J
N°. 3790,
Zaterdag 1 Maart 1924;
37rt< Jaargang.
Nieuws- en
8
e,
Advertentieblad.
Spoor- en Bootdienst.
ir
BINNENLAND.
U.t fclsi verschQnt Woensdag- en Zaterdagmorgen
ABONNEMENTEN en ABVSBTENTIEN worden aangenomen by 4. Oiiq.
Licht op
HOOGWATER reede van Texel.
Post- en telegraafkantoor den Burg
geopend.
Op Zon- en feestdagen
.t
Auto-diensten.
Qt. Dienstregeling 7 October 1923.
Vertrekuren van de Boot,
$-
R. K. Tooneelvereeniging I. L. B.
T.E.S.O.
Waai
NIEME1JER\S
STER-TABAK
TEXELSCHE COURANT.
rfS"
AbeKnenenttprpi per S maanaeni
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent.
idvertentiën daags voor de uitgave vóór 4 uur nam.
Pn»J der Ach«rienitin{
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekeno/a
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11.
POSTCHEQUE- en OIRODIENST No. 652.
fiaira LAN9ÏVÏLI* NB R O O IJ, Parkstraat, Ban» of T ix is
I Van Zaterdag 1 Maart tot en met Vrijdag
7 Maart.
voor rijwielen 6,16 uur, voor rijtuigen 6,46 uur
Donderdag 28 Febr.
v.m. 1,58
Vrijdag 29
3.06
Zaterdag 1 Maart
4.35
Zondag 2
6;01
Maandag 3
7,10
Dinsdag 4
8.02
Woensdag 5
8,44
Des namiddags is het ongeveer een half uur
later hoogwater.
u Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
-3 voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. Tl, uur.
Voor postwissels, kwltantlën, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
CE Voor Rpspostspaarbank
~t| Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Burg—Haven Oudeschild v.v.
Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot
Van Haven na aankomst van de boot.
I Burg—Cocksdorp v.v.
Van Burg v.m. 11 uur. Van Cocksdorp n.m. 1 uur
Cocksdorp—Haven Oudeschild v.v.
Van Cocksdorp v.m. half 10.
rVan Haven na aankomst laatste boot.
Dagelijks
VertrekTexel 8,—vm. 11,—v.m. 230nm
Helder 9,30 vm. 12,—midd. 4.15 nm
Alleen Maandagsmorgens
jtYertrek Texel 6.— uur, vertrek Helder 7.—uur
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam,
'^ertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,326
6.49Ï
7,30 sneltrein
10,04§
12,40
2.04+f
3,54"
4,I5§
7,25
9,04
9,04
9,04
12,10
2,54
4.40
6,-
6,40
9,31
Donderdag naar Schagen een markttrein, ver-
tjek 7.45 aankomst 8,35.
Van Amsterdam
Vertrek Amsterdam.
5,19§
7,57
9,11
12,28§
3,04
5,49§
9,16
11,211
Niet op Zon- en feestdagen.
Alleen op Zon- en Feestdagen,
tt Aileen op Zaterdag
Niet on Zaterdag. Zon-
naar Helder.
Aankomst Helder
8,35
9,37
11,21
2,41
6,19
8,05
11,05
12,57
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
j TEXEL 29 Februari 19 4
Op verzoek van belanghebbenden hebben
ij thans aan het hoofd van ons blad ook
eplaatst vertrekuren van de auto-diensten.
Woensdagavond gaf bovengenoemde tooneel-
erecniging hare laatste uitvoering in ditseizoen.
Ditmaal was èn door dames èn door heeren
een stuk in studie genomen en werd als .toe
stukje* gegeven .De Goochelaar."
Na een woord van welkom door de Eerw.
eer kapelaan Rijk, werd allereerst opgevoerd
,De Familie Schel dsch" van A. J. Reider. Dit
Olijspel in drie bedrijven speelt in de Jordaan
te Amsterdam. De visch- en groentevrouwen
ontbreken hierin niet en gaven hun leven en
aloven in de groote stad zeer goed weer. Mie
I Schelvisch heeft een dochter, die zich daarboven
j verheven had gevoeld en aan het tooneel was
gegaan, een rijke notariszoon aan de haak had
geslagen en daarmede gelukkig was gehuwd.
