Gemengd Nieuws. INGEZONDEN STUKEEN. Zaterdag a.s. zal de benoeming plaats hebben van de directeur-leeraar aan de Zeevaartschool alhier. De voor dracht luidt aldus 1. J. A. Hazewinkel te Haarlem 2. D. de Waart te Harlingen. De heer C. v. d. Slikke te Eierland slaagde mede vorige week voor kommies der directe belastingen. Ook hem werd Oldenzaal als standplaats aangewezen. De Cocksdorp. Door omstandigheden is hier 't school reisje voor de kinderen der hoogste klassen van de lagere school wat later gehouden, dan oorspronkelijk het plan was. Doch Woensdag j.l. was het dan zoover. Er was al naar verlangd, weken lang en er was voor gespaard een heel jaar lang. Met de tjalk van J. v. d. Kooij werd de tocht Woensdagmorgen half zeven aanvaard. Het was prachtig mooi weer doch bladstil, zoodat de reis slechts langzaam vorderde, doch dit nam niet weg, dat de stemming onder de kinderen onverbeterlijk was. Zoo nu en dan klonken uit vroolijke kindermonden de aardige schoolliedjes over 't stille water. Op de hoogte van Vlieland gekomen werd de tjalk door een motorboot op sleeptouw genomen en in het Schuiten gat gebracht in de nabijheid van Ter schelling, waar men 's middags om half vijf arriveerde, 't Was een lange reis geweest, doch een prettige reis en zeker geraakten de kinderen onder den indruk bij den aanb'.ik van het prachtig gelegen eiland, van 't mooie dorp West-Terschel ling, dat daar heerlijk ligt tegen den voet van de hooge Terschellinger duinen waarboven de kolossale vuurtoren zich als een reus verheft. Na gegeten en gedronken te hebben gingen de meisjes hun slaapplaatsen be zichtigen in een schuur, die daarvoor welwillend door den houtvester was afgestaan. De jongens zouden in de tjalk overnachten in het stroo. Hierna werd het Westen van Terschelling, duinen, zee. haven en dorp bekeken en toen was het bedtijd geworden. Den volgenden dag was het al vroeg reveille, n.l. om vijf uur. Het was noodig, want om 8 uur zou men de reis aan vaarden door en om Terschelling eu er was heel wat te doen voor de helpsters eer alle kinderen gereed waren. Op den vastgestelden tijd vertrokken de kinderen in twee autobussen naar Midsland en van hier ging het te voet naar het badpaviljoen, waar gegeten werd en gedronkeD. Toen werden de kousen uitgetrokken en de tocht langs het strand begon. Het was heerlijk weer, het had niet beter kunnen zijn. Zoo marcheerde het troepje laDgs het stïand en door de duinen naar het Oosten van het eiland, naar het dorpje Oosterend, vanwaar de twee autobussen hen weer naar „huis toe" brachten. Half acht 'savonds thuis; 't was een lange dag alweer, maar verschillende kinderen moesten meester toch even in vertrouwen mededeeler, dat ze het toch 'zoo bar fijn vonden en dat ze Dog wel een week wilden blijven. Jammer dat de kas dit niet toeliet en het plan daarop niet berekend was. De volgende dag Vrijdag, de derdeen laatste dag van 't programma. Na een kleine wandeling in den omtrek werd de Brandaris bezichtigd. Een langen tijd vertoefden de kinderen bij de verzame ling opgezette vogels. Zeldzame exem plaren van onze kust zag men er bijeen niemand had verwacht hier zoo'n scbit terende collectie van onze gevederde vrienden aan te treffm. Al deze keurig opgezette dieren zyo slachtoffers van het verblindende licht van den vuur toren. V|rder was er een mooie ver zameling doppen en schelpen. Het vertrekken was nu spoedig aan gebroken, doch daar de wind tegen was sprak de schipper het vermoeden uit, dat het wel eens nacht kon worden voor men Texel bereikte. Er werd dan ook besloten om naar Vlieland te varen en den volgenden dag verder naar Texel Er ging een hoera op bij de kinderen toen bet nieuws bekend werd Dat was ook effetjes een boffer. De tjalk vertrok juist op 't moment dat de