aeer groot, en het vertrouwen in die boot is na het bekende rapport en niet zonder reden geheel verdwenen. Men vaart meermalen met huivering over De door ons gevraagde tarieven voor personen zijn zeer billijk, en door ons beslist niet laag genomen. Invoering daarvan op 15 Juni in plaats van 1 Juni a.s. vinden wij dan natuurlijk goed. Bij nader inzien kunnen dan de abonne mentskaarten wel achterwege blijven, be halve de reeds vroeger door U ingevoerde tarieven voor schoolgaande kinderen. Deze laatsten blijven dus bestaan. Onze eisch omtrent belangrijke tariefs verlaging van vrachtgoederen en wel een vastgesteld tarief, bij publicatie bekend te maken (en dus niet meer eeue wille keurige heffing) blijven wij mede met kracht handhaven. Wat U daaromtrent in Uw brief zegt is te onduidelijk, en U spreekt in 't geheel niet van verlaging van het goederentarief. Ook omtrent reddingmiddelen, als boot, gordels, ankergerij enz. enz. is onzen wensch aan U uitgedrukt, zeer te recht vaardigen. Uwe mededeeling omtrent boot en zwemgordels, thans aan boord, is be slist niet bevredigend. De Heer Burge meester Hiddingh deelde ons mede dat U er met Z.E.A. over heeft gesproken een schroefboot te zullen bouwen, doch U heeft ons bepaald een raderboot toege zegd, en volgens Uwe eigen verklaring aan ons, was eene raderboot alhier, in alle opzichten, meer gewenscht, en veel aan genamer voor de passagiers enz. Wij houden U dus in deze eventueel aan Uwe toezegging. Uw afdoend antwoord dat U al of niet aan onze steeds billijke eischen en wen- schen zult voldoen, binnen acht dagen na heden van U inwachtende, hebben wij de eer te zijn. Hoogachtend, De Commissie voor verbetering Stoombootdie'nst tussc/ien Texel en het Nieuwediep, (get.) A. WAGEMAKER. H. OVER. H. HAAKMAN. H. FLENS. De correspondentie met den heer Van den Bergh, behelzende eene mededeeling van hetgeen door de commissie werd ge daan, hierboven reeds vermeld, meenen wij gevoegelijk achterwege te kunnen laten. Op 10 Juni' 's avonds Sh uur verga derde de Commissie opnieuw, voorname lijk met het doel ter bespreking of het gewenscht zoude zijn om weldra aan onze lastgevers verslag uit te brengen van het door ons verhandelde en den tegenwoor- digen stand van zaken kenbaar te maken. Op die vergadering waren tegenwoordig de Commissieleden Wagemaker, Haak man en Flens, benevens het waarnemend Commissielid den heer Hiddingh. De Heer Over had bericht gedaan ZEd. wegens verhindering afwezig moest blijven. De voorzitter constateerde dat er nog steeds geen antwoord van den Heer Bos man op ons laatste schriiven was inge komen, zoodat ZEd. meende er thans voor ons alle reden bestaan om de connectiën met den Heer Bosman, onzerzijds als af gedaan te beschouwenna mededeeling der brieven van en aan de Heeren Bosm'an en Mr. Z. van den Bergh, werd dan ook eenparig door de aanwezige Lommissie- leden besloten ons niet meer met den Heer Bosman in te laten, tenzij hij met zeer aannemelijke voorstellen tot ons kwam. Verder werd door ons overwogen om aan de algemeene vergadering voorstellen te doen om alsnu pogingen te doen zelf eene boot in de vaart te brengen, al was het dan ook, om te beginnen, daarvoor eene soliede boot te huren. Omdat deze voor stellen door den voorzitter gedaan, van zoo ingrijpenden aard waren en de Com missieleden daarover hunne gedachten nog niet hadden kunnen laten gaan, werd na eenige besprekingen desbetreffend besloten daaromtrent over een paar dagen nader van gedachten te wisselen en te bespreken op welke wijze deze zaak het meest uit voerbaar zou worden geacht. Nadat de voorzitter noc