Was het hier niet een kwade schoonmoeder,
dan toch wel een oude tante, die haar het
leven lastig maakte en haar noopte, tijdelijk
naar haar moeder terug te gaan. Haar spel
was uitstekend en ook de tante, die de arme
familie van haar nicht niet kon uitstaan,
speelde voortreffelijk. Het meeste succes had
echter Trui, een andere dochter en nog zoo
echt „uit de buurt," die de draak stak met
mooie kleeren en opschik. Het applaus aan
het einde van elk bedrijf, was wel verdiend.
Jammer, dat we hier de jordaansche uitspraak
misten, het succes ware veel grooter geweest.
Volgde .De gefopte Professor", van pastoor
Roovers. Dit was mede een grappig stukje.
Hier bereikte men het hoogtepunt van het
succes, toen de beer op het tooneel kwam en
de professor, die „de knie boog voor de weten
schap", ook de knie boog voor zijn knecht
Antoon, die als beer vermomd, hem van angst
in een hondenhok deed kruipen. Onbedaarlijk
werd er gelachen.
Tot slot kwam voor het voetlicht „De
Goochelaar." In aanmerking genomen de korte
tijd van studie, werd dit niet minder goed
vertolkt. Tienus uit de „Gekroonde Ezel" en
de goochelaar, zij hebben doen schudden van
het lachen. De kastelein, die ter vergadering
was geweest, keek wat vreemd op, toen hij bij
zijn thuiskomst, door een neger werd aange
vallen, die bleek zijn knecht te zijn, door de
goochelaar leelijk bedot.
Donderdagavond werd weder een uitvoering
gegeven, nu met „bal na."
De belangstelling,'in wat we in de dagen van
strijd de hartader van Texel pleegden te noemen,
bleek nog niet verflauwd. Aan bijna 120 aan
deelhouders mocht de heer Wagemaker, als
voorzitter, Woensdagavond het welkom toeroe
pen op de buitengewone algemeene vergadering
in hotel Texel. Ook spr. noemt het aantal der
opgekomenen boven verwachting groot, als lijj
daar tevens zijn genoegen over uitspreekt, omdat
de zaak, die zal worden behandeld, voor de
toekomst van T.E.S.O. van het grootste gewicht
is, omdat een beslissing staat te worden geno-
mea, die ten nauwste samenhangt met het wel
en wee van de vennootschap.
Het bestuur heeft de gegevens thans ter be
schikking om te kunnen bepalen de meest gun
stige voorwaarden* van de remplaceering van
de Dageraad, wanneer die tijdelijk uit de vajrt
moet worden genomen. In cijfers zal spr. straks
trachten uit te brengen de verschillende moge
lijkheden. Wij hopen en vertrouwen aldus eindigt
de voorz. dat elk zijn stem weldoordacht zal uit
brengen, zich daarbij niet zal laten leiden door
sympathieën of antipathieën, maar de belangen
van de vennootschap zal betrachten.
De notulen van de algemeene vergadering
■van 7 April 1923 worden doordesecretaris.de
heer P. Dros Albz. gelezen, ze worden onver
anderd en zonder een enkele op-of aanmerking
vastgesteld, met dank aan de secretaris.