Jaroslavl door de sleepboot Humber word weggesleept. Na een paar uur was men in Vlie. In de gewezen zeevaartschool kregen de meisjes weer een schitterend oedeidak. De joogens zochten huu troost in de tjalk. Vlieland werd bezichtigd, de kleine vuurtor n b klauterd en toen kwam bet dorp aan de beurt Er was juist kermis en een paar toertjes ia den draaimoleD was voor dien dag, kinderlijk gesproker, al weer het toppunt van gelukzaligh id. Toen ging het weer naar bed, onder protest bij enkelen, die gaarne nog even bij den draaimolen waren gebleven. Den volgenden dag plm 8 uur vertrok men weer naar Texel, waar men 's mid dags ruim één uur aankwam. Het waren voor de kinderen prettige dagen ge weest. Er was genoten en nog eens genoten. Het troepje schoolkinderen was na die enkele dagen van samenzijn, omgevormd tot één groot huisgezin, met elkaar genietende en elkaar helpende. Zeker zullen de kinderen deze prachttocht nooit vergeten. 2 Aug. Hedenmorgen werd een oefentocht gehouden met de reddingboot uit „de Krim". De boot werd eenigszins lek bevonden. Koog, 2 Augustus. Heden had een volledige oefening plaats met de alhier gestationneerde reddingsmiddelen. Eerst werd een lichtkogel afgeschoten. Dit is het sein voor de schipbreukelingen dat ze zijn waargenomen en dat de reddingboot uit zal varen. Daarna werd de reddingboot te water gelaten en nadat eenigen tijd was geroeid, werd de boot weer op de wagen gelauen en naar het boothuis getransporteerd. Hierna volgde een oefening met het z.g. vuurpijltoestel, waarbij de Kaap het gestrande schip moest voorstellen. Zoowel reddingboot als vuurpijltoestel bleken in een uitstekende toestand te verkeeren. Nu er zoovele vreemdelingen aan de Koog vertoeven, ontbrak het, zooals te denken was, niet aan belangstelling. Wieringen geen eiland meer. De verbindingen van het eiland Wie- ringen met den vasten wal is Donderdag avond te 9 37 uur tot stand gekomen, zoodat Wieringen geen eiland meer is. Zooals men weet, loopt het,tracévan den thans verkregen dijk niet over den kortsten afstand tusschen vasteland en eiland (uitschakelingspunt Anna Paulow- na—Wieringen), doch van even benoor den Ewycksluis naar de Haukes, waar door het voordeel is verkregen, dat meu niet over diep water behoeft te dammen, eu dat men den dijk zelfs grootendeels op wad kan bouwen. Ook behoefde door deze oplossing de zeedijk langs het Amsteldiep, de z.g. Amsteldijk niet te worden verzwaard, terwijl deze waterkeering bovendien na de latere drooglegging geheel droog zal komen te liggen en alsdan dus geen ge vaar voor doorbraak meer te duchten zal zijn. Een ander voordeel van dit tracé is, dat nu het nieuwe afwateringskanaal veel korter kan worden, dat buitendijks langs den Balgdijk wordt aangelegd, n 1. door evenwydig met dezen nieuwen zeedijk aan te leggen, welke bij Van Kroksluis dan over gaat in den afsluitdijk. Wat betreft de afmetingen van den afsluitdijk kunnen wij nog het volgende mededeelende dijkkruin heeft een breedte van 75 M., bij een hoogte van pl m. 6,20 M. boven N. A. P. De 36 jarige kapitein Van Eyk van de zandzuiger „Adam", welke op de Schelde bij Bath werkzaam is, heeft Dins dagavond bij het kolenladen een zelf- grijper op het lichaam gekregen, waardoor ziju gezicht bijna geheel verbrijzeld en zijn borstkas werd ingedrukt. De ongeluk kige was bijna onmiddellijk dood. Het lijk is direct per sleepboot naar de woon plaats van het slachtoffer, Hoek van Hol land, gebracht. Het slachtoffer was ge huwd en had 4 kinderen. In het hol van den leeuw. Van den agent van poiitie K. te 's Gra- venhage is een belastingmerk van zijn rijwiel gestolen, dat hij gedurende den nacht in de loods op de binnenplaats bad laten' staan. Wat je met 'n Ford doen kunt. Zaterdagmorgen reed een transport