BALANS over het boekjaar 15 Augustus 1907—31 December 1908,
WINST- en VERLIESREKENING over het boekjaar 15 Augustus 1907 tot en met 31 December 1908.
eigenaardige vaarwater tusschen Texel en
den vasten wal.
Van het grootste belang toch voor Texel
en zijn handel is, dat het stoombootver-
keer zelfs gedurende den zwaarsten ijsgang
dagelijks kan plaats hebben.
Wat een enorm verschil met vroeger
toen Texel dagen en weken geïsoleerd kon
zijn, want immers bij de ijsbezetting om
streeks Nieuwjaar, werd behalve de com
municatie op het Horntje geregeld éénmaal
per dag een reis dooihet ijs naar de haven
van Texel gemaakteen feit, nimmer te
voren voorgekomen, waardoor Texel geheel
uit zijn isolement werd gerukt en bijna
ophoudt een eiland te zijn.
Was er steeds genoeg water vóór de
haven aanwezig, dan was „de Dageraad"
krachtig genoeg, om in weerwil van de
grootste ijsvelden toch den geregelden
dienst naar Oudeschild te onderhouden,
terwijl bij stormweer, de geringe beweging
van het schip het vertrouwen der passa
giers ten volle heeft gewonnen.
Voor reserveboot werden ook eenige
malen de Texelstroom en de Burgemeester
van Alkmaar gebruikt.
Ondanks de minder geriefelijke inrichting
dier booten voor passagiers, wist het publiek
zich toch te schikken en was het gebrek
aan geriefelijkheid geen reden voor de passa
giers, om niet met T. E. S. O. de reis te doen.
De directies dier booten zijn ten allen
tijde bereid geweest om onze onderneming
te helpen en hunne booten als noodhulp
af te staan, voor welke bereidwilligheid de
Raad van beheer hen dan ook ten zeerste
dankbaar is.
Wij willen thans nog eens trachten,
vooral voor hen die er, om de een of
andere reden, niet geheel van overtuigd zijn,
het groote1 bestaansbelang voor Texel van
onze genootschap te doen uitkomen, door
in grove trekken nog eens de voordeelen,
die aan dezen dienst verbonden zijn, de
revue te laten passeeren. In de eerste
plaatsdat wij steeds met een solide zee
waardige boot varen, waaraan wij veilig
ons leven kunnen toevertrouwen, terwijl
het verkeer zoowel van als naar Texel,
derhalve ook het vreemdelingenverkeer er
door bevorderd wordt, door de meerdere
stabiliteit van het schip behoort tevens de
zoo gevreesde „zeeziekte" tot de uiterste
zeldzaamheden.
Verder: dat wij varen met eene boot,
die wat inrichting en comfort betreft, meer
am de eischen van het reizend publiek
kan voldoen
dat èn passagiers èn vee èn goederen
te gelijk kunnen overgevaren worden,
zonder.dat]de passagiers eenigen last hebben
van vee of goederen
dat de overtocht in veel korteren tijd
plaats heeft;
dat de dienst alleen gebaseerd is op
het algemeen belang en geen enkel per
soonlijk belang of winstbejag eenigen in
vloed daarop kan uitoefenen
dat door de verlaging van het tarief,
zoowel voor passagiers als goederen, dit,
behalve meerder verkeer, ook een groote
winst voor Texel moet opleveren.
In cijfers is dit gemakkelijk uit te drukken.
