteraad van Wierin- germeer. Met den heer Mr. Backer, thans Commissaris der Provincie, was hij de man, die de sjeu aan de zakelijke besprekingen gaf, door soms langs zijn* neus weg iets te zeggen dat een op zich zelf droog onderwerp ineens in een ander licht plaatste. Schijn baar soms wat, laten wij zeggen artistiek- nonchalant, leerde men hem bij nadere be schouwing kennen als een scherp opmerker met een zeer gezond en vooral nuchter oor deel; Meermalen heeft de Wieringermeer zijn voordeel kunnen doen noemen wij bij voorbeeld de totstandkoming van de nood- slachtplaats en de vermakelijkheidsbelasting met zijn op Texel opgedane ervaringen, waar de Raad zich vaak aan spiegelde. In den Raad van Wieringermeer had Mr. Kamp zit ting vanaf 1 Januari 1938. Hij was voor zijn benoeming tot burgemeester, commies op de afdeeling algemeen bestuur van de Wierin germeer directie, waar hij zich natuurlijk uitstekend in polderzaken heeft kunnen in werken. Onze Alkmaarsche correspondent had een onderhoud met den toenmaals on- middellijken chef van Mr. Kamp, den heer De Bruijn, Secr. van de Wieringermeer- directie. Mr. Kamp werd op 19 April 1905 te Roo sendaal geboren, aldus werd verteld. Hij heeft in de rechten gestudeerd aan de universiteit te Leiden, waar hij op 5 Mei 1931 slaagde voor zijn doctoraal examen. De eerste belangstelling voor waterstaat problemen werd bij hem gewekt, door de colleges, welke prof. mr. D. van Blom des tijds te Leiden gaf over verschillende pro blemen in verband met de drooglegging van d? Zuiderzee. Hij kwam verder met deze vraagstukken op de hoogte doordien hij, nog voordat hij zijn rechtsstudie beëindigde, het adjunct secretariaat waarnam van een commissie, ingesteld door en uit de Vereeniging van Nederlandsche gemeenten en het Nederland sche Instituut voor Volkshuisvesting en Stedenbouw. Deze commissie werd gepre sideerd door mr. G. A. van Poeljé en had tot opdracht om op korten termijn in stu die te nemen de administratieve regeling vanVle Wieringermeer. Deze voorstudie en deze werkkring wek ten in hem de lust een positie te verkrijgen in het groote complex van de Wieringer- meerdirectie, waar hij zijn verworven ken nis het best in praktijk zou kunnen bren gen. Dit gelukte hem op 1 October 1931. Na eerst sedert 15 Juni 1931 verbonden te zijn geweest aan het Algemeen Handelsblad, werd hij op 1 October benoemd tot com mies bij de directie van de Wieringermeer. Hij vestigde zich daartoe eerst in Alk maar, korten tijd later te Heiloo. In de Wieringermeerdircctie was hij ver bonden aan de afdeeling Algemeen Bestuur van de Wieringermeer, welke ten doel had de gemeentelijke zaken te behartigen, voor zoover deze aan de Wieringermeerdirectiè waren opgedragen. Naar Wieringermeer In 1933 werd Mr. Kamp overgeplaatst uit Alkmaar naar cle Wieringermeer. Inmiddels was hij tevens belast met liet secretariaat van het Bouwbureau der Wieringermeer en met dat van de Stichting der Wieringcrmeers.cholen. Reeds te Alkmaar was Mr. Kamp gehuwd met Mej. V. Neubccker. Naar Texel. Op 1 November 1935 volgde dan zijn be noeming tot burgemffester van Texel, bij welke gelegenheid hij zijn functies bij de Wieringermeerdirictie neerlegde. Later ech ter werd hij, zooals men weet dus toch weer aan dit lichaam verbonden door zijn benoeming op 1 Januari 1938 tot lid van de Bestuurscommissie der Wieringermeer. Mr. Kamp wordt ons beschreven en zij die hem kennen wete n dit reeds als een helder iemand, dve voor, zijn taak berekend zal hlijken te zijn. Van zijn publicaties is „Zuiderzeeland" wel de belangrijkste Hartelijk afscheid. In