VERSLAG Vergadering 19 April. 4- Vergadering 18 Juni. uan de gehouden Vergaderingen, inzake de Stoombootuerbinding Texel-Nieuiuediep u. v.j gehouden 19 April en 18 Juni 1007. Den 19 April van dit jaar werd in het café „Den Burg" aan Den Burg alhier eene bijeenkomst gehouden van verschil lende daartoe uitgenoodigde ingezetenen. Door den heer Wagemaker, die deze bijeenkomst leidde, werd ter sprake ge bracht de tegenwoordige stoombootdienst TexelNieuwediep, en gewezen op de vele klachten welke over dien dienst wor den geuit, als daar zijn de hooge tarieven voor het personenvervoer, en het wille keurige van dat der vrachtgoederen, de mindere zeewaardigheid der booten en de inrichtingen van dezen, in geenen deele voldoende aan billijke eischen, enz. enz. Met verschillende gegevens toonde spr. aan, dat de financieele toestand van deze onderneming een betere toestand zeer goed mogelijk maakte, welke verbeterin gen, hoe dikwijls ook gevraagd, steeds af stuiten op den onwil van de Directie, die aan de billijke eischen niet slechts niet voldeed, doch, door een halstarrig stil zwijgen, meestal deed alsof het publiek bij haar in generlei tel was. Na de verschillende klachten uitvoerig te hebben besproken, doet de Voorz. de vraag: wat zullen wij hiertegen doen 1 Velen der aanwezigen verduidelijkten de aangevoerde klachten en voerden ver schillende bewijzen aan voor de juistheid er van. In dien toestand moet verbetering ko men, was het algemeene oordeel. Hoe die verbetering aan te brengen, daarover liepen de meeningen uiteen. Was volgens sommigen de onderneming van eene eigene stoombootonderneming gewenscht, anderen meenden, dat eerst nog eens met de directie van den bestaan de stoombootdienst moest worden gespro ken (ofschoon men daarvan weinig ver wachte) en de gewenschte verbeteringen moesten worden gevraagd. Tot dit laatste werd besloten, en eene commissie benoemd, die met machtiging der aanwezigen, zich tot de bedoelde Di rectie zou wenden en eene conferentie ver zoeken ten einde met haar van gedachten te wisselen, de grieven ter kennis te bren gen en zou aandringen op verbetering. In die commisie werden benoemd, met den leider der vergadering den heer Wa gemaker, de heeren Dr. Over, H. Flens en H. Haakmantot plaatsvervangers de heeren Hiddingh en Dikkers. Als eischen zouden worden gesteld: Een billijker tarief voor het personen vervoer. Idem voor het goederenvervoer. Het veevervoer zoodanig in te richten dat daarmede het personenvervoer geen overlast wordt aangedaan. Een nieuwe boot, ter vervanging van de minder zeewaardige „Kampioen", waarin het publiek geen vertrouwen stelt. Te zorgen voor voldoende reddingsmid delen aan boord der stoombooten. Na goedkeuring en vaststelling van deZe punten onder bepaling dat de commissie aan hare lastgevers rapport zoude uitbren gen van het resultaat harer bemoeiingen, werd deze bijeenkomst, waarvan voorals nog geen publiciteit van het besprokene zou worden gegeven, gesloten. Tegen Dinsdag 18 Juni werd door de commissie hierboven bedoeld eene verga dering uitgeschreven, om het resultaat harer bemoeiingen aan hare lastgevers mjede te deelen. Die vergadering werd bijgewoond door ruim 40 personen. De heer Wagemaker fungeerde als Voorzitter en riep den aanwezigen een welkom toedaarna deelde spr. mede met welk doel deze vergadering was bij eengeroepen, nl. om rapport uit te bren gen van' hetgeen door de Commissie was gedaan. Wij laten dat rapport hier woordelijk volgen VERSLAG door de Commissie, bestaande uit de leden A. Wagemaker, H. Ooer, H. Haakman en H. Flens, te Texel, als zoodanig benoemd in eene Vergadering uan belanghebbende en belangstellende ingezetenen uan Texel, gehouden op Vrijdag 19 April 1907,'s auonds 8 uur, in het Café „Den Burg" te Den Burg op Texel, ten einde te trachten uer. betering te bewerkstelligen in den Stoombootdienst tusschen Texel en Hieuwediep. Na Uwe geëerde opdracht aan ons ge geven in de vergadering d.d. 19 April 1907, hebben wij in Commissie-Vergade ring, gehouden op Dinsdag 23 April 1907, de bedoelde zaak „Verbetering Communi catie-middelen tusschen Texel en Nieuwe