J N°. 3790, Zaterdag 1 Maart 1924; 37rt< Jaargang. Nieuws- en 8 e, Advertentieblad. Spoor- en Bootdienst. ir BINNENLAND. U.t fclsi verschQnt Woensdag- en Zaterdagmorgen ABONNEMENTEN en ABVSBTENTIEN worden aangenomen by 4. Oiiq. Licht op HOOGWATER reede van Texel. Post- en telegraafkantoor den Burg geopend. Op Zon- en feestdagen .t Auto-diensten. Qt. Dienstregeling 7 October 1923. Vertrekuren van de Boot, $- R. K. Tooneelvereeniging I. L. B. T.E.S.O. Waai NIEME1JER\S STER-TABAK TEXELSCHE COURANT. rfS" AbeKnenenttprpi per S maanaeni Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging der porto's. Losse nummers 3 cent. idvertentiën daags voor de uitgave vóór 4 uur nam. Pn»J der Ach«rienitin{ Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekeno/a TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. POSTCHEQUE- en OIRODIENST No. 652. fiaira LAN9ÏVÏLI* NB R O O IJ, Parkstraat, Ban» of T ix is I Van Zaterdag 1 Maart tot en met Vrijdag 7 Maart. voor rijwielen 6,16 uur, voor rijtuigen 6,46 uur Donderdag 28 Febr. v.m. 1,58 Vrijdag 29 3.06 Zaterdag 1 Maart 4.35 Zondag 2 6;01 Maandag 3 7,10 Dinsdag 4 8.02 Woensdag 5 8,44 Des namiddags is het ongeveer een half uur later hoogwater. u Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen -3 voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. Tl, uur. Voor postwissels, kwltantlën, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur CE Voor Rpspostspaarbank ~t| Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Burg—Haven Oudeschild v.v. Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot Van Haven na aankomst van de boot. I Burg—Cocksdorp v.v. Van Burg v.m. 11 uur. Van Cocksdorp n.m. 1 uur Cocksdorp—Haven Oudeschild v.v. Van Cocksdorp v.m. half 10. rVan Haven na aankomst laatste boot. Dagelijks VertrekTexel 8,—vm. 11,—v.m. 230nm Helder 9,30 vm. 12,—midd. 4.15 nm Alleen Maandagsmorgens jtYertrek Texel 6.— uur, vertrek Helder 7.—uur Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam, '^ertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,326 6.49Ï 7,30 sneltrein 10,04§ 12,40 2.04+f 3,54" 4,I5§ 7,25 9,04 9,04 9,04 12,10 2,54 4.40 6,- 6,40 9,31 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver- tjek 7.45 aankomst 8,35. Van Amsterdam Vertrek Amsterdam. 5,19§ 7,57 9,11 12,28§ 3,04 5,49§ 9,16 11,211 Niet op Zon- en feestdagen. Alleen op Zon- en Feestdagen, tt Aileen op Zaterdag Niet on Zaterdag. Zon- naar Helder. Aankomst Helder 8,35 9,37 11,21 2,41 6,19 8,05 11,05 12,57 Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. j TEXEL 29 Februari 19 4 Op verzoek van belanghebbenden hebben ij thans aan het hoofd van ons blad ook eplaatst vertrekuren van de auto-diensten. Woensdagavond gaf bovengenoemde tooneel- erecniging hare laatste uitvoering in ditseizoen. Ditmaal was èn door dames èn door heeren een stuk in studie genomen en werd als .toe stukje* gegeven .De Goochelaar." Na een woord van welkom door de Eerw. eer kapelaan Rijk, werd allereerst opgevoerd ,De Familie Schel dsch" van A. J. Reider. Dit Olijspel in drie bedrijven speelt in de Jordaan te Amsterdam. De visch- en groentevrouwen ontbreken hierin niet en gaven hun leven en aloven in de groote stad zeer goed weer. Mie I Schelvisch heeft een dochter, die zich daarboven j verheven had gevoeld en aan het tooneel was gegaan, een rijke notariszoon aan de haak had geslagen en daarmede