2773. Zondag 3 Mei 1914, 27flt# Jaargang KI Nieuws- en dei tei u Advertentieblad. Wat moet mijn zoon worden? Binnenland. igei ONNEMENTEN en ADVERTENTIEN worden aangenomen bij de Uiig. Firma LANGEVELD DE ROOIJ, ParkstraatBurg of Tax ml. Tot afscheid. erzej in >ri Q 2, Oit blad verschijnt Woensdag;- en Zaterdagavond Advertentiën vóór 0 nar op den dag; der uitgave eiden doet wee, en ik ben er zeker dat alleen de overweging „uwe laatste isdagen, mocht het zijn „jaren" in ring uwer verwanten te mogen slijten, E ROOIJ, tot uw besluit geleid heeft, zaak waarin gij vanaf de oprichting ,oo werkzaam aandeel had, die om ;e zeggen een deel van uw persoon te verlaten, het viel u hard, maar de stellen hare eischen, en wildet gij met ;e zekerheid van de welverdiende rust ieten, dan was er maar één weg. de zie ik U vertrekken, U, die door rustige werkwijze, en vooral door uwe igde leiding, de kurk was waarop zaak dreef, zoo gaarne had 'ik U nog 'e jaren mij tot steun gehad, tok ik zie U met weemoed vertrekken, arde vriend DE ROOIJ, het ga U goed e Dieuwe omgeving, moge een gezel- genoegeiyken ouden dag U en Uwe feenoote ten deel vallen. Met bekende gevoelens, J. G. KOOIMAN. BEKENDMAKING. BESCHRIJVING voor (le itingop bedrijfs eu andere Inkomsten. Een ernstige vraag, die zich in bijna elk gezin een of meermalen voor doet is wel deze Wat moet myn zoon worden Waar men ruim van aardsche middelen is voor- zieD, is zij dikwijls spoedig te beantwoorden. Minder gemakkelijk gaat dit voor hen, die dit aardsche slijk missen, van hunne, hetzy vaste, hetzij wisselvallige verdiensten moeten leven Bij deze laatsten is dikwijls de hoofdvraag en moet zjj dit in verreweg de meeste gevallen uit noodzaak ook wel zijn Welke is de minst kostbare wijze om mijn zoon aan een fatsoenlijk bestaan te helpen? Niet zelden is bet slot der over denkingen, als men al de opleidingsgelegen heden de revue heeft laten passeeren en de kosten van elk dezer nauwkeurig heeft na gegaanWelnu, de jongen is vlug, veel kunnen wy voor zyn opleiding niet uitgeven; het beste zal dus wel zyn hem onderwijzer te laten worden. Wellicht be machtigt hij een rijksbeurs en is daardoor onze zorg grootendeels opgeheven en gelukt dit niet, dan is deze opleiding toch altijd nog de minst kostbare en dit past ons het meest. Anderen zenden hun zoons naar een H. B. S om ze dan, Da afloop van den 3 jarigen of 5 jarigen cursus, op een kantoor geplaatst te krijgen Wanneer men echter bedenkt welke ge ringe kans het onderwijs of plaatsing op een kantoor in den tegenwoordigen tyd aan jongelieden biedt om het tot een eenigs- zins voldoend zelfstandig bestaan in de maatschappij te brengen en men vergelijkt daarbij welke voordeelen het zeemansvak aan zulke jongelui toekent, dan komt men onwillekeurig tot de vraag: Hoe is het mogelijk, dat nog zoo vele ouders hun zoons bet beroep van onderwijzer laten kiezen of hen het leven op een kantoorkruk laten slijten, en daarbij het zeemansvak voorbijzien, dat veel meer dan de andere beroepen, in staat is hun gunstige vooruit zichten en een goed bestaan te verschaffen? Bijna 25 jaren geleden werd reeds door Heeren Commissarissen van het Vader- landsch Fonds ter aanmoediging van 's Lands Zeedienst er od gewezen, dat jongelieden, die een behoorlijke opleiding hebbon ge noten, by voorkeur worden gezocht voor de mail- en passagiersvaart en voor do groote vrachtvaart. Reeds bij de intrede aan boord wacht hem dan do omgang met beschaafde lieden. Nu is het bekend clat in de laatste jaren de Hollnndsche Koopvaardy vaart een enorme vlucht heeft genomen on dat nog steeds groote vraag bestaat naar g06d opgeleide officieren tor koopvaardy. Volgens de Almanak uitgegeven door de Vereeniging van Nederlandsche Gezag voerders en Stuurlieden ter koopvaardij, bestond de Nederlandsche handelsvloot in 1913 uit ongev. 