N°. 1843. Donderdag 11 Mei 1905. 18de Jaargang.
Nieuws- en
Advertentieblad.
Binnenland.
Oit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGEVELD DE ROOIJ, Parkstraat Bübg opTeql
RAADSVERGADERING.
De Burgemeester der Gemeente Texel;
Gelet op art. 41 der Gemeentewet
Brengt naar aanleiding daarvan, ter kennis
van de ingezetenen, dat eene vergadering van
den Gemeenteraad is belegd op Zaterdag den
13 Mei 1905, des vóórmiddags te 10'A uren
in de daarvoor bestemde zaal ten Raadhuize
dezer Gemeente.
Texel, den 9 Mei 1905.
De Burgemeester van Texel,
F. KEIJSER L.-B.
Te behandelen onderwerpen
VERJARING VAN VORDERINGEN.
Burgemeester en Wethouders der Gemeente
Texel brengen belanghebbenden in herinnering,
dat alle vorderingen ten laste van het Rijk, de
Provincie en de Gemeente, over het dienstjaar
1904 vóór of op den laatsten Juni aanstaande,
bij de besturen en de ambtenaren, die het aan
gaat, moeten zijn ingediend. Alle op dien ter
mijn niet-ingediende vorderingen worden voor
VERJAARD en VERNIETIGD gehoudeD.
Voorts worden belanghebbenden verzocht
niet den uitersten termijn af te wachten, maar
de indiening der bewijsstukken zooveel mogelijk
te bespoedigen.
Texel, den 9 Mei 1905.
Burgem. en Wetb. voornoemd,
F. KEIJSER, Lo.B.
RUI BIN G, Secrs.
TEXEL, 10 Mei 1905.
Nog eens de voorgestelde verandering van
den Stoombootdienet.
„Onnoodig," zullen velen zeggen, „om daarop
nog eens terug te komen."
Wij zijn het met die zoo spreken volkomen
eens, en dat we het nu toch doen is niet
een bijzondere liefhebberij om daarop nog
eens na te kauwen, doch wel naar aanleiding
van een bezoek hetwelk wij mochten ODt-
vangen, (wel niet officieel van den ondernemer
maar toch mogelijk wel officieus) in zake den
afloop van het voorstel tot dienstverandering,
tengevolgede daartegen ingebrachte bezwaren.
Wij schreven daarover in ons nummer van
4 Mei dat wij reden tot tevredenheid konden
hebben over de wijze waarop in het post
verkeer wordt voorzien, doch wezen ook op
de teleurstelling voor sommigen door opheffing
van de dienst 11.15 van Texel en 12.05 van
Helder.
Aan het slot van dat opstelletje werd door
ons gezegd
,Was de dienst er eene, aangelegd door het
Rijk, voor het postverkeer en in het belang
"der eilandbewoners, zooals het eigenlijk be-
„hoorde te wezen, of werd de dienst geëx
ploiteerd door de Gemeente, wat ook zou
"kunnen zijn, men zou allicht eenige eischen
„kunnen stellen, doch nu 't eene particuliere
„onderneming is, heeft men zich te houden
„aan de beslissing van den ondernemer."
Onze bezoeker meende tegen die laatste
opmerking in verzet te moeten komen, er op
wijzende dat niet door den ondernemer van
den dienst, doch vanwege het postbeheer in
deze wordt beslist.
Het gelukte ons onzen bezoeker duidelijk
te maken dat onze opmerking niet betrof
de dienst welke aan de postverzending wordt
dienstbaar gemaakt, doch wel de thans ver
vallen dienst, welke van hier nog al veel
malen voor het vervoer van vee gebruikt
werd en welke dienst te 12,05 van Helder
zulk eene uitnemende gelegenheid bood tot
een bezoek aan het eiland, voor personen
van elders die gebruik maakten van den
sneltrein te 11.20 te Helder aankomende van
Amsterdam, Haarlem en wellicht nog verder
gelegen plaatsen.
