Voor den Zaterdagavond Brabantsche RADIO OUDERS Tob nooit -van Dré Brief 't HOEKJE J Ulvenhout, 12 Juni 1941. Amico, Den Winter was bar. Genadeloos, endeloos. 't Veurjaar? Van Lente kost niét gespro ken worden. Maar deuze dagen van Zomer maand, wat vergoeien ze veuL! In 'nen hellen flakker brandt den nuuwen dag uit den Oosterkim, 'Nen witten wemel gaat gloren deur den waterkleurigen mergen, die sjuust nog rimpelloos over de weareld lag, deur gin windeke bewogen. Dan slept 'n traag Zuid-oosterke z'n eigen moeizaam over d'eerde, machteloos deur 't welig loof, dat nie beweegt, 't Sleurt over 't grijze korengewas, deus loome windeke, te lui om te gaan. En hooger likken de zonne vlammen aan den staalblanken hemel, over- togen mee de felle glanzings, mee de scham pen uit 't witte zonnevuur, tot de hitte om laag welt.in stillen, stagen wemel. Hooity Den heelen buiten begint te geuren naar de schroeiende velden. De Mark ligt te blin ken onder de witte zon, 't licht staat te be ven boven 't flitsende water. En 't windeke, dat daar traag deur den hooigeur schuift, is werm als oew lijf. Ernstig staan de bruine zwoegerskoppen van <'e kooiers, die mee 'nen langen pas de velden opbeenen. 't Wordt 'nen zwaren dag. 't Wordt ginnen 'dag van arbeid, 't wordt 'nen dag van véehten mee den arbeid, die lijk 'nen zwaren, loggen beest zjjn struische pooten op de schouwers van de zwoegers zal slaan. Die mee zijnen heeten asem snuffelen gaat in de taaie, gekerfde nekken; over de beenige, gespierde schoeften, schouwers waar over spierbussels golven, die ge zien kunt deur 't donkergezweeten boezeroen. Eindelijk slaan de zilveren sikkels al zui gend deur 't hoog gewas, dat platvalt in lange lijnen, over 't wije veld. Lijk licht- schampen jagen de zeiden over d'eerde en ze zengen allé gewas weg. Gin woord wordt gesproken. In stuggen, verbeten strijd vechten de bronzen kearels mee den zwaren leest en ze kragen 'm er onder! Ten avond, als den zwaren arbeid van den langen Zomerdag is gedaan, 'nen koperen gloei smeult over den dichten blarenkroon van den notenleer, lichaam en geest nog maar éénen eisch stellen: rust, dan glijdt m'n krant uit de handen, dan hangt de pijp koud langs m'n kin en op 't avondliedeke van den lijster deinen de gedachten weg in het zalig Niks van zonnepèèrlmoer, dat van den hemel af te glanzen staat over den zomeravond, in m'nen bierpint, waarin 'nen klont avondzon te fonkelen ligt, in m'n ziele- ment, waarin den dag nasmeult. Den Eeker gieterde Trui's blommenhoveke en in den rossen stiltewemel van den avond hóór ik den zachten, zwarten grond 't blom- menwater drinken, dat lijk gouwen kralen uit de kelken rolt. Goed rusten is 't zoo, hier achter den huis, hier op den erf bij de slapende blomkes in den natbegoten eerde rondomme. De petune- kes, in den goudfluweelen nabloei, geuren zoet deur den schemer, die zachtekens in de blaren kruipt. Dan, neffenaf de verre stad, die lijk 'nen purperen franje van den hemel hangt, tip pend aan den kim, gaat de zon wegzinken. Lange donkere, sehaduws van de hooi-oppers, die gunder pront in rijen staan, strepen over den kaalgemaaiden bojem. Nóg laat 'nen rossen gloei achter de weareld vandaan, deur den pèèrsen franje van den ender. Klon ten vuur liggen na te gloeien op den kim. 'Nen mearel schalmeit zijnen zang langs al dat avondgoud. Dan vallen tien gongslagen van ons kerketorentje op den gebluschten dag. 't Leste zonnegoud trok uit de water- sloojen. En 't eerste koele windeke vandaag gaat zachtkens over m'n vel. 'k Proef, diep in m'n keel, 't zoetsel van de slapende blom- mekes, daar daauwend in 't sproeiwater, Lijk donkeren bloedkoraal liggen de water droppen te verschieten in den bloei der gera niums. 