Binu enlancL no. 1 op de aanbeveling werd geplaatst. Als no. 2 kwam op de aanbeveling voor de heer G, Blom Jz. De pensioensgrondslag voor de be noemde wordt bepaald op f600. Komt ter tafel het adres inzake over neming van T.E.S.O. B en W geven blijk de zaak als van bizonder gewicht te achten en geven daarover uitvoerige beschouwingen ten beste, in afschrift de leden van de Raad toegezonden noodigen de Raad uit in deze vergadering nog geen beslissing te nemen, doch zich tot het gouden van beschouwingen te bepalen, opdat later B en W bij het uitbrengen van definitief advies met alle voor- en nadeelen kunnen rekening houden. De heer Boon opent de besprekingen en herinnert er aan, dat door hem in een vorige raadsvergadering naar de stand van zaken is geinformeerd, er moet uitspraak worden gedaan of men in principe voor of tegen gemeente-exploi tatie is. Spr. is toen met een kluitjein het riet gestuurd B en W wareD nog met klaar, heette het. Thaus komt men met oen preadvies dat geen preadvies is. Spr. verwijt B en W, „dat ze zijn water- en melkmannen", „dat ze niet met hun eigen meeniug voor de dag durven", „dat ze de Raad als proefkonijn willen gobruiken, om op die wijze de zaak af te wimpelen". Maar spr. heeft na de vergadering van T.E.S.O. reeds het gevoel gekregen, dat het bestuur van T.E SO. en B en W tegen gemeente- exploitatie zijn. Gij hadt objectiviteit moeten betrachten zegt de heer Boon, en ook de andere partij moeten hooren. Hierop valt de voorz. de spreker in de reden en waarschuwt hem, er de politiek niet bij te halen. Gij hebt er de politiek bijgehaald, en gij vreest de publieke opinie, herneemt de heer Boon daarop Die heb ik nooit gevreesdantwoordt de voorz. en na een dispuut, voor ods niet te volgen, wordt de heer Boon het woord ontnomen. Hierop krijgt de heer de Vries het woord, die er op wijst, dat slechts ge vraagd wordt te verklaren, of men er in principe voor of tegen is. Welnu, zegt spr. in principe ben ik er voor, dat is als er voordeel voor de gemeente is te behalen. Blijkt dat bij onderzoek niet het geval te zullen zijn, zegt spr. welaan dan krabbel ik terug, ik leg mij met die verklaring heel niet va<t. Als de heer do Vries er op wijst, het met de heer Boon eens te zijn, dat B en W niets ten voordeele van overneming aanvoeren, dan antwoordt de voorzitter daarop, dat anderen de lichtzijde van gemeente exploitatie maar moeten aan- toonen. De heer Koning zou het beter geacht hebben, wanneer eerst de aandeelhouders van T E.S.O. die zaak eens behandeld hadden en zou dat nog wenschen af te wachten. De heer Kikkert wijst er op, dat de zaak bij T.E.SO. met op de agenda stond, dat het besluit van T.E.SO. is te vergelijken bij een onverhoedsche aanval en hoewel spr. in principe niet tegen is, zou hij niet op hot in der haast en on bevoegd genomen besluit willeu ingaan. Weer vraagt de heer Boon, dat de vergadering zich uitspreke, of men er in principe voor of tegen is. Dat spr. niet overal de politiek bijhaalt, zooals hem door de voorz wordt verweten, daarvoor herinnert spr. aau zijn houding bij de Woningbouw. In principe, zegt de heer Keesom ben ik er voor, dat de gemeente een zaak had, die winst opleverde, spr. vreest echter, dat zoodia de gemeente de stoom bootdienst exploiteert, het met de winst gedaan is Nu kan men met fatsoen niet een reserveboot krijgen, die als ze er is de rente bij lange niet kan opbrengen. Onderzoek eerst, zegt spr., wanneer in principe besloten is. Het kan nooit, als evenals bij de gasfabriek bij overdracht ook de rente over 10 jaar nog moet worden betaald. Dë heer de Graaf stelt de vraag is het op economisch gebied voordeelig. Spr. zou zich liever niet op glad ijs begeven en meent, dat eerst als particulier initia tief tekort schiet, de gemeente moet iugrijpen. Verlaging van tarieven heeft een goede zijde, maar de reserve-boot acht spr. een struikelblok. De heer Keesom