Het eenige punt van de agenda is hierop aan
de orde. De voorz. brengt in herinnering hoe
in de laatste vergadering, op voorstel van de
heeren R. P Keijser Cz., H. Flens, e.a., aan het
bestuur opdracht is verleend, om bestek en
teekening te laten maken en inschrijving te
houden voor een nieuwe boot. Wij hebben,
zegt spr. de Droogdok Mij. te Amsterdam bereid
gevonden kosteloos bestek en teekening te doen
vervaardigen, die na wijzigingen en verbeterin
gen door het bëstuur werden goedgekeurd. Er
is daarbij rekening gehouden met het uiterste
minimum van luxe en comfort. De eischen,
heden in de Texelsche Courant gesteld, spreker
kan er dat nog wel aan toevoegen, worden er
niet bij vervuld. Tot 19/scheeps werven is het
verzoek gericht in te schrijven en bijna alle
hebben aan dat verzoek voldaan. De prijzen
waarvoor is ingeschreven, zegt spr. loopen zeer
uiteen, velerlei omstandigheden en factoren
werken daarop in, of er veel of weinig werk is
op een werf, of er voorraden zijn, enz. enz. De
hoogste inschrijving was tot een bedrag van
f 183.C00.de laagste voorf105 000..Boven
dat laagste bedrag komen nog allerlei kosten,
opdat zuinigheid de wijsheid niet bedriege, zoo
als met de Dageraad indertijd het geval was,
waardoor de eerste jaren nog vrijwat kosten
meebrachten. Noodzakelijk zal het benoodigde
bedrag moeten worden geraamd op f 115.C00,
a f 120,000,-.
Genomen het laagste bedrag, moet worden
becijferd, als kosten vallende op het hebben van
een eigen boot
5 pet. rente van het kapitaal f 5,750,—
5 pet. afschrijving - 5,750,—
1 'I, pet. verzekeringspremie - 2,012,50
Arbeidsloon vallende op het onder
houd van het schip, geschat op - 1,500,
Kosten van dokken, enz. - 3,000,—
Machinekamerbehoeften, ketel
water, kolen, enz. - 1,000,
Onvoorziene - 987,50
is rond f 20.C00,
Deze cijfers, zegt de voorz. zijn onaan echt-
baar en komen geheel overeen met de schatting
vorig jaar al gemaakt door de heer H. W.
Kersimi. Voor minder kunnen wij ons de
weelde van een eigen reserveboot niet veroor-
Op 1 Januari j.l., vervolgt spr., bedroegen
de beschikbare middelen van de vennootschap
f 119,000,Dat heele bedrag zal minstens
noodig zijn voor de betaling van het nieuwe
schip, we zullen er aan tekort hebben, er
komt nog bij immers deskundig toezicht tijdens
de bouw, zoo ongeveer een jaar lang. Boven
dien is in dat bedrag begrepen het restant van
de obligatie-leening f 22,000,— en is het nog
zeer de vraag of de obligatie-houders er mede
accoord gaan, dat het bedrag gebruikt wordt
voor de aankoop van een nieuwe boot.
We hebben bovendien verplichtingen tegen
over het personeel, inzake het pensioenfonds.
Zullen we aan die verplichtingen kunnen vol
doen, wanneer we alle beschikbare gelden
vastleggen in de nieuwe boot? Twaalf jaren
hebben we gevaren zonder rente-uitkeering,
ook daarmede dient rekening gehouden.
Zetten we tegenover een en ander nu de
kosten verbonden aan een huurboot, zegt de
voorz. Wij betalen daarvoor thans voor 40
dagen per jaar f 5000,— off 125 per dag. Ten
gevolge het keteldefect aan de Dageraad was
de Terschelling eenige dagen extra in dienst
en bedroegen de kosten vorig jaar ruim f6000.—
Tegenover een reserveboot onder de tegen
woordige omstandigheden een besparing van
f 14000,zegt spr.
Over het afgeloopen jaar werden 6000 passa
giers meer vervoerd dan over het vorige, toch
bleven onze inkomsten tengevolge de tariefs
verlaging belangrijk beneden die van het vorige
jaar. Spr. meent wel even uit de school te
mogen klappen en kan dan zeggen, dat het
batig saldo na afschrijving over 1923 slechts
f 14,775,78'/, bedraagt. Daarvan moeten nog
afgetrokken de tantièmes, tot een bedrag van
f 5000.blijft f 9U00.voor pensioenfonds
dient f 3000.beschikbaar gesteld, dan blijft
over f 6000,— en hebben wij bij aanschaffing
van een nieuwe boot reeds dit jaar een tekort
van minstens f 8000.—.
Tegenover de voordeelen van gerief en com
fort gedurende enkele weken, staan reusachtige
nadeelen.