gelukkig was gehuwd. Was het hier niet een kwade schoonmoeder, dan toch wel een oude tante, die haar het leven lastig maakte en haar noopte, tijdelijk naar haar moeder terug te gaan. Haar spel was uitstekend en ook de tante, die de arme familie van haar nicht niet kon uitstaan, speelde voortreffelijk. Het meeste succes had echter Trui, een andere dochter en nog zoo echt „uit de buurt," die de draak stak met mooie kleeren en opschik. Het applaus aan het einde van elk bedrijf, was wel verdiend. Jammer, dat we hier de jordaansche uitspraak misten, het succes ware veel grooter geweest. Volgde .De gefopte Professor", van pastoor Roovers. Dit was mede een grappig stukje. Hier bereikte men het hoogtepunt van het succes, toen de beer op het tooneel kwam en de professor, die „de knie boog voor de weten schap", ook de knie boog voor zijn knecht Antoon, die als beer vermomd, hem van angst in een hondenhok deed kruipen. Onbedaarlijk werd er gelachen. Tot slot kwam voor het voetlicht „De Goochelaar." In aanmerking genomen de korte tijd van studie, werd dit niet minder goed vertolkt. Tienus uit de „Gekroonde Ezel" en de goochelaar, zij hebben doen schudden van het lachen. De kastelein, die ter vergadering was geweest, keek wat vreemd op, toen hij bij zijn thuiskomst, door een neger werd aange vallen, die bleek zijn knecht te zijn, door de goochelaar leelijk bedot. Donderdagavond werd weder een uitvoering gegeven, nu met „bal na." De belangstelling,'in wat we in de dagen van strijd de hartader van Texel pleegden te noemen, bleek nog niet verflauwd. Aan bijna 120 aan deelhouders mocht de heer Wagemaker, als voorzitter, Woensdagavond het welkom toeroe pen op de buitengewone algemeene vergadering in hotel Texel. Ook spr. noemt het aantal der opgekomenen boven verwachting groot, als lijj daar tevens zijn genoegen over uitspreekt, omdat de zaak, die zal worden behandeld, voor de toekomst van T.E.S.O. van het grootste gewicht is, omdat een beslissing staat te worden geno- mea, die ten nauwste samenhangt met het wel en wee van de vennootschap. Het bestuur heeft de gegevens thans ter be schikking om te kunnen bepalen de meest gun stige voorwaarden* van de remplaceering van de Dageraad, wanneer die tijdelijk uit de vajrt moet worden genomen. In cijfers zal spr. straks trachten uit te brengen de verschillende moge lijkheden. Wij hopen en vertrouwen aldus eindigt de voorz. dat elk zijn stem weldoordacht zal uit brengen, zich daarbij niet zal laten leiden door sympathieën of antipathieën, maar de belangen van de vennootschap zal betrachten. De notulen van de algemeene vergadering ■van 7 April 1923 worden doordesecretaris.de heer P. Dros Albz. gelezen, ze worden onver anderd en zonder een enkele op-of aanmerking vastgesteld, met dank aan de secretaris. Het eenige punt van de agenda is hierop aan de orde. De voorz. brengt in herinnering hoe in de laatste vergadering, op voorstel van de heeren R. P Keijser Cz., H. Flens, e.a., aan het bestuur opdracht is verleend, om bestek en teekening te laten maken en inschrijving te houden voor een nieuwe boot. Wij hebben, zegt spr. de Droogdok Mij. te Amsterdam bereid gevonden kosteloos bestek en teekening te doen vervaardigen, die na wijzigingen en verbeterin gen door het bëstuur werden goedgekeurd. Er is daarbij rekening gehouden met het uiterste minimum van luxe en comfort. De eischen, heden in de