Bioscoop
TooneelvereemgingILB.
„De Jood van Venetië"
J
3860
Zaterdag 1 November 1924
38,l- Jaargang.
ieuws- ee
Advertentieblad,
TWEEDE BLAD.
INGEZONDEN STUKKEN.
Uitslag van gehouden Vcrkoopingcn.
Predikbeurten.
Marktberichten.
ADV ERTENTIEN.
Hoiel Texel
Slechts een winkelmeisje.
Konderdag Bal na.
Lazing met lichtbeelden
door Mevrouw Von Cslliïry.
Openbare verkooping
riONNEtfENTJEN ABVSttTENTiEH wordt). a.agtt.G».. br dt Tltto. E A E t* V E L A A i' APO», Sp»« 0? Tim
300 a 530
200 a 350
300 a 490
0,84 a 0,88
8,— a 17,
2,40 a 0,— a 2,70
E i e rv e i1i n g Schagen
Zondag 2 Nov a s 8 uur 'savonds
HOOFDNUMMER
over Hongarije,
op Donderdag 6 November, 8 uur,
in Hotel Texel,
-J O
ju »la« v«rscfc$fii Woenad»#- eaXatordaf morgen
AbenneinenUpryt per S maandeni
Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door gebee)
Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen
met verhooging dei porto's. Losse nummers 3 cent.
TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. 11.
Advertentlëb daags voor do altgavo vóór 4 uur aam.
Prift der .dd*er(e*Ji4n|!
Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Qroote
letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend.
POSTCHEQUE- en Q1ROOIENST No. 652.
Mond- en Klauwzeer.
De ziekte is geweken b(j het vee van
S. Keijser, Molenbuurt.
Texel, 31 October 1924.
De Burgemeester van Texel,
BUIJSING DAMSTE.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
Mijnheer de Redacteur.
Naar aanleiding van het ingezonden stuk
van den heer K. v. d. Ham zou ik gaarne het
volgende willen opmerken
le. dat de schrijver moet oppassen niet uit
zijn verdraagzame lijn te komen door te spre
ken van woord-Christendom en z.g. Chr. school.
2e. dat hij om de onverdraagzame zijde van
Christus te leeren kennen eens moet lezen
Christus een ergernis en een dwaasheid door
O. Borchhort (uitgave Kok te Kampen en ook
verkrijgbaar in de bibliotheek in het gebouw
van Chr. Belangen te den Burg, geopend eiken
Vrijdag van 7—8 u. n m.
3e. Dat wanneer hij niet deelt de verklaring
der tekstIk verheug mij, al wordt het Evangelie
onder een deksel gepredikt (dat beteekent hier
uit haat en nijd en dat geschiedt volgens hem
in de bestaande Chr. School alhier), het advies
aan de ouders m.i. had moeten zijnRicht een
nieuwe Chr. School op.
4e. Waar de heer v. d. Ham spreekt van Onze
Meester, moet het hem een vreugde zijn ook
op de Ooenbare School te spreken van de
Liefde van Jezus Christus voor Zondaren. Die
gelegenheid wordt hem geschonken, indien hij
lid wordt van de Vereeniging van Christen
onderwijzers aan Openbare Scholen (voor in
lichtingen zich te wenden tot H. Mostert, Schie-
kade 112 Rotterdam.) Dan bestaat er mogelijk
heid voor den heer K. v. d. Ham één uur gods
dienstonderwijs te geven en gaat hij een stap,
al is het dan een bescheiden stap, in de richting
van het ideaal, dat het Christelijk Historisch
Dagblad „de Nederlander" in 1912 voor oogen
zweefde, toen zij neerschreef: Ons Ideaal is
dat de Openbare School zoo goed zij. dat zij
de bijzondere doodconcurreert. Mogelijk komt
er dan hier nog een bijzondere neutrale School,
maar dat mag hem niet verhinderen het Woord
van Christus uit te dragen in de school die hij
liefheeft.
Met dank voor de plaatsing
K. EELDERINK.
Open brief aan K. v. d. Ham.
