3= 2760 Donderdag 19 blaart 1914, 27,t# Jaargang Nieuws- en Advertentieblad. lil Van week tof week Binnenland. amej Dit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond Abonnementsprijs per 3 maanden. Voor de» Bobo 30 Cta. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cta. Naar Amïbixa. en »ndere linden met rerhooging der porto's. Advertentiën vóór 9 nnr op den dag der nltgave Pr\js der Advertentiin. Van 1 tot 5 regels 30 Cts. Iedere regel meer S Ct. Groote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Bewijsnummers S Cts. per nummer. S.BONNEMENTEN en ADVERTENTIËN worden aangenomen bij de TJitg. Firma LANGEVELD b DE ROOIJ, Parkstraat, Burg op Tbx s a a(0 fl) "1 BEKENDMAKING. I 0 3 DRANKWET. I ««Burgemeester en Wethouders der Ge- y ente Texel, brengen ter openbare onis, dat op 17 Maart 1914 bij hen ingekomen een verzoekschrift van )RKJE VAN EIJCK, weduwe van Jan uijn van beroep hötelhoudster, wonende Texel, om vergunning voorden verkoop |gp sterken drank in het klein in de volgende localiteiten„de voor- en Elntargelagkamer". van het perceel, dastraal bekend Gemeente Texel, 3tie K, No. 1642, plaatselijk gemerkt jk B, no. 397, en gelegen aan de ^"■oeneplaats aldaar, ip linnen twee weken na de dagteekening jer bekendmaking kan een ieder tegen J1! verleenen van deze vergunning schrif- bezwaren bij Burgemeester en ethouders inbrengen. Texel, den 17 Maart 1914. rgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, JONKER. GAARLANDT. MILITIE. Vrijstelling vnn den Dienst. De Burgemeester der gemeente Texel brengt kennis Tan belanghebbenden, dat op de pu- katieborden bekendmakingen zijn aangep'akt arin op uitvoerige wijze de bepalingen zijn ■meld, welke gelden ten aanzieo van vrijstel- g Van den dienst bij de militie om een der .gende redenen eigen vrijwilligen dienst b. broederdienst 5. aanwezigheid van in hetzelfde jaar geboren seders of halfbroeders 7jDd. kostwinnerschap r8fB. het bekleeden van een geestelijk of een 'Isdienstigmenschlievend ambt of de opleiding rartoe "-f. woonplaats of toekomstige woonplaats in de 1 rloniën ot bezittingen des Rijks in andere stilirelddeelen en g. bijzondere redenen, j, Zö die vermenen rechten op vrijstelling van den ïnst bij de militie te kunneu doen gelden, eDb:den uitgenoodigd zich te vervoegen ter ge eentesecretarie en wel zoo de vrijstelling wordt Jjfc'grond op de aanwezigheid van in hetzelfde jaar agjiboren broeders of half broeders, tnsschen 10 ea 18 Juli e k. en zoo zij is si-grond op een der oti idere redenen, tusschen '21 en 31 Maart e.k. gj'Texel, den 13 Mi.art 1914. De Burgemtester voornoemd, GAARLANDT. 7—14 Maart. rv8 Als d6ze regels onder de oogen der lezers 1 omen zal de Kamer haar werkzaamheden lebben hervat. Spoedig ook zal een be langrijke beraadslaging over de financieele plannen van minister Bertling onze aan dacht komen vragen. Het laat zich aanzien, ÏTït het ontwerp Inkomstenbelasting al L.poedig aan de orde zal worden gesteld. •e-ïet het oog daarop kan het ongetwijfeld ijn nut hebben, dat we omtrent dat be- jkffigrijke ontwerp hier het een en ander "nededeelen. c'j Het denkbeeld om een Inkomstenbelasting het leven te roepen, is niet nieuw. Reeds d ninister de Meester zette dat denkbeeld om n een ontwerp, dat echter door het aftreden tan het Kabinet niet aan de orde kwam. itfJinister Kolkman, van het vorig Kabinet, liende eveneens een wetsontwerp in dat !