den tijd dat hij ergens in Nederland was gelegerd, heeft de Duitsche soldaat zich vrienden onder de Nederlandsche jeugd gemaaktl Dit werk, in 1937 verschenen hij de N.V. Em. Querido's Uitgeversmaatschappij te Amsterdam en dat is voorzien van een in leiding van den toenmaligen mipister van Waterstaat, den heer van Litli de Jeude, geeft in het eerste gedeelte een uitvoerig overzicht over de voorgeschiedenis van de drooglegging der Zuidzee. In het tweede deel wordt de maatschappelijke opbouw van de Wieringermeerpolder behandeld. Aan het slot van zijn eigen inleidend woord over dit boek zegt Mr. A. F. Kamp: „In dankbare herinnering aan de jaren „metterwoon in den Wieringermeerpolder „doorgebracht wordt dit boek opgedragen „aan de bewoners van het nieuwe land, „ir.et den oprechten wensch dat zij en hun „kinderen er vinden mogen een gelukkig, „onbekommerd bestaan, bevrediging in hun „arbeid en geloof in cle toekomst." Ditzelfde zou men den nieuwen functio naris mogen toewenschen bij het betreden van het land, dat thans ook. voor hem een nieuw land mag worden genoemd Nadat hij Donderdagmiddag nog een zit ting had bijgewoond van het College van Gedeputeerde Staten onzer provincie, is gistermorgen op 59-jarigen leeftijd plotse ling overleden Mr. M. Slingenberg, oud mi nister van sociale zaken en oucl-wethouder van Haarlem. Mr. Slingenberg werd geboren in Beerta, 21 October 1881. Hij doorliep het gymnasium in Winschoten, studeerde vervolgens aan de Groningsche universiteit rechtswetenschap pen en promoveerde in 1905 tot dokter in de rechtswetenschappen op stellingen. Daarna was hij advocaat-procureur en notaris in Haarlem en sedert 1913 lid van Provinciale Staten. Van 1934 tot 1935 was ML Slingenberg lid van Gedeputeerde Staten van Noord Hol land. Van 1919 tot 1934 was hij wethouder van Haarlem, eerst van openbare werken en later van financiën, terwijl hij van 1920 tot 1935 lid was van de Eerste Kamer en- van 1935 tot 1937 minister van sociale zaken. Na zijn ministerschap vatte Mr. Slingen berg ook de notarispractijk weer op. Italiaansch weermachthericht Amxtcrdamsche effectenbeun Stille markt. Weinig veranifc ring. Nederlandsche beleggin, gen goed prijshoudend. OBLIGATIES STAATSLEENINGEN. <v\ v.' V K. L.K. Nederland 1941 I 4' 9715/16-9SV^ 98-981/| Nederland 1940 I 4 99% 993,4 Nederland 1940 II 4 97 7/16 97 9/16 Idem met bel. fac. 99% 99 U/1 Nederland 1938 3.3% 89%-89% 1 89%-89$ Oost ïndië 1937 3 89% 89% Oost Ïndië 1937 A 3 87% 87% D. Gr. b '40 Ct. 6 Konv Kas (m.v.) 4 PROVINCIALE EN GEM. LEENINGEN. A'dam '37 I 3% 90% 90% 's Grav. '37 I 3% Wa N. Holl. '38 3 85 85% N.-Holl. '38 II (3%) S 88% - R'dam '37 I III 3% 87% Z.*Holland 1937 3' 90% HYPOTHEEKBANKEN. Ned. Hyp.b. Veendam 3% 95% 95% Mr. M. Slingenberg. (Foto PaxHolland). In zijn wecrmachtbericht no. 338 maakt het Italiaansche opperbevel het volgende be kend: „Onze verkenningsvliegtuigen hebben gis- terenn in het westelijke bekken van de Mid- clellandsche Zee een groo't. vijandelijk con- vooi opgemerkt, dat beschermd werd door twee slagschepen, een vlicgtuigmocderschip, en een onbekende aantal kruisers en torpedo jagers. Onze torpedo,vliegtuigen, door jagers geëscorteerd, deden een stoutmoedigen aan val op de vijandelijke vlooteenheden en tor pedeerden twee kruisers, een torpedojager en een groot schip. Vervolgens werd de vijandelijke vlootformatie hevig aangevallen door onze formaties bommenwerpers, welke een slagschip, het vliegtuigmoederschip en twee groote schepen troffen. Laat in den middag en gedurende den nacht troffen on ze torpedovliegtuigen het vliegtuigmoeder