Stop dien hoest...
3858
Zaterdag 25 October 1924;
388li Jaargang.
Nieuws- en
Advertentieblad.
Van Schapenfokken, Kontrole-
fokken en van goede tronw.
Texelsche Berichten,
Uw gezondheid
WYBERT
"'I verscitaat Wonidif- aa£at«rdafmorses
ABONNEMENTEN ca ABVtRTBNTI E N worde* bfl «T Vitg
Advertentlën daags voor d« uitgave vóór 4 oor nam.
Fuma ,t A.N9ÏVBL1 SE H O O IJ, Parketraat, Buk* or T kx ka
Christelijk-Historische Unie.
Rheumatiek geneest men door Mijnhardt's Sanapirln-Tabletten.
met: bons voor fraaie
MJJNHARDT'S
Zenuw-Tableften 75«
Laxeer-Tabietten .60"
Hoofdpijn-Tabletten 6Ó<*
Voetballen.
TEXELSCHE COURANT.
AbennevicnUprjjt per 8 maanden*
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheel
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging dei porto's. Losse nummers 3 cent.
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11.
Pr#* der Adnrtenttênj';
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekena.
POSTCHEQUE- en CHRODIENSTJNo. 652.
Ten einde bij iedereeD vr\jen toegang
te verkrijgen, zal onze Courant zich houden
buiten alle partijschappen en zich bepalen
tot het mededeelen van hetgeen in onze
omgeving voorvalt en der vermelding waar
dig isOns blaadje vinde in iedere
woning eene plaats en worde bij allen een
welkome vriendhet worde een middel
van gemeenschap tusschen verschillende
personen, en voor allen een bron om bekend
te worden met hetgeen op ons eiland plaats
vindt, in één woord, het worde de vraag
baak voor allen,- die niet onverschillig zijn,
voor hetgeen op Texels bodem voorvalt.
TexelscJie Courant, no. 1, 15 September
A° 1887.
Reeds eerder schreven wij over boven
staand onderwerp in dit blad. Tot een op
lossing der toen gestelde vraagpunten is
het tusschen de HH. Keijser en Govers niet
gekomenwij meenen dat het daarom zijn
nut kan hebben de zaak, ontdaan van alle
persoonlijke bijmengselen, voor de lezers
van ons blad nog eens rustig uiteen te
zetten.
De vraag waarom het gaat kan nu, naar
wij zouden zeggen, als volgtgesteld worden
Geeft de kontrole, uitgeoefend door de In-
spekteur van de Vereeniging tot verbetering
van de schapenfokkerij in Noord-Holland
een volledige, wiskundige, zekerheid om
trent de afstamming der geko troleerde
lammeren, of, zijn de eerlijkheid en de goede
trouw van de fokker in meerdere of mindere
mate medebepalende faktoren in dezen
Gaan wij, om tot een beantwoording van
deze vraag te geraken, na hoe de kontrole
geschiedt.
Des najaars worden een genummerde ooi
en eenzelfde ram, gepaard, zonder dat de
Inspekteur voornoemd hierbij tegenwoordig
is of, als regel, kan zijn.
De eerste mogelijkheid van fraude is
hiermede aangeduid, waardoor de wiskun
dige zekerheid reeds vervallen verklaard
kan worden.
Bij de daaropvolgende geboorte van de
lammeren zijn, als regel tenminste, enkel
de boer en zijn knecht aanwezig, de ambte
naar van de schapen-burgerlijke stand is
ook hierbij niet ter plaatse, en kan zich
dus ook hier niet met eigen oogen van
de afstamming overtuigen. Nu is het'
volstrekt geen geheim, dat iedere boer wel
weet hoe hjj de lammeren van verschil
lende ooien, direkt na de geboorte, kan
omwisselen. Met de mogelijkheid van dit
„overwennen* is tevens de tweede, en
laatste, mogelijkheid van fraude aange
geven. Op 6 wekige leeftijd nu worden de
lammeren met het jongvee-registratienum
mer in het linker oor gemerktpas
vanaf dht oogenblik begint, zoo tevoren
geen ongerechtigheden gepleegd zijn, de
wiskundige afstammings/.ekerheid van het
konirolelam.
Dan volgt nog, op lVo-jmMge leeftijd,
de keuring, (op punten,) voor de geschikt
heid tot doorfokken deze keuring geschiedt
door de inspekteur voornoemd, in overleg
met de boer eigenaar. Hierbij krijgt het
schaap een nummer in 't rechter oor.
