ETÊfiE
X 3493
Zaterdag 16 April 1921*
34rt# Jaargang.
Nieuws- en
Advertentieblad.
Spoor- en Bootdienst.
Binnenland.
Gemengd Nieuws.
FEUILLETON.
Dit blad verschijnt Woensdag;- en Zaterdagmorgen
tdvertenttëu daags voor de uitgave vóór 4 uur nam.
ABONNEMENTEN en ABVERTENTIEN worden aangenomen bft do Uitg. Firma LANGEVELB& BE R O O IJ, Parkstraat, Bdis or Tixtt.
LICHT OP!
HOOGWATER Reede van Texel.
l»ost- en telegraafkantoor Den Burg
geopend.
6.30 9-°£
TEXEL, 15 April 1821.
De statuten van de geitenfokver-
eeniging Vooruitgang alhier hebben dezer
dagen de koninklijke goedkeuring kunnen
erlangen.
De verbinding met de eilanden.
Het is velen in Noord-Holland lang niet
naar den zin, dat het verkeer van de
eilanden Vlieland en Terschelling met
den vasten wal gaat via HarliDgen.
Werd eerst tegen den zin der eilan
ders, die de verbinding met Harlingen
prefereeren een dienst op Enkhuizen
gepropageerd, nu dat van de baan is
worden ernstige pogingen aangewend om
te komen tot een dienst Helder-Ter-
schelling-Vlieland.
Het is vooral de heer Joh. M. Duioker
van Amsterdam, die zich'zeer voor deze
zaak interresseert. In eene door ge
noemden heer geleide vergadering, waar
mede aanwezig waren de heeren Jhr.
Rappard, directeur van 's Rijks werf,
H. Nypels, D. H. Grunwald, J. de Vries
en H. van Willigen, allen leden van de
Economische Commissie, te Den Helder,
heeft de heer Duinker eene uiteenzotting
gegeven die volgens het verslag in de
„Heldersche Courant", waaraan wij een
en ander ontieenen, niet alleen de
mogelijkheid van zoo'n verbinding, maar
zelfs van de absolute levensvatbaarheid
van de zaak bewijst.
Wij laten hier het meest belangrijke
uit het verslag volgen, opdat men zoo
wel op de eilanden als te Harlingen met
een en ander bekend zal zijn.
De heer Duinker dan zeide, dat het
ontegenzeggelijk waar is dat Harlingen
vanaf de eilanden de naaste haven is,
maar even waar is het z. i,, dat er van
de eilandbewoners, waoneer ze op reis
gaan, geen 5 pet. te Harlingen blijft.
Genoemde eilanden hebben veel zeeva
renden, wier gezinnen te Amsterdam,
Rotterdam, IJmuiden of Helder woneD,
en hun familie op de eilanden hebbeü,
en dus daar vandaan of daar naar toe
reizen. Het is dus alleszins billijk, als
we Amsterdam als basis nemen voor
onze berekening.
Passagiersvervoer, thans
Vertrek Terschelling-Vlieland 7 uur
aankomst Amsterdam via Zwolle 4,31
uur, via .Enkhuizt-n 5,30 uur.
Passagiersprijs Amsterdam-Harlingen
via Enkhuizen (korste, goedkoopste
reis) 2e klasse f 7,90
Bootprijs Ilarlingen-Terschelling-
Vlieland f 1,50
Totaal 19,40
Passagiersvervoer, zooals het zyn kan
Vertrek Terschelling-Vlieland 7 uur
aankomst Helder 11 uur; vertrek 12
uur; aankomst Amsterdam 1,40 uur.
Vertrek Amsterdam 10 uur aankomst
Heldor 11.40; vertrek 12,30aankomst
Terschelling-Vlieland 4,30 uur.