Ie van een sterke onderneming wordt T.E.S.O.
tot een slappe gemaakt
2e verhooging van tarieven zal noodzakelijk
zijn
3e aandeelen zullen in waarde dalen
4e van rente-uitkeering zal geen sprake zijn
5e salaris van personeel en directie zal moeten
worden beknibbeld;
6e het reserve-fonds zal zijn verdwenen en
hierdoor het gevaar voor concurrentie verhoogd.
Waarlijk dat gevaar is niet denkbeeldig, zegt
de voorz. Wanneer onze Onderneming niet
kapitaalkrachtig is kan men ons met een motor
schip concurrentie aandoen. Als we niet kapi
taalkrachtig zijn, kunnen wij, wanneer' door
concurrentie noodig, niet tot tijdelijke tariefver
laging overgaan. Men zal ons toevoegen, dat
voor concurrentie geen gevaar bestaat, in ver
band met de hooggeroemde solidariteit. Spr.
wil daarop liever niet al te veel bouwen en
herinnert aan het uitkoopen van de firma Bosman
in 1909 en de poging van de zijde van de
melkveehouders om T.E.S.O. te dwingen, en
wil zich maar liever een week of zes behelpen
dan onder de tegenwoordige omstandigheden
tot nieuwbouw over te gaan. Mocht de Ter
schelling niet voldoen naar de meening van de
meerderheid, dan zijn daar nog de Neptunus een
boot zoo groot als de Dageraad, met gelegenheid
voor anto's die we voor een prijs van f 75! 0,—
voor'Sff dagen misschien kunnen krijgen, en de
Texel, die voor iets meer, stel f 9000,— waar
schijnlijk te krijgen zal zijn. De Stoomboot Mij.
Texel kan te dier zake eerst 1 Mei beslissen.
Al het genoemde acht spr. beter dan nu nieuw
te bouwen. Binnen 24 uur staat een dier booten
tot onze beschikking, wanneer dat noodig is,
om ons ter wille te zijn, nergens in Nederland
kunnen wij zoo terecht, daarvan is spr. overtuigd
en vat het voor en tegen van nieuw-bouw en
huurboot nog eens samen.
Na de pauze is het woord aan de aandeel
houders.
De heer Abr. Boon spreekt als zijn meening
uit, dat de voorzitier in zijn diplomatieke be
schouwingen niet geslaagd is. Ten onrechte,
meent de heer Boon, haalt de voorz. het Vlieg
kampbootje aan, ook daarvoor wordt betaald,
bovendien raakt het de kern van de zaak niet.
Uw bestuur, zegt spr., heeft gelegenheid gehad
becijferingen te maken en is daardoor een stap
voor. Spr. stelt voor hedenavond geen beslissing
te nemen, maar die te verdagen tot de Mei
vergadering. Een commissie zou dan alle
gegevens kunnen onderzoeken en daarna zou
een besluit kunnen worden genomen. Het oordeel
is nu niet juist. Zonder U te beschuldigen, zegt
spr. tót de voorz., maar wat is het nu voor U
waard om een goocheltoer uit te halen Het gaat
niet alleen om de kosten van de reserveboot,
vervolgt spr., bij mij gaat het leven boven goud.
Spr. haalt een voorbeeld aan, hoe bij zekere
gelegenheid de golven over de brancard, waarin
een zieke lag, heensloegen.
Op het verwijl, mede door den heer Boon
tot de voorz. gericht, dat hij niet neutraal zou
hafir geur verspreidt;
erscht tevreden
Daar
zijn, antwoordt deze allereerst, voor het een
meer dan voor het ander te voelen. Dat kan
trouwens niet anders, voegt spr. er aan toe.
Wat echter de cijfers betreft, door mij genoemd,
vervolgt de voorz., die zijn onaanvechtbaar. De
inschrijvingsbiljetten liggen voor iedereaandeeL
houder ter inzage en de overige cijfers zijn aan
de balans ontleend. Dat thans voor de overtocht
per vliegkampbootje wordt betaald, is te danken
aan de actie van het bestuur van T.E.S.O.