Deze laatste keuring zouden we kunnen
noemen de garantie dat het ras op peil
gehouden wordt.
Uit het bovenstaande is zonder meer
duidelijk dat er twee mogelijkheden bestaan
om op betrekkelijk eenvoudige wijze fraude
te plegen. Hieruit volgt dus omgekeerd
dat het vertrouwen in de eerlijkheid en
de goede trouw der schapenfokkers, ook
nog bij de kontrolefokkerij, een voorname
rol speelt.
Keeren wij nu de zaak echter om, dan
kan gevraagd worden wanneer zelfs de
kortrole, zooals deze wordt uitgeoefend
door de Vereeniging tot verbetering van
de Schapenfokkerij in Noordholland, geen
afdoende, wiskundige zekerheid geeft, heeft
dan de kontrolefokkerij hiermede zijn recht
van bestaan niet verloren
Het antwoord op deze vraag moet -
natüürlijk zouden we haast geneigd zijn
te zeggen een krachtig neen zijn.
Het vertrouwen in de eerlijkheid en de
goede trouw der schapenfokkers is nog
wel zoo groot dat, ofschoon de mogelijk
heid van fraude bestaat, vrijwel iedereen
ervan overtuigd is dat de werkelijkheid
van fraude uitermate gering is, zoo zij al
bestaat.
Uit bet feit dat de geschiedenis inder
daad wel enkele gevallen van onderge
schoven of verwisselde kinderen kent, zou
men tóch niet willen afleiden dat de heele
instelling van de Burgerlijke Stand nu
maar opgedoekt moet wórden
Zoolang de toestand zal blijven zooals
zij nu is, zoo'ang zal de kontrolefokkerij
o.i. werkzaam kunnen zjjn en blijven in
het belang van de handhaving en ver
betering van ons schapenras.
voordat Uw verkoudheid ontaardt
in een ernstige en moeilijk te
genezen borstaandoening. Neem de
kleine oorzaken weg en voorkom al
dus de groote gevolgen met de ver
zachtende en genezende Akker's
Abdijsiroop
f150 f2.75 f4.50
Overal per koker
De groote flacons
lijn voordccllgerl
Laatstleden Dinsdagavend heeft in het gebouw
Eben Haëzer te den Burg de heer K. Eelderink.
hoofd der school voor Christelijk Volksonderwijs
een lezing gehouden over de Hervormde Kerk,
de Openbare school en de Politiek.
De vergadering was bezocht door een dertigtal
belangstellenden zij werd geopend met gezang
en gebed.
Na voorlezing van het XlIIe hoofdstuk van de
Brief van den Apostel Paulus aan de Romeinen
sprak de heer Eelderink ongeveer de volgende
rede uit: y
,De hoofdlijnen voor het politieke beleid,
vooizoover de Nederlandsch-Hervormde Kerk
hare leden hieromtrent iets voorschrijft, zijn te
vinden in artikel 36 van onze geloofsbelijdenis,
tot opschrift dragende: Van het ambt der over
heid.
Het begin van dit artikel richt zich tegen alle
sekten en groepen die de overheid willen omver
werpen; ook tegen de wederdoopeis, die,in de
tijd waarin dit artikel ontstond, de Staat een
werktuig van de Satan noemden.
Hel midden van art, 36 legt de nadruk op
het protestantsch-christelijke karakter van onze
natie; men moge nu al veel pogingen waarnemen
hieraan te tornen, toch blijft waar wat de libe
rale geschiedschrijver van Rijssen zeide het
Calvinisme is voor Nederland geweest wat het
llllllllllllllllllllllll Ulllllll lllllllllllllll llllllllllllllllllllllll llllllllltnilll - MIK-lil
kunt U tegen de gevaren
van verkoudheid het beste
beschutten met de desin-
fecteerend en oplossend
werkende
YASS-cTTYÊW
Groote doozen 65 Cts
i:ii:iiiiiiiiiiitii'iiiiiiiiiiiiiiiinii'i!i'Miiiiiiiiiii:ifiiiiiiiiiimi"iiiiinimiiMiit'i'i!'ii'iiit'ii!
licht voor onze oogen Is. De overheid mag dit
protestantsch-christelijke karakter van onze
natie niet verdoezelen, art. 36 richt zich ook
tegen de neutrale staat.