'k Stop m'n leste pijp van deuzen dag. Zachtekens kraakt ze in de pure stilte, die op de Schepping ligt. Onder 't aanpijpen valt m'n oog op 'n bleeke ster, die daar gunder in 'n Noorden, boven de stad ieverans, een zaam te gloren staat boven peerse wolken- streepen, die geveegd staan aan 'nen hemel van donkeren tin. Gaandeweg wemelt den deemster dichter uit de velden. M'n leste, schuimlooze kliekske bier staat dof nou in den pint. Den eentonigen roep van de runders loeit melankoliek deur den nevelenden avond, 'n Waterkleurige verschieting glanst hoog van den avondhemel. Nog kunnen de sterren er nie teugenop, maar gunder blinkt toch, boven den zwarten boschkam, 't geele maan tje in den matglans van den midzomernacht. 'Nen schoonen dag van Zomermaand is ten ende. We kunnen vredig slapen gaan. Den Winter, was bar, endeloos. 't Veur jaar? Daarvan kost nie gesproken wor den. Maar deuze dagen...! Wat vergoeien ze veul! Wat maken ze -veul goed, deus deugdzame Zomerdagen mee water en wermte volop. Den melkblanken, Ul-'enhoutsche asperge, malsch als boter dik van vleesch is van 't jaar den gezochtsten uit wijen omtrek. Hij heeft hier op de Veilingen den besten naam. 't Gewas op ien lagen grond stond lank slecht mee dieën aanhoudenden kou. maar 'k mag zeggen vandaag: we halen van dieën grond nog wel oogst. De vroegen aardbei is bevroren, ook de zwarte bes. Maar den appel hee gebloeid als weinig jaren veur- komt, zóó overdadig, zoo dik van blossem! Pruimen zullen er veul zfon, waar 'k nie op gédocht had, want ook verlejen jaar droegen deuze boomen kolossaal. En twee overdadige oogsten komt in den boogerd weinig veur! De beesten weien nou dik in 't gras, den boter groeit er mee weggen aan! Allee, ik heb in Jen akker, den boo gerd en den stal gin zwaar hoofd meer. Och, 't kén ook nie anders zyn! Diepin voelt iederen menscli: den goeien God zal ons nie noodigen aan 'n tafel, waar niks of te weinig op staat. Vroeger hebben de „geleerden", nouja, de geleerdheid kost ons toen alles wijsmaken, mooi en lillyk, wys en onwijs, zin en onzin; 't Leven is 'n altjj wentelend loterij rad, waar op vandaag de geleerdheid bovenaan staat, mergen 't gezond verstand; waarop vandaag 't kapitaal aan den top staat, mergen den arbeid; waarop vandaag den boer 't hoogste nommer draagt, mergen den soldaat; en dit heb ik in m'n leven wel geleerd: reken nooit te rap mee iets af, wat vandaag niet geteld wordt, is volgende week weer mode. 't Loterij - rad sta nooit stil, den grooten Loterij-Baas draait 't rad, 't rad mee zeker éenen kans vèur iederen loteling! 't levensrad mee de duuzend-en-één teleurstellings, mAAr mee de kans op den Hemel, ik wou gezeed hebben g'had: vroeger jaren hebben de „geleerden" 't ons wel 'ns anders geperbeerd wijs te ma ken, maar vandaag wéten wy: de èèrde is groot, ryk en vruchtdragend genogt, om mensch en dier rojaal te kunnen voeden. En te veurzien van alles, wat ieder levend schep sel behoeft, 't Kan ook nie anders; nogééns: diepin voelt iederen mensch, dat den goeien God ons nie zal noodigen aan 'n schrale of leege tafel. Maar 't Goddelooze streven naar geboorte beperking had zul ken „geleerden onzin" noo- dig, om ons ervan te overtuigen, dat er te- veul menschen op de weareld kwamen! mee den aankleve, dat 't kinderrijke -gezin be lachelijk'wierd gemokt, ja bestraft mee veul te zware (indirecte) belastings, versto ken van elke bescherming, hoogstens net goed genogt gevonden wierd om goeiekoopen arbeidskracht te jeveren, aan den kapitalis- tischen troep. Ja, wél gong zulken „ge leerden onzin" dwars in, teugen God en Menschheid en 't is nog 'n groote vraag, of die geleer den-medeplichtigheid aan 'n Godde- loos-kapitalistisch systeem, alleen maar „on zin" was...! Maargeleerden,, onzin of geleerden- medeplichtlgheid, we hebben allemaal nog sjuust kunnen aanschouwen, mee eigen oogen, hoe de Landen, die deuze „geleerdheid" 't ern stigst aanvèèrden, vervielen tot ermoei, tot verdorring, tot machteloosheid! Ook