Gemengd Nieuws.
INGEZONDEN STUKKEN.
Leldsche markt.
321 vette schapen t 45 a f 58, schoon
aan de haak 80 92 cent372 lammeren
f 10 a t 32.
Voetballen.
Zondagmorgen om tien [uur werd de
wedstrijd tusschen Texel III en H R C. V
gespeeld. Wanneer we de uitslag 14-0
in Texels nadeel, mededeelen, dan zal
men ons toegeven dat verder kommen-
taar overbodig is.
Om hall twaalf daarna kwam Texel
II tegen H.RC. IV in het veld; naar
men ons mededeelde was het verschil
tusschen het vijfde en het vierde elftal
van H R C. moeilijk vast te stellen Nu
won Texel met 2 1.
Des middags was het verloop minder
prettig. Texel I zou spelen tegen Geel
Wit I. Vóór de rust was dit laatste
elftal zeker sterker, wat dan ook tot
uiting kwam in da stand 0-1 tijdens
de rust. Hierna echter, toen, naar wij
vernamen, Texel sterker dan voor de
rust bleek te spelen, kon Geel-Wit zich
niet mat de leiding van de scheidsrechter,
de heer v. Hellemond, vereenigen Tien
minuten na de hervatting van het spel
liepen de Geel-Wittenaren het veld uit.
Afgeloopen Sportief of niet Daarover
valt te twisten
Naar Hongarije.
A.s. Maandag vertrekt de z g n. „pleeg
ouderstreiu" naar Buda-Pesteen aantal
pleegouders van Hongaarsche kinderen
zullen dan enkele dagen in Hongarije
dooi brengen. Ook ds. Raabe van hier
zal de reis meemaken.
De zakdrama's.
Het schijnt met zakdrama's dichten
al net zoo als met tabakpruimen te
gaanals je d'r eenmaal aan begint,
kunt je er haast niet meer mee ophouden.
En oefemng baart kunst schijnt hierbij
niet altijd waar te zijn.... Wij moeten
onze lezers dus voorloopig verzoeken,
onze brievenbus niet meer met zak
drama's te bestormen.
Gift Witte Kruis.
Mevr. R. den Burg f l.
Een Marinevliegtuig van „De Mok"
verongelukt.
Eergisteren maakte het water-vlieg
tuig „O 64" van „de Mok" een oefen
vlucht met aan boord de officier-vlieger
Kuiper en de adelborst-waarnemer Schat.
Door nog niet opgeneldeide oorzaak is
het vliegtuig boven Texel onklaar ge
raakt en van plm. 1000 meter hoogte
nabij het eiland in zee neergestort.
Door opvarenden van een plezierboot
werden de beide vliegers, die zich, hoe
wel beiden gewond zijede, boven water
wisten te houden, van den verdrinkings
dood gered.
Het watervliegtuig is nagenoeg ver
nield.
Adelborst Schat is met een watervlieg
tuig dat op het alarmeerende bericht
van een ongeval uit „De Mok" was ge
zonden, naar Helder gi bracht, waarheen
de vliegenier Kuiper per auto is getrans
poneerd. Beiden zijn in het militair
hospitaal opgenomen.
Oosterend16 Juni.
Op de beide Pinksterdagen waren de
voetballers van Oosterend niet op dreef,
daar er eenige van de beste leden van
O.V.V. afwezig waren. Beide keeren
moesten ze tegen de clubs van Helder
dan ook het loodje leggen.
Gisteren evenwel was de zaak weer
in orde, toen ze een wedstrijd gehouden
hebben tegen Batavier II.
De beide clubs waren vrijwel tegen
elkander opgewassen. Voor de rust was
de stand 2 1 voor O.V.V. waarbij een
punt uit een strafschop. Na de rust
werd verwoed gestreden. Ook aau
Batavier werd een strafschop toegekend,
maar een punt leverde deze niet op.
Het was of de stand na rust onver
anderd zou blijven, hoewel er meermalen
gevaarlijke momenten voorkwamen Pas
enkele seconden voor 't einde wist O V. V.
nog een punt te maken, zoodat Oosterend
met een 3—1 overwinning aan Bata
vier II een tot weerziens kon t09wen-
schen.
