Voor den Zaterdagavond
Brabantsche
RADIO
OUDERS
Tob nooit
-van Dré Brief
't HOEKJE
J
Ulvenhout, 12 Juni 1941.
Amico,
Den Winter was bar. Genadeloos, endeloos.
't Veurjaar? Van Lente kost niét gespro
ken worden. Maar deuze dagen van Zomer
maand, wat vergoeien ze veuL!
In 'nen hellen flakker brandt den nuuwen
dag uit den Oosterkim, 'Nen witten wemel
gaat gloren deur den waterkleurigen mergen,
die sjuust nog rimpelloos over de weareld
lag, deur gin windeke bewogen.
Dan slept 'n traag Zuid-oosterke z'n eigen
moeizaam over d'eerde, machteloos deur
't welig loof, dat nie beweegt, 't Sleurt over
't grijze korengewas, deus loome windeke, te
lui om te gaan. En hooger likken de zonne
vlammen aan den staalblanken hemel, over-
togen mee de felle glanzings, mee de scham
pen uit 't witte zonnevuur, tot de hitte om
laag welt.in stillen, stagen wemel.
Hooity
Den heelen buiten begint te geuren naar
de schroeiende velden. De Mark ligt te blin
ken onder de witte zon, 't licht staat te be
ven boven 't flitsende water. En 't windeke,
dat daar traag deur den hooigeur schuift, is
werm als oew lijf.
Ernstig staan de bruine zwoegerskoppen
van <'e kooiers, die mee 'nen langen pas de
velden opbeenen. 't Wordt 'nen zwaren dag.
't Wordt ginnen 'dag van arbeid, 't wordt
'nen dag van véehten mee den arbeid, die
lijk 'nen zwaren, loggen beest zjjn struische
pooten op de schouwers van de zwoegers zal
slaan. Die mee zijnen heeten asem snuffelen
gaat in de taaie, gekerfde nekken; over de
beenige, gespierde schoeften, schouwers waar
over spierbussels golven, die ge zien kunt deur
't donkergezweeten boezeroen.
Eindelijk slaan de zilveren sikkels al zui
gend deur 't hoog gewas, dat platvalt in
lange lijnen, over 't wije veld. Lijk licht-
schampen jagen de zeiden over d'eerde en ze
zengen allé gewas weg.
Gin woord wordt gesproken. In stuggen,
verbeten strijd vechten de bronzen kearels
mee den zwaren leest en ze kragen 'm er
onder!
Ten avond, als den zwaren arbeid van den
langen Zomerdag is gedaan, 'nen koperen
gloei smeult over den dichten blarenkroon
van den notenleer, lichaam en geest nog
maar éénen eisch stellen: rust, dan glijdt
m'n krant uit de handen, dan hangt de pijp
koud langs m'n kin en op 't avondliedeke
van den lijster deinen de gedachten weg in
het zalig Niks van zonnepèèrlmoer, dat van
den hemel af te glanzen staat over den
zomeravond, in m'nen bierpint, waarin 'nen
klont avondzon te fonkelen ligt, in m'n ziele-
ment, waarin den dag nasmeult.
Den Eeker gieterde Trui's blommenhoveke
en in den rossen stiltewemel van den avond
hóór ik den zachten, zwarten grond 't blom-
menwater drinken, dat lijk gouwen kralen
uit de kelken rolt.
Goed rusten is 't zoo, hier achter den huis,
hier op den erf bij de slapende blomkes in
den natbegoten eerde rondomme. De petune-
kes, in den goudfluweelen nabloei, geuren
zoet deur den schemer, die zachtekens in de
blaren kruipt.
Dan, neffenaf de verre stad, die lijk 'nen
purperen franje van den hemel hangt, tip
pend aan den kim, gaat de zon wegzinken.
Lange donkere, sehaduws van de hooi-oppers,
die gunder pront in rijen staan, strepen over
den kaalgemaaiden bojem. Nóg laat 'nen
rossen gloei achter de weareld vandaan,
deur den pèèrsen franje van den ender. Klon
ten vuur liggen na te gloeien op den kim.
