Motorschip Maria
Tan der Graaf Co.'s
bureaux voor denhandel
Geerlings' Briefsteller
vraagbaak voor iedereen
Het brievenboek voor iedereen
mooie Zwarts Bessen
Maandag 12 uur naar
Purmerend
Donderdag 8 uur naar
Lelden.
een nienwe eikenhouten
fuikboot,
AMSTERDAM (hoofdkantoor)
ROTTERDAM BRUSSEL.
Incasso's van achterstallige
en betwiste vorderingen.
Handelsinformatiën.
VOORHANDEN
Fa Lange veld de Kooij.
HLEIH FETOLKTOM.
Een schi|) van de Zilvervloot.
vaart
H. KEESOM.
TE KOOP
Adturitwivn doei verkooffee.
verzameling van brieven over de meest uiteenloopende
onderwerpen, tevens
inzake wettelijke voorschriften van allerlei aard.
15e druk gebonden f 2,75.
(minder uitgebreid als bovengenoemd werk)
Ingenaaid f 0,75,
bij D. VERHOEVE, Burg Texel.
TE KOOP
solied gebouwd, kopervast.
Lengte 161/,, voet.
OEBR. AMELS, Makkum.
bij wielrijders. Schrijnende en smeh-
t lende plekken. Verbrande of ver
schroeide huid door de ion. Gebruik
VferKrijqb. bi) Apoth en Drogisterij
a7
HOOGWATER ter reede van Texel, vóórmiddags(nam. ongeveer 1/3 uur later.)
Datum 24 25 26 27 28 29 30 Juli
Hoogwater
3,02
3,55 5,02 6,15 7,19 8,14
8,57
van Helder naar Amsterdam.
Vertrek Helder Aankomst Amsterdam
6,29 Zond. niet (tot Alkm.) 9,04
6.49 Zondags (tot Alkmaar) 9,04
7,27 sneltrein 9.04
10,05 Zondags niet 12,13
12 31 2,52
2.06 alleen Zaterdags 4.39
3,51 Zaterdags en Zond. niet 5,55
4,14 Zondags niet 6,41
7,24 9,32
Donderdag naar Schagen een markttrein, ver
trek 7 45 aankomst 8,32.
Treinenloop Helder—Amsterdam v.v
Van Amsterdam naar Helder.
Vertrek Amsterdam Aankomst Helder
5,16 Zondags niet 8,32,
7,57 sneltrein Zondags niet 9,40
9,11 11.22
12,28 Zondags niet 2,46
3,05 6,13
5,40 alleen Zond. in Juli, Aug. 8.07
5,49 Zondags niet 8,07
9,16 sneltrein 11,08
Zondags aankomst 11,29
11,25 sneltrein alleen Zondags 1,04
Stoombootdienst Texel—Helder v.v.
Op Werkdagen
van Texel 6.— 8,— 11.— 2,30 5,30 uur
van Helder 7,— 9,30 12,— 4,15 6,45 uur
Op Zon- en Feestdagen:
van Texel 6,— 11,— 5,30 uur
van Helder 9,— 12,— 6,45 uur
Auto-diensten.
Burg—Haven Oudeschild v.v.
Van Burg 20 minuten vóór het vertrek v. d. boot
Van Havenna aankomst van de boot.
Cocksdorp—Burg v.v.
Van Cocksdorp v.m. half 10 en n.m. 1 uur.
Van Burg v.m. 10.50 en n.m. 5,15.
Buig—Koog v.v.
Van Burg: 1,— 2,30 5,15 n.m.
Van Koog: 1,40 4,40 6,30 n.m.
Het Post- en telegraafkantoor den Burg
is geopend:
Zon- en feestdagen vm. 8—9; nam. 1—2.