Of ons betoog aanleiding zal kunnen geven
dat deze dienst weder zal worden iDgelegd,
wagen wij niet te melden, doch tusschen de
regels doorlezende, zooals men wel eens zegt,
meenen wij dat dit niet geheel is uitgesloten.
In het verder gesprek merkte onze bezoeker
op, dat men er zich over verwonderd had
dat tegen de voorgestelde dienstwijziging be
zwaren waren ingebracht, men had zulks niet
verwacht.
(Die opmerking verwondert ons niet zoo
heel erg. Te Alkmaar, of waar ook elders
waar men aan den lijn ligt, kan men zich
vaak geen denkbeeld maken van het tijdver
lies dat men heeft, waar die lijn eerst kan
worden bereikt na een voorafgaande tocht
per boot, zooals van hier, en waardoor men
in zooveel ongunstiger conditie verkeerd, dat
slechts door een vroeger verkeer kan worden
ondervangen.)
Wat het personenverkeei betreft, gaven
wij ten antwoord, zou de voorgestelde dienst
wijziging zeker geen oppositie hebben uitge
lokt, omdat dan de eerste dienst van hier
voldoende aansluiting biedt met den sneltrein
te 7,40 van Helder vertrekkend, doch voor
postverzending wordt van dien trein geen
gebruik gemaakt (voor den Helder wellicht
ook minder noodig) en daarom was het ver-
'voer der post met de boot 4,15 op den eersten
trein, moeielijk te missen. Door 't naast
elkander plaatsen der verschillende uren yan
aankomst der post te Amsterdam, n.l. te i
8,03 of te 11,24, toonden wij onzen bezoeker
meer duidelijk aan het ongerief door het ver
vallen der eerste dienst van de boot, welk
ongerief dan ook door hem niet werd ontkend.
Bij den Zondagdienst wordt die toestand nog
(ongunstiger).
Doch wanneer nu de 'sneltrein de post
mede nam? was des bezoekers vraag.
Wij gaven als onze meening te kennen,
dat in dat geval er wellicht weinig of geon
oppositie tegen de voorgestelde dienstwijziging
zou zijn geweest, omdat, "zou men allicht voor
den zomer daardoor in iets ongunstiger con
ditie komen, daartegenover zou staan dat
voor den winter een gunstiger toestand werd
verkregen.
Het onderhoud was hiermede geëindigd.
Het gesprokene heeft op ons den indruk
gemaakt dat de voorgestelde dienstwijziging
meer ten doel had de dienst voor de beman
ning der stoomboot minder moeielijk te doen
zijn, (zeer lofwaardig), omdat zooals dezelve
nu is, de dagtaak te lang is en een dubbel
personeel zou eischen, hetgeen financieel
zeker niet onbeteekenend is. De uren tus
schen aankomst tweede en afvaart derde boot
bieden nu een geschikten rusttijd.
Wij hebben hieraan verder niets toe te
voegen en kunnen slechts betreuren dat ver
kregen voorrechten moesten worden ingekort,
om welke reden dan ook, zulks moest in
onzen tijd niet plaats hebben; geen ver
mindering doch voortdurende verbetering en
vermeerdering van de gemeenschapsmiddelen,
is een eisch des tijds.
Maandag werd alhier de vanwege de
„Provinciale commissie tot bevordering van
de veefokkerij in Noord-Holland," uitgeschre
ven keuring van stieren gehouden.
Aangeboden werden 10 éénjarige en 3
twee-jarige Stieren.
Voor de eerste categorie (een-jarige) werd
de le premie, f 50, toegewezen aan den stier
van dhr. C. Kievit, Oorsprongde tweede pre
mie f 20, aan die van dhr. Jac. Bakker, Rorgen.
Voor de 2de categorie, (twee-jarige) viel de
eerste premie, f 50, ten deel aan den stier
van dhr. K. Mantje, hofstee Rembrand de
tweede premie f 20, aan die van dhr. D.
Boerhorst, de Kamp.
Als keurmeesters fungeerden de heeren
H. W. Keesom, Leo Koning en A. Breesnee.
Maandag waren ter markt aangevoerd
2 paarden, 17 Stieren en koeien, 2 kalveren
15 nucht. kalveren, 2 schapen, 23 lammeren,
47 biggen, 1 geit.
