N"0. 3811,
Woensdag 14 Mei 1924
37 Jaargang.
ieuws- en
Advertentieblad.
BRUIN—ZUIDEWIND
MOTORDIENST TEXEL-AMSTERDAM
via de ZAANSTREEK,
tweemaal per week.
- m
Van week tot week
OU blad varschtJni Woensdag- ea Zaterdagmorgen
ABONNEMENTEN en A»VÏRTSNT1EN veordes
Advertcntiëo daags voor do uitgave vóór 4 oor nam.
Prijs der Ariverltfilita;
Auto-diensten.
Dienstregeling 22 April 1924.
2.08ft iA0
Herijk van maten en gewichten.
Burgemeester en Wethouders van Texel ma
ken bekend
a. dat dit jaar voor den herijk van maten en
MIJNHARDT's
Staal-Tabletten 9ff«
Maag-Tabletten. .75
Zenuw-Tabletten .75"
Laxeer-Tabletten .60"
Hoofdpijn-Tabletten 60
2-10 Mei.
COURANT.
Abonnementsprijs per S maandtm
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging dei porto's. Losse nummers 3 cent.
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11.
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend,
POSTCHEQUE- en QIRODIENST No. 652.
LANGfEVKLBi* BB ROOIl, Parkstraat, Boas o? T i s
Licht op
Van Zaterdag 10 Mei tot en met Vrijdag
16 Mei.
voor rijwielen 9,17 uur, voor rijtuigen 9,47 uur.
HOOGWATER reede van Texel.
Zomettijd.
Donderdag 15 Mei v.m. 6,25
Vrijdag 16 7,22
Zaterdag 17 8,13
Zondag 18 8,58
Maandag 19 9,42
Dinsdag 20 10,27
Woensdag 21 11,14
Des namiddags is het ongeveer een half uur
later hoogwater
Post- en telegraafkantoor den Burg
geopend.
Op Zon- en leestdagen
Vm. 8 tot 9 uur n.m. 1 tot 2 uur
Op werkdagen
voor Telegrammen
Vm. 8 uur tot n.m. 8 uur.
voor Postzaken
Vm. 8 uur tot n.m. 7 7- uur.
Voor postwissels, kwltantiën, Rijks
verzekeringsbank, postcheque en girodienst.
Vm. 8.30 uur tot n.m. 3 uur
Voor Rqkspostspaarbank
Vm. 9 uur tot n.m. 7,30 uur
Zaterdagavond na 6 uur voor postdienst gesloten
Burg—Haven Oudeschild v.v.
Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot
Van Havenna aankomst van de boot.
Cocksdorp—Burg v.v.
Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur.
Van Burg v.m. 10.50 en n.m. 5,15.
Vertrekuren van dc Boot.
Op Werkdagen:
Vertrek Texel 6.— 8,— 11vm 2,30 nm 5,30 nm
Vertrek Helder
7 vm. 9,30 vm. 12,— 'smidd. 4,15 nm. 6,45 nm.
Op Zon- en Feestdagen
Vertrek Texel 6,—vm 11,—vm 5,30 nm.
Helder 9,— vm 12,— 'smidd. 6,45 nm
Vertrek en aankomst der treinen
van den Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder. Aankomst Amsterdam
6,29§ 9.04
6.49+ 9,04
7,27 sneltrein 9,04
10,05§ '2,03
l2'31 a'ah
3 51** O»""
4,14§ 6,40
7,24 9 31
Donderdag naar Schagen een markttre.n, ver
trek 7 45 aankomst 8,35.
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam. Aankomst Helder
5,19§ 8,32
7'55§ H22
Q 11 11.22
I2,28§ 2,49
3 04
5:495 8.07
9,16 l}-08
11,21 f
Niet op Zon- en feestdagen,
t Alleen op Zon- en Feestdagen,
ff Alleen op Zaterdag
Niet op Zaterdag, Zon- en Feestdagen.
gewichten zitting zal worden gehouden:
te den Burg in een der lokalen der O.L school
voor den Burg op 20 en 21 Mei van 9-12 en
1,30-4,30 uur, en op 22 Mei van 9-12 en 1,30
—3,30 uur, voor de Koog op 22 Mei van
3,30—4,30. voor den Hoorn op 19 Mei van
3—6 uur.
Te Oudeschild in hotel „de Zeven Provinciën
op 23 Mei, van 9—12 en 1—4uur.