heeft mede gedeeld dat de Heer G. Kooiman, die sedert meer dan 25 jaar de goederen per omnibus voor den Heer Bosman van en naar Den Burg heeft vervoerd, door den Heer Bosman zonder vorm van proces was op stal gezet, en deze dat vervoer aan een ander beeft opgedragen, gaat men uiteen om 12 dezer weder opnieuw te vergaderen in het Café ,,Den Burg". Op vorenbedoelde bijeenkomst op 12 Juni 's avonds 8| uur, in het Café Don Burg waren tegenwoordig alle de Com missieleden, de Heeren Wagemaker, Over, Haakman en Flens, benevens het waarn. Commissielid de heer Mr. Hiddingh. De voorzitter herhaalde nog eens het in de vorige vergadering behandelde, en dus ook dat wij ons thans niet meer met den Heer Bosman kunnen inlaten. Na breedvoerige besprekingen werd door ons besloten, dat met den meesten aan drang moet worden getracht, dat door eene combinatie van belanghebbenden en belangstellenden, zelf eene stoomboot in de vaart tusschen Texel en het Nieuwe- diep worde gebracht, en wel met den moesten spoed, al is het om te beginnen met eene huurboot, terwijl (door) die com binatie ook moet trachten hot postvervoer te krijgen, een en ander als doqr onzen voorzitter nader aan de algemeene ver gadering zal worden voorgesteld en toe gelicht, terwijl door ons verder aan onzen voorzitter geheel is overgelaten om in de weldra te houden algemeene vergadering alle die voorstellen te doen en die inlich tingen te geven, als ZEd. zal noodig en nuttig oordeeleu, in verband met al het vorenstaande. Verder werd nog door ons overeenge komen om dit verslag uit te brengen in eene vergadering met de daartoe ge- noodigden op Dinsdag 18 Juni 1907, 's avonds 8 uur, in het Café Den Burg alhier te houden, terwijl op die vergade ring ook de pers zal worden toegelaten. Mijne Heeren. Met het vorenstaande vermeenen wij U alles te hebben meege deeld wat door ons is gedaan en verricht, naar aanleiding Uwer vereerende opdracht in de vergadering gehouden op 19 April. Wij hebben gemeend zoo uitvoerig te moeten zijn om U duidelijk te doen zien wat door ons is gedaan, om den Heer Bosman te bewegen aan de wenschen van Texel, omtrent den stoombootdienst TexelNieuwediep gehoor te geven, en tevens in het licht te stellen dat wij na al het door ons beproefde de over tuiging hebben opgedaan, dat Texel van den Heer Bosman, vrijwillig, geene af doende verbeteringen in bedoelden stoom bootdienst heeft te verwachten, en daarom mijne heeren, raden wij ten zeerste aan, de voorstellen of voorlichtingen, die straks door onzen voorzitter zullen worden ge daan, ernstig in overweging te nemen, en eendrachtig en krachtig samen te werken, om tot het groote en goede doel te komen afdoende verbetering in den stoomboot- dienst TexelNieuwediep"als zijnde voor ons eiland eene zaak van het grootste gewicht Ten slotte mijne heeren! vertrouwen v' met het bovenstaande rapport aan onzen, door U verstrekte volmacht, te hebben voldaan, en achten wij ons mandaat in deze als geheel geëindigd. Uitgebracht in de vergadering, ge houden te Den Burg op Texel, in het Café „Den Burg" op Dinsdag 18 Juni 1907i Een luid applaus der aanwezigen was het loon voor dit uitvoerig en zaakrijk verslag. De voorzitter, de Heer Wagemaker, thans wederom het woord nemende, spreekt ongeveer het volgende Mijne HeerenU hebt zooeven het resultaat gehoord van den arbeid die ge durende de laatste weken door de door U benoemde Commissie is verricht. Geheel te vergeefs in onze arbeid niet geweest, doch in de verste verte zijn wij ook over het eindresultaat niet tevreden. Wij als Commissie!eden zijn thans aan het' einde van ons mandaat