'Nen mearel schalmeit zijnen zang langs al
dat avondgoud. Dan vallen tien gongslagen
van ons kerketorentje op den gebluschten
dag.
't Leste zonnegoud trok uit de water-
sloojen. En 't eerste koele windeke vandaag
gaat zachtkens over m'n vel. 'k Proef, diep
in m'n keel, 't zoetsel van de slapende blom-
mekes, daar daauwend in 't sproeiwater,
Lijk donkeren bloedkoraal liggen de water
droppen te verschieten in den bloei der gera
niums.
'k Stop m'n leste pijp van deuzen dag.
Zachtekens kraakt ze in de pure stilte, die
op de Schepping ligt. Onder 't aanpijpen valt
m'n oog op 'n bleeke ster, die daar gunder
in 'n Noorden, boven de stad ieverans, een
zaam te gloren staat boven peerse wolken-
streepen, die geveegd staan aan 'nen hemel
van donkeren tin.
Gaandeweg wemelt den deemster dichter
uit de velden. M'n leste, schuimlooze kliekske
bier staat dof nou in den pint.
Den eentonigen roep van de runders loeit
melankoliek deur den nevelenden avond,
'n Waterkleurige verschieting glanst hoog
van den avondhemel. Nog kunnen de sterren
er nie teugenop, maar gunder blinkt toch,
boven den zwarten boschkam, 't geele maan
tje in den matglans van den midzomernacht.
'Nen schoonen dag van Zomermaand is ten
ende. We kunnen vredig slapen gaan.
Den Winter, was bar, endeloos. 't Veur
jaar? Daarvan kost nie gesproken wor
den. Maar deuze dagen...! Wat vergoeien ze
veul!
Wat maken ze -veul goed, deus deugdzame
Zomerdagen mee water en wermte volop.
Den melkblanken, Ul-'enhoutsche asperge,
malsch als boter dik van vleesch is van
't jaar den gezochtsten uit wijen omtrek. Hij
heeft hier op de Veilingen den besten naam.
't Gewas op ien lagen grond stond lank
slecht mee dieën aanhoudenden kou. maar
'k mag zeggen vandaag: we halen van dieën
grond nog wel oogst. De vroegen aardbei is
bevroren, ook de zwarte bes. Maar den
appel hee gebloeid als weinig jaren veur-
komt, zóó overdadig, zoo dik van blossem!
Pruimen zullen er veul zfon, waar 'k nie op
gédocht had, want ook verlejen jaar droegen
deuze boomen kolossaal. En twee overdadige
oogsten komt in den boogerd weinig veur!
De beesten weien nou dik in 't gras, den
boter groeit er mee weggen aan!
Allee, ik heb in Jen akker, den boo
gerd en den stal gin zwaar hoofd meer.
Och, 't kén ook nie anders zyn! Diepin
voelt iederen menscli: den goeien God zal
ons nie noodigen aan 'n tafel, waar niks of
te weinig op staat.
Vroeger hebben de „geleerden", nouja,
de geleerdheid kost ons toen alles wijsmaken,
mooi en lillyk, wys en onwijs, zin en onzin;
't Leven is 'n altjj wentelend loterij rad, waar
op vandaag de geleerdheid bovenaan staat,
mergen 't gezond verstand; waarop vandaag
't kapitaal aan den top staat, mergen den
arbeid; waarop vandaag den boer 't hoogste
nommer draagt, mergen den soldaat; en dit
heb ik in m'n leven wel geleerd: reken nooit
te rap mee iets af, wat vandaag niet geteld
wordt, is volgende week weer mode. 't Loterij -
rad sta nooit stil, den grooten Loterij-Baas
draait 't rad, 't rad mee zeker éenen kans
vèur iederen loteling! 't levensrad mee de
duuzend-en-één teleurstellings, mAAr mee de
kans op den Hemel, ik wou gezeed hebben
g'had: vroeger jaren hebben de „geleerden"
't ons wel 'ns anders geperbeerd wijs te ma
ken, maar vandaag wéten wy: de èèrde is
groot, ryk en vruchtdragend genogt, om
mensch en dier rojaal te kunnen voeden. En
te veurzien van alles, wat ieder levend schep
sel behoeft, 't Kan ook nie anders; nogééns:
diepin voelt iederen mensch, dat den goeien
God ons nie zal noodigen aan 'n schrale of
leege tafel.