Overigens, zegt de voorz., wij blijven uitzien
naar een gunstige gelegenheid voor een eigen
reserve-boot
De heer Boon wijst nog op het gevaar van
uit de vaart geraken van de Dageraad, anders
dan voor gewoon dokwerk en bepleit het nut
van een commissie.
Wat kan een commissie meer bereiken dan
wij vraagt de voorz. Het gaat over de cijfers
reeds genoemd zegt spr. en daaraan zal niemand
kunnen tornen, spr. releveert de cijfers voor rente,
afschrijving, arbeidsloon vallende op het dage-
lijksch onderhoud. Het jaarlijksch onderhoud,
dokken, enz. is heusch niet hoog gesteld f 30C0.—
zegt de voorz. De Dageraad kostte het afge
loopen jaar nog f 7,296,—.
De heer H. Flens steunt het voorstel van de
heer Boon, om de beslissing aan te houden,
het gaat niet om de cijfers, ook bij de heer
Boon niet, meent spr. Het verdient overweging
of niet in plaats van de Terschelling de Nep
tunus als reserve-boot zal worden gehuurd.
De voorz. blijft zich verzetten tegen het uit
stellen van de beslissing.
Ook de heer R. P. Keijser pleit voor aan
houden. De Dageraad en de gebouwen komen
ons thans op niet meer dan f 40,0 0,— te
staan, zegt spr. Met de Dageraad als reserve
boot, kunnen wij thans uit eigen middelen de
nieuwe boot betalen.
Geef ons de gelegenheid de cijfers uit te
werken, zegt spr., ik vind de positie prachtig.
We leven in een wereld van comfort, we willen
vooruit. Laat ons voor onze zieken een ge
legenheid scheppen op ,de gunstigste wijze te
worden overgebracht. Vergaren heb* u altoos
gezegd, nu weer f 14000,—gaat de heer Keijser
voort. Neen, neen, valt de voorz. in, f9000,—
Ook goed, zegt de heer Keijser, maar we heb
ben kunnen voelen, dat het bestuur ons ook
nu van nieuwbouw heeft willen afhouden,
spr. pleit voor verdaging van de beslissing.
Achtereenvolgens voeren de voorz. en de
heeren Keijser, Boon en Flens nog ter zake
het woord. Als de heer Keijser daarbij ter
tafel brengt, dat we genoegzaam reserve hebben
in de booten en de gebouwen, antwoordt de
voorz.maar we hebben toch nog zooiets als
aandeelen-kapitaal en obligatie-schuld.
Voor concurrentie hebben we niet te vreezen,
merkt de heer D. Buijs op, wanneer we de vierde
dienst niet alleen voor varkens, maar ook voor
menschen laten varen, dit naar aanleiding van
de vroege boot op Maandag. Aan de heer
Buijs antwoordt de voorz., dat er van de
vroege boot, volgens verzamelde gegevens,
erg weinig door passagiers wordt gebruik ge
maakt. De vroege dienst op Maandag is in
het belang van Texel ingesteld, zegt spr.
Op een vraag van den heer J. Jac. Rab
of niet van de lage valuta in aangrenzende
landen is te proflteeren, antwoordt de
voorz., dat het niet is te wagen, bovendien
vervolgt spr., Engeland laat al in Hólland
bouwen.
Het voorstel Boon, tot uitstel van de
beslissing tot de Mei-vergadering, wordt
in stemming gebracht en verworpen met
72. tegen 39 stemmen en 5 in blanco.
"Een bestuursvoorstel, om niet tot nieuw
bouw over te gaan, doch voorloopig met
het huren van een zeewaardig schip als
reserve boot te volstaan, wordt met 86
tegen 23 stemmen en 3 in blanco aange
nomen.
Van de gelegenheid tot het stellen van
vragen, maakt de heer J. Kikkert Jz. ge
bruik om het bestuur te verzoeken een
reserve boot te huren, die zoo dicht moge
lijk de Dageraad nabg komt. De voorz.
zegt toe, dat het bestuur zal handelen in
het belang van de zaak. In antwoordt op
een desbetreffende vraag van de heer