Ne. 3732, Woensdag 8 Augustus 1923; 36'41 Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad. Spoor- en Bootdienst. Uialiaan- sche zijde voor zienig in vorm h elmen, dochnieisiri/hen Dit verschijnt Woensdag;- en Zaterdagmorgen Abcnnemenltpryt per S maandeni oor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent. Advertentlën daags voor de uitgave vóór 4 uur nam. Prjf* dtr Ad*«rtent\tni Van I tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Oroote letters en Vignetten Worden naar plaatsruimte berekend, TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. - - S POSTCHEQUE- en QIRODIENST No. 652. ABONNEMENTEN en A AVERTS N TIEN worden aangenomen b£j de Uiig. Fin ha LAN (JE VEL® k ®E ROOI/, Parkstraat, Bona of T n s. Licht op Van Zaterdag 4 tot en met Vrijdag 10 Augustus. voor rijwielen 9,10 uur, voor rijtuigen 9,40 uur HOOGWATER reede van Texel. Zomertijd. Donderdag 9 Aug. v.m. 7,12 Vrijdag 10 8,09 Zaterdag 11 8,55 Zondag 12 9,35 Maandag 13 10,13 Dinsdag 14 10,51 Woensdag 15 11,32 Des namiddags is het ongeveer een half uur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor den Burg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7'/, uur. Voor postwissels, kwitantien, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Dienstregeling 1 Juni 1923. Zomertijd. Vertrekuren van de Boot. Op Werkdagen Vertrek Texel 6— 8,30 vm. 2 30 5.30 nm Helder 7,— 10,15 vm. 4,15 6,45 Op Zon- en Feestdagen van Texel6,— vm. 8,30 vm. 5,30 nm. van Helder: 7,9,30 6,45 Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,32§ '9,04 6.49f 9.04 7,30 sneltrein 9,04 10,04§ 12,10 12,40 2,54 2.04ft 4.40 3,54" 6,— 4,15§ 6,40 7,25 9,31 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver trek 7,45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5,19§ 8,35 7,57§ 9,37 9,11 11,21 12,28§ 2,41 3,04 6,19 5,49§ 8,05 9,16 11,05 11,21 f 12,57 Niet op Zon- en feestdagen. T Alleen op Zon- en Feestdagen, ff Alleen op Zaterdag M Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. Rheinland Republik -Rheinlands Unter- gang. Dit is de titel vaD een boekje waarin van Duitsche zijde uiteengezet wordt, dat Rijn land als afzonderlijke republiek zijn onder gang tegemoet gaah Dat dit boekje bestaat, spreekt boekdeelen (om in een boekenbeeld te blijven.) Niet meer alleen is het nationale denken, het nationale voelen voldoende. Men voelt dus van Duitsche zijde ook al, dat materieele belangen de doorslag kunnen geven. Dit boekje is wel gevaarlijk propaganda materiaal. Want als het weerlegd worden kan Het is geschreven door een medewerker van de Trierische Landeszeitung te Trier en in het voorbericht staat, dat de opstellen, die het boekje vormen, hun ontstaan te danken hebben aan brieven, die voortdurend inkwamen op het redactiebureau van bo vengenoemde courant. Brieven met onge veer deze inhoudPropagandisten voor een afzonderlijke Rijnstaat beloven ons, dat we het economisch veel beter zullen krijgen als we ons losrukken van Duitschland. Hoe staat het daarmee? Dus de schrijvers van die brieven hebben niet de gedachte gehad we willen Duitsch blijven, voor- of nadeel kan ons niet schelen. Ze willen integendeel de voor- en nadeelen wel eens overwegen. Eq zoo is dit voorbericht dus wel een treurig stukje Duitsche propaganda, d.w.z. treurig voor Duitschland. Dan het boekje zelf. De Fransche pro pagandisten schijnen te zeggen, dat een afzonderlijke Rijnrepubliek niet meer de groote finantieele ellende en ook niet de belastingellende van Duitschland zal behoe ven te dragen. Nu over die belastingellende zou nog te praten zijn. Want de belasting is in Duitsch land al heel laag, dat wil zeggen de directe belasting. Indirecte belasting is er heel veel, maar of men zich in het dagelijksch leven die belasting wel voldoende bewust is Ik geloof, dat men er hier geen begrip van heeft, hoeveel men wel aan indirecte belastingen betaalt. Financieele ellende, die is er genoeg, met als ondergrond (en wellicht ook als gevolg) de daling van de mark. En het is natuurlek een belangrijke kwestie (theoretisch tenminste) om eens na te gaan in hoeverre een afzonderlijke Rijnstaat dat ineens in orde zou kunnen hebben. Maar de groote vraag, die steeds verme den wordt: Hoe staat een afzonderlijke Rijnrepubliek tegenover het Verdrag van Versailles? Van Reparationen zouden ze waarschijnlijk bevrijd zijn maar deze vraag is alleen belangrijk voor de mogelijk heid, dat Frankrijk nog Reparationen bin nen zal krijgen Maar de groote vraag van de terugwer kende kracht. Een afzonderlijke Rijnrepu bliek zoU een Franschgezinde staat moeten worden. Want dit is toch immers de bedoeling van het geheele streven. Nu heeft Duitschland al heel wat betaald, o.a. in kolen, in spoorwegmateriaal, waarvan een niet onbelangrijk deel is gekomen uit Rijnland en Westfalen. Ook van de finan tieele bijdragen is uit de aard der zaak een groot deel afkomstig uit de bezette gebieden. Zooals bekend is, wordt het belangrijkste deel van Westfalen bij de toekomstige Rijnrepubliek gedacht. Heeft