Bij zeer matige berekening kunnen wjj
becijferen dat de vrachttarieven, zoowel voor
passagiers als voor goederen, minstens met
één derde zijn verlaagd en waar wij, zooals
onze winst- en verliesrekening aangeeft
ongeveer 32000 gulden hebben ontvangen,
is dit eene besparing van uitgaven van
ruim f 16000 (d.i. ongeveer 20% van het
kapitaal). Rekenen wij nu dat deze besparing
voor ongeveer komt ten bate van de
Texelaren en voor ten bate van buiten-
wonenden, dan geeft dit voor Texel een
voordeel van ongeveer 12000 gulden, be
halve nog wat er bespaard wordt door
de gemeenschap aan minder uitgaven voor
passagiers en goederen gedurende de win
terperiode, omdat de communicatie nu
onderhouden wordt met ons stoomschip
voor het gewone tarief, terwijl dit anders
zeer primitief per ijsvlet plaats had, met
enorm veel bezwaren en veel hooger kosten.
I dat de beruchte tochten per ijsvlet
tot het verleden behooren (althans bij hooge
uitzondering zullen voorkomen), zoodat
niemand zich meer aan de onaangename
gevolgen, die een reis in den winter van
of naar Texel teweegbracht, heeft bloot te
stellen, maar
dat in den winter de dienst bijna even
geregeld kan plaats hebben als in den zomer,
waardoor Texel uit zijn isolement wordt
genikt en dit zeker enorm ten goede zal
komen aan onzen handel en industrie
dat het voor neringdoenden niet meer
noodig is om tegen den winter groote
hoeveelheden goederen (vooral aan bederf
onderheven goederen) in te slaan, daar zij
ze iederen dag kunnen betrekken in de hoe
veelheid die zij noodig hebben, en zij in
het voorjaar niet met grooten voorraad
oude goederen blijven zitten, die zij niet
meer of moeilijk van de hand kunnen doen.
Behalve een geldelijk voordeel voor den
leverancier, is dit ook voor de afnemers
van groot belang, daar zij steeds versche
waren kunnen verkregen
dat door een geregelde verbinding,
ook gedurende den winter, veel meer melk,
eieren enz. kunnen uitgevoerd worden dan
vroeger, omdat de afnemers op den ge-
regelden aanvoer kunnen rekenen.
Al deze voordeelen te veel om verder op
te noemen, komt Texel en zijne bewoners
ten goede, en in ruil daarvoor hebben zij
zich geen enkele opoffering te getroosten.
Zij hebben alleen hun goeden wil te
toonen, hun eigen zaak en belangen te
behartigen en mede te werken om den
levensader van Texel aan vreemde heer
schappij te ontrukken.
Laat ieder Texelaar en een ieder die de
belangen van Texel ter harte gaan de ge
noemde voordeelen toch eens goed nagaan
en behalve de finantieele directe winst ook
de enorme indirecte belangen voor ons eiland
goed voor oogen stellen, dan zijn wij over
tuigd dat een ieder, die aanspraak kan maken
op een gezond oordeel en om de een of andere
reden thans nog geen voldoende sympathie
voor onze onderneming gevoelt (gelukkig
beperkt dit zich tot zeer weinigen en zelfs
bij name te noemen,) weldra een volbloed
voorstander zal worden.
Een groote teleurstelling voor velen was
het bericht dat door de postadministratie
een contract voor vijf jaar was gesloten
met de Mij. A. P.
Hoewel het zeer zeker van 't grootste
belang was geweest als het brievenvervoer
aan ons was opgedragen geworden, en wij
daardoor de overtuiging hadden gekregen
dat wij in ons streven door de hooge auto
riteiten werden gesteund, was die teleur
stelling voor den Raad van Beheer niet zoo
groot.
De raad van beheer toch was de mee
ning toegedaan dat niet door gunsten of
weldaden, maar alleen door eigen strijd,
door eigen verdienste, door op eigen kracht
te vertrouwen, onze onderneming het beste
zou worden gediend en zijne levensvat
baarheid zou worden verhoogd.
Ons in dien strijd bij te staan is de plicht
van een ieder, die de belangen van Texel
en zijne bewoners wil helpen bevorderen.
In de directie is geen enkele verandering
gekomen Alleen staan we weldra voor
het feit dat onze administrateur, de Heer
Goeman, die ons gedurende zijn verblijf op
Texel uitstekende diensten heeft bewezen,
vooral op technisch gebied, ons gaat ver
laten om in Amsterdam een andere be
trekking te aanvaarden.
