VERSLAG
Vergadering 19 April.
4-
Vergadering 18 Juni.
uan de gehouden Vergaderingen, inzake
de Stoombootuerbinding Texel-Nieuiuediep
u. v.j gehouden 19 April en 18 Juni 1007.
Den 19 April van dit jaar werd in het
café „Den Burg" aan Den Burg alhier
eene bijeenkomst gehouden van verschil
lende daartoe uitgenoodigde ingezetenen.
Door den heer Wagemaker, die deze
bijeenkomst leidde, werd ter sprake ge
bracht de tegenwoordige stoombootdienst
TexelNieuwediep, en gewezen op de
vele klachten welke over dien dienst wor
den geuit, als daar zijn de hooge tarieven
voor het personenvervoer, en het wille
keurige van dat der vrachtgoederen, de
mindere zeewaardigheid der booten en de
inrichtingen van dezen, in geenen deele
voldoende aan billijke eischen, enz. enz.
Met verschillende gegevens toonde spr.
aan, dat de financieele toestand van deze
onderneming een betere toestand zeer
goed mogelijk maakte, welke verbeterin
gen, hoe dikwijls ook gevraagd, steeds af
stuiten op den onwil van de Directie, die
aan de billijke eischen niet slechts niet
voldeed, doch, door een halstarrig stil
zwijgen, meestal deed alsof het publiek bij
haar in generlei tel was.
Na de verschillende klachten uitvoerig
te hebben besproken, doet de Voorz. de
vraag: wat zullen wij hiertegen doen 1
Velen der aanwezigen verduidelijkten
de aangevoerde klachten en voerden ver
schillende bewijzen aan voor de juistheid
er van.
In dien toestand moet verbetering ko
men, was het algemeene oordeel.
Hoe die verbetering aan te brengen,
daarover liepen de meeningen uiteen.
Was volgens sommigen de onderneming
van eene eigene stoombootonderneming
gewenscht, anderen meenden, dat eerst
nog eens met de directie van den bestaan
de stoombootdienst moest worden gespro
ken (ofschoon men daarvan weinig ver
wachte) en de gewenschte verbeteringen
moesten worden gevraagd.
Tot dit laatste werd besloten, en eene
commissie benoemd, die met machtiging
der aanwezigen, zich tot de bedoelde Di
rectie zou wenden en eene conferentie ver
zoeken ten einde met haar van gedachten
te wisselen, de grieven ter kennis te bren
gen en zou aandringen op verbetering.
In die commisie werden benoemd, met
den leider der vergadering den heer Wa
gemaker, de heeren Dr. Over, H. Flens
en H. Haakmantot plaatsvervangers
de heeren Hiddingh en Dikkers.
Als eischen zouden worden gesteld:
Een billijker tarief voor het personen
vervoer.
Idem voor het goederenvervoer.
Het veevervoer zoodanig in te richten
dat daarmede het personenvervoer geen
overlast wordt aangedaan.
Een nieuwe boot, ter vervanging van de
minder zeewaardige „Kampioen", waarin
het publiek geen vertrouwen stelt.
Te zorgen voor voldoende reddingsmid
delen aan boord der stoombooten.
Na goedkeuring en vaststelling van deZe
punten onder bepaling dat de commissie
aan hare lastgevers rapport zoude uitbren
gen van het resultaat harer bemoeiingen,
werd deze bijeenkomst, waarvan voorals
nog geen publiciteit van het besprokene
zou worden gegeven, gesloten.
Tegen Dinsdag 18 Juni werd door de
commissie hierboven bedoeld eene verga
dering uitgeschreven, om het resultaat
harer bemoeiingen aan hare lastgevers
mjede te deelen.
Die vergadering werd bijgewoond door
ruim 40 personen.
De heer Wagemaker fungeerde als
Voorzitter en riep den aanwezigen een
welkom toedaarna deelde spr. mede
met welk doel deze vergadering was bij
eengeroepen, nl. om rapport uit te bren
gen van' hetgeen door de Commissie was
gedaan.