Het weer was uitstekend maar het
aantal toeschouwers zou zeker grooter
geweest zijn, wanneer er meer publici
teit gegeven was.
Het Autobusvraagstuk en de Burge
meesters.
Wij ontle.-nen het volgende aan de
";euwe Haari' mmer Couraot
x wijze waarop verschillende autobus.
ondernemers hun dlonat uitoefenen heeft
aan eenige Burgemeesters rondom Haar
lem aanleiding gegeven tot het vragen
van voorlichting aan den Burgemeester
van Haarlem.
Ofschoon net autobusvraagstuk, voor
wat de gemeente Haarlem betreft, be
hoorlijk is geregeld, heeft de Burgemeester
van Haarlem in deze omstandigheid toch
aanleiding gevonden om zijn amotge-
nooten van verschillende Noord-Holland-
sche gemeenten tot eene bespreking van
het autobusvraagstuk uit te noodigen
Aan dez9 bespreking, welke j.l. Don
derdag ten Raadhuize te Haarlem werd
gehouden, werd door nagenoeg alle uit-
genoodigden deelgenomen.
Algemeen waren de klachten over het
slecht onderhouden van de diensten, bet
te hard rijden, de oneerlijke concurrentie
tusschen de verschillende autobus-onder
nemers onderling, het vervoeren van te
veel personen en het, althans voor een
geregelden dienst, vaak onvoldoende
materieel. Men was het er dan ook over
eens, dat spoedige wijziging der toepas
selijke wetsbepalingen dringend nood
zakelijk is, doch dat, in afwachting van
die wijzigiDg alles wat mogelijk was
gedaan moest worden, om dergelijke uit
wassen van het zich zoo snel ontwixke
lend autobusverkeer, tegen te gaan en
dat niet alleen in het belang van het
publiek, maar ook van de autobus
ondernemers zelf.
Om dit te bereiken werd besloten tot
onderling overleg en tot het maken van
zooveel mogelijk uniforme regelingen in
de verschillende belanghebbende ge
meenten.
Ten einde de uitvoering te vergemak
kelijken werd tevens besloten eene com
missie van voorlichting te benoemen.
Deze werd samengesteld uit de Burge
meesters van Haarlem, Alkmaar, Velsen,
Haarlemmermeer en Noordwijk.
Het ligt in het voornemen, dat deze
commissie binnen eenige dagen hare
werkzaamheden zal aanvangen om zoo
spoedig mogelijk met de maatregelen
gereed te zijn, welke noodig zullen wor
den geacht om aan de hiervoor opge
somde bezwaren, voorzoover zulks met
de bestaande wetgeving mogelijk is, paal
en perk te stellen.
Onze bloembollen.
De Hyacinthen groeien flink door en
beloven een best gewas, aldus meldt het
Kweekersblad.
Narcissen eveneens, al vallen zoo hier
en daar doode plekken. Vroege Tulpen
vervallen snel. Murillo-soorten laten op
vele plaatsen te spoedig het te vroeg
zitten. De Vroege Tulpen geven weinig
kweekde bollen zullen rond zijn, laat
het dan zijn iets kleiner dan andere
jaren.
Zoo hier en daar is een aanvang ge
maakt met het rooien van Vroege
Tulpen ondereinde.
Plak liever te weinig dan te veel
rentezegels op uw arbeidskaarten.
Naar aanleiding van een ingezonden
stuk in de N. R Ct. waarschuwen wij
onze lezers met nadruk toch vooral
geen te h o o g e zegels op bun ret te-
kaarten te plakken. Piakt ge te weinig,
dat is niet erg. Dan komt het ambte
naren-apparaat van de Raad van Ai beid
in werking en ge krijgt een mooi vor-
zoekschriftje thuis om idem zooveel bij
te betalen, waarmee de zaak is afgedaan.
Waarschijolijk kost dat het Rijk méé
aau administratie- en rekenloon, maar
dat komt er niet op aan.
Plakt ge teveel, dan zegt het Rijk
moet ie maar niet zoo gek zijn. Teiug
betaler. Nee, daar doen we met aan...
