N"0. 3811, Woensdag 14 Mei 1924 37 Jaargang. ieuws- en Advertentieblad. BRUIN—ZUIDEWIND MOTORDIENST TEXEL-AMSTERDAM via de ZAANSTREEK, tweemaal per week. - m Van week tot week OU blad varschtJni Woensdag- ea Zaterdagmorgen ABONNEMENTEN en A»VÏRTSNT1EN veordes Advertcntiëo daags voor do uitgave vóór 4 oor nam. Prijs der Ariverltfilita; Auto-diensten. Dienstregeling 22 April 1924. 2.08ft iA0 Herijk van maten en gewichten. Burgemeester en Wethouders van Texel ma ken bekend a. dat dit jaar voor den herijk van maten en MIJNHARDT's Staal-Tabletten 9ff« Maag-Tabletten. .75 Zenuw-Tabletten .75" Laxeer-Tabletten .60" Hoofdpijn-Tabletten 60 2-10 Mei. COURANT. Abonnementsprijs per S maandtm Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging dei porto's. Losse nummers 3 cent. TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11. Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend, POSTCHEQUE- en QIRODIENST No. 652. LANGfEVKLBi* BB ROOIl, Parkstraat, Boas o? T i s Licht op Van Zaterdag 10 Mei tot en met Vrijdag 16 Mei. voor rijwielen 9,17 uur, voor rijtuigen 9,47 uur. HOOGWATER reede van Texel. Zomettijd. Donderdag 15 Mei v.m. 6,25 Vrijdag 16 7,22 Zaterdag 17 8,13 Zondag 18 8,58 Maandag 19 9,42 Dinsdag 20 10,27 Woensdag 21 11,14 Des namiddags is het ongeveer een half uur later hoogwater Post- en telegraafkantoor den Burg geopend. Op Zon- en leestdagen Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur Op werkdagen voor Telegrammen Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur. voor Postzaken Vm. 8 uur tot n.m. 7 7- uur. Voor postwissels, kwltantiën, Rijks verzekeringsbank, postcheque en girodienst. Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur Voor Rqkspostspaarbank Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten Burg—Haven Oudeschild v.v. Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot Van Havenna aankomst van de boot. Cocksdorp—Burg v.v. Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur. Van Burg v.m. 10.50 en n.m. 5,15. Vertrekuren van dc Boot. Op Werkdagen: Vertrek Texel 6.— 8,— 11vm 2,30 nm 5,30 nm Vertrek Helder 7 vm. 9,30 vm. 12,— 'smidd. 4,15 nm. 6,45 nm. Op Zon- en Feestdagen Vertrek Texel 6,—vm 11,—vm 5,30 nm. Helder 9,— vm 12,— 'smidd. 6,45 nm Vertrek en aankomst der treinen van den Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam 6,29§ 9.04 6.49+ 9,04 7,27 sneltrein 9,04 10,05§ '2,03 l2'31 a'ah 3 51** O»"" 4,14§ 6,40 7,24 9 31 Donderdag naar Schagen een markttre.n, ver trek 7 45 aankomst 8,35. Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder 5,19§ 8,32 7'55§ H22 Q 11 11.22 I2,28§ 2,49 3 04 5:495 8.07 9,16 l}-08 11,21 f Niet op Zon- en feestdagen, t Alleen op Zon- en Feestdagen, ff Alleen op Zaterdag Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen. gewichten zitting zal worden gehouden: te den Burg in een der lokalen der O.L school voor den Burg op 20 en 21 Mei van 9-12 en 1,30-4,30 uur, en op 22 Mei van 9-12 en 1,30 —3,30 uur, voor de Koog op 22 Mei van 3,30—4,30. voor den Hoorn op 19 Mei van 3—6 uur. Te Oudeschild in hotel „de Zeven Provinciën op 23 Mei, van 9—12 en 1—4uur. Te de Cocksdorp in hotel „de Hoop op 24 Mei van 1012 en van 14 uur. Te Oosterend in hotel ,'t Wapen van Amster dam", voor Oosterend op 26 Mei van 10—1- en van 14 uur, voor de Waal op 27 Mei van 10—1 uur en voor Oost op 27 Mei van 2—4 uur. b. dat de maten en gewichten schoon, droog en roestvrij moeten worden aangeboden om onderzocht te kunnen worden en niet gepotlood mogen zijn c. dat ijkloon moet worden betaald voor elk stuk, dat wordt