Ford-wagen op den Rijksstraatweg onder De Bilt, richting Utrecht, door onvast sturen tegen een paal van de telefoon- leiding welke fioaal doormidden brak. Door den schok sloeg de Ford om. „Geen nood Met vereende krachten weid het „beestje" weer overeind gezet, de motor werd aangeslagen en rrrt daar ging het weer. Alsof er niets gebeurd was. U. D. Hij wist het niet. Weet gij niet, hoe laat we hier beginnen te werken vroeg de vertoornde patroon aan den kantoorbediende, die altijd te laat kwam. Neen, mijnheer, ik kan het niet te weten komen. Altijd als ik kom, zijn de anderen al bezig. Belastingontduiking. Een inzender vestigt in „De Standaard" de aandacht van den Minister van Finan ciën op een nieuwe truc, door sommigen die zeer greote inkomens hebben, toege past om door het net, dat de fiscus spant, been te glippen. Hij schrijft „Nu tegenwoordig het verminderen van het belastbaar inkomen met de ver schuldigde verstrekkingen niet meer ge bonden schijnt te zijn aan de verplichting tot het niet-samenwonen met den aan gever, schijnen verschillende belasting plichtigen een gedeelte van hun inkomen bij notarieele verklaringen, welke telken jare vernieuwd moeten worden, over te dragen aan hun in het gezin inwonende kinderen. Dit heeft tot gevolg, dat de aaDslag van het gezinshoofd wordt ver minderd met het overgedragen gedeelte, waarvoor dan die kinderen worden aan geslagen. Hierdoor wordt dus bereikt, dat, tengevolge van de progressie, door het gezin minder belasting betaald wordt dan het hoofd des gezins verschuldigd zou zijn, indien hij niet een gedeete van zijn inkomen op zijn kinderen zou hebben overgeschreven. Naar ik hoor, maken vele rijken van dien truc gebruik en bestelen zoodoende de staats en gemeentekas. Persoonlijk is mij een geval bekend, dat iemand een jaarlijksche som op zijn 4 jarig dochtertje heeft vastgesteld, hetwelk thans apart wordt aangeslagen. De papa betaalt echt6r alleen voor het overig gedeelte van zijn inkomen, terwijl het dochtertje aange slagen wordt naar bedoelde afgoschreven som, zoodat papa, tengevolge van de progressie, jaarlijks een voordeeltjeboekt. Oude oogen. Ieder mensch krijgt ongeveer op 40- jarigen leeftijd last van de Presbyopie of Ouderdomsverziendheid. Het vermogen om de oogen op verafgelegen en dicbt- bijzijnde voorwerpen te kunnen instellen heet het accomodatievermogen en de spieren, die hierby in werking treden, de accomodatiespieren. Op middelbaren leeftijd, d. i. om en by de 40 jaar, be ginnen deze spieren te verslappen, d.w.2. zij verliezen hun spankracht om de lens van het oog, voor dicht bij zijnde voor werpen in te stellen. Dit gebeurt niet in eens, maar langzamerhand en steeds sterker, zoodat men zeggen kan, dat op 60-jarigen leeftijd het accomodatie ver mogen geheel verloren is. Voor elk sta dium nu van het verloren gaande acco modatievermogen heeft men brillengla zen, die in de plaats komen van datgene, wat het accomodatievermogen te kort schiet. Hij, die geen bril draagt spant het nog aanwezig zijnde accomodatiever mogen der mate in, dat dit veel eerder verloren zal gaan, dan bij personen, die vanaf het oogenblik, dat zij bemerken, dat het accomodatievermogen begon te kort te schieten, zich van een juistën bril voorzagen. Verder worden de oogen van hen, die zich niet tijdig een bril aanschaffen, spoedig moede en vooral des avonds bij het lezen het uithoudingsver mogen der oogen vermindert sterk en ook hoofdpijnen zijn in de meeste geval len het gevolg daarvan, ten slotte ergere kwalen. Wacht men dan nog lauger, dan zal men met een veel sterkeren bril moeten beginner. Gids tot bezoeker, die de Niagara waterval bezichtigtMillioenen liters water stroomen per minuut daar omlaag, mijnheer En hoeveel per dag vroeg de toe rist. O, billioenen en billioenen. De toerist keek bewonderend naar het bruisende watergeweld, staarde naden kend voor zich uit en vroeg toenEn blijft dat nou 's nachts ook zoo doorloo- pen ^Brievenbus. 