N° 2248, Donderdag 15 April 1909. 22ste Jaargang Nieuws- en Advertentieblad. van en naar Texel. Binnenland. BOOT- EN SPOORDIENST Van weck tof week. Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond Abonnementsprijs per 3 maanden. Voor den Buiig 30 Cta. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave Prijs der Adverlentièn. Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Ct. Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LAMÖ-EVELD DE ROOIJ, Parkstraat, Burg op Texel. aansluiting gevende BOOT: v.Texel 6,15; 8,15; 11,—; 3, ;6,— TREIN: v. Helder 5,18*; 7,31 12,13; 4,-; 7,- Aankomst Trein Helder. Vertrek Boot. TREIN: a. Helder 8,27*; 11,20; 2,56; 6,31 BOOT: V. Helder 7,15; 9,30; 12,15; 4,15; 7,30 Zondag komt 'n trein 9,32, uaart boot 10,20. Men lette er wel op dat de met een aangeteekende treinen des Zondags niet rijden. Voor de uren van de boot geldt de gewone tijd, voor die der treinen Green- wichtijd, alzoo 20 minuten later. Men raadplege verder de door ons verstrekte Boot- en Spoordienst, gratis aan ons bureau verkrijgbaar. M EI V U R E N. De Burgemeester van Texel verzoekt den ingezetenen beleefd ten behoeve der Meivuren, geene goederen enz. af te geven, dan in de laatste week der maand April. Texel, den 13 April 1909. De Burgemeester voornoemd, HIDDINGH. 3—10 April. Cipriano Castro, de gewezen Venezolaan - sche president ia in zijn geliefd zuiden teruggekeerd, maar hjj heeft den vader- landachen bodem niet mogen betreden. Wel werd aan zijn echtgenoote toegestaan aan land te gaan doch de ex-president zelf moest voorloopig op het Fransche ge bied Martinique onderdak zoeken. Hij nam er zijn intrek in een huis bij de haven aan de zee der Antillen die hem scheidde van zijn land en maagschap. Waar de ex-president blijkbaar nog een vrij sterke aanhang in Venezuela heeft en de regeering derhalve van zijn terugkeer niets dan ge vaar voor de rust van het land vreest en dit gevaar ook niet denkbeeldig is wanneer Castro zich in de nabijheid der republiek ophoudt heeft de regeering van Venezuela de mogendheden in den arm genomen en weten gedaan te krijgen dat den balling het verder verbljjf op Martinique werd verboden en tevens het hem niet vergund zal worden zich in de een of andere Fransche Engelsche of Amorikaansche bezitting in de buurt van Venezuela neder te zetten. Het ziet er dus niet plezierig voor Castro uit. —o—o—o— Voor Duitschland was de afgeloopen week weder eene van victorie. Hun luchtver- overaar, graaf Zeppelin, heeft in de buurt van München een langen tocht door het luchtruim gemaakt met zijn nieuw lucht schip en hoewel de tocht hem zelf niet volko men kon bevredigen, het publick is erdoor in een ware feestroes gekomen, wat natuurlijk door onzo westelijke buren aan de ovorzjjde der Noordzee niet anders dan met wrevel en afgunst kan worden aanschouwd. Want men moge over het laatste succes van Zeppelin verschillend denken dit staat vast Duitschland is Engeland en ook de andere landen ver de baas op het gebied der luchtscheepvaart. Het heeft thans reeds drie bestuurbare luchtmonsters die uren lang in hooger sfeeren kunnen verblijven en daar tegenover kan Engeland er maar een stellen, die blijkbaar in capaciteiten ver bij de Zeppelins achterstaat. Geen wonder derhalve dat nu de Engel- schen van de „Dreadnouhtrichte" zoo'n beetje herstellende is het laatste Duitsche succes hun een Zeppelinkoorts op het lijf heeft gejaagd. De mogelijkheid wordt al gesteld, dat op een goeden dag het naijvere Duitschland met een luchtvloot boven Londen verschijnt om de wereldstad met een bommenregen van den aardbodem weg te spoelen of wel dat een üottilje der luchtmonsters van uit de hooge gewesten een bommenaanval zullen ondernemen op Albions geweldige vloot. Pure overdrijving natuurlijk, doch met een kern van waarheid. De luchtscheepvaart kan op den duur een oorlogsgevaar worden. Men laat het in Engeland evenwel niet bij klagen en ver- wenschen, men zal er ook eene beginnen. Men zal Duitschland laten zien dat men er ook luchtschepen kan bouwen tei ver dediging van het vaderland. Er