a
gtu ¥V1§*
Nd 3483
Zaterdag 12 Maart 1921;
34"t# Jaar ga
Nieuws- en
Advertentieblad.
Ipiir- tn lootdianit.
Binnenland.
FEUILLETON.
O It blad versch(Jnt Woensdag- enïaterdag morgen
Advertentiën daags voor de uitgave vóór 1 uur nam.
ABONNEMENTEN en A1VERTENTIEN worden aangenomen bij dt üitg. Fimua LANGEVEL»* IE ROOII, Parkstraat, Bun« of Tnx ia
LICHT OPI
nOOGWATIR Reede van Texel.
YW« 11
Post- sn telegraafkantoor Den Burg
gtopsnd.
Dienstregeling
van 15 Haart 1991,
TEXEL, 11 Maart 1921.
De toekomst van jongelieden bij de
Indische Lijnen. (Kon. Psketv. Mjj. en
Java Ch. Jap. LQn.)
TEXELSCHE COURANT.
Abonnementtprü» per 3 maanden
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 65 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging der porto's. Losse nummers!3 cent.
Prü* der Adiertentièn;
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Groots
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend.
Van Zaterdag 12 Maart tot en met Vrijdag
18 Maart:
voor rijwielen 6,30 uur, voor rijtuigen 7,— uur
Donderdag 10 Maart v.m. 9,18
10,52
11,28
12,-
12,30
11
Zaterdag 12
Zondag 13
Maandag M
Dinsdag 15
Woensdag 16
Des namiddags is het ongeveer een halfuur
later hoogwatsr.
•p Zon- en feestdagen
Vb. 8 tot 0 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 7'/, uur.
Voor postwissels, kwitantien en Rijks
verzekeringsbank
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 0 uur tot n.m. 7,30 uur
Voor postcheque- en girodienst
Vm. 0 uur tot n.m. 3 uur.
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Vertrekuren van de Boot.
Op Werkdagen;
Vertrek Texel 6,- vm 11- vm 2.45nm 5.15inm
■Ituwediep 0,13» 12,10 nm4f- 6,35
Dp Zon- en Feestdagen:
van Texel: 6,—v.m. 5,15nm.
van klleuwediep8,45 6.35
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,3# 9,06
l'lJM sneltrein 9,06
10.3J8
12 37
l-54ft 442
4'08V q'jk
4,29§ 8,45
7 25 9,40
'Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5,2S| 8,36
8,011 ft*
9,15 'L40
12:24§ 3,11
q no O,UI
8-57
11,lit 12'54
Niet op Zon- en feestdagen,
t Alleen op Zondag,
tt Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
De typisohe lotgevallen van een gevangene
in Engeland
door STEVENSON.
89.)
U dacht aan mij f vroeg ik.
Mijnheer St. Yves, u hebt gsen be
grip van het gevaar, waarin n verkeert,
antwoordde zij. Ik ben daar zeker van, en
mij ontbreekt de moed u alles te vertellen.
O, ik smeek u, ga heen.
Ik geloof, dat u my niets behoeft te
vertellen, ik weet het ergste. Mlar ik heb
nooit een overgroote waarde gehecht aan
het leven het leven, dat wij met de
dieren gemeen hebben. Ik ben in het krijgs
gewoel opgegroeid. Weliswaar is dat geen
bQzonder goede opvosding, maar een man
leert daar zijn leven niet hooger te schatten
dan de handschoenen, die hij draagt. U
wilt mQn vrees opwekken, maar tevergeefs.
Ik ben naar Schotland gekomen in het volle
bewustsijn der gevaren, alleen om u te
sien en met u te spreken misschien voor
het laatst, In het volle bewustzijn, zeg ik
n, en gelooft n dan dat, daar ik niet aar-
Z'lde mij on weg te begeven, ik mij tu
zal terugtrekken
In Mei 1914 vestigde ondergeteekende de
aandacht van de Texelsche jongens op de
gunstige positie die zij bij vele scheepv. maat
schappijen konden verkrijgen. Hoewel het
varen in d« oorlogsjaren voor menigeen niet
aanlokkelijk was, zoo zijn toch vele jongens
het zeegat uitgegaan. De meesten echter heb
ben hun toekomst gezocht bij de Lijnen (mail
en vrachtvaart), die geregeld in het vaderland
terugkeeren. De animo om dienst te nemen
bij de beide bovengenoemde Ind. Lijnen was
echter zeer gering. Nu was dat voor een deel
le wijten aan den oorlog, waardoor menig»
moeder huiverig was haar kind naar zee te
laten gaan, voor een ander deel was genoeg
emplooi te krijgen bij de Hollandsche stoomv.