en zijn op het punt dit ook weldra neer te leggen. Voor daartoe over te gaan wil ik U echter meedeelen wat de Commissie meent dat in deze verder gedaan moet worden, welken weg verder bewandeld moet worden en het oordeel der vergadering daarover te vragen het aan de vergadering over latende om de juiste richting aan te geven, die voortaan te volgen zal zijn. Zoo mogelijk moet dan een nieuwe Commissie benoemd worden met een nieuw, zeer vèr strekkend mandaat, zooals de vergadering meent haar te moeten opleggen De tegenwoordige Commissie meent dat nu de Heer Bosman zijn gewone tactiek heeft gevolgd om niets van zich te laten hooren en het weer op de lange baan te schuiven, zoodat het gestelde ultimatum, waarop het antwoord werd afgewacht, reeds geruimen tijd was verstreken, het wenschclijk is alle verdere relaties met de firma Bosman af te breken. In plaats van te berusten in de ver leende concessie, o.i. te gering, moeten wij trachten op de een of andere wijze ons zelf te helpen en daarom de zaak met kracht ter hand nemen, een concurree- rende maatschappij in het leven roepen, en den strijd met de firma Bosman be ginnen. Deze strijd zou ons niet zwaar vallen indien wij tegelijk ook de subsidie f van de posterijen en van den Staat konden krijgen. Ik wil U echter niet verhelen dat de kans deze te verkrijgen niet bij zonder groot is, omdat ik veronderstel dat noch de betrokken minister, noch de directeur-generaal der posterijen genegen zullen zijn met den Heer Bosman te bre ken, daar gedurende 25 jaar dc Heer Bosman de post uitstekend heeft bediend, om in zee te gaan mot een maatschappij, waarvan' zij absoluut niets weten. Waar van zij niet weten wat deze zal kunnen praesteeren, en of deze even goed den dienst naar behooren zal kunnen ver vullen. Dat sluit echter niet uit dat wij toch den minister om die postsubsidic kunnen vragen, en voor 't geval deze ons niet verleend hun worden, dan kunnen wij toch verzoeken het postcontract niet langer te sluiten, dan totdat wij bewezen hebben berekend te zijn voor onze taak. Ik twijfel er niet aan of de minister zal ons in deze zeker ter wille zijn, en hebben wij eenmaal onze sporen verdiend, dan kunnen wij met een gerust geweten en met hoop oj) een gunstiger resultaat weer om die subsidie vragen. Hoewel dus de kans om de postsubsidic te verkrijgen gering is, moeten wij deu strijd aanbinden zonder die subsidie. Daartoe is echter noodig een zeer groote solidariteit van alle ingezetenen van Texel. Ieder inwoner van Texel moet overtuigd zijn dat het zijn eigen belang is om de nieuwe onderneming te steunen. Het is hier niet de strijd van den een tegen den ander uit winstbejag, om den een van het kussen te dringen en er zelf op te gaan zitten, neen mijne heeren, het is hier een veel nobeler, veel idealer strijd, nil. een strijd van een klein energiek volk van dit eilandje in de Noordzee, dat ge durende bijna 30 jaren onder het juk van de directie Bosman gebukt heeft gestaan om zich van dit juk te ontdoen en zich toe te eigenen wat hun rechtmatig toe komt, wat hun wettelijk eigendom is. Een ieder moet gevoelen, dat thans het oogeublik is aangebroken, dat hij vrij man ban worden, en dat hij dit Zal worden, daaraan twijfel ik niet als een ieder slechts overtuigd is van de noodzakelijk heid om de handen in elkaar te slaan, bezield van den drang om zich tegenover de firma Bosman te verweren en zich aan zijn onderdrukking te ontworstelen. Daarom moet het niet worden een particuliere exploitatie, anders komt men slechts van den regen in den drop, maar een algemeene zaak, een algemeen belang van geheel