Wij laten dat rapport hier woordelijk
volgen
VERSLAG door de Commissie, bestaande
uit de leden A. Wagemaker, H. Ooer,
H. Haakman en H. Flens, te Texel, als
zoodanig benoemd in eene Vergadering
uan belanghebbende en belangstellende
ingezetenen uan Texel, gehouden op
Vrijdag 19 April 1907,'s auonds 8 uur,
in het Café „Den Burg" te Den Burg
op Texel, ten einde te trachten uer.
betering te bewerkstelligen in den
Stoombootdienst tusschen Texel en
Hieuwediep.
Na Uwe geëerde opdracht aan ons ge
geven in de vergadering d.d. 19 April
1907, hebben wij in Commissie-Vergade
ring, gehouden op Dinsdag 23 April 1907,
de bedoelde zaak „Verbetering Communi
catie-middelen tusschen Texel en Nieuwe
diep", nader besproken, in verband met
het op Uwe Vergadering verhandelde en
de aan ons verstrekte opdracht, waarvan
het resultaat was, dat wij ons d.d. 25
April per brief hebben gewend tot de
Directie van den tegenwoordigen stoom
bootdienst TexelNieuwediep, v.v. direc
teur den Heer Mr. J. P. Bosman, te
Alkmaar, luidende
Texel, 25 April 1907.
WdEdelg. Heeren1
Wij hebben de eer UwEd. te belichten,
dat in eene alhier speciaal belegde ver
gadering, de dringende noodzakelijkheid
is uitgedrukt, dat er verschillende ver
beteringen in den stoombootdienst
tusschen Texel en Nieuwediep (Den
Helder) moeten komen, terwijl onderge-
teekenden in die vergadering zijn be
noemd tot eene Commissie en de
Heeren Mr. W. F. Hiddingh en G. J.
O. D. Dikkers tot plaatsvervangende
Commissieleden met opdracht de
noodige stappen te doen, om te trachten
die noodzakelijke en de gewenschte ver
beteringen te verkrijgen, als op de ge
zegde vergadering zijn besproken.
Aan die opdracht gaarne een begin
van uitvoering willende geven, nemen wij
de vrijheid een onderhoud met U te
vragen, ten einde een en ander, die
dienst betreffende te bespreken, en
daarna van U te vernemen of de Directie
genegen zou zijn om die verbeteringen in
den dienst TexelNieuwediep aan te
brengen, opdat aan de tegenwoordige
vele, en o. i- ook gegronde klachten, zoo
veel mogelijk te gemoet zal worden
gekomen.
Gaarne laten wij de bepaling van dag,
uur en plaats voor de gevraagde bespre
king aan U over, doch in elk geval binnen
do eerstvolgende 14 dagen. Wij twijfelen
niet of U zult het gevraagde onderhoud
gaarne toestaan, en zien Uw bericht des
betreffend binnen 8 dagen na heden te
gemoet, aan het adres van éérstonderge-
teekende, arts, te Texel.
Ons werd intusschen meegedeeld dat
Uwe Directie elke maand op Texel komt,
en in dat geval zou het ons zeer aange
naam zijn, indien U, bij de éérste gelegen
heid met ons de gevraagde conferentie op
Texel zou willen houden en kon het zijn,
met het oog daarop, Uw komst naar
Texel, zooveel mogelijk te vervroegen.
In afwachting van Uw geëerd antwoord
hebben wij de eer te zijn.
De Commissie vorenbedoeld
(get.) A. WAGEMAKER.
H. HAAKMAN.
H. OVER.
H. FLENS.
Waarop reeds zeer spoedig door den
voorzitter onzer Commissie het navolgende
antwoord van den Heer Bosman werd
ontvangen, luidende
Alkmaar, 27 April 1907.
