NT#. 3810,
Zaterdag 10 Mei 1924.
37st# Jaargang.
ieuws- en
Advertentieblad.
BRUIN—ZUIDEWIND
r
f'
MOTORDIENST TEXEL--AMSTERDAM
via de ZAANSTREEK,
tweemaal per week.
gpeor- en Bootdisast.
Die leuke,wollige,ruime hansopjes!
Dit blat verschtynt Woensdag- en Zaterdagmorgen
Advertenttön daags voor de uitgave vóór 4 aar nam.
ABONNEMENTEN oh ABVJ RTSNTIEN worden aangenomen b{i do Üitg. Firma t AN8ÏVBLI A ÏSB ROOD, Parkstraat, Bos# or Tixtt
2.08++ 4'40
Hoe vee J moeite host het niet
om ze schoon te houc/en
r DE LEVER S ZEEP MIJ.
VLAARDINGEN.
TEXELSCHE COURANT.
Abtnntmtnitprigi ptr 8 maancieni
Voor den Burg 50 Lts. Franco per poat door geheel
Nederland 75 Cta. Naar Amerika en andere landen
met verhooging de> porto's. Losse nummers 3 cent.
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11.
Prip* dtr Adnertenltén',
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekeno.
POSTCHEQUE- en GIRODIENST No. 652.
Licht op
Van Zaterdag 10 Mel tot en met Vrijdag
16 Mei.
voor rijwielen 9,17 uur. voor rqtulgen 9,47 uur.
HOOGWATER reede van Texel.
Zomeitijd.
Donderdag 8 Mei v.m. 12,12
Vrijdag 9 12,49
Zaterdag 10 1.09
Zondag 11 1.53
Maandag 12 2,47
Dinsdag; 13 3,55
Woensdag 14 5,13
Des namiddags ls het ongeveer een half uur
later hoogwater.
Post- en telegraafkantoor den Burg
geopend.
Op Zon- en feestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 7uur.
Voor postwissels, kwitantiÊn, Rflks-
verzekerlngsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rijkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Auto-diensten.
Burg—Haven Oudeschild v.v.
Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot
Van Havenna aankomst van de boot.
Cocksdorp—Burg v.v.
Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur.
Van Burg v.m. 10.50 en n.m. 5,15.
Dienstregeling 22 April 1924.
Vertrekuren van de Boot
Op Werkdagen
VertrekTexel 6.8,11 -vm 2,30 nm 5,30 nm
Vertrek Helder
7 vm. 9,30 vm. 12,— 'smidd.4,15 nm. 6,45 nm.
Op Zon- en Feestdagen
Vertrek Texel 6,— vm 11vm 5,30 nm.
Helder 9,— vm 12,— smidd. 6,45 nm
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder Aankomst Amsterdam
6,29§ 9,04
6.49+ 9,04
7,27 sneltrein 9.04
10,05§ *2.03
12,31 2,54
3 51**
4 146 6.<0
7,24 9,31
Donderdag naar Schager. een markttrein, ver
trek 7 45 aankomst 8,35.
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5,19§
7,55§
9,11
12,28§
3,04
5,49
9,16
11,21
Niet op Zon- en feestdagen
AUeen op Zon- en Feestdagen.
Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
8,32
9,40
11,22
2,49
6,13
8,07
11.08
1.—
Lammerenmarkt.
Burgemeester en Wethouders der gemeente
Texel brengen belanghebbenden het volgende
in herinnering
De groote lammerenmarkten zullen alhier dit
iaar worden gehouden Maandagen 19 en 26 Mei
en 2 juni, op Dinsdag 10 Juni en op Maandagen
16 en 23 juni a.s.
De toelating tot deze markten geschiedt, bij
zondere gevallen uitgezonderd, alleen, wanneer
vooraf, hetzij mondeling of schriftelijk de noo-
dige hokken zijn besproken. Daartoe zal gele
genheid bestaan
a ter gemeente-secretarie op alle weikdagcn
uitgezonderd marktdagen gedurende de gewone
bureau-uren van 9 uur voormiddags tot 1 uur
namiddags
b. des Maandags van 9 uur voormiddags tot
2 uur namiddags aan de kiosk op of nabij het
marktplein
c. bij den marktcontroleur, die daartoe daags
voor den marktdag zitting zal houden van des
voormiddags 10,30 uur tot namiddags 1,30 uur
in een der aan het marktplein gelegen hotels.
