BALANS over het boekjaar 15 Augustus 1907—31 December 1908, WINST- en VERLIESREKENING over het boekjaar 15 Augustus 1907 tot en met 31 December 1908. eigenaardige vaarwater tusschen Texel en den vasten wal. Van het grootste belang toch voor Texel en zijn handel is, dat het stoombootver- keer zelfs gedurende den zwaarsten ijsgang dagelijks kan plaats hebben. Wat een enorm verschil met vroeger toen Texel dagen en weken geïsoleerd kon zijn, want immers bij de ijsbezetting om streeks Nieuwjaar, werd behalve de com municatie op het Horntje geregeld éénmaal per dag een reis dooihet ijs naar de haven van Texel gemaakteen feit, nimmer te voren voorgekomen, waardoor Texel geheel uit zijn isolement werd gerukt en bijna ophoudt een eiland te zijn. Was er steeds genoeg water vóór de haven aanwezig, dan was „de Dageraad" krachtig genoeg, om in weerwil van de grootste ijsvelden toch den geregelden dienst naar Oudeschild te onderhouden, terwijl bij stormweer, de geringe beweging van het schip het vertrouwen der passa giers ten volle heeft gewonnen. Voor reserveboot werden ook eenige malen de Texelstroom en de Burgemeester van Alkmaar gebruikt. Ondanks de minder geriefelijke inrichting dier booten voor passagiers, wist het publiek zich toch te schikken en was het gebrek aan geriefelijkheid geen reden voor de passa giers, om niet met T. E. S. O. de reis te doen. De directies dier booten zijn ten allen tijde bereid geweest om onze onderneming te helpen en hunne booten als noodhulp af te staan, voor welke bereidwilligheid de Raad van beheer hen dan ook ten zeerste dankbaar is. Wij willen thans nog eens trachten, vooral voor hen die er, om de een of andere reden, niet geheel van overtuigd zijn, het groote1 bestaansbelang voor Texel van onze genootschap te doen uitkomen, door in grove trekken nog eens de voordeelen, die aan dezen dienst verbonden zijn, de revue te laten passeeren. In de eerste plaatsdat wij steeds met een solide zee waardige boot varen, waaraan wij veilig ons leven kunnen toevertrouwen, terwijl het verkeer zoowel van als naar Texel, derhalve ook het vreemdelingenverkeer er door bevorderd wordt, door de meerdere stabiliteit van het schip behoort tevens de zoo gevreesde „zeeziekte" tot de uiterste zeldzaamheden. Verder: dat wij varen met eene boot, die wat inrichting en comfort betreft, meer am de eischen van het reizend publiek kan voldoen dat èn passagiers èn vee èn goederen te gelijk kunnen overgevaren worden, zonder.dat]de passagiers eenigen last hebben van vee of goederen dat de overtocht in veel korteren tijd plaats heeft; dat de dienst alleen gebaseerd is op het algemeen belang en geen enkel per soonlijk belang of winstbejag eenigen in vloed daarop kan uitoefenen dat door de verlaging van het tarief, zoowel voor passagiers als goederen, dit, behalve meerder verkeer, ook een groote winst voor Texel moet opleveren. In cijfers is dit gemakkelijk uit te drukken. Bij zeer matige berekening kunnen wjj becijferen dat de vrachttarieven, zoowel voor passagiers als voor goederen, minstens met één derde zijn verlaagd en waar wij, zooals onze winst- en verliesrekening aangeeft ongeveer 32000 gulden hebben ontvangen, is dit eene besparing van uitgaven van ruim f 16000 (d.i. ongeveer 20% van het kapitaal). Rekenen wij nu dat deze besparing voor ongeveer komt ten bate van de Texelaren en voor ten bate van buiten- wonenden, dan geeft dit voor Texel een voordeel van ongeveer 12000 gulden, be halve nog wat er bespaard wordt door de gemeenschap aan minder uitgaven voor passagiers en goederen gedurende de win terperiode, omdat de communicatie nu onderhouden wordt met ons stoomschip voor het gewone tarief, terwijl dit anders zeer primitief per ijsvlet plaats had, met enorm veel bezwaren en veel hooger kosten. I dat de beruchte tochten per ijsvlet tot het verleden behooren (althans bij hooge uitzondering zullen voorkomen), zoodat niemand zich meer aan de onaangename gevolgen, die een reis in den winter van of naar Texel teweegbracht, heeft bloot te stellen, maar dat in den winter de dienst bijna even geregeld kan plaats hebben als in den zomer, waardoor Texel uit zijn isolement wordt genikt en dit zeker enorm ten goede zal komen aan onzen handel en industrie dat het voor neringdoenden niet meer noodig is om tegen den winter groote hoeveelheden goederen (vooral aan bederf onderheven goederen) in