Te de Cocksdorp in hotel „de Hoop op 24
Mei van 1012 en van 14 uur.
Te Oosterend in hotel ,'t Wapen van Amster
dam", voor Oosterend op 26 Mei van 10—1-
en van 14 uur, voor de Waal op 27 Mei van
10—1 uur en voor Oost op 27 Mei van 2—4
uur.
b. dat de maten en gewichten schoon, droog
en roestvrij moeten worden aangeboden om
onderzocht te kunnen worden en niet gepotlood
mogen zijn
c. dat ijkloon moet worden betaald voor elk
stuk, dat wordt aangeboden en bovendien
justeerloon voor het op de vereischte zwaarte
brengen (justeeren) der gewichten. Het mede
brengen van een bedrag aan geld daarvoor is
dus bij het aanbieden van maten en gewichten
noodig
d. dat de maten en gewichten, die gestempeld
worden met het afkeuringsmerk (driehoek), niet
in winkels enz. teruggebracht mogen worden
e. dat de maten en gewichten voor 1 October
van het jaar 1925 gestempeld moeten zijn met
de letter b en dat er, bij verzuim of verhin
dering om van de onder a genoemde zitting
gebruik te maken, nog gelegenheid bestaat
maten en gewichten te laten herijken aan het
ijkkantoor te Amsterdam, Brouwersgracht 276,
op eiken Maandag en Vrijdag van 9,30 tot 3.30
uur;
f. dat de milligram-gewichten niet op de
herijkzitting. maar alleen aan de ijkkantoren
herijkt kunnen worden. (Zij moeten per post
franco worden opgezonden, tegelijk met een
postbewijs tot een bedrag van zooveel maal
10 cent, als het aantal aangeboden milligram-
gewichten bedraagt.
Texel, den 6 Mei 1924.
De Secretaris,
JONKER.
De Burgemeester,
BUYS1NO DAMSTE.
NAAR CANADA.
III.
Eigenaardig was bet dat er langzamer
hand minder menschen aan tafel versche
nen. Een Hollandsche vrind van me is
zoowat geen een keer aan tafel 'geweest.
En kwam-ie, dan keek-ie een beetje rond,
zei niets, snoof de lucht eens wat op,
stond met een bleek en verwrongen gezicht
op en maakte dat ie zoo gauw mogelijk
weer aan dek kwam. Ik heb de heele reis
gelukkig nergens last van gehad.
Verveeld heb ik me de heele reis niets.
Af en toe was er een samenscholing van
Hollanders en dan werd er gezongen. We
openden dan met het Wilhelmusdan
andere Vaderlandsche liedjes en het eind
van de zaak was altijd„Van je heila,
hola, houdt er de moed maar in."
Een paar Denen hadden een mandoline
en een had een trekharmonica. Zij speelden
dan dansmuziek en wij dansten.
De Zondag was vermakelijk, tenminste
voor diegenen die geen last van zeeziekte
hadder. Zeker 9/10 van onze kleine bevol
king was zeeziek Overal lieten ze hun
merk achter. Dat dit nu juist niet een
prettig en smakelijk gezicht is, kun je
wel begrijpen. Opmerkelijk was, dat juist
de vrouwen er de meeste last van hadden.
Die waren nu letterlijk allemaal ziek, op
een stuk of drie, vier na. Nu kun je, als
je zeeziek bent, het beste in de open lucht
blijven. We hebben dus op een van de
luikhoofden een soort ziekenhuis in mekaar
geflanst.
Het eten was Zondag buitengewoon goed.
Vooral het diner Inplaats van vleesch,
kregen we visch en kip, tweeërlei groenten
en ijs na. Best hoor. Zondagsavends
hielden de Engelschen in de launch gods
dienstoefening. Ik kon er niets van ver
staan. De psalmen zingen ze veel vlugger
dan wij. Overigens onderscheidde de Zon
dag zich in niets van de andere dagen.
Dinsdagmorgen was er een driepijper
van de Cunardlijn in zicht; je begrijpt,
dat dit een welkome 'afwisseling was.
Diezelfde dag was er 's avends een bios
coopvoorstelling in de eetzaal. Eerst kregen
we verschillende kijkjes in Canada op het
doek: Montreal, Winnipeg, Ottawa en To
ronto. Verschillende mooie gedeelten waai
de Canadian Pacific Spoorweg doorgaat. Tot
slot was er nog een ontspanningsfilm. Het
was stampvol, tot zelfs de tafels werden
als zitplaatsen gebruikt!