Texelsche Courant gesteld, spreker kan er dat nog wel aan toevoegen, worden er niet bij vervuld. Tot 19/scheeps werven is het verzoek gericht in te schrijven en bijna alle hebben aan dat verzoek voldaan. De prijzen waarvoor is ingeschreven, zegt spr. loopen zeer uiteen, velerlei omstandigheden en factoren werken daarop in, of er veel of weinig werk is op een werf, of er voorraden zijn, enz. enz. De hoogste inschrijving was tot een bedrag van f 183.C00.de laagste voorf105 000..Boven dat laagste bedrag komen nog allerlei kosten, opdat zuinigheid de wijsheid niet bedriege, zoo als met de Dageraad indertijd het geval was, waardoor de eerste jaren nog vrijwat kosten meebrachten. Noodzakelijk zal het benoodigde bedrag moeten worden geraamd op f 115.C00, a f 120,000,-. Genomen het laagste bedrag, moet worden becijferd, als kosten vallende op het hebben van een eigen boot 5 pet. rente van het kapitaal f 5,750,— 5 pet. afschrijving - 5,750,— 1 'I, pet. verzekeringspremie - 2,012,50 Arbeidsloon vallende op het onder houd van het schip, geschat op - 1,500, Kosten van dokken, enz. - 3,000,— Machinekamerbehoeften, ketel water, kolen, enz. - 1,000, Onvoorziene - 987,50 is rond f 20.C00, Deze cijfers, zegt de voorz. zijn onaan echt- baar en komen geheel overeen met de schatting vorig jaar al gemaakt door de heer H. W. Kersimi. Voor minder kunnen wij ons de weelde van een eigen reserveboot niet veroor- Op 1 Januari j.l., vervolgt spr., bedroegen de beschikbare middelen van de vennootschap f 119,000,Dat heele bedrag zal minstens noodig zijn voor de betaling van het nieuwe schip, we zullen er aan tekort hebben, er komt nog bij immers deskundig toezicht tijdens de bouw, zoo ongeveer een jaar lang. Boven dien is in dat bedrag begrepen het restant van de obligatie-leening f 22,000,— en is het nog zeer de vraag of de obligatie-houders er mede accoord gaan, dat het bedrag gebruikt wordt voor de aankoop van een nieuwe boot. We hebben bovendien verplichtingen tegen over het personeel, inzake het pensioenfonds. Zullen we aan die verplichtingen kunnen vol doen, wanneer we alle beschikbare gelden vastleggen in de nieuwe boot? Twaalf jaren hebben we gevaren zonder rente-uitkeering, ook daarmede dient rekening gehouden. Zetten we tegenover een en ander nu de kosten verbonden aan een huurboot, zegt de voorz. Wij betalen daarvoor thans voor 40 dagen per jaar f 5000,— off 125 per dag. Ten gevolge het keteldefect aan de Dageraad was de Terschelling eenige dagen extra in dienst en bedroegen de kosten vorig jaar ruim f6000.— Tegenover een reserveboot onder de tegen woordige omstandigheden een besparing van f 14000,zegt spr. Over het afgeloopen jaar werden 6000 passa giers meer vervoerd dan over het vorige, toch bleven onze inkomsten tengevolge de tariefs verlaging belangrijk beneden die van het vorige jaar. Spr. meent wel even uit de school te mogen klappen en kan dan zeggen, dat het batig saldo na afschrijving over 1923 slechts f 14,775,78'/, bedraagt. Daarvan moeten nog afgetrokken de tantièmes, tot een bedrag van f 5000.blijft f 9U00.voor pensioenfonds dient f 3000.beschikbaar gesteld, dan blijft over f 6000,— en hebben wij bij aanschaffing van een nieuwe boot reeds dit jaar een tekort van minstens f 8000.