Texel. Een ieder moet er bij betrokken zijn, van welken rang of stand, zoowel de hoogst als laagste op den maat- scliappclijken ladder, moet er zijn aandeel in hebben en kunnen zeggen „dat is mijn belang, dat is mijn boot". Hier beden kende „het doel heiligt de middelen", moeten wij alle geoorloofde middelen ge bruiken, die ons ten dienste staan, om tot een goed eindresultaat te geraken. De weldra te benoemen Commissie zal met enorm veel energie en activiteit te werk moeten gaan en met een heilig vuur be zield moeten worden, om wat er ook moge gebeuren, niet te rusten alvorens de palm der overwinning, als de vrucht van hun streven op Texelschen bodem wordt ge plant. De middelen, die ik in mijne gedachten heb, wil ik U even mededeelen de te benoemen Commissie moet beginnen zich als een vereeniging te constitueeren, zich verder met reederijen verstaan, om na te gaan wat het meest wenschelijk is, voor- loopig een boot huren of dadelijk een boot te laten maken of zoo mogelijk te koopen. Zooveel mogelijk, zooals ik straks heb gezegd, een solidariteit, al is het een ge>- dwongen solidariteit, van alle Texelaren te verkrijgen. Zij moet een ieder, doch vooral de handeldrijvende menschen verzoeken zich te verbinden nooit meer met de firma Bosman mee te gaan of er goederen mede te ontvangen, doch alleen van hun eigen boot gebruik te maken. Neringdoenden moeten alleen zaken doen met reizigers die met hun boot zijn meegekomen. Zijn deze met de boot Bosman meege- i komen, dan moet onherroepelijk de deur i voor hen gesloten zijn. Leveranciers, van buiten de verplich ting opleggen hun goederen, die via Nieuwediep gaan, alleen te verzenden met de nieuwe Texelsche boot, daar zij anders onherroepelijk geweigerd worden. Biljetten te laten drukken om bij de bestelling te voegen, waarop die verplich ting wordt aangegeven, zoo mogelijk zelfs op den bestelbrief of briefkaart te laten drukken. Een controledienst aan de haven in to stellen om na te gaan, wie met Bosman komt of gaat en wie goederen er mee ontvangt of verzendt. Deze menschen door eenige leden der Commissie laten opzoeken om hen tot een ander inzicht te brengen en bij herhaling zoo noodig te boycotten. Circulaires en strooibiljetten rondzonden bij een ieder om hun steeds het hoogc streven voor oogen te brengen. Waar- schuwings- of herinneringsborden aan de haven zoowel te Texel als te Nieuwediep te plaatsen. Propaganda-avonden to houden op de verschillende dorpen, om telkens en tel kens dc menschen te wijzen op hun eigen belang, het algemeen belang, hunner ge meente. Verzoeken om subsidie van Staat, provincie en gemeente. De hulp dor pers inroepen om ons in alle opzichten van dienst te zijn. liet bestuur der 30 gemeenschappelijke polders te verzoeken om het erfpachtsrccht dat vervallen is voor do firma Bosman, niet weder te vernieuwen. Deze en dergelijke middelen, te veel om op te noemen, moeten er gebezigd worden, want mijne heeren, het geldt, hier geen concurrentie, het geldt hier een strijd op leven en dood het is hior over winnen of te gronde gaan. Evenals do leer van „Amerika voor jfe Amerikanen", geldt het hier „Texel voor Texelaren". Ik ben overtuigd dat lo firma Bosman den strijd met evenveel energie zal voeren als wij, doch laten wij dan steeds liet, verleden van circa 30-jarigc onderdruk king voor onzen geest voorbij laten gaan, en de toekomst helder voor oogen houden. Laat een ieder inzien dat wij in de toekomst van de firma Bosman evenmin wat te wachten hebben, als het verleden ons gegeven heeft. Laat een ieder wat verder zien als zijn neus lang is, om tot de