aangeboden en bovendien justeerloon voor het op de vereischte zwaarte brengen (justeeren) der gewichten. Het mede brengen van een bedrag aan geld daarvoor is dus bij het aanbieden van maten en gewichten noodig d. dat de maten en gewichten, die gestempeld worden met het afkeuringsmerk (driehoek), niet in winkels enz. teruggebracht mogen worden e. dat de maten en gewichten voor 1 October van het jaar 1925 gestempeld moeten zijn met de letter b en dat er, bij verzuim of verhin dering om van de onder a genoemde zitting gebruik te maken, nog gelegenheid bestaat maten en gewichten te laten herijken aan het ijkkantoor te Amsterdam, Brouwersgracht 276, op eiken Maandag en Vrijdag van 9,30 tot 3.30 uur; f. dat de milligram-gewichten niet op de herijkzitting. maar alleen aan de ijkkantoren herijkt kunnen worden. (Zij moeten per post franco worden opgezonden, tegelijk met een postbewijs tot een bedrag van zooveel maal 10 cent, als het aantal aangeboden milligram- gewichten bedraagt. Texel, den 6 Mei 1924. De Secretaris, JONKER. De Burgemeester, BUYS1NO DAMSTE. NAAR CANADA. III. Eigenaardig was bet dat er langzamer hand minder menschen aan tafel versche nen. Een Hollandsche vrind van me is zoowat geen een keer aan tafel 'geweest. En kwam-ie, dan keek-ie een beetje rond, zei niets, snoof de lucht eens wat op, stond met een bleek en verwrongen gezicht op en maakte dat ie zoo gauw mogelijk weer aan dek kwam. Ik heb de heele reis gelukkig nergens last van gehad. Verveeld heb ik me de heele reis niets. Af en toe was er een samenscholing van Hollanders en dan werd er gezongen. We openden dan met het Wilhelmusdan andere Vaderlandsche liedjes en het eind van de zaak was altijd„Van je heila, hola, houdt er de moed maar in." Een paar Denen hadden een mandoline en een had een trekharmonica. Zij speelden dan dansmuziek en wij dansten. De Zondag was vermakelijk, tenminste voor diegenen die geen last van zeeziekte hadder. Zeker 9/10 van onze kleine bevol king was zeeziek Overal lieten ze hun merk achter. Dat dit nu juist niet een prettig en smakelijk gezicht is, kun je wel begrijpen. Opmerkelijk was, dat juist de vrouwen er de meeste last van hadden. Die waren nu letterlijk allemaal ziek, op een stuk of drie, vier na. Nu kun je, als je zeeziek bent, het beste in de open lucht blijven. We hebben dus op een van de luikhoofden een soort ziekenhuis in mekaar geflanst. Het eten was Zondag buitengewoon goed. Vooral het diner Inplaats van vleesch, kregen we visch en kip, tweeërlei groenten en ijs na. Best hoor. Zondagsavends hielden de Engelschen in de launch gods dienstoefening. Ik kon er niets van ver staan. De psalmen zingen ze veel vlugger dan wij. Overigens onderscheidde de Zon dag zich in niets van de andere dagen. Dinsdagmorgen was er een driepijper van de Cunardlijn in zicht; je begrijpt, dat dit een welkome 'afwisseling was. Diezelfde dag was er 's avends een bios coopvoorstelling in de eetzaal. Eerst kregen we verschillende kijkjes in Canada op het doek: Montreal, Winnipeg, Ottawa en To ronto. Verschillende mooie gedeelten waai de Canadian Pacific Spoorweg doorgaat. Tot slot was er nog een ontspanningsfilm. Het was stampvol, tot zelfs de tafels werden als zitplaatsen gebruikt! Donderdagsavonds was er groot concert. Bij Apoth. cn Drogisten. Verbazend aardig. Het werd geopend door het orkest van de „eerste klas". Toen werd er door verschillende personen ge zongen. Alles in 't Engelsch. Het duurde tot bij half elf. Bij 't begin was de zee heel kalm, maar toen het tegen het eind liep, schommelde de schuit