N° 2248,
Donderdag 15 April 1909.
22ste Jaargang
Nieuws- en
Advertentieblad.
van en naar Texel.
Binnenland.
BOOT- EN SPOORDIENST
Van weck tof week.
Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond
Abonnementsprijs per 3 maanden.
Voor den Buiig 30 Cta. Franco per post door ge
heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en andere
landen met verhooging der porto's.
Advertentiën vóór 10 uur op den dag der uitgave
Prijs der Adverlentièn.
Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer 6 Ct.
Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte
berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer.
ABONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de Uitgevers LAMÖ-EVELD DE ROOIJ, Parkstraat, Burg op Texel.
aansluiting gevende
BOOT:
v.Texel 6,15; 8,15; 11,—; 3, ;6,—
TREIN:
v. Helder 5,18*; 7,31 12,13; 4,-; 7,-
Aankomst Trein Helder. Vertrek Boot.
TREIN:
a. Helder 8,27*; 11,20; 2,56; 6,31
BOOT:
V. Helder 7,15; 9,30; 12,15; 4,15; 7,30
Zondag komt 'n trein 9,32, uaart boot 10,20.
Men lette er wel op dat de met
een aangeteekende treinen des Zondags
niet rijden.
Voor de uren van de boot geldt de
gewone tijd, voor die der treinen Green-
wichtijd, alzoo 20 minuten later.
Men raadplege verder de door ons
verstrekte Boot- en Spoordienst, gratis
aan ons bureau verkrijgbaar.
M EI V U R E N.
De Burgemeester van Texel verzoekt
den ingezetenen beleefd ten behoeve der
Meivuren, geene goederen enz. af te
geven, dan in de laatste week der
maand April.
Texel, den 13 April 1909.
De Burgemeester voornoemd,
HIDDINGH.
3—10 April.
Cipriano Castro, de gewezen Venezolaan -
sche president ia in zijn geliefd zuiden
teruggekeerd, maar hjj heeft den vader-
landachen bodem niet mogen betreden.
Wel werd aan zijn echtgenoote toegestaan
aan land te gaan doch de ex-president
zelf moest voorloopig op het Fransche ge
bied Martinique onderdak zoeken. Hij nam
er zijn intrek in een huis bij de haven
aan de zee der Antillen die hem scheidde
van zijn land en maagschap. Waar de
ex-president blijkbaar nog een vrij sterke
aanhang in Venezuela heeft en de regeering
derhalve van zijn terugkeer niets dan ge
vaar voor de rust van het land vreest en
dit gevaar ook niet denkbeeldig is wanneer
Castro zich in de nabijheid der republiek
ophoudt heeft de regeering van Venezuela
de mogendheden in den arm genomen en
weten gedaan te krijgen dat den balling het
verder verbljjf op Martinique werd verboden
en tevens het hem niet vergund zal worden
zich in de een of andere Fransche Engelsche
of Amorikaansche bezitting in de buurt van
Venezuela neder te zetten. Het ziet er
dus niet plezierig voor Castro uit.
—o—o—o—
Voor Duitschland was de afgeloopen week
weder eene van victorie. Hun luchtver-
overaar, graaf Zeppelin, heeft in de buurt
van München een langen tocht door het
luchtruim gemaakt met zijn nieuw lucht
schip en hoewel de tocht hem zelf niet volko
men kon bevredigen, het publick is erdoor in
een ware feestroes gekomen, wat natuurlijk
door onzo westelijke buren aan de ovorzjjde
der Noordzee niet anders dan met wrevel
en afgunst kan worden aanschouwd. Want
men moge over het laatste succes van
Zeppelin verschillend denken dit staat vast
Duitschland is Engeland en ook de andere
landen ver de baas op het gebied der
luchtscheepvaart. Het heeft thans reeds
drie bestuurbare luchtmonsters die uren
lang in hooger sfeeren kunnen verblijven
en daar tegenover kan Engeland er maar
een stellen, die blijkbaar in capaciteiten
ver bij de Zeppelins achterstaat.
Geen wonder derhalve dat nu de Engel-
schen van de „Dreadnouhtrichte" zoo'n
beetje herstellende is het laatste Duitsche
succes hun een Zeppelinkoorts op het lijf
heeft gejaagd. De mogelijkheid wordt al
gesteld, dat op een goeden dag het naijvere
Duitschland met een luchtvloot boven
Londen verschijnt om de wereldstad met
een bommenregen van den aardbodem weg
te spoelen of wel dat een üottilje der
luchtmonsters van uit de hooge gewesten
een bommenaanval zullen ondernemen op
Albions geweldige vloot. Pure overdrijving
natuurlijk, doch met een kern van waarheid.
De luchtscheepvaart kan op den duur een
oorlogsgevaar worden. Men laat het in
Engeland evenwel niet bij klagen en ver-
wenschen, men zal er ook eene beginnen.