diep", nader besproken, in verband met het op Uwe Vergadering verhandelde en de aan ons verstrekte opdracht, waarvan het resultaat was, dat wij ons d.d. 25 April per brief hebben gewend tot de Directie van den tegenwoordigen stoom bootdienst TexelNieuwediep, v.v. direc teur den Heer Mr. J. P. Bosman, te Alkmaar, luidende Texel, 25 April 1907. WdEdelg. Heeren1 Wij hebben de eer UwEd. te belichten, dat in eene alhier speciaal belegde ver gadering, de dringende noodzakelijkheid is uitgedrukt, dat er verschillende ver beteringen in den stoombootdienst tusschen Texel en Nieuwediep (Den Helder) moeten komen, terwijl onderge- teekenden in die vergadering zijn be noemd tot eene Commissie en de Heeren Mr. W. F. Hiddingh en G. J. O. D. Dikkers tot plaatsvervangende Commissieleden met opdracht de noodige stappen te doen, om te trachten die noodzakelijke en de gewenschte ver beteringen te verkrijgen, als op de ge zegde vergadering zijn besproken. Aan die opdracht gaarne een begin van uitvoering willende geven, nemen wij de vrijheid een onderhoud met U te vragen, ten einde een en ander, die dienst betreffende te bespreken, en daarna van U te vernemen of de Directie genegen zou zijn om die verbeteringen in den dienst TexelNieuwediep aan te brengen, opdat aan de tegenwoordige vele, en o. i- ook gegronde klachten, zoo veel mogelijk te gemoet zal worden gekomen. Gaarne laten wij de bepaling van dag, uur en plaats voor de gevraagde bespre king aan U over, doch in elk geval binnen do eerstvolgende 14 dagen. Wij twijfelen niet of U zult het gevraagde onderhoud gaarne toestaan, en zien Uw bericht des betreffend binnen 8 dagen na heden te gemoet, aan het adres van éérstonderge- teekende, arts, te Texel. Ons werd intusschen meegedeeld dat Uwe Directie elke maand op Texel komt, en in dat geval zou het ons zeer aange naam zijn, indien U, bij de éérste gelegen heid met ons de gevraagde conferentie op Texel zou willen houden en kon het zijn, met het oog daarop, Uw komst naar Texel, zooveel mogelijk te vervroegen. In afwachting van Uw geëerd antwoord hebben wij de eer te zijn. De Commissie vorenbedoeld (get.) A. WAGEMAKER. H. HAAKMAN. H. OVER. H. FLENS. Waarop reeds zeer spoedig door den voorzitter onzer Commissie het navolgende antwoord van den Heer Bosman werd ontvangen, luidende Alkmaar, 27 April 1907. WelEdele Heer Met belangstelling heb ik van Uw schrijven van 25 dezer kennis genomen, en wil ik gaarne beginnen met U miin dank te betuigen voor de moeite welke Uwe Commissie aich getroost in het be lang van den stoombootdienst tusschen Texel en het Nieuwediep. Mijne Maatschappij wenscht niets lie ver dan mede te werken tot verbetering van dien dienst, zooveel dat in de gegeven omstandigheden mogelijk zal blijken, en ik stel het op prijs, dat ik bij dat streven op Uwe medewerking zal mogen rekenen. Het is voor mij geen bezwaar naar Texel te komen, weshalve ik U voorstel de conferentie te doen plaats hebben aan den Burg op a s. Woensdag 1 Mei, des morgens omstreeks 11 uur. Inmiddels met de meeste hoogachting, Naaml. Vennootschap Maatschappij „Alkmaar Packet", De Directeur, (get.) J. P. BOSMAN. De Heer Wagemaker schreef daarop bereids, dat wij den Heer Bosman op 1 Mei 's morgens 11 uur in het Café „Den Burg" zouden opwachten, en Maandag 29 April 1907 werd door onzen voorzitter opnieuw Commissievergadering belegd, ten einde nogmaals te overleggen welke punten voornamelijk op die a.s. Confe rentie met den Heer Bosman moesten worden besproken, terwijl de wijze van voordracht en verdediging dier punten onzerzijds nogmaals uitvoerig door ons werden overwogen. Bij het uiteengaan dien avond vermeen den wij vol vertrouwen den grooten dag te gemoet te kunnen gaan Wij kunnen hierbij nog aanteekenen dat voor beide Commissievergaderingen mede waren uitgenoodigd de plaatsver vangende leden de Heeren Hiddingh en Dikkers, doch bij de éérste vergadering waren beide Heeren verhinderd, en bi] de laatste was de Heer Hiddingh tegen woordig, doch de Heer Dikkers had ver moedelijk wederom verhindering. Op Woensdag 1 Mei, des morgens elf uur had bedoelde conferentie met den Heer