N°. 1843. Donderdag 11 Mei 1905. 18de Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad. Binnenland. Oit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond. Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LANGEVELD DE ROOIJ, Parkstraat Bübg opTeql RAADSVERGADERING. De Burgemeester der Gemeente Texel; Gelet op art. 41 der Gemeentewet Brengt naar aanleiding daarvan, ter kennis van de ingezetenen, dat eene vergadering van den Gemeenteraad is belegd op Zaterdag den 13 Mei 1905, des vóórmiddags te 10'A uren in de daarvoor bestemde zaal ten Raadhuize dezer Gemeente. Texel, den 9 Mei 1905. De Burgemeester van Texel, F. KEIJSER L.-B. Te behandelen onderwerpen VERJARING VAN VORDERINGEN. Burgemeester en Wethouders der Gemeente Texel brengen belanghebbenden in herinnering, dat alle vorderingen ten laste van het Rijk, de Provincie en de Gemeente, over het dienstjaar 1904 vóór of op den laatsten Juni aanstaande, bij de besturen en de ambtenaren, die het aan gaat, moeten zijn ingediend. Alle op dien ter mijn niet-ingediende vorderingen worden voor VERJAARD en VERNIETIGD gehoudeD. Voorts worden belanghebbenden verzocht niet den uitersten termijn af te wachten, maar de indiening der bewijsstukken zooveel mogelijk te bespoedigen. Texel, den 9 Mei 1905. Burgem. en Wetb. voornoemd, F. KEIJSER, Lo.B. RUI BIN G, Secrs. TEXEL, 10 Mei 1905. Nog eens de voorgestelde verandering van den Stoombootdienet. „Onnoodig," zullen velen zeggen, „om daarop nog eens terug te komen." Wij zijn het met die zoo spreken volkomen eens, en dat we het nu toch doen is niet een bijzondere liefhebberij om daarop nog eens na te kauwen, doch wel naar aanleiding van een bezoek hetwelk wij mochten ODt- vangen, (wel niet officieel van den ondernemer maar toch mogelijk wel officieus) in zake den afloop van het voorstel tot dienstverandering, tengevolgede daartegen ingebrachte bezwaren. Wij schreven daarover in ons nummer van 4 Mei dat wij reden tot tevredenheid konden hebben over de wijze waarop in het post verkeer wordt voorzien, doch wezen ook op de teleurstelling voor sommigen door opheffing van de dienst 11.15 van Texel en 12.05 van Helder. Aan het slot van dat opstelletje werd door ons gezegd ,Was de dienst er eene, aangelegd door het Rijk, voor het postverkeer en in het belang "der eilandbewoners, zooals het eigenlijk be- „hoorde te wezen, of werd de dienst geëx ploiteerd door de Gemeente, wat ook zou "kunnen zijn, men zou allicht eenige eischen „kunnen stellen, doch nu 't eene particuliere „onderneming is, heeft men zich te houden „aan de beslissing van den ondernemer." Onze bezoeker meende tegen die laatste opmerking in verzet te moeten komen, er op wijzende dat niet door den ondernemer van den dienst, doch vanwege het postbeheer in deze wordt beslist. Het gelukte ons onzen bezoeker duidelijk te maken dat onze opmerking niet betrof de dienst welke aan de postverzending wordt dienstbaar gemaakt, doch wel de thans ver vallen dienst, welke van hier nog al veel malen voor het vervoer van vee gebruikt werd en welke dienst te 12,05 van Helder zulk eene uitnemende gelegenheid bood tot een bezoek aan het eiland, voor personen van elders die gebruik maakten van den sneltrein te 11.20 te Helder aankomende van Amsterdam, Haarlem en wellicht nog verder gelegen plaatsen. Of ons betoog aanleiding zal kunnen geven dat deze dienst weder zal worden iDgelegd, wagen wij niet te melden, doch tusschen de regels doorlezende, zooals men wel eens zegt, meenen wij dat dit niet geheel is uitgesloten. In het verder gesprek merkte onze bezoeker op, dat men er zich over verwonderd had dat tegen de voorgestelde dienstwijziging be zwaren waren ingebracht, men had zulks niet verwacht. (Die opmerking verwondert ons niet zoo heel erg. Te Alkmaar, of waar ook elders waar men aan den lijn ligt, kan men zich vaak geen denkbeeld maken van het tijdver lies dat men heeft, waar die lijn eerst kan worden bereikt na een voorafgaande tocht per boot, zooals van hier, en waardoor men in zooveel ongunstiger conditie verkeerd, dat slechts door een vroeger verkeer kan worden ondervangen.) Wat het personenverkeei betreft, gaven wij ten antwoord, zou de voorgestelde dienst wijziging zeker geen oppositie hebben uitge lokt, omdat dan de eerste dienst van hier voldoende aansluiting biedt met den sneltrein te 7,40 van Helder vertrekkend, doch voor postverzending wordt van dien trein geen gebruik gemaakt (voor den Helder wellicht ook minder noodig) en daarom was het ver- 'voer der post met de boot 4,15 op den eersten trein, moeielijk te missen. Door 't naast elkander plaatsen der verschillende uren yan aankomst der post te Amsterdam, n.l. te i 8,03 of te 11,24, toonden wij onzen bezoeker meer duidelijk aan het ongerief door het ver vallen der eerste dienst van de boot, welk ongerief dan ook door hem niet werd ontkend. Bij den Zondagdienst wordt die toestand nog (ongunstiger). Doch wanneer nu de 'sneltrein de post mede nam? was des bezoekers vraag. Wij gaven als onze meening te kennen, dat in dat geval er wellicht weinig of geon oppositie tegen de voorgestelde