zagen we de teugenstelling! De Vplken die deuzen Godde.loozen, geleerden onzin verwierpen, Volkeren, deur de ande-en uitgemaakt veur „heidenen" ('t is ontstellend van brutaliteit, zoo rap den dief durft te roepen: „houdt den dief!") ik zeg, dt Volkeren, die den Godde- loozen, geleerden onzin der kinderbeperking verwierpen, die 1 ieraen de sterksten, de machtigsten op de weareld! Maar genogt daarover, 't Is ouwe koek, we weten er alles van! We... ervaren de ge volgen nog d a g e 1 ij k s! We wéten vandaag en dat wilde-n-ilt gezed hebben g' had onze èèrde' is vrucht- krachtig zat, om ons rijkelijk te veurzien van alles, wat we noodg hebben Om te leven, d.i. om den Gever-van-"lles te dienen. Stér ker altij rhker wordt de eerde! Want altij Kind en taal Er bestaat thans een zeer groote belang stelling voor het onderwijs in de moedertaal. Dit is alleszins verklaarbaar: ons volk beleeft een er,nstigen tyd. In de achter ons liggende jaren voelue men nimmer zoo sterk als thans wat het zeggen wil tot ons volk te behooren. En wat ons allen bindt is ten slotte de taal, welke we spreken en die we leerden van onze moeder. Verbetering van de moedertaal beteekent dan ook versteviging van den nationalen band der saamhoorigheid. Allen kunnen en moeten daaraan medewerken en deze idee geeft mij aanleiding ook in deze rubriek een en ander over dit onderwerp te zeggen. Wanneer het kind voor het eerst naar school gaat, brengt het een zekere hoeveel heid woorden mee. Bij het eene kind is deze woordvoorraad grooter dan bij het andere. Er zijn in ons lanc verschillende onderzoekin gen op dit terrein gedaan en nog dezer dagen heb ik in een naedagogisch tijdschrift de re sultaten gepubliceerd van een door mij inge steld onderzoek naar den woordvoorraad van zesjarige kinderen. Mij is uit dit onderzoek gebleken, dat het kind uit het groote gezin bijv. niet over een grooten woordvoorraad beschikt, terwijl het eeni'ge kind bijna altijd op dit terrein een grooten voorsprong heef Dit lijkt vreemd, temeer, daar velen meenen, dat de kinderen gaat ze mee opbrengen, dank zij 't mensche- lijk vernuft, dank zij den Gave van de Rede, den mensch geschonken. 't Is oorlog! Millioenen mannen, in de blom van huilie jaren, zijn aan de productie onttrokken. Mil lioenen wèèrden gaan naar den bojem der zeeën. Milloenen balen koffie, rijst, granen, enzoowijer kunnen nie vervoerd worden. 't Is oorlog! En we zien, we ervaren, we voelen den grooten ermoei aan ons eigen lijf, nou de Volkeren malkaar teugenstreven. Ja, wèl is bewezen deus tijen, hoe de Menschheid malkaar noodig heeft. Samenwerking, saamhoorigheid, samen leving, Ja's den duur verplichten tol aan den Schepper veur den ons geschonken rykdom der èèrde! Dieën rijkdom is ons ge geven op déuze conditie: Nostenliefde! Als broeders saam te leven. En sjuust Andersom hebben we 't al jarenperbeeren te doen! Al jaren! Tariefmuren, autarkie, we kosten er elk dagen den (alwéér) geleerden onzin over lezen. We kosten er heel den dag, heel 't jaar deur, zwaar veur betalen aan alle meugelijke fiscale (on)rechten van invoer. ieder Volk en Volkske, je iederen mensch afzonderlijk perbeerde z'n eigen onafhanke lijk te maken van anderen. .Was wanbeta ler van de goeikoopste belasting, maar duur ste verplichting: den tol van God, der Nos tenliefde. Dwars gong de weareld in jaren- lank, teuken den Schepper z'n bedoelingen! Dus Nou is 't oorlog! En nou verschrompelde ons pond boter tot 'n ors. •Ik geloof, we krijgen 'n straffe les. Als we dat allemaal begrepen, dan zou 'tmee den haat rap gedaan zijn. Dan zouden de wapens kunnen neergelegd worden en de Menschheid in Vrede gaan i-amenleven! Zonder geleerden onzin over kinderbeper king, autarkie en we'etikveul. Maar in sim- pere beleving van de eenvoudigste grondstel lingen van de Christenleer: 't Groote loterijrad zal eindelijk 