&n Inkomstenbelasting brengen zou, maar 3 jok dat ontwerp (kwam niet tot stand, i Thans komt minister Bertling met een Dntwerp. Niet een eigen ontwerp echter, want hij nam het wetsvoorstel van zijn ambtsvoorganger over, zij het ook met eenige belangrijke wijzigingen. Hebben we thans een Bediijfs- en een ^Vermogensbelasting, de minister wil deze splitsing laten verdwenen. Hij wenscht één belasting op het Inkomen. En als in komen wil hij beschouwd zien, de som van hetgeen, in geld of geldswaarde, zuiver ge noten wordt als opbrengst van onroerende goederen, roerend kapitaal, arbeid of onder neming en rechten op periodieke uitkee- ringen van het leven afhankelijk. Daar de minister evenwel van meening is, dat menschen met een vermogen van f16000 meerdere draagkracht bezitten dan anderen wil hij ook de Vermogensbelasting laten bestaan, zij het dan in gewijzigden vorm. Uit de opsomming, die de minister geeft, blijkt dat zoo goed als het geheele inkomen door deze wet zal worden getroffen, d.w.z. het zuiver inkomen, daar aftrek zal worden toegestaan voor de onkosten voor het ver krijgen van het inkomen, bedrijfsonkosten, onderhoud van onroerende goederen, af schrijvingen op machines enz. Echter zullen niet als bedrijfs- of beroepsonkosten worden aangemerkt de uitgaven vooraan koop stichting of verbetering van gronden, werktuigen etc. Onder de wet zullen ook vallen de in het rijk gevestigde vennootschappen, vereeni- gingen en maatschappijen Deze vallen thans ook onder de bedrijfsbelasting en betalen f2,75 van elk bedrag van f 100. Door de Inkomstenbelasting zal dit bedrag haast worden verdubbeld Minister Bertling wil n.l. f5 van iedere f 100. Ook „stich tingen" zullen onder de wet vallen, voor zoover zij een bedrijf uitoefenen. Voor de belasting, welke zal worden ge heven van „natuurlijke personen* is een tarief opgemaakt waaraan we ontleenen dat inkomens beneden f625, evenals thans, onbelastbaar zullen zijn. Van t 650f700 wordt f 1,25 betaald, van f7U0—f750 f2, van f750-f800 f2,75. van f800-f850 f3,50, van f8.50 f900 f4,25, van f900 f950 f5, van f950—f 1000 f5,75 enz. Van f 1450—f 1500 zal f 14 moeten worden be taald. Boven f1500 tot f2000 bedraagt de aanslag f 15 benevens f2 voor elk bedrag van f 100 boven f 1500. Voor inkomens van van f2000--f 10U00 wordt betaald f25, benevens f 3 van elk geheel bedrag van f IOU, waarmede het inkomen het bedrag van f2000 te boven gaat. Voor aanslagen boven f 10000 wordt afgedragen f265 be nevens f4 voor elk bedrag van f 100 boven de f 10000. Wordt meer dan f20000 ver diend, dan bedraagt de aanslag f665 bene vens f5 voor elke flOU boven f200U0. Men ziet uit het bovenstaande, dat de minister een sterke progressie wil invoeren. Aftrek voor kiudereD, f50 voor elk min- jarig kind, zal toegestaan worden, voor inkomens beneden f5000. Zij dief5000of meer verdienen hebben dien aftrek, naar 's ministers meening nietnoodig. Uitzon dering van de landbouwers acbt de minister evenmin noudig. Voor dezen is het ontwerp stellig niet aanlokkelijkwaar ze thans niet e6ns bedrijfsbelasting betalen zullen ze straks niet alleen moeten betalen van hun inkomen uit hun bedrijf, doch ook zal de waarde hunner bezittingen voor de ver mogensbelasting geschat worden naar de werkelijke verkoopwaarde, welke 2 3 maal zooveel zal bedragen dan de wettelijke waarde van thans. Boven merkten we reeds op dat de Ver mogensbelasting bestaan blijft, zij het in gewijzigden vorm. Vermogens beneden f16000 zullen vrij zijn thans f 13000.-- Heeft iemand meer dan f 16000 doch minder dan f30000 dan zal hij betalen fl voor elke f 1000 boven de f15000 Is het ver- -mogen f30000 of meer, dan betaalt hij f 1,50 voor elke f1000. De minister wil in iedere gemeente een schattingHCommissie instelleD, bestaande uit 5 leden, welke door den gemeenteraad worden benoemd. De inspecteur der directe belastingen is ambtshalve voorzitter van die commissies. Verder zullen eraanslag- commissiën zijn, te benoemen door Gedepu teerde Staten waarvan de inspecteurs der registratie en directe belastingen ambts halve lid zijn. De aanslagen van hen, die tevens in de Vermogensbelasting zijn