—. Tegenover de voordeelen van gerief en com fort gedurende enkele weken, staan reusachtige nadeelen. Ie van een sterke onderneming wordt T.E.S.O. tot een slappe gemaakt 2e verhooging van tarieven zal noodzakelijk zijn 3e aandeelen zullen in waarde dalen 4e van rente-uitkeering zal geen sprake zijn 5e salaris van personeel en directie zal moeten worden beknibbeld; 6e het reserve-fonds zal zijn verdwenen en hierdoor het gevaar voor concurrentie verhoogd. Waarlijk dat gevaar is niet denkbeeldig, zegt de voorz. Wanneer onze Onderneming niet kapitaalkrachtig is kan men ons met een motor schip concurrentie aandoen. Als we niet kapi taalkrachtig zijn, kunnen wij, wanneer' door concurrentie noodig, niet tot tijdelijke tariefver laging overgaan. Men zal ons toevoegen, dat voor concurrentie geen gevaar bestaat, in ver band met de hooggeroemde solidariteit. Spr. wil daarop liever niet al te veel bouwen en herinnert aan het uitkoopen van de firma Bosman in 1909 en de poging van de zijde van de melkveehouders om T.E.S.O. te dwingen, en wil zich maar liever een week of zes behelpen dan onder de tegenwoordige omstandigheden tot nieuwbouw over te gaan. Mocht de Ter schelling niet voldoen naar de meening van de meerderheid, dan zijn daar nog de Neptunus een boot zoo groot als de Dageraad, met gelegenheid voor anto's die we voor een prijs van f 75! 0,— voor'Sff dagen misschien kunnen krijgen, en de Texel, die voor iets meer, stel f 9000,— waar schijnlijk te krijgen zal zijn. De Stoomboot Mij. Texel kan te dier zake eerst 1 Mei beslissen. Al het genoemde acht spr. beter dan nu nieuw te bouwen. Binnen 24 uur staat een dier booten tot onze beschikking, wanneer dat noodig is, om ons ter wille te zijn, nergens in Nederland kunnen wij zoo terecht, daarvan is spr. overtuigd en vat het voor en tegen van nieuw-bouw en huurboot nog eens samen. Na de pauze is het woord aan de aandeel houders. De heer Abr. Boon spreekt als zijn meening uit, dat de voorzitier in zijn diplomatieke be schouwingen niet geslaagd is. Ten onrechte, meent de heer Boon, haalt de voorz. het Vlieg kampbootje aan, ook daarvoor wordt betaald, bovendien raakt het de kern van de zaak niet. Uw bestuur, zegt spr., heeft gelegenheid gehad becijferingen te maken en is daardoor een stap voor. Spr. stelt voor hedenavond geen beslissing te nemen, maar die te verdagen tot de Mei vergadering. Een commissie zou dan alle gegevens kunnen onderzoeken en daarna zou een besluit kunnen worden genomen. Het oordeel is nu niet juist. Zonder U te beschuldigen, zegt spr. tót de voorz., maar wat is het nu voor U waard om een goocheltoer uit te halen Het gaat niet alleen om de kosten van de reserveboot, vervolgt spr., bij mij gaat het leven boven goud. Spr. haalt een voorbeeld aan, hoe bij zekere gelegenheid de golven over de brancard, waarin een zieke lag, heensloegen. Op het verwijl, mede door den heer Boon tot de voorz. gericht, dat hij niet neutraal zou hafir geur verspreidt; erscht tevreden Daar zijn, antwoordt deze allereerst, voor het een meer dan voor het ander te voelen. Dat kan trouwens niet anders, voegt spr. er aan toe. Wat echter de cijfers betreft, door mij genoemd, vervolgt de voorz., die zijn onaanvechtbaar. De inschrijvingsbiljetten liggen voor iedereaandeeL houder ter inzage en de overige cijfers zijn aan de balans ontleend. Dat thans voor de overtocht per vliegkampbootje wordt betaald, is te danken aan de actie van het bestuur van T.E.S.O. Overigens, zegt de voorz., wij blijven uitzien naar een gunstige