N°. 1601.
Zondag 14 December.
A0. 1902.
Nieuws- en
Advertentieblad.
Binnenland.
Dit blad verschflnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Advertentiën vóór 10 nor op den dag der uitgave
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANQ-EVELD DE ROOLJ, Parkstraat, Bueg op Tbxel
GEVONDEN VOORWERPEN.
TEXEL, 13 December 1902.
Van onderstaand artikeltje, toegezonden
aan een der dagbladen, werd ons welwillend
afschrift verleend tot opname in ons blad.
DOOR IJS INGESLOTEN.
Texel, December 1902. 't Is volop win
ter. Dat is zeker geen nieuwigheid, wan
neer ik dit neerschrijf, want 't zal bij U in
de hoofdstad des Rijks wel niet veel anders
zijn, ook daar gevoelt men zeker wel de
koude en de ongemakken welke het winter
weder met zich brengt, maar toch is dat
niet te vergelijken met de ongemakken welke
de winter voor ons, eilandbewoners alzoo
bezorgt.
Dat geldt evenwel niet voor allen; voor
velen is enkel de koude temporatuur het
ongemak van den winter, plus moeilijk to
begane wegen, als ook eene mogelijke prijs-
verhooging van levensbenoodigdheden, indien
men daarvan niet bijtijds een goeden inslag
heeft kunnen doen - overigens heeft de win
ter voor hen die ik bedoelde, slechts deze
schaduwzijde, dat het gestaakt verkeer van
vreemdelingen een zekere stilte teweegbrengt.
„Texel door ijs ingesloten", is voor hen dan
ook volstrekt geen benauwend denkbeeld.
Doch dat is niet voor allen zoo;—behalve
de categorie personen, welke ik hierboven
schetste, zijn er tal van anderen, voor wien
het „ingesloten door het ijs" inderdaad een
zeer groot ongemak is. Niet in dien geest
zooals wellicht velen uwer lezers, welke
steeds aan den vasten wal gewoon zijn, zich
dat „ingesloten door het ijs" wellicht zouden
denken als zouden b.v. de ijsschotsen om
het hoekje van de deur liggen, neen, die
gedachte zou wel wat overdreven zijn, maar
het verbreken der communicatie, tot zelfs
het postverkeer, dat bevat het grootste on
gerief en dat is waarlijk erger dan men wel
vermoedt voor mannen van zaken, voor amb
tenaren en voor allen, die öf bloedverwanten
aan den vasten wal hebben öf op andere
wijze daarmede in betrekking staan, voor
hen is het „ingesloten door ijs" wel eens een
benauwende gedachte.
En zulk een toestand viel als Sint Nico-
laas-surprise ons dit jaar ten deel
't Was Vrijdagmorgen, de vijfde van Win
termaand, toen den volke werd verkondigd,
dat de stoomboot „Ada" hair dienst moest
staken, tengevolge het ijs; die tijding viel
nog kouder op het lijf dan de koude alreeds
was, want dat beteekende de eenige com
municatie verbroken, en wat dat wil zeggen
daarvan kan ieder lezer zich zeker wel een
denkbeeld maken, temeer als men weet, dat
reeds de invallende winter van medio Novem
ber, ons beroofde van elke aanvoer per gewone
scheepsgelegenheid, van levensbenoodigdhe
den, etc., welke tot vulling der voorraadschu
ren nog zoo dringend noodig was.
Van dien dag af (Vrijdag) wordt de com
municatie per ijsvlet onderhouden, voorna
melijk ten dienste der posterijen, van welke
gelegenheid particulieren ook wel eens kunnen
profiteeren en dat dan ook wel doen, niet
tegenstaande de groote kosten welke daar
van het gevolg zijn.
Toch, hoe goed de flinke bemanning van
de ijsvlet zich weert, weet het meermalen
te gebeuren dat een geheele dag, somtijds
in twee dagen ('t heeft nog wel eens langer
geduurd) ons geen postverzending bereikte,
en zoo was het ook nu alreeds in den aan
vang van Wintermaand.
Beroerde toestand, zult ge wellicht zeggen,
en dan hebt ge de toestand met goede woorden
geschetst.