WelEdele Heer
Met belangstelling heb ik van Uw
schrijven van 25 dezer kennis genomen,
en wil ik gaarne beginnen met U miin
dank te betuigen voor de moeite welke
Uwe Commissie aich getroost in het be
lang van den stoombootdienst tusschen
Texel en het Nieuwediep.
Mijne Maatschappij wenscht niets lie
ver dan mede te werken tot verbetering
van dien dienst, zooveel dat in de gegeven
omstandigheden mogelijk zal blijken, en
ik stel het op prijs, dat ik bij dat streven
op Uwe medewerking zal mogen rekenen.
Het is voor mij geen bezwaar naar
Texel te komen, weshalve ik U voorstel
de conferentie te doen plaats hebben aan
den Burg op a s. Woensdag 1 Mei, des
morgens omstreeks 11 uur.
Inmiddels met de meeste hoogachting,
Naaml. Vennootschap Maatschappij
„Alkmaar Packet",
De Directeur,
(get.) J. P. BOSMAN.
De Heer Wagemaker schreef daarop
bereids, dat wij den Heer Bosman op 1
Mei 's morgens 11 uur in het Café „Den
Burg" zouden opwachten, en Maandag
29 April 1907 werd door onzen voorzitter
opnieuw Commissievergadering belegd,
ten einde nogmaals te overleggen welke
punten voornamelijk op die a.s. Confe
rentie met den Heer Bosman moesten
worden besproken, terwijl de wijze van
voordracht en verdediging dier punten
onzerzijds nogmaals uitvoerig door ons
werden overwogen.
Bij het uiteengaan dien avond vermeen
den wij vol vertrouwen den grooten dag
te gemoet te kunnen gaan
Wij kunnen hierbij nog aanteekenen
dat voor beide Commissievergaderingen
mede waren uitgenoodigd de plaatsver
vangende leden de Heeren Hiddingh en
Dikkers, doch bij de éérste vergadering
waren beide Heeren verhinderd, en bi]
de laatste was de Heer Hiddingh tegen
woordig, doch de Heer Dikkers had ver
moedelijk wederom verhindering.
Op Woensdag 1 Mei, des morgens elf
uur had bedoelde conferentie met den
Heer Bosman in het Café „Den Burg"
alhier plaats.
Daarbij waren wij als Commissieleden
weder allen present, benevens de Heer
Mr. J. P. Bosman, de directeur van den
bedoelden stoombootdienst Texel
Nieuwediep, terwijl tijdens de Conferentie
de Heer Burgemeester Hiddingh zich
tevens bij ons voegde
Na elkander welmeenend te hebben
begroet, begon onze voorzitter met den
Heer Bosman namens de Commissie dank
te betuigen voor de spoedige en welwil
lende wijze, waarop hij deze Conferentie
had aanvaard, terwijl hij hoopte dat deze
bijeenkomst goede vruchten zou voort
brengen.
Verder deelde onze voorzitter aan den
Heer Bosman mede, dat wij als Commissie
het op de vergadering van 19 April be
sprokene, en de aldaar genomen besluiten
en uitgesproken wenschen zouden kenbaar
maken en de gevraagde verbeteringen,
nader wenschten toe te lichten.
De Heer Bosman drukte zijn groote
tevredenheid uit over de aangename wijze
waarop onze Commissie haar taak had
opgevat.
Daarop nam onze voorzitter weder het
woord en deelde mede dat het algemeen
oordeel der vergadering was, dat de vele
klachten over den dienst tusschen Texel
en Nieuwediep, werkelijk zeer gegrond
waren, en dat het meer dan tijd werd
daarin zooveel mogelijk verbetering aan
te brengen.
Punt voor punt werden toen de vele
klachten door onzen voorzitter opgesomd
en de gewenschte verbeteringen aan
gegeven.
De Heer Bosman wenschte dat alles in
zijn geheel werd opgenoemd, omdat hij
daarna beter met zijne meening voor den
dag kon komen, als hij alle onze wenschen
enz. kende.
