a gtu ¥V1§* Nd 3483 Zaterdag 12 Maart 1921; 34"t# Jaar ga Nieuws- en Advertentieblad. Ipiir- tn lootdianit. Binnenland. FEUILLETON. O It blad versch(Jnt Woensdag- enïaterdag morgen Advertentiën daags voor de uitgave vóór 1 uur nam. ABONNEMENTEN en A1VERTENTIEN worden aangenomen bij dt üitg. Fimua LANGEVEL»* IE ROOII, Parkstraat, Bun« of Tnx ia LICHT OPI nOOGWATIR Reede van Texel. YW« 11 Post- sn telegraafkantoor Den Burg gtopsnd. Dienstregeling van 15 Haart 1991, TEXEL, 11 Maart 1921. De toekomst van jongelieden bij de Indische Lijnen. (Kon. Psketv. Mjj. en Java Ch. Jap. LQn.) TEXELSCHE COURANT. Abonnementtprü» per 3 maanden Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 65 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers!3 cent. Prü* der Adiertentièn; Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Groots letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Van Zaterdag 12 Maart tot en met Vrijdag 18 Maart: voor rijwielen 6,30 uur, voor rijtuigen 7,— uur Donderdag 10 Maart v.m. 9,18 10,52 11,28 12,- 12,30 11 Zaterdag 12 Zondag 13 Maandag M Dinsdag 15 Woensdag 16 Des namiddags is het ongeveer een halfuur later hoogwatsr. •p Zon- en feestdagen Vb. 8 tot 0 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7'/, uur. Voor postwissels, kwitantien en Rijks verzekeringsbank Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 0 uur tot n.m. 7,30 uur Voor postcheque- en girodienst Vm. 0 uur tot n.m. 3 uur. Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Vertrekuren van de Boot. Op Werkdagen; Vertrek Texel 6,- vm 11- vm 2.45nm 5.15inm ■Ituwediep 0,13» 12,10 nm4f- 6,35 Dp Zon- en Feestdagen: van Texel: 6,—v.m. 5,15nm. van klleuwediep8,45 6.35 Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,3# 9,06 l'lJM sneltrein 9,06 10.3J8 12 37 l-54ft 442 4'08V q'jk 4,29§ 8,45 7 25 9,40 'Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5,2S| 8,36 8,011 ft* 9,15 'L40 12:24§ 3,11 q no O,UI 8-57 11,lit 12'54 Niet op Zon- en feestdagen, t Alleen op Zondag, tt Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. De typisohe lotgevallen van een gevangene in Engeland door STEVENSON. 89.) U dacht aan mij f vroeg ik. Mijnheer St. Yves, u hebt gsen be grip van het gevaar, waarin n verkeert, antwoordde zij. Ik ben daar zeker van, en mij ontbreekt de moed u alles te vertellen. O, ik smeek u, ga heen. Ik geloof, dat u my niets behoeft te vertellen, ik weet het ergste. Mlar ik heb nooit een overgroote waarde gehecht aan het leven het leven, dat wij met de dieren gemeen hebben. Ik ben in het krijgs gewoel opgegroeid. Weliswaar is dat geen bQzonder goede opvosding, maar een man leert daar zijn leven niet hooger te schatten dan de handschoenen, die hij draagt. U wilt mQn vrees opwekken, maar tevergeefs. Ik ben naar Schotland gekomen in het volle bewustsijn der gevaren, alleen om u te sien en met u te spreken misschien voor het laatst, In het volle bewustzijn, zeg ik n, en gelooft n dan dat, daar ik niet aar- Z'lde mij on weg te begeven, ik mij tu zal terugtrekken In Mei 1914 vestigde ondergeteekende de aandacht van de Texelsche jongens op de gunstige positie die zij bij vele scheepv. maat schappijen konden verkrijgen. Hoewel het varen in d« oorlogsjaren voor menigeen niet aanlokkelijk was, zoo zijn toch vele jongens het zeegat uitgegaan. De meesten echter heb ben hun toekomst gezocht bij de Lijnen (mail en vrachtvaart), die geregeld in het vaderland terugkeeren. De animo om dienst te nemen bij de beide bovengenoemde Ind. Lijnen was echter zeer gering. Nu was dat voor een deel le wijten aan den oorlog, waardoor menig» moeder huiverig was haar kind