Men zal Duitschland laten zien dat men
er ook luchtschepen kan bouwen tei ver
dediging van het vaderland. Er is reeds
een vereeniging het „Luchtverbond" die ten
doel heeft aan Engeland in de lucht dezelfde
heerschappij te verzekeren als het reeds
ter zee heeft. Alvast zal thans begonnen
worden met een nationale inzameling voor
een luchtschip dat het rijk zal worden ten
geschenke gegeven en voorts zal men zich
tot de regeering wenden om deze te be
wegen ook voor de luchtscheepvaart een
aantal millioenen disponibel te stellen.
Tal van Engelsche bladen, van den on-
vervalschten patriottischen kant, spannen
zich er tevens voor om de Engelsche natie
te doordringen van het diepe besef dat
het dringend tijd wordt, dat Albion zijn
luchtvloot krijgt. Engelands „achterlijkheid
in de lucht" moet ophouden, hoe eer hoe
beter opdat men gereed is als de Duitschers
eens een bezoek over de Noordzee zouden
willen brengen.
Intusschen, men maakt zich wel een
beetje al te benauwd. Want zoover is het
nog niet dat de Zeppelins den steven naar
Engeland kunnen richten als dit noodig
mocht zfjn. Dat heeft de laatste tocht
van graaf Zeppelin duidelijk bewezen, al
juichte het volk ook van een volkomen
luchtoverwinning. Zoo schreef de Berlijn-
scho correspondent der „N, R. C." dezer
dagen o. a.
De tocht heeft geleerd, dat Engeland, wat
de Zeppelin I betreft, voorloopig nog rustig
kan zijn. Weken lang had men om de
ongunstige weersomstandigheden deze reis
uitgesteld. Toen het eindelijk scheen te
gaan, gelukte het zooals hetgelukte. Zoolang
als men niet meer bereikt, zpn de lucht
schepen nog niet geschikt om er een vijan
delijke overtocht over de Noordzeo mede te
wageïi. Als men kans heeft, weken op
mooi weer te moeten wachten, of genood
zaakt te zijn te landen op een ongewenschte
plaats, zullen tochten naar een vijandelijk
land over de wijde zee wel te veel gewaagd
blijven. Men moet hierbij bedenken, dat
Zeppelin, voor h\j zijn terugtocht ondernam,
zijn gasvoorraad bijvulde, waartoe bij
bitteren ernst wel geen gelegenheid zal
zjjn. Ook in andere dan strategische op
zichten heeft deze tocht een teleurstelling
opgeleverd. Men heeft reeds zooveel ge
hoord over mogelijke verkeersverbindingen
met bestuurbare ballons. Men zal hiervan
nog wel voorloopig af moeten zien, na de
ervaringen die Zeppelin nu opgedaan heeft.
Bij vaste verbindingen is het ongewenscht,
dat men weken lang op gunstig weer
wachten moet. Dat mislukkingen als die
van den eersten te Munchen mogelijk zijn,
zou het verkeersmiddel te onbetrouwbaar
maken. En het is toch wel niet waar
schijnlijk, dat iemand thans meer bereiken
kan dan Zeppelin."
Engeland kan dus eerst nog rustig zijn.
—o—o—o—
Clemenceau de Fransche minister-presi
dent en zijn regeering doorleven moeilijke
dagen. En ditmaal zijn het niet de buiten-
landsche aangelegenheden die de zorgen
te weeg brengen, doch de binnenlandsche.
Onze lezers herinneren zich nog de kort
geleden plaats gehad hebbende staking der
post- en telegraafbeambten. Deze was lang
niet algemeen en duurde maar kort, doch
veroorzaakte desniettegenstaande groote
moeielijkheden, zorg en schade. De regee
ring nu is van meening, dat dergelijke
gebeurtenissen voor de toekomst voorkomen
dienen te worden en wil de beambten
daarom wat meer aan banden leggen, n. 1.
door het indienen van een wetsontwerp
waarin de positie der staatsambtenaren
wordt geregeld. Wel zullen deze daardoor
vele rechten behouden, doch in geen geval
het recht om den arbeid neer te leggen
omdat de regeering meent dat een werk
staking van ambtenaren den Staat in groote
moeielijkheden zal brengen en aan het
economisch en maatschappelijke leven on
berekenbare schade zal kunnen toebrengen.
De beambten evenwel willen van een
dergelijken maatregel in geen geval hooren
en toen dan ook het voornemen der regee
ring bekend werd brak er een waren storm
los. Een reusachtige protestmeeting, bij
gewoond door 12000 personen werd in de
hoofdstad gehouden en daar was hetvan
dik hout zaag je planken. Clemenceau en
zijn kabinet kreeg het er achterlangs op
ouderwetsche manier en 't slot was dat een
protestmotie aangenomen werd waarin o.m.
gezegd werd dat moebt de regeering tot
dwangmaatregelen o vergaandit onmiddellijk
met een algemeene werkstaking voor alle
staats- en particuliere bedrijven zou worden
beantwoord.