is reeds een vereeniging het „Luchtverbond" die ten doel heeft aan Engeland in de lucht dezelfde heerschappij te verzekeren als het reeds ter zee heeft. Alvast zal thans begonnen worden met een nationale inzameling voor een luchtschip dat het rijk zal worden ten geschenke gegeven en voorts zal men zich tot de regeering wenden om deze te be wegen ook voor de luchtscheepvaart een aantal millioenen disponibel te stellen. Tal van Engelsche bladen, van den on- vervalschten patriottischen kant, spannen zich er tevens voor om de Engelsche natie te doordringen van het diepe besef dat het dringend tijd wordt, dat Albion zijn luchtvloot krijgt. Engelands „achterlijkheid in de lucht" moet ophouden, hoe eer hoe beter opdat men gereed is als de Duitschers eens een bezoek over de Noordzee zouden willen brengen. Intusschen, men maakt zich wel een beetje al te benauwd. Want zoover is het nog niet dat de Zeppelins den steven naar Engeland kunnen richten als dit noodig mocht zfjn. Dat heeft de laatste tocht van graaf Zeppelin duidelijk bewezen, al juichte het volk ook van een volkomen luchtoverwinning. Zoo schreef de Berlijn- scho correspondent der „N, R. C." dezer dagen o. a. De tocht heeft geleerd, dat Engeland, wat de Zeppelin I betreft, voorloopig nog rustig kan zijn. Weken lang had men om de ongunstige weersomstandigheden deze reis uitgesteld. Toen het eindelijk scheen te gaan, gelukte het zooals hetgelukte. Zoolang als men niet meer bereikt, zpn de lucht schepen nog niet geschikt om er een vijan delijke overtocht over de Noordzeo mede te wageïi. Als men kans heeft, weken op mooi weer te moeten wachten, of genood zaakt te zijn te landen op een ongewenschte plaats, zullen tochten naar een vijandelijk land over de wijde zee wel te veel gewaagd blijven. Men moet hierbij bedenken, dat Zeppelin, voor h\j zijn terugtocht ondernam, zijn gasvoorraad bijvulde, waartoe bij bitteren ernst wel geen gelegenheid zal zjjn. Ook in andere dan strategische op zichten heeft deze tocht een teleurstelling opgeleverd. Men heeft reeds zooveel ge hoord over mogelijke verkeersverbindingen met bestuurbare ballons. Men zal hiervan nog wel voorloopig af moeten zien, na de ervaringen die Zeppelin nu opgedaan heeft. Bij vaste verbindingen is het ongewenscht, dat men weken lang op gunstig weer wachten moet. Dat mislukkingen als die van den eersten te Munchen mogelijk zijn, zou het verkeersmiddel te onbetrouwbaar maken. En het is toch wel niet waar schijnlijk, dat iemand thans meer bereiken kan dan Zeppelin." Engeland kan dus eerst nog rustig zijn. —o—o—o— Clemenceau de Fransche minister-presi dent en zijn regeering doorleven moeilijke dagen. En ditmaal zijn het niet de buiten- landsche aangelegenheden die de zorgen te weeg brengen, doch de binnenlandsche. Onze lezers herinneren zich nog de kort geleden plaats gehad hebbende staking der post- en telegraafbeambten. Deze was lang niet algemeen en duurde maar kort, doch veroorzaakte desniettegenstaande groote moeielijkheden, zorg en schade. De regee ring nu is van meening, dat dergelijke gebeurtenissen voor de toekomst voorkomen dienen te worden en wil de beambten daarom wat meer aan banden leggen, n. 1. door het indienen van een wetsontwerp waarin de positie der staatsambtenaren wordt geregeld. Wel zullen deze daardoor vele rechten behouden, doch in geen geval het recht om den arbeid neer te leggen omdat de regeering meent dat een werk staking van ambtenaren den Staat in groote moeielijkheden zal brengen en aan het economisch en maatschappelijke leven on berekenbare schade zal kunnen toebrengen. De beambten evenwel willen van een dergelijken maatregel in geen geval hooren en toen dan ook het voornemen der regee ring bekend werd brak er een waren storm los. Een reusachtige protestmeeting, bij gewoond door 12000 personen werd in de hoofdstad gehouden en daar was hetvan dik hout zaag je planken. Clemenceau en zijn kabinet kreeg het er achterlangs op ouderwetsche manier en 't slot was dat een protestmotie aangenomen werd waarin o.m. gezegd werd dat moebt de regeering tot dwangmaatregelen