Bosman in het Café „Den Burg" alhier plaats. Daarbij waren wij als Commissieleden weder allen present, benevens de Heer Mr. J. P. Bosman, de directeur van den bedoelden stoombootdienst Texel Nieuwediep, terwijl tijdens de Conferentie de Heer Burgemeester Hiddingh zich tevens bij ons voegde Na elkander welmeenend te hebben begroet, begon onze voorzitter met den Heer Bosman namens de Commissie dank te betuigen voor de spoedige en welwil lende wijze, waarop hij deze Conferentie had aanvaard, terwijl hij hoopte dat deze bijeenkomst goede vruchten zou voort brengen. Verder deelde onze voorzitter aan den Heer Bosman mede, dat wij als Commissie het op de vergadering van 19 April be sprokene, en de aldaar genomen besluiten en uitgesproken wenschen zouden kenbaar maken en de gevraagde verbeteringen, nader wenschten toe te lichten. De Heer Bosman drukte zijn groote tevredenheid uit over de aangename wijze waarop onze Commissie haar taak had opgevat. Daarop nam onze voorzitter weder het woord en deelde mede dat het algemeen oordeel der vergadering was, dat de vele klachten over den dienst tusschen Texel en Nieuwediep, werkelijk zeer gegrond waren, en dat het meer dan tijd werd daarin zooveel mogelijk verbetering aan te brengen. Punt voor punt werden toen de vele klachten door onzen voorzitter opgesomd en de gewenschte verbeteringen aan gegeven. De Heer Bosman wenschte dat alles in zijn geheel werd opgenoemd, omdat hij daarna beter met zijne meening voor den dag kon komen, als hij alle onze wenschen enz. kende. De Heer Wagemaker deelde dan als klachten mede le. De enorm hooge tarieven voor personenvervoer, als stellig nergens meer in ons land bestaande. 2e. De zeer hooge tarieven voor vracht goederen en vee, en de verbazende wille keur, (zoo daarvoor geen andere uitdruk king gebezigd moet worden) die bij de berekening dier vrachtprijzen wordt toe gepast, benevens het hooge doorvoergeld aan 't Nieuwediep van 't station naar de boot, verhooging vracht melkvervoer, en dat er tegenwoordig ook van 't passagiers- goed vracht werd geheven enz. enz. (De vracht der fietsen was reeds verminderd, dus dat kwam niet meer ter sprake.) 3e. De groote last, ongerief en be zwaren voortvloeiende uit het vervoer van personen, goederen en vee met dezelfde boot, zonder dat er voor vee en goederen behoorlijk afgescheiden plaatsen op de booten zijn aangewezen, waardoor passa giers meermalen het grootste ongerief, soms ook schade of w»l groot displeizier hebben. 4e. De mindere zeewaardigheid van stellig een der in de laatste jaren in gebruik zijnde booten, n.m. „De Kampioen", terwijl genoemde boot en de „Ada" beide in geen geval aan de meest bescheiden eischen des tijds voldoen, en ook de overtocht te lang duurt. 5e. Dat er volgens beweren van het publiek geen voldoende ankerij en verder reddingsmateriaal als reddingsboot, zwem gordels enz. enz. aan boord der booten is- Waarna onze voorzitter de volgende verbeteringen namens ons voorstelde, nm.: TARIEF. 1. Personenvervoer Retour Ie klas f 0.80 Enkele reis idem 0.50 Retour 2c klas 0.50 Enkele reis idem 0.35 Abonnementskaarten voor schoolkinde ren en goedkoope booten als reeds inge voerd. Porsoonlijke weck-, maand- en jaar abonnementskaarten, terwijl de toege zegde werkmanskaarten dan wel kunnen vervallen. 2. Tarief vrachtgoederen. Eon veel lager en beslist vastgesteld tarief voor goederen on vee, zoodat het publiek niet langer do dupe is van den grobten willekeur van directie of be ambten. 3. Vee- en goederenvervoer Beperking van veevervoer, en vóóral en uitsluitend dat vervoer te doen in vast aan te brengen hokken, zoodat er vol doende gelegenheid is voor passagiers om ongehinderd te passeeren, zich te bewegen en zich aan dek neer te zetten, en zóó dat in elk geval overdrijving en overlading is buitengesloten. 