Se. 8809, Woensdag 7 Mei 1924. 37iiö «iaargang* leuws- en Advertentieblad* BRUIN—ZUIDEWIND MOTORDIENST TEXEL»AMSTERDAM via de ZAANSTREEK tweemaal per week. SMor- en Bootdieist. Van week tot week Uit blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagmorgen ABONNEMENTEN e» ABVERTENTIEN worde» a*Hge>*ó!S6tt b{j Advertentlën daags voor de uitgave vóór 4 nor nam. Prijs der Adeerlenttifj 2.08tt iA0 MIJNHARDT's Staal-Tabletten 90« Maag-Tabletten. .75 Zenuw-Tabletten 75« Laxeer-Tabieiten .60" Hoofdpijn-Tabletten eo E COURANT Abenr.emsntsprys per S maandeni Voor den Burg 50 Lts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging de> porto's. Losse nummers 3 cent. ITELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekena. POSTCHEQUE- en OIRODIENST No. 652. üitg. Eiaua LAN08VSLI ft BE ROOIJJ, Parkstraat, Bus» os Tr x a Licht op Van Zaterdag 3 Mei tot en met Vrijdag 9 Mei. voor rijwielen 9,04 uur, voor rqtuigen 9,34 uur. HOOGWATER reede van Texel. Zomertijd. Donderdag 8 Mei v.m. 12,12 Vrijdag 9 12,49 Zaterdag 10 1.09 Zondag 11. ''~3 Maandag 12 2,47 Dinsdag, 13 3,55 Woensdag 14 5,13 Des namiddags is het ongeveer een halt uur later hoogwater. Post- en telegraafkantoor den Burg geopend. Op Zon- en feestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7uur. Voor postwissels, kwitantien, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rijkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Auto-diensten. Burg—Haven Oudeschild v.v. Van Burg20 minuten vóór het vertrek v. d. boot Van Havenna aankomst van de boot. Cocksdorp—Burg v.v. Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur. Van Burg v.m. 10.50 en n.m. 5,15. Dienstregeling 22 April 1924. Vertrekuren van de Boot. On Werkdagen: Vertrek Texel 6.8,11.vm- 2,30 nm 5,30 nm Vertrek Helder 7 vm. 9,30 vm. 12,— 'smidd. 4,15 nm. 6,45 nm. Op Zon- en Feestdagen Vertrek Texel 6,- vm 11,- vm 5,30 nm. Helder 9,—vm 12,—'smidd. 6,45 nm Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,29§ 9,04 6.49t 7,27 sneltrein 9.04 10,05§ '2.03 12,31 2,54 O Kj»« 0,-- 4 146 6,40 724 9'31 Donderdag naar Schagen een markttrern, ver trek 7 45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5.»9§ Hn l?* 11,22 12,28§ 2.49 3 04 0,1 5495 8,07 9,16 'I-O» U,21t Niet op Zon- en feestdagen t Alleen op Zon- en Feestdagen, ff Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. Lammerenmarkt. Burgemeester en Wethouders der gemeente Texel brengen belanghebbenden het volgende '"üe r'Jroote "iammerenmarkten zullen alhier dit iaar worden gehouden Maandagen 19 en 26 Mei en 2 Juni, op Dinsdag 10 Juni en op Maandagen toelating^ot deze markten geschiedt, bij zondere gevallen uitgezonderd, alleen, wanneer vooraf hetzij mondeling of schriftelijk de noo- dige hokken zijn besproken. Daartoe zal gele- gtanhter gemeente-secretarie op alle weikdagen uitgezonderd marktdagen gedurendede gewone bureau-uren van 9 uur voormiddags tot 1 uur namiddags b. des Maandags van 9 uur voorniiddags tot 2 uur namiddags aan de kiosk op of nabij het marktplein c. bij den marktcontroleur, die daartoe daags voor den marktdag zitting zal houden van des voormiddags 10,30 uur tot namiddags 1,30 uur in een der aan het marktplein gelegen hotels. Zij, die lammerenhokken bespreken, worden dringend uitgenoodigd daarbij het verschuldigde marktgeld onmiddellijk te vol doen en gepast geld mede te bren gen. Aangiften, hetzij mondeling of schriftelijk ter secretarie of door den marktmeester