288 Stoomschepen, tcrwyi er nog 35 in aanbouw waren. Hier zijn niet bij inbegrepen de Steamtrauwlers en de Stoomschepen, bestemd voor de kleine vaart. Nu dienen op da grootste schepen der mail- en passagiersvaart één gezag voerder en vier officieren, op dc kleinere zoowel als op de meeste vrachtschepen één gezagvoerder en drie officieren. Rekent men gemiddeld één gezagvoerder en 3 offi ciereu voor elk schip, dan vinden minstens 1200 gezagvoerders en officieren een bestaan bij do koopvaardy. Reeds op jeugdigen leeftyd, ongev. 18 a 20 jaar, genieten zy aan boord huisvesting, bedieningen voeding, benevens een maandeiykscbe bezoldiging van 50 a 70 gulden. Mot bet klimmen in rang vermeerderen de inkomsten eu onder normale omstandigheden kan een man van 25 a 30 jaar er op rekenen, dat by het minstens tot eersten Officier zal hebben gebracht op een maandelijkscbe bezoldiging van 100 tot 200 a 250 gulden, naar ge lang van de Maatschappij waarbij hy vaart. Is hy eenmaal gezagvoerder, dan kan hy, wat zyn finnntieele positie betreft, de toe komst onbezorgd tegemoet gaan, en moch ten de omstandigheden hem noodzaken om, nog in de kracht van zijn leven aan den wal te biyven, dan zyn er nog vele betrek kingen, met d6 scheepvaart meer of min in verband staaude, waarin hij kan worden geplaatst. In don Staat van gages, voorkomende in de voorwaarden voor dienstname van gezag voerders en officieren by de Juva-China- Japan-Lijn en bij de Kon. Paketv. Maatscb. komt het volgende voor: By de Java Cli. Jap. Lijn: Gezagvoerder gage per maand 350—400 gulden, alsmede eene premie van 1°/Oover alle bruto passage- en vrachtgelden, le Officier 150—200 gulden 'smaands. 2e 110-130 3e 80-100 *4e 60-70 Bij de Kon. l'aketv. Maatscli. Gezagvoerder: gage per maand f 400, alsmede een premie van 1 over a"e bruto passage- en vrachtgelden, le Officier 150 -225 gulden 'smaands. 2e 110-130 3e 80-100 •4e „60 Stuurmansll. 40 Zien we alleen de cyfers voor 4e en 3e Officier, of wat daarmede gelijk staat, 3e Stuurman. Welk een groot verschil maken deze reeds met de bezoldiging van een gewoon onderwijzer of klerk. Deze mogen zich hoogst gelukkig rekeDen, als zij in den tegenwoordigen tijd op 20 jarigen leeftyd een betrekking van f600 weten te bemachtigen, een klerk dikwyls nog veel minder. Trek hiervan af het benoodigdo voor kost en inwoning, voor kleeren, zak reis- en studie- of examengelden, voor boeken enz. en vraag dan wat er overblijft of liever hoe hij het moet overleggen om zijn ouders niet telkens lastig te vallen met aanvrage tot bijspringen. De 3e stuurman daarentegen geniet, boven huisvesting en voeding aan boord, en dus alleen voor kleeding, zakgeld en enkele studieboeken, een jaarlijksche bezoldiging, in het minste geval van f600 en in eeD meer gunstig zooals bij bovengenoemde en soortgeiyke maatschappijen van 700 tot 1200 gulden. En daarvoor moeten eerstgeDoemden min stens een 3 of 4-tal jaren op een H. B S. of op een normaal of kweekschool hebben *De 4e Officier is gewoonlykin het bezit van 3e Stuurmans diploma. doorgebracht, torwyl de laatste slechts «en twee-jarigen cursus op eene der Zeevaart scholen heeft te doorloopen. Aan de meeste zeevaartscholen is een tweejarigen cursus verbonden. Zoo ook aan de zeevaartschool te Texel. Daarom is het zaak, als de gelegenheid zich voor doet, ze niot te laten voorbijgaan, maar ze, zoo mogeiyk aan te grypen en zich niet te laten weerhouden door gedaohten als bijv. dozo: Het zeemansleven stelt aan zoovele gevaren bloothet geeft zooveel aanleiding tot ruwheiden wat niet al meer. Die gedachten toch zyn, al mogon ze, wat meer speciaal de eerste betreft, niet geheel weggecyferd kunnen wordon, toch in don regel vorre overdreven. Het is er mee evenals met allesde mindere bekendheid doet ook onwillekeurig een minder goed vertrouwen stollen. Zoo die gevaren in werkelijkheid iD zoo erge mato bostonden dan zouden zy, die op zeeplaatsen wonen en er derhalve de eerste getuigen van zyn, ook het eerst er door afgeschrikt