Maatschappijen, waardoor de jongens zoo nu
en dan weer eens thuis konden komen, terwijl
zij, bij de Indische Lijnen geplaatst, eenige
jaren- wegbleven. Ten slotte: Bij laatstge
noemde Lijnen "moest men zich voor minstens
3 jaar verbinden. Een Hollandsche jongen, die
prat gaat op zijn vrijheid, is afkeerig van eene
verbintenis. Toch is dit laatste een zwak
argument, want wanneer hij bij een der Holl.
Lijnen wil varen, dan gaat hij, door het teeke
nen van de monsterrol, eveneens een verbin
tenis aan met de Maatschappij. Nu sommige
stoomv, Maatschappijen op Oost-Azië en
Australië gaan varen, gebeurt het menigmaal,
dat de reis één jaar, soms twee jaren duurt.
Daarom is een contract van drie jaar bij
Stoomv. lijnen waar vele voordeelen aan ver
bonden zijn, zoo heel erg niet.
Bij de Ind. lijnen is gedurende de oorlogs
jaren een groot tekort aan stuurlieden ontstaan.
Die zich nu bij die Lijnen verbinden, maken
dus veel kans op promotie. Bij de Kon. Paketv.
Maatschappijen bijv., met een vloot van bijna
100 schepen, terwijl zij in de naaste toekomst
nog belangrijk zal worden uitgebreid, moet
wegens verloven en andere redenen een groot
reserve personeel zijn. Hier zijn dus veel muta
ties en komt het tegenwoordig zeer veel voor
dat een Stuurman met 3e Rang dienst doet als
2e Stuurman. Hetzelfde komt ook voor bij de
J. Ch. j. Lijn. Natuurlijk krijgt hij dan ook
de 2e stuurmans gage.
Omtrent de gages kan worden medegedeeld
dat bij de Kon. Paketv. Mij. jongelieden met
diploma 3e stuurman Groote Stoomvaart
voorloopig direct als 3e stuurman geplaatst
kunnen worden op een aanvangsgage van
f 160 per maand. Verder wordt hun een vaar-
premie toegekend, welke bedraagt van
de door het schip, waarop zij varen, verdiende
vrachten en passages.
De Gezagvoerders en overige officieren ont
vangen gages en vaarpremies evenredig aan
hun rang.
Bij de J. Ch. J. Lijn zijn de gages en vaar
premies ongeveer gelijk aan die bij de Kon.
Paketv. Maatsch. Bij deze maatschappij worden
stuurlieden met 3e Rang groote stoomvaart als
Maar u weet niet Iriep ze uit
met toenemende angst. In dit land, in
dezon tuin zells best u niet veilig. Iedereen
gelooit hetik ben de eenige, die het
niet gelooft. Indien men u hoort, indien
men vermoedde... o, ik beef als ik eraan
denk. O, ga, verlaat mij. Ik smeek u er
om.
Weiger niet, dierbare schoone, my
een dienst te bewijzeD, ik heb dezs lange
reis ondernomen om u om een gunst te
smeeken en will u mij die thans wei
geren? In geheel Engeland is niemand op
wien ik vertrouwen kaD, behalve u. De
geheele wereld is tegen mij. Gij zijt mijn
eenige bondgenoot en gy moet thans naar
my luisteren. Alles wat men van mij zegt,
is waar en tooh ook is alles niet waar.
Ik heb inderdaad Gognelat gedood was
het niet dat, wat u bedoelde
Zij knikte zwijgend. Zij was doodsbleek
geworden.
Maar het was een eerlyk duel. Tot
op dien dag had ik nog nimmer een mensoh
gedood, behalve in den oorlog en dat is
mijn beroep. Maar ik was dankbaar, gloei
end van dankbaarheid voor iemand, die
zeer goed voor mij was geweest, die mij
had behandeld als een engel, die in de
duisternis mijner gevangenis de zon voor
my had doen opgaan, e GogueUt belee-
digde haar. O, mij had hij reeds talloose
malen bjleedigd, dat was zya g^lislko^s ;0
4e officier geplaatst, maar wordt bevordering
tot 3e officier na één jaar in uitzicht gesteld.
Bij waarneming van een hoogeren rang,
wordt de vaarpremie, aan dien rang verbonden,
genoten.