naar zee te laten gaan, voor een ander deel was genoeg emplooi te krijgen bij de Hollandsche stoomv. Maatschappijen, waardoor de jongens zoo nu en dan weer eens thuis konden komen, terwijl zij, bij de Indische Lijnen geplaatst, eenige jaren- wegbleven. Ten slotte: Bij laatstge noemde Lijnen "moest men zich voor minstens 3 jaar verbinden. Een Hollandsche jongen, die prat gaat op zijn vrijheid, is afkeerig van eene verbintenis. Toch is dit laatste een zwak argument, want wanneer hij bij een der Holl. Lijnen wil varen, dan gaat hij, door het teeke nen van de monsterrol, eveneens een verbin tenis aan met de Maatschappij. Nu sommige stoomv, Maatschappijen op Oost-Azië en Australië gaan varen, gebeurt het menigmaal, dat de reis één jaar, soms twee jaren duurt. Daarom is een contract van drie jaar bij Stoomv. lijnen waar vele voordeelen aan ver bonden zijn, zoo heel erg niet. Bij de Ind. lijnen is gedurende de oorlogs jaren een groot tekort aan stuurlieden ontstaan. Die zich nu bij die Lijnen verbinden, maken dus veel kans op promotie. Bij de Kon. Paketv. Maatschappijen bijv., met een vloot van bijna 100 schepen, terwijl zij in de naaste toekomst nog belangrijk zal worden uitgebreid, moet wegens verloven en andere redenen een groot reserve personeel zijn. Hier zijn dus veel muta ties en komt het tegenwoordig zeer veel voor dat een Stuurman met 3e Rang dienst doet als 2e Stuurman. Hetzelfde komt ook voor bij de J. Ch. j. Lijn. Natuurlijk krijgt hij dan ook de 2e stuurmans gage. Omtrent de gages kan worden medegedeeld dat bij de Kon. Paketv. Mij. jongelieden met diploma 3e stuurman Groote Stoomvaart voorloopig direct als 3e stuurman geplaatst kunnen worden op een aanvangsgage van f 160 per maand. Verder wordt hun een vaar- premie toegekend, welke bedraagt van de door het schip, waarop zij varen, verdiende vrachten en passages. De Gezagvoerders en overige officieren ont vangen gages en vaarpremies evenredig aan hun rang. Bij de J. Ch. J. Lijn zijn de gages en vaar premies ongeveer gelijk aan die bij de Kon. Paketv. Maatsch. Bij deze maatschappij worden stuurlieden met 3e Rang groote stoomvaart als Maar u weet niet Iriep ze uit met toenemende angst. In dit land, in dezon tuin zells best u niet veilig. Iedereen gelooit hetik ben de eenige, die het niet gelooft. Indien men u hoort, indien men vermoedde... o, ik beef als ik eraan denk. O, ga, verlaat mij. Ik smeek u er om. Weiger niet, dierbare schoone, my een dienst te bewijzeD, ik heb dezs lange reis ondernomen om u om een gunst te smeeken en will u mij die thans wei geren? In geheel Engeland is niemand op wien ik vertrouwen kaD, behalve u. De geheele wereld is tegen mij. Gij zijt mijn eenige bondgenoot en gy moet thans naar my luisteren. Alles wat men van mij zegt, is waar en tooh ook is alles niet waar. Ik heb inderdaad Gognelat gedood was het niet dat, wat u bedoelde Zij knikte zwijgend. Zij was doodsbleek geworden. Maar het was een eerlyk duel. Tot op dien dag had ik nog nimmer een mensoh gedood, behalve in den oorlog en dat is mijn beroep. Maar ik was dankbaar, gloei end van dankbaarheid voor iemand, die zeer goed voor mij was geweest, die mij had behandeld als een engel, die in de duisternis mijner gevangenis de zon voor my had doen opgaan, e GogueUt belee- digde haar. O, mij had hij reeds talloose malen bjleedigd, dat was zya g^lislko^s ;0 4e officier geplaatst, maar wordt bevordering tot 3e officier na één jaar in uitzicht gesteld. Bij waarneming van een hoogeren rang, wordt de vaarpremie, aan dien rang verbonden, genoten. Door beide Maatschappijen wordt bovendien aan stuurlieden, welke niet voor