Vrachtprijs Amsterdam-Helder
2e klasse f 3,85
Vrachtprijs Heider-Terschelling
Vlieland f4,50
Totaal f 8,35
De bootreis Harlingen-Terschelling-
Vlieland duurt ongeveer drie uurhot
moet dus bij deze berekening direct de
aandacht trekken, dat de stoomboot
onderneming naar Helder, door één derde
langer te varen, driemaal zooveel
passagiersvracht ontvangt als thans,
de passagiers de reis Terschelling-
Vlieland-Amsterdam plus minus drie
uur bekorten, en f 1,05 minder betalen,
dus deze verbinding in ieders belang is.
Als die verbinding tot stand kwam,
zouden zeker van geheel Holland uit
honderden (duizenden) toeristen en bad
gasten de NoordHollandscbe eilanden
Terschelling en Vlieland bezoeken, wat
de welvaart der eilanden zeer zou bevor
deren, Veel zou ook profiteeren Helder,
als eerste plaats waar men handel zou
drijven, maar ook Alkmaar en de Zaan
streek zouden er wel bij varen.
Duizenden en tienduizenden guldens
gaan er thans van de Noord-Hollandsche
eilanden naar Friesland, terwijl Noord-
Holland de lasten heeft. Indien de pro
vincie Noord-Holland haar subsidie geeft
aan die onderneming, welke een verbiu
ding onderhoudt tusschen Terschelling-
Vlieland en Helder, (de plaats waar die
behoort), dan zou het de geheele provin
cie ten goede komen.
In gesprekken, die spr. hieromtrent op
deze eilanden voerde over dit onderwerp,
zijn verschillende vragen gesteld, c. q.
bedenkingen geopperd. Deze werden allen
weerlegd of (beantwoord, waardoor hot
plan van don heer Duinker een meer
concrete vorm kreeg. Bij mistig weer
kan de dienst even goed onderhouden
worden als Vliereede-Harlingenhet
vaarwater is even gemakkelijk te vinden
slechts moet de kapitein do reis een paar
maal gemaakt hebben. B(j vorst is de
wind oost, en in de Noordzee het water
onder de eilanden kalm bij westenwind
en ruw weer kan men binnendoor varen
naar Helder' Bij zwaron ijsgang is alles
vóór een verbinding met Helder. Het
vaarwater is veel dieper dan naar Har
lingen. Ook bleek, dat de visschery op
Terschelling van weinig beteekonis is,
hetgeen in hoofdzaak komt door het
slechte afzetgebied. Ook dit zou ver
beteren, indien men in Helder markten
kon of via Helder naar Amsterdam kon
verzenden.
Ook de bedenking als zou er een jaren
lange band bestaan tusschen de eilanden
en Friesland, werd door ^pr. weerlegd.
Die band bestaat niet; doordat de boot
op Harlingen vaart, komen er meest
handelsreizigers uit Friesland en ook bij
onderwijzersvacatures komen de sollici
tanten uit die provincie. Maar dat is ook
de eenige band, die bestaat.
Ook zet spr, uiteen welk soort booten
z. i. de voorkeur verdient. De dienst op
Harlingen zou zeer goed kunnen bltjven
bestaan. De boot, die 's morgens van
Vlieland kamende, op de Vliereede langszij
de Terschellinger boot komf om de pas
sagiers van Vlieland aan boord te breDgen
zou zeer goed door kunnen gaan naar
Harlingen, en de passagiers van beide
eilanden, die naar Friesland willen, kun
nen medenemen. De Terschellinger boot
vertrekt om 12,30 van Helder, de boot
voor Vlieland zou 1,30 moeten vertrek
ken van HarliDgen, dan zjjn beide booten
weer gelijk op de Vliereede.Het over
stappen is in het geheel niet moeilijk.
Bij de discussie wees de heer Duinker
nog op het onlogische; dat de inwoners
van Noord-Holland mede belasting be
talen voor deze eilanden, waarvan de
baton bijna geheel naar Friesland gaan,
terwijl Friesland als provincie natuurlijk
een subsidie weigert aau deze Noord-
Holl. eilanden.
