Gemengd Nieuws.
INGEZONDEN STUKEEN.
Zaterdag a.s. zal de benoeming
plaats hebben van de directeur-leeraar
aan de Zeevaartschool alhier. De voor
dracht luidt aldus
1. J. A. Hazewinkel te Haarlem
2. D. de Waart te Harlingen.
De heer C. v. d. Slikke te Eierland
slaagde mede vorige week voor kommies
der directe belastingen. Ook hem werd
Oldenzaal als standplaats aangewezen.
De Cocksdorp.
Door omstandigheden is hier 't school
reisje voor de kinderen der hoogste
klassen van de lagere school wat later
gehouden, dan oorspronkelijk het plan
was. Doch Woensdag j.l. was het dan
zoover. Er was al naar verlangd, weken
lang en er was voor gespaard een heel
jaar lang.
Met de tjalk van J. v. d. Kooij werd
de tocht Woensdagmorgen half zeven
aanvaard. Het was prachtig mooi weer
doch bladstil, zoodat de reis slechts
langzaam vorderde, doch dit nam niet
weg, dat de stemming onder de kinderen
onverbeterlijk was. Zoo nu en dan
klonken uit vroolijke kindermonden de
aardige schoolliedjes over 't stille water.
Op de hoogte van Vlieland gekomen
werd de tjalk door een motorboot op
sleeptouw genomen en in het Schuiten
gat gebracht in de nabijheid van Ter
schelling, waar men 's middags om half
vijf arriveerde, 't Was een lange reis
geweest, doch een prettige reis en zeker
geraakten de kinderen onder den indruk
bij den aanb'.ik van het prachtig gelegen
eiland, van 't mooie dorp West-Terschel
ling, dat daar heerlijk ligt tegen den
voet van de hooge Terschellinger duinen
waarboven de kolossale vuurtoren zich
als een reus verheft.
Na gegeten en gedronken te hebben
gingen de meisjes hun slaapplaatsen be
zichtigen in een schuur, die daarvoor
welwillend door den houtvester was
afgestaan. De jongens zouden in de tjalk
overnachten in het stroo. Hierna werd
het Westen van Terschelling, duinen,
zee. haven en dorp bekeken en toen was
het bedtijd geworden.
Den volgenden dag was het al vroeg
reveille, n.l. om vijf uur. Het was noodig,
want om 8 uur zou men de reis aan
vaarden door en om Terschelling eu er
was heel wat te doen voor de helpsters
eer alle kinderen gereed waren.
Op den vastgestelden tijd vertrokken
de kinderen in twee autobussen naar
Midsland en van hier ging het te voet
naar het badpaviljoen, waar gegeten
werd en gedronkeD. Toen werden de
kousen uitgetrokken en de tocht langs
het strand begon. Het was heerlijk
weer, het had niet beter kunnen zijn.
Zoo marcheerde het troepje laDgs het
stïand en door de duinen naar het
Oosten van het eiland, naar het dorpje
Oosterend, vanwaar de twee autobussen
hen weer naar „huis toe" brachten.
Half acht 'savonds thuis; 't was een
lange dag alweer, maar verschillende
kinderen moesten meester toch even in
vertrouwen mededeeler, dat ze het toch
'zoo bar fijn vonden en dat ze Dog wel
een week wilden blijven. Jammer dat de
kas dit niet toeliet en het plan daarop
niet berekend was.
De volgende dag Vrijdag, de derdeen
laatste dag van 't programma. Na een
kleine wandeling in den omtrek werd
de Brandaris bezichtigd. Een langen tijd
vertoefden de kinderen bij de verzame
ling opgezette vogels. Zeldzame exem
plaren van onze kust zag men er bijeen
niemand had verwacht hier zoo'n scbit
terende collectie van onze gevederde
vrienden aan te treffm. Al deze
keurig opgezette dieren zyo slachtoffers
van het verblindende licht van den vuur
toren. V|rder was er een mooie ver
zameling doppen en schelpen.
Het vertrekken was nu spoedig aan
gebroken, doch daar de wind tegen was
sprak de schipper het vermoeden uit,
dat het wel eens nacht kon worden voor
men Texel bereikte. Er werd dan ook
besloten om naar Vlieland te varen en
den volgenden dag verder naar Texel
Er ging een hoera op bij de kinderen
toen bet nieuws bekend werd Dat was
ook effetjes een boffer. De tjalk vertrok
juist op 't moment dat de Jaroslavl door
de sleepboot Humber word weggesleept.
Na een paar uur was men in Vlie.