Maar 't Goddelooze streven naar geboorte
beperking had zul ken „geleerden onzin" noo-
dig, om ons ervan te overtuigen, dat er te-
veul menschen op de weareld kwamen! mee
den aankleve, dat 't kinderrijke -gezin be
lachelijk'wierd gemokt, ja bestraft mee
veul te zware (indirecte) belastings, versto
ken van elke bescherming, hoogstens net
goed genogt gevonden wierd om goeiekoopen
arbeidskracht te jeveren, aan den kapitalis-
tischen troep. Ja, wél gong zulken „ge
leerden onzin" dwars in, teugen God en
Menschheid en 't is nog 'n groote vraag, of
die geleer den-medeplichtigheid aan 'n Godde-
loos-kapitalistisch systeem, alleen maar „on
zin" was...!
Maargeleerden,, onzin of geleerden-
medeplichtlgheid, we hebben allemaal nog
sjuust kunnen aanschouwen, mee eigen oogen,
hoe de Landen, die deuze „geleerdheid" 't ern
stigst aanvèèrden, vervielen tot ermoei, tot
verdorring, tot machteloosheid! Ook zagen
we de teugenstelling! De Vplken die deuzen
Godde.loozen, geleerden onzin verwierpen,
Volkeren, deur de ande-en uitgemaakt veur
„heidenen" ('t is ontstellend van brutaliteit,
zoo rap den dief durft te roepen: „houdt den
dief!") ik zeg, dt Volkeren, die den Godde-
loozen, geleerden onzin der kinderbeperking
verwierpen, die 1 ieraen de sterksten, de
machtigsten op de weareld!
Maar genogt daarover, 't Is ouwe koek,
we weten er alles van! We... ervaren de ge
volgen nog d a g e 1 ij k s!
We wéten vandaag en dat wilde-n-ilt
gezed hebben g' had onze èèrde' is vrucht-
krachtig zat, om ons rijkelijk te veurzien
van alles, wat we noodg hebben Om te leven,
d.i. om den Gever-van-"lles te dienen. Stér
ker altij rhker wordt de eerde! Want altij
Kind en taal
Er bestaat thans een zeer groote belang
stelling voor het onderwijs in de moedertaal.
Dit is alleszins verklaarbaar: ons volk beleeft
een er,nstigen tyd. In de achter ons liggende
jaren voelue men nimmer zoo sterk als thans
wat het zeggen wil tot ons volk te behooren.
En wat ons allen bindt is ten slotte de taal,
welke we spreken en die we leerden van onze
moeder.
Verbetering van de moedertaal beteekent
dan ook versteviging van den nationalen band
der saamhoorigheid. Allen kunnen en moeten
daaraan medewerken en deze idee geeft mij
aanleiding ook in deze rubriek een en ander
over dit onderwerp te zeggen.
Wanneer het kind voor het eerst naar
school gaat, brengt het een zekere hoeveel
heid woorden mee. Bij het eene kind is deze
woordvoorraad grooter dan bij het andere.
Er zijn in ons lanc verschillende onderzoekin
gen op dit terrein gedaan en nog dezer dagen
heb ik in een naedagogisch tijdschrift de re
sultaten gepubliceerd van een door mij inge
steld onderzoek naar den woordvoorraad van
zesjarige kinderen.
Mij is uit dit onderzoek gebleken, dat het
kind uit het groote gezin bijv. niet over een
grooten woordvoorraad beschikt, terwijl het
eeni'ge kind bijna altijd op dit terrein een
grooten voorsprong heef Dit lijkt vreemd,
temeer, daar velen meenen, dat de kinderen
gaat ze mee opbrengen, dank zij 't mensche-
lijk vernuft, dank zij den Gave van de Rede,
den mensch geschonken.