wijst op een ver- mindering van de ontvangsten, wegens veilagii g van tarieven en vergoeding van postvervoer met te zamen f 15000. Wat is er tegen, vraagt de heer Boon de zaak over te nemen, waDneer de beer Stompff in zijn functie blijft. Als de zaak aan de gemeente komt is het gevaar voor trucs uitgesloten. De gemeente mag wel profiteeren. Allen schijnen er in principe voor te zijn, zegt de heer Kuip. Welnu, zegt spr. ik verklaar mij er tegen. De zaak loopt immers zoo goed mogelijk. De lieer Keesom gaat de geschiedenis van de boot na, om te besluiten, dat in de algemeene vergadering van T.E.S.O. is gebleken, dat er geen gevaar is, dat het in een ongewenschte richting zal gaan. In principe verklaart de heer Dijt zich er tegen, een zaak, die goed gaat in par ticuliere banden, door de gemeente te doen overnemen. Wij hebben daarom de schaduwzijden naar voren gebracht, zegt en gezegd laten wij die zaak kalm en niet overijld doen. Zijn wij daarom mis dadigers vraagt spi. Ik vertrouw jelui niet, zegt daarop de heer Boon, omdat jelui nooit iets willen in onze lijn. De beer Boon wenscht de voordeelen van de dienst aan de gemeente en wijst er op, dat een zakenman als Frans Zegel dagelijks gratis kan overvaren. Dat verwijt treft ook mij, zegt de heer Keesom en ik laat mij dat niet aan leunen, ik heb tegen het besluit in die richting geprotesteerd en het is mij door de algemeene vergadering opgedrongen. Een voorstel van de heer Dijt om een commissie buiten B en W om te be noemen vormt daarop een punt van be spreking en ten slotte wordt met 11 tegen 2 stemmen besloten een commissie te benoemen, tegen stemmen de heeren Beumkes en Kuip Uit hoeveel leden zal de commissie bestaan is daarop de vraag, die de heer Boon meent te moeten oplossen, door de geheele raad zonder B en W en zoDder de heeren Kuip en Beumkes. Neen, zegt de heer Vlaming, niet enkel voorstanders en aan een uitsluiting van B en W denk ik niet, dat zou een motie van wantrouwen zijn en daaraan wensch ik niet mee te doen. Tusschen de heer Boon en de voorz. ontstaat daarop een heel onverkwikkelijk debat, waarbij tenslotte de heer Boon de voorzitter allerlei onaangenaamheden toevoegt en waarover de heer Vlaming, later ook de heeren Kikkert en Keesom, hunne afkeuring uitspreken. Ik doe dat als wraak, omdat mij het woord is ont nomen, zegt nog de heer Boon en ik zal mij bij Ged. Staten beklagen. De behandeling van punt 10 wordt daarop gestaakt. Bij acclamatie goedgekeurd. Gesteld in handen van een commissie bestaande uit de heeren Epe, Hemelrijk en de Vries. Aan de agenda wordt nog toegevoegd als punt Tot onderwijzeres in vak k wordt in plaats van mevr. Weenink, die bedankt heeft te Koog, benoemd mej. Kelderhuis. Insgelijks in plaats van mej. Wilkes- huis te den Burg mej. C. A. Reij. Bij de rondvraag bepleit de heer Koning vei beteriDg straatverlichting te Oosterend plaatsing lantaarn bjj de R. Kath. Kerk. Op de vraag van de heer de Graaf waar bij besmettelijke veeziekte aangifte voor vleeschkeuring moet worden gedaan, antwoordt de voorz.bij de keurings veearts. De heer Kikkert dringt aan op be- harding van de eerste dwarsweg in het Noorden. De heer Vlaming ondersteunt het ver zoek Kikkert, beharditg le dwarsweg en bet verzoek Koning verbetering straat verlichting Oosterend. Op verbetering van de bestrating te den Hoorn dringt de heer Beumkes aan. Als secretaris van de vereeniging voor Christelijk Volksonderwijs verzoek de beer de Vries spoedig overleg ter zake met B. en W., al rekent spr. er op dat ook nog wel bij de Kroon in beroep zal worden gekomen. Sluiting. 10. Adres T E.S.O. inzake ouerneming uan den stoombootdienst. 11. Financieele regelingen, dienst 1922. 12. Aanbieding begrooting Algemeen Arm bestuur dienst 1923. 