dienstwijziging zou zijn geweest, omdat, "zou men allicht voor den zomer daardoor in iets ongunstiger con ditie komen, daartegenover zou staan dat voor den winter een gunstiger toestand werd verkregen. Het onderhoud was hiermede geëindigd. Het gesprokene heeft op ons den indruk gemaakt dat de voorgestelde dienstwijziging meer ten doel had de dienst voor de beman ning der stoomboot minder moeielijk te doen zijn, (zeer lofwaardig), omdat zooals dezelve nu is, de dagtaak te lang is en een dubbel personeel zou eischen, hetgeen financieel zeker niet onbeteekenend is. De uren tus schen aankomst tweede en afvaart derde boot bieden nu een geschikten rusttijd. Wij hebben hieraan verder niets toe te voegen en kunnen slechts betreuren dat ver kregen voorrechten moesten worden ingekort, om welke reden dan ook, zulks moest in onzen tijd niet plaats hebben; geen ver mindering doch voortdurende verbetering en vermeerdering van de gemeenschapsmiddelen, is een eisch des tijds. Maandag werd alhier de vanwege de „Provinciale commissie tot bevordering van de veefokkerij in Noord-Holland," uitgeschre ven keuring van stieren gehouden. Aangeboden werden 10 éénjarige en 3 twee-jarige Stieren. Voor de eerste categorie (een-jarige) werd de le premie, f 50, toegewezen aan den stier van dhr. C. Kievit, Oorsprongde tweede pre mie f 20, aan die van dhr. Jac. Bakker, Rorgen. Voor de 2de categorie, (twee-jarige) viel de eerste premie, f 50, ten deel aan den stier van dhr. K. Mantje, hofstee Rembrand de tweede premie f 20, aan die van dhr. D. Boerhorst, de Kamp. Als keurmeesters fungeerden de heeren H. W. Keesom, Leo Koning en A. Breesnee. Maandag waren ter markt aangevoerd 2 paarden, 17 Stieren en koeien, 2 kalveren 15 nucht. kalveren, 2 schapen, 23 lammeren, 47 biggen, 1 geit. De prijzen waren voor paarden f 100 125, Koeien f 145 175; Kalveren f 65 a 75; nucht. kalveren f 10 a 18 Schapen f 18 h 22lammeren f 12 a 14,50biggen f 11 a 13,50. Geit f 8.- De handel was onbeduidend. Van 2 tot en met 8 Mei werden van hier uitgevoerd 133 koeien, 38 kalveren, 30 lammeren, 1 schaap en 37 varkens. Oudesohild, 9 Mei. De jongste berichten der bergers van hier, die bij de stoomboot „Alba," nabij Zandvoort werkzaam zijn, lui den gunstiger wat de kans van afbrengen der boot betreft, 't Komt nu vooral op gunstig weer aan, om bij dit werk goed te slagen. Mocht het afbrengen der „Alba" gelukken, dan zou dit een zeer gewenscht voordeel opleveren voor de bergers. Omtrent de ansjovisvisschers van hier, die zich op de Zuiderzee bevinden, komen nog geen gunstige berichten in. Aangezien 't echter nog vroeg in den tijd is, heeft men alle hoop, dat de vangst heter zal worden. Den Hooen, 9 Mei. Bij de behandeling van een der zinkstokken aan 'tHorntje, had een der werklieden, T. K. van hier, het ongeluk een zijner vingers zoodanig te beknijpen, dat geneeskundige hulp moest worden ingeroepen. Zou hier de ongevallenwet van toepas sing zijn Vlieland. De jaarvergadering der aandeel houders van het Zeebad Vlieland had dezer dagen plaats. Uit het verslag door Directeuren uitgebracht bleek vooruitgang. De Balans en de Winst- en Verliesrekening werden goedgekeurd. De heer K Raap werd tot commissaris gekozen, in de plaats van den heer Van dei- Ree, die bij zijn vertrek naar Dieren voor zijne functie bedankte. Herkozen werd als zoodanig de heer W. J. van Rossum. Herkozen als directeur werd de heer J. Zeylemaker. De opening der badplaats werd bepaald op 18 Juni; met het oog op het tienjarig bestaan zal aan deze opening eenige feeste lijkheid worden gegeven, waarover het bestuur nader zal beraadslagen. Automobielen bij het Leger. De minister van oorlog heeft machtiging gegeven om bij de aanstaande najaarsma- nouvres een ruim gebruik te maken van auto mobielen, zoowel voor het vervoer van bevel voerende officieren a!s van verpleginesbe- hoeiten. Naar verluidt ligt bet in het voornemen om, als de uitslag meevalt, geleidelijk der gelijke vervoermiddelen voor 's Rijks rekening aan te schaffen. („De Kamp.") TEXELSOHE COURANT. Abonnementsprijs per 3 maanden Voor den Burg 30 Cta. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cta. Naar Amerika en andere landen met Yerhooging der porto's. Prys der Advertentiin Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Ct». Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. I. Mededeelingen Ingekomen stukken. II. Rapport onderzoek rekening Algemeen Weesb uis 1004 III. Idem begrooting Algemeen Weeshuis 1905. IV. Begrooting onderhoudskosten Waalderweg 1906. V. Benoeming Lid Algemeen Armbestuur. VI. Benoeming Ambtenaar van den Burgerlijken Stand. VIL Wijziging besluit regelende de verdeeling der werkzaamheden tusschen de Ambtenaren van den Burgerlijken Stand. VIII. Vaststelling verordening bedoeld bij art. 11 der Drankwet. IX. Aanbieding Gemeenteverslag. X.' Vaststelling kobier Schoolgeld 2e kwartaal 1905. XI. Benoeming Commissie voor onderzoek reclames Hoofdelijken Omslag. XII. Verzoeken om afschrijving van Hoofdelijken Omslag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1905 | | pagina 1