Werkdagen
Telegraaf en telefoon: vm. 8 tot nam. 8
Postdienst: vm. 8 tot nam. 7,30
Postwissels, kwitanties j
Rijksverzekeringsbank vm. 8,30 tot nm. 3
Postcheque en giro 1
Rijkspostspaarbank: vm. 9 tot nam. 7,30
Zaterdagavond na 6 uur v. postdienst gesloten
Licht op van 19 Juli 23 Juli 1924.
Rijwielen 9,37 uur, rijtuigen 10,07 uur.
Stoomboot Texel—Harlingen v.v.
Van Texel: Dinsdag en Donderdag 10.— vm
Van Harlingen Woensdag en Zaterdag 10,30 v.m
Een ware geschiedenis verteld
door JAN STUURMAN.
Het stoomschip Tjipietjak der Indië-
Amerika-Lijn had in een havenplaats aan
de kust van Californie voor ettelijke millioe
nen dollars aan baar goud en zilver geladen.
Onder toezicht van een paar detectives plus
een, met 'n vervaarlijke revolver gewapende,
2e officier, was deze kostbare lading in de
stalen mailkamer, achter een Lips deur,
opgeborgen 't Was i916 en dus nog in
oorlogstijd. Natuurlijk had onze gezagvoer
der de oudste van de lijn en zoo de
bijnaam „'t Admiraaltje" dragende wel
zorggedragen dat er geen „Centraal luchtje
aan deze eigenaardige lading wasanders
toch zou onze reis viaJapansche en Engel -
scbe havens naar Nederlandsch indiö niet
zonder incidenten afloopen. Hetedel metaal
moest echter, naar men ons mededeelde,
dienen om d' een of andeie Engelsche
rekening mee te vereffenen, en dus was
het in dubbele zin wel „zuiver".
In Japan ging alles best; in Hongkong
een Engelsche oorlogsbaven - onder
vonden we niet de minste last. Vandaar
zetten we door de Cbineesche zee koers
naar Batavia, bewesten Borneo langs.—
In de buurt van Kaap Datoe de grens
tusschen Nederlandsch en Engelsch Borneo
werden we gepraaid door de Engelsche
lichte kruis- r „Amor". Een beetje krijgs
acht-g gedoe, wal gezwaai met signaal
vlaggen, een schot met los kruit uit een
klein kanonnetje, wij stopten, dadelijk de
machines, en daar dreef de „Tjipietjak."
De kruiser streek een roeisloep, een paar
officieren kwamen aan boord en vroegen
zeer beleefd onze scheepspapieren even te
mogen nazien. Het ladingmanifest van de
zooveel millioen lei heelemaal onderaan.
Reeds wilde de eene - een reserverofficier
z'u kollega zeggen dat de papieren in
orde waren, toen z'n oog viel op dat laatste
document. Hij schrók ervan. Zooveel baar
geld had had-ie zeker in z'n heele leven
nog nooit bij mekaar gezien. Druk gesprek
van de twee officieren. Een matroos-seiner
ging de bovenbrug op; gezwaai met kleine
vlaggetjes naar de „Amor"een tweede,
nu zwaar bewapende sloep kwam langszij
een lange Engelsche marinier met een
groote bajonet op 't geweer posteerde zich
voor de mailkamer en de luiken werden
verzegeld. Ondertusschen veitelde een der
officieren onzen Admiraal dat het hem heel
erg speet, maar dat we mee moesten naar
Singaradja, een Engelsche oorlogshaven Op
een dag stooraen afstands „Welnee, m'n
goeie man" zei onze kapitein, „dat heb je
glad mis, ik moet n.l. Daar Batavia." „Ik
vrees dat U naar Singaradja mee zult
moeten!"" „En als ik weiger Een
haudbeweging naar de „Amor* was het
antwoord: deze draaide als maar in een
kringetje om ons toe, met al z'n kanonnen
op ons gericht(Daar was wel wat ko
medie bij, maar 't was ook oorlog
Ouder protest gaf onz6 gezagvoerder toe,
de telegraaf ging op volle kracht vooruit
en daar stoomden wij naar Singaradja.
