BIJVOEGSEL Vervolg Raadsverslag. behoorende bij de Texelsche Courant van Zondag 13 October 1901. Adres vanC. Boon c.s. en concessieaanvrage tramiceg V. de Leeuw. Door den heer Dikkers word#gewezen op de in de Kikkert hehouden vergadering naar aan leiding waarvaiï het laatstingekomen adres werd opgesteld en merkt op, dat die meer het ken merk droeg als doel te hebben gemeente-exploi tatie van boot en tram als wel de verkorte weg. Volgens spr. dient te worden gevraagd wat is het"meest in 't algemeen belang? wat kan de gemeente betalen en waar moeten de gelden van daan komen De Voorz. zegt ten volle met laatstgen. op merking eens te zijn. Door don weg zal de gemeente op zeer zware lasten worden gebracht, de tram kost in elk geval veel minder. De heer Dros wijst er op dat het later onmo gelijk zal zijn een weg aan te leggen zonder enorme kosten voor onteigening, omdat er vol gens zeggen dan 50 M. tusschen tram en weg moet zijn naar raming zal de tram ongeveer 7 ft 8000 kosten aan de gemeente en de weg f 30000. Bezwaar om het geld te krijgen ziet spr. echter er niet in. De heer C. Keijser Pz. zegt dat de heer De Leeuw tevreden is met een afgesloten weg en voegt er bij, dat de voordeelen van den korteren weg, naar 'hij gelooft niet ten algemeeue nutte zullen komen en dat b.v. het graan door ver mindering van de vracht geen 10 cent lager zal worden berekend. De hoer Keesom zou gaarne een onderzoek zien ingesteld naar de kosten van een breeden strook gronds, meer dan voor de trdm noodig is. De heer Dros zegt ten zeerste voor de tram te zijn als er goede conditiën worden gesteld, doch zon voor zekerheid gaarne een strook gronds onteigenen van ongeveer 20 M. breedte. De heer C. Keijser Pz. zegt, dat de voorwaarden moeten worden opgemaakt gedurende den tijd van voorloopige concessie. Het voorstel van B. W. om voorloopige concessie te verleenen, hierop in stemming ge bracht wordt met algemeene stemmen aange nomen. De heer Keesom verlaat de vergadering. Nadat nog besloten is, dat door B. W. de onderhandelingen met de concessionaris zullen worden gevoerd en de Voorz. nog heeft mede gedeeld, dat nieuwe aanbestedingsvoorwaarden voor den Burgwal weldra door de desbetreffende commissie zullen worden ingeleverd, sluit de Voorz. de vergadering. De heer C. Zijm zegt, dat hij vroeger wel eens heeft gedacht dat f 500 voor een jong onderwijzer voldoende was, doch dat hem na onderzoek is gebleken dat dit niet het geval is. Verder wijst hij er op dat de_ on derwijzerswoning te Oudeschila wordt geschat op f 100 huurwaarde, hetgeen z,i. f 150 moest zijn. De Voorz. zegt dat dit meer behoort bij de pensioens regeling. Tegemoetkoming in de huishuur a f 50 te verleenen aan gehuwde onderwijzers wordt voldoende geacht. Verder wordt goedgevonden den onderwijze-s voor het geven van herbalingsonderwijs 75 cent per lesuur te betalen. Volgens de wet behoeft, dit onderwijs ech ter niet voor 1 Nov. 1902 een aanvang te nemen, bo vendien kan een deel der gelden er voor besteed, weer worden teruggekregen uit te bcfTen schoolgelden. Indien bij vacature blijkt, dat voor bet minimum salaris geen of geen geschikte sollicitanten zich aan melden kan dit worden verhoogd, voor meerdere dienst jaren wordt dan echter niet hooger gegaan dan het daarvoor gestelde minimum, zoodat de benoemde tijde lijk een te hoog traktement verkrijgt en niet voor alt ijd. Betaling geschiedt maandelijks. Bij overlijden wordt het traktement uitbetaald tot de le van het volgende kwartaal. De thans reeds in functie zijnden worden niet ver laagd, al zouden ze volgens deze verordening ook minder salaris nvoeten genieten. Indien sommige traktementen meer dan f 150 moeten worden verhoogd, gaat met 1 •Tan. 1902 die verhooging in met f 150 en op 1 Jan. 1903. met het restant. Met algemeene stemmen wordt die verordening goedgekeurd. Naar aanleiding van de bovengen, opmerking omtrent de taxatie van bet huis van den heer Muiier ontspon