aangeslagen worden behandeld door de inspecteurs der registratie, de overige door de inspecteurs der directe belastingen. Belastingontduiking wil do minister tegengaan door het recht van navordering in de wet op te nemen en in gevallen dat dit toegepast moet worden een verhoogd percentage te heffen. Hiermede hebben we de voornaamste bepalingen van het ongetwijfeld belangrijke wetsontwerp, weergegeven. Mogelijk dat dit beknopt overzicht onzen lezers van dienst kan zijn als straks de Kamer het ontwerp in behandeling neemt. o-o-o— Het Engelsche Lagerhuis heeft in de laatste dagen wedei in sterke mate de aan dacht tot zich getrokken. Maandag j.l heeft de regeering weder de Home-Rule kwestie aan de orde gesteld en de zitting werd daardoor zoo belangrijk, dat men ze gerust kan opnemen in de rij der historische zittingen. Zelden ook was er meer belang stelling in het Lagerhuis en daarbuiten. Het Huis was tot den nok gevuld, en menige afgevaardigde of Lord moest zich tevreden stellen met een staanplaatsje, tenvjjl alle tribunes meer dan bezet waren. De regeering had aangekondigd, dat z(j zou mededeelen tot welke tegemoetkoming zij inzake de netelige Iersche kwestie be reid was. Men weet, waarom gesproken moet worden van een netelige kwestie. Een deel van Ulster wenscht geen zelfregeering en dreigt met opstand en gewapend verzet. En de Unionisten, de oppositie, steuDt de beweging in Ulster, waar men maatregelen neemt om desnoods een legermacht van ÏOOOUO man op de been te brengen als men het bij Ierland zou willen inlijven. Het dreigement van Ulster is in de laatste maanden zeer in kracht en scherpte toege nomen en de oppositie heeft niets onbeproefd gelaten, om de regeering daarvoor zooveel vrees in te boezemen, dat zij op haar schreden terugkeerde. Maar daaraan denkt de regeering niet. In 1912 diende zij de Home-Rule bill in en het Lagerhuis aan vaardde ze met 101 stemmen meerderheid. In Ulster hield men zich toen nog vrjj kalm, want het Hoogerhuis was er immers nog. De lords verwierpen het wetsontwerp dan ook. Doch de regeering gaf den kamp niet op. Door de Parliament Act had ze het Hoogerhuis den muilkorf omgedaan en ver leden jaar kwam het Home Ruleontwerp opnieuw ter tafel. Het Lagerhuis nam het aan met 98 stemmen meerderheid. Weer verworpen de Lords het ontwerp, maar dat was dan ook voor den laatsten keer. Thans heeft de regeering het ontwerp voor de derde maal aanhangig gemaakt en al mogen de Lurds zich er ook tegen verzetten, als het Lagerhuis het ontwerp aanneemt is de zaak beslist en krijgt Ierland zijn lang rends begeerde zelfregeering.' Maar des te barder roert Ulster zich en laten de Unio nisten zich booren, nu het tijdstip met rassohe schreden nadert, waarop het ont werp zal zijn aangenomen. De regeering heeft al het mogelijke ge daan om met de oppositie tot een vergelijk te komeD, maar tot nog toe zonder resultaat. Zij eischt ontbinding van bet parlement of uitschakeling van Ulster uit de Iersche zelfregeering. De regeering kan noch in het een, noch in het ander toestemmen. Het Engelsche volk heeft zich reeds meer dan eens ten gunste van Home Rule uitge sproken meent de regeering en Ulster uit sluiten gaat niet, Maar wat de regeering wel wilde toestaan, dat zou Asquith mede deelen in de zitting van Maandag. Vandaar die levendige belangstelling. Wat Asquith medegedeeld heeft, valt in weinige woorden te zeggen. De Home Rule wet intrekken of Ulster uitsluiten kan de regeering Diet, Maar wel wil zij de Ulster graafschappen gelegenheid geven, vóór de Wet in werking treedt, door stemming uit te maken of zij buiten het Iersche zelf bestuur willen blijven. Verklaren zij zich daarvoor dan zouden de graafschappen ge durende 6 jaren vrijgesteld worden. Tegen den tjjd, dat die 6 jaren