Door beide Maatschappijen wordt bovendien
aan stuurlieden, welke niet voor rekening der
Maatschappij zijn opgeleid en zij gaan eene
verbintenis met de Maatschappij aan, voor
eerste uitrusting eene gratificatie van f 1200
toegekend.
In de voorwaarden van dienstname bij de
genoemde Maatschappijen leest men de rechten
en verplichtjngcn. Hoewel elke der beide
Maatschappijen haar eigen voorwaarden heeft,
komen zij toch in vele 'gevallen vrijwel met
elkaar overeen. Zoo geven o.a. beide Maat
schappijen vrije passage aan gezagvoerders en
officieren, die hunne verbintenis opzeggen,
na de Maatschappij minstens 3 jaren in lndië
te hebben gediend, terwijl ook regelingen zijn
gemaakt in welk geval voor het gezin geheel
of gedeeltelijk de passagegelden naar Holland
zullen worden vergoed.
Bij beide Maatschappijen bestaat een spaar
en pensioenfonds. Bij de Kon. Paketv. Mij.
wordt aan het varend personeel, dat minstens
25 jaren de Maats, heeft gediend en den 45-
jarigen leeftijd heeft bereikt, een levenslange
uitkeering uit het Pensioenfonds der Maats,
toegekend. Aan een gezagvoerder kan op deze
wijze een jaarlijksch inkomen verzekerd worden
van f 2700.
Bij de J. Ch. J. Lijn wordt na 25 jaren dienst
op 50-jarigen leeftijd een levenslange uitkeering
toegekend.
Beide Maatschappijen verleenen, bij overlijden
van leden van het varend personeel, die de
Maatschappij minstens 5 jaren onafgebroken
hebben gediend, aan hunne weduwen en weezen
eveneens een pensioen.
Zijn de onderhoudskosten door vele ouders
voor hunne jongens nog wel te betalen, zoolang
de jongen In de kortebroek loopt en hij bezoekt
een M.U.L.O. School of de le of 2eklaseener
H.B. School, bezwaarlijker wordt dit wanneer
zij hem daarna naar een 2 of 3 jar. cursus van
een zeevaartschool moeten sturen. Menige
fiinke jongen, waar zeemansblosd in zat, heeft
daardoor zijn carrière misgeloopen. DeJ.Ch.J.
Lijn en de Kon. Paketv. Mij. zijn beide genegen
aan cursusleerlingen onder zekere voorwaarden
vergoeding voor kostgeld, uniform en leermid
delen te geven, wanneer zij zich bij haar
maatsch. willen verbinden. Zoo geeft o.a. de
Kon. Paketv. Mij., behalve boeken, schoolgeld
en uniform, aan deze leerlingen een tegemoet
koming in de kosten van huisvesting van f40
per maand, indien de zeev. school is gelegen
op de plaats, van inwoning van den leerling,
en van f60 per maand indien de leerlingen,
van buitenaf komend, in een kosthuis verblijven.
De J. Ch. J. Lijn heeft ongeveer gelijke voor
waarden.
Voorwaarden waarop cursusleerlingen bij de
Kon. Paketv. Mij. en bij de J. Ch. J. Lijn
kunnen worden geplaatst, benevens voor
waarden van dienstneming, kunnen worden aan
gevraagd bij genoemde Maatschappijen, adres
Scheepvaarthuis te Amsterdam, en bij den
Directeur der Zeevaartschool te Texel.
lngez.
uitspanning, en ik heb het hem niet ver
boden want wie of wat was ik Maar
die dame dat was een ander geval. Ik
zou het mijzelf nooit hebben kannen ver
geven, indien ik zulks had geduld. En wij
hebben gevoohten, en hij viel en ik
heb het niet berouwd.
In angstige spanning wachtte ik op haar
antwoord. Hot ergato was er nu uit, en ik
wist, dat zij het reeds vroeger gehoord
had, maar ik kon onmogelijk verder gaan,
zonder een bemoedigd woord uit haren
mond te hebben vernomen.
Hab ik s'eoht gehandeld vroag ik.
In hot geheel niet.'t Is iets, waarover
lk niet kan sproken, ik beu maar een
meisj9, Ik weet zeker, dat u gelijk hebt
gehad. Ik heb dat altgd tageu Ronald
gezegd, natuurlijk niet tsgen tante. Ik
vrees, dat ik haar altijd maar laat ziggen
wat zij wil. Daarom moet u niet d°nken,
dat ik niet uwe oprechte vriendien ben,
en ook de majoor ik heb u nog niet
verteld dat majoor Chevenix bij ons aan
huis komt... hij heelt zulk eens genegen
heid voor Ronald opgevat. Hij bracht ons
de mededeeling van de gevangoname van
dien ellendigea Clausel, en wat di> man
had gezegd. Ik was zoo woedend op hem.
