Melotte Ploegen.
Eckert Ventzki 3-schaar ploegen.
Een-, twee- en driescharige
Wend- of Keerploegen.
Motor Eorschmachines.
Èewei-lag mil
Boeke Huidekoper
Groningen, Haarlem, Kampen, Leeuwarden,
Schagen, Bergen op Zoom.
Door liet Panamakanaai.
Fornuizen, Vulkachels en Petroleumkachels.
Hoofd Eau de Cologne
Kachels, kolenbakken, vuurschermen, vul
emmers, petroleumkachels en kachelplaten.
KACHELPIJPEN.
Texelsclie Yeestoombootdienst.
Maandag a. s. ea voorts lederen Maandag zal het
S.S. „Texelstroom" varen van Texel naar Punnerend
en tusschcngelegen plaatsen.
Vertrek v.m. 1 uur.
Vertrekt WOEHSDAG 's morgens 8 uur naar Leiden.
Aanbevelend, G. METS Zonen.
ook met draaibaar voorstel.
Alles prima kwaliteit.
FEUILLETON.
KLEIN'S HOENDERMEEL.
Yoor het a. s. Winterseizoen
VerderDoofpotten, Vulemmers, Kolenbakken (prima gemoffeld
en gedecoreerd), Tangen, Pooken, Kachelhaakjes, Tegelplaten,
Amerikaansche ellebogen, Tinnen bedkrniken, enz.
Parkstraat. Wed. P. J. ZOETELIEF.
GEEN ONKEIN MEER.
Gebruikt bij uw kinderen tegen onrein op het hoofd
(Jachtwater)
dat alles doodt en de haarwortel versterkt.
Hoofd Eau de Cologne van A. TEE KLOOSTER,
VOORRADIG:
een mooie sorteering
Vraagt prijscourant van „Turenne"
de altijd mooi blijvende Vulhaard.
Aanbevelend, E. B0EKEL:
Bloedarmoede, Zenuwzwakte,
Algemeene Verslapping.
Van P urm erend Dinsdag 11 uur.
Hoe kan ik met voordeel kippen irouden P
Door geregeld 's Ochtends te voeren met
Harlingen. Aanbevelend, S, F. KLEIN.
weder in voorraad
Ass. Apoth. den Helder,
Het beste en het zeker werkendste der wereld.
Verkrijgbaar in flacons van 15, 25 en 50 cents bij
C.' Kuiter j 0ost
A. P. Eelman, de Waal.
G. de Vries
IJ. Koppen
Gezusters de Roos
Wed. M. Bakker
De SANGUINOSE blijft in Nederland de beste vriend van bloedarmen en zwak
ken. De sprekendste bewijzen zijn daarvan., Ziehier een schrijven, door tusschenkomst
van den heer A. STRUBBE in Franeker door ons ontvangen:
„Op aanraden hebben wij, voor zenuwzwakte mijner vrouw uwe SANGUINOSE-
gebruikt. Ik kan u vertellen dat het best geholpen heeft. De zenuwachtigheid is
mooi aan het beteren en het slapen ,is veel geregelder dan vroegernu wordt zij
vaak door een gezonden slaap verkwikt. Over het geheel wordt mijne vrouw ook
veel sterker, doordat de eetlust zoo flink door de Sanguinose is teruggekomen. Wat
ik U hier schrijf, mag U gerust bekend maken.
Herbayum. P1ETER AUKEMA.
Daar zijn nog honderden in ons land die aan algemeene verslapping, zenuw
zwakte en armbloedigheid lijden. Voor hen is de Sanguinose „het" middel. Tweemalen
per dag een eetlepel.
Prijs per flacon f 1,50; 6 fl. f8,—; 12 fl. f 15,—
Bij alle Apothekers en eerste Drogisten.
Deu Haag, He Kieuierstraat 2c/4. "VAN DAM Co,
Te Texel bij G, Dros, «osterend. T. Buijs, deu Burg- en Joh. Dros Oudeschild.
vjifnvi jTPBKaLaj
rw—nrwn—wiHiin—iiibmiii n [■■■■■«imb—
Onderstaand treffen wij aan in „Kenne-
merland" en het komt ons goed voor het
over te nomen, vooral omdat de schrijver
is een oud-leerlÏDg van de Zeevaartschool
alhier.
Na Dhnsdag 20 Juni 1916 met het s.s.
„Poeldijk" der Holland—Amerika—Lijn
van Caleta-Doloso Chili met een
lading salpeter voor Rotterdam, vertrok
ken te zijn, passeerden wij Vrijdagmiddag
30 Juni Bona Island en kregen daarna om
3 uur de loods aan boord, die ons in den
mond van het Panamakanaal loodste, al
waar wjj aan twee boeien gemeerd, tot
den volgenden morgen moesten wacht<n
om door bet kanaal te mogen stoomen.
Niet ver van den mond van het Panama
kanaal ligt de stad Panama en aan den
mond het plaatsje Balboa.
In Balboa worden groote .havenwerken
en pieren aangelegd, zoodat in dó toe
komst hier de grootste schepen kunnen
laden of lossen en teveos bunkeren.
Baltoa is door eea electrische spoor-
met Panama verhoeden, zoodat men iedere
10 raintoteo van Balboa naar .Panama of
omgekeerd kan gaan.
Alvorens men hst Panamakanaai bin-
nenetoomt, passeert men het eilandje
„Flamenco", waar de Amerikaansche re-
geering ten lort gebouwd beeft ter ver
dediging van Tiet kaoaal. Verder ziet men
langs het geheele Panamakanaai Amerij
kaansche soldaten, welke dienst doen als
politieagenten. In de geheele Panamazöue
zijn ongeveer 8000 Amerikaansche soldaten*.
