BIJVOEGSEL
Vervolg Raadsverslag.
behoorende bij de Texelsche Courant
van Zondag 13 October 1901.
Adres vanC. Boon c.s. en concessieaanvrage
tramiceg V. de Leeuw.
Door den heer Dikkers word#gewezen op de
in de Kikkert hehouden vergadering naar aan
leiding waarvaiï het laatstingekomen adres werd
opgesteld en merkt op, dat die meer het ken
merk droeg als doel te hebben gemeente-exploi
tatie van boot en tram als wel de verkorte weg.
Volgens spr. dient te worden gevraagd wat is
het"meest in 't algemeen belang? wat kan de
gemeente betalen en waar moeten de gelden
van daan komen
De Voorz. zegt ten volle met laatstgen. op
merking eens te zijn. Door don weg zal de
gemeente op zeer zware lasten worden gebracht,
de tram kost in elk geval veel minder.
De heer Dros wijst er op dat het later onmo
gelijk zal zijn een weg aan te leggen zonder
enorme kosten voor onteigening, omdat er vol
gens zeggen dan 50 M. tusschen tram en weg
moet zijn naar raming zal de tram ongeveer
7 ft 8000 kosten aan de gemeente en de weg
f 30000. Bezwaar om het geld te krijgen ziet
spr. echter er niet in.
De heer C. Keijser Pz. zegt dat de heer De
Leeuw tevreden is met een afgesloten weg en
voegt er bij, dat de voordeelen van den korteren
weg, naar 'hij gelooft niet ten algemeeue nutte
zullen komen en dat b.v. het graan door ver
mindering van de vracht geen 10 cent lager zal
worden berekend.
De hoer Keesom zou gaarne een onderzoek
zien ingesteld naar de kosten van een breeden
strook gronds, meer dan voor de trdm noodig is.
De heer Dros zegt ten zeerste voor de tram
te zijn als er goede conditiën worden gesteld,
doch zon voor zekerheid gaarne een strook gronds
onteigenen van ongeveer 20 M. breedte.
De heer C. Keijser Pz. zegt, dat de voorwaarden
moeten worden opgemaakt gedurende den tijd
van voorloopige concessie.
Het voorstel van B. W. om voorloopige
concessie te verleenen, hierop in stemming ge
bracht wordt met algemeene stemmen aange
nomen.
De heer Keesom verlaat de vergadering.
Nadat nog besloten is, dat door B. W. de
onderhandelingen met de concessionaris zullen
worden gevoerd en de Voorz. nog heeft mede
gedeeld, dat nieuwe aanbestedingsvoorwaarden
voor den Burgwal weldra door de desbetreffende
commissie zullen worden ingeleverd, sluit de
Voorz. de vergadering.
De heer C. Zijm zegt, dat hij vroeger wel eens heeft
gedacht dat f 500 voor een jong onderwijzer voldoende
was, doch dat hem na onderzoek is gebleken dat dit
niet het geval is. Verder wijst hij er op dat de_ on
derwijzerswoning te Oudeschila wordt geschat op f 100
huurwaarde, hetgeen z,i. f 150 moest zijn.
De Voorz. zegt dat dit meer behoort bij de pensioens
regeling.
Tegemoetkoming in de huishuur a f 50 te verleenen
aan gehuwde onderwijzers wordt voldoende geacht.
Verder wordt goedgevonden den onderwijze-s voor
het geven van herbalingsonderwijs 75 cent per lesuur
te betalen. Volgens de wet behoeft, dit onderwijs ech
ter niet voor 1 Nov. 1902 een aanvang te nemen, bo
vendien kan een deel der gelden er voor besteed, weer
worden teruggekregen uit te bcfTen schoolgelden.
Indien bij vacature blijkt, dat voor bet minimum
salaris geen of geen geschikte sollicitanten zich aan
melden kan dit worden verhoogd, voor meerdere dienst
jaren wordt dan echter niet hooger gegaan dan het
daarvoor gestelde minimum, zoodat de benoemde tijde
lijk een te hoog traktement verkrijgt en niet voor alt ijd.
Betaling geschiedt maandelijks.
Bij overlijden wordt het traktement uitbetaald tot
de le van het volgende kwartaal.
De thans reeds in functie zijnden worden niet ver
laagd, al zouden ze volgens deze verordening ook minder
salaris nvoeten genieten. Indien sommige traktementen
meer dan f 150 moeten worden verhoogd, gaat met 1
•Tan. 1902 die verhooging in met f 150 en op 1 Jan.
1903. met het restant.
Met algemeene stemmen wordt die verordening
goedgekeurd.