13. Benoeming personeel ueruolgondermijs In verband met het verloop der behande ling laten wij het geheele stuk hieronder woor delijk volgen: Naar aanleiding van het adres van den Di recteur van Texels Eigen Stoombootonderne ming, waarin deze vraagt hem te berichten, of de gemeente Texel, in principe bereid is met het Bestuur van T.E.S.O. in onderhandeling te treden over overneming van den Stoomboot- dienst, hebben wij de eer het volgende onder Uwe aandacht te brengen. De Directeur deelt in het adres mede, dat de Algemeene Vergadering van aandeelhouders besloten heelt den dienst aan de gemeente ter overneming en exploitatie aan te bieden. Wij meenen te weten, dat een besluit op de bedoelde algemeene vergadering om den dienst de gemeente aan te bieden, niet gevallen is. Enkel werd besloten het oordeel van den Ge meenteraad te vragen. Wanneer Uwe vergade ring zich voor de overneming mocht uitspreken zullen de aandeelhouders nog hebben te beslis sen, of zij in de overdracht zullen bewilligen. De overdracht aan de gemeente stond niet als punt van behandeling op de agenda, zoo dat het ingekomen adres het gevolg is van een min of meer overijld genomen besluit, het geen voor een rustig en zakelijk beoordeelen niet bevordelijk is. Mede met het oog hierop en omdat het onderwerp ook ons vrij onverwacht ter beoordeeling werd voorgelegd, hebben wij gemeend eenigen tijd te moeten laten verloo- pen, alvorens onze beschouwingen aan Uwe vergadering kenbaar te maken immers even als de opine van aanvankelijke voorstanders zich wijzigde kwamen ook bij de leden van ons college nu eens dit dan weer een ander argument in de gedachten. Een goede verbinding met den vasten wal is een levensbelang voor deze gemeente. Be grijpelijk is derhalve een redeneering, dat de dienst in handen behoort te zijn van de gemeen schap. Zoo goed als bijv. sommige gemeenten een eigen tram hebben, zoo behoort de gemeente Texel haar eigen stoomboot te hebben. Op pervlakkig beschouwd, valt voor deze redenee ring veel te zeggen. Bij nadere overweging komt echter een groot verschil naar voten. Bedrijven als die van een gemeentetram, gas- lichtfabriek, een waterleiding, e.d.zijn gemono poliseerd. De gemeente duldt dan geen soort gelijk bedrijf naast zich. Met betrekking tot den onderwerpelijken stoombootdienst zal zulks niet mogelijk zijn en wel om de eenvoudige reden, dat de dienst wordt uitgeoefend buiten het grondgebied der gemeente en zonder dat gebruikmaking van hare eigendommen nood zakelijk is. Concurrentie zal dus steeds geheel vrij en mogelijk zijn. Schuilt hierin voor de gemeente niet een groot risico? Hoe zal het zijn met de solidariteit voor het gemeentebedrijf het welk als algemeen verschijnsel in meerdere mate becritiseerd wordt dan een particuliere onderneming wanneer iemand bijv. eens in de zomermaanden, wanneer de winst gemaakt moet worden, een verbinding met den vasten wal zou oprichten. Waar veelal overheidsbedrijven niet goed- kooper kunnen worden beheerd dan particu liere ondernemingen komt de vraag naar voren, zal de gemeente een concurrent kunnen weg houden en het eventueel aandurven met verlies te varen, om den concurrent tot wijken te noodzaken. Heeft onze gemeente daarvoor vol doende draagkracht? Van de zijde van enkele ingezetenen hoorden wij als bezwaar aanvoeren„Zal de boot, in dien het een gemeentelijke exploitatte wordt, niet eerder een politieke twistappel worden? Gedacht werd aan het bijv. staken van het varen op Zondag, of sterke inkiimping van den dienst op Zondag en het stellen van te hooge cischen met betrekking tot het personeel, met gevolg wellicht het instellen van een concur reerenden dienst. Indien deze veronderstelling eens bewaarheid mocht worden, zou dan ge meentelijke exploitatie in plaats van een gemeen tebelang niet een groot financieel nadee! voor de gemeente kunnen worden Wie zal het beheer voeren bij de gemeentelijke exploitatie? een vraag, die mede vooraf onder de oogen dient te worden gezien immers van de regeling daarvan zal veel afhangen, of