'ns 'nen prijs motten aanwijzen veur den Baas eigens...! Den Winter van 't kouwe egoïsme dien we deurstaan hebben, was bar, genadeloos, en deloos! Vëurjaar...? We kunnen van Lente nog belange nie spreken! Maar spoedig mo gen komen 'n Zomertij, mee de dagen, die veul vergoeien zullen. Dagen van zwaren arbeid wel, van oogst- arbeid, lijk wij boeren die vandaag kennen, maar dagen ook, mee den zaligen avondrust, veur we de moeie oogen toedoen...! Vol. Veul groeten var. Trui, Dré III, den Eeker en als altij gin horke minder van oewen t.h.v. •Dré. PROGRAMMA ZONDAG 15 JUNI 1941. Hilversum I. 415.5 M. 8.00 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.30 B.N.O.: Nieuwsberichten. 8.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Zondagshalfuur voor kinderen. (Voor bereid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité). ,10.30 Kerkdienst. (Voorbereid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité). 12.00 Orkest Eloward. 12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische berich-, ten. 1.00 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde: „Iets over oude archieven" (III). 1.15 Bachcantate. Hierna: Gramofoonmuziek. 2.00 Aan weerszijden der Pyreneeën, muzikaal programma. 2.45 Radiotooneel. elkaar leeren. In een gezin met veel kinderen zou men. verwachten, dat de kleinsten van de ouasten leeren. Inderdaad: wat handigheid betreft, gaat dit op. Wat de taal betreft, blijkt het tegendeel waar, naar de onderzoe kingen leeren. Het eenige kind gaat uit den aard der zaak veel met vader en moeder mee, hoort hoort op wandelingen veel vertel len. Vader én moeder wijzen het op vele dingen, leerenhet van alles en nog wat, probeeren antwoord :e geven op de vele vragen van het kind, kortom: het eenige kind profiteert meer van de kennis der ouders dan de kinderen uit het groote gezin, die zoo dikwijls >p elkaai zijn aangewezen. En nu is het vooral voor de ontwikkeling van het spreken van zeer veel belang, dat vader en moeder veel met het kind spreken, het voortdurend corrigeer en en nieuwe woorden leeren. Kinderen onder elkaar spreken vaak gebroken en er wordt weinig aandacht ge schonken aan de taal van de. kleinsten. Voor het onderwijs is van ontzaglijke be tekenis als het kind goed leert spreken en niemand weet b~ter, dan de onderwijzeres uit het eerste leerjaar, wat het zeggen wil als een kind al aardig kan babbelen, wanneer het voor het eerst op school komt. In dit verband moge ook nog eens gewezen worden op het,groote nut van het kleuteronderwijs. Dit kan niet genoeg aanbevolen worden en als we werkelijk het taalonderwijs willen verbeteren, zullen we móeten beginnen met Berekening Berekende menschen zijn by niemand ge liefd. En terecht; zij zyn by alles ingesteld op eigen voordeel; ze zullen geen woord spreken of geen relatie aanknoopen of ze moeten er tevoren de consequenties' van berekend heb ben en tot de conclusie zijn gekomen, dat deze in hun voordeel zijn. Zjj zullen nimmer een stuiver weggeven zonder berekend te hebben, dat ze er met wiskundige zekerheid een dub beltje voor zullen terugontvangen. Het zijn de meest koelbloedige egoisten die er rond- loopen, en hun soort berekening valt alleszins te laken. Tot zoover over het laakbare soort „bere kening". Iets geheel anders dan- berekening is echter het rekening houden met verschillende factoren. Dit is nuttig en noodig, en degenen die het nalaten maken van hun leven een ordelooze chaos, - die nimmer tot geluk kan leiden. Zij, die geen rekening houden met de grenzen van hun inkomen, zullen altijd te kort komen, onverschillig of ze zestig of zes honderd gulden per 'maand te verteren heb ben. Het al of niet orde hebben op zijn finan- cieele aangelegenheden is ken teekenend voor de persoonlijkheid. Let u er maar eens op: menschen wier financiën een chaos zyn, zul len ook in geen enkel ander opzicht orde in hun leven hebben. Zij maken afspraken, die ze niet kunnen houden en doen beloften die ze niet kunnen nakomen, omdat ze geen rekening houden met hun beschikbaren tijd. Ze mogen heel char- mant en spontaan lijken in de oogen van hen, die oppervlakkig met hen in contact komt, 3.30 Gevarieerd middagprogramma. 