te slaan, daar zij ze iederen dag kunnen betrekken in de hoe veelheid die zij noodig hebben, en zij in het voorjaar niet met grooten voorraad oude goederen blijven zitten, die zij niet meer of moeilijk van de hand kunnen doen. Behalve een geldelijk voordeel voor den leverancier, is dit ook voor de afnemers van groot belang, daar zij steeds versche waren kunnen verkregen dat door een geregelde verbinding, ook gedurende den winter, veel meer melk, eieren enz. kunnen uitgevoerd worden dan vroeger, omdat de afnemers op den ge- regelden aanvoer kunnen rekenen. Al deze voordeelen te veel om verder op te noemen, komt Texel en zijne bewoners ten goede, en in ruil daarvoor hebben zij zich geen enkele opoffering te getroosten. Zij hebben alleen hun goeden wil te toonen, hun eigen zaak en belangen te behartigen en mede te werken om den levensader van Texel aan vreemde heer schappij te ontrukken. Laat ieder Texelaar en een ieder die de belangen van Texel ter harte gaan de ge noemde voordeelen toch eens goed nagaan en behalve de finantieele directe winst ook de enorme indirecte belangen voor ons eiland goed voor oogen stellen, dan zijn wij over tuigd dat een ieder, die aanspraak kan maken op een gezond oordeel en om de een of andere reden thans nog geen voldoende sympathie voor onze onderneming gevoelt (gelukkig beperkt dit zich tot zeer weinigen en zelfs bij name te noemen,) weldra een volbloed voorstander zal worden. Een groote teleurstelling voor velen was het bericht dat door de postadministratie een contract voor vijf jaar was gesloten met de Mij. A. P. Hoewel het zeer zeker van 't grootste belang was geweest als het brievenvervoer aan ons was opgedragen geworden, en wij daardoor de overtuiging hadden gekregen dat wij in ons streven door de hooge auto riteiten werden gesteund, was die teleur stelling voor den Raad van Beheer niet zoo groot. De raad van beheer toch was de mee ning toegedaan dat niet door gunsten of weldaden, maar alleen door eigen strijd, door eigen verdienste, door op eigen kracht te vertrouwen, onze onderneming het beste zou worden gediend en zijne levensvat baarheid zou worden verhoogd. Ons in dien strijd bij te staan is de plicht van een ieder, die de belangen van Texel en zijne bewoners wil helpen bevorderen. In de directie is geen enkele verandering gekomen Alleen staan we weldra voor het feit dat onze administrateur, de Heer Goeman, die ons gedurende zijn verblijf op Texel uitstekende diensten heeft bewezen, vooral op technisch gebied, ons gaat ver laten om in Amsterdam een andere be trekking te aanvaarden. Ter voorziening in deze vacature heeft de raad van beheer in overleg met den raad van advies reeds plannen beraamd, die vermoedelijk spoedig verwezenlijkt zullen worden. In de keuze van ons personeel op de boot zijn we over het algemeen zeer ge lukkig geweest en wjj kunnen met waar deering getuigen dat zij zich allen, met toewijding voor onze onderneming, van hun taak hebben gekweten. Wat het finantieele gedeelte van onze onderneming betreft, meent de Raad van Beheer volkomen tevreden te kunnen zijn over het afgeloopen boekjaar. Waar toch het eerste jaar, vooral omdat alle leden van den Raad van Beheer totaal vreemd waren op dit gebied, zeker wel de grootste bezwaren heeft opgeleverd en onze onderneming deze moeielijkheden met glans heeft overwonnen, meent de Raad van Be heer met het volste vertrouwen de toekomst te gemoet te kunnen gaan. Uit de balans en de Winst- en Verlies rekening, waarvan alleen de eerste volgens de statuten ter visie moest worden gelegd, blijkt, dat er dit jaar een batig saldo be staat van f 1252,62» dat voor afschrijving op de boekwaarde van onze bezitting zal worden bestemd. Onze berekening dat de huurboot „Baron Rengers", na een jaar in ons gebruik te zijn geweest, zich zelf ongeveer zou kunnen bedruipen, is volkomen juist gebleken te zijn, en het overschot van het eerste boek jaar zal dan ook speciaal aan de laatste V/s maand van het jaar 1908 (waaronder nog 3 wintermaanden) zijn te danken. Waar de exploitatie van „de Dageraad" voor het geheele jaar eene uitgave zal vereischen van f 20000, zal het batig saldo aan het einde van het tweede jaar, natuurlijk voor 't geval de inkomsten ongeveer hetzelfde zullen bedragen,- zeker aanmerkelijk hooger zjjn dan dit jaar. De inkomsten over het jaar 1908 toch hebben bedragen f 24000 en