overtuiging te komen, dat ieder dubbeltje of kwartje, dat door de firma het tarief wordt ver laagd geen winst zal zijn, maar dat dit dubbeltje of kwartje met rente op rente als rijksdaalders zal moeten worden terug betaald. Want, mijne heeren, houdt dit steeds voor oogen, dat mochten wij den thans aaugegancu strijd verliezen, dan is voor langen tijd de kans verkeken om nog eens het groen en zwart, iu plaats van de Alkmaarsche kleuren op onze verbinding tusschen ons eilandje en Den Helder te zien wapperen. De firma Bosman zal ons dan beslist ook niet sparen, doch de wraak zal zoet zijn, en voor altijd Zullen wij aan handen en voeten aan die firma gebonden zijn. Ziet hior, mijne heeren, ongeveer het plan de campagne wat ix mij in gedachten had gevormd, om tot het gewenschte resultaat te komen. 1 Het zal een reuzenstrijd zijn, waarvan geheel Nederland zal getuigen, maar gedachtig aan het spreekwoord „Een dracht maakt Macht", moet het resultaat voor ons gunstig zijn. Laat ik U echter nogmaals dit zeggen dat alleen een Com missie met een enorme energie en mede werking van alle Texelaren ons de over winning kan bezorgen, en evenals David de reus Goliath kon verslaan, evenals het kleine, voorheen onbeduidende Japan, het van den Grooten Russischen beer heeft gewonnen, evenzoo kunnen wij ook over winnen' en zoo niet, welnu dan sneuvelen op het veld van eer, na alles te hebben beproefd. Ik geef U de verzekering dat do oor zaak van dit sneuvelen dan niet aan mijne mcderCommissieleden of aan mij zal te wijten zijn, want de zinspreuk van mijn geboortegrond, het Luctor et Emergo der Zeeuwen, zal mij ook hier steeds tot richt snoer dienen. Eens gold de leuze van Alkmaar begint de victorie, laten wij trachten te bereiken dat het nageslacht moge zeggen In 1907 hebben de Texelaren gezegevierd, in 1907 begon voor Texel de victorie. Ik heb gezegd. Na deze enthousiaste met gloed en klem uitgesproken rede volgde een daverend applaus, ten teeken van instemming* met het gesprokene door alle aanwezigen. De besprekingen, welke nu volgden, waren in hoofdzaak om instemming te be tuigen met het werk der Commissie, die voor hare bemoeiingen dank werd gezegd. Het resultaat van de gevoerde onder handelingen deed de vergadering eenparig het besluit nemen Alle relation met de tegenwoordige directie af te breken en den strijd te aan vaarden, door zelf eene stoomboot-onder- neming TexelNieuwediep in het leven te roepen. Verder werden inlichtingen gevraagd op welke voorwaarden booten in huur zouden kunnen worden verkregen, alsook welk bedrag noodig zou wezen voor aankoop of het doen bouwen van nieuwe booten. Op de verschillende vragen werd zoo goed mogelijk geantwoord naar gelang daaromtrent alreeds informatiën waren ingewonnen. Verschillende wenken werden gegeven, waarvan wij slechts deze noemen, om te trachten door het aanleggen van een tram, al was het voorloopig maar een paarden tram, het vervoer van af Helder tot Den Burg geheel in handen te hebben. In don loop der bespreking bleek ons vorder nog, dat de door het waterschap „de 30 gemeenschappelijke Polders" vcr- lconde orfpacht aan den Heer Bosman was opgezegd. Ten slotte werd de Commissie, wolke zoo nauwgezet, met ijver eu accuratesse haar taak heeft vervuld, voor dc verdere behandeling van deze zaak permanent ver klaard, met het recht zich uit te breiden naar haar keuze. Hiermede was deze belangrijke vergade ring geëindigd en mot belangstelling zal zeker worden uitgezien naar hetgeen door de Commissie alsnu in deze zal worden gedaan. A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1907 | | pagina 4