Naar aanleiding van de bovengen, opmerking omtrent
de taxatie van bet huis van den heer Muiier ontspon
zich hierop eonige discussie. Blijkbaar was men wel
genegen die ter wille van den heer Muller cenigszins
le verhoogen, doch men meende dan ook de andere
huizen hooger te moeten schatten, terwijl naar de Voorz.
meende de huizen vrij goed waren geschat en men op
die wijze feitelijk het rijk ging bcnadeclen. Ten slotte
wordt aan B. W. opgedragen een nader onderzoek
in te stellen.
Aanbieding Gemeen te-begroot i?ig.
De begrooting had tot eindcijfer f 59567,96'en wordt
volgens gewoonte gesteld in handen van een commissie
van onderzoek waarvoor worden benoemd de heeren
Koning, Bakker en Keesom. die deze benoeming aan
nemen, tevens zal de begroeting ter inzage liggen en
bij de leden van den llaad circulcercn, om daarna over
ongeveer 14 dagen zoo mogelijk te worden behandeld.
Verzoek van It. F'. Keijser z. en D. Kcijser
Cz. om grond in erfpacht op hei haventerrein.
Door adressanten wordt veizocht in erfpacht een
strook grond van 5 11. breedte voor het pakhuis vroe
ger van den heer G. K. Brouwer, waarvan adressanten
voor '/i3 eigenaar zijn geworden en hetwelk zij wcnschen
te verbouwen en vergrooten en gebruiken voor graan-
pakhuis en later ten aeele voor industrieele doeleinden.
B. W. stellen voor zich te houden aan het eenmaal
genomen besluit om geen grond in erfpacht meer te
geven op het haventerrein, de Voors, merkt tevens
nog op, dat op die plaats meermalen reeds nu gebrek
aan ruimte is, hetwelk door toestaan van het verzoek
nog zou vermeerderen.
Na eenlge discussie wordt het voorstel van B. W.
in stemming gebracht en aangenomen met 8 tegen 3
stemmen, legen stemden de heeren Lap en Zijm,
terwijl de heer Dros zich buiten stemming hield.
De Voor?, merkt op dat B. W. wanneer iets aan
hun college wordt in handen gesteld ter line van
preadvies, gewoonlijk in de volgende vergadering sehrif-
ielijk dit advies uitbrengen. Van deze gewoonte werd
echter voor deze keer afgeweken. Naar genoemd col-
lcgic meent staan nl. het adres Boon c,s. en de aanvragp
cuncessie tram in zeer nauw verbant! en dienen dus
tegelijk te worden behandeld. B. W. hebben die
zaken dan ook zeer rijpelijk overdacht en besproken
en zijn tot de overtuiging gekomen, dal in de eerste
plaa s dient te worden uitgemaakt wat is bet meest
in 't algemeen belang, de verkorte weg die ongeveer
1300 M. korter is dan de bestaande, of de tram, en
ilVen W. zijn van meening dat de tram van de haven
naar den Burg en de Waal meer is in 't algemeen
belang. Wanneer de tram er is zal zeker een groot
deel der vrachtgoederen er mee worden vervoerd, waar
door het vervoer iangs den Schilderweg veel minder
zal worden en de behoefte aan een verkorten weg
minder zal worden gevoeld waarschijnlijk Wanneer
terder de verharding der 5 wegen waa voor reeds de
noodigc onderhandelingen worden gedaan is geschied,
zal b v. ook langs den Znid-halïelcr weg veel worden
vervoerd, dat naar den Hoorn enz. moet en thans langs
den Schilderweg gaat. Wannet-r verder de tram er is
en het mocht blijken, dat de verkorte weg noodigwns
kan die evengoed worden aangelegd, wanneer cclilci
de weg eerst wordt aangelegd, dan kan spr. beslist in
deze openbare vergadering verklaren, dat door den beer
De Leeuw tic aangevraagde concessie wordt ingetrokken.
Meermalen was reeds concessie aangevraagd, doch
die aanvragen bleken niet met ernst te zij-u gedaan,
nu echter is de aanvrage blijkbaar ernstig gemeend en
tic conditiën zijn voor de gemeente uiterst gunstig.
Beweerd wordt in de tram zit de toekomst van vele
gemeenten, wellicht zit die ook in de tram voor onze
gemeente. We zijn nu in de gelegenheid voor een
koopje er een te krijgen. Mocht blijken dat de tram
geen levensvatbaarheid heeft, dan is tie grond er reeds
voor een verkorten weg, Bcsiist men ten gunste van
den weg, dan komt er geen train, is men voorde tram
dan is de weg niet geheel van den haan.