't Was 1 Augustus 10 jaar geleden, dat de torenklokken het alaimgeiui dedeu booren, en na 1 Augustus 1924 zou dit op ve zoek of bevel van Honger- hand als een uiting van daukbaaiheid nog eens gebeuren en ook kerkelijk her dacht worden. Alles goedOf daaraan overal op ons eiland werd voldaan? Eene aanmerking zij mij veroorloofd de klok te Oosterend, waarvan 't be kend is dat ze 'n prachtige klank heeft werd niet geluid, maar geklept, evenals dit vroeger bij brand of waters nood plaats haden waarlyk dit klonk niet erg opgewekt. Als nu de bevoegde autoriteit door middel van dit briefje (dat gaarne aan de goede zorgen van uw „Brievenbus" wordt aanbevolen) er eens opmerkzaam op gemaakt werd en aanleiding gaf tot onderzoek, wellicht kwam er verbete ring en verhoogde dankbaarheid van de Oosterenaers. Ik zou doormiddel van uw veelgelezen blad wel eens een vraag willen stellen. Namelijk dezewonen wij aan de Koogerweg in 4e bewoonde wereld of niet? Wij hebben daar een weg waar je met een fiets vooral moet zorgen niet op de hoopen puin terecht te komen. Over het electrisch licht hier zal ik het maar niet hebben wij mogen misschien blij zijn dat we petroleum hebben hier. Maar wat betreft de postbestelling zou ik willen vragen waarom worden wij tot aan Buitenlust toe niet behan deld als de gewone Burgers Wij liggen misschien theoretisch wel buiten de kom van bet dorp, maar de practyk leert toch dat wij er ook bij hooren. Er wor den hier steeds meer huizen gebouwd, maar wij blijven buiten de kom. En dan tenslotte nog, waar ik nu toch aan het mopperen ben wanneer komt er eens een brievenbus op de Steenen plaats Moet zoo'n groot dorp als den Burg het nog maar steeds met één brievenbus doen? Zelfs op het kleine Vlieland had men er twee. Mat dank voor de verleende plaats ruimte. KOOGERWEGGER. RAADSVERGADERING De Burgemeester der Gemeente Texel Gelet op art. 41 der Gemeentewet; Brengt naar aanleiding daarvan, ter kennis van de ingezetenen, dat eene ver gadering van den Gemeenteraad is belegd op Zaterdag 9 Augustus 1924, des namiddags te 4,30 uur in de daarvoor bestemde zaal ten Raadhuize dezer Ge meente. Texel 5 Aug. 1924. De Burgemeester van Texel, BUYSING DAMSTE. Onderwerpen ter behandeling: .1. Ingekomen stukken. Mond- en Klauwzeer. Volgens aangifte van de betrokken vee houder is mond- en klauwzeer bij P. W. Roeper te de Waal ;en C. Keijser Hz. té den Burg. De ziekte is geweken by het vee van Jn. Grisnicht P H. PolderA. Commandeur, J. C. Bakker, J. Beumkes, B. Lap Sz., H. P. Zijm, allen te den HoornC. M. Witte, de Westen. Texel, 5 Augustus 1924. De Burgemeester van Texel, BUYSING DAMSTE. Motor- en rijwielverordening. Burgemeester en Wethoudeis van Texel do6n te weten, dat door hen heden is afgekondigd de op 31 Mei 1924 door den Raad vastgestelde „Verordening ter regeling van het verkeer op de wegen in de gemeente Texel in verband met het gebruik van motorrijtuigen en rij wielen." De verordening, welke kan worden aangehaald als „Motor- en rij wiel vei- ordening," treedt m werkiüg met 15 Augustus as. eD ligt van heden af gedurei de drie maarden op de gemeente secretarie ter lezing. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) Mijnheer de Redacteur. 2. Goedkeuring rekening Algemeen Arm bestuur ouer 1923. 3. Voorloopige uaststelling rekening elec- triciteitsbedrijf en gemeenterekening dienst 1923. 4. Wijziging legesheffing uoor afgifte jachtakten. 5. Advies ontuierp-regeling jaarwedde gemeente-ontuanger. 6. Benoeming directeur-leeraar zeeuaart- school.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 2