o vergaandit onmiddellijk met een algemeene werkstaking voor alle staats- en particuliere bedrijven zou worden beantwoord. Voor minister Clemenceau is het een zeer moeielijk geval. Buigt hij zich voor den eisch der ambtenaren dan verzwakt hij daardoor zeer zijn eigen positie en die der regeering. Trouwens het zou ook beneden de waardigheid der regeering zijn. De naar sommige, of liever velen, wat al te groote toegevendheid voor de stakers heeft Clemenceau bovendien al wat onaange naamheden bezorgd in de laatste dagen, 't Verstandigste wat hij zal kunnen doen is tijdig zijn maatregelen voor een even- tueele algemeene staking te nemen en dat zal hij ook wel niet nalaten. o—o—o— Roosevelt de gewezen president der Vereenigdo Staten is op reis naar zijn Afrikaansch jachtgebied en kwam in do afgeloopen week met zijn stoomschip in de blauwe wateren der Middellandsche Zee. Daar het hem bekend was dat de Italiaansche Koning en Koningin juist te Messina waren liet hij daarheen don steven richten en weldra stoomde de „Amiral" de haven van Messina binnen. De oud president kon zijn verlangen niet weerstaan om een persoonlijke ontmoeting met de Italiaansche Souvereinen te hebben, maakte zijn wensch kenbaar aan den adjudant van den Koning en onmiddellijk daarna had de ontmoeting tusschen Victor Emanuel en Roosevelt plaats en naar gemeld wordt was deze zeer hartelijk. Geiuimen tijd spraken zij met elkander, werden gefotografeerd en begaven zich daarna aan wal alwaar de Koning de oud-president aan het gemeentebestuur van Messina voorstelde. Vervolgens werden nog de ruïnes der zoo zwaar geteisterde stad bezichtigd, werd een bezoek gebracht aan de Amerikaansche barakken en keerd e Roosevelt daarna naar zijn schip terug dat hem spoedig daarna naar Port Said bracht. oo o Van den Balkan kwam in de afgeloopen week geruststellend nieuws. De spanning tusschen Oostenrijk en Servië heeft opge houden en zelfs het Servische volk houdt zich onder de vernederende omstandigheden wonderlijk kalm. Kalmer dan men na de oorlogzuchtige betoogingen in dat land had durven hopen. De moeilijkheden die een vreedzame oplossing der Balkancrisis nog in den weg staan worden langzamerhand de een na de ander opgeruimd. Zoo heeft dezer dagen ook Montenegro het hoofd in Oostenrijks schoot gelegd. Nu Servië toegegeven heeft viel er voor dit land dan ook al niet te hopen, maar toch bleef het eerst nog zijn eischen vasthouden en bleef het dreigen met het maken van een oorlogshaven te Antivari. De Koning van Italië, een schoonzoon van den vorst van Montenegro heeft evenwel een goed woordje tot schoonpapa gesproken en nu heeft ook de Montenegrijnsche regee ring den weg door Servië gebaand gevolgd en de annexatie van Bosnië en Herzegowina erkend. Inderdaad het daghet in het Oosten. TEXEL, 14 APRIL 1909. Van (leze dagen. Paschen is voorbij, het weer was vooral den eersten Paaschdag gunstig voor het maken van wandelingen, waar van velen dan ook een goed gebruik hebben gemaakt. Een ruim gebruik vooral werd gemaakt om naar de aan- platting, korter gezegd naar do dennen een uitstapje te maken en zij die zulks deden smaakten er genot van. Kanongebulder en klokgelui, meldend de blijde gebeurtenis heeft in die dagen niemand verontrust, hetgeen aan het rustige van deze feestdagen dus niets heeft ontnomen. Vele verschijnselen wijzen er evenwel op dat de tijd niet verre meer kan zijn, dat feestcpmité's en wat dies meer zij werkdadig zullen optreden. Hooien we hier niet van groot feestbetoon gewagen, wel verluidt het zich dat het fanfare corps, wanneer de blijde gebeurtenis een feit zal zijn, zich in hetpubliek zal doen hooren. Vlieland12 April. Er heeft zich alhier eene feestcom missie gevormd, die zich ijverig bezig houdt met toebereidselen tqt het vieren der a s. geboorte van een prins of prinses. Het feest zal plaats hebben op den lOden levensdag van het koninklijk kind. Reeds zijn plannen van allerlei aard gemaakt, zoodat Vlieland niet achteraan zal komen. TEXELSCHE COURANT. O

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1909 | | pagina 1