De mond van het Panamakanaal binnen-
stoomende bemerkten we, dat hier, evenals
in de geheele Panamakanaalzöae, de hui
zen ongeveer 1J/B meter van den grond
zijn gebouwd, om te voorkomen dat de
mieren de huizen zouden ondermijnen. Een
tweede voorzorgsmaatregel is het bespui
ten van de palen met een vloeistof, waar
van de naam mij onbekend is, maar die
zeer afdoende schijnt te zijn.
In het begin van den bouw van het
Panamakanaal werden duizenden arbei
ders ten grave gesleept door de zoozeer
gevreesde gele- en malariakoortsen. Rijk
noen arm werd gespaard. Toen echter
hst werk ia Amerikaansche handen kwam,
werd bier spoedig verbetering in gebracht.
Geld noch moeite werd voor deze bestrij
ding gespaard. Moerasson werden droog
gemaakt, meren met olie overgoten om te
voorkomen dat de larven der muskieten
tot ontwikkeling kwamen. En thans kan
de Amerikaansche regeering er trotsch op
zijn, dat er sinds 1905 zich geen gevallen
van gele koorts meer hebben voorgedaan
in de Panamakanaalzöae, behalve eenige
gevallen die van buiten werden overge
bracht.
Den volgenden morgen om 7 uur kwam
de loods aan boord die ons door bet kanaal
moest brengenden met tem tevens 8 negers,
die bij de werkzaamheden aan dek behulp
zaam moesteu z(ju.
Zes minuten later waren we los van de
Dit is een krachtig voer dat de eierproductie bevordert en besparing geelt
op uw graanvoedering, Noodige hoeveelheid per kip een eetlepel vol.
Wordt verkocht in zakjes van 21/» 5 25 en 50 Kg.
AANBEVELEND,
G.' Zoetelief,
Wed, Brans,
J. P. Dros,
de Cocksdorp.
Oosterend.
C. Graaf
den Burg,
S. Jonker Cz.
KI. Kuiper
A. Dekker
N. Hoedemaker»
O. Vlas
P. Vos
W. Veen
K. G, BrouVer
P, Smit
Wed. M. Blom
A. Wuis
Wed. S. Eelman
den Hoorn.
Oudesohild.
boeien en stoomden we met afwisselende
kracht, onder aanwijziDg van den loods, op
naar de Miraflores Looks, alwaar het eerst
geschut meest worden.
Onder het opstoomen passeerden wjj
eenige baggermachines, die bij den aanleg
van het kanaal hunne diensten zeker heb
ben gedaan en thans als oud vuil, half
onder water aau den kant liggen.
Om 7,32 uur kwam de Bluisloods aan
boord, die ons door de Miraflores Locks
moest breDgen en om 7.48 uur maakten
we de trossen van de zes locomotieven
vast, die ons door de sluizen moesten trek
ken. Deze locomotieven worden door elec-
triciteit gedreven. Zij bestaan hoofdzakelijk
uit e§n langwerpiger» trommel, waarop aan
de beide einden plaats is gemaakt voor
den bestuurder. In het midden bevindt
zich een draaibare trommel waarop de
stalen tros is gerold, welke bij het binnen
trekken der sluizen op de bolders van het
schip worden belegd. Deze trommel met
tros is van zoodanige constructie, dat
indien er te veel kracht op den tros komt,
deze niet zal breken, doch een weinig op
zal vieren, zoodat het springen van deze
trossen geheel buitengesloten is. De loco
motieven rijden op een tandradbaan op de
kanten der sluizeD. Bij het passeeren van
de Miraflores Locks en de Pedro Miguel
Locks hadden we aan iedere zijde van het
schip 3 locomotieven en in de Gatoen
Locks aan iedere zijde twee.
«s
Om 7,52 uur waren we binnen de eerste
sluizen van de Miraflores Locka en reeds
twee minuten later waren de deuren aohter
ons gesloten en begonnen wij te rijten.
Om 8,09 gingen de deuren reeds weder
open en waren we in deze 15 minuten 27
voet gerezen. Om 8,16 uur waren we ia
de tweede sluizen en om 8,18 uur begon
nen we weder te rijzen. Om 8,33 uur
gingen de deuren open en waren we weder
in 15 minuten 27 voet gerezen.
Om 8,35 uur maakten we de trossen
van de locomotieven los en 5 minuten
later ging de sluisloods van boord en
waren we bniten de Miraflores-sluizen in
het Miraflores Lake. Het geheele opont
houd in de Miraflores sluizen had 47 miDU-
ten geduurd en waren we in dien tijd 54
voet gerezen.
In het geheele Panamakanaal heeft men
drie sluizen en wel de Miraflores-, Pedro
Miguel- en de Gatoen Locks. De aanleg
van deze sluizen is een der grootste wer
ken van het Panamakanaal geweest. Men
heeft twee sluizen naast elkander, dat i8
gedaan opdat twee van tegengestelde rich
ting komende schepen tegelijk geschut
kunnen worden. Tusschen deze twee slui
zen bevinden zich de electrische machines,
waarmede de sluizen bediend worden.
Er bevinden zich in deze sluis 2 deuren
achter elkander, welke ieder een gewicht
van 400 tot 700 ton hebben. Iedere elnin
is 100Ö voet lang en "110 voet breed,
zoodat de grootste schepen die tot nu toe
gebouwd zijn de sluizen kuuneu passeeren.
(Slot volgt.)