Buiten la n d. Marktberichten. INGEZONDEN STUKKEN. Oosterend2 Mei. De verkoop van tuberculosebloempjes heeft alhier door eenige dames plaats gehad. De opbrengst bedraagt f 22,30. Standbeeld Czaar Peter den Groote. Te Zaandam is Dinsdag met groote plechtigheid onthuld het standbeeld voor Czaar Peter den Groote, door Czaar Nicolaas II aan de gemeente Zaandam ten gescherike gegeven. Het standbeeld stelt voor, Czaar Peter den Groote werk zaam als scheepstimmerman. De ge meente Zaandam zal als tegengift aan Czaar Nicolaas aanbieden een getrouwe reproductie in zilver, van het Czaar Peterhuisje aldaar. Luchtvaart. Er is een nieuw tijdschrift gewijd aan de luchtvaart verschenen, bij C. Geleyns te Rotterdam: „Avia" is zijn naam. Het blad bevat aangenaam leesbare beschou wingen en zeer fraaie plaatjes. We vinden er een voorstel in om een „tour de Hollande" te organiseeren Van uit Rotterdam naar Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, (le dag). Van uit de hoofdstad via Enkhuizen, over de Zuiderzee naar Stavoren, Sneek, Leeuwarden (2e dag). "Van Leeuwarden op Groningen aan, via Assen en Meppel naar Zwolle (3e dag). Van Zwolle laDgs Deventer en Zutfen naar Arnhem, om dan als slot van den 4den dag uit te rusten op de terreinen van Verwey en Lugard, de Mij. voor Luchtvaart. Vandaar over Wageningen, Tiel en Zalt-Bommel naar Den Bosch, vervolgens via Tilburg naar het vliegveld bij Breda (5e dag). Van Breda via Goes naar Middelburg en dan over de Zeeuwsche en Zuid- Hollandsche eilanden naar Rotterdam terug met verplichte vlucht rond den toren (6e dag). Als zevenden dag, tot besluit dier vliegweek slotdemonstraties van de deelnemers te Rotterdam (R. N Da t is handel. Je ziet er jong mee uit, zei de winkel juffrouw tot de oudachtige juffer, die den hoed oppaste. Verkocht Met dien hoed lijkt u heel wat forscher, wat grooter, wat ouder, tot een schamel schepseltje. Verkocht! 'tPast goed bij uw teint en bij de blonde kleur van uw haren, tot een bleekneuzige juffrouw met melkboeren- hondenhaar. Verkocht! 't Licht je kleur wat op, tot de bla kende boerendeern. Verkocht! Natuurlijk waren al de hoeden precies hetzelfde. Gegoten huizen. Men meldt: Een belangrijke demonstratie op bouw kundig gebied, welke in de kalme af zondering van het dorpje Santpoort werd voorbereid, nadert hare voltooiing. Men ziet daar, op korten afstand van het station, hoog boven een schutting een donker gevaarte verrijzen, het is een zwart ijzeren huis, de ijzeren om- manteling van een bouwwerk, dat, in zijn uniek, in zijn wezen de meest algemeene productie-principes tot zuivere consequentie brengt. ■Het is de eerste manifestatie van architectuur, geheel op de moderne massa productie aangelegd, waarvan men hoopt dat zij langs nieuwe banen tot nieuwe schoonheid zal voeren. Er is over deze nieuwe bouwwijze, die beoogt: het bouwen van massa woningen, schooner, beter en goedkooper dan men tot heden vermocht, in den laatsten tijd nog al wat geschreven. Men heeft onder het motto: gegoten huizen, in kranten en periodieken telkens berichten op zien duiken, die, nu eens vaag, dan weer schijnbaar op hechtere basis berustend, immer weer de belang stelling en het blijde verwachten van velen wekten. Er is echter nog nergens ter wereld iets definitiefs gedaan, en het getuigt wel van een breeden kijk, dat een kleine groep van Hollandsche zakenmannen gaarne