ontvangen na Zondagmiddag half 2 uur voor de markt op Maandag d.a.v. worden niet meer ten uitvoer gebracht. Het vee mag ter markt enkel worden aangevoerd des voormiddags tusschen 6 en 10 uur. De aanvoer van alle vee behoort te ge schieden uitsluitend door de Parkstraat, met dien verstande, dat de Parkstraat niet anders bereikt mag worden dan door den ingang bij de Weverstraat. De aanvoerders zijn verplicht; zoowel op den openbaren weg als op het marktterrein, zich te onderwerpen aan de bevelen omtrent orde en regelmaat, het rijden in een bepaalde richting, het oprijden, drijven en stilhouden, welke worden gegeven door den marktmeester of de politie in het belang van een geregelden aanvoer, de geldelijke controle of ter voorkoming van op stoppingen of wel door de met de keuring belaste personen met het oog op den eisch van een deugdelijk veeartsenijkundig onderzoek. Alvorens vee op het marktterrein wordt toe gelaten, zal het bij den toegang van gemeente wege veeartsenijkundig worden onderzocht. Het is verboden de met dit onderzoek belaste personen in de uitoefening van hun taak te belemmeren. Zonder daarmede van gemeentewege belast te zijn is het verboden a. de namen of nummers, voorkomende op de hokken, boomen of palen, staande op het marktterrein, uit te wisschen, onleesbaar te maken, te veranderen, om te wisselen of op die hokken, boomen of palen, namen of nummers bij te schrijven b. strooisel op het marktterrein te brengen, te hebben of daarvan weg te voeren c. strooisel in de hokken te verwisselen, uit de hokken te verwijderen of in eenig ander hok te brengen. Zonder vergunning van Burgemeester en Wet houders is het verboden met het wegvoeren der op het marktterrein aanwezige lammeren vóór 10,30 uur voormiddags een aanvang te maken. Tijdens de groote lammerenmarkten mag het marktterrein met rij- of voertuigen of vee niet worden verlaten door de Parkstraat. Texel, 5 Mei 1924. Burgemeester en Wethouders voornoemd. BUYSINQ DAMSTE. De Secretaris, JONKER. NAAR CANADA. L Van bevriende zijde verschafte men ons inzage van een pas ontvangen brief over de reis van een landverhuizer naar Canada, en, waar de emigratie naar dit land tegen woordig wel in het middelpunt van de belangstelling s<aat, daar gelooven wij onze lezers een dienst te kunnen doen, door een gedeelte uit dit schrijven voor zoover het zich daartoe leent natuurlijk over te nemen. Onze emigrant schrijft dan Van de Canadian Pacific Railroad kreeg ik bericht, dat ik Woensdagsmiddags om 4 uur aan de Boompjes te Rotterdam moest zijn, bij de Batavierlijn. Mijn koffer had ik al een dag te voren laten balen We mochten niet direkt aan boord, mede in verband met de bootwerkersstaking. Een poosje later kwamen vader, moedei en JohannaOmstreeks zes uur werd ons (we waren wel met 80 Hollandersj, mede gedeeld, dat we aan boord konden gaan, om onze hutteD te zien. 't Waren 4-per- soons hutten en keurig in orde hoor Toen gingtn we weer aan den wal, waar het natuurlyk heel druk was, want zoowat iedereen werd weggebracht. Omstreeks zeven uur werd het sein tot vertrek ge geven, de loopplanken werden ingehaald en wreed langzaam draaide de boot. Ik had me een plaatsje op het achterdek ge zocht, zoodat ik nog met vader, moeder en Johanna kon praten. Maar veel werd er niet gesproken, dat begrijp je wel. Nu had ik de heele avend niet het gevoel of ik voor een paar jaar weg zou gaan. Maar toen de boot zich van de wal ver wijderde, voelde ik