Ik zeide, ik geloot, dat ik teveel heb ge
zegd, en bij wae hnuech heel goedhartig.
Hij zeide: „U en ik zijn vrienden van
Champdtvers eu wö weten, dat hij oaechul-
dig ie. Maar wat helpt da; f* Wy bevoudoD
Woensdag j.l. werd met goed ge
volg examen le stuurman groote stoom
vaart afgelegd door den heer A. Schaafsma
leerling der Zeevaartschool alhier.
Kinderzangklasse.
Even herinneren wij hieri>y aan de
uitvoering van de kinderzangklasse op
hedenavond.
Dienstregeling T. E. S. O.
Met ingang 15 Maart wordt de dienst
regeling T.E.S.O. alweer gewijzigd. Aan
de bestaande dienstregeling wordt een
vierde dienst toegevoegd, namiddag 5.15
van Texel en namiddag 6.35 van Helder.
In de dienstregeling in ons blad dedon
wij de vereischte wijzigingen aanbrengen.
Optreden Zelvclder.
Aan de vergadering Donderdagavond
in hotel Texel, viel veel meer bezoek
ten deel dan verwacht was. De gewone
kofflezaal kon niet alle belangstellenden
bevatten, de groote zaal moest geheel in
gebruik genomen.
Met een welkom aan hoorders en
sprekers, namens de drie onderwijzers-
vereenigingen op Texel, opent de voorz.
de heer J. Daalder Dz. de vergadering.
De schoolstrijd heet beëindigd te zijn
zegt de heer D.,'doeh is slechts in andere
bauen gelegd, het gaat thans meer om
het schoolkind en of die sbrij i nu be
vorderlijk voor het onderwijs zal zijn,
zou de voorz. niet dadelijk bevestigend
beantwoorden.
Na de rede van den heer Zelvelder
zegt de voorz. gelegenheid tot debat toe.
Wij beleven merkwaardige tijden van
beroering, niet alleen op politiek en
economisch gebied, maar ook op dat van
het onderwijs. De drang tot verbetering
van het volksonderwijs gedurende den
oorlog in het buitenland ontstaan, om
het volk toch vooral geschikt en bekwaam
te maken vóór den levensstrijd na den
oorlog, de krachtigej pogingen om het
onderwijs to verboteren, in ons land
reeds voor den oorlog aangewend, het
werk van da bevrediginscommissie, de
nieuwe lager onderwijswet, waaronder
wij sinds I Jan. j.l. leven, dat alles laat
spr. de revue passeeren, zoo ook de
salariskwestie eu spr. hekelt daarbij
dadg de bekende uitlating van den
minister van onderwijs, dat de onder
wijzers maar 2uur per dag werken.
ons in een hoek van het vertrek en hij
fluisterde: „Geef my gelegenheid ualleen
te spreken, dan zal ik u alles vertellen."
En dat heeft hij gedaan. Hij heeft mjj pre
cies alles verteld, wat n gedaan hebt en
dat het oen eerezaak was en dat uw eer
niet bezoedeld was. O, ik moet zeggen,
dat ik dien majoor Chevenix gaarne mag
lijdon.
Deze woorden ded»n de jaloezie in mij
ontwaken. Ik herinnerde mij de gelegen
heid, waarbij bij haar voor hel eerst had
gezien, de belangstelling, weika hij voor
haar aan den dag had gelegd stond my
nog levendig voor den geest, en onwille
keurig moest ik zjjne slimheid bewonderen
die hem onze vriend chap had doen gebrui
ken, om met haar in kennis te komen en
mij te verdringen, A'loa is in de liefde en
in den oorlog veroorloofd. Maar des te
vuriger wensohte ik thans zilf het woord
te voeren, al was het maar alleen om niets
meer van dien gohaten Chevenix te hooren.
Ik begon dus nu een omstandig verhaal te
doen van mijne avonturen.
De lezer heeft er reeds kennis mede
gemaakt, maar ik vehialde ze thans met
een geheel ander doel. Iedere gebeurtenis
iedere ontmoeting, iedere handelswijze
voerdo near den weg naar Rome en dat
was Flora.
Worlt rervolyd