bereid bleek, om aan deze zaak hun financieelen steun te verleenen. Dit werk beeft lange jaren van ingo- spannen denken en onophoudelijk her haalde proefnemingen geëischt. Het is dan ook aan de energie der beide be drijfsleiders te danken, dat de ingewik kelde samenstelling van dit ijzeren raadsel ten slotte voltooid werd, en dat binnen enkele dagen de oplossing daarvan: het gegoten huis, gegrondvest zal zijn op Hollands grond. Kranig. Onder de dezer dagen te Middelburg geslaagden voor het acte examen lager onderwijs was een arbeider uit Zuidzande die overdag handenarbeid verrichtte om het aldus verdiende geld te gebruiken voor het betalen van privaatlessen, In twee jaar heeft hij zich op deze wijze voor 'net examen bekwaamd. Wel erg doch 'tis de wet. Een veehouder te Nieuwveen (Zuid- Holland) bracht twee zijner koeien in een weide aan de overzijde van den openbaren weg in de gemeente Mijdrecht (provincie Utrecht). Wijl echter veeuitvoer naar een andere provincie wegens het heerschen van mond- en klauwzeer verboden is, werden de dieren in beslag genomen en beliep de man nog bovendien ruim f 200 boete. Nws. het verstand der bijen. Prof. Bouvier legde klontjes suiker in den tuin. Deze klontjes werden door bijen bezocht, maar de diertjes waren blijkbaar niet bij machte er iets af te bijten. Zij vlogen weg en kwamen met vele andere terug. Nu vlogen zij niet naar de suiker doch naar een fontein, daar vlak bij, Daarop vlogen ze naar de suiker, brachten met hun sprieten water op de suiker en zogen na eenigen tijd de suikeroplossing op, waarmee zij naar den korf terug keerden. Mierenplaag! Vele menschen hebben in hunne woningen last van mieren. Liefhebbers van zoet als ze zijn, treft men ze dikwijls aan in suikerpotten, bij bakkers, in kruidenierswinkels etc. Om dit lastig goedje te verdelgen geeft het blad „La Boulangerie franQaise" het volgende middel aan de band, dat afdoende moet zijn. Men legt op de plaatsen, waar de mieren worden aangetroffen, stukjes beschimmelde citroenen neer. Geen versche, maar bepaald beschimmelde. Deze verspreiden een geur overeen komende met die van zwavelether. Na een paar dagen zijn alle mieren ver dwenen. De citroen moet niet in versche staat aan stukken gesneden worden daar ze dan te spoedig uitdroogt. Het beste is een paar citroenen eenige dagen op een vochtige plaats te leggen, totdat zij bedekt zijn met een groen laagje schim mel. Dan pas zijn ze goed om in stukken gesneden te worden, want dan juist verspreiden zij de geur, waarvoor de mieren bang zijn. Het middel is zeer eenvoudig en kan door iedereen worden toegepast, daar het geen kosten mee brengt. Alarmsignaal. De „Resb." meldtIn tegenwoordig heid van den hoofdcommissaris van politie en van een aantal inspecteurs yan politie, werd te 's Gravenhage een proef genomen mot de nieuwe alarmsignaal, gelijk het in de circulaire wordt aange kondigd eenigst en afdoend middel tegen rijwieldiefstal" Het toestelletje is een soort kanonnetje dat aan den voorvork bevestigd wordt en dat geladen wordt met een revolverpatroon van 9 mM. Wanneer een toestelletje geladen is wordt een pal zoodanig gesteld, dat deze rust tegen een der spaken van het voorwiel. De minste poging om zicb met het rijwiel te verwijderen doet het schot afgaan. Ten einde te voorkomen dat het schot door onvoorzichtigheid afgaat kan het toestel buiten werking gesteld