de ge meentelijke exploitatie aan redelijke eischen zal beantwoorden. Thans is men vrij in het kiezen van bestuursleden en kan men daartoe benoemen hen, die uit den aard van hun beroep voor een bestuursfunctie de aangewezen per sonen zijn. Het college van Burgemeester en Wethouders en evenzoo een Raadscommissie zal in den regel op dit punt minder deskundig genoemd moeten worden. Bovendien moet niet uit het oog worden verloren, dat een Raads commissie niet meer kan zijn dan een commissie om Burgemeester en Wethouders in hun taak van Dagelijksch Bestuur bij te staan. Ook met een Raadscommissie naast zich moeten volgens de bepalingen der Gemeentewet Bur gemeester en Wethouders het beheer in handen blijven houden. Een Raadscommissie zal dan ook altijd slechts onder verantwoordelijkheid van Burgemeester en Wethouders kunnen han delen. In hoeverre de bovenbedoelde moeilijk heid zou zijn te ondervangen door bijv. de Vennootschap te laten voortbestaan, doch alle aandeelen door de gemeente te doen overnemen, die dan een Raad van Commissarissen zou kunnen benoemen, of wel een vereeniging of stichting, werkzaam onder gemeentelijk toezicht in het leven te roepen, zou een punt van nader deskundig onderzoek moeten uitmaken, indien Uwe vergadering overigens overneming door de gemeente gewenscht mocht achten. Afgevraagd hebben wij ons, of de gemeente ook een te groote verantwoordelijkheid op zich laadt bij overneming van een stoombootonder neming, nu tot nog toe de pogingen bij het Provinciaal Bestuur aangewend om de tot dit Gewest behoorende eilanden door een Provin cialen stoombootdienst met het overige deel der provincie te verbinden, geen succes hadden. Volledige bekendheid met de bezwaren daar tegen zal zeker noodig zijn, indien Uwe ver gadering mocht overhellen naar een bevesti gende beantwoording van de vraag in het adres vervat. Geeft het niet te denken, zoo werd in onze vergadering opgemerkt, dat tot nog toe geen enkel eiland haar gemeentelijke stoombootdienst heeft Wanneer gedoeld wordt op het exploiteeren van een bedrijf door de gemeenschap, wordt „gemeenschap" in den regel gebezigd als tegenstelling met „een of enkele particulieren". Doch wij vragen, is deze groote tegenstelling met betrekking tot de bestaande stoomboot onderneming wel aanwezig? Zijn de statuten van T.E.SO. feitelijk niet reeds zoodanig, dat de onderneming in haar practische gevolgen reeds aan de gemeenschap behoort? Waar onderaandeelen bestaan tot bedragen van f5,— waarvan de houders gelijke rechten hebben ais de overige aandeelhouders, ligt daarin o.i. vol doende waarborg opgesloten, dat de onderne ming zich niet zal bevoordeelen ten koste van de gemeenschap een der voornaamste argu menten voor het overheidsbedrijf. De laatste algemeene vergadering van aandeelhouders, waarin een voorstel om het maximum-dividend te brengen van 6 op 10 pCt. werd teruggeno men, heeft voldoende bewezen, dat stappen in die richting geen kans van slagen zouden hebben. Een andere vraag is, zijn er voldoende waar borgen, dat in de toekomst het karakter, dat T.E.S.O. tot dusverre kenmerkt n.l. dienst baar te zijn in het algemeen belang niet gewijzigd wordt? Mag men aan den eenen kant vertrouwen stellen in het gezond verstand van Texels bevolking, aan den anderen kant komt de vraag naar voren, welke waarborgen zijn er, dat de onderneming in handen blijft van de inwoners dezer gemeente Niet ontkend kan worden, dat na verloop van jaren verschil lende aandeelen door overlijden of vertrek in het bezit kunnen geraken van niet-ingezetenen Evenwel staat daartegenover dat juist de be palingen in de statuten omtrent de stembe voegdheid en een niet-hoog-dividend-maximum op het overgaan van aandeelen aan niet-inwo- ners wel remmend zullen werken. Niettemin zouden misschien meerdere waarborgen op dit punt het belang van Texel ten goede kunnen komen. Of op deze wijze iets zou vallen