De prijzen waren voor paarden f 100 125,
Koeien f 145 175; Kalveren f 65 a 75;
nucht. kalveren f 10 a 18 Schapen f 18 h
22lammeren f 12 a 14,50biggen f 11 a
13,50. Geit f 8.-
De handel was onbeduidend.
Van 2 tot en met 8 Mei werden van
hier uitgevoerd 133 koeien, 38 kalveren, 30
lammeren, 1 schaap en 37 varkens.
Oudesohild, 9 Mei. De jongste berichten
der bergers van hier, die bij de stoomboot
„Alba," nabij Zandvoort werkzaam zijn, lui
den gunstiger wat de kans van afbrengen
der boot betreft, 't Komt nu vooral op
gunstig weer aan, om bij dit werk goed te
slagen. Mocht het afbrengen der „Alba"
gelukken, dan zou dit een zeer gewenscht
voordeel opleveren voor de bergers.
Omtrent de ansjovisvisschers van hier,
die zich op de Zuiderzee bevinden, komen nog
geen gunstige berichten in. Aangezien 't
echter nog vroeg in den tijd is, heeft men
alle hoop, dat de vangst heter zal worden.
Den Hooen, 9 Mei. Bij de behandeling van
een der zinkstokken aan 'tHorntje, had een
der werklieden, T. K. van hier, het ongeluk
een zijner vingers zoodanig te beknijpen, dat
geneeskundige hulp moest worden ingeroepen.
Zou hier de ongevallenwet van toepas
sing zijn
Vlieland. De jaarvergadering der aandeel
houders van het Zeebad Vlieland had dezer
dagen plaats.
Uit het verslag door Directeuren uitgebracht
bleek vooruitgang.
De Balans en de Winst- en Verliesrekening
werden goedgekeurd.
De heer K Raap werd tot commissaris
gekozen, in de plaats van den heer Van dei-
Ree, die bij zijn vertrek naar Dieren voor
zijne functie bedankte.
Herkozen werd als zoodanig de heer W.
J. van Rossum.
Herkozen als directeur werd de heer J.
Zeylemaker.
De opening der badplaats werd bepaald
op 18 Juni; met het oog op het tienjarig
bestaan zal aan deze opening eenige feeste
lijkheid worden gegeven, waarover het bestuur
nader zal beraadslagen.
Automobielen bij het Leger.
De minister van oorlog heeft machtiging
gegeven om bij de aanstaande najaarsma-
nouvres een ruim gebruik te maken van auto
mobielen, zoowel voor het vervoer van bevel
voerende officieren a!s van verpleginesbe-
hoeiten.
Naar verluidt ligt bet in het voornemen
om, als de uitslag meevalt, geleidelijk der
gelijke vervoermiddelen voor 's Rijks rekening
aan te schaffen. („De Kamp.")
TEXELSOHE COURANT.
Abonnementsprijs per 3 maanden
Voor den Burg 30 Cta. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cta. Naar Amerika en andere
landen met Yerhooging der porto's.
Prys der Advertentiin
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Ct».
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
I. Mededeelingen Ingekomen stukken.
II. Rapport onderzoek rekening Algemeen Weesb uis 1004
III. Idem begrooting Algemeen Weeshuis 1905.
IV. Begrooting onderhoudskosten Waalderweg 1906.
V. Benoeming Lid Algemeen Armbestuur.
VI. Benoeming Ambtenaar van den Burgerlijken Stand.
VIL Wijziging besluit regelende de verdeeling der
werkzaamheden tusschen de Ambtenaren van den
Burgerlijken Stand.
VIII. Vaststelling verordening bedoeld bij art. 11 der
Drankwet.
IX. Aanbieding Gemeenteverslag.
X.' Vaststelling kobier Schoolgeld 2e kwartaal 1905.
XI. Benoeming Commissie voor onderzoek reclames
Hoofdelijken Omslag.
XII. Verzoeken om afschrijving van Hoofdelijken
Omslag.