Uitvoerig werd gediscusseerd over de
beste wijze om de zaak aanhangig te
maken. Over 't algemeen voelde men bet
meest voor eene proefneming, waarvoor
Abonnementsprijs per 3 maanden.
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging der porto's. Losse nummersJ3 cent.
COURANT.
Prüi der Adverlentiinj
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend.
Van Zaterdag 16 April tot en met Vrijdag
22 April
voor rijwielen 8,35 uur, voor rijtuigen 9,05 uur
Zomertijd.
Donderdag 14 April v.m. 1,16
Vrijdag 15 2,10
Zaterdag 16 3,16
Zondag 17 4,38
Maandag 18 6,04
Dinsdag 19 7,13
Woensdag 20 8,10
Des namiddags is het ongeveer een halfuur
later hoogwater.
Op Zon- en feestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 71/, uur.
Voor postwissels, kwitantiën, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Dienstregeling
van 15 Haart 1921,
Vertrekuren van de Boot.
Op Werkdagen;
Vertrek Texel 6,- vm 11 ■- vm 2.45 nm 5.15 nm
Nieuwediep 9,15 12,10 nm 4,- 6,35
Op Zon- en Feestdagen
van Texel: 6,—v.m. 5,15nm.
van Nieuwediep8,45 6.35
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam
7,28 sneltrein 9.06
10,25§ 1.30
12 37 -3,25
1-54Ü- £42
4,08** 6,30
4,29§ 8,45
7,25 9,40
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5.28S 8,36
8,01 9>47
915 11-40
12:24§ 3,11
3 03 0,U1
8.57 J2-48
11,lit 12,54
Niet op Zon- en feestdagen,
t Alleen op Zondag,
ff Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
De typisohe lotgevallen van een gehangene
in Engeland
door STEVENSON.
99.)
Ik ben - ik moet ODzijdig zijn, ik
ben toeziend, en het staat u waarlijk niet
fraai mij te herinneren aan hen die lijden.
Miss Gilchrist heeft het weeke hart
der vrouw, zeide Chevenix.
Wees daarvan niet al te zeer over
tuigd Ik wensohte, dat ik aan den oorlog
kon deelnemen
En aan welke zijde zoudt ge u dan
sobaren? vroeg ik.
Hoe kunt u zoo iets vragen 1 Ik ben
toch een Schotache vrouw
Zij is een Schotsche vrouw, zeide de
majoor mij aanziende, en haar medelijden
gold u.
En ik ben dankbaar voor lederen
zweem vsn medelijden, dat zij voor m(j
over becit, want medelijden grenst zeer
dicht aau iiefd9.
Welnu, laat ons aan miss Gilcbrrst
de vraag voorleggen, iaat baar besi.fsen
en wij -ruilen berusten bij b^ar ui p-aak,
z ide Chevenix. Mits G ichris', wat
grenst dichter aan liefde: medelijden of
bewondering P
Laten we toch liever duidelijker zijn,
zeide ik. Geef haar een beschrijving vau
uwen man en ik zal haar ereen geven van
mijnen en miss Flora zal beslissen.
Ik geloof dat ik u begrijp, zeide hij,
en ik zal het beproeven, U denkt dat
medelijden en de daarmede verwante ge
voelens de grootste macht uitoefenen op
het bart der vrouw. Ik heb een edeler
opvatting van de vrouw. Ik geloof dat zij
voor den man, dien zij liefheeft in de
alleree'S^e plaats eerbied wil koesteren
hij moet tegelijk 'standvastig, t-ots zijn,
indien ge wilt, vervelend misschien, maar
boven alles degelijk. Wanneer zy hem
eerst wantrouwend aanziet en zij ontdekt
zijn ernstig gelaat, dat bij aan ieder toont,
behalve aan haar, dan verdwijnt hear wan
trouwen als door een tooverslag. Eerst
kunnen vvertrouwen, zeg ikdat is de
wenseb van iedere vrouw, die lief heef c.