rekening der Maatschappij zijn opgeleid en zij gaan eene verbintenis met de Maatschappij aan, voor eerste uitrusting eene gratificatie van f 1200 toegekend. In de voorwaarden van dienstname bij de genoemde Maatschappijen leest men de rechten en verplichtjngcn. Hoewel elke der beide Maatschappijen haar eigen voorwaarden heeft, komen zij toch in vele 'gevallen vrijwel met elkaar overeen. Zoo geven o.a. beide Maat schappijen vrije passage aan gezagvoerders en officieren, die hunne verbintenis opzeggen, na de Maatschappij minstens 3 jaren in lndië te hebben gediend, terwijl ook regelingen zijn gemaakt in welk geval voor het gezin geheel of gedeeltelijk de passagegelden naar Holland zullen worden vergoed. Bij beide Maatschappijen bestaat een spaar en pensioenfonds. Bij de Kon. Paketv. Mij. wordt aan het varend personeel, dat minstens 25 jaren de Maats, heeft gediend en den 45- jarigen leeftijd heeft bereikt, een levenslange uitkeering uit het Pensioenfonds der Maats, toegekend. Aan een gezagvoerder kan op deze wijze een jaarlijksch inkomen verzekerd worden van f 2700. Bij de J. Ch. J. Lijn wordt na 25 jaren dienst op 50-jarigen leeftijd een levenslange uitkeering toegekend. Beide Maatschappijen verleenen, bij overlijden van leden van het varend personeel, die de Maatschappij minstens 5 jaren onafgebroken hebben gediend, aan hunne weduwen en weezen eveneens een pensioen. Zijn de onderhoudskosten door vele ouders voor hunne jongens nog wel te betalen, zoolang de jongen In de kortebroek loopt en hij bezoekt een M.U.L.O. School of de le of 2eklaseener H.B. School, bezwaarlijker wordt dit wanneer zij hem daarna naar een 2 of 3 jar. cursus van een zeevaartschool moeten sturen. Menige fiinke jongen, waar zeemansblosd in zat, heeft daardoor zijn carrière misgeloopen. DeJ.Ch.J. Lijn en de Kon. Paketv. Mij. zijn beide genegen aan cursusleerlingen onder zekere voorwaarden vergoeding voor kostgeld, uniform en leermid delen te geven, wanneer zij zich bij haar maatsch. willen verbinden. Zoo geeft o.a. de Kon. Paketv. Mij., behalve boeken, schoolgeld en uniform, aan deze leerlingen een tegemoet koming in de kosten van huisvesting van f40 per maand, indien de zeev. school is gelegen op de plaats, van inwoning van den leerling, en van f60 per maand indien de leerlingen, van buitenaf komend, in een kosthuis verblijven. De J. Ch. J. Lijn heeft ongeveer gelijke voor waarden. Voorwaarden waarop cursusleerlingen bij de Kon. Paketv. Mij. en bij de J. Ch. J. Lijn kunnen worden geplaatst, benevens voor waarden van dienstneming, kunnen worden aan gevraagd bij genoemde Maatschappijen, adres Scheepvaarthuis te Amsterdam, en bij den Directeur der Zeevaartschool te Texel. lngez. uitspanning, en ik heb het hem niet ver boden want wie of wat was ik Maar die dame dat was een ander geval. Ik zou het mijzelf nooit hebben kannen ver geven, indien ik zulks had geduld. En wij hebben gevoohten, en hij viel en ik heb het niet berouwd. In angstige spanning wachtte ik op haar antwoord. Hot ergato was er nu uit, en ik wist, dat zij het reeds vroeger gehoord had, maar ik kon onmogelijk verder gaan, zonder een bemoedigd woord uit haren mond te hebben vernomen. Hab ik s'eoht gehandeld vroag ik. In hot geheel niet.'t Is iets, waarover lk niet kan sproken, ik beu maar een meisj9, Ik weet zeker, dat u gelijk hebt gehad. Ik heb dat altgd tageu Ronald gezegd, natuurlijk niet tsgen tante. Ik vrees, dat ik haar altijd maar laat ziggen wat zij wil. Daarom moet u niet d°nken, dat ik niet uwe oprechte vriendien ben, en ook de majoor ik heb u nog niet verteld dat majoor Chevenix bij ons aan huis komt... hij