BFFICIEEL GEDEELTE. N#. 624 Donderdag 28 September. A". 1893. Nieuws- en Advertentieblad. Binnenland. Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 3 maanden Voor den Bubo 80 Cts. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cts. Naar Am-brik-a 6q andere landen met verhooging der porto's. Advertentiën vóór 10 nnr op den dag der uitgave. Prijs der Advertentiën Van 1 tot 6 regels 80 Cts. Iedere regel meer 6 Cts. Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen de Uitgevers LANGEVELD DE ROOU, ParkstraatBurg op Tkxxl. ROSTELOOZE INENTING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der Ge- ntj meente TEXEL maken bekend, dat op Vrijdag kfl 29 September 1893 des namiddags 4 uur in de -iel 0. L. School aan den Burg gelegenheid bestaat tel tot kostelooze inenting en herinenting van de aaJ ingezetenen die zich hiertoe aldaar aanmelden. Texel, 26 September 1893. Burgemeester en Wethouders voornoemd. Ijjl Strick van Linschoten Burgemeester. J. A. Wesstra Secretaris. fljjl TEXEL, 27 Sept. 1893. teel De aanvoer van wolvee ter markt van ïhelMaandag jl. was belangrijk grooter dan den i tslvoorgaanden marktdag. De handel was deltamelijk vlug, de prijzen niet ongunstig; ichapen konden gelden van f 9.00 tot f 15.25 ammeren van f 5.00 tot f 10.25. Aangevoerd werden 340 Schapen, 215 Lam oren, 5 Koeien, 3 Paarden, 1 Veulen, 3 Biggen, korven Kippen. Oudeschild, 26 Sept. Ook de visschers inleven thans harde tijden. In deafgeloopen hjreek heeft de Noordzeevloot geen cent ver- ient. 't Gaat deze week eveneens nog niet oordeelig. Hedenmorgen zeilde de vloot uit, (och de toestand der zee was van dien aard, ,t het niet geraden was een aanvang te aken met de visscherij. De vloot keerde dus tegen den avond naar Ie haven terug. De palingvisscherij langs de kust verbeterde el eenigszins, doch men heeft zeer veel last in het gezonken wier, dat de fuiken vult. enjDE Cocksdorp, 26 Sept. Zaterdagnamiddag voelloeg, gedurende een hevig onweder met Jasregens, de bliksem in bij den bakker 3(1 Blom Mz., evenwel zonder brand of per- lonlijke ongelukken te veroorzaken. Naar rt ien veronderstelt schijnt de bliksem den ^hl^orsteen binnen gekomen te zijn en na !p Ten een kijkje in de bakkerij te hebben r' jnomen en flink wat roet te hebben gestrooid, in'cil6er rï°or rïön zijmuur zich eenen uitweg te ia° .jbben gebaand. Gelukkig bevond zich op dit *f Jgenblik niemand in de bakkerij. Kls|- Wegens het heerschen der mazelen is 0. L. School bijna geheel ontvolkt. Er maar enkele huisgezinnen met kinderen, tot nog toe zijn verschoond gebleven. De ikte heeft evenwel geen kwaadaardig ter. >or >n El zicb ,uD: vro1 iel rg v: tfldni vani e in r-J» osterénd, 27 Sept. Gisteren hield de eeniging „Nut en Genoegen" eene vergade- tot afdoening van huishoudelijke zaken, 'otulen en rekening, welke sloot met een i batig saldo, werden zonder aanmerkingen dgekeurd. ^ot uitbreiding van de Bibliotheek werd naar gewoonte f 25 beschikbaar gesteld, besloten werd, dat reeds met primo October boeken ter lezing uitgereikt zullen worden. De aftredende bestuursleden, de heeren W. K. Bakker en J. Daalder, werden beiden met algemeene stemmen min één herkozen. De ledenlijst bevat thans 57 namen. Volgens mededeeling van den Inspecteur over het Loodswezen in het 3de District do. 18 en 19 Sept. jl. zyn in de Zuiderzee, de volgende wrakken bebakend 1. Een wrak, gelegen tusschen Vollenhove en Kuinre, door een drijf baken met dwarslat als topteeken, in 30 d.M. water, in de peiling: Groote Kerk van Kuinre in éen met den schoorsteen van de boterfabriekHavenlicht van Blokzijl in den O.-kant van de boomen bij Vollenhove; kerk toren van Kuinre, N.kerktoren van Blankenham, N 67° O.; kerktoren van Blokzijl Z 56° O. Ligging ongeveer, 52° 44' 54" N.b. en 0» 58' 31" 0.1. 2. Een wrak, gelegen tusschen Uitdam en Marken, door een drijfbaken met dwarslat als topteeken, in 30 d. M. water, in de peiling kerktoren van Uitdam, N 85° W.kerktoren van Monnikendam, N 44° W.lichttoren van Marken, N 34° 01 Ligging ongeveer52° 25' 30" N.b. en 0° 14' 17" 0.1. Volgens mededeeling als voren do. 20 Septem ber jl. is de ligging van de nieuwe reddingkaap op de Onrust, zeegat van Texel, bepaald op 52° 59' 0" N.b. en 0° 9' 23" W.l. De Staatscourant van 21 dezer bevat een reisrapport van Hr. Ms. schoener „Dolfijn", belast met het politietoezicht in de Noordzee, van 15 Aug. tot 5 Sept. 1893. Daaruit blijkt o. a. dat, evenals de beugvisschers, de meeste haringvisschers klaagden over de slechte zaken, die zij maakten. Bij de laatsten komt er bij, dat zelfs bij goede vangst de haringprijzen te laag zijn om winst af te werpen. Overtredingen zijn niet geconstateerdomtrent moeilijk heden tusschen de visschers is niets ver nomen. Het weder was ongunstig en