Men zij dus gewaarschuwd.
De zwerver en de hongerdood te
Baarn.
Het zaakje is nog niet uit. Weliswaar
heeft de rechtbank de betrokken agent
vrijgesproken, maar de officier van Justi
tie heeft zich hiermede niet kunnen ver
eenigen en hooger beroepaangeteekeud.
De agent Huysmans, die reeds weder in
dienst was, is nu weer geschorst moeten
worden.
Een moedige redding.
Toen Vrijdagochtend half elf de trein
uit Hengelo vertrok, wilde een zware
Duitscbe dienstbode, met een keffer iu
de hand op den reeds in beweging ztjnden
trein springen Ze gleed van de treeplank
onder den wagon, maar bleef zich vast-
huudeo aan den riem van bet open
staande coupéraampje, De heer O., uit
oen Haag, die op bet ptiion stond,
bedacht zich geen ongenblik, sprong op
de treeplank en heesch, zich met één
hand aan bet deurhandvat vasthoudende
met de andera de Duitsche., die hij om
het middel greep, onder den wagon uit
op de treeplank.
Reizigers baalden de noodrem over,
doch voor de trein stilstond, was de heer
O. al met de Duitscne in de armen, met
een krachtigen sprong op het perron
beland. Daar tuimelden ze even over
elkaar, dcch zijn ongedeerd
Toen de beer O. 's avonds weer Hen
gelo passeerde, haeft de stationschef bom
gecomplimenteerd en zijn naam gevraagd
om van 't geval melding te maken.
Nederlandsch Zeemanschap.
Met name in Amerika heeft de Hol
lander een uitstekende naam als naviga-
teur of zeevaarder. Men zegt daai dat
dit een van de redenen is waarom de
Holland-Amerikalijn z'n groot passagiers
vervoer kan handhaven, des Hollanders
zinspreuk luidendesafety first.
Wanneer men er prijs op stelt deze
goede naam te handhaven, dan zal het
goed zijn wanneer zaakjes als van de
„Amsterdam", nu juist eenige dagen
geleden voor de Raad van de Scheep
vaart behandeld, niet te veel voorkomen.
In de gedane uitspraak heet het o m.
„De Raad is van oordeel dat deze
scheepsramp aan hoogst zorgelooze navi
gatie is toe te schrijven. Wanneer men
beder.kt, dat dit groote, goed toegeruste
schip Nederlands grootste vrachtschip,
bij gurstige gelegenheid, met 12-mijls
vaart, als 't ware pardoes op de kust
loopt, dan is het een voor de Neder-
landsche koopvaardij beschamend feit,
dat zooiets onder de gegeven omstandig
heden heeft kunnen voorkomen."
De kapitein was gaan slapen en de
tweede en derde stuurman, gewaar
schuwd door een stuurmansleerling dat
er land vooruit was, hadden onder
mekaar uitgerekend dat dit onmogelijk
wastotdat de stranding hun van
het tegendeel overtuigde.
Mijnheer de Redacteur.
Mijnheer de Redacteur.
o
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
Vergun mij eenige plaatsruimte naar aanlei
ding van de ingezonden stukken van 14-6-'24,
over het autobusverkeer.
De anonieme J. zou ik willen antwoorden:
wees gerust, deze zaak heeft al zeer lang onze
aandacht, er zijn al vele woorden over ge
wisseld. Evenwel, men haalt de juiste plannen,
die voor de toekomst de kri'iek kunnen door
staan, niet zoo maar uit z'n portemonnaie.
Aan Zeijlemaker zou ik wenschen te ant
woorden U ziet de dingen juist. Politiek in
deze zaak heeft geen nut. Het betreft hier
voor nu en voor de toekomst een zaak van
zuiver algemeen belang.
Als lid der gemeenteraad wensch ik nu iets
te zeggen, omdat onze heilige namen al
worden gebruikt voordat er door ons zelf iets
is gezegd of geschreven.
Welnu, ieder onzer kent de geschiedenis die
thans deze autobuskwestie beheerscht. Over
de feiten kan ik dus zwijgen.