Uw man is zeer eerzuchtig, ja,
hjj doet aan een held denken, zeide ik.
De mijne is veel nederiger, veel mensche-
lijfeer. Hij s'elt geen bijzonder groot ver
trouwen in zich zelf, is niet zoo bijzonder
degelijk, dat hij bewondering afdwiDgt, h|j
ziet het gelast dar dame, bij hooit bare
stem en zonder zich verder at te vragen
hoe of waarom, wordt hij verliefd op haar.
Wat verlangt hij anders dan medelijden P
Medelijden met zijne zwakte, medelijden
met zijne liefde, zijne lielde is z(jn leven.
Volger,s u wenacht een vrouw steeds tegen
een man op te zien, zij moot zich steeds
z(jne mindere voelen, hein verafgoden,
terwfil hij als een marmeren etacdbeold,
met iju neus in de lucht, voor hears'aat
om zich te laten bewierooken. Maar God
is wijzer geweest dan gij, en de degelijksta
van al uwe helden zou ten slotte toch met
menscheiyk eigenschappen voor den dag
kunnen komen. Laat ons het oordeel der
koningin mogen vernemeo, eindigde ik met
een buiging voor Fiors.
Maar hoe zal do koningin oordeelen
vrceg zo. Ik moet u een aetwooid geveD,
dat geen antwoord is: ,De wind waait
naar den kant, waarheen bij lust beeftde
vrouw volgt de iogeving van haar bart."
Zy bloosde, terwijl zQ dat zeide en ik
ook, want ik las op baar geliat wat haar
antwoord voor mij beteekende en mijn
boezem zwol van vreugde.
Caevenix werd doodsbleek.
U maakt van het leven een lot^ry,
miss Gilchrist, zeide by. Maar ik wanhoop
'»nieb Ik geef de voorkeur aan eerlijkheid
en onopgesmuktheid.
Ik moet bekennen dat by, terwijl bij
dat zeide, oen bewoodt-reoew ardigi bou-
dini aannam en mij sterk herinnerde aan
het marmeren standbeeld nut do nous in
de lucht, waarmede ik bt-m had vc-rgoleken.
Ik heb geheel v<-r,et;o, hoe wij op
d t gespek zjjn gekomen, zeide Flora.
Wy spraken over den oorlog, ant
woordde Chevenix.
En het is immers heel begrijpelijk
dat do nujoor en ik groot belang in dat
onderwe'p stellen, voegde ikerby. Boven
dien alle wegen voeren naar Rome.
Terwijl ik da laatste woorden uitte,
b;mf:rkto ik d&t er beweging in het ver
trek kwam, waar ik met den rug naar toe
slond, maar ik sloeg ik daarop minder
ach', dan wel goed was. Plotseling ver
toonde zich een vreemde uitdrukking op
Flora's gelaat, zij gaf met haar waaier
wenken, die ik niet begreep, smeekend
zag zij naar mij op. IIrt was duidelijk
dat zij iets te zeggen had het eouige
wat ik uit bare gebaren begreep, was dat
ik moest beenguan en het veld mimen voor
mijn medeminnaar, waarop ik niets geen
plan bad. Eindelijk stond zij ongtdaldig
van baar stoei op.
Me dunkt, dat het tijd wordt voor u,
meneer Ducie, zei le zo met nadruk.
Ik begreep niet waarom en zeide haar
dat.
Da'.rop antwoordde ze tot mijn schrik
Tante komt.
Ii inirdei naa geen tijd had ik een
buiging gemaakt en was verdwenen. Bij
de deur keek ik nog oens om on smaakto
het genoegen bot profiel met don gouden
bril d r dame te zien, ee ik nam ijlings ds
vlich
Wordt vrvoi