wor den, zoodat de eigenaar het zelf in zijn macht heeft het alarmsignaal al of niet te laten werken. De knal is zeer sterk en ongetwijfeld voldoende om een niet al te brutalen rijwieldief af te schrikken om er toch met dn fiets van door te gaan. In elk geval wordt bij diefstal op straat de aandacht van po'irie of voorbij •gangers door het schot getrokken en bij diefstal uit een woning worden de huis- genooten als zij aanwezig zijn gewaarschuwd. Protestbeweging. Tegen de bepaling in de ontwerp- vogelwet om het zoeken der eieren van de kieviten eerder te verbieden is in Friesland groote beweging onstaan De heer J. Folkertsma, te Sondel, die de zaak in de „Leeuwarder Crt." ter sprake bracht, zal een protestbeweging uitlokken waartoe hij reeds vele bewijzen van instemming ontving. Een SO jarige Bon Juan Voor den rechter van Old Baily te Londen stond de vorige week een tach tigjarige Don Juan, de hertog van St. Omar, alias generaal Ralph Campbell Mackenzie, die in waarheid Lloyd Mo- lesworth heette, terecht wegens poly gamie. De hertog bekend j glimlachende dat hij in twee jaren vier malen een jonge vrouw, naar het altaar geleid had, die hij vervolgens, na haar van haar spaarpenningen te hebben ontlast, weder verliet. Het vonnis luiddetwaalf jaren ge vangenisstraf Nog zoo dom niet. Een eenvoudig boertje uit Tbüringen had in Blankenburg zaken te doen en nam bij die gelegenheid zijn intrek in een herberg. Toen hij op de terugreis in de coupé zat, merkte hij dat hij in de herberg zijn knapzak had laten liggen. Het ongeluk wilde dat hij nog den naam van de herberg, noch dien van den eigenaar kende, maar ons boertje wist wel raad Hij schreef een briefkaart, waarop hij het volgende adres zette: Aan het groote huis met de groene vensterkozijnen, over de brug, waar Gottlieb Heimann uit Schwarzburg zijn knapzak heeft laten liggen te Blanken burg. Den volgenden dag was Gottlieb weer in het bezit van zijn knapzak. Zet geen geheimen op een briefkaart Hoe gevaarlijk het zijn kan om ge wichtige mededeelingen op briefkaarten te doen, heeft dezer dagen een generaais- vrouw te Hannover ondervonden. Zij had aan een pelswarenzaak per briefkaart medegedeeld, dat haar pels goederen gereed lagen om afgehaald te kunnen worden (de pelsen zouden in zomerk ivartier bij den pelshandelaar gebracht worden) en zij had daarbij ook eenige der pelswerken met name ge noemd, Toen de bediende van de pelsfirma den volgenden dag de pelswaren kwam halen, waren deze reeds door een vreemd persoon afgehaald, in ieder geval een boef, die de briefkaartjnededeeling had weten te lezen. Be normale ouderdom van den mensch. Thomas Edison, de beroemde uitvinder heeft kort geleden in een interview zijn overtuiging uitgesproken, dat het men- schelijk lichaam bij behoorlijke behande ling het 150 jaar kan uithouden. Hij zeide dat het op drie hoofdzaken aan kwam, op de goede manier te eten, te slapen en zich te kleeden. „Ik eet juist zoo veel als ik noodig heb," zeide Edison, „en dat is zeer weinig, misschien een handvol van elk degelijk gerecht. Het gevolg van mijn matigheid is, dat ik 30 seconden, nadat ik mijn hoofd op het kussen leg, b6n ingeslapen. Ik slaap zes uren vast, gedroomd heb ik nog nooit in mijn leven. Thans ben ik 64 jaar oud en ik voel mij beter in staat te denken en te arbeiden dan ooit te voreD. De praatjes over de noodzakelijkheid rust te nemen