Zij, die lammerenhokken bespreken, worden
dringend uitgenoodigd daarbij het verschuldigde
marktgeld onmiddellijk te vol
doen en gepast geld mede te bren
gen.
Aangiften, hetzij mondeling of schriftelijk ter
secretarie of door den marktmeester ontvangen
na Zondagmiddag half 2 uur voor de markt op
Maandag d.a.v. worden niet meer ten uitvoer
gebracht.
Het vee mag ter markt enkel worden
aangevoerd des voormiddags tusschen 6
en 10 uur.
De aanvoer van alle vee behoort te ge
schieden uitsluitend door de Parkstraat, met
dien verstande, dat de Parkstraat niet anders
bereikt mag worden dan door den ingang bij de
Weverstraat.
De aanvoerders zijn verplicht; zoowel op den
openbaren weg als op het marktterrein, zich te
onderwerpen aan de bevelen omtrent orde en
regelmaat, het rijden in een bepaalde richting,
het oprijden, drijven en stilhouden, welke worden
gegeven door den marktmeester of de politie
in het belang van een geregelden aanvoer, de
geldelijke controle of ter voorkoming van op
stoppingen of wel door de met de keuring
belaste personen met het oog op den eisch van
een deugdelijk veeartsenijkundig onderzoek.
Alvorens vee op het marktterrein wordt toe
gelaten, zal het bij den toegang van gemeente
wege veeartsenijkundig worden onderzocht.
Het is verboden de met dit onderzoek belaste
personen in de uitoefening van hun taak te
belemmeren.
Zonaer daarmede van gemeentewege belast
te zijn is het verboden:
a. de namen of nummers, voorkomende op
de hokken, boomen of palen, staande op het
marktterrein, uit te wisschen, onleesbaar te
maken, te veranderen, om te wisselen of op die
hokken, boomen of palen, namen of nummers
bij te schrijven;
b. strooisel op het marktterrein te brengen,
te hebben of daarvan weg te voeren
c. strooisel in de hokken te verwisselen, uit
de hokken te verwijderen of in eenig ander hok
te brengen.
Zonder vergunning van Burgemeester en Wet
houders is het verboden met het wegvoeren
der op het marktterrein aanwezige lammeren
vóór 10,30 uur voormiddags een aanvang te
maken.
Tijdens de groote lammerenmarkten mag het
marktterrein met rij- of voertuigen of vee niet
worden verlaten door de Parkstraat.
Texel, 5 Mei 1924.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
BUYS1NG DAMSTE.
De Secretaris, JONKER.
NAAR CANADA.
II.
Liverpool is een vieze stad. Rotterdam
is smerig, maar Liverpool tis vies. Alle
huizen even zwart. Alles even somber.
Van het station te Liverpool gingen we
met autobussen naar het hotel der Canadian-
Pacific, op het St....Square. Daar was het
een smerige boel, alles even vuil en vies
Met de grootste moeite kregen we schoone
lakens op de bedden Het eten was niet
te genieten. Ik heb dan ook in de stad
gegeten en ben 's avonds laat pas naar
bed gegaan, 's Morgens vroeg was de
heele boel al wakker en een ieder haastte
zich om buiten te komen. We huisden er
met Russen, Finnen, Poolache joden en
wat dies meer zij. Je kuDt dus wel be
grijpen dat het er niet frisch was Om half
tien moesten we voor de dokter komen.
Dat was echter gauw klaar. Opnieuw gingen
we in de autobus en werden nu naar de
boot gebracht De eerste indruk was ge
weldig. Je denkt: „Jonge, jonge, wat een
schip." Maar als je er een week op bent,
dan denk je: „was het maar wat grooter,
het is eigenlijk veel ie klein!' Nu moet
je niet denken dat we al aan boord konden.