Ook de liuanciccle draagkracht van de gemeente is
zeker geen geringe factor in deze zaak. llcn bedenke
flat men reeds bezig is met plannen voor beharding
buurtwegen, rioleering Burgwal enz. en dat voor den
weg eene groote gcldleci iug zou moeten worden ge
sloten. Al ware liet ook dat bet grootste deel van de
inwoners van Texel iets wensebten, dan nog zou de Baad
verplicht zijn de linancicelc gevolgen goed onder de
oogen te zien en als die te bezwarend bleken er niet
op" in te gaan. Er dient eerst te worden uitgemaakt
wat gewensebt wordt, weg of tram, daarna kunnen 15
W. een onderzoek instellen. B. en W. stellen voor
om den heer De Leojiw eene voorloopige concessie te
verleenen voor een half jaar en de adressen voor den
verkorten weg ter zijde te leggen, om er zoo dit later
noodig blijkt, nader over te beschikken.
Tot aanvulling van het gesprokene wordt door den
Wethouder C. 'Kcijser Pz. er nog op gewezen dat de
Voorz. heeft verzuimd te wijzen op de groote vermin-
cering van vrachten over don schilderweg indien een
maal de weg UudeschildWaal zal zijn bebard.
De heer Keesom zou er voor zijn in ieder geval een
breetlc strook grinds te onteigenen.
Do heer Mets acht 6 maanden tijds voor de voorloo
pige concessie ruimschoots voldoende en aangezien ook
B. en W. dit gevoelen zijn toegedaan wordt het voor
stel in dien zin gewijzigd.
De heer Dros zegt verwacht te hebben dat door 15.
en W. een nader onderzoek zou zijn ingesteld omtrent
de voordeden gelegen in bet bezit van een verkorten
weg. Spr. zelf heelt daarvoor eenigc berekeningen ge
maakt, waaruit, blijkt dat de weg ongeveer 1400 M. tl i.
ongeveer l/3 korter wordt dan do bestaande weg over
de hoogte. De nieuwe weg zal naar raming kosten
f 30000, waarvan dan een rente zal moeten worden
betaald a 4 's jaars f 121 0. Per vracht zal vermoe
delijk '/3 minder moeten worden betaald. Naar gis
worden jaarlijks 12000 vrachten er langs gevoerd en
zal elke vracht thans op f 1,50 stellende dus jaarlijks
f 6000 worden uitgewonnen.
Voor het vervoer van vee en voor voetgangers zal
de weg een groot gemak oplccrcn.
In vergelijking met den Wauldrrweg welks onder
houd nu jaarlijks ongeveer f 600 kost, kost tie weg
over de hoogte tot rlcii dijk thans jairlijkseh f 1200,
dus juist de rente voor het lienoodigde kapitaal voor
tien weg, terwijl naar beweerd wordt het onderhoud
van een straatweg zeer weinig kost. Geld is er voor
de gemeente wel In krijgen.
Door den heer P. Kcijser wordt opgemerkt, dat tie
laatstgen. bewering geen st-eckhoudt, want dat op zulk
een lossen ondergrond bij eenig vervoer van betcekcnis
de weg zeker wel 2 maal 's jaurs in liet begin moet
worden verlegd en dus veel zal kosten aan onderhoud
Als voorbeeld wordt gewezen op een stukje keiweg
bij n't geslicht"Volgons spr. zou de Baad de Ge
meente een groote ramp bezorgen door de tram af te
wijzen en den weg te verkiezen.
Do heer Dros zegt, niet tegen den tram tc zijn, doch te
wenschcn dat ook naar de voordeden van den weg
onderzoek wordt gedaan.
De lieer C. Keijser Pz. vraagt waar de. Gemeente
het geld moet halen, indien na 10 jaren de weg ver
sleten is en geeft verder den lieer Dros ten antwoord,
dat al is vöorloopig «onecssic verleend, evengoed naar
den weg kan worden onderzocht.
De voorz. wijst er op, flat do lieer Dros telkens
ti r .g komt op liet onderzoek naar het voordeel van
den weg, doch oek de tram geeft voor Texel groole
voordcelen. Trams worden van hoogerhandgewoonlijk
gesteund, wanneer men echter bij Bijk en Provincie
zou aankloppen voor den weg kon er wel eens op
worden gewezen, dat he van te lokaal belang is en
vooral als men weet, dat gunstige voorwaarden voor
een tram zijn afgewezen.
De heer Dros wijst er verder op dat het adressanten
blijkbaar te doen is om met de tram te kunnen con-
curreeren, indien dezn zijn tarief te hoog mocht maken
van daar dat men tevreden is voorloopig met een zand
weg, terwijl het de ondernemers Tan de tram blijkjbaar
te doen is alle eonourentie tc waren.