't Is oorlog!
Millioenen mannen, in de blom van huilie
jaren, zijn aan de productie onttrokken. Mil
lioenen wèèrden gaan naar den bojem der
zeeën. Milloenen balen koffie, rijst, granen,
enzoowijer kunnen nie vervoerd worden.
't Is oorlog!
En we zien, we ervaren, we voelen den
grooten ermoei aan ons eigen lijf, nou de
Volkeren malkaar teugenstreven.
Ja, wèl is bewezen deus tijen, hoe de
Menschheid malkaar noodig heeft.
Samenwerking, saamhoorigheid, samen
leving, Ja's den duur verplichten tol
aan den Schepper veur den ons geschonken
rykdom der èèrde! Dieën rijkdom is ons ge
geven op déuze conditie: Nostenliefde! Als
broeders saam te leven.
En sjuust Andersom hebben we
't al jarenperbeeren te doen!
Al jaren!
Tariefmuren, autarkie, we kosten er
elk dagen den (alwéér) geleerden onzin over
lezen.
We kosten er heel den dag, heel 't jaar
deur, zwaar veur betalen aan alle meugelijke
fiscale (on)rechten van invoer.
ieder Volk en Volkske, je iederen mensch
afzonderlijk perbeerde z'n eigen onafhanke
lijk te maken van anderen. .Was wanbeta
ler van de goeikoopste belasting, maar duur
ste verplichting: den tol van God, der Nos
tenliefde. Dwars gong de weareld in jaren-
lank, teuken den Schepper z'n bedoelingen!
Dus
Nou is 't oorlog!
En nou verschrompelde ons pond boter tot
'n ors.
•Ik geloof, we krijgen 'n straffe les. Als
we dat allemaal begrepen, dan zou 'tmee
den haat rap gedaan zijn. Dan zouden de
wapens kunnen neergelegd worden en de
Menschheid in Vrede gaan i-amenleven!
Zonder geleerden onzin over kinderbeper
king, autarkie en we'etikveul. Maar in sim-
pere beleving van de eenvoudigste grondstel
lingen van de Christenleer:
't Groote loterijrad zal eindelijk 'ns 'nen
prijs motten aanwijzen veur den Baas
eigens...!
Den Winter van 't kouwe egoïsme dien we
deurstaan hebben, was bar, genadeloos, en
deloos! Vëurjaar...? We kunnen van Lente
nog belange nie spreken! Maar spoedig mo
gen komen 'n Zomertij, mee de dagen, die
veul vergoeien zullen.
Dagen van zwaren arbeid wel, van oogst-
arbeid, lijk wij boeren die vandaag kennen,
maar dagen ook, mee den zaligen avondrust,
veur we de moeie oogen toedoen...!
Vol.
Veul groeten var. Trui, Dré III, den Eeker
en als altij gin horke minder van oewen
t.h.v.
•Dré.
PROGRAMMA
ZONDAG 15 JUNI 1941.
Hilversum I. 415.5 M.
8.00 Gewijde muziek (gr.pl.).
8.30 B.N.O.: Nieuwsberichten.
8.45 Gramofoonmuziek.
10.00 Zondagshalfuur voor kinderen. (Voor
bereid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité).
,10.30 Kerkdienst. (Voorbereid door het Vrijz.
Prot. Kerkcomité).
12.00 Orkest Eloward.
12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische berich-,
ten.
1.00 Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde:
„Iets over oude archieven" (III).
1.15 Bachcantate. Hierna: Gramofoonmuziek.
2.00 Aan weerszijden der Pyreneeën, muzikaal
programma.