zich hierop eonige discussie. Blijkbaar was men wel genegen die ter wille van den heer Muller cenigszins le verhoogen, doch men meende dan ook de andere huizen hooger te moeten schatten, terwijl naar de Voorz. meende de huizen vrij goed waren geschat en men op die wijze feitelijk het rijk ging bcnadeclen. Ten slotte wordt aan B. W. opgedragen een nader onderzoek in te stellen. Aanbieding Gemeen te-begroot i?ig. De begrooting had tot eindcijfer f 59567,96'en wordt volgens gewoonte gesteld in handen van een commissie van onderzoek waarvoor worden benoemd de heeren Koning, Bakker en Keesom. die deze benoeming aan nemen, tevens zal de begroeting ter inzage liggen en bij de leden van den llaad circulcercn, om daarna over ongeveer 14 dagen zoo mogelijk te worden behandeld. Verzoek van It. F'. Keijser z. en D. Kcijser Cz. om grond in erfpacht op hei haventerrein. Door adressanten wordt veizocht in erfpacht een strook grond van 5 11. breedte voor het pakhuis vroe ger van den heer G. K. Brouwer, waarvan adressanten voor '/i3 eigenaar zijn geworden en hetwelk zij wcnschen te verbouwen en vergrooten en gebruiken voor graan- pakhuis en later ten aeele voor industrieele doeleinden. B. W. stellen voor zich te houden aan het eenmaal genomen besluit om geen grond in erfpacht meer te geven op het haventerrein, de Voors, merkt tevens nog op, dat op die plaats meermalen reeds nu gebrek aan ruimte is, hetwelk door toestaan van het verzoek nog zou vermeerderen. Na eenlge discussie wordt het voorstel van B. W. in stemming gebracht en aangenomen met 8 tegen 3 stemmen, legen stemden de heeren Lap en Zijm, terwijl de heer Dros zich buiten stemming hield. De Voor?, merkt op dat B. W. wanneer iets aan hun college wordt in handen gesteld ter line van preadvies, gewoonlijk in de volgende vergadering sehrif- ielijk dit advies uitbrengen. Van deze gewoonte werd echter voor deze keer afgeweken. Naar genoemd col- lcgic meent staan nl. het adres Boon c,s. en de aanvragp cuncessie tram in zeer nauw verbant! en dienen dus tegelijk te worden behandeld. B. W. hebben die zaken dan ook zeer rijpelijk overdacht en besproken en zijn tot de overtuiging gekomen, dal in de eerste plaa s dient te worden uitgemaakt wat is bet meest in 't algemeen belang, de verkorte weg die ongeveer 1300 M. korter is dan de bestaande, of de tram, en ilVen W. zijn van meening dat de tram van de haven naar den Burg en de Waal meer is in 't algemeen belang. Wanneer de tram er is zal zeker een groot deel der vrachtgoederen er mee worden vervoerd, waar door het vervoer iangs den Schilderweg veel minder zal worden en de behoefte aan een verkorten weg minder zal worden gevoeld waarschijnlijk Wanneer terder de verharding der 5 wegen waa voor reeds de noodigc onderhandelingen worden gedaan is geschied, zal b v. ook langs den Znid-halïelcr weg veel worden vervoerd, dat naar den Hoorn enz. moet en thans langs den Schilderweg gaat. Wannet-r verder de tram er is en het mocht blijken, dat de verkorte weg noodigwns kan die evengoed worden aangelegd, wanneer cclilci de weg eerst wordt aangelegd, dan kan spr. beslist in deze openbare vergadering verklaren, dat door den beer De Leeuw tic aangevraagde concessie wordt ingetrokken. Meermalen was reeds concessie aangevraagd, doch die aanvragen bleken niet met ernst te zij-u gedaan, nu echter is de aanvrage blijkbaar ernstig gemeend en tic conditiën zijn voor de gemeente uiterst gunstig. Beweerd wordt in de tram zit de toekomst van vele gemeenten, wellicht zit die ook in de tram voor onze gemeente. We zijn nu in de gelegenheid voor een koopje er een te krijgen. Mocht blijken dat de tram geen levensvatbaarheid heeft, dan is tie grond er reeds voor een verkorten weg, Bcsiist men ten gunste van den weg, dan komt er geen train, is men voorde tram dan is de weg niet geheel van den haan. Ook de liuanciccle draagkracht van de gemeente is zeker geen geringe factor in deze zaak. llcn bedenke flat