Ter voorziening in deze vacature heeft
de raad van beheer in overleg met den
raad van advies reeds plannen beraamd,
die vermoedelijk spoedig verwezenlijkt
zullen worden.
In de keuze van ons personeel op de
boot zijn we over het algemeen zeer ge
lukkig geweest en wjj kunnen met waar
deering getuigen dat zij zich allen, met
toewijding voor onze onderneming, van
hun taak hebben gekweten.
Wat het finantieele gedeelte van onze
onderneming betreft, meent de Raad van
Beheer volkomen tevreden te kunnen zijn
over het afgeloopen boekjaar.
Waar toch het eerste jaar, vooral omdat
alle leden van den Raad van Beheer totaal
vreemd waren op dit gebied, zeker wel de
grootste bezwaren heeft opgeleverd en onze
onderneming deze moeielijkheden met glans
heeft overwonnen, meent de Raad van Be
heer met het volste vertrouwen de toekomst
te gemoet te kunnen gaan.
Uit de balans en de Winst- en Verlies
rekening, waarvan alleen de eerste volgens
de statuten ter visie moest worden gelegd,
blijkt, dat er dit jaar een batig saldo be
staat van f 1252,62» dat voor afschrijving
op de boekwaarde van onze bezitting zal
worden bestemd.
Onze berekening dat de huurboot „Baron
Rengers", na een jaar in ons gebruik te
zijn geweest, zich zelf ongeveer zou kunnen
bedruipen, is volkomen juist gebleken te
zijn, en het overschot van het eerste boek
jaar zal dan ook speciaal aan de laatste
V/s maand van het jaar 1908 (waaronder
nog 3 wintermaanden) zijn te danken.
Waar de exploitatie van „de Dageraad"
voor het geheele jaar eene uitgave zal
vereischen van f 20000, zal het batig
saldo aan het einde van het tweede jaar,
natuurlijk voor 't geval de inkomsten
ongeveer hetzelfde zullen bedragen,- zeker
aanmerkelijk hooger zjjn dan dit jaar.
De inkomsten over het jaar 1908 toch
hebben bedragen f 24000 en gezien de
resultaten van het eerste kwartaal meenen
wij met vertrouwen te durven voorspellen
dat deze over 1909 niet minder zullen
bedragen.
De ontvangen over de eerste 3 maanden
van dit jaar bedroegen f 428,42 meer dan
over het le kwartaal 1908, en terwijl het
goederenvervoerongoveerstationairis geble
ven (slechts met f 45,07 is dit vermeerderd)
zjjn de ontvangsten van het personenver
voer met ruim 13% gestegen.
De raad van beheer spreekt dus met
vrijmoedigheid de voorspelling uit, dat dooi
de toename van het verkeer, zelfs al valt
ons het postvervoer niet ten deel, binnen
afzienbaren tijd, behalve de statuair be
paalde afschrijving een matig dividend
zal kunnen worden uitgekeerd.
De Raad van beheer van T.E.S.O.
ADR. WAGEMAKER, Voorz.
H. OVER, Vice-Voorzitter.
P. DROS Ai., Secretaris.
H. HAAKMAN, Directeur.
H. W. KEESOM, Lid.
S.s. „DAGERAAD" koopsom f
bijrekening
OPRICHTINGSKOSTEN (tot 31 December 1908 betaald)
(nog te betalen in 1909 volgens begrooting
KAS
VRACHTEN (nog te ontvangen)
STEENKOLEN (voorraad op 31 December 1908)
ASSURANTIEPREMIE (vooruitbetaald)
SCHADEVERGOEDINGEN (nog te ontvangen)
74000 -
79607
2904:86
2652 73
f 74796
5557
673
303
177
229
1107
650
66
8356043
59
34
51
14
786
(nog te betalen in 1909 volgens begrooting)
BOERENLEENBANK
Batig Saldo uoor afschrijuing bestemd
100000
28200
f 71800
7101
2652
753
1252
83560 435
80
73
28
62®
f 10681
20
6984
046
653
75
608
41
5896 99
29,64
476 50
4621 78
1100 65
1252 62®
32305 59
Opgesteld\ in overeenstemming met de aan mij verstrekte
cijfers en gegevens.