2.45 Radiotooneel.
elkaar leeren. In een gezin met veel kinderen
zou men. verwachten, dat de kleinsten van de
ouasten leeren. Inderdaad: wat handigheid
betreft, gaat dit op. Wat de taal betreft,
blijkt het tegendeel waar, naar de onderzoe
kingen leeren. Het eenige kind gaat uit den
aard der zaak veel met vader en moeder
mee, hoort hoort op wandelingen veel vertel
len. Vader én moeder wijzen het op vele
dingen, leerenhet van alles en nog wat,
probeeren antwoord :e geven op de vele
vragen van het kind, kortom: het eenige
kind profiteert meer van de kennis der
ouders dan de kinderen uit het groote gezin,
die zoo dikwijls >p elkaai zijn aangewezen.
En nu is het vooral voor de ontwikkeling van
het spreken van zeer veel belang, dat vader
en moeder veel met het kind spreken, het
voortdurend corrigeer en en nieuwe woorden
leeren. Kinderen onder elkaar spreken vaak
gebroken en er wordt weinig aandacht ge
schonken aan de taal van de. kleinsten.
Voor het onderwijs is van ontzaglijke be
tekenis als het kind goed leert spreken en
niemand weet b~ter, dan de onderwijzeres
uit het eerste leerjaar, wat het zeggen wil als
een kind al aardig kan babbelen, wanneer
het voor het eerst op school komt. In dit
verband moge ook nog eens gewezen worden
op het,groote nut van het kleuteronderwijs.
Dit kan niet genoeg aanbevolen worden en
als we werkelijk het taalonderwijs willen
verbeteren, zullen we móeten beginnen met
Berekening
Berekende menschen zijn by niemand ge
liefd. En terecht; zij zyn by alles ingesteld op
eigen voordeel; ze zullen geen woord spreken
of geen relatie aanknoopen of ze moeten er
tevoren de consequenties' van berekend heb
ben en tot de conclusie zijn gekomen, dat deze
in hun voordeel zijn. Zjj zullen nimmer een
stuiver weggeven zonder berekend te hebben,
dat ze er met wiskundige zekerheid een dub
beltje voor zullen terugontvangen. Het zijn
de meest koelbloedige egoisten die er rond-
loopen, en hun soort berekening valt alleszins
te laken.
Tot zoover over het laakbare soort „bere
kening". Iets geheel anders dan- berekening is
echter het rekening houden met verschillende
factoren. Dit is nuttig en noodig, en degenen
die het nalaten maken van hun leven een
ordelooze chaos, - die nimmer tot geluk kan
leiden. Zij, die geen rekening houden met de
grenzen van hun inkomen, zullen altijd te
kort komen, onverschillig of ze zestig of zes
honderd gulden per 'maand te verteren heb
ben.
Het al of niet orde hebben op zijn finan-
cieele aangelegenheden is ken teekenend voor
de persoonlijkheid. Let u er maar eens op:
menschen wier financiën een chaos zyn, zul
len ook in geen enkel ander opzicht orde in
hun leven hebben.
Zij maken afspraken, die ze niet kunnen
houden en doen beloften die ze niet kunnen
nakomen, omdat ze geen rekening houden met
hun beschikbaren tijd. Ze mogen heel char-
mant en spontaan lijken in de oogen van hen,
die oppervlakkig met hen in contact komt,
3.30 Gevarieerd middagprogramma.
5.30 Voor de jeugd.
6.00 Clanckenspel.
7.15 Zang en piano.
8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten.
8.15 Spiegel van den dag.
8.30 Omroeporkest en solist.
9.30 Berichten (Engelsch).
9.45 Voor de ouders.
10.00—10.15 B.N.O.: Engelsche uitzending:
An American sees Holland.
Hilversum n. 301.5 M.
8.00 Gramofoonmuziek.
8.30 B.N.O.: Nieuwsberichten.
8.45 Gramofoonmuziek.
10.00 Zondagmorgen zonder zorgen.
11.30 Gramofoonmuziek.
12.00 Cyclus: Eens Christens Reize naar de
Eeuwigheid in dezen tijd. (Gramofoonopna-
men. Voorbereid door de Christelijke Radio-
Stichting).
12.15 Viool en piano.
12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische be
richten.
1.00 Melodisten, solist en pianospel.
2.00 Cyclus: U en de muziek.
2.15 Collegium Musicorum.
3.00 „Gianni Schicchi", opera.
