Melotte Ploegen. Eckert Ventzki 3-schaar ploegen. Een-, twee- en driescharige Wend- of Keerploegen. Motor Eorschmachines. Èewei-lag mil Boeke Huidekoper Groningen, Haarlem, Kampen, Leeuwarden, Schagen, Bergen op Zoom. Door liet Panamakanaai. Fornuizen, Vulkachels en Petroleumkachels. Hoofd Eau de Cologne Kachels, kolenbakken, vuurschermen, vul emmers, petroleumkachels en kachelplaten. KACHELPIJPEN. Texelsclie Yeestoombootdienst. Maandag a. s. ea voorts lederen Maandag zal het S.S. „Texelstroom" varen van Texel naar Punnerend en tusschcngelegen plaatsen. Vertrek v.m. 1 uur. Vertrekt WOEHSDAG 's morgens 8 uur naar Leiden. Aanbevelend, G. METS Zonen. ook met draaibaar voorstel. Alles prima kwaliteit. FEUILLETON. KLEIN'S HOENDERMEEL. Yoor het a. s. Winterseizoen VerderDoofpotten, Vulemmers, Kolenbakken (prima gemoffeld en gedecoreerd), Tangen, Pooken, Kachelhaakjes, Tegelplaten, Amerikaansche ellebogen, Tinnen bedkrniken, enz. Parkstraat. Wed. P. J. ZOETELIEF. GEEN ONKEIN MEER. Gebruikt bij uw kinderen tegen onrein op het hoofd (Jachtwater) dat alles doodt en de haarwortel versterkt. Hoofd Eau de Cologne van A. TEE KLOOSTER, VOORRADIG: een mooie sorteering Vraagt prijscourant van „Turenne" de altijd mooi blijvende Vulhaard. Aanbevelend, E. B0EKEL: Bloedarmoede, Zenuwzwakte, Algemeene Verslapping. Van P urm erend Dinsdag 11 uur. Hoe kan ik met voordeel kippen irouden P Door geregeld 's Ochtends te voeren met Harlingen. Aanbevelend, S, F. KLEIN. weder in voorraad Ass. Apoth. den Helder, Het beste en het zeker werkendste der wereld. Verkrijgbaar in flacons van 15, 25 en 50 cents bij C.' Kuiter j 0ost A. P. Eelman, de Waal. G. de Vries IJ. Koppen Gezusters de Roos Wed. M. Bakker De SANGUINOSE blijft in Nederland de beste vriend van bloedarmen en zwak ken. De sprekendste bewijzen zijn daarvan., Ziehier een schrijven, door tusschenkomst van den heer A. STRUBBE in Franeker door ons ontvangen: „Op aanraden hebben wij, voor zenuwzwakte mijner vrouw uwe SANGUINOSE- gebruikt. Ik kan u vertellen dat het best geholpen heeft. De zenuwachtigheid is mooi aan het beteren en het slapen ,is veel geregelder dan vroegernu wordt zij vaak door een gezonden slaap verkwikt. Over het geheel wordt mijne vrouw ook veel sterker, doordat de eetlust zoo flink door de Sanguinose is teruggekomen. Wat ik U hier schrijf, mag U gerust bekend maken. Herbayum. P1ETER AUKEMA. Daar zijn nog honderden in ons land die aan algemeene verslapping, zenuw zwakte en armbloedigheid lijden. Voor hen is de Sanguinose „het" middel. Tweemalen per dag een eetlepel. Prijs per flacon f 1,50; 6 fl. f8,—; 12 fl. f 15,— Bij alle Apothekers en eerste Drogisten. Deu Haag, He Kieuierstraat 2c/4. "VAN DAM Co, Te Texel bij G, Dros, «osterend. T. Buijs, deu Burg- en Joh. Dros Oudeschild. vjifnvi jTPBKaLaj rw—nrwn—wiHiin—iiibmiii n [■■■■■«imb— Onderstaand treffen wij aan in „Kenne- merland" en het komt ons goed voor het over te nomen, vooral omdat de schrijver is een oud-leerlÏDg van de Zeevaartschool alhier. Na Dhnsdag 20 Juni 1916 met het s.s. „Poeldijk" der Holland—Amerika—Lijn van Caleta-Doloso Chili met een lading salpeter voor Rotterdam, vertrok ken te zijn, passeerden wij Vrijdagmiddag 30 Juni Bona Island en kregen daarna om 3 uur de loods aan boord, die ons in den mond van het Panamakanaal loodste, al waar wjj aan twee boeien gemeerd, tot den volgenden morgen moesten wacht<n om door bet kanaal te mogen stoomen. Niet ver van den mond van het Panama kanaal ligt de stad Panama en aan den mond het plaatsje Balboa. In Balboa worden groote .havenwerken en pieren aangelegd, zoodat in dó toe komst hier de grootste schepen kunnen laden of lossen en teveos bunkeren. Baltoa is door eea electrische spoor- met Panama verhoeden, zoodat men iedere 10 raintoteo van Balboa naar .Panama of omgekeerd kan gaan. Alvorens men hst Panamakanaai bin- nenetoomt, passeert men het eilandje „Flamenco", waar de Amerikaansche re- geering ten lort gebouwd beeft ter ver dediging van Tiet kaoaal. Verder ziet men langs het geheele Panamakanaai Amerij kaansche soldaten, welke dienst doen als politieagenten. In de geheele Panamazöue zijn ongeveer 8000 Amerikaansche soldaten*. De mond van het Panamakanaal binnen- stoomende bemerkten we, dat hier, evenals in de geheele Panamakanaalzöae, de hui zen ongeveer 1J/B meter van den grond zijn gebouwd, om te