In de gewezen zeevaartschool kregen de
meisjes weer een schitterend oedeidak.
De joogens zochten huu troost in de
tjalk. Vlieland werd bezichtigd, de kleine
vuurtor n b klauterd en toen kwam bet
dorp aan de beurt Er was juist kermis
en een paar toertjes ia den draaimoleD
was voor dien dag, kinderlijk gesproker,
al weer het toppunt van gelukzaligh id.
Toen ging het weer naar bed, onder
protest bij enkelen, die gaarne nog even
bij den draaimolen waren gebleven.
Den volgenden dag plm 8 uur vertrok
men weer naar Texel, waar men 's mid
dags ruim één uur aankwam. Het waren
voor de kinderen prettige dagen ge
weest. Er was genoten en nog eens
genoten.
Het troepje schoolkinderen was na die
enkele dagen van samenzijn, omgevormd
tot één groot huisgezin, met elkaar
genietende en elkaar helpende. Zeker
zullen de kinderen deze prachttocht
nooit vergeten.
2 Aug. Hedenmorgen werd een
oefentocht gehouden met de reddingboot
uit „de Krim". De boot werd eenigszins
lek bevonden.
Koog, 2 Augustus.
Heden had een volledige oefening
plaats met de alhier gestationneerde
reddingsmiddelen.
Eerst werd een lichtkogel afgeschoten.
Dit is het sein voor de schipbreukelingen
dat ze zijn waargenomen en dat de
reddingboot uit zal varen. Daarna werd
de reddingboot te water gelaten en
nadat eenigen tijd was geroeid, werd de
boot weer op de wagen gelauen en naar
het boothuis getransporteerd.
Hierna volgde een oefening met het
z.g. vuurpijltoestel, waarbij de Kaap het
gestrande schip moest voorstellen. Zoowel
reddingboot als vuurpijltoestel bleken in
een uitstekende toestand te verkeeren.
Nu er zoovele vreemdelingen aan de
Koog vertoeven, ontbrak het, zooals te
denken was, niet aan belangstelling.
Wieringen geen eiland meer.
De verbindingen van het eiland Wie-
ringen met den vasten wal is Donderdag
avond te 9 37 uur tot stand gekomen,
zoodat Wieringen geen eiland meer is.
Zooals men weet, loopt het,tracévan
den thans verkregen dijk niet over den
kortsten afstand tusschen vasteland en
eiland (uitschakelingspunt Anna Paulow-
na—Wieringen), doch van even benoor
den Ewycksluis naar de Haukes, waar
door het voordeel is verkregen, dat meu
niet over diep water behoeft te dammen,
eu dat men den dijk zelfs grootendeels
op wad kan bouwen.
Ook behoefde door deze oplossing de
zeedijk langs het Amsteldiep, de z.g.
Amsteldijk niet te worden verzwaard,
terwijl deze waterkeering bovendien na
de latere drooglegging geheel droog zal
komen te liggen en alsdan dus geen ge
vaar voor doorbraak meer te duchten zal
zijn.
Een ander voordeel van dit tracé is,
dat nu het nieuwe afwateringskanaal veel
korter kan worden, dat buitendijks langs
den Balgdijk wordt aangelegd, n 1. door
evenwydig met dezen nieuwen zeedijk
aan te leggen, welke bij Van Kroksluis
dan over gaat in den afsluitdijk.
Wat betreft de afmetingen van den
afsluitdijk kunnen wij nog het volgende
mededeelende dijkkruin heeft een
breedte van 75 M., bij een hoogte van
pl m. 6,20 M. boven N. A. P.
De 36 jarige kapitein Van Eyk van
de zandzuiger „Adam", welke op de
Schelde bij Bath werkzaam is, heeft Dins
dagavond bij het kolenladen een zelf-
grijper op het lichaam gekregen, waardoor
ziju gezicht bijna geheel verbrijzeld en
zijn borstkas werd ingedrukt. De ongeluk
kige was bijna onmiddellijk dood. Het
lijk is direct per sleepboot naar de woon
plaats van het slachtoffer, Hoek van Hol
land, gebracht. Het slachtoffer was ge
huwd en had 4 kinderen.
In het hol van den leeuw.
Van den agent van poiitie K. te 's Gra-
venhage is een belastingmerk van zijn
rijwiel gestolen, dat hij gedurende den
nacht in de loods op de binnenplaats
bad laten' staan.
Wat je met 'n Ford doen kunt.