4.00 Wijdingswoord. (Voorbereid door de
Christ. Radio Stichting).
5.30 Sportuitslagen (ANP).
5.35 Ensemble Bandi Balogh.
6.00 Declamatie.
6.10 Ramblers.
6.45 Sport van den dag.
7.10 Cabaretprogramma.
8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten.
8.15 Residentie-orkest en solist. (Om 8.45
Gramofoonmuziek)
9.35 Radiotooneel.
10.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. Sluiting.
het uitbreiden an het kleuteronderwijs!
Maar ook de ouders hebben een mooie
t ak op dit terrein.
Laat ieder ouder van stonde af aan letten
op het spreken van zijn kind. In vele gezin
nen heerscht de verkeerde gewoonte het
gebrekkig spreken van het kleine kind voor
„leuk" te houden. „Toet-toet" voor auto
blijft jaren hét woord voor dit verkeersmid
del en zoo zijn er tallooze woorden. Maar
men vergeét, dat men op deze wijze het kind
een slechten dienst bewijst. Men moet zijn
kleine goed Nederlandsch leeren spreken.
Het kir zal daar al de jaren van zijn leven
plezier van hebben en wie het kind goed
voorbereid het leven wil insturen, houde met
dit feit rekening.
I.eer het kind praten. Laat het wat
vertellen en verbeter bet, wanneer het ver
keerde woorden bezigt. Helpt het zoo jong
mogelijk al goede zinnetjes maken. Straks
op de lagere school zal het een voorsprong
hebben en deze den geheelen cursus door
behouden.
Vooral óp het platteland wordt slecht ge
sproken en in de scholen gesukkeld met de
moedertaal. Men moet jaren in de platte-
landsscholen gewerkt hebben om te weten,
wat een strijd he1- kost bepaalde fouten er
uit te krijgen. Liggen en leggen, kunnen en
kennen, worden hopeloos door elkaar ge
bruikt. Het is een voortdurende strijd tegen
deze fouten en dan nog merkt men na enkele
jaren weinig eevorderd te zyn. De 'hulp der
ouders i>® noodig om aan de^è en zoovele an
dere fouten een einde e maken. Wanneer in
een gezin goed gesproken wordt, zal het
kind op school heel wat minder moeite heb
ben met het vak „Nedclandsehe taal".
Wie de taal verbetert, verdedigt ons natio
naal bestaan!
Laten we dit goed in ons geheugen
prenten!
OVEEKA.
wanneer dit contact iets dieper en langduri
ger wordt, zal de serieuze mensch van hen
een indruk krijgen van een dergelijke mate
van nonchalance, dat men bijna aan onbe
trouwbaarheid denken zou. Toch is er geen
sprake van onbetrouwbaarheid, alleen van ge
brek aan overzicht, gebrek aan orde. Daar
door belooft een dergelijke type U een bezoek
om drie uur, en dan een ander om half 4,
zonder erbij te denken, dat alleen het afleggen
van den afstand van uw huis naar dat van
den ander al een uur vergt.
Uit die menschen zonder overzicht of orde,
die nergens rekening mede houden, groeien de
meeste teleurgestelden. Zij hopen het ver te
brengen en verwachten dit zelfs stellig en
brengen het tot niets. Ze meenen met een slag
rijk te kunnen .worden en verliezen inplaats
daarvan wat ze eerst hadden. Ze meenen
iemand's vriendschap te winnen, door een al
te gemakkelijk „jazeker, met plezier", dat
eerder wantrouwen wekt dan vriendschap.
Een ordeloos leven is nooit een harmonisch
leven. Stelt orde op uw tijd, op uw financiën
en op uw andere bezittingen. Belooft zooveel
u wilt, mits u weet dat u die beloften houden
kunt.