Gelijk recht voor allen is in onze verworden
dagen de eischgelijk recht voor wie In Jezus
Christus hun Zaligmaker zien en voor wie, gelijk
de kommunisten, zeggen: godsdienst is opium.
De overheid is geroepen de kerk, dat wil zeggen
de Ned.-Herv. kerk, te steunen artikel 36 dwingt
ons, ons tegen Rome te keeren, tegen Rome, dat
een greep naar de macht doet.
Wij moeten hier onderscheiden tusschen
Rome en de Roomschen, tusschen de R.K. kerk
als machtsinstituut, welke wij verfoeien, en de
R.K. personen, De R.K. kerk is niet meer
schriftuurlijk, de moraal der Jezuïten is in haar
belichaamd. Rome Is niet veranderd, Rome
heeft nooit herroepen, krijgt Rome de macht dan
wordt het feller dan ooitook in onze dagen
zal dan nog de leer van Thomas van Aquino
gelden, dat ketters niet alleen met excommuni
catie, maar ook metterdood gestraft moeten
worden. Rome geniet in ons land vrijheid door
de voorrechten die de Protestanten ht bben be
vochten en Rome gebruikt deze vrijheid om de
Protestanten te nekken. De ruim 30 afgevaar
digden in de Tweede Kamer zijn in laatste
instantie gebonden aan de Bisschop, de Aarts
bisschop. de Kardinaal of de Pauszij kunnen
hun eigen meening wel achter slot en grendel
zetten.
Vele Protestanten zeggen maar Rome geeft
ons toch het voorbeeld van de eenheid De
bekende anti-papist Dr. Krop antwoordt hierop:
wie de geschiedenis kent, glimlacht hierom
geen synode, geen concilie, of zooveel hoofden
zooveel .zinnen Rome is geen levende eenheid
het is de eenheid van 't orkest waar niemand
speelt om de harmonie niet te verstoren en
alleen de dirigent zijn stokje zwaait om aan
dooven de indruk te geven dat er iets schoons
ten gehoore wordt gebrachthet is de eenheid
van het kerkhof.
Rome grijpt naar de macht; de eerste stap
is geweest het listig, eerst tijdelijk, en toen vast,
ingestelde gezantschap bij de Paus de tweede
pion is de vraag om opheffing van het proces
sieverbod, terwijl toch volgens onze geloofsbe
lijdenis de processie een vervloekte afgoderij Is.
De processie geeft aan een land het karakter
van een Roomsche natie.
Wee onzer, zoo' Rome beslag legt op de
Tweede Kamer, dan is het uit met onze vrijheid.
Heeft men niet reeds van Roomsche zijde gepro
testeerd tegen het feit dat bij de laatste viering
van Leidens ontzet H.M. de Koningin in de
Hervormde Pieterskerk te Leiden de godsdienst
oefening bijwoonde?
Art. 36 schrijft ons voor de vrijheid van ge
weten, ook van onderwijs. Maar datzelfde artikel
zegt ook dat het plicht is van de Staat het
evangelie van Jezus Christus te verbreiden dat
van de openbare school de bijbel geweerd wordt
is in strijd met artikel 36 De anti-revolution-
nairen hebben een streep door dit gedeelte van
art. 36 gehaald, zij hebben er vrede mee, dat
de bijbel van de overheidsschool verdween. Zij
staan de vrije school voorde overheid vraagt
niet naar Roomsch, kommunist, socialist of
Boeddhist.
Maar de Chr. Hist., voor wie de vrije school
volgens art. 36 verwerpelijk is, hoe staat die
er vooi Het moet zoo zijn dat de staat alleen
zélf onderh rudt scholen waar de bijbel wordt
onderwezen en v/aar heel het onderwijs door
drenkt is van christelijke beginselen. En voor
wie het hier niet mee eens is, bestaat de vrijheid:
hij verdwijne van de openbare school en richte
een eigen school op. God geve dat in de toe
komst de openbare, school de plaats herneme
die haar toekomtnaast en een met de Ned.-
Herv. kerk. Onze leuze moet zijn Christiani-
seering van de openbare school.
De anti-revolutionnairen denken er niet zoo
over: 44"/0 stuurt hun kinderen nog naar de
openbare school, schoon er nu geen enkel gel
delijk bezwaar meer behoeft te zijn om een
eigen school op te richten 2/5 der kinderen
geeft men over aan ongeloof en'bijgeloof.
