Motorschip Maria Tan der Graaf Co.'s bureaux voor denhandel Geerlings' Briefsteller vraagbaak voor iedereen Het brievenboek voor iedereen mooie Zwarts Bessen Maandag 12 uur naar Purmerend Donderdag 8 uur naar Lelden. een nienwe eikenhouten fuikboot, AMSTERDAM (hoofdkantoor) ROTTERDAM BRUSSEL. Incasso's van achterstallige en betwiste vorderingen. Handelsinformatiën. VOORHANDEN Fa Lange veld de Kooij. HLEIH FETOLKTOM. Een schi|) van de Zilvervloot. vaart H. KEESOM. TE KOOP Adturitwivn doei verkooffee. verzameling van brieven over de meest uiteenloopende onderwerpen, tevens inzake wettelijke voorschriften van allerlei aard. 15e druk gebonden f 2,75. (minder uitgebreid als bovengenoemd werk) Ingenaaid f 0,75, bij D. VERHOEVE, Burg Texel. TE KOOP solied gebouwd, kopervast. Lengte 161/,, voet. OEBR. AMELS, Makkum. bij wielrijders. Schrijnende en smeh- t lende plekken. Verbrande of ver schroeide huid door de ion. Gebruik VferKrijqb. bi) Apoth en Drogisterij a7 HOOGWATER ter reede van Texel, vóórmiddags(nam. ongeveer 1/3 uur later.) Datum 24 25 26 27 28 29 30 Juli Hoogwater 3,02 3,55 5,02 6,15 7,19 8,14 8,57 van Helder naar Amsterdam. Vertrek Helder Aankomst Amsterdam 6,29 Zond. niet (tot Alkm.) 9,04 6.49 Zondags (tot Alkmaar) 9,04 7,27 sneltrein 9.04 10,05 Zondags niet 12,13 12 31 2,52 2.06 alleen Zaterdags 4.39 3,51 Zaterdags en Zond. niet 5,55 4,14 Zondags niet 6,41 7,24 9,32 Donderdag naar Schagen een markttrein, ver trek 7 45 aankomst 8,32. Treinenloop Helder—Amsterdam v.v Van Amsterdam naar Helder. Vertrek Amsterdam Aankomst Helder 5,16 Zondags niet 8,32, 7,57 sneltrein Zondags niet 9,40 9,11 11.22 12,28 Zondags niet 2,46 3,05 6,13 5,40 alleen Zond. in Juli, Aug. 8.07 5,49 Zondags niet 8,07 9,16 sneltrein 11,08 Zondags aankomst 11,29 11,25 sneltrein alleen Zondags 1,04 Stoombootdienst Texel—Helder v.v. Op Werkdagen van Texel 6.— 8,— 11.— 2,30 5,30 uur van Helder 7,— 9,30 12,— 4,15 6,45 uur Op Zon- en Feestdagen: van Texel 6,— 11,— 5,30 uur van Helder 9,— 12,— 6,45 uur Auto-diensten. Burg—Haven Oudeschild v.v. Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot Van Havenna aankomst van de boot. Cocksdorp—Burg v.v. Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur. Van Burg v.m. 10.50 en n.m. 5,15. Buig—Koog v.v. Van Burg: 1,— 2,30 5,15 n.m. Van Koog: 1,40 4,40 6,30 n.m. Het Post- en telegraafkantoor den Burg is geopend: Zon- en feestdagen vm. 8—9; nam. 1—2. Werkdagen Telegraaf en telefoon: vm. 8 tot nam. 8 Postdienst: vm. 8 tot nam. 7,30 Postwissels, kwitanties j Rijksverzekeringsbank vm. 8,30 tot nm. 3 Postcheque en giro 1 Rijkspostspaarbank: vm. 9 tot nam. 7,30 Zaterdagavond na 6 uur v. postdienst gesloten Licht op van 19 Juli 23 Juli 1924. Rijwielen 9,37 uur, rijtuigen 10,07 uur. Stoomboot Texel—Harlingen v.v. Van Texel: Dinsdag en Donderdag 10.— vm Van Harlingen Woensdag en Zaterdag 10,30 v.m Een ware geschiedenis verteld door JAN STUURMAN. Het stoomschip Tjipietjak der Indië- Amerika-Lijn had in een havenplaats aan de kust van Californie voor ettelijke millioe nen dollars aan baar goud en zilver geladen. Onder toezicht van een paar detectives plus een, met 'n vervaarlijke revolver gewapende, 2e officier, was deze kostbare lading in de stalen mailkamer, achter een Lips deur, opgeborgen 't Was i916 en dus nog in oorlogstijd. Natuurlijk had onze gezagvoer der de oudste van de lijn en zoo de bijnaam „'t Admiraaltje" dragende wel zorggedragen dat er geen „Centraal luchtje aan deze eigenaardige lading wasanders toch zou onze reis viaJapansche en Engel - scbe havens naar Nederlandsch indiö niet zonder incidenten afloopen. Hetedel metaal moest echter, naar men ons mededeelde, dienen om d' een of andeie Engelsche rekening mee te vereffenen, en dus was het in dubbele zin wel „zuiver". In Japan ging alles best; in Hongkong een Engelsche oorlogsbaven - onder vonden we niet de minste last. Vandaar zetten we door de Cbineesche zee koers naar Batavia, bewesten Borneo langs.