5.30 Voor de jeugd. 6.00 Clanckenspel. 7.15 Zang en piano. 8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. 8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Omroeporkest en solist. 9.30 Berichten (Engelsch). 9.45 Voor de ouders. 10.00—10.15 B.N.O.: Engelsche uitzending: An American sees Holland. Hilversum n. 301.5 M. 8.00 Gramofoonmuziek. 8.30 B.N.O.: Nieuwsberichten. 8.45 Gramofoonmuziek. 10.00 Zondagmorgen zonder zorgen. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Cyclus: Eens Christens Reize naar de Eeuwigheid in dezen tijd. (Gramofoonopna- men. Voorbereid door de Christelijke Radio- Stichting). 12.15 Viool en piano. 12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische be richten. 1.00 Melodisten, solist en pianospel. 2.00 Cyclus: U en de muziek. 2.15 Collegium Musicorum. 3.00 „Gianni Schicchi", opera. 4.00 Wijdingswoord. (Voorbereid door de Christ. Radio Stichting). 5.30 Sportuitslagen (ANP). 5.35 Ensemble Bandi Balogh. 6.00 Declamatie. 6.10 Ramblers. 6.45 Sport van den dag. 7.10 Cabaretprogramma. 8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. 8.15 Residentie-orkest en solist. (Om 8.45 Gramofoonmuziek) 9.35 Radiotooneel. 10.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. Sluiting. het uitbreiden an het kleuteronderwijs! Maar ook de ouders hebben een mooie t ak op dit terrein. Laat ieder ouder van stonde af aan letten op het spreken van zijn kind. In vele gezin nen heerscht de verkeerde gewoonte het gebrekkig spreken van het kleine kind voor „leuk" te houden. „Toet-toet" voor auto blijft jaren hét woord voor dit verkeersmid del en zoo zijn er tallooze woorden. Maar men vergeét, dat men op deze wijze het kind een slechten dienst bewijst. Men moet zijn kleine goed Nederlandsch leeren spreken. Het kir zal daar al de jaren van zijn leven plezier van hebben en wie het kind goed voorbereid het leven wil insturen, houde met dit feit rekening. I.eer het kind praten. Laat het wat vertellen en verbeter bet, wanneer het ver keerde woorden bezigt. Helpt het zoo jong mogelijk al goede zinnetjes maken. Straks op de lagere school zal het een voorsprong hebben en deze den geheelen cursus door behouden. Vooral óp het platteland wordt slecht ge sproken en in de scholen gesukkeld met de moedertaal. Men moet jaren in de platte- landsscholen gewerkt hebben om te weten, wat een strijd he1- kost bepaalde fouten er uit te krijgen. Liggen en leggen, kunnen en kennen, worden hopeloos door elkaar ge bruikt. Het is een voortdurende strijd tegen deze fouten en dan nog merkt men na enkele jaren weinig eevorderd te zyn. De 'hulp der ouders i>® noodig om aan de^è en zoovele an dere fouten een einde e maken. Wanneer in een gezin goed gesproken wordt, zal het kind op school heel wat minder moeite heb ben met het vak „Nedclandsehe taal". Wie de taal verbetert, verdedigt ons natio naal bestaan! Laten we dit goed in ons geheugen prenten! OVEEKA. wanneer dit contact iets dieper en langduri ger wordt, zal de serieuze mensch van hen een indruk krijgen van een dergelijke mate van nonchalance, dat men bijna aan onbe trouwbaarheid denken zou. Toch is er geen sprake van onbetrouwbaarheid, alleen van ge brek aan overzicht, gebrek aan orde. Daar door belooft een dergelijke type U een bezoek om drie uur, en dan een ander om half 4, zonder erbij te denken, dat alleen het afleggen van den afstand van uw huis naar dat van den ander al een uur vergt. Uit die menschen zonder overzicht of orde, die nergens rekening mede houden, groeien de