heelt zulk eens genegen heid voor Ronald opgevat. Hij bracht ons de mededeeling van de gevangoname van dien ellendigea Clausel, en wat di> man had gezegd. Ik was zoo woedend op hem. Ik zeide, ik geloot, dat ik teveel heb ge zegd, en bij wae hnuech heel goedhartig. Hij zeide: „U en ik zijn vrienden van Champdtvers eu wö weten, dat hij oaechul- dig ie. Maar wat helpt da; f* Wy bevoudoD Woensdag j.l. werd met goed ge volg examen le stuurman groote stoom vaart afgelegd door den heer A. Schaafsma leerling der Zeevaartschool alhier. Kinderzangklasse. Even herinneren wij hieri>y aan de uitvoering van de kinderzangklasse op hedenavond. Dienstregeling T. E. S. O. Met ingang 15 Maart wordt de dienst regeling T.E.S.O. alweer gewijzigd. Aan de bestaande dienstregeling wordt een vierde dienst toegevoegd, namiddag 5.15 van Texel en namiddag 6.35 van Helder. In de dienstregeling in ons blad dedon wij de vereischte wijzigingen aanbrengen. Optreden Zelvclder. Aan de vergadering Donderdagavond in hotel Texel, viel veel meer bezoek ten deel dan verwacht was. De gewone kofflezaal kon niet alle belangstellenden bevatten, de groote zaal moest geheel in gebruik genomen. Met een welkom aan hoorders en sprekers, namens de drie onderwijzers- vereenigingen op Texel, opent de voorz. de heer J. Daalder Dz. de vergadering. De schoolstrijd heet beëindigd te zijn zegt de heer D.,'doeh is slechts in andere bauen gelegd, het gaat thans meer om het schoolkind en of die sbrij i nu be vorderlijk voor het onderwijs zal zijn, zou de voorz. niet dadelijk bevestigend beantwoorden. Na de rede van den heer Zelvelder zegt de voorz. gelegenheid tot debat toe. Wij beleven merkwaardige tijden van beroering, niet alleen op politiek en economisch gebied, maar ook op dat van het onderwijs. De drang tot verbetering van het volksonderwijs gedurende den oorlog in het buitenland ontstaan, om het volk toch vooral geschikt en bekwaam te maken vóór den levensstrijd na den oorlog, de krachtigej pogingen om het onderwijs to verboteren, in ons land reeds voor den oorlog aangewend, het werk van da bevrediginscommissie, de nieuwe lager onderwijswet, waaronder wij sinds I Jan. j.l. leven, dat alles laat spr. de revue passeeren, zoo ook de salariskwestie eu spr. hekelt daarbij dadg de bekende uitlating van den minister van onderwijs, dat de onder wijzers maar 2uur per dag werken. ons in een hoek van het vertrek en hij fluisterde: „Geef my gelegenheid ualleen te spreken, dan zal ik u alles vertellen." En dat heeft hij gedaan. Hij heeft mjj pre cies alles verteld, wat n gedaan hebt en dat het oen eerezaak was en dat uw eer niet bezoedeld was. O, ik moet zeggen, dat ik dien majoor Chevenix gaarne mag lijdon. Deze woorden ded»n de jaloezie in mij ontwaken. Ik herinnerde mij de gelegen heid, waarbij bij haar voor hel eerst had gezien, de belangstelling, weika hij voor haar aan den dag had gelegd stond my nog levendig voor den geest, en onwille keurig moest ik zjjne slimheid bewonderen die hem onze vriend chap had doen gebrui ken, om met haar in kennis te komen en mij te verdringen, A'loa is in de liefde en in den oorlog veroorloofd. Maar des te vuriger wensohte ik thans zilf het woord te voeren, al was het maar alleen om niets meer van dien gohaten Chevenix te hooren. Ik begon dus nu een omstandig verhaal te doen van mijne avonturen. De lezer heeft er reeds kennis mede gemaakt, maar ik vehialde ze thans met een geheel ander doel. Iedere gebeurtenis iedere ontmoeting, iedere handelswijze voerdo near den weg naar Rome en dat was Flora. Worlt rervolyd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1921 | | pagina 1