N#. 465.
Zondag 20 Maart
A0. 1892.
Advertentieblad.
Nieuws
en
OFFICIEEL GEDEELTE.
Binnenland»
ONZEW EGEnT™
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIÈN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGEVELD DE ROOU, ParkstraatBuna op Texel.
Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Abonnementsprijs per 3 maanden
Voor den Bubo SO Cts. Franco per post door ge
heel Nedebland 45 Cts. Naar A mertka en andere
landen met verhooging der porto's.
Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave.
Prijs der Advertentièn
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
KOSTE LOOZE INE N TIN G.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der
Gemeente TEXEL maken bekend, dat op Dinsdag
den 22 Maart aanstaande, des namiddags te 4
uren, de gelegenheid zal zijn opengesteld tot
kostelooze Inenting en Herineutiug van de
ingezetenen, die zich daartoe op dien tijd in de
Algemeene Bewaarschool a/d Burg aanmelden.
Afgekondigd en aangeplakt te Texel,
den 19 Maart 1892.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris, De Burgemeester,
Stikkel. Strick van Linschoten.
Wanneer we spreken over onze wegen dan
bedoelen we daarmede de gelegenheden waar
langs men met voertuigen gaat tot vervoer
van goederen en dergelijke.
Belangrijk is het op te merken hoe aller-
wege de gelegenheden tot vervoer te water
en te land worden verbeterd en uitgebreid.
Voortdurend wordt er naar gestreefd om het
vervoer per spoor doelmatiger en vlugger te
makenmet alle krachtsinspanning wordt
gezorgd voor eene ongestoorde communicatie
te waterwaar deze gelegenheid niet bestaat,
wordt geijverd om goede waterwegen te ver
krijgen en waar het spoor niet genoegzaam
voorziet in het verkeer te lande, wordt door
het maken van goede wegen, daarin vaak met
veel opoffering voorzienzoo ongeveer
is de indruk welke men krijgt bij het lezen
van groote en van locale bladen.
Waarom dit alles wordt gedaan'? Zeer
eenvoudig: omdat men allerwege overtuigd is
dat eene goede communicatie te water en te
land, eene behoefteis, noodzakelijk en onont
beerlijk.
Is de behoefte aan goede wegen voor de
eene plaats wellicht iets grooter dan voor de
andere, wij meenen echter toch geen tegen
spraak te moeten verwachten wanneer we
zeggen dat goede roegen wel door niemand als
een luxe-artikel zullen worden beschouwden
zoo komen we geleidelijk tot de conclusie dat
de uitgaven voor goede gelegenheden tot ver
voer, alleszins gewettigd zijn.
als de natuur zich over onze wegen niet
ontfermt wanneer langdurige droogte ons
deel is, wanneer de regens veelvuldig neer-
plassen, of wanneer de gevallen sneeuw zich
in water oplost, enz., dan voorzeker zal niemand
beweren dat onze wegen, goede verkeerswegen
zijn.
Wat het artikel waterwegen betreft, daar
van is ons eiland niet ruim voorzien, en niet
onmogelijk is de uitbreiding daarvan, tengevolge
van eigenaardige moeielijkheden, nog wel voor
eerst niet te wachten, (hoe ook elders wordt be
toogd dat goede waterwegen nog de voorkeur
verdienen boven de gelegenheid tot vervoer te
lande).
Aan vervoerwegen te land bestaat hier
geen gebrek, ja zelfs verbaast men zich vaak
over het doolhof van wegen welke men bij
het doen van eene wandeling opmerkt.
Voor een groot deel zijn het echter kleine
buurtwegen, meer ten dienste van sommige
bewoners in het veld of voor de gebruikers
van aan die wegen liggende landerijen dan
voor het publiek verkeer.
Doch ook verkeerswegen zijn op ons eiland
geen onbekende zaken, maaren dit is
het kritieke punt, goedeverkeerswegen daaraan
zijn we niet zoo rijk.
En bij het gemis van waterwegen bestaat
aan goede verkeerswegen te land des te grooter
behoefte.
Onze verkeerswegen zijn zeer goed, wanneer
de natuur ons wat helpt. Als nu eens een
-egenbuitje het stof wat bedwingt, dan weder
>en zonnestraaltje de weg droog doet houden,
^an kunnen we nog al tevreden zijn; maar
Men meene nu evenwel niet dat wij door
dit schrijven resp. bestuurderen van achteloos
heid of onwil zouden willen beschuldigen, dit is
geenszins onze bedoeling; wij weten te goed
dat niet alles wat men wenscht, is te
bereiken, en dat meer dan een goede wil
noodig is voor de voltooiing van een of ander
werk van beteekenis.
En onze verschillende besturen hebben nog
al dit gemeen dat zij zich niet kunnen ver
heugen over goed gevulde kassen, bere
kenen en nog eens berekenen is vaak noodig
om het credit en debet zoowat in balans te
houden.
Prijzenswaardig is het zeker waar dit wordt
toegepast en alzoo wordt vermeden eenen
zwaarderen druk op de belastingbetalenden.
Maar ook hierin kan men te ver gaan
want die angstvalligheid voor groote uitgaven
kan vaak indirecte voordeelen in den weg staan.
Niet het minst is zulks van toepassing ten
opzichte van publieke werken, en daaronder
de verkeerswegen.
Worden deze in orde gehouden naar gelang
de financiën toelaten dan kan zulks voldoende
zijn, maar 't kan ook voorkomen dat meer
malen een hoogst onbevredigende toestand
daarvan het gevolg is, een toestand die voor
belanghebbenden niet alleen onpleizierig en
hinderlijk, doch ook vaak nadeelig is.