meeste teleurgestelden. Zij hopen het ver te brengen en verwachten dit zelfs stellig en brengen het tot niets. Ze meenen met een slag rijk te kunnen .worden en verliezen inplaats daarvan wat ze eerst hadden. Ze meenen iemand's vriendschap te winnen, door een al te gemakkelijk „jazeker, met plezier", dat eerder wantrouwen wekt dan vriendschap. Een ordeloos leven is nooit een harmonisch leven. Stelt orde op uw tijd, op uw financiën en op uw andere bezittingen. Belooft zooveel u wilt, mits u weet dat u die beloften houden kunt. Iemand heeft meer aan een rustig bezoek overmorgen, dan aan een haastig bezoekje met één oog óp uw horloge vandaag, waar bij de haast voortkomt uit het feit, dat uw beschikbare tijd van vandaag al overbelast was. Iemand heeft meer aan een gulden die hij voorloopig houden kan, dan aan een rijks daalder die u morgen weer terug moet halen, omdat uw budget hopeloos in de war is. Stelt orde op uw leven, berekent wel dege lijk niet wat u voordeel kan brengen, maar wel wat er mogelyk is in verband met uw beschikbare kwamtum van alles. Een ge ordend leven stelt in staat om meer te geven en maakt daardoor gelukkiger. Nadruk verboden. Dr. JOS DE COCK. MAANDAG 16 JUNI 1941. Hilversum I. 415.5 M. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Octendgymnastiek. T.00 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek, 8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. 8.15 Dagopening. (Voorbereid door het Vrijz, Prot. Kerkcomité). 8.25 Gewijde muziek (gr.pl.). 8.40 Gramofoonmuziek. 9.159.20 Voor de huisvrouw. 10.40 Voordracht. 10.50 Munodi-ensemble. 11.30 Declamatie. 11.40 Gramofoonmuziek. 12.00 Viool en piano." 12.40 Almanak. 12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische be richten. I.00 Zang met pianobegeleiding en gramo foonmuziek. 2.00 Ensemble Bandi Balogh. 2.30 Ramblers. 3.00 Voor de vrouw, en gramofoonmuziek. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.45 Voor de jeugd. 5.15 B.N.O.: Nieuws-, economische- en beurs berichten. 5.30 Orgel, harp en viool. 6.00 Omroeporkest en solist. 7.00 BNO:« Economische vragen van den dag. 7.15 Voor de kleuters. 7.25 Gramofoonmuziek. 7.45 Politiek weekpraatje. 8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. '8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Zang met pianobegeleiding. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.15 Orgelconcert. 9.30 Berichten (Engelsch). 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00—10.15 B.N.O.: Engelsche uitzending „Things worth knowing about Holland". Hilversum H. 301.5 M. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. 8.15 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgendienst. (Voorbereid door de Chiistelijke Radio Stichting). 10.20 Pianovoordracht. 10.40 Gramofoonmuziek. II.00 Declamatie. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Melodisten en solist. 12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische be richten. 1.00 Omroeporkest. 1.40 Gramofoonmuziek. 2.00 Arnhemsche Orkestvereeniging. (Om 255 Zang met pianobegeleiding). 4.00 Gramofoonmuziek. 4.30 Muziek der primitieve Indonesiërs, cau serie met gramofoonplaten. 5.00 „Christenvrouwenwerk", couserle. (Voor bereid door de Christelijke Radio Stichting) 5.15 B.N.O.: Nieuws-, economische- en beurs berichten. 5.30 Pianovoordracht. 6.00 Gesprekken met luisteraars. (Voorbefeid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité). 6.15 Orkest Eloward. 6.45 Peportage. 7.00 B.N.O.: Friesch praatje. 7.15 Viool en harp. 7.30 Orgelconcert. 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. 8,45 Gramofoonmuziek. 8.30 Ons Schemeruurtje. 9.20 Luisterspel voor den boer. 9.55 Gramofoonmuziek. 10.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. Sluiting. VOOR DE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1941 | | pagina 12