men reeds bezig is met plannen voor beharding buurtwegen, rioleering Burgwal enz. en dat voor den weg eene groote gcldleci iug zou moeten worden ge sloten. Al ware liet ook dat bet grootste deel van de inwoners van Texel iets wensebten, dan nog zou de Baad verplicht zijn de linancicelc gevolgen goed onder de oogen te zien en als die te bezwarend bleken er niet op" in te gaan. Er dient eerst te worden uitgemaakt wat gewensebt wordt, weg of tram, daarna kunnen 15 W. een onderzoek instellen. B. en W. stellen voor om den heer De Leojiw eene voorloopige concessie te verleenen voor een half jaar en de adressen voor den verkorten weg ter zijde te leggen, om er zoo dit later noodig blijkt, nader over te beschikken. Tot aanvulling van het gesprokene wordt door den Wethouder C. 'Kcijser Pz. er nog op gewezen dat de Voorz. heeft verzuimd te wijzen op de groote vermin- cering van vrachten over don schilderweg indien een maal de weg UudeschildWaal zal zijn bebard. De heer Keesom zou er voor zijn in ieder geval een breetlc strook grinds te onteigenen. Do heer Mets acht 6 maanden tijds voor de voorloo pige concessie ruimschoots voldoende en aangezien ook B. en W. dit gevoelen zijn toegedaan wordt het voor stel in dien zin gewijzigd. De heer Dros zegt verwacht te hebben dat door 15. en W. een nader onderzoek zou zijn ingesteld omtrent de voordeden gelegen in bet bezit van een verkorten weg. Spr. zelf heelt daarvoor eenigc berekeningen ge maakt, waaruit, blijkt dat de weg ongeveer 1400 M. tl i. ongeveer l/3 korter wordt dan do bestaande weg over de hoogte. De nieuwe weg zal naar raming kosten f 30000, waarvan dan een rente zal moeten worden betaald a 4 's jaars f 121 0. Per vracht zal vermoe delijk '/3 minder moeten worden betaald. Naar gis worden jaarlijks 12000 vrachten er langs gevoerd en zal elke vracht thans op f 1,50 stellende dus jaarlijks f 6000 worden uitgewonnen. Voor het vervoer van vee en voor voetgangers zal de weg een groot gemak oplccrcn. In vergelijking met den Wauldrrweg welks onder houd nu jaarlijks ongeveer f 600 kost, kost tie weg over de hoogte tot rlcii dijk thans jairlijkseh f 1200, dus juist de rente voor het lienoodigde kapitaal voor tien weg, terwijl naar beweerd wordt het onderhoud van een straatweg zeer weinig kost. Geld is er voor de gemeente wel In krijgen. Door den heer P. Kcijser wordt opgemerkt, dat tie laatstgen. bewering geen st-eckhoudt, want dat op zulk een lossen ondergrond bij eenig vervoer van betcekcnis de weg zeker wel 2 maal 's jaurs in liet begin moet worden verlegd en dus veel zal kosten aan onderhoud Als voorbeeld wordt gewezen op een stukje keiweg bij n't geslicht"Volgons spr. zou de Baad de Ge meente een groote ramp bezorgen door de tram af te wijzen en den weg te verkiezen. Do heer Dros zegt, niet tegen den tram tc zijn, doch te wenschcn dat ook naar de voordeden van den weg onderzoek wordt gedaan. De lieer C. Keijser Pz. vraagt waar de. Gemeente het geld moet halen, indien na 10 jaren de weg ver sleten is en geeft verder den lieer Dros ten antwoord, dat al is vöorloopig «onecssic verleend, evengoed naar den weg kan worden onderzocht. De voorz. wijst er op, flat do lieer Dros telkens ti r .g komt op liet onderzoek naar het voordeel van den weg, doch oek de tram geeft voor Texel groole voordcelen. Trams worden van hoogerhandgewoonlijk gesteund, wanneer men echter bij Bijk en Provincie zou aankloppen voor den weg kon er wel eens op worden gewezen, dat he van te lokaal belang is en vooral als men weet, dat gunstige voorwaarden voor een tram zijn afgewezen. De heer Dros wijst er verder op dat het adressanten blijkbaar te doen is om met de tram te kunnen con- curreeren, indien dezn zijn tarief te hoog mocht maken van daar dat men tevreden is voorloopig met een zand weg, terwijl het de ondernemers Tan de tram blijkjbaar te doen is alle eonourentie tc waren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1901 | | pagina 9