J. C. POST, Accountant.
Amsterdam, 21 Juni 1009.
32305 59
Vergadering T. E. S. O.
De vergadering van T. E. S. O. Woens
dag in t lokaal „de Vergulde Kikkert"
gehouden, was maar matigjes bezocht.
In zijn openingsrede werd door den
Voorz. zjjn leedwezen daarover uitge
sproken. Onder de opgekomenen be
vonden zich evenwel nog eenigen van
Cocksdorp en uit Eierland, geen wonder
dat aan dezen in het bijzonder het
welkom werd toegeroepen.
De notulen der vorige verg. werden
voorgelezen en onveranderd goedgekeurd.
De Seretaris ontving den dank des Voorz.
voor zijn nauwkeurige notuleering.
Overgegaan werd hierop tot behande
ling van het hoofddoel der vergadering
goedkeuring balans, en winst- en verlies
rekening.
Volgens besluit in de vorige verg.
genomen waren deze thans opgemaakt
door een accountant, en wel door den
heer J. E. Post, lid eerste klasse van het
Ned. Instituut van Accountants en leeraar
in 't boekhouden te Amsterdam. De
balans enz. had gedurende 14 dagen ter
visie gelegen, doch maar zeer weinigen
waren ze komen inzieD. De Voorz.
stelt voor ze direct in stemming te
brengen.
Door een der aanwezigen wordt het
verlangen kenbaar gemaakt mode te
deelen wat hij tegen de balans heeft
in te brengen.
De Voorz. merkt op dat de balans nu
is opgemaakt door een accountant en
het onnoodig is nu nog op te geven wat
mogelijk weer een andere accountant er
over oordeelt. De opinies van verschil
lende accountants loopen meermalen zeer
uiteen. Spr. wenscht echter de beslis
sing aan de verg. te laten en brengt in
stemming of nog op- of aanmerkingen
zullen worden toegelaten op de balans.
Met 74 tegen 3 stemmen wordt be
sloten geen bespreking toe te laten.
De balans en winst en verliesrekening
vervolgens in stemming gebracht, wordt
goedgekeurd met 76 tegen l stem.
Door den voorz. worden thans eenige
mededeelingen gedaan omtrent de pogin
gen ter verkrijging van een reserveboot.
Van den aankoop veeboot en overname
van die zaak was afgezien, o. m. omdat
men dan toch gevaar liep mede-ingeze
tenen te benadeelen. Een motorboot,
zeewaardig genoeg voor het Marsdiep,
zou volgens opgave van de firma Goed
koop, werf Kromhout, te Amsterdam,
geen f 8 li 9000 kosten, doch de romp
alleen reeds f 18000, waarbij dan nog de
kosten voor machines enz. onz., boven
dien zou men dan nog niet durven in
staan voor de betrouwbaarheid der motor.
SCHEEPSINVENTARIS
DEBITEUREN
07
AANDEELENKAPITAAL
Af ongeplaatste aandeelen
CREDITEUREN
OPRICHTINGSKOSTEN
Boothuur
Steenkolen
Machinekamerbehoeften
Suppletiewater Stoomketels
Loonen uast en extra personeel
Onderhoud
Assurantie
Diuerse onkosten, reclame, drukwerk,
onkosten bij ijsgang, enz.
Goederenueruoer naar den Burg
Batig saldo uoor afschrijuing bestemd
Vrachten
Diuerse baten
Schadeuergoedingen
Intrest