zijn onzin. Ik heb van mijn twaalfde jaar af gewerkt en ik hoop tot mijn 150e mijn arbeid voort te zetten. Mijn paradijs ligt op aarde. Mjjn lichame lijke toestand laat niets te wenschen over, vooral ook omdat ik mij verstandig kleed. De bacteriën zijn bij mjjn systeem ter dcod veroordeeld. Mijn eenige ondeugd is dat ik tabak kouw. Mijn vrouw protes teerde daar eerst tegen, maar sedert zij weet, dat de hoogste persoon bij de rechterlijke rnacht in het land dezelfde gewoonte heeft, heeft zjj orin berust en vindt dat het bij mqn stand past." Burgerlijke Stand der Gemeente Vlieland. van 130 April. OVERLEDEN: Ario van der Vlies, oud 26 jaar. (Buiten verantwoordelijkheid der Reductie.) Den Heeren Uitgevers der Texelsche courant De tegenzin ven den Texclscbcn veehouder in 'tulgcmecn in nl wat achter den ruigen dijk ligt en wat daar voorvalt is overwonnen en samen werking tuaschen de Gemeente en de verschillende Polderbesturen mogelgk geworden dit is ons duidelijk geworden in de vergadering van 13 April j. I., waar op uitnoodiging van den heer Wageinaker en alzoo zonder stemming een ver tegenwoordiger der Gcmet-nle, de voormannen der verschillende Polders met nog onderen broederlijk naast elkander zilling namen in het coiniteit voor Damplannen. In zooverre wi.s die vergadering een succes I liet ingezonden stuk, in Uw courant van 23 April jl. van den heer J. Daalder, stationchef te Utrecht, deed me genoegen: lo. omdat het is geschreven door eeu Texelaar, bekend met den toestand alhier; 2o. omdat hij als stationchef geacht kan worden over spoor- en tramaangelegenbcden te kunnen oordeelen 3o. omdat hem als buiten staander gene bijoogmerken kunnen worden toe geschreven, hij slechts het algemeen Texelsch belang op het oog kan hebben<tj. omdat hij met mij van gevoelen is dat een tram hier slechts succes kan hebben wanneer die aan een spoorweg zou aansluiting vinden. Wil men Texel werkelijk vooruit brengen laat men dan het plan volgen door mjj ontvouwd in mijn schrijven aan den Minister van Waterstaat, verleden jaar in de maand Augustus gezondon. In dat schrijven gaf ik Zijn Exellentie als mijne overtuiging te kennen dat dit vruchtbaar eiland volle recht heeft op verbeteringen zoowel door bemaling als door verkeerswegen dat een kanaal met een daaraan verbonden schutkolk, dienende tot bewaring en tegelijkertijd tot waterboezem en -loozing voor Texel de oplossing zou zijn. Dat evenwel do mogelijkheid niet is uitgesloten dat de bestaande havenwerken tegen den feilen stroom eener krachtige spuiing, die vooral voor- en najaars meermalen noodig zou blijken, niet bestand zouden zijn en alzoo kostbare havenwer ken opnieuw noodig zouden worden in welk geval het wenschelijk zou zijn om in den Mok, ten Oosten van het Molwerk, Slniswerken en Schutkolk aanteleggen, waardoor het traject tnsschen Texel en den vasten wal met twee derder» zou worden verkort. Het Horntje met zijn felle strooming ligt 2500 meters van het Molwerk, alzoo ver genoeg om aan de werken aan het Molwerk aan te leggen geen schade toe te brengen, terwijl die strooming een diep vaarwater verzekert tusschen de mond van den Mok en den Helder en het kanaal door zijn spuiing de noodige diepte in de Mok zelve zal onderhouden zonder daardoor eenige schade te veroorzaken. Het kanaal zou beginnen ten Oosten van het Molwerk, van daar in een rechte lijn loopen door het