de Rijnrepubliek recht om Franschgezinde republiek geworden zijn deel terug te vragen. Maar daarover spreekt men maar niet en ook de schrijver van het boekje Rhein land republik Rheinlands Untergang gaat na zijn voorbericht maar meteen over tot de wijnbouw. Nu is de wijnbouw een heel belangrijke bron van inkomen voor de Rijnprovincie en een zeer belangrijke kwestie is wel het hebben van een afzetgebied. Herman van Hamm, schrijver van het bedoelde boekje (niet te (verwarren met Oberbürgemeister van Hamm, uitgewezene uit Recklinghausen en propagandistisch spreker tegen de bezetting) beredeneert, dat in een afzonderlijke Rijnrepubliek de wijnbouw ten ondergang gedoemd is. Hij redeneert als volgt: In Duitschland is om klimatische redenen de wijnbouw tezamen gedrongen op betrekkelijk kleine oppervlakten in het westen en het zuiden. Deze moeten geheel Duitschland van wijn voorzien. Het grootste gedeelte van de wijnen uit de Rijnprovincie gaat volgens de statistieken naar onbezet Duitschland. In Duitschland (en dan was daar nog Elzas Lotharingen inbegrepen) is op 1000 H.A. land 2 H.A. wijnbouw, in Frankrijk op 1000 H A. land 31 H.A. wijn. In Duitsch land is de wijnproductie (uitgedrukt vol gens eenheden van 1000 H.A. (2,020 op 60 mill, inwoners, in Frankrijk 54,445 op 38 mill, inwoners. Deze laatste getallen zijn van voor de oorlog, maar de verhou ding is stellig niet ongunstiger geworden. De cijfers zijn genomen uit Kürschners statistisch Jahrbuch en uit Elsters Wör- tenbuch der Volkswirtschaft en zullen wel juist zijn. Dat Frankrijk zijn wijn bijna niet kwijt kan, bewijst volgens schrijver ook nog bet feit, dat men in Frankrijk bij een maal van een of twee franc (hier izijn vredes prijzen genomen) een halve Liter wijn toe- kreeg, en dat men eens om een wijncrisis te bezweren voor de soldate n het gebruik van wijn heeft ingevoerd. Op dit oogenblik drinkt inea in onbeze t Duitschland voornameli k Duitsche wijn Maar wordt de Rijnprovm<He een afzonder- DE LEVER'S ZEEP MAATSCHAPPIJ - VLAARDINGEN. lijke republiek, dan kan Duitschland tol heffen op de Rijnwijnen deze worden duurder en, naar Frankrijk kunnen ze niet uitgevoerd, want Frankrijk heeft al een te veel. En Du tschland zal de wijn kunner missen, want het is een niet noodzakelijk consumptie artikel. Dus gaat de wijnbouw in een Rijnrepu bliek ten gronde. Er is hier wel een en ander tegen in te brengen. Beginnen we met het laatste Wijn is een niet noodzakelijk consumptie artikel. En Duitschland zal het er zonder kunnen doen. Wijn is nu ook een niet noodzakelijk consumptie artikel. En de wijn is nu voor Duitschland ook al duur. En toch gaan df Rijnwijnen voornamelijk naar onbezet ^Duitschland en wordt daar gedronken, zal Dien er ineens mee ophouden, als ze nog iets duurder worden Want in onbezet Duitschland ziet meD flinke hoeveelheden en lang niet de goedkoopste merken fiink drinken. En men zal ook een beetje rekening moeten houden met de consumenten, die zullen protesteeren als hun geliefd con sumptie-artikel te duur wordt En dit protesteeren zullen ze allicht Dog eerder doen dan het wijndrinken nalaten. Duitschland zou, als de Rijnrepubliek tot stand kwam, alleen inlandsche wijn kunnen krijgen un Zuid Duitschland. Dat levert niet genoeg op. Men zal het dus van elders laten komen. Op de Fransche wijn zullen evengoed invoerrechten zfin, als op de Rijnlandsche wijnen. Fn het transport van uit Frankrijk is nog duurder, dus komt men toch tot de Rijnwijnen En, men zal wgn blijven drinken, even goed als nu. Want nu is het immers ook duur en men drinkt het toch ook. Dan, men praat alleen over invoer naar onbezet Duitschland en Frarkrijk en men vergeet de verdere wereld, waarmee Rijn land door België en Holland contact heeft, voornamelijk door Holland, want de natuur heeft immers een Rijnland aangewezen op handel via de Rijnmond. En dan, juist het feit, dat de wijn een niet noodzakelijk consumptieartikel is, wijst er op, dat een tijd zou kunnen komen, dat wijnbouw over een zoo groote opper vlakte niet meer loonend zou zijn. Het wijngebruik neemt af, ik heb hierover geen statistiek, maar dat er minder wijn gedron ken wordt dan vroeger daarover zal iedereen het wel met me eens zijn. En er zal een tijd komen, dat Frankrijk in zal zien, dat 31 H.A. wijnbouw per 1000 H.A. opper vlakte wel wat veel is. En zelfs Duitschland met zijn 2/000 zal dat in mieten zien. Dit is een factor, die in elk geval komen zal in de toekomst van de wjjnlonw. Op de redeneering vaD He r van Hamm is dus wel heel wat te zeggen. En boven dien, als men in Rijnland zoo bang is, dat Italiaansche zijde vereischt uiterst voorzichtige behandeling. Voor het wasschen moet uit sluitend LUX gebruikt wordengeen andere zeep reinigt zoo volkomen zonder wrijven. <^ij mag volstrekt niet gestreken worden, maar moet voorzichtig in den oorspronkelijken vorm getrokken worden vóór het opbergen. TEXELSCHE COURANT. Fabrikanten van SUNLIGHT en VIM.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1923 | | pagina 1