schip cn een slagschip ten tweeden male. Tijdons de hevige luchtgevechten tusschen onze- jachtvliegtuigen cn de vijandelijke .la gers, olie hot konvooi beschermden, zijn der tien Britsehe vliegtuigen van het type De- fiant en Hurricane neergehaald. Van onze machines zijn er vijf niet terugekeerd. Drie toestellen werden beschadigd met gewonden aan boord. Drie andere Engelsche vliegtui gen zijn door Duitsche jagers neergehaald. In de Egeische Zee hebben onze afdeelin- gen infanterie en mariniers met medewer king van lucht- en vlootstrijdkrachten de eilanden Samos en Furni bezet. Onze lucht- formaties hebben met torpedo's twee groote schepen getroffen en een kruiser van 7000 ton, welke werd opgemerkt met zware slag zij en omgeven door vlammen en rook. In Noord-Afrika activiteit van de artillerie aan het front van Tobroek. In den nacht van 7 op 8 Mei is Benghazi aan een bom bardement uit de lucht onderworpen. Er vie len weinig slachtoffers en de schade is van geen beteekenis. Duitsche luchtformaties hebben aanvallen gedaan op vijandelijke inrichtingen en vijandelijke schepen, welke in de haven van Tobroek voor anker lagen. Twee schepen werden getroffen en zwaar be schadigd. In Oost-Afrika is de vijand er na een in tense voorbereiding met artillerie en lucht macht in geslaagd een van onze stellingen in den sector van Aladji te bezeten, doch hi: werd hieruit verdreven door een krachti- gen tegenaanval onzerzijds, waarbij hem gevoelige verliezen werden toegebracht. INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Buitenland. Farbenind. I. G.* 7 j Gelsenk. Bergw.^5 I AANDEELEN. 1 -\ BANK- EN CRED.-INST. Binnenland. V. Koloniale Bank A 189 185 Ned. Ind. Handelsb. A 130% 1293,4 Ned. Handel Mij. c.v. A 137% 136% INDUSTRIEELE ONDERNEMINGEN. Binnenland. A.K U. v 130-131 V 12994-13! Calvé Delft c.v. A 75 75% Centr. Suiker Mij. 194ex-div. 18 Fokker g. A. 180 Lever Bros en Unilcver cv.A117-118% 117-119' Ned. Ford 300 297 Philips G B.v.A. 213-215% 214%-21J Philips pref. A. 156% PETROLEUMONDERNEMINGEN. Binnenland. 'j Dondtsche Petr, g. A. 207% 207 Kon. Petr. A 230-2333% Y'.u 232-229| t SCHEEPVAARTMAATSCHAPPIJEN. Holland-Amerikalijn A. 117%-118% 117-11®! Java China Japanliin A. 146%-145%. Kon. Ned. Stoomb. Mij. 157%-158% nat. bez. v. A. 155%-156 Kon. Paketvaart A. 244 Ned. Scheepv. Unie A. 175%-177 175%-17l| Rott. Lloyd A. 142 140 Stoomv. M. Nederland A. 143 140% SUIKER-ONDERNEMINGEN. Duitsch weermacbfbericht Aanzienlijke verliezen onder de burgerbevolking in Noord-West Duitschland. Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakt bekend: Een duikboot onder bevel van den luite nant ter zee eerste klasse Kuppisch, heeft in het noordelijke deel van den Atlantischen Oceaan vier koopvaardijschepen met tezamen meer dan 20.000 brt., deel uitmakende van een krachtig beschermd konvooi, tot zinken gebracht. Het luchtwapen bombardeerde in den af- geloopcn nacht met goede uitwerking de ha ven van Huil. In docks, opslagplaatsen en graan pakhuizen breidden groote branden zich tot eqn op grooten afstand zichtbare vlammenzee uit. Bomtreffers .van allerlei ka liber op fabrieken in de Midlands, vooral in Nottingham, alsmede in havenwerken in Zuid-Engeland,'verwekten hevige verwoestin gen. Gevechtsvliegtuigen deden in Zuid-Enge land een stoutmoedigen aanval in scheer- vlucht op een groote fabriek van de vlieg tuigindustrie en op een vliegveld. De aan vallen hadden bijzonder goecl resultaat. In het zeegebied voor de oostkust van Enge land en Schotland vernietigden gevechts vliegtuigen een koopvaardijschip van 5.000 brt. cn