worden. En toch het tegendeel is juist bet geval. Uit de plaatsen die aan zee gelegen zijn, komt groot6ndools do bemanniDg voort, dio onze schopon bevolkt; wol eon bewijs, dat die gevaren niot zoo groot zijn als velen zich wel voorstellen. En wat do vermeende ruwheid aan boord botreft, in vroegere dagen moge die hebben gebeorscht togenwoordig is dat geheel anders. Met de tyden zyn ook de zeden veranderd. Het zeilschip heeft zyn plaats moeten ruimen voor het stoomschip. Dit laatste stelt aan zijne bemanning hoogere eischcn van ontwikkeling, en wel voornamelijk aan officieren en gezagvoerders, waarvoor nu ook een degelijk onderwijs in theorie nood- zakeiyk is geworden. Die meerdere ont wikkeling brengt op hare beurt weer een hoogere beschaving aan, die alle ruwheid verafschuwt en weert en zoo bevindt de pas bij do scheepsbevolking ingelijfde jongeling zich in eene omgeving waar ruwheid en ongemanierdheid slechts zelden voorkomen, ja meestal zelfs minder nog dan aan den vasten wal. De heer P Tjebbes wecis er in zyn lezing, gehouden 13 December van 't vorig jaar roeds op, „dat er een tyd geweest is. dat Texel een groot contingent voor de koop vaardij leverde; thans is het geen zeevaart eiland meer" Dit moet veranderen. In de Texelsche jongens zit nog het zeemans- bloed van hun voorvaderen. Voor elk jongmensch, hetzy hij arbeiderszoon of kind van een minister is, mits hy maar aanleg en gezonde hersenen heelt bestaat op de zeevaartsohool te Texel gelegenheid zich een eervolle positie op een der schepen van onzo handelsvloot te veroveren. Wie zich finantieel niet redden kan, wende zich tot de Directies der Java—China Japanlyn of de Kon. Paketv. Maatschappy dio jongelieden onder zeker voorwaarden, gratis laten studeeren en ze een plaats als officier op een hunner schepen bezorgen. Texel. P. BOSSEN. TEXEL, 2 Mei 1914. By gelegenheid van den jaardag van n. K H. Prinses Juliana waaide van de publieke en enkele particuliere gebouwen de vaderlandsche driekleur. Reeds weken waren ze er vol van en hoe meer de dag naderde, boe grooter werd de spanning, wat hebben ze ge sjouwd en gezwoegd met zakken, manden en karreD, vóór en na school tijd en de vrije Woensdag- en Zaterdag middag niet te vergeten en dat alles voor de Meierblits. Het traditioneele gezang hebben we gemist, „hooi hei je geen strooi" heeft ons niet in de ooren geklonken, maar overigens, het was nog als van ouds, dagen te voren gevraagd aan bloedver wanten en kennissen om de schoon maak- afval toch vooral i iet aan anderen te geven. De vuren hebben gebrand, begunstigd door een fl nke bries, de vuren zijn weer TEXELSCHE COURANT. Abonnementsprijs per 3 maanden. Voor den Borg 80 CU. Franco per post door ge heel Nederland 45 Cts. Naar Amerika en Andere l-.nden met verkooging der porto's. Prjjs der Advertentiin. Ven 1 tot 5 rogels 30 Cts. Iedere regel meer t Ct. tiroote lettors en Vignetton worden near plaatsruimte berekend. Bewijsnummers 2 Cts. per nummer. ;os' Burgemeester en Wethouders der gemeente xel Wiet op artikol 13, 1, eerste zinsnede, en Ikel 18, 7 der wet van den 2den October 3J (Staatsblad no. 149.) .Brengen hiermede ter algemeene kennis, dat jlKden Heer Commissaris der Koningin in deze "^ncie is bepaald, dat met de uitreiking van scbrijvingsbiljetten voor de belasting op de jfs- en andere inkomsten over het dienstjaar —1915 een aanvang zal worden gemaakt op .sten Mei a,s. en dat de aanslagregeling voor lolÊ'jaar den laten October dar. moet zijn ten dtëff gebracht terwijl de regeling van aanslagen ilke niet uit de beschrijving voortvloeien, of die Bene andere reden zijn aangehouden moeten len, moet zijn afgeloopen binnen één maand |t ae Commissie van Aanslag of bet College letters door den voorzitter daartoe zal zijn •oepen. orts wordt hierbij de aandacht gevestigd op 'e der voornaamste verplichtingen ten opzichte effing van bovenbedoelde belasting, door het ,ek te vervullen