voorkomen dat de mieren de huizen zouden ondermijnen. Een tweede voorzorgsmaatregel is het bespui ten van de palen met een vloeistof, waar van de naam mij onbekend is, maar die zeer afdoende schijnt te zijn. In het begin van den bouw van het Panamakanaal werden duizenden arbei ders ten grave gesleept door de zoozeer gevreesde gele- en malariakoortsen. Rijk noen arm werd gespaard. Toen echter hst werk ia Amerikaansche handen kwam, werd bier spoedig verbetering in gebracht. Geld noch moeite werd voor deze bestrij ding gespaard. Moerasson werden droog gemaakt, meren met olie overgoten om te voorkomen dat de larven der muskieten tot ontwikkeling kwamen. En thans kan de Amerikaansche regeering er trotsch op zijn, dat er sinds 1905 zich geen gevallen van gele koorts meer hebben voorgedaan in de Panamakanaalzöae, behalve eenige gevallen die van buiten werden overge bracht. Den volgenden morgen om 7 uur kwam de loods aan boord die ons door bet kanaal moest brengenden met tem tevens 8 negers, die bij de werkzaamheden aan dek behulp zaam moesteu z(ju. Zes minuten later waren we los van de Dit is een krachtig voer dat de eierproductie bevordert en besparing geelt op uw graanvoedering, Noodige hoeveelheid per kip een eetlepel vol. Wordt verkocht in zakjes van 21/» 5 25 en 50 Kg. AANBEVELEND, G.' Zoetelief, Wed, Brans, J. P. Dros, de Cocksdorp. Oosterend. C. Graaf den Burg, S. Jonker Cz. KI. Kuiper A. Dekker N. Hoedemaker» O. Vlas P. Vos W. Veen K. G, BrouVer P, Smit Wed. M. Blom A. Wuis Wed. S. Eelman den Hoorn. Oudesohild. boeien en stoomden we met afwisselende kracht, onder aanwijziDg van den loods, op naar de Miraflores Looks, alwaar het eerst geschut meest worden. Onder het opstoomen passeerden wjj eenige baggermachines, die bij den aanleg van het kanaal hunne diensten zeker heb ben gedaan en thans als oud vuil, half onder water aau den kant liggen. Om 7,32 uur kwam de Bluisloods aan boord, die ons door de Miraflores Locks moest breDgen en om 7.48 uur maakten we de trossen van de zes locomotieven vast, die ons door de sluizen moesten trek ken. Deze locomotieven worden door elec- triciteit gedreven. Zij bestaan hoofdzakelijk uit e§n langwerpiger» trommel, waarop aan de beide einden plaats is gemaakt voor den bestuurder. In het midden bevindt zich een draaibare trommel waarop de stalen tros is gerold, welke bij het binnen trekken der sluizen op de bolders van het schip worden belegd. Deze trommel met tros is van zoodanige constructie, dat indien er te veel kracht op den tros komt, deze niet zal breken, doch een weinig op zal vieren, zoodat het springen van deze trossen geheel buitengesloten is. De loco motieven rijden op een tandradbaan op de kanten der sluizeD. Bij het passeeren van de Miraflores Locks en de Pedro Miguel Locks hadden we aan iedere zijde van het schip 3 locomotieven en in de Gatoen Locks aan iedere zijde twee. «s Om 7,52 uur waren we binnen de eerste sluizen van de Miraflores Locka en reeds twee minuten later waren de deuren aohter ons gesloten en begonnen wij te rijten. Om 8,09 gingen de deuren reeds weder open en waren we in deze 15 minuten 27 voet gerezen. Om 8,16 uur waren we ia de tweede sluizen en om 8,18 uur begon nen we weder te rijzen. Om 8,33 uur gingen de deuren open en waren we weder in 15 minuten 27 voet gerezen. Om 8,35 uur maakten we de trossen van de locomotieven los en 5 minuten later ging de sluisloods van boord en waren we bniten de Miraflores-sluizen in het Miraflores Lake. Het geheele opont houd in de Miraflores sluizen had 47 miDU- ten geduurd en waren we in dien tijd 54 voet gerezen. In het geheele Panamakanaal heeft men drie sluizen en wel de Miraflores-, Pedro Miguel- en de Gatoen Locks. De aanleg van deze sluizen is een der grootste wer ken van het Panamakanaal geweest. Men heeft twee sluizen naast elkander, dat i8 gedaan opdat twee van tegengestelde rich ting komende schepen tegelijk geschut kunnen worden. Tusschen deze twee slui zen bevinden zich de electrische machines, waarmede de sluizen bediend worden. Er bevinden zich in deze sluis 2 deuren achter elkander, welke ieder een gewicht van 400 tot 700 ton hebben. Iedere elnin is 100Ö voet lang en "110 voet breed, zoodat de grootste schepen die tot nu toe gebouwd zijn de sluizen kuuneu passeeren. (Slot volgt.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1916 | | pagina 4