te bereiken, aannemende dat T.E.S.O. daartoe be reid zou worden bevonden, door in de statuten op te nemen, dat de gemeente te allen tijde bevoegd is tegen een zekere koers de onder neming te naasten of wel dat aandeelhouders bij vertrek uit de gemeente verplicht zijn hunne aandeelen aan de vennootschap tegen een be paalde koers af te staan, zou aan een nader deskundig onderzoek kunnen worden onder worpen, evenals de vraag, in hoeverre zulks indien al mogelijk gewenscht moet worden genoemd. Bepaalde ernstige bezwaren tegen den be- staanden toestand, welke een ingrijpen door de gemeente noodzakelijk maken, hebben wij tot nog toe niet kunnen ontdekken. Voorshands wil het ons dan ook voorkomen, dat, indien moet worden aangenomen, dat er voldoende waarborgen zijn, dat T.E.S.O. redelijkerwijze gesproken geen andere taktiek kan volgen dan uitsluitend werkzaam te zijn in het alge meen Texels belang, het voortbestaan van een onderneming, voortgekomen uit en steunende op het particuliere initiatief, in casu de voor keur verdient boven gemeentelijke exploitatie. Wij wenschen echter deze voorloopige con clusie niet aangemerkt te zien als een advies aan Uwe vergadering om dienovereenkomstig te besluiten. De zaak achten wij voor de gemeente omdat overdracht aan de gemeente waarschijn lijk altijddurende gemeentelijke exploitatie, on der welke omstandigheden ook, tengevolge zal hebben, eventueel alleen eindigende na groote financieele offers te hebben geleden van zooveel belang, dat eene beslissing in deze eerst na rijp beraad en na de zaak van alle kanten zakelijk belicht te hebben, dient te vallen. Wij geven Uwen Raad dan ook in ernstige overweging In de eerstvolgende vergadering geen beslissing te nemen, doch zich te bepalen tot het houden van beschouwingen, opdat ons college in de gelegenheid zal zijn bij het naderhand uit te brengen definitief advies aan Uwe vergadering, alle voor- en nadeelen zoo veel mogelijk onder de oogen te zien, hetgeen naar wij meenen, niet anders dan het gemeente belang t?n goede kan komen. Alleen na kennisneming zooveel mogelijk van al hetgeen zoowel vóór als tegen over neming kan worden aangevoerd, valt nader te overwegen, in hoeverre het gemotiveerd en noodig is bijv. aan deskundigen op te dragen een rapport uit te brengen en dus eventueel kosten te maken, zonder vooraf van T.E.S.O. een beslissing te vragen, of deze bereid zal worden bevonden de zaak over te dragen. TEXEL, 12 September ü»22. Sport. De wedstrijd tusschen Texel I en de Veteranen is werkelijk een mooie geweest, die met 1—0 door Texel I gewonDen werd. Te 4 'uur trad eveneens Zondagmiddag Texel II tegen C. V. V. in het kryt. Texel was hier ver in de meerderheid, wat de uitslag, 7—0, in het voordeel van Texel, wel te zien geeft. Onze jongens van Texel III hebben zich te Helder tegen een combinatie Geel Wit II en III kranig geweerd. Tot een kwartier voor het einde kon de veel sterkere com binatie Geel-Wit niet één punt maken. De jonge keeper van Texel III sloeg alle aan vallen met succes af. Daarna deed zich echter de vermoeidheid by de jongeren gelden, waarvan Geel-Wit dankbaar gebruik wist te maken door driemaal te doelpunten. o— Voor d9 competitie-wedstrijden van de Noordholl. Voetbalbond zfin ingedeeld Texel I in klasse 3 C, Texel II en OVV. beide in klasse 5 C. Uit de haven van Texel werden vanaf 4 tot en met 11 Sept. verscheept: 643 schapen, 341 lammeren, 18 koeien, 7 kal veren, 31 varkens, 2 paarden en 3 veulens. Witte Kruis. Ingekomen is een gift van f2,50 van P. S., Koogerweg. Oosterend, 12 Sept. De aangekondigde voetbalwedstrijd tus schen O V.V. en A. B S. van Helder bad Zondagmiddag bij mooi weer plaats. Toch waren er niet veel bezoekers. Hoewel A. B. S. de eerste bal maakte, bleek O.V.V. toch spoedig de sterkste party te zijn, daar zjj met 6-2 overwon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1922 | | pagina 2