Zaterdagmorgen reed een transport
Ford-wagen op den Rijksstraatweg onder
De Bilt, richting Utrecht, door onvast
sturen tegen een paal van de telefoon-
leiding welke fioaal doormidden brak.
Door den schok sloeg de Ford om.
„Geen nood Met vereende krachten
weid het „beestje" weer overeind gezet,
de motor werd aangeslagen en rrrt
daar ging het weer.
Alsof er niets gebeurd was.
U. D.
Hij wist het niet.
Weet gij niet, hoe laat we hier
beginnen te werken vroeg de vertoornde
patroon aan den kantoorbediende, die
altijd te laat kwam.
Neen, mijnheer, ik kan het niet te
weten komen. Altijd als ik kom, zijn de
anderen al bezig.
Belastingontduiking.
Een inzender vestigt in „De Standaard"
de aandacht van den Minister van Finan
ciën op een nieuwe truc, door sommigen
die zeer greote inkomens hebben, toege
past om door het net, dat de fiscus spant,
been te glippen.
Hij schrijft
„Nu tegenwoordig het verminderen
van het belastbaar inkomen met de ver
schuldigde verstrekkingen niet meer ge
bonden schijnt te zijn aan de verplichting
tot het niet-samenwonen met den aan
gever, schijnen verschillende belasting
plichtigen een gedeelte van hun inkomen
bij notarieele verklaringen, welke telken
jare vernieuwd moeten worden, over te
dragen aan hun in het gezin inwonende
kinderen. Dit heeft tot gevolg, dat de
aaDslag van het gezinshoofd wordt ver
minderd met het overgedragen gedeelte,
waarvoor dan die kinderen worden aan
geslagen. Hierdoor wordt dus bereikt,
dat, tengevolge van de progressie, door
het gezin minder belasting betaald wordt
dan het hoofd des gezins verschuldigd
zou zijn, indien hij niet een gedeete van
zijn inkomen op zijn kinderen zou hebben
overgeschreven.
Naar ik hoor, maken vele rijken van
dien truc gebruik en bestelen zoodoende
de staats en gemeentekas. Persoonlijk
is mij een geval bekend, dat iemand een
jaarlijksche som op zijn 4 jarig dochtertje
heeft vastgesteld, hetwelk thans apart
wordt aangeslagen. De papa betaalt echt6r
alleen voor het overig gedeelte van zijn
inkomen, terwijl het dochtertje aange
slagen wordt naar bedoelde afgoschreven
som, zoodat papa, tengevolge van de
progressie, jaarlijks een voordeeltjeboekt.
Oude oogen.
Ieder mensch krijgt ongeveer op 40-
jarigen leeftijd last van de Presbyopie of
Ouderdomsverziendheid. Het vermogen
om de oogen op verafgelegen en dicbt-
bijzijnde voorwerpen te kunnen instellen
heet het accomodatievermogen en de
spieren, die hierby in werking treden,
de accomodatiespieren. Op middelbaren
leeftijd, d. i. om en by de 40 jaar, be
ginnen deze spieren te verslappen, d.w.2.
zij verliezen hun spankracht om de lens
van het oog, voor dicht bij zijnde voor
werpen in te stellen. Dit gebeurt niet in
eens, maar langzamerhand en steeds
sterker, zoodat men zeggen kan, dat op
60-jarigen leeftijd het accomodatie ver
mogen geheel verloren is. Voor elk sta
dium nu van het verloren gaande acco
modatievermogen heeft men brillengla
zen, die in de plaats komen van datgene,
wat het accomodatievermogen te kort
schiet. Hij, die geen bril draagt spant
het nog aanwezig zijnde accomodatiever
mogen der mate in, dat dit veel eerder
verloren zal gaan, dan bij personen, die
vanaf het oogenblik, dat zij bemerken,
dat het accomodatievermogen begon te
kort te schieten, zich van een juistën
bril voorzagen. Verder worden de oogen
van hen, die zich niet tijdig een bril
aanschaffen, spoedig moede en vooral des
avonds bij het lezen het uithoudingsver
mogen der oogen vermindert sterk en
ook hoofdpijnen zijn in de meeste geval
len het gevolg daarvan, ten slotte ergere
kwalen. Wacht men dan nog lauger, dan
zal men met een veel sterkeren bril
moeten beginner.
Gids tot bezoeker, die de Niagara
waterval bezichtigtMillioenen liters
water stroomen per minuut daar omlaag,
mijnheer
En hoeveel per dag vroeg de toe
rist.
O, billioenen en billioenen.
