Gemengd Nieuws. INGEZONDEN STUKKEN. Leldsche markt. 321 vette schapen t 45 a f 58, schoon aan de haak 80 92 cent372 lammeren f 10 a t 32. Voetballen. Zondagmorgen om tien [uur werd de wedstrijd tusschen Texel III en H R C. V gespeeld. Wanneer we de uitslag 14-0 in Texels nadeel, mededeelen, dan zal men ons toegeven dat verder kommen- taar overbodig is. Om hall twaalf daarna kwam Texel II tegen H.RC. IV in het veld; naar men ons mededeelde was het verschil tusschen het vijfde en het vierde elftal van H R C. moeilijk vast te stellen Nu won Texel met 2 1. Des middags was het verloop minder prettig. Texel I zou spelen tegen Geel Wit I. Vóór de rust was dit laatste elftal zeker sterker, wat dan ook tot uiting kwam in da stand 0-1 tijdens de rust. Hierna echter, toen, naar wij vernamen, Texel sterker dan voor de rust bleek te spelen, kon Geel-Wit zich niet mat de leiding van de scheidsrechter, de heer v. Hellemond, vereenigen Tien minuten na de hervatting van het spel liepen de Geel-Wittenaren het veld uit. Afgeloopen Sportief of niet Daarover valt te twisten Naar Hongarije. A.s. Maandag vertrekt de z g n. „pleeg ouderstreiu" naar Buda-Pesteen aantal pleegouders van Hongaarsche kinderen zullen dan enkele dagen in Hongarije dooi brengen. Ook ds. Raabe van hier zal de reis meemaken. De zakdrama's. Het schijnt met zakdrama's dichten al net zoo als met tabakpruimen te gaanals je d'r eenmaal aan begint, kunt je er haast niet meer mee ophouden. En oefemng baart kunst schijnt hierbij niet altijd waar te zijn.... Wij moeten onze lezers dus voorloopig verzoeken, onze brievenbus niet meer met zak drama's te bestormen. Gift Witte Kruis. Mevr. R. den Burg f l. Een Marinevliegtuig van „De Mok" verongelukt. Eergisteren maakte het water-vlieg tuig „O 64" van „de Mok" een oefen vlucht met aan boord de officier-vlieger Kuiper en de adelborst-waarnemer Schat. Door nog niet opgeneldeide oorzaak is het vliegtuig boven Texel onklaar ge raakt en van plm. 1000 meter hoogte nabij het eiland in zee neergestort. Door opvarenden van een plezierboot werden de beide vliegers, die zich, hoe wel beiden gewond zijede, boven water wisten te houden, van den verdrinkings dood gered. Het watervliegtuig is nagenoeg ver nield. Adelborst Schat is met een watervlieg tuig dat op het alarmeerende bericht van een ongeval uit „De Mok" was ge zonden, naar Helder gi bracht, waarheen de vliegenier Kuiper per auto is getrans poneerd. Beiden zijn in het militair hospitaal opgenomen. Oosterend16 Juni. Op de beide Pinksterdagen waren de voetballers van Oosterend niet op dreef, daar er eenige van de beste leden van O.V.V. afwezig waren. Beide keeren moesten ze tegen de clubs van Helder dan ook het loodje leggen. Gisteren evenwel was de zaak weer in orde, toen ze een wedstrijd gehouden hebben tegen Batavier II. De beide clubs waren vrijwel tegen elkander opgewassen. Voor de rust was de stand 2 1 voor O.V.V. waarbij een punt uit een strafschop. Na de rust werd verwoed gestreden. Ook aau Batavier werd een strafschop toegekend, maar een punt leverde deze niet op. Het was of de stand na rust onver anderd zou blijven, hoewel er meermalen gevaarlijke momenten voorkwamen Pas enkele seconden voor 't einde wist O V. V. nog een punt te maken, zoodat Oosterend met een 3—1 overwinning aan Bata vier II een tot weerziens kon t09wen- schen. Het weer was uitstekend maar het aantal toeschouwers zou zeker grooter geweest zijn, wanneer er meer publici teit gegeven was. Het Autobusvraagstuk en de Burge meesters. Wij ontle.