zouden zijn ge ëindigd en men dus de Home Rule-regeering in werking zou hebben gezien, zou gelegen heid worden gegeven aan de Ulsterkiezers te verklaren of zij dan het zelfbestuur wil den aanvaarden. Een tijdelijke vrijstelling van Ulster derhalve of liever van de Ulster graafschap pen, die niet alle zoo tegen de zelfregee ring zijn gekant als men zou meenen. Eigenlijk zijn er maar vier overwegend protestantsche graafschappen in Ulster. Als de regeering zich gevleid mocht hebben met de hoop, dat de oppositie thans tevreden gesteld zou zijn, dan heeft zjj zich wel vorgist. Bonar Law en Sir Carson hebben al dadelijk verklaard, dat zij de aangeboden regeling niet aanvaarden. Wat nu De regeering is tot de uiterste grens van tegemoetkoming gegaan, volgens haar verklaring. Zal de burgeroorlog nu toch nog ontketend worden De naaste toekomst zal op deze vragen het antwoord geven. TEXEL, 18 Maart 1914. Bond voor Staatspensioen. De pogiDg om alhier eene afdeeling op te richten van den Bond voor Staats- pensioneering, waartoe eene vergadering was uitgeschreven tegen Zaterdagavond j.l, in Hotel Texel, heeft geen gunstig resultaat gehad. Oorzaak daarvan was, eerstens dat maar zeer weinigen waren opgekomen, tweedens dat van de aanwezigen niemand zich bereid verklaarde in een voorloopig bestuur zitting te nemen. Die weinige opkomst was wellicht te verklaren door de minder gunstige weers gesteldheid, zoomede dat zoo veel malen een oproep tot vergadering wordt gehoord en de liefhebberij daarvoor er wel wat afgaatniet onmogelijk ook dat het kwijnend leven van een vroegere af deeling dezer bond, niet aanmoedigde om er nog eens de proef mede te nemen. Een en ander zal niet onwaarschijnlijk als reden knnnen worden genoemd, waarom deze vergadering geen bevredi gend resultaat gaf. De heeren die van elders voor dit doel naar hier waren gekomen meenden evenwel hunne zending te moeten vol brengen en zoo werd niettegenstaande de kleine opkomst, te ruim acht uur de bijeenkomst geopend door den heer W. de Boer, voorz, van de afd. Helder van den Bond voor Staatspensioneering. Spr. betreurde de weinige opkomst en belang stelling, herinnerde er aan dat voor 10 jaren alhier eene afdeeling van den Bond had bestaan en zeide dat de aanbieding van hun komst was om de kwijnende afdeeling en wat er nog van restte, zoo mogelijk wat nieuw leven in te blazen spr. gaf daarna het woord aan den Heer Ds. Sinnighe Damsté, den spr. voor dezen avond. Wij zullen geen uitgebreid verslag van de gehouden lezing geven, ofschoon dezelve zeer zaakrijk was, doch deelen er van mede dat de spreker herinnerde hoe reeds voor 25 jaren geleden de idee Staatspensionneering naar voren werd gebracht; hoe in 1895 door aanneming van een motie van het Kamerlid Heldt, het overgroote deel der Kamerleden de noodzakelijkheid van Staatspensioneering uitsprakhoe achtervoigens door de Ministers Lely, Kuiper en Heemskerk een desbetreffend ontwerp werd ingediend zij het dan ook met dwangverzekering, en hoe slottens onder minister Talma, door een amendement-Duijs, de thans in werking zijnde wet voor ouderdomsrente tot stand kwam. Deze wet kan echter de Bond van Staatspensioneering niet bevredigen en het thans door Minister Treub ingediende ontwerp evenmin. Sluit de wet Talma velen uit voor wien pensioneering zoo dringend noodig is, het ontwerp Treub, thans ingediend, voldoet evenmin, omdat het mede velen uitsluit en de toepassing van die wet een gevaarlijk precedent zal kunnen scheppen. De Bond vraagt pensioen voor iedere oude man en vrouw, zonder uitzondering. Spreker meent dat voor zulk een doel wel geld kan worden gevonden, b.v. door verhooging successiebelasting als TEXELSCHE COURANT. >0!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1914 | | pagina 1