De Heer Wagemaker deelde dan als
klachten mede
le. De enorm hooge tarieven voor
personenvervoer, als stellig nergens meer
in ons land bestaande.
2e. De zeer hooge tarieven voor vracht
goederen en vee, en de verbazende wille
keur, (zoo daarvoor geen andere uitdruk
king gebezigd moet worden) die bij de
berekening dier vrachtprijzen wordt toe
gepast, benevens het hooge doorvoergeld
aan 't Nieuwediep van 't station naar de
boot, verhooging vracht melkvervoer, en
dat er tegenwoordig ook van 't passagiers-
goed vracht werd geheven enz. enz. (De
vracht der fietsen was reeds verminderd,
dus dat kwam niet meer ter sprake.)
3e. De groote last, ongerief en be
zwaren voortvloeiende uit het vervoer van
personen, goederen en vee met dezelfde
boot, zonder dat er voor vee en goederen
behoorlijk afgescheiden plaatsen op de
booten zijn aangewezen, waardoor passa
giers meermalen het grootste ongerief,
soms ook schade of w»l groot displeizier
hebben.
4e. De mindere zeewaardigheid van
stellig een der in de laatste jaren in
gebruik zijnde booten, n.m. „De
Kampioen", terwijl genoemde boot en de
„Ada" beide in geen geval aan de meest
bescheiden eischen des tijds voldoen, en
ook de overtocht te lang duurt.
5e. Dat er volgens beweren van het
publiek geen voldoende ankerij en verder
reddingsmateriaal als reddingsboot, zwem
gordels enz. enz. aan boord der booten is-
Waarna onze voorzitter de volgende
verbeteringen namens ons voorstelde, nm.:
TARIEF.
1. Personenvervoer
Retour Ie klas f 0.80
Enkele reis idem 0.50
Retour 2c klas 0.50
Enkele reis idem 0.35
Abonnementskaarten voor schoolkinde
ren en goedkoope booten als reeds inge
voerd.
Porsoonlijke weck-, maand- en jaar
abonnementskaarten, terwijl de toege
zegde werkmanskaarten dan wel kunnen
vervallen.
2. Tarief vrachtgoederen.
Eon veel lager en beslist vastgesteld
tarief voor goederen on vee, zoodat het
publiek niet langer do dupe is van den
grobten willekeur van directie of be
ambten.
3. Vee- en goederenvervoer
Beperking van veevervoer, en vóóral
en uitsluitend dat vervoer te doen in vast
aan te brengen hokken, zoodat er vol
doende gelegenheid is voor passagiers om
ongehinderd te passeeren, zich te bewegen
en zich aan dek neer te zetten, en zóó
dat in elk geval overdrijving en overlading
is buitengesloten.
4. Nieuwe boot.
Om spoedigst een nieuwe boot in den
vaart to brengen, direct en speciaal
ter vervanging "van De Kampioen zoo
groot als in de gegeven omstandigheden
mogelijk is, en tevens ook zooveel moge
lijk aan de eischen des tijds voldoende,
met grootere kajuiten, zonnetenten aan
dek, in beide kajuiten W. C. en wasch-
gelegcnheid, stoomverwarming, electrische
verlichting, machine met grootere paarden
kracht, en daardoor dus meerdere snel
heid, en' dan de ..Ada" b.v. voor reserve
boot, doch voor een klein gedeelte van
het jaar, en dan natuurlijk ook voorzien
van goede roeibooten, ankers, kettingen,
zwemgordels enz. enz.
Nadat dit een en ander door den Heer
Bosman was aangehoord, zeide hij gaarne
te willen erkennen, dat de dienst Texe.l
Nieuwediep, financieol een goede, ja zelfs
zeer goede, onderneming is, maar dat hij
wel ten stelligste aan de Commissie kan
verklaren, dat de bovengemelde wijzi
gingen en eischen onmogelijk konden
worden ingewilligd (de financieele toe
standen dezer zaak laten zulks niet toe),
tenzij b.v. de Gemeente Texel, een be
langrijke subsidie wilde geven, ter te
gemoetkoming in de belangrijke finan
cieele nadeelen die uit al het gevraagde
noodwendig voortvloeien.