-nen het volgende aan de ";euwe Haari' mmer Couraot x wijze waarop verschillende autobus. ondernemers hun dlonat uitoefenen heeft aan eenige Burgemeesters rondom Haar lem aanleiding gegeven tot het vragen van voorlichting aan den Burgemeester van Haarlem. Ofschoon net autobusvraagstuk, voor wat de gemeente Haarlem betreft, be hoorlijk is geregeld, heeft de Burgemeester van Haarlem in deze omstandigheid toch aanleiding gevonden om zijn amotge- nooten van verschillende Noord-Holland- sche gemeenten tot eene bespreking van het autobusvraagstuk uit te noodigen Aan dez9 bespreking, welke j.l. Don derdag ten Raadhuize te Haarlem werd gehouden, werd door nagenoeg alle uit- genoodigden deelgenomen. Algemeen waren de klachten over het slecht onderhouden van de diensten, bet te hard rijden, de oneerlijke concurrentie tusschen de verschillende autobus-onder nemers onderling, het vervoeren van te veel personen en het, althans voor een geregelden dienst, vaak onvoldoende materieel. Men was het er dan ook over eens, dat spoedige wijziging der toepas selijke wetsbepalingen dringend nood zakelijk is, doch dat, in afwachting van die wijzigiDg alles wat mogelijk was gedaan moest worden, om dergelijke uit wassen van het zich zoo snel ontwixke lend autobusverkeer, tegen te gaan en dat niet alleen in het belang van het publiek, maar ook van de autobus ondernemers zelf. Om dit te bereiken werd besloten tot onderling overleg en tot het maken van zooveel mogelijk uniforme regelingen in de verschillende belanghebbende ge meenten. Ten einde de uitvoering te vergemak kelijken werd tevens besloten eene com missie van voorlichting te benoemen. Deze werd samengesteld uit de Burge meesters van Haarlem, Alkmaar, Velsen, Haarlemmermeer en Noordwijk. Het ligt in het voornemen, dat deze commissie binnen eenige dagen hare werkzaamheden zal aanvangen om zoo spoedig mogelijk met de maatregelen gereed te zijn, welke noodig zullen wor den geacht om aan de hiervoor opge somde bezwaren, voorzoover zulks met de bestaande wetgeving mogelijk is, paal en perk te stellen. Onze bloembollen. De Hyacinthen groeien flink door en beloven een best gewas, aldus meldt het Kweekersblad. Narcissen eveneens, al vallen zoo hier en daar doode plekken. Vroege Tulpen vervallen snel. Murillo-soorten laten op vele plaatsen te spoedig het te vroeg zitten. De Vroege Tulpen geven weinig kweekde bollen zullen rond zijn, laat het dan zijn iets kleiner dan andere jaren. Zoo hier en daar is een aanvang ge maakt met het rooien van Vroege Tulpen ondereinde. Plak liever te weinig dan te veel rentezegels op uw arbeidskaarten. Naar aanleiding van een ingezonden stuk in de N. R Ct. waarschuwen wij onze lezers met nadruk toch vooral geen te h o o g e zegels op bun ret te- kaarten te plakken. Piakt ge te weinig, dat is niet erg. Dan komt het ambte naren-apparaat van de Raad van Ai beid in werking en ge krijgt een mooi vor- zoekschriftje thuis om idem zooveel bij te betalen, waarmee de zaak is afgedaan. Waarschijolijk kost dat het Rijk méé aau administratie- en rekenloon, maar dat komt er niet op aan. Plakt ge teveel, dan zegt het Rijk moet ie maar niet zoo gek zijn. Teiug betaler. Nee, daar doen we met aan... Men zij dus gewaarschuwd. De zwerver en de hongerdood te Baarn. Het zaakje is nog niet uit. Weliswaar