geweldig. Eigen aardig, dat dat in zoo'n korte tjjd kan. Nu moet je weten dat iedereen zoowat her steld was, zelfs mjjn Hollandsche vrind was weer beter. Voor de anderen beloofde het echter de volgende dag wat te zullen worden. En jawel hoor, het was weer het oude liedje: zeeziekte, zeeziekte en dan nog eens zeeziekte. Nu, de zee ging dan ook aardig te keer en er stonden hooge golven. Maarzoo plotseling als het gekomen was eindigde het ook weer en in de middag hadden we het prachtigste weer van de wereld. Iedereen fleurde dan ook weer op. Vrijdagavond was de laatste avend aan boord, en toen hebben we het ervan ge nomen. We waren allemaal even vrooljjk; er werd gedanst en gezongen, 't Was een heel gezellige avend. We gingen pas om twaalf uur naar bed. Nu heb ik vergeten te vertellen dat iedere dag de klok ongeveer 35 tot 40 minuten achteruit werd gezet. Jullie zijn dus onge veer zes uur op onze tijd voor. Als w(j 's middags om twaalf uur gaan eten, dan zitten jullie daar in Holland aan het avond maal. Zitten w(j aan ons avendeten dan liggen jullie al op één oor. 's Zaterdags was iedereen, zooals je kunt begrijpen, vroeg op. 't Was echter nergens voor noodig, want 's middags om half drie gingen we pas van boord De eerste klas passagiers gingen des middags om twaalf uur al van boord die waren al vertrokken toen wij aan de wal stapten. De Engelschen gingen om één uur van boord, wjj moesten tot half drie wachten. Toch vertrokken we tegelijk. Bij aankomst te Montreal vond ik een Amerikaansche kennis van me aan de trein, bij wie ik de nacht doorbracht; en de volgende ochtend stoomde ik door het mooie Ontario naar de plaats mijner be stemming. EINDE. De beer van RavensteyD, het communis tisch Tweede Kamerlid, zal eerstdaags de regeering interpelleeren, omtrent den staDd van de Nederlandscb—Russische onder handelingen. Op dcnzelfden dag echter, dat de Kamer daartoe het noodige verlof gaf, werd gepubliceerd de memorie van ant woord op het voorioopig verslag der Ëerst6 Kamer, omtreDt de begrooting van buiten- laodsche zaken en in die memorie heeft Minister van Karuebeek vrijzeker all63 medegedeeld, wat de interpellatie wenscht te weten. Er blijkt uit, dat de onderhan delingen te Berlijn niet tot het beoogde resultaat hebben geleid, omdat de Russen Diet de noodige waarborgen konden bieden voor 6en regeling van de handelsbetrek kingen lusscnen Rusland en ons land op den voet van de meesLbegunstiging. De Sovjet-regeering stelde een aantal reserves. Kort samengevat komt het hierop neer, dat de Russische vertegenwoordigers niet zoo veel wilden of mochten bieden, als de Nederland8chc-i gedelegeerden, op grond van de hun door de regeering verstrekte opdracht moesteD vragen. HetiaatzichaaDzien.dat het Dog wel een tijdje kan duren, alvorens een Nederlandsch-Russisch handelsverdrag een feit is geworden. 't Is niet onwaarschijnlijk, dat we nog wat eerder zullen booreu van een ander verdrag Mag men de berichten althans geiooven, dan ia er binnenkort van de Bel gische xegeeri; g een poging te verwaenten, om niet onze regeling eon economische overeenkomst aan te gaan. Mm weet, uat België na den oorlog met Frankrijk een militair-economisch verbond heeft gesloten. Blijkbaar dacht men te Brussel de Belgische belangen daarmee voldoende te hebben gewaarborgd en wist men tevens, dat N eder land Dimmer tot een dergelijk bondgenoot schap zou toetreden. Men beeft aldaar echter allang ingezieD, dat in meer dan een opzicht België en Nederland overeen komende economische belangen hebben en daaraan is dan zeer zeker ook hetplaD