gezien de resultaten van het eerste kwartaal meenen wij met vertrouwen te durven voorspellen dat deze over 1909 niet minder zullen bedragen. De ontvangen over de eerste 3 maanden van dit jaar bedroegen f 428,42 meer dan over het le kwartaal 1908, en terwijl het goederenvervoerongoveerstationairis geble ven (slechts met f 45,07 is dit vermeerderd) zjjn de ontvangsten van het personenver voer met ruim 13% gestegen. De raad van beheer spreekt dus met vrijmoedigheid de voorspelling uit, dat dooi de toename van het verkeer, zelfs al valt ons het postvervoer niet ten deel, binnen afzienbaren tijd, behalve de statuair be paalde afschrijving een matig dividend zal kunnen worden uitgekeerd. De Raad van beheer van T.E.S.O. ADR. WAGEMAKER, Voorz. H. OVER, Vice-Voorzitter. P. DROS Ai., Secretaris. H. HAAKMAN, Directeur. H. W. KEESOM, Lid. S.s. „DAGERAAD" koopsom f bijrekening OPRICHTINGSKOSTEN (tot 31 December 1908 betaald) (nog te betalen in 1909 volgens begrooting KAS VRACHTEN (nog te ontvangen) STEENKOLEN (voorraad op 31 December 1908) ASSURANTIEPREMIE (vooruitbetaald) SCHADEVERGOEDINGEN (nog te ontvangen) 74000 - 79607 2904:86 2652 73 f 74796 5557 673 303 177 229 1107 650 66 8356043 59 34 51 14 786 (nog te betalen in 1909 volgens begrooting) BOERENLEENBANK Batig Saldo uoor afschrijuing bestemd 100000 28200 f 71800 7101 2652 753 1252 83560 435 80 73 28 62® f 10681 20 6984 046 653 75 608 41 5896 99 29,64 476 50 4621 78 1100 65 1252 62® 32305 59 Opgesteld\ in overeenstemming met de aan mij verstrekte cijfers en gegevens. J. C. POST, Accountant. Amsterdam, 21 Juni 1009. 32305 59 Vergadering T. E. S. O. De vergadering van T. E. S. O. Woens dag in t lokaal „de Vergulde Kikkert" gehouden, was maar matigjes bezocht. In zijn openingsrede werd door den Voorz. zjjn leedwezen daarover uitge sproken. Onder de opgekomenen be vonden zich evenwel nog eenigen van Cocksdorp en uit Eierland, geen wonder dat aan dezen in het bijzonder het welkom werd toegeroepen. De notulen der vorige verg. werden voorgelezen en onveranderd goedgekeurd. De Seretaris ontving den dank des Voorz. voor zijn nauwkeurige notuleering. Overgegaan werd hierop tot behande ling van het hoofddoel der vergadering goedkeuring balans, en winst- en verlies rekening. Volgens besluit in de vorige verg. genomen waren deze thans opgemaakt door een accountant, en wel door den heer J. E. Post, lid eerste klasse van het Ned. Instituut van Accountants en leeraar in 't boekhouden te Amsterdam. De balans enz. had gedurende 14 dagen ter visie gelegen, doch maar zeer weinigen waren ze komen inzieD. De Voorz. stelt voor ze direct in stemming te brengen. Door een der aanwezigen wordt het verlangen kenbaar gemaakt mode te deelen wat hij tegen de balans heeft in te brengen. De Voorz. merkt op dat de balans nu is opgemaakt door een accountant en het onnoodig is nu nog op te geven wat mogelijk weer een andere accountant er over oordeelt. De opinies van verschil lende accountants loopen meermalen zeer uiteen. Spr. wenscht echter de beslis sing aan de verg. te laten en brengt in stemming of nog op- of aanmerkingen zullen worden toegelaten op de balans. Met 74 tegen 3 stemmen wordt be sloten geen bespreking toe te laten. De balans en winst en verliesrekening vervolgens in stemming gebracht, wordt goedgekeurd met 76 tegen l stem. Door den voorz. worden thans eenige mededeelingen gedaan omtrent de pogin gen ter verkrijging van een reserveboot. Van den aankoop veeboot en overname van die zaak was afgezien, o. m. omdat men dan toch gevaar liep mede-ingeze tenen te benadeelen. Een motorboot, zeewaardig genoeg voor het Marsdiep, zou volgens opgave van de firma Goed koop, werf Kromhout, te Amsterdam, geen f 8 li 9000 kosten, doch de romp alleen reeds f 18000, waarbij dan nog de kosten voor machines enz. onz., boven dien zou men dan nog niet durven in staan voor de betrouwbaarheid der motor. SCHEEPSINVENTARIS DEBITEUREN 07 AANDEELENKAPITAAL Af ongeplaatste aandeelen CREDITEUREN OPRICHTINGSKOSTEN Boothuur Steenkolen Machinekamerbehoeften Suppletiewater Stoomketels Loonen uast en extra personeel Onderhoud Assurantie Diuerse onkosten, reclame, drukwerk, onkosten bij ijsgang, enz. Goederenueruoer naar den Burg Batig saldo uoor afschrijuing bestemd Vrachten Diuerse baten Schadeuergoedingen Intrest

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1909 | | pagina 2