een prop in m'n keel. Ik heb toen als een kloin kind staan huilen. Lange tijd daarna stond ik nog met myn zakdoek te zwaaien naar het zwarte 'hoopje menschen daar ver weg. Plet hoopje menschen, dat mij toch zoo lief en dierbaar is Ik ben toen niet lang meer aan dek gebleven, maar ben naar beneden gegaan, waar een gemengd gezelschap aan het avondeten zat. De een stil, de ander luidruchtig. Er waren er die zich verbazend aanstelden en er waren er ook die stil voor zich uitstaarden. Je begrijpt, dat er niet veel gegeten werd, schoon over de samenstelling van het eten niet te klagen viel. We kregen biefstuk een beetje taai, doch niet onsmakelijk, saus, aardappelen en snijboontjes. Zowaren allemaal gauw klaar, en toen verdween de eeD na den ander in z'n kooi. Niet lang daarna was alles rustig. Toen we de Hoek van Holland naderden, kwam er weer wat leven in de brouwerij. De een na de ander strompelde naar boven. Het was een plechtige nacht. Stikdonker. Op het achterschip hebben we toen met z'n allen gezongen .Vaarwel m'n dierbaar Vaderland". Zachtjes gleed de boot de NWuwe Waterweg uit en de Noordzee in. De overgang was nauwelijks te merken. In de verte zag je het licht *an Scheve- niDgen. Eenige tijd nog kon je de donkere omtrekken van de kust waarnemen, maar al gauw waren nog maar alleen de lichten te zien. Ik ben toen naar beneden gegaan, het had geen zin langer op te blijven, daarbij kwam dat ik me moe gevoelde en nu niet bepaald in een opgewekte stemming ver keerde. De slaap wilde niet erg komen. Mijn gedachten wilden maar niet rustig worden. Tenslotte schijn ik in slaap ge vallen te zijn, want toen de Engelsche kust in zicht was, werd ik geroepen. Hoofd pijn en een slecht humeur. Maarwe waren toch allemaal vreemd voor elkaar en dus bleef ik de eerste tyd maar met m'n gedachten alleen, totdat allengs mijn somberheid verdwenen was. Ik had geen tijd meer om slecht gehumeurd te zijn. De eerste indruk van de Engelsche kust nam al onze aandacht in beslag. En toch had ik me er meer van voorgesteld We voeren de Thames op, aan weerszijden de heuvels van Engeland, sommige met bosch begroeid. Visschersschuiten voeren ons bij tientallen voorbij. Even achter ons kwam een Engelsche kolenboot binnen We stoomden tot Gravesend alwaar we de douanen moesten passeeren. Daarna gingen we met de express naar Londen, wat nog ongeveer 3 uur sporen iseen flink eindje dus. 't Is een heel mooie treinreis, dwars door de krijtrotsen, prachtige vergezichten. Tegen de middag waren we in Londen hoe dat station heette weet ik Diet. Na daar eenigen tijd gewacht te hebben, wer den we allen in een groote autobus ge pakt en gingen zoo dwars door de stad, o.a. langs de Parlementsgebouwen, het graf van de onbekende soldaat, het paleis van de koning en het monument voor die vermoorde verpleegster. Miss Cavell geloof ik. En druk dat het er is verbazend. Toen kwamen we aan het Euston station, 't Was onder de hand een uur of een ge worden, en om 2 uur 40 vertrok de trein naar Liverpool. Na eerst de inwendige mensch versterkt te hebben, (we kregen een broodje met vleesch eo een stuk cake, heel goed,maar niet te veel,) konden we even de stad ingaan. Veel hebben we niet gezien, want geregeld kwamen we weer in Euslon ter- g om niet te laat voor de trein te zijn. Ik heb toen naar huis geschreven. De stations zijn allemaal prachtig inge richt, ruime zitplaatsen, met kussens. Modellen van schepen en spoorwagens stonden hier