Donderdagsavonds was er groot concert.
Bij Apoth. cn Drogisten.
Verbazend aardig. Het werd geopend door
het orkest van de „eerste klas". Toen
werd er door verschillende personen ge
zongen. Alles in 't Engelsch. Het duurde
tot bij half elf. Bij 't begin was de zee
heel kalm, maar toen het tegen het eind
liep, schommelde de schuit geweldig. Eigen
aardig, dat dat in zoo'n korte tjjd kan. Nu
moet je weten dat iedereen zoowat her
steld was, zelfs mjjn Hollandsche vrind
was weer beter. Voor de anderen beloofde
het echter de volgende dag wat te zullen
worden. En jawel hoor, het was weer
het oude liedje: zeeziekte, zeeziekte en dan
nog eens zeeziekte. Nu, de zee ging dan
ook aardig te keer en er stonden hooge
golven. Maarzoo plotseling als het
gekomen was eindigde het ook weer en in
de middag hadden we het prachtigste weer
van de wereld. Iedereen fleurde dan ook
weer op.
Vrijdagavond was de laatste avend aan
boord, en toen hebben we het ervan ge
nomen. We waren allemaal even vrooljjk;
er werd gedanst en gezongen, 't Was een
heel gezellige avend. We gingen pas om
twaalf uur naar bed.
Nu heb ik vergeten te vertellen dat iedere
dag de klok ongeveer 35 tot 40 minuten
achteruit werd gezet. Jullie zijn dus onge
veer zes uur op onze tijd voor. Als w(j
's middags om twaalf uur gaan eten, dan
zitten jullie daar in Holland aan het avond
maal. Zitten w(j aan ons avendeten dan
liggen jullie al op één oor.
's Zaterdags was iedereen, zooals je kunt
begrijpen, vroeg op. 't Was echter nergens
voor noodig, want 's middags om half drie
gingen we pas van boord De eerste klas
passagiers gingen des middags om twaalf
uur al van boord die waren al vertrokken
toen wij aan de wal stapten.
De Engelschen gingen om één uur van
boord, wjj moesten tot half drie wachten.
Toch vertrokken we tegelijk.
Bij aankomst te Montreal vond ik een
Amerikaansche kennis van me aan de
trein, bij wie ik de nacht doorbracht; en
de volgende ochtend stoomde ik door het
mooie Ontario naar de plaats mijner be
stemming.
EINDE.
De beer van RavensteyD, het communis
tisch Tweede Kamerlid, zal eerstdaags de
regeering interpelleeren, omtrent den staDd
van de Nederlandscb—Russische onder
handelingen. Op dcnzelfden dag echter, dat
de Kamer daartoe het noodige verlof gaf,
werd gepubliceerd de memorie van ant
woord op het voorioopig verslag der Ëerst6
Kamer, omtreDt de begrooting van buiten-
laodsche zaken en in die memorie heeft
Minister van Karuebeek vrijzeker all63
medegedeeld, wat de interpellatie wenscht
te weten. Er blijkt uit, dat de onderhan
delingen te Berlijn niet tot het beoogde
resultaat hebben geleid, omdat de Russen
Diet de noodige waarborgen konden bieden
voor 6en regeling van de handelsbetrek
kingen lusscnen Rusland en ons land op
den voet van de meesLbegunstiging. De
Sovjet-regeering stelde een aantal reserves.
Kort samengevat komt het hierop neer, dat
de Russische vertegenwoordigers niet zoo
veel wilden of mochten bieden, als de
Nederland8chc-i gedelegeerden, op grond van
de hun door de regeering verstrekte opdracht
moesteD vragen. HetiaatzichaaDzien.dat
het Dog wel een tijdje kan duren, alvorens
een Nederlandsch-Russisch handelsverdrag
een feit is geworden.
't Is niet onwaarschijnlijk, dat we nog
wat eerder zullen booreu van een ander
verdrag Mag men de berichten althans
geiooven, dan ia er binnenkort van de Bel
gische xegeeri; g een poging te verwaenten,
om niet onze regeling eon economische
overeenkomst aan te gaan. Mm weet, uat
België na den oorlog met Frankrijk een
militair-economisch verbond heeft gesloten.