beschadigden zes andere groote sche pen zoo ernstig, dat nieuwe zware verlie zen als* vrijwel zeker te beschouwen zijn. Bij aanvallen op de Britsehe zuidkust schoten jachtvliegtuigen gisteren zeven Britsehe ja gers omlaag cn vernietigden een vijandelijke motortorpedoboot door beschieting met boord- wapens. De bemanning werd door den Duit- sclien reddingsdienst ter zee in veiligheid ge bracht. De beide laatste nachten gelukte het vier Britsehe vliegtuigen boven vijandelijk ge bied omlaag te schieten. Duitsche torpedo- en gevechtsvliegtuigen schoten in het gebied van de Middellandsche Zee drie Britsehe jachtvliegtuigen van het type Hurricane neer. In Noord-Afrika aan beide zijden activiteit van artillerie en verkenners. Voor Tobroek verloor de vijand een gevechtsvliegtuig van het type Bristoi-Blenheim in een luchtge vecht. De vijand wierp vannacht met vrij sterke strijdkrachten brisant- en brandbommen op verschillende plaatsen van het Noordwest- Duitschc kustgebied, vooral op Hamburg en Bremcn. Naast ecnige industrieele schade, ontstonden voornamelijk verwoestingen aan Woonwijken. De verliezen van de burgerbe volking aan dooden en gewonden zijn aan zienlijk. Afzonderlijke vijandelijke vliegtui gen drongen langs de Rijkshoofdstad door tot in cle streek van Posen. Nachtjagers en luchtdoelartillerie schoten elf der aarival lende toestellen omlaag. De totale verliezen van den vijand pp 7 cn 8-Mei bedragen daar mede 39 vliegtuigen. Daarvan werden er twintig in luchtgevechten, 12 door nachtja gers, vier door luchtdoelartillerie, twee door mijnenvegers en een door marine-artillerie neergeschoten. In denzelfden tijd gingen 22 eigen vliegtuigen verloren. Bij verkenningsvluchten boven Engeland hebben zich twee bemanningen bijzonderon derscheiden: eerste luitenant Mëtzel, eerste luitenant Wenzel, oberfeldwcbel Schmidt, onderofficier Roeff cn vervolgens eerste lui tenant Hofniaan, onderofficier Hoffman Obergefreiter Netz, en Obergcfreiter Ekróws- ki. Op den eersten Mei ondernam een geveehls-vliegtuig onder den eersten luite nant Heinrichs met Feldwebel Karsoh, Feld we,bel Igener en Gefreiter Mandl onder moeilijke omstandigheden een stoutmoedigen cn succesvollen aanval op de torpcdofabrick in Portland—Weymouth. H.V.A. Javasche Cultuur N I S U. Ver. Vorstenl. Cult. 417%-421 420-4 255 250 254 250 11,7-117% 117-1174 TABAKSONDERNEMINGEN. Deli Batavia Mij. Deli Mij. cv. A. Senembah 201% 195 259-260 256 211-209 RUBBER-ONDERNEMINGEN. Amsterd. Rubber 266-269% Bandar Rubber Mij. A. Deli Batavia Mij. A. 218 206 266%-26 215% Koersen Nederlandsch clearinginstituut Koersen van stortingen op 10 Mei 1941: Belga's 30.1432; Zwitsersche Francs 43.5 Fransche Francs 3.768; Lires 9.87; Deense! Kronen 36,37; Zweedsche Kronen 44.85; Tsj chische Kronen (oude schulden) 6.42. WINTERHULPEN EDERLAND Stort op 5553 of op 877 P08TGIRO-NO'8 VAN DE WIN TERHULP NEDERLAND. Winterhulp Nederland, Den Haag, Na 5555, Als bank der Winterhulp Neder- derland is aangewezen de Kas ver eeniging N V. Amsterdam, No. 877. Ge brengt geluk In veler leven!! DE GEREFORMEERDE KERK IN FRANKRIJK. Te Tix Provence heeft de nationale node der gereformeerde' evangelische kei in Frankrijk vergaderd. De beraadslagi gen hadden in hoofdzaak betrekking op betrekkingen tusschen de jeugdbewcgii en de kerken, op de evangelisatie in Fran rijk en de uitbreiding der nieuwe theol gische faculteit te Aix. Aan het slot d vergadering besloot de synode eens temp een adres van dankbaarheid cn vertrouw aan het staatshoofd, maarschalk Pétain richten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 2