De toerist keek bewonderend naar het
bruisende watergeweld, staarde naden
kend voor zich uit en vroeg toenEn
blijft dat nou 's nachts ook zoo doorloo-
pen
^Brievenbus.
't Was 1 Augustus 10 jaar geleden,
dat de torenklokken het alaimgeiui
dedeu booren, en na 1 Augustus 1924
zou dit op ve zoek of bevel van Honger-
hand als een uiting van daukbaaiheid
nog eens gebeuren en ook kerkelijk her
dacht worden.
Alles goedOf daaraan overal op
ons eiland werd voldaan?
Eene aanmerking zij mij veroorloofd
de klok te Oosterend, waarvan 't be
kend is dat ze 'n prachtige klank heeft
werd niet geluid, maar geklept,
evenals dit vroeger bij brand of waters
nood plaats haden waarlyk dit klonk
niet erg opgewekt.
Als nu de bevoegde autoriteit door
middel van dit briefje (dat gaarne aan
de goede zorgen van uw „Brievenbus"
wordt aanbevolen) er eens opmerkzaam
op gemaakt werd en aanleiding gaf tot
onderzoek, wellicht kwam er verbete
ring en verhoogde dankbaarheid van de
Oosterenaers.
Ik zou doormiddel van uw veelgelezen
blad wel eens een vraag willen stellen.
Namelijk dezewonen wij aan de
Koogerweg in 4e bewoonde wereld of
niet? Wij hebben daar een weg waar
je met een fiets vooral moet zorgen
niet op de hoopen puin terecht te komen.
Over het electrisch licht hier zal ik het
maar niet hebben wij mogen misschien
blij zijn dat we petroleum hebben hier.
Maar wat betreft de postbestelling
zou ik willen vragen waarom worden
wij tot aan Buitenlust toe niet behan
deld als de gewone Burgers Wij liggen
misschien theoretisch wel buiten de kom
van bet dorp, maar de practyk leert
toch dat wij er ook bij hooren. Er wor
den hier steeds meer huizen gebouwd,
maar wij blijven buiten de kom.
En dan tenslotte nog, waar ik nu toch
aan het mopperen ben wanneer komt
er eens een brievenbus op de Steenen
plaats Moet zoo'n groot dorp als den
Burg het nog maar steeds met één
brievenbus doen? Zelfs op het kleine
Vlieland had men er twee.
Mat dank voor de verleende plaats
ruimte.
KOOGERWEGGER.
RAADSVERGADERING
De Burgemeester der Gemeente Texel
Gelet op art. 41 der Gemeentewet;
Brengt naar aanleiding daarvan, ter
kennis van de ingezetenen, dat eene ver
gadering van den Gemeenteraad is belegd op
Zaterdag 9 Augustus 1924,
des namiddags te 4,30 uur in de daarvoor
bestemde zaal ten Raadhuize dezer Ge
meente.
Texel 5 Aug. 1924.
De Burgemeester van Texel,
BUYSING DAMSTE.
Onderwerpen ter behandeling:
.1. Ingekomen stukken.
Mond- en Klauwzeer.
Volgens aangifte van de betrokken vee
houder is mond- en klauwzeer bij P. W.
Roeper te de Waal ;en C. Keijser Hz. té
den Burg.
De ziekte is geweken by het vee van
Jn. Grisnicht P H. PolderA. Commandeur,
J. C. Bakker, J. Beumkes, B. Lap Sz., H. P.
Zijm, allen te den HoornC. M. Witte, de
Westen.
Texel, 5 Augustus 1924.
De Burgemeester van Texel,
BUYSING DAMSTE.
Motor- en rijwielverordening.
Burgemeester en Wethoudeis van
Texel do6n te weten, dat door hen heden
is afgekondigd de op 31 Mei 1924 door
den Raad vastgestelde „Verordening ter
regeling van het verkeer op de wegen
in de gemeente Texel in verband met
het gebruik van motorrijtuigen en rij
wielen."
De verordening, welke kan worden
aangehaald als „Motor- en rij wiel vei-
ordening," treedt m werkiüg met 15
Augustus as. eD ligt van heden af
gedurei de drie maarden op de gemeente
secretarie ter lezing.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
Mijnheer de Redacteur.
2. Goedkeuring rekening Algemeen Arm
bestuur ouer 1923.
3. Voorloopige uaststelling rekening elec-
triciteitsbedrijf en gemeenterekening
dienst 1923.
4. Wijziging legesheffing uoor afgifte
jachtakten.
5. Advies ontuierp-regeling jaarwedde
gemeente-ontuanger.
6. Benoeming directeur-leeraar zeeuaart-
school.