Doch wat daartegen te doen
Een verbeterde communicatie in het leven
roepen.
Of daartoe gelegenheid bestaat? Ik bon
geen man die in deze als specialiteit zou
willen gelden, doch iemand met een gewoon
leekenverstand, en dan zou ik zoo meenen
dat een kortere verbinding van de vaart
per stoomboot, dan tot heden geschiedt, daar
aan alreeds veel ten goede zou komen. Bij
de dienst met de ijsvlet zoekt men den kortst
mogelijken afstand, en steekt men af vanaf
het Horntje, hetwelk in lijnrechte verbinding
met den Helder, in gewone omstandigheden
wellicht een kwart uur zal vorderen, bij ijs
gang natuurlijk veel meer.
De gewone dienst met de „Ada", traject
Holder-Oudescliild, vordert gemeenlijk 40
minuten, dat geeft dus aanmerkelijk verschil,
waarbij nog komt, dat, hoe flink de beman
ning der boot ook mag wezen, de communi
catie op die route eerder zal zijn gestremd
dan eene eventueele dienstlijn vanaf het
Horntje naar den Helder.
Gjj vindt het dwaas en vraagt wellicht,
waarom wordt dan niet van de kortere maar
wel van die langere lijn gebruik gemaakt?
Och, zeer eenvoudig, voor die kortere route
vindt de boot geen aanlegplaats, voor de lan
gere lijn te Oudeschild eene haven, die echter
altijd en immer wordt uitgekreten, als te
zijn een onding, geheel onvoldoende, te klein
voor onze uitgebreide visschersvloot, vaak te
ondiep voor groote vaartuigen.
Opzichtens die haven hoort men dan ook
steeds klaagliederen en wordt met de Gemeen
te vaak Rijk en Provincie te hulp geroepen
tot verbetering van den onhoudbaren toe
stand. Bij meer dan eene gelegenheid laat
Rijk of Provincie zich dan wel eens verbidden
en dan gaat men volijverig aan het werk,
op dezelfde wijze als iemand doet die een
oud ondoelmatig gebouw bezit, om door een
plankje hier, een steentje daar, een verfje en
zoo meer, daaraan een meer comfortabel aan
zien te geven, zonder dat evenwel het dege
lijke, het practische er iets op verbetert.
Zoo iets kan men zich nu denken van een
schacheraar in huizen, waartegen de wet
somtijds nog zou waken, maar dat dezelfde
tactiek wordt gevolgd door administratieve
lichamen, dat is toch zeker wel wat gek.
Ge vindt zulks wellicht ook vreemd doch
laat ik U inlichten, dat, naar men beweert,
op de bestaande haven nog steeds eenige
schuld ligt, tengevolge waarvan niemand
dezelve wil naasten, bevreesd dat daarmede
ook de bestaande schuld zou worden genaast,
en zoo blijft men maar steeds aan het prut
sen en nog niet eens half werk doen, ten
nadeele van de bevolking van een eiland dat
niet de minste van onze eilanden is en op
verschillend gebied waarlijk niet onbeteeke-
nend. Veel kleinere eilanden zijn bedacht
met rijkshavens, flink en afdoend ingericht,
en hier sukkelt men metternauwernood
half werk.
Geen wonder, dat men ook hier wil afstu
ren op het bekomen van eene flinke Rijks
haven en zou men daardoor eene kortere
route kunnen bewerkstelligen, 'k zou meenen
we zouden daarmee zeer zijn gebaat.
Allicht dat een ondernemend man, wanneer
de bestaande of een andere goede stoomboot-
dienst naar die verkorte route werd verlegd,
zich zou aangorden om van daar uit eene
tramlijn in het leven te roepen naar het
1 hoofddorp, hetgeen door de mogelijk niet zoo
groete kosten voor landonteigening zeker nog
wel loonend zou zijn, temeei daar een moge
lijk veelvuldiger en drukker verkeer zulks
zeer in de hand zou werken. En daar moet
het op aan in onzen tijd De totstandkoming
van havens, tramwegen, sluizen en dergelijken
wordt door Rijk en Provincie allerwege in
de hand gewerkt waar daaraan behoefte
heet te bestaan, en wij leven hier ten dien
opzichte nog weinig beter dan een kwart
eeuw geleden, 't Is treurig maar waar.