Iemand heeft meer aan een rustig bezoek
overmorgen, dan aan een haastig bezoekje
met één oog óp uw horloge vandaag, waar
bij de haast voortkomt uit het feit, dat uw
beschikbare tijd van vandaag al overbelast
was. Iemand heeft meer aan een gulden die
hij voorloopig houden kan, dan aan een rijks
daalder die u morgen weer terug moet halen,
omdat uw budget hopeloos in de war is.
Stelt orde op uw leven, berekent wel dege
lijk niet wat u voordeel kan brengen, maar
wel wat er mogelyk is in verband met uw
beschikbare kwamtum van alles. Een ge
ordend leven stelt in staat om meer te geven
en maakt daardoor gelukkiger.
Nadruk verboden.
Dr. JOS DE COCK.
MAANDAG 16 JUNI 1941.
Hilversum I. 415.5 M.
6.45 Gramofoonmuziek.
6.50 Octendgymnastiek.
T.00 Gramofoonmuziek.
7.45 Ochtendgymnastiek,
8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten.
8.15 Dagopening. (Voorbereid door het Vrijz,
Prot. Kerkcomité).
8.25 Gewijde muziek (gr.pl.).
8.40 Gramofoonmuziek.
9.159.20 Voor de huisvrouw.
10.40 Voordracht.
10.50 Munodi-ensemble.
11.30 Declamatie.
11.40 Gramofoonmuziek.
12.00 Viool en piano."
12.40 Almanak.
12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische be
richten.
I.00 Zang met pianobegeleiding en gramo
foonmuziek.
2.00 Ensemble Bandi Balogh.
2.30 Ramblers.
3.00 Voor de vrouw, en gramofoonmuziek.
3.45 Gramofoonmuziek.
4.45 Voor de jeugd.
5.15 B.N.O.: Nieuws-, economische- en beurs
berichten.
5.30 Orgel, harp en viool.
6.00 Omroeporkest en solist.
7.00 BNO:« Economische vragen van den dag.
7.15 Voor de kleuters.
7.25 Gramofoonmuziek.
7.45 Politiek weekpraatje.
8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten.
'8.15 Spiegel van den dag.
8.30 Zang met pianobegeleiding.
8.55 Gramofoonmuziek.
9.15 Orgelconcert.
9.30 Berichten (Engelsch).
9.45 Gramofoonmuziek.
10.00—10.15 B.N.O.: Engelsche uitzending
„Things worth knowing about Holland".
Hilversum H. 301.5 M.
6.45 Gramofoonmuziek.
6.50 Ochtendgymnastiek.
7.00 Gramofoonmuziek.
7.45 Ochtendgymnastiek.
8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten.
8.15 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgendienst. (Voorbereid door de
Chiistelijke Radio Stichting).
10.20 Pianovoordracht.
10.40 Gramofoonmuziek.
II.00 Declamatie.
11.20 Gramofoonmuziek.
12.00 Berichten.
12.15 Melodisten en solist.
12.45 B.N.O.: Nieuws- en economische be
richten.
1.00 Omroeporkest.
1.40 Gramofoonmuziek.
2.00 Arnhemsche Orkestvereeniging. (Om 255
Zang met pianobegeleiding).
4.00 Gramofoonmuziek.
4.30 Muziek der primitieve Indonesiërs, cau
serie met gramofoonplaten.
5.00 „Christenvrouwenwerk", couserle. (Voor
bereid door de Christelijke Radio Stichting)
5.15 B.N.O.: Nieuws-, economische- en beurs
berichten.
5.30 Pianovoordracht.
6.00 Gesprekken met luisteraars. (Voorbefeid
door het Vrijz. Prot. Kerkcomité).
6.15 Orkest Eloward.
6.45 Peportage.
7.00 B.N.O.: Friesch praatje.
7.15 Viool en harp.
7.30 Orgelconcert.
7.45 Gramofoonmuziek.
8.00 B.N.O.: Nieuwsberichten.
8,45 Gramofoonmuziek.
8.30 Ons Schemeruurtje.
9.20 Luisterspel voor den boer.
9.55 Gramofoonmuziek.
10.00 B.N.O.: Nieuwsberichten. Sluiting.
VOOR DE