Blijkbaar dacht men te Brussel de Belgische
belangen daarmee voldoende te hebben
gewaarborgd en wist men tevens, dat N eder
land Dimmer tot een dergelijk bondgenoot
schap zou toetreden. Men beeft aldaar
echter allang ingezieD, dat in meer dan een
opzicht België en Nederland overeen komende
economische belangen hebben en daaraan
is dan zeer zeker ook hetplaD van minister
Hymans toe te schrijven. We moeten maar
eens afwachten, wat er van aan is en wat
er van terecht komt.
o—o—o
Het parlementaire bedrijf ten onzent is
thans weder in vollen gang. Eerste en
Tweede Kamer waren in de afgeloopen
week bijeen en er zijn weer heel wat rede
voeringen gehouden. De Eerste Kamer
schiet thans wat op met den begrootings-
arbeid, en heeft die van Marine afgehandeld.
Die van minister de Vissi r ging er zonder
Stemming door, doch over de Marinebe-
grootmg werd stemming gevraagd en met
29 tegen 8 stemmen, die der sociaal demo
craten en vrijz democraten, aangenomen.
De Tweede Kamer weigerde in te gaau
op het voorstel der regeering, waarvnD het
gevolg zou z(jn geweest, dat de ambtenaren
geen beroep zouden kunnen deen op den
rechter, inzake de intrekking vao art. 40.
Over deze nederlaag van de regeeriDg is
in de partijbladen nogal het een en ander
gezegd in de laatste dagen. En met be
langstelling mag men thans de rechterlijke
beslissing tegemoet zien, die, zooals we
reeds eerder mededeelden, door eenige
organisaties is iDgeroepen.
Verder heeft de ^weede Kamer eenige
dagen besteed aan de door de regeeriDg
voorgestelde wijzigingen der motor- en
r(jwielwet, welke ten doel hebben nadere
voorzieningen te treffen, welke door het
toenemend verkeer noodig zijn geworden.
Het ontwerp is nog niet beelemaal, afge
handeld.
Het nieuws buiten de Kamer bepaalde
zich in de laatste dagen voornamelijk tot
Twente, waar de groote strijd in do textiel
industrie één oogenbllk scbeen te zulleu
eindigen door het aanvaarden van het be
middelingsvoorstel van den R(jksbemidde-
laar, den heer Van IJaelsteyn. 't Heeft eebter
niet zoo mogen zijn en de strfjd is met
vernieuwde felheid losgebroken.
Dan valt er verder nov melding te maken
van een ernstig arbeidsconflict aan Werk
spoor te Amsterdam, waar 1200 werklieden
de iDgevoerde loonsverlaging met een
staking hebbon beantwoord.
—o oo—
Er is in de laatste dagen nog heel wat
geschreven over den uitslag van de Duit-
sche Rijksdagverkiezingen, in de buiten-
landsche bladen evenzeer als iD de Duitsche
pers zelf. De verkiezingen hebben den
politieken toestand niet gunstiger gemaakt
en het is zeer de vraag of in de naaste
toekomst do vorvulliDgspolitiek der regee
ring zich zal weten te baudhaven. De
middenpartijen zijn zoozeer verzwakt uit
deo strijd te voorschijn gekomoD, dat zij
alleen niet in staat zuilen blijken te zijn
de s/8 meerderheid te verschaffen, die de
regeering noodig zal hebben, om de grond
wettelijke maatregelen te treffeu. die uit
de aanvaarding van bet rapport der experts
voortvloeien. Er schijnt thans achter de
coulissen hard gewerkt te wordeD, om te
komen tot een z.g. groot regeeringsblok,
van Duitsch nationaal tot sociaal-dbmo-
craat, maar of bet gelukken zal is wel
zeer do vraag. Ook is het niet onwaar
schijnlijk - sommige berichten duiden in
die richting dat de regeering tracht aan
bet roer te blijven. Z|J steunt op't oogen-
blik op Volkspartij, democraten en cemrum
en heeft de medewerking van de sociaal
democraten. Als dat du zoo bleef en ook
do Dationalen wareo bereid baar hun stem
toe te zeggen, dan was de zaak in oide.
Na de regeling met de geallieerden tot
stand te hebben gebracht, zou men dan
nader kunnen zien, Hot is echter zeer de
vraag, of ook die oplossing zoo gemakkelijk
te verkrijgen is.
Vuoral in de gallieet.'e landen ziet men
met belangstelling de verdere ontwikkeling
'au d politieke geoeurtcuissen iu Duitsch-
land tcgerno t.
aangenoMSij by Uiig. STsha