Artikel 15, 2. er die optreedt als bestuurder of bebeerend oot van eene bier te lande gevestigde ven- ichap, onderlinge verzekeringsmaatschappij, iraiieve vereeniging, of van eene vereeniging chting, die een bedrijf of beroep uitoefent, biekhouder eener hier te lande gevestigde irij, is gebonden daarvan schriftelijk binnen maand kennis te geven bij het bestuur der eate waar hij woont. Art. 16. er te lande wonende beheerende vennooten Nederlandsche vennootschappen en maat- ipijen, als bedoeld in art. 6, 2, en van de t. lb. bedoelde commanditaire vennootschap op aandeeleD, bestuurders van hier te lande tigde naamlooze vennootschappen, coöpera- e en andere vereenigiugen en onderlinge ikeringsmaatschappjjen, alsook boekhouders hier te lande gevestigde reederijen. mogen tot het doen van uitdeelingen of nitkeeringen van volgens art. 4, 1 en 2 en art. 6, 2 iting verschuldigd is, overgaan, alvorens van aangifte gedaan en de over vroegere uit- ngen of uitkeeringen verschuldigde belasting da te hebben. ij liquidatie mogen de hier bedoelde uitdee- n of uitkeeringen niet geschieden alvorens rvoor verschuldigde belasting is voldaan. Art. 45 tuurders van de bij art. lb en c bedoelde looze vennootschappen, coöperatieve vereeni- ;en andere vereenigingingen en stichtingen, een bedrijf of beroep uitoefenen, onderlinge ekeringsmaatsckappijen en sociëteiten, alsook jserende vennooten vftD bier te lande gevestigde ibmanditaire vennootschappen op aandeelen en boekhouders van bier te lande gevestigde reederijen Hg gehouden binnen veertien dagen r.a de vast stelling van balans of rekening een zoodanig {■uittreksel als noodig is tot toelichting der winst, Sltkeering of uitdeelingen te doet toekomen aan den voorzitter der commissie van aanslag, bedoeld bij art. 19, lb of 2, die den aanslag moet regelon. Art 47, 5. Hij, die daartoe geboudon, nalaat de verplich tingen na to komen, bedoeld bij art. 15, 1 eerste lid, en art. 15, 2 eerste lid, wordt gestraft met eene geldboete van ten hoogste f 25. Geljjke straf wordt opgelegd ingeval van over treding van art. 45. Art. 47, 6. Overtreding van art. 16 wordt gestraft met eede geldboete van ten hoogste f 400. Art. 34, lo lid. Handelsreizigers, kramers en allo verdere per sonen, die bun bodrjjl of beroep rondtrekkende uitoofenon, voor zoover zij bekooren tot do be doelden bij art. la, b en k, zijn gehouden, on verminderd hunne verplichting omschreven bij art. 12 en 14, zich ter plantse binnen het Rijk, waar zij zich na het begin van bet belastingjaar bet eerst bevinden, hij het gemeente bestuur schriftelijk aan te melden, met opgaaf van bun naam, hunne woonplaats en hun bedryf of beroep. Ten blijke dat zjj hieraan voldaan hebben, ontvangen zij kosteloos een door of vanwege bet hoofd van dat bestuur onderteekond bewijs, dat zij gehouden zijn mede te onderteekenen en op aanvraag aan ambtenaren der directe belastingen te vertoonen. Art. 47 7. Personen, die van een bewijs voorzien moeten zijn als bedoeld in art. 34 en die in gebreke bljjven dit bewjjs op aanvrage aan bevoegde ambtenaren te vertoonen, worden gestraft met eene geldboete van ten hoogste f 25, Geven zj) ter bekoming van dat bewijs aan het bevoegd gezag een valschen nanm, woonplaats, bedrijf of beroep op ot inaken zij gebruik van het aan een ander afgegeven .bewijs, dan worden zij gestraft met eene geldboete van teil hoogste f 150.—. Voorts wordt nog bijzonder gewezen op de in art. 12, 2, 2e lid, lo, d, aan de ingezetenen van het Rijk verleende bevoegdheid, omzieb, bij de aanstaande beschrijving, de uitreiking van een bescbrjjvirgsbiljet B te verzekeren, door voor of op 15 Mei a.s. het verzook daartoe schriftelijk te richten tot den Ontvanger der directe belas tingen over hunne woonplaats. Texel den 29 April 1914. Burgemeester en Wethouders voornoemd, GAARLANDT, Burgem. JONKER, Secretaris.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1914 | | pagina 1