De vraag komt nu echter naar vorenis, in
algemeene zin. deze concurrentiestrijd nuttig
voor Texel? Zooals ik deze strijd zie, hoewel
niet beschikkende over cijfers der al- of niet
rentabiliteit, meen ik te moeten zeggen, gezien
het geringe personenvervoer, dat bij gelijk-
krachtig zijn der beide partijen, beide onder
nemers elkander zullen moeten vernietigen, om
daarna slechts over te laten de vrije baan met
de galg waaraan eventueel nieuwe opkome^
kunnen worden opgehangen.
De wijze van ondernemen zooals die nu ge
schiedt voert wel gevaar, doch geen nut voor
Texels algemeen belang met zich mede.
Indien de overheid van Texel niets zou doen,
zou zij in de toekomst schuldig staan aan
nalatigheid. En wie weet welke droevige ge
beurtenissen dit met zich mede zou brengen
Een blik naar buiten wettigt deze opvatting:
de strijd tusschen overheid en onderneming
woedt overal en ,in erge mateprocessen in
kort geding zijn reeds hangende.
Doch 't is niet te weerspreken dat er voor
de overheid in 't algemeen, en voor het dage-
lijksch bestuur in eerste aanleg, groote moeilijk
heden bestaan. Men ziet zich plotseling ge
steld voor critieke momenten, die niet meteen
slag of stoot om hals zijn te brengen. Criti-
seeren is wel gemakkelijk, doch de opbouw
van plannen en uitvoeringen begrijpt men pas
in zijn volle waarde, als men er zelf voor
staat.
Eén ding staat voor mij vast, ri.I.dat de
overheid rechtvaardig heeft te han
delen. Noch de eene, noch de andere onder
nemer mag voorgetrokken worden.
Blijft de toestand echter zooals het nu is,
dan rest de overheid niets anders dan maat
regelen te nemen voor de veiligheid, door een
keuringsverordening op het materieel in het
leven te roepen. Daarna kan men de galg in
gereedheid gaan brengen waaraan de tegen
woordige of toekomstige ondernemers kunnen
worden opgehangen.
Wat zal er, zoo stel ik den Texelaars de
vraag, terecht komen, bij niet rendabel zijn van
beide ondernemingen, van de verbindingslijnen
met andere dorpen, die meer geïsoleerd zijn
Laten wij aannemen dat beide ondernemingen
zouden blijven bestaan, dan r.óg zullen de
andere verbindingslijnen daaronder lijden. En
met recht mogen toch ook zij eischen dat zij
in deze vooruitgang deelen
Mogen wij de algemeene belangen, van rei
zend publiek zoowel als van goederen, overlaten
aan het spel van geluk, toeval of vernietiging
Met overtuiging zeg ik NEEN.
Wat dan
Welnu, indien de Texelaars afkeerig zijn van
Gemeentelijke onderneming, laat ik hun dan ver
wijzen naar het tijdperk waarin ze met hechte
solidariteit de strijd aanvingen tegen den onder
nemer Bosman, uit Alkmaar. Toen hebt ge
overwonnen, nu zal het weer zoo moeten.
Ik zie dan ook geen ander middel in deze
kwestie: Breng deze ondernemingen over in de
N.V. „T.E.S.O,," dan kunnen zij voor Texel een
goed werk verrichten. Deze maatschappij loopt,
omdat zij de rentabiliteit zelf kan scheppen,
nooit gevaar. Onder voorbehoud van de Rijks
wetten kan zij, wat de verkeersmiddelen betreft,
in het algemeen belang doen en laten wat zij
wil. De gemeente Texel verschaft haar de con
cessie, en, als het moet ook de subsi-
d i e. Wie voor deze zaak voelt, en voorname
lijk de aandeelhouders van T.E.S.O. steunt deze
gedachte, tot heil van Texel.
Mijnheer de Redakteur, mijn welgemeende
dank voor de vele plaatsruimte.
A. BOON.
Oudeschild '17 Juni '24.
[Van Redaktiewege bekort-Red.]