Hoornder-Nieuwland langs het Spijk, tot op 700 meter van de Hemmerkooi, van daar door de Lichtkoogen naar den Burg, verder door de laagte van Hollewal en de laagle bij Dooie Man achter P.uitenlust door de Fennelanden naar het Burger-Nicuwland, vervolgens naar Waal en Burg ter hoogte van den Motweg om zoo met een rechte lijn aan te sluiten aan het bestaande kanaal van Eijerland. Langs weerszijden var. het kanaal tot aan het bestaande kanaal van Eijerland zouden, benevens de boorden wegen moeten komen; op een dier wegen en in Eijerland langs den Hoofdweg zouden rails worden aangelegd, terwijl Oudcscbild en Oosterend, en dan nemen we de 3'/, kilometer die de Koog van do Hoofdlijn is verwijderd er zomers ook maar bij - door dwarslijnen met die Hoofdlijn worden verbonden. Het in dit scbrjjven ontwikkeld kanaalplan zou als waterweg in ongeveer al het goederenvervoer voorzien, daarom wordt met dat net van rails bijna uilsluitend een personendienst met lichte motor wagens beoogd, met motorwagens op rails Dit werk vergt geld maar een zwavelstok ook; een zwavelstok breken we in vieren maar dit werk laten we in zijn geheel omdat we zeker zijn dat een behoorlijk door deskundigen uitge werkt plan bij de Ministers van Waterstaat en van Landbouw Nijverheid en Handel een gunstig onthaal zal vindengunstig omdat dit vruchtbaar door zijn omvang belangrijk deel van ons vaderland daardoor uit zijn staat van afzondering gebracht wordt, heel Texel met dit werk zal gebaat-zijn, alle dorpen van de verkeersmiddelen protiteeren en de kostbare vergrooting van de Haven die anders onvermijdelijk wordt daardoor onDoodig zou worden van de Haven waarvan de papieren niet in regel zijn en daardoor bij de Hooge Regecring met gunstig staat aangeschreven. Het kanaal zou slechts door vaartuigen met- gestreken masten, cm de steenen sluizen oftewel overtoomen,kunnen worden bevaren, terwijl hunne eventucele motoren, ter voorkoming van schade aan de boorden, worden stop gezet. Sleepers paarden zullen de trekdienst vervullen,zij behoe ven daarvoor uit hun graf niet opgedolven omdat allerwegen langs de vaarten slee perspaarden wor den aangetroffen. In bet jaarverslag, uitgesproken in de Raads vergadering van 20 Februari j.l. en opgenomen in uw blad van 23 Februari, geeft burgemeester Hiddingh te kennen dat do plannen van binnen haven met schutsluis zooals die door Burgem. en Wethouders in October 1909 aan de Hooge Rcgcering waren ingezonden, zonder meerdere waterwegen over het eiland, geen instemming konden vinden bjj Rijk en Frovincio. Ligt daar alleen niet reeds in opgesloten dat een vo'ledig plan van waterwegen bij de Hooge Regeering een gunstig onthaal zou vinden? Dit schrijven dient als tegenstelling van' de door den heer Wagcmaker verdedigde tram- plannen. Ik ben voor het geschreven woord dan is mis verstand uitgesloten. D. W. CONINCK WESTENBERG. Texel, Julianadag 1911. I'urmcrend, 1 Mei. Aangevoerd: 343 Runderen waarondor: 131 vette kooien 68 a 80 Ct. per KG, 205 Gelde kooien f 150 a 260 Melkkoeien 1' 190 a 280. 7 stieren. 229 vette kalveren f 0,80 a (100 p. Kg. 606 Nuohtore kalveren f 14a 1 28 2279 Schapen f 24 A 131,— 485 Lammeren t 7,a 1 16, 164 vette varkens f 0,50 a 10,54 por Kg.; 136 magere varkens 1 20 a 136,—; 356 biggen f' 8 a I 14 kipeioren f 3.— a 1 3.75 per 100;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1911 | | pagina 2