gelegenheid voor een eigen reserve-boot De heer Boon wijst nog op het gevaar van uit de vaart geraken van de Dageraad, anders dan voor gewoon dokwerk en bepleit het nut van een commissie. Wat kan een commissie meer bereiken dan wij vraagt de voorz. Het gaat over de cijfers reeds genoemd zegt spr. en daaraan zal niemand kunnen tornen, spr. releveert de cijfers voor rente, afschrijving, arbeidsloon vallende op het dage- lijksch onderhoud. Het jaarlijksch onderhoud, dokken, enz. is heusch niet hoog gesteld f 30C0.— zegt de voorz. De Dageraad kostte het afge loopen jaar nog f 7,296,—. De heer H. Flens steunt het voorstel van de heer Boon, om de beslissing aan te houden, het gaat niet om de cijfers, ook bij de heer Boon niet, meent spr. Het verdient overweging of niet in plaats van de Terschelling de Nep tunus als reserve-boot zal worden gehuurd. De voorz. blijft zich verzetten tegen het uit stellen van de beslissing. Ook de heer R. P. Keijser pleit voor aan houden. De Dageraad en de gebouwen komen ons thans op niet meer dan f 40,0 0,— te staan, zegt spr. Met de Dageraad als reserve boot, kunnen wij thans uit eigen middelen de nieuwe boot betalen. Geef ons de gelegenheid de cijfers uit te werken, zegt spr., ik vind de positie prachtig. We leven in een wereld van comfort, we willen vooruit. Laat ons voor onze zieken een ge legenheid scheppen op ,de gunstigste wijze te worden overgebracht. Vergaren heb* u altoos gezegd, nu weer f 14000,—gaat de heer Keijser voort. Neen, neen, valt de voorz. in, f9000,— Ook goed, zegt de heer Keijser, maar we heb ben kunnen voelen, dat het bestuur ons ook nu van nieuwbouw heeft willen afhouden, spr. pleit voor verdaging van de beslissing. Achtereenvolgens voeren de voorz. en de heeren Keijser, Boon en Flens nog ter zake het woord. Als de heer Keijser daarbij ter tafel brengt, dat we genoegzaam reserve hebben in de booten en de gebouwen, antwoordt de voorz.maar we hebben toch nog zooiets als aandeelen-kapitaal en obligatie-schuld. Voor concurrentie hebben we niet te vreezen, merkt de heer D. Buijs op, wanneer we de vierde dienst niet alleen voor varkens, maar ook voor menschen laten varen, dit naar aanleiding van de vroege boot op Maandag. Aan de heer Buijs antwoordt de voorz., dat er van de vroege boot, volgens verzamelde gegevens, erg weinig door passagiers wordt gebruik ge maakt. De vroege dienst op Maandag is in het belang van Texel ingesteld, zegt spr. Op een vraag van den heer J. Jac. Rab of niet van de lage valuta in aangrenzende landen is te proflteeren, antwoordt de voorz., dat het niet is te wagen, bovendien vervolgt spr., Engeland laat al in Hólland bouwen. Het voorstel Boon, tot uitstel van de beslissing tot de Mei-vergadering, wordt in stemming gebracht en verworpen met 72. tegen 39 stemmen en 5 in blanco. "Een bestuursvoorstel, om niet tot nieuw bouw over te gaan, doch voorloopig met het huren van een zeewaardig schip als reserve boot te volstaan, wordt met 86 tegen 23 stemmen en 3 in blanco aange nomen. Van de gelegenheid tot het stellen van vragen, maakt de heer J. Kikkert Jz. ge bruik om het bestuur te verzoeken een reserve boot te huren, die zoo dicht moge lijk de Dageraad nabg komt. De voorz. zegt toe, dat het bestuur zal handelen in het belang van de zaak. In antwoordt op een desbetreffende vraag van de heer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 1