— In de buurt van Kaap Datoe de grens tusschen Nederlandsch en Engelsch Borneo werden we gepraaid door de Engelsche lichte kruis- r „Amor". Een beetje krijgs acht-g gedoe, wal gezwaai met signaal vlaggen, een schot met los kruit uit een klein kanonnetje, wij stopten, dadelijk de machines, en daar dreef de „Tjipietjak." De kruiser streek een roeisloep, een paar officieren kwamen aan boord en vroegen zeer beleefd onze scheepspapieren even te mogen nazien. Het ladingmanifest van de zooveel millioen lei heelemaal onderaan. Reeds wilde de eene - een reserverofficier z'u kollega zeggen dat de papieren in orde waren, toen z'n oog viel op dat laatste document. Hij schrók ervan. Zooveel baar geld had had-ie zeker in z'n heele leven nog nooit bij mekaar gezien. Druk gesprek van de twee officieren. Een matroos-seiner ging de bovenbrug op; gezwaai met kleine vlaggetjes naar de „Amor"een tweede, nu zwaar bewapende sloep kwam langszij een lange Engelsche marinier met een groote bajonet op 't geweer posteerde zich voor de mailkamer en de luiken werden verzegeld. Ondertusschen veitelde een der officieren onzen Admiraal dat het hem heel erg speet, maar dat we mee moesten naar Singaradja, een Engelsche oorlogshaven Op een dag stooraen afstands „Welnee, m'n goeie man" zei onze kapitein, „dat heb je glad mis, ik moet n.l. Daar Batavia." „Ik vrees dat U naar Singaradja mee zult moeten!"" „En als ik weiger Een haudbeweging naar de „Amor* was het antwoord: deze draaide als maar in een kringetje om ons toe, met al z'n kanonnen op ons gericht(Daar was wel wat ko medie bij, maar 't was ook oorlog Ouder protest gaf onz6 gezagvoerder toe, de telegraaf ging op volle kracht vooruit en daar stoomden wij naar Singaradja. Nu even een beetje militaire theorie, anders is 't vfrvolg niet te begrijpen. De commandant van de Amor kon ons natuur lijk gelasten hem te volgen, Maar zoodra we binnen een gebied kwamen waarmili taireD van hoogeren rang de lakens hadden uit te deelen, moest gezegde kruiserkom- mandant er natuurlijk zorg voor dragen dat hij of wij de door deze hoogere militairen gestelde regels èn voorschriften nakwamen Ter reede van Singaradja nu gold de bepaling dat koopvaardijschepen een bepaald gebied niet mochten binnenvaren en deze bepaliDg was opgesteld door „the Com man der of te Roads of Singaradja," een veel „hoogere" dan een simpele kruiserkomman- dant.) Even buiten het gebied dat voor koop vaarders verboden toegang was, zette de „Amor" het vlaggesein Volg mij op een V4 mijl afstand" in top op. En stoomde toen over de roode stippellijn op de zeekaart die het vrije van het verboden gebied scheidt. Een of twee minuten later waren wij op het lijntje... direkt zagen we boven een der forten der stad een klein rookwolkje Boem en boorden toen het eigenaar- snerpende gegier van een granaat die over onze hoofden vloog, en een paar honderd meter achter ons in zee viel, een hooge waterzuil opgooiende. Dat werd meenens. Er trad bij ons allen een soort bewustzijns vernauwing in. De tweede officier stond aan het stuurrad, de derde aan de machine- kamertelegraaf en geen van beiden wist nog van iets anders op de wereld dan van het stuurrad en de telegraaf... Krak... een tweede granaat, en nu rakelings over onze hoofdende Engelsche matroos seiner kwam op een holletje van de storm brug naar benedenEn wij stoomden nog dóór, geen b.ias op eigen schip zijnd Onze "Admiraal" had alleen bij het eerste schot met een ijzig gezicht den EDgeischen officieren gevraagd :"Did you notice that?" Bij het tweede schot vroeg hij :„Zal ik nu het kommando maar weer overnemen Nauwelijks had de ouste der twee "Yes" gezegd of daar klonk het kommando "Vol le kracht achteruit" en naar de eerste officier voor op den bak "Vallen je anker" Meteen ging het vlaggesein "Ik lig gestopt" omhoog, en de beschieting hield op. Wij herademden. En de kommandant van de "Amor" had zich leelijk in de vingers gesne den; door de grens van zijn bevoegdheden te overschrijden had hij een Nederlandsch schip aan een beschieting bloot gesteld. Later stuurde hij een adelborst aan boord om zyn excuses aan te bieden. Onze gezag voerder vroeg hem enkel welke rang hij wel aan boord van de kruiser bekleedde, en stuurde hem toen terug met de boodschap dat de gezagvoerder van een Nederlandsch schip geen excuses van een adelborst kon aanvaarden Onze ouwe had Diet voor niets jaren hij de Koninklijke Nederlandsche Marine gediend. Later is de kommandant van de "Amor" zelf bij ons aan boord gekomen en heeft beleefd, met 't hoedje in de hand, z'n verontschuldigingen aange boden, die onze gezagvoerder gracieuselijk aanvaardde, "voorzoover dat hem en z'n bemanning aanging; de Commander of the "Amor" zou wel begrijpen dat het niet aan hém, als Nederlandsch koopvaardijkapitein was, excuses te aanvaarden voor de beschie ting van de Nederlandsche vlag. "Waar mede het onderhoud na twee beleefde strijkages beëindigd was Algemeen bemind was de "Admiraal" niet bij ons aan boord, maar die dag had den we hem wel achter een gouden lijstje willen zetten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 4