heeft de rechtbank de betrokken agent vrijgesproken, maar de officier van Justi tie heeft zich hiermede niet kunnen ver eenigen en hooger beroepaangeteekeud. De agent Huysmans, die reeds weder in dienst was, is nu weer geschorst moeten worden. Een moedige redding. Toen Vrijdagochtend half elf de trein uit Hengelo vertrok, wilde een zware Duitscbe dienstbode, met een keffer iu de hand op den reeds in beweging ztjnden trein springen Ze gleed van de treeplank onder den wagon, maar bleef zich vast- huudeo aan den riem van bet open staande coupéraampje, De heer O., uit oen Haag, die op bet ptiion stond, bedacht zich geen ongenblik, sprong op de treeplank en heesch, zich met één hand aan bet deurhandvat vasthoudende met de andera de Duitsche., die hij om het middel greep, onder den wagon uit op de treeplank. Reizigers baalden de noodrem over, doch voor de trein stilstond, was de heer O. al met de Duitscne in de armen, met een krachtigen sprong op het perron beland. Daar tuimelden ze even over elkaar, dcch zijn ongedeerd Toen de beer O. 's avonds weer Hen gelo passeerde, haeft de stationschef bom gecomplimenteerd en zijn naam gevraagd om van 't geval melding te maken. Nederlandsch Zeemanschap. Met name in Amerika heeft de Hol lander een uitstekende naam als naviga- teur of zeevaarder. Men zegt daai dat dit een van de redenen is waarom de Holland-Amerikalijn z'n groot passagiers vervoer kan handhaven, des Hollanders zinspreuk luidendesafety first. Wanneer men er prijs op stelt deze goede naam te handhaven, dan zal het goed zijn wanneer zaakjes als van de „Amsterdam", nu juist eenige dagen geleden voor de Raad van de Scheep vaart behandeld, niet te veel voorkomen. In de gedane uitspraak heet het o m. „De Raad is van oordeel dat deze scheepsramp aan hoogst zorgelooze navi gatie is toe te schrijven. Wanneer men beder.kt, dat dit groote, goed toegeruste schip Nederlands grootste vrachtschip, bij gurstige gelegenheid, met 12-mijls vaart, als 't ware pardoes op de kust loopt, dan is het een voor de Neder- landsche koopvaardij beschamend feit, dat zooiets onder de gegeven omstandig heden heeft kunnen voorkomen." De kapitein was gaan slapen en de tweede en derde stuurman, gewaar schuwd door een stuurmansleerling dat er land vooruit was, hadden onder mekaar uitgerekend dat dit onmogelijk wastotdat de stranding hun van het tegendeel overtuigde. Mijnheer de Redacteur. Mijnheer de Redacteur. o (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) Vergun mij eenige plaatsruimte naar aanlei ding van de ingezonden stukken van 14-6-'24, over het autobusverkeer. De anonieme J. zou ik willen antwoorden: wees gerust, deze zaak heeft al zeer lang onze aandacht, er zijn al vele woorden over ge wisseld. Evenwel, men haalt de juiste plannen, die voor de toekomst de kri'iek kunnen door staan, niet zoo maar uit z'n portemonnaie. Aan Zeijlemaker zou ik wenschen te ant woorden U ziet de dingen juist. Politiek in deze zaak heeft geen nut. Het betreft hier voor nu en voor de toekomst een zaak van zuiver algemeen belang. Als lid der gemeenteraad wensch ik nu iets te zeggen, omdat onze heilige namen al worden gebruikt voordat er door ons zelf iets is gezegd of geschreven. Welnu, ieder onzer kent de geschiedenis die thans deze autobuskwestie beheerscht. Over de feiten kan ik dus zwijgen. De vraag komt nu echter naar vorenis, in algemeene zin. deze concurrentiestrijd nuttig voor