Voor minister Clemenceau is het een
zeer moeielijk geval. Buigt hij zich voor
den eisch der ambtenaren dan verzwakt
hij daardoor zeer zijn eigen positie en die
der regeering. Trouwens het zou ook
beneden de waardigheid der regeering zijn.
De naar sommige, of liever velen, wat al
te groote toegevendheid voor de stakers heeft
Clemenceau bovendien al wat onaange
naamheden bezorgd in de laatste dagen,
't Verstandigste wat hij zal kunnen doen
is tijdig zijn maatregelen voor een even-
tueele algemeene staking te nemen en dat
zal hij ook wel niet nalaten.
o—o—o—
Roosevelt de gewezen president der
Vereenigdo Staten is op reis naar zijn
Afrikaansch jachtgebied en kwam in do
afgeloopen week met zijn stoomschip in
de blauwe wateren der Middellandsche
Zee. Daar het hem bekend was dat de
Italiaansche Koning en Koningin juist te
Messina waren liet hij daarheen don steven
richten en weldra stoomde de „Amiral" de
haven van Messina binnen. De oud president
kon zijn verlangen niet weerstaan om een
persoonlijke ontmoeting met de Italiaansche
Souvereinen te hebben, maakte zijn wensch
kenbaar aan den adjudant van den Koning
en onmiddellijk daarna had de ontmoeting
tusschen Victor Emanuel en Roosevelt
plaats en naar gemeld wordt was deze zeer
hartelijk. Geiuimen tijd spraken zij met
elkander, werden gefotografeerd en begaven
zich daarna aan wal alwaar de Koning de
oud-president aan het gemeentebestuur
van Messina voorstelde. Vervolgens werden
nog de ruïnes der zoo zwaar geteisterde stad
bezichtigd, werd een bezoek gebracht aan
de Amerikaansche barakken en keerd e
Roosevelt daarna naar zijn schip terug dat
hem spoedig daarna naar Port Said bracht.
oo o
Van den Balkan kwam in de afgeloopen
week geruststellend nieuws. De spanning
tusschen Oostenrijk en Servië heeft opge
houden en zelfs het Servische volk houdt
zich onder de vernederende omstandigheden
wonderlijk kalm. Kalmer dan men na de
oorlogzuchtige betoogingen in dat land
had durven hopen.
De moeilijkheden die een vreedzame
oplossing der Balkancrisis nog in den weg
staan worden langzamerhand de een na de
ander opgeruimd. Zoo heeft dezer dagen ook
Montenegro het hoofd in Oostenrijks schoot
gelegd. Nu Servië toegegeven heeft viel
er voor dit land dan ook al niet te hopen,
maar toch bleef het eerst nog zijn eischen
vasthouden en bleef het dreigen met het
maken van een oorlogshaven te Antivari.
De Koning van Italië, een schoonzoon van
den vorst van Montenegro heeft evenwel
een goed woordje tot schoonpapa gesproken
en nu heeft ook de Montenegrijnsche regee
ring den weg door Servië gebaand gevolgd
en de annexatie van Bosnië en Herzegowina
erkend.
Inderdaad het daghet in het Oosten.
TEXEL, 14 APRIL 1909.
Van (leze dagen.
Paschen is voorbij, het weer was
vooral den eersten Paaschdag gunstig
voor het maken van wandelingen, waar
van velen dan ook een goed gebruik
hebben gemaakt. Een ruim gebruik
vooral werd gemaakt om naar de aan-
platting, korter gezegd naar do dennen
een uitstapje te maken en zij die zulks
deden smaakten er genot van.
Kanongebulder en klokgelui, meldend
de blijde gebeurtenis heeft in die dagen
niemand verontrust, hetgeen aan het
rustige van deze feestdagen dus niets
heeft ontnomen.
Vele verschijnselen wijzen er evenwel
op dat de tijd niet verre meer kan zijn,
dat feestcpmité's en wat dies meer zij
werkdadig zullen optreden. Hooien we
hier niet van groot feestbetoon gewagen,
wel verluidt het zich dat het fanfare
corps, wanneer de blijde gebeurtenis
een feit zal zijn, zich in hetpubliek
zal doen hooren.
Vlieland12 April.
Er heeft zich alhier eene feestcom
missie gevormd, die zich ijverig bezig
houdt met toebereidselen tqt het vieren
der a s. geboorte van een prins of
prinses. Het feest zal plaats hebben
op den lOden levensdag van het
koninklijk kind. Reeds zijn plannen
van allerlei aard gemaakt, zoodat
Vlieland niet achteraan zal komen.
TEXELSCHE COURANT.
O