on daar in glazen kasten. Het sein van vertrek werd gegeven, en we werden in de trein geloodst. Des avends om zeven uur waren we toen pas in Liver pool. 26 April—3 Mei. De Eerste Kamer ie eindelijk door de algemeene beschouwingep over de Staats begrooting heengekomen Eindelijk want er leek haast geen eiDde aan te komen, zoo breedvoerig waren onze deftige Sena toren, in hun beschouwingen. Iin ook werden nog eenige pogingen ondernomen van de regeering los te krijgen, wat aan de Tweede Kamer niet was gelukt. Zoo was er een rnotie-Wibaut, waarin de regeeriDg uitgenoodigd werd. op grond van de door de Staatscommissie ontworpen regelingen ia overeenstemming mot de toezegging van minister de Geer, over bet jaar 1923, alsnog een Dooduitkeering aan de daarvoor in aanmerking komeDde gemeenteD te ver- leenen. De motie werd echter verworpen met 17 tegen 12 stemmen Verworpen werd ook een motie van prof van Emöden, die een uit bergers en militairen bestaande Staatscommissie in het leven wenecht te zien geroepen, teneinde een onderzoek in te stellen omtrent de vraag „of het voor een kleinen staat nog mogelijk is, door het onderhouden van een oorlogsweermacht 's lands veiligheid te dienen" De Eerste Kamer heeft tbans eenige der begrootingen afgedaan en meteen ook goedgekeurd, de verhoogiDg vaD de accijns op bier en thee, nadat verschille ide spre kers daartegen nogal breedvoerig hun be zwaren hadden ter tafel gebracht en minis ter Col Ij n nadrukkelijk verklaard had dat bJj de verhooging niet missen kan. Ja, dat we nog niet aan het eind vhd de moeilijkheden zjja en ook in 1926 nog Daar nieuwe verhooging der inkomsten zal moeten worden gezocht. De heer Wibaut heeft nog eeD poging gewaagd om de Eerste Kamer oen vacantie- dag te bezorgen. Hij wilde vrijaf geven op de 1 Mei, de feestdag van zijn partij. Voor zitter Van der VoorBt tot VoorBt was daar eebter ni6t voor të vindeD. Toen 'a daags te vorea de prinses verjaarde werd ook geen vrjj gegeven n het ging dan ook niet aaD „een uitzondering te maken voor dat deel der burgerij, dat alleen de bovenste baan van onze vlag wenscht te gebruiken De Meifeesten zijn er wel om doorgegaan en in de groote steden heelt men ook dit j lar de groote demonstraties niet gemiet. Bovendien beeft men ook in tal van kleiDere plaatsen weer de jrarljjknobe Meibetoogin- gen gehad. Het buitenland is op dit punt qok niet achterwege gebleven. In de giooto stedt-n van vrijwel alle landen heelt men op de gebruikelfike wijze het feest vaD den arbeid g6vierd. .In Duilscblaud, waar men tevens v/eer eeDs een hevige verkiezingskoorts moot doormaken, ging dat hier en daar met vechtpartijen gepaard, meest tusschen politie en communisten, waarby etteiyke dooden gevallen zyn. EDgeland tv eft de primeur gehad, dat het Meifeest met een offiuieeie boodschap van de regeering werd ingeluid. Macdo- nald richtte n.l. een Meigroet aau „de arbeiders d-r gebeele wereld." In ZwedeD kreeg de Meifeestviering ook een officieel tintje. De demonstratie te Up3ola werd bpgewoond door niemand minder dan den Zweedacher: kroonprins. En te S'ockholm was, naast Branting, de burgemeester der hoofdstal de feestredenaar. De tydon veranderen eo wy met heit. —oo o Do posit ie van de Britecbe regeering is nog steeds een hacbdyke. Macdon ild staut voortdurend vooreen „crisis", maar, hari.lig politicus als by is, weet ny zicb er steeds Bij Apoth. cn Drogisten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 1