De christelijke of bizondere school is voor
ons niet het ideaal, integendeel, het is ons een
teeken van de verwording onzer natiewij
Christelijke-Historischen eischen één christelijke
openbare school.
Rome gebruikt de schoolwet-1920 en niet
altijd op eerlijke manier; men denke aan het
pas te Arnhem ontdekte bedrog, waar van de
160 handteekeningen voor een Roomsche school
hoogstens 5 echt bieken te zijn. Maar we be
hoeven niet zoo ver van huis te gaan is niet
hier op Texel, dank zij een slap Protestantisme
de zetel van hoofd der Openbare school in het
overwegend protestantsche den Hoorn aan Rome
gegund
En het grootste deel van de kiezers onder
de Nederiandsch-Hervormden. waar Duymaer
van Twist en Hugo Visser voor spreken, schel
den op eigen kerk en zouden deze het liefst
zich In vier verschillende deelen zien splitsen.
Wie eenigszins thuis is In de geschiedenis weet
dat de anti-revolutionnalren en Calvljn lijnrecht
tegen elkaar ingaan.
Wat enkele andere vraagstukken betreftde
C.-H. zijn zelf grootendeels Hervormd, en zij
houden vast aan de Ned.-Heiv. kerk als volks
kerk. De C.-H. staan lijnrecht tegenover de
eischen van Rome, tegen het gezantschap bij
de Paus en teger. de processies. Ten opzichte
van de ontwapening neeint de C.-H.-Unie, als
zoodanig, geen standpunt In en heerscht er dus
vrijheid van meening, maar de C.-H. kamerleden
zijn voor een goed leger en een goede vloot,
wel wetende dat, wat van Embden in den Haag
en enSchermerhornhier op Texel verkondigde,
dwaasheid is.
De C.-H. zijn van meening dat de tegenwoor
dige salarispolitiek de regeering te gronde zal
richten. De anti-revolutionnairen hebben ge
sold met art. 40, ja, zij hebben Gods woord er
zelfs bij gehaald om aan te te toonen dat het
ingetrokken mocht worden, schoon de bijbel
ons wel anders leert.
De Christelijk-Historische partij is de eenige
paitij die strijdt voor één. volk, één kerk, één
school."
Na afloop van zijn rede beantwoordde de
heer Eelderink enkele tot hem gerichte vragen
over kommunisme en over kerkelijke belasting
gelegenheid tot debat werd niet gegeven
De bijeenkomst werd met gebed gesloten:
daarna bestond gelegenheid zich op te geven
als lid van de Christ. Hist. Unie. Aan de uit
gang van 't gebouw werd gekollekteerd om de
voor deze avend gemaakte kosten te dekken.
Bij Apottu en Drogisten.
Tot onze spijt zijn de voetbaluitslagen van
de vorige Zondag, door omstandigheaen, niet
ons vorig no. opgenomen, wij laten ze hier
nog volgen
In Helder speelde Texel I tegen een versterkt
Helcer II, ofschoon het spel van Texel 1 niet
op zijn gewone hoogte was, wist men toch met
62 te winnen.
Hier op Texel speelde Texel II tegen H.R.C.1V,
de uitslag was 2—1 voor Texel II.
Oüaeecbitn21 October
Afscheid Mej. G. Vlas.
Op haar verzoek werd aan Mej. G. Vlas, die
reeds sedert een achttal jaren in de Koningin
Wilhelmina Bewaarschool werkzaam is, eervol
ontslag verleend. Dinsdag nam zij afscheid
van hare leerlingen, vour welke gelegenheid de
direktrice Mej. G. Boon, het lokaal feestelijk
versierd had.
Door de oudste leerlingen werd de scheidende
juffiouw een vers toegezongen, door de direk
trice zelf vervaardigd dat het ongemerkt in-
studeeren hiervan heel wat vernult vorderde
laat zich denken.
Namens de ouders der kinderen werd een
cadeau overhandigd, terwijl ee direktrice ook,
met een hartelijk toespraakje, een geschenk van
zichzelf aanbood, 's Morgens en 's middags
waren de kinderen door Mej. Vlas op versna
peringen getrakteerd zoodat deze dag zoowel
hij Mej. Vlas als bij de kinderen, nog wel lang
in aangename herinnering zal blijven.