van minister Hymans toe te schrijven. We moeten maar eens afwachten, wat er van aan is en wat er van terecht komt. o—o—o Het parlementaire bedrijf ten onzent is thans weder in vollen gang. Eerste en Tweede Kamer waren in de afgeloopen week bijeen en er zijn weer heel wat rede voeringen gehouden. De Eerste Kamer schiet thans wat op met den begrootings- arbeid, en heeft die van Marine afgehandeld. Die van minister de Vissi r ging er zonder Stemming door, doch over de Marinebe- grootmg werd stemming gevraagd en met 29 tegen 8 stemmen, die der sociaal demo craten en vrijz democraten, aangenomen. De Tweede Kamer weigerde in te gaau op het voorstel der regeering, waarvnD het gevolg zou z(jn geweest, dat de ambtenaren geen beroep zouden kunnen deen op den rechter, inzake de intrekking vao art. 40. Over deze nederlaag van de regeeriDg is in de partijbladen nogal het een en ander gezegd in de laatste dagen. En met be langstelling mag men thans de rechterlijke beslissing tegemoet zien, die, zooals we reeds eerder mededeelden, door eenige organisaties is iDgeroepen. Verder heeft de ^weede Kamer eenige dagen besteed aan de door de regeeriDg voorgestelde wijzigingen der motor- en r(jwielwet, welke ten doel hebben nadere voorzieningen te treffen, welke door het toenemend verkeer noodig zijn geworden. Het ontwerp is nog niet beelemaal, afge handeld. Het nieuws buiten de Kamer bepaalde zich in de laatste dagen voornamelijk tot Twente, waar de groote strijd in do textiel industrie één oogenbllk scbeen te zulleu eindigen door het aanvaarden van het be middelingsvoorstel van den R(jksbemidde- laar, den heer Van IJaelsteyn. 't Heeft eebter niet zoo mogen zijn en de strfjd is met vernieuwde felheid losgebroken. Dan valt er verder nov melding te maken van een ernstig arbeidsconflict aan Werk spoor te Amsterdam, waar 1200 werklieden de iDgevoerde loonsverlaging met een staking hebbon beantwoord. —o oo— Er is in de laatste dagen nog heel wat geschreven over den uitslag van de Duit- sche Rijksdagverkiezingen, in de buiten- landsche bladen evenzeer als iD de Duitsche pers zelf. De verkiezingen hebben den politieken toestand niet gunstiger gemaakt en het is zeer de vraag of in de naaste toekomst do vorvulliDgspolitiek der regee ring zich zal weten te baudhaven. De middenpartijen zijn zoozeer verzwakt uit deo strijd te voorschijn gekomoD, dat zij alleen niet in staat zuilen blijken te zijn de s/8 meerderheid te verschaffen, die de regeering noodig zal hebben, om de grond wettelijke maatregelen te treffeu. die uit de aanvaarding van bet rapport der experts voortvloeien. Er schijnt thans achter de coulissen hard gewerkt te wordeD, om te komen tot een z.g. groot regeeringsblok, van Duitsch nationaal tot sociaal-dbmo- craat, maar of bet gelukken zal is wel zeer do vraag. Ook is het niet onwaar schijnlijk - sommige berichten duiden in die richting dat de regeering tracht aan bet roer te blijven. Z|J steunt op't oogen- blik op Volkspartij, democraten en cemrum en heeft de medewerking van de sociaal democraten. Als dat du zoo bleef en ook do Dationalen wareo bereid baar hun stem toe te zeggen, dan was de zaak in oide. Na de regeling met de geallieerden tot stand te hebben gebracht, zou men dan nader kunnen zien, Hot is echter zeer de vraag, of ook die oplossing zoo gemakkelijk te verkrijgen is. Vuoral in de gallieet.'e landen ziet men met belangstelling de verdere ontwikkeling 'au d politieke geoeurtcuissen iu Duitsch- land tcgerno t. aangenoMSij by Uiig. STsha

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 1