De heeren Z. en J. vallen beide over de
.scheeve" vergelijking van den heer L inzake
de autobusdiensten. Evenwel vind ik de ver
gelijking „Warenwet" en „Autobusregeling* ook
tamelijk scheef. De eerste is een regelende,
toeziende wet ten beboeve der volksge
zondheid. En wat door inzenders voorgesteld
wordt is een in het bedrijf zelf ingr ij pende
wet, waarvan we het voordeel voor het Publiek,
ondanks de zeer stellige profetieën van den heer
nog dienen af te wachten. Eén ding staat
wel als een paal bovenwater: een toenemende
welgedaanheid van autobushouder's portemon
naie ten koste van andere ondernemers. Want
welk paardemiddel stelt J. voor? Dit: dat de
Overheid zoo maar, zonder tegenprestatie, aan
mijnheer A. het monopolie in diens bedrijf
cadeau geeft en mijnheer B die toch ook be
lastingbetalend ingezetene is, doodeenvoudig
den weg afsnijdt, omdat hij toevallig wat later
kwam.
En waar blijft de prikkel voor A. om zijn
bedrijf te verbeteren en goedkooper te maken,
als de Overheid tegen alle anderen zegt, die
eventueel met betere werkwijzen of materialen
komen: „Ja het spijt me wel, maar je bent nog
niet aan de beurt. Zoo gauw mijnheer A.
dood is, zullen we eens zien?" Het ontbreekt
er nog maar aan, dat J. het beroep erfelijk wil
laten verklaren. Dan hadden we meteen den
regententijd weer terug.
Wanneer de Overheid zich wil bemoeien
met een of ander bedrijf zonder gevaar voor
willekeur, staat er maar één weg openhet
maken tot gemeentebedrijf. En daarover is het
laatste woord nog niet gesproken. Ik ben het
met den heer L. volkomen eens: winkel en
autobus zijn overeenkomstige dingen. Ze zijn
beide particuliere ondernemingen, waarvan de
winsten in particuliere zakken vloeien en per
slot is de winkel nog het belangrijkstede
handel is zoo oud als de wereld en een natuur
lijk bestanddeel van het menschelijk samen
leven, terwijl de autobus een tegemoetkoming
aan onze luiheid is en van zeer jongen datum.
Wat niet wegneemt, dat ik er met plezier instap.
Maar de Overheid moest de bussen wel ver
bieden, óm te vallen, want dat vind ik een
vervelende gewoonte!
M. J. OELE.
de Cocksdorp, 14-6-1924.
Geachte Redactie
Naar aanleiding van het ingezonden ar
tikel in uw blad van Woensdag 7 Juni,
zou ik graag enkele opmerkingen willen
maken.
Het schijnt wel dat in ons drukke leven
de tijd een zeer belangrijke rol speelt.
Tagore, de beroemde Oostersche wijsgeer,
verwonderde zich bij zijn bezoek aan
Europa het meest over het reusachtige
aantal klokken, welke hij hier zag en
welke de tijd onverbiddelijk in minuten
hakten.
Eerst was het 't probleem van de zomer
tijd, welk uur verschil heel werklustig
Nederland dreigde te fnuiken. Nu zoekt
men het op Texel in nog kleiner tijds
ruimten de 2 torenklokken verschillen
wel eens 5 minuten, och, och! En er
moet noodig een electrische klok komen,
welke met een absolute zekerheid de tijd
aangeeft
Laten wij echter op ons rustig afgezon
derde eilaDd maar niet aan die tegenwoor
dige snelheidswedstrijd meedoen en de
mogelijke onjuistheid van onze klokken
als een aanleiding beschouwen om niet
alles op 't laatste nippertje te doen.
Men zal er zich wel bij bevinden.
Met beleefde dank voor de plaatsing.
H. J.
Mond- en Klauwzeer.
Volgens aangifte van den betrokken vee
houders is mond- en klauwzeer bij Jac.
Lap KzJn. Bruin Cz W Joh. Bakker en
A. Commandeur te den Hoorn, Gebr. Boon,
Jac. P. Bakker en W. Puinker in de Kuil"
en P. W. Lap in „de Buitendijk'.
Texel, 17 Juni 1924.
De Burgemeester van Texel,
BUYSING LAMSTE.