En met bescheidenheid meenen wij te moeten
opmerken dat aan dat euvel vele van onze
verkeerswegen wel wat laboreereneen ware
modderpoel, dat is het beeld van vele onzer
wegen gedurende het natte jaargetij die klacht
is algemeen.
Wat daartegen te doen'?
De zaak flink aanpakken.
Onze wegen maken tot zulke wegen, dat
zoowel des zomers als des winters, zoowel
bij groote droogte als in het regensaisoen zij
goede verkeerswegen zijn.
Dat kost geld, veel geld
Zeker, maar de voordeelen er van zijn toch
ook niet te verwerpen. Vraag het maar aan
hen, die gedwongen zijn van onze wegen veel
gebruik te maken.
Wenschelijk ware het dat d6 gemeente
daarin flink voor ging, vermoedelijk zouden
andere besturen dan wel volgen.
Binnen kort wacht ons in den gemeenteraad
de behandeling van opritten bij den havendijk
te Oudeschildzijn die opritten er noodig,
welnu, dat zij er dan komen daar, het station
waar alles moet worden verscheept en ontscheept
wat van het eiland wordt uitgevoerd of wordt
aangevoerd, daar behoort in de eerste plaats
de gelegenheid tot verkeer in orde te zijn.
Maar blijve het niet enkel daarbijniet
slechts bij het station zelve moet het verkeer
goed zijn, doch de gelegenheid om dat station
te bereiken, moet tevens zoo gemakkelijk
mogelijk worden gemaakt.
Thans laat dat zeker wel wat te wenschen
overvoor een groot deel van Texel is de
gelegenheid van verkeer met de haven zeer
onvoldoendeherinneren we slechts aan den
grooten omweg welke steeds moet worden
gemaakt door een vaak drassigen weg, de
moeielijke tochten over de Hoogte, het gevaar
lijke rijden op den zeedijk, enz.
Wat velen zouden wenschen?
Dat men er in allen ernst eens naar streefde
om dien toestand te verbeteren.
Laat het voorstel worden gedaanlo. om
een flinken straatweg (een korteren weg) te
maken beoosten het Bierhuis Burgzicht recht
streeks naar de Haven2o. om de overige
wegen aan de gemeente behoorende, afdoend
te verbeterenen laten dan velen voor dit
plan gewonnen kunnen worden.
En het geld?
Maar Mijnheeren is men dan niet gerechtigd
daarvoor de steun te vragen van Rijk en
Provincie Kan men daarvoor zelfs niet
aankloppen bij corporatiën en particulieren
En overigens waar de financiën bij de ge
meente direct niet voorhanden zouden zijn,
is het dan niet geoorloofd daarvoor eene
leening te sluiten?
De gemeente-rekening zal jaarlijks eene ver
minderde uitgaaf kunnen aanwijzen van f 1000
(subsidie aan de boot), welnu wat is er
tegen om dat bedrag voortaan te bestemmen
als rente voor eene te sluiten geldleening,
waarmede zeer veel zou kunnen wordengedaan.
Wij mogen vertrouwen dat ook zonder de
subsidie aan de stoombootdienst, die dienst
behoorlijk geregeld zal blijven, immers de
schijnbare schade voor den ondernemer wordt
door verhoogde vrachtprijzen weder vergoed,
indirect echter weder ten onzen laste.
Welnu, laat dan het voordeel van f 1000
's jaars voor onze gemeentekas, dat toch onze
belastingdruk niet zal verminderen, worden
aangewend tot indirect voordeel van de be
volking, door verbetering van wegen en andere
gewenschte zakenzoo worde onze indirect
hoogere lasten door indirecte voordeelen weder
gedekt.
„Het tegenwoordig geslacht en de wegen
worden met elkander oud," hoorden we iemand
zeggendat woord is geen loftuigingwaarlijk,
wanneer wij aan het nageslacht als erfdeel slechts
nalaten een primitieve toestand, dan is dat
erfdeel al zeer zuinig en zullen d6 erfgenamen
ons daarvoor niet zeer dankbaar zijn.
Neen, heter is het eene voldoende toestand
te maken, waaraan het nageslacht ook zijn
rechtmatig aandeel wel zal willen bijdragen.
Zoo helpen wij ons zeiven, zoo laten wij
een goed erfdeel na.
TEXEL, 19 Maart 1892.
De buitengewone repetitie, te houden door
de werkende leden van het Muziekcorps aan
den Burg, op Woensdagavond a. s. zal naar
wij vernemen uitsluitend voor de kunstlievende
loden met hunne dames toegankelijk zijn.
Niet slechts dat de toegang niet voor entrée
is opengesteld, doch vóór dien avond bestaat
zelfs niet de gelegenheid om kunstlievend lid
te worden.
Het bestuur en de werkende leden hebben
gemeend dezen avond uitsluitend te moeten
verstrekken aan hen, die reeds terstond door
de toetreding als kunstlievend lid hunne
belangstelling toonden.
Ongetwijfeld zullen deze laatsten aan de uit-
noodiging hun gedaan wel gehoor geven en
zich gaan overtuigen hoe het programma zal
worden afgewerkt.
Oudeschild, 18 Maart. Door de ingezetenen
van hier is ook iets bijgedragen voor de nood
lijdenden te Beets. Eene inzameling, voor
het goede doel gehouden, leverde ongeveer
f 16 op, welk bedrag onverwijld aan de com
missie werd overgemaakt.
"V