4. Nieuwe boot. Om spoedigst een nieuwe boot in den vaart to brengen, direct en speciaal ter vervanging "van De Kampioen zoo groot als in de gegeven omstandigheden mogelijk is, en tevens ook zooveel moge lijk aan de eischen des tijds voldoende, met grootere kajuiten, zonnetenten aan dek, in beide kajuiten W. C. en wasch- gelegcnheid, stoomverwarming, electrische verlichting, machine met grootere paarden kracht, en daardoor dus meerdere snel heid, en' dan de ..Ada" b.v. voor reserve boot, doch voor een klein gedeelte van het jaar, en dan natuurlijk ook voorzien van goede roeibooten, ankers, kettingen, zwemgordels enz. enz. Nadat dit een en ander door den Heer Bosman was aangehoord, zeide hij gaarne te willen erkennen, dat de dienst Texe.l Nieuwediep, financieol een goede, ja zelfs zeer goede, onderneming is, maar dat hij wel ten stelligste aan de Commissie kan verklaren, dat de bovengemelde wijzi gingen en eischen onmogelijk konden worden ingewilligd (de financieele toe standen dezer zaak laten zulks niet toe), tenzij b.v. de Gemeente Texel, een be langrijke subsidie wilde geven, ter te gemoetkoming in de belangrijke finan cieele nadeelen die uit al het gevraagde noodwendig voortvloeien. De Heer Bosman zeide verder, het is toch ook het belang voor Texel, dat de dienst voor den ondernemer een ruim be staan oplevert, want aan een nood lijdenden dienst heeft Texel niets, en er mag toch niet geëischt worden dat men van eene dergelijke belangrijke onder neming geen behoorlijke verdienste heeft. Door onze Commissie werd gaarne toe gegeven en zelfs zeer wenschelijk geacht, dat do ondernemer van den dienst be hoorlijke winsten behaalt, maar onze Com missie deelde aan den Heer Bosman mede, dat zij en ook het groote publiek de over tuiging hadden, dat de netto winst dezer zaak, al vele jaren veel te groot was geweest en Texel nu, eindelijk eens, begint te eischen dat daarin verandering ten goede en ten gunste van Texel zal komen, en dat niet langer de al te groote winsten naar Alkmaar verhuisden, en men ons met slechte booten en hooge tarieven liet zitten. Onze Commissie was tevens eenparig van oordeel dat het beslist niet noodig was, dat de Gemeente Texel subsidie zou behoeven te verleenen om de bovengemelde verbeteringen aan te brengendat de Directie stellig die wijzigingen en verbete ringen zelf wel kan dragen, en zeer zeker nog wel eene winstgevende zaak behield, om welke redenen onze Commissie dan ook volmondig verklaarde in geen geval tot de medewerking, als door den Heer Bosman bedoeld, te kunnen besluiten, uit overtuiging, dat eene Gemeente-subsidie niet noodig is in deze. Verdere algemeene besprekingen. Punt 1. Personentarief. Hierover werd weinig meer gesproken. Alleen zeide de heer Bosman, dat, hoewel de eischen dezer tarievenverlaging naar zijn oordeel te ingrijpend waren, een en ander in over weging zal worden genomen, terwijl het uitgeven der gevraagde abonnements kaarten voor hem geen bezwaren zou uitmaken. Punt 2. Goederenvervoer. Deze aan gelegenheid zal door don Heer Bosman nader worden overwogen, doch beslist worden verbeterd. Hioromtrent werden door al de Com missieleden verschillende klachten aange haald, te veel om op te noemenvooral de Heer Haakman was ons hierbij oen belangrijke steun, door eigen ervaringen in vele jaren door hem opgedaan, al het welk door den Heer Haakman met ver klaringen en bewijzen werd gestaafd. De door ons genoemdo hooge tarieven voor do vrachtgoederen en de vele onge regeldheden daarbij voorkomende, trachtte do Heer Bosman op eene andere en eigen aardige wijze te verklaren om uit hot gedrang te komen, n.m. Na alles wat hij thans had gehoord, en ook zelf wel had gezien en opgemerkt, wilde hij ons doen gelooven, dat do oor zaak daarvan bij ons op Texel ztelf zat, daar hij beweerde dat de stoombootdirectie do vrachtgoederen aan do haven te Oude- schild leverde en er verder niets mee to maken had. Do Heer Bosman vond hot verder zeer vreemd, dat het eonigo goede wat bestond „de stoombootdienst tusschen Texel en Nieuwodiep" werd aangevallen, terwijl over do expeditie op Texel, dio aller abominablest is, niet word geklaagd. Do Heer Bosman wierp in deze allo schuld op G. Kooiman en C. Bremer, als belast mot het goedcrenvorvoer naar Don Burg enz., want do firma Bosman had daarmede niets te maken. Dc Commissie was gelukkig in staat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1907 | | pagina 2