De Heer Bosman zeide verder, het is
toch ook het belang voor Texel, dat de
dienst voor den ondernemer een ruim be
staan oplevert, want aan een nood
lijdenden dienst heeft Texel niets, en er
mag toch niet geëischt worden dat men
van eene dergelijke belangrijke onder
neming geen behoorlijke verdienste heeft.
Door onze Commissie werd gaarne toe
gegeven en zelfs zeer wenschelijk geacht,
dat do ondernemer van den dienst be
hoorlijke winsten behaalt, maar onze Com
missie deelde aan den Heer Bosman mede,
dat zij en ook het groote publiek de over
tuiging hadden, dat de netto winst dezer
zaak, al vele jaren veel te groot was
geweest en Texel nu, eindelijk eens, begint
te eischen dat daarin verandering ten
goede en ten gunste van Texel zal komen,
en dat niet langer de al te groote winsten
naar Alkmaar verhuisden, en men ons
met slechte booten en hooge tarieven liet
zitten.
Onze Commissie was tevens eenparig
van oordeel dat het beslist niet noodig
was, dat de Gemeente Texel subsidie zou
behoeven te verleenen om de bovengemelde
verbeteringen aan te brengendat de
Directie stellig die wijzigingen en verbete
ringen zelf wel kan dragen, en zeer zeker
nog wel eene winstgevende zaak behield,
om welke redenen onze Commissie dan
ook volmondig verklaarde in geen geval
tot de medewerking, als door den Heer
Bosman bedoeld, te kunnen besluiten, uit
overtuiging, dat eene Gemeente-subsidie
niet noodig is in deze.
Verdere algemeene besprekingen.
Punt 1. Personentarief. Hierover
werd weinig meer gesproken. Alleen zeide
de heer Bosman, dat, hoewel de eischen
dezer tarievenverlaging naar zijn oordeel
te ingrijpend waren, een en ander in over
weging zal worden genomen, terwijl het
uitgeven der gevraagde abonnements
kaarten voor hem geen bezwaren zou
uitmaken.
Punt 2. Goederenvervoer. Deze aan
gelegenheid zal door don Heer Bosman
nader worden overwogen, doch beslist
worden verbeterd.
Hioromtrent werden door al de Com
missieleden verschillende klachten aange
haald, te veel om op te noemenvooral
de Heer Haakman was ons hierbij oen
belangrijke steun, door eigen ervaringen
in vele jaren door hem opgedaan, al het
welk door den Heer Haakman met ver
klaringen en bewijzen werd gestaafd.
De door ons genoemdo hooge tarieven
voor do vrachtgoederen en de vele onge
regeldheden daarbij voorkomende, trachtte
do Heer Bosman op eene andere en eigen
aardige wijze te verklaren om uit hot
gedrang te komen, n.m.
Na alles wat hij thans had gehoord, en
ook zelf wel had gezien en opgemerkt,
wilde hij ons doen gelooven, dat do oor
zaak daarvan bij ons op Texel ztelf zat,
daar hij beweerde dat de stoombootdirectie
do vrachtgoederen aan do haven te Oude-
schild leverde en er verder niets mee to
maken had. Do Heer Bosman vond hot
verder zeer vreemd, dat het eonigo goede
wat bestond „de stoombootdienst tusschen
Texel en Nieuwodiep" werd aangevallen,
terwijl over do expeditie op Texel, dio
aller abominablest is, niet word geklaagd.
Do Heer Bosman wierp in deze allo
schuld op G. Kooiman en C. Bremer, als
belast mot het goedcrenvorvoer naar Don
Burg enz., want do firma Bosman had
daarmede niets te maken.
Dc Commissie was gelukkig in staat