Die desolate toestand houdt alles tegen,
niet slechts de gewone gang van zaken, doch
't houdt ook tegen de oprichting van fabrie
ken en dergelijke ondernemingen, waarvoor
op ons eiland zooveel terrein beschikbaar is.
Wie zal zich aangorden om in deze eens
een krachtig woord mede te spreken
Naar uit achterstaande advertentie zal
blijken, zal de werkverschaffing, uitgaande
van de Tex. IJsclub, Maandag a. s. worden
aangevangen. Dat in verband daarmede de
ingezetenen zullen worden uitgenoodigd hunne
flnancieele steun te verleenen, vermeldt de
zelfde advertentie Wij meenen daarop
bijzonder de aandacht te mogen vestigen,
opdat de commissie een welwillend gehoor
moge vinden, wanneer zij eerstdaags bij de
goê gemeente zal aankloppen om den ge-
wenschten steun.
Aan dit bericht kunnen wij nog toevoegen
dat het bestuur der IJsclub voornemens is
binnen eenige dagen een wedstrijd op schaat«
sen te organiseeren,
TEXELSCHE COURANT.
Abonnementsprijs per 3 maanden
Voor den Burg 30 Cts. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere
landen met verhooging der porto's.
Prigs der Advertentiën
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Cts.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
Gedeponeerd ten Raadbuize een pelerine en
twee zwarte gebreide hinder wantjes.
Besmettelijke ziekte Roodvonk.
De BURGEMEESTER van Texel
Kennisgenomen hebbende van het feit, dat
zich in deze Gemeente verscheidene gevallen
van Roodvonk hebben voorgedaan
Geeft den ingezetenen in ernstige overweging
ter zoo mogelijke voorkoming van verdere ver
spreiding dier besmettelijke ziekte, het binnen
treden van besmette woningen en het in aanraking
komen met voorwerpen af komstig uit clie ivonin-
gen zoo veel mogelijk te vermijden en verder om
melk voor het gebruik goed te koken.
Wordende hierbij tevens de aandacht gevestigd
op art. 8 der wet van 4 Dcc 1872 Stbl. 134,
en daarvan in het bijzonder de laatste alinea,
luidende art. 8 als volgt:
„Het is verboden, lijders aan eene besmet
telijke ziekte te vervoeren, of te doen ver
boeren, behalve in de gevallen in deze wet
„aangewezenzich, daaraan lijdende, naar
„eene andere plaats te begeven voorwerpen
„die in aanraking waren met lijders of over
ledenen aan eene besmettelijke ziekte of
„daarvan afkomstig, te vervoeren, te doen
„vervoeren, ten geschenke ol in gebruik te
„of te doen nemen, tenzij na ontsmetting vol-
„gens art. 25: door onvoorzichtigheid of achte-
loosheid gevaar van besmettingdat voorzien
kon worden, voor anderen te doen ontstaan
Overtreding van art. 8 wordt gestraft met
geldboete van ten hoogste f25,ofmetgevan-
gonisstraf van ten hoogste drie dagen.
Texel, 28 November 1902.
Do Burgemeester voornoemd,
H. W. DE JONCUEERE.
R A A D S V E R G A I) ERIN G.
De BURGEMEESTER der Gemeente Texel:
Gelet op art. 41 der Gemeentewet;
Brengt, naar aanleiding daarvan, ter kennis
van de ingezetenen, dat eene vergadering van
den Raad door hem is belegd op Woensdag,
den 17 December 1902,'s morgens lO'/aureninde
daarvoor bestemde zaal ten Raadbuize dezer
Gemeente.
Texel, 13 December 1902.
De Burgemeester van Texel,
H. W. DE JONCHEERE.
Tc behandelen onderwerpen:
I. Mededeelingen. Ingekomen stukken.
II. Benoeming 2 loden en 1 regentes Alge
meen Armbestuur (periodieke altreding.)
III. Benoeming 2 regenten en 1 regentes Alge
meen Weeshuis (periodieke altreding.)
I\. Suppletoire begrooting dienst 1903.
V, Suppletoir kohier Hondenbelasting dienst
1902.