Nu even een beetje militaire theorie,
anders is 't vfrvolg niet te begrijpen. De
commandant van de Amor kon ons natuur
lijk gelasten hem te volgen, Maar zoodra
we binnen een gebied kwamen waarmili
taireD van hoogeren rang de lakens hadden
uit te deelen, moest gezegde kruiserkom-
mandant er natuurlijk zorg voor dragen
dat hij of wij de door deze hoogere
militairen gestelde regels èn voorschriften
nakwamen
Ter reede van Singaradja nu gold de
bepaling dat koopvaardijschepen een bepaald
gebied niet mochten binnenvaren en deze
bepaliDg was opgesteld door „the Com man
der of te Roads of Singaradja," een veel
„hoogere" dan een simpele kruiserkomman-
dant.)
Even buiten het gebied dat voor koop
vaarders verboden toegang was, zette de
„Amor" het vlaggesein Volg mij op een
V4 mijl afstand" in top op. En stoomde
toen over de roode stippellijn op de zeekaart
die het vrije van het verboden gebied
scheidt.
Een of twee minuten later waren wij
op het lijntje... direkt zagen we boven een
der forten der stad een klein rookwolkje
Boem en boorden toen het eigenaar-
snerpende gegier van een granaat die over
onze hoofden vloog, en een paar honderd
meter achter ons in zee viel, een hooge
waterzuil opgooiende. Dat werd meenens.
Er trad bij ons allen een soort bewustzijns
vernauwing in. De tweede officier stond aan
het stuurrad, de derde aan de machine-
kamertelegraaf en geen van beiden wist
nog van iets anders op de wereld dan van
het stuurrad en de telegraaf... Krak...
een tweede granaat, en nu rakelings over
onze hoofdende Engelsche matroos
seiner kwam op een holletje van de storm
brug naar benedenEn wij stoomden
nog dóór, geen b.ias op eigen schip zijnd
Onze "Admiraal" had alleen bij het eerste
schot met een ijzig gezicht den EDgeischen
officieren gevraagd :"Did you notice that?"
Bij het tweede schot vroeg hij :„Zal ik
nu het kommando maar weer overnemen
Nauwelijks had de ouste der twee "Yes"
gezegd of daar klonk het kommando "Vol
le kracht achteruit" en naar de eerste
officier voor op den bak "Vallen je anker"
Meteen ging het vlaggesein "Ik lig gestopt"
omhoog, en de beschieting hield op. Wij
herademden. En de kommandant van de
"Amor" had zich leelijk in de vingers gesne
den; door de grens van zijn bevoegdheden
te overschrijden had hij een Nederlandsch
schip aan een beschieting bloot gesteld.
Later stuurde hij een adelborst aan boord
om zyn excuses aan te bieden. Onze gezag
voerder vroeg hem enkel welke rang hij
wel aan boord van de kruiser bekleedde,
en stuurde hem toen terug met de boodschap
dat de gezagvoerder van een Nederlandsch
schip geen excuses van een adelborst kon
aanvaarden Onze ouwe had Diet voor niets
jaren hij de Koninklijke Nederlandsche
Marine gediend. Later is de kommandant
van de "Amor" zelf bij ons aan boord
gekomen en heeft beleefd, met 't hoedje
in de hand, z'n verontschuldigingen aange
boden, die onze gezagvoerder gracieuselijk
aanvaardde, "voorzoover dat hem en z'n
bemanning aanging; de Commander of the
"Amor" zou wel begrijpen dat het niet aan
hém, als Nederlandsch koopvaardijkapitein
was, excuses te aanvaarden voor de beschie
ting van de Nederlandsche vlag. "Waar
mede het onderhoud na twee beleefde
strijkages beëindigd was
Algemeen bemind was de "Admiraal"
niet bij ons aan boord, maar die dag had
den we hem wel achter een gouden lijstje
willen zetten.