Na nog wal stoeien, waar het schoone nachtgoed
zoo onder lijdt,'gaat het kindje slapen,
Hoe'grappig zien de kleintjes er mee
uit.^Zc'staan nog niet erg stevig op hun
voietjès'en'vallen Viog al eens een keertje,
Waarbij ze het dan altijd noodig'schijnen
te>vinden'zich zoo vuil mogelijk te maken,
voorde'overeind krabbelen.
Toch kunnen de moeders al die kleertjes
weer schoon 1 krijgen. Rinso,'het voor
treffelijke,: nieuwe zeepproduct maakt het
fr
hun zoo gemakkelijk mogelijk, het over
vloedige, vette sop i weekt al het vuil los.
Slechts erg vuile plekken moeten zachtjes
met de handen gewreven worden.
Het zwoegen aan de waschtobbe be
hóórt tot het verleden, wanneer ge Rinso
begint te gebruiken.
Neemt eens proef I
Koopt nog heden een pakje I
Eerst nog een uurtje wachten, toen weer
dokter passeeren, pas en passagebiljet ver-
toonen, en toen mochten we aan boord.
Toen ik m'n eene voet op de loopplank
zette dacht ik: .Nou, daar ga je, wanneer
zal je de Oude Wereld weer betreden
Maar het is zoo druk en je moer zoo
naar alle kaoten uitkijken, dat je je her
sens wel ergens anders voor noodig bebt.
Aan de ingang der boot stond een hof
meester in 't Hollandsch te roepen.Hol
landers achterdek." Na een heel lange gaDg
te zijn doorgeloopen, moesten we twee
trappen af en waren nu in de afdeeling H.
Ik had hut no. 613 kooi a Het krioelde
er van de menschen en ieder zocht
evenals ik naar z'n kooi en hut. Na
veel zoeken vond ik hut no. 613 en kooi a.
maar jawel, die was al bezetdaar zaten
notabene Zweden in en die konden geen
woord Engelsch. Toen hebben we eerst
een tijdje tegen elkaar staan te grinniken
en te lachen. Kerel, wat was dat komiek.
Er was letterlijk niets wat ze begrepen.
Wij wilden ze uit de hut hebben, want ze
behoorden in een andere sectie thuis Ze
hadden echter al een nacht in onze hut
geslapen Na veel moeite en doofstommetje
spelen waren we tenminste zoover dat ze
ons begrepen, maar geloof maar niet dat
ze er uit giDgen. We hebben toen (ik zeg
„we* want je slaapt met z'n vieren in een
hut), onze koffers'maar in de hut gezet en
zijn toen eens gaan kijken of er nog veel
menschen aan den wal stonden Nog steeds
stroomden er menschen naar binnen In
't geheel waren cr 1200 3e klas passagiers
en 900 voor de hoogere klassen. Eigen
aardig was het, datje met allerlei menschen
kennis maakte: Duitschers, Belgen, Fran-
schee, DeDen, Zweden, Noren maar geen
Russen, Polen of Finnen. Die waren zeker
apart, anders begrijp ik het niet
We hadden heel geschikte mpnschen aan
boord. De tolk, die met een Hollandsche
vrouw was getrouwd en dus vrjj goed
Hollandsch sprak, vertelde ons, dat hjj
zelden zulk goed volk aan boord had gehad.
Soms wel oen beetje lastig, maar anders
waren we zoo kwaad nog niet. En dat was
ook zoo al zeg ik het zelf.
't Was weer tegen zevenen dat we ver
trokken en het begon al aardig donker te
worden. Aan dek was niets meer te zien.
Alleen de lichten vaneen paar vuurtorens.
Wij gingen naar benedon en de Zweden
waren gelukkig verdwenen. I k kon nog
een schoon laken op de kop tikken
m'n andere hutgenooten hebben het of
met vuile, of heelemaal zonder moeten
doen. De hutten waren anders schoon,
voorzien van kapstokken en elektrisch licht.
Maar de waschgelegenheid was minder
als je je wilde wasschen moest je eerst
een blik met water halen. Maar op de
lange gang waren de toiletien en daar was
waschgelegenheid met warm en koud
water. Ook dat was dus in orde.
O'Ti acht uur hadden we avendeten t
brood, thee, beschuit, koek, kaas en boter.