Texel? Zooals ik deze strijd zie, hoewel niet beschikkende over cijfers der al- of niet rentabiliteit, meen ik te moeten zeggen, gezien het geringe personenvervoer, dat bij gelijk- krachtig zijn der beide partijen, beide onder nemers elkander zullen moeten vernietigen, om daarna slechts over te laten de vrije baan met de galg waaraan eventueel nieuwe opkome^ kunnen worden opgehangen. De wijze van ondernemen zooals die nu ge schiedt voert wel gevaar, doch geen nut voor Texels algemeen belang met zich mede. Indien de overheid van Texel niets zou doen, zou zij in de toekomst schuldig staan aan nalatigheid. En wie weet welke droevige ge beurtenissen dit met zich mede zou brengen Een blik naar buiten wettigt deze opvatting: de strijd tusschen overheid en onderneming woedt overal en ,in erge mateprocessen in kort geding zijn reeds hangende. Doch 't is niet te weerspreken dat er voor de overheid in 't algemeen, en voor het dage- lijksch bestuur in eerste aanleg, groote moeilijk heden bestaan. Men ziet zich plotseling ge steld voor critieke momenten, die niet meteen slag of stoot om hals zijn te brengen. Criti- seeren is wel gemakkelijk, doch de opbouw van plannen en uitvoeringen begrijpt men pas in zijn volle waarde, als men er zelf voor staat. Eén ding staat voor mij vast, ri.I.dat de overheid rechtvaardig heeft te han delen. Noch de eene, noch de andere onder nemer mag voorgetrokken worden. Blijft de toestand echter zooals het nu is, dan rest de overheid niets anders dan maat regelen te nemen voor de veiligheid, door een keuringsverordening op het materieel in het leven te roepen. Daarna kan men de galg in gereedheid gaan brengen waaraan de tegen woordige of toekomstige ondernemers kunnen worden opgehangen. Wat zal er, zoo stel ik den Texelaars de vraag, terecht komen, bij niet rendabel zijn van beide ondernemingen, van de verbindingslijnen met andere dorpen, die meer geïsoleerd zijn Laten wij aannemen dat beide ondernemingen zouden blijven bestaan, dan r.óg zullen de andere verbindingslijnen daaronder lijden. En met recht mogen toch ook zij eischen dat zij in deze vooruitgang deelen Mogen wij de algemeene belangen, van rei zend publiek zoowel als van goederen, overlaten aan het spel van geluk, toeval of vernietiging Met overtuiging zeg ik NEEN. Wat dan Welnu, indien de Texelaars afkeerig zijn van Gemeentelijke onderneming, laat ik hun dan ver wijzen naar het tijdperk waarin ze met hechte solidariteit de strijd aanvingen tegen den onder nemer Bosman, uit Alkmaar. Toen hebt ge overwonnen, nu zal het weer zoo moeten. Ik zie dan ook geen ander middel in deze kwestie: Breng deze ondernemingen over in de N.V. „T.E.S.O,," dan kunnen zij voor Texel een goed werk verrichten. Deze maatschappij loopt, omdat zij de rentabiliteit zelf kan scheppen, nooit gevaar. Onder voorbehoud van de Rijks wetten kan zij, wat de verkeersmiddelen betreft, in het algemeen belang doen en laten wat zij wil. De gemeente Texel verschaft haar de con cessie, en, als het moet ook de subsi- d i e. Wie voor deze zaak voelt, en voorname lijk de aandeelhouders van T.E.S.O. steunt deze gedachte, tot heil van Texel. Mijnheer de Redakteur, mijn welgemeende dank voor de vele plaatsruimte. A. BOON. Oudeschild '17 Juni '24. [Van Redaktiewege bekort-Red.] De heeren Z. en J. vallen beide over de .scheeve" vergelijking van den heer L inzake de autobusdiensten. Evenwel vind ik de ver gelijking „Warenwet" en „Autobusregeling* ook tamelijk scheef. De eerste is een regelende, toeziende wet ten beboeve der volksge zondheid. En wat door inzenders voorgesteld wordt is een in het bedrijf zelf ingr ij pende wet, waarvan we het voordeel voor het Publiek, ondanks de zeer stellige profetieën van den heer nog dienen af te wachten. Eén ding staat wel als een paal bovenwater: een toenemende welgedaanheid van autobushouder's portemon naie ten koste van andere ondernemers. Want welk paardemiddel stelt J. voor? Dit: dat de Overheid zoo maar, zonder tegenprestatie, aan mijnheer A. het monopolie in diens bedrijf cadeau geeft en mijnheer B die toch ook be lastingbetalend ingezetene is, doodeenvoudig den weg afsnijdt, omdat hij toevallig wat later kwam. En waar blijft de prikkel voor A. om zijn bedrijf te verbeteren en goedkooper te maken, als de Overheid tegen alle anderen zegt, die eventueel met betere werkwijzen of materialen komen: „Ja het spijt me wel, maar je bent nog niet aan de beurt. Zoo gauw mijnheer A. dood is, zullen we eens zien?" Het ontbreekt er nog maar aan, dat J. het beroep erfelijk wil laten verklaren. Dan hadden we meteen den regententijd weer terug. Wanneer de Overheid zich wil bemoeien met een of ander bedrijf zonder gevaar voor willekeur, staat er maar één weg openhet maken tot gemeentebedrijf. En daarover is het laatste woord nog niet gesproken. Ik ben het met den heer L. volkomen eens: winkel en autobus zijn overeenkomstige dingen. Ze zijn beide particuliere ondernemingen, waarvan de winsten in particuliere zakken vloeien en per slot is de winkel nog het belangrijkstede handel is zoo oud als de wereld en een natuur lijk bestanddeel van het menschelijk samen leven, terwijl de autobus een tegemoetkoming aan onze luiheid is en van zeer jongen datum. Wat niet wegneemt, dat ik er met plezier instap. Maar de Overheid moest de bussen wel ver bieden, óm te vallen, want dat vind ik een vervelende gewoonte! M. J. OELE. de Cocksdorp, 14-6-1924. Geachte Redactie Naar aanleiding van het ingezonden ar tikel in uw blad van Woensdag 7 Juni, zou ik graag enkele opmerkingen willen maken. Het schijnt wel dat in ons drukke leven de tijd een zeer belangrijke rol speelt. Tagore, de beroemde Oostersche wijsgeer, verwonderde zich bij zijn bezoek aan Europa het meest over het reusachtige aantal klokken, welke hij hier zag en welke de tijd onverbiddelijk in minuten hakten. Eerst was het 't probleem van de zomer tijd, welk uur verschil heel werklustig Nederland dreigde te fnuiken. Nu zoekt men het op Texel in nog kleiner tijds ruimten de 2 torenklokken verschillen wel eens 5 minuten, och, och! En er moet noodig een electrische klok komen, welke met een absolute zekerheid de tijd aangeeft Laten wij echter op ons rustig afgezon derde eilaDd maar niet aan die tegenwoor dige snelheidswedstrijd meedoen en de mogelijke onjuistheid van onze klokken als een aanleiding beschouwen om niet alles op 't laatste nippertje te doen. Men zal er zich wel bij bevinden. Met beleefde dank voor de plaatsing. H. J. Mond- en Klauwzeer. Volgens aangifte van den betrokken vee houders is mond- en klauwzeer bij Jac. Lap KzJn. Bruin Cz W Joh. Bakker en A. Commandeur te den Hoorn, Gebr. Boon, Jac. P. Bakker en W. Puinker in de Kuil" en P. W. Lap in „de Buitendijk'. Texel, 17 Juni 1924. De Burgemeester van Texel, BUYSING LAMSTE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 2