dikwijls onstuimig. Vroege kievits-eieren zijn duur dat ook laten echter hun geld waard zijn, bleek in de vorige week, toen een boerenjongen uit Berlicum te 's-Hertogenbosch te koop liep met een drietal pas gevonden kievitseieren, en daarvoor 4 gulden besomde. In een gezin in de Barentzstraat te Amsterdam had de vrouw des huizes even de kamer verlaten. In dat onbewaakt oogenblik kreeg een driejarig jongetje een doosje lucifers te pakken, dat hij al spelende in een koffiekan met koffie stopte. Toen de moeder terugkwam en zich een kopje koffie inschonk, kreeg ze dadelijk een vreemden smaak in den mond en vond bij een nader onderzoek het doorweekte lucifersdoosje in de koffie liggen. Gelukkig, dat het zoo spoedig bemerkt werd, anders zou wellicht het heele gezin ongesteld zijn geworden. De Kamer van koophandel en fabrieken te Hoogezand besloot zich tot den Raad van toezicht op de spoorwegdiensten te wenden, met verzoek om hier te lande spoorwegwag- gons der 4de klasse in gebruik te stellen. Te Hoogezand schijnt men spoedig te vreden. Als men bedenkt hoe onherbergzaam onze 3de klasse-waggons er uitzien, dan zullen die der 4de klasse niet veel meer comfort kunnen aanbieden dan men gewoon is in goederen- waggons aan te treffen Het viermast-stoomschip „Maasdam", van de N.-A.S.-M. werd 21 Sept. te Plymouth binnengesleept door het stoomschip „P. Caland" van dezelfde Maat schappij (reeds vermeld). Eerstgenoemd, dat den 6den Sept. van Rotterdam naar Nieuw-York vertrok met lading en ongeveer 400 passagiers vervolgde de reis met tamelyk gunstig weder tot den llden, toen door een orkaanachtigen storm en daardoor veroor zaakte hooge zee de krukas brak, ten gevolge waarvan het stoomschip geheel hulpeloos in de zee lag. Onmiddellflk werden zeilen bijgezet om het schip te steuneD, terwijl de machinisten ijverig, doch vruch teloos bezig waren de schade te herstellen. Gelukkig begon de storm spoedig te bedareD, waardoor evenwel het stoomschip dwars van de zee lag te slingeren. Kapitein Potjer slaagde er echter in, om het stoom schip in de koerslfln der uitgaande stoomschepen te houden, zoodat binnen drie dagen hulp kwamopdagen. Er werden noodseinen gedaan en den derden dag na het ongeval kwam het Engelsche stoomschip „Winchester" in het gezicht, dat op het stoomschip „Maasdam" toehield. De machine van de „Winchester", mede bestemd naar Nieuw-York, was niet krachtig genoeg om het stoomschip „Maasdam" op sleeptouw te nemen, doch op verzoek van kapt. Potjer bleef de „Winchester" in de nabflheid om de passagiers gerust te stellen, in afwachting dat assistentie zou komen opdagen, Na 36 uren wachtens kwam hetstoomschip „P. Caland", dat 9 September van Rotterdam vertrok, in het gezicht en toen men bemerkte dat deze op de noodseinen van het stoomschip „Maasdam" afhield, ging er een gejuich onder de passagiers op. Het stoomschip „Winchester" vervolgde toen de reis naar Nieuw-York en na beraadslaging werd besloten dat het stoom schip „P. Caland" het stoomschip „Maasdam" naar Plymouth zou slepen. Wind en weder waren gunstig en een afstand van 1080 mfllen werd met eene gemiddelde snelheid van 200 mfllen per etmaal afgelegd. Bfl aankomst in Plymouth Sound was de vreugde der passagiers uitbundig en gaven zfl op de luidruchtigste wflze hunne tevredenheid over de gelukkige aankomst ter plaatse aan de gezagvoerders der beide stoomschepen te kennen. De mails werden overgebracht op het stoomschip „P. Caland", dat, na kolen ingenomen te hebben, den 22sten, des namiddags de reis naar Nieuw-York heeft voortgezet. Het stoomschip „Maasdam" zal te Plymouth repareeren. Door het bestuur van het departement 's-Hertogenbosch van de „Maatschappij tot Nut van 't Algemeen", is besloten den minister aan te bieden, de voor de kweek- en leerschool benoodigde gebouwen voor rekening van het departement op te richten, op gelijke voor waarden als door den tegenwoordigen gemeente raad werden van de hand gewezen. Deze voor waarden: het rijk geeft eene jaarlijksche huur van f 2000 en voorziet in het onderhoud der gebouwen, welke voor rekening van de gemeente thans van het departement, volgens een door den minister goedgekeurd plan, worden gebouwd. Tot deze daad is het departement instaat, doordat de spaarbank, eene zijner instellingen te 's-Hertogenbosch, door het in werking stellen van de rijkspostspaarbank minder noodig gewor den, een reserve-kapitaal van bijna drie ton gouds bezit. Mocht de minister het aanbod van het depar tement niet kunnen of willen aannemen, dan zal daar ter stede eene in alle opzichten naar de eischen des tijds ingerichte Nutsschool gesticht worden, toegankelijk zoowel voor betalenden als niet-betalenden. [Hbl.) TEXELSCHE COURANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1893 | | pagina 1