Beste Ham
Ik laat je weten,
'k Las je stukje in de krant.
Eén ding heb je toch vergeten
.Me dunkt nog wel de ergste schand'
Die dienaar van een leer van vrede
ls ook nog voor bewapening.
„Van Embden", zei hij in zijn rede,
„Maakte een foute rekening.
„Wat de wijze prof verkondde
Js van geen beteekenis
„Dwaasheid is hetZwarte zonde 1
Je ziet, de man was lang niet mis.
Motiveering die 's niet noodig,
Wat maal j' om zoo'n geleerden guit
Klaar bewijs is overbodig,
Van Embden zwamt, en daarmee uit!
Door «redeswoorden, forsch en wakker,
Haalt de Christen, roef! een kras,
Of hij knoeiwerk van een stakker
Aan het coirigeeren was.
De moraal van 't schoone lied
Die bestaat niet, kort en bondig;
Moraal hebben 'd Openbaren niet
Ze benne allegaar even zondig I
Nu, vriend Ham, ik wensch je 't beste
Maak je niet dikker dan j'al bent,
Dwepers trekken op het leste
Toch altijd aan 't kortste end.
•De Cocksdorp. M J. OELE.
te smeeken om een algemeene school naast en
één met de Hervormde kerk Is het zoo zeker
dat bet dan goed zal zijn Is er in al het
andere geloof en denkwijze omtrent het Opper
wezen zooveel onwaars dat uw richting de
toon zou moeten aangeven tegenover de veel
grootere massa van andersdenkenden
Wie zijn kinderen overgeeft aan de open
bare school, geeft ze niet ever aan ongeloof
en bijgeloof, waarde heer, dat ben ik heelemaal
niet met u eens. Zoo'n bewering moet be
wezen worden.
Zeker, wij stoppen de kinderen niet vol met
bijbelsche teksten, spreuken, psalmen, enz. op
de o.l. school, maar wij geven ze mee het
practische christendom, het christendom van
de daad, dat niet bestaat in veel bombast,
maar in het doen van het goede. Dat staat
immers in de wet nietwaar? (.over de oplei
ding tot alle christelijke en maatschappelijke
deugden") bijv. „Gij zult niet dooden.'
Hebt gij daarover wel eens goed nagedacht,
heer Eelderink, en weet u wat het zegt wan
neer u beweert voor een goede vloot te zijn
en een goed leger? Het spreekt vanzelf dat
we deze zaken niet in de school brengen,
maar kunt ge het met uw eigen geweten klaar
spelen, wanneer gij goedvindt, dat menschen
elkaar het leven benemen, waar toch alleen
God hiertoe het recht heeft? Immers van Hem
is het leven.
En vindt gij het dan wel zoo dwaas wat
Ds. Schermerhörn vertelt, en de vrijzinnig
democraat prof. van Embden, (ik zeg dat woord
vrijzinnig-democraat erbij, opdat u niet zoudt
denken dat laatstgenoemde een Vrijheidsbonder
is; voor de Tesselaars is het goed te weten,
dat deze twee politieke groepen zeer ver van
elkaar afstaan, en dat de heeren vrijheldsbon-
ders de eigenlijke vechtjassen van de heden-
daagsche tijd zijn.)
Kom, heer Eelderink, u zult ook moeten
verklaren, dat wat Ds. Schermerhörn zegt, zoo
hoogstaand is, zoo edel en zoo fijn gevoeld,
dat het heiligschennis zou zijn daar aan te
willen raken.
U zou alleen kunnen zeggen „De tijd is nog
niet daar dat ieder de verheven ideeBn van
Ds. Schermerhörn in practijk tracht te brengen."
En nu één vraag. Is het uw bedoeling om
ook aan den Hoorn de verdraagzaamheid en
eendracht van een te scheuren, of is het uw
stille verwachting dat het gif nu wel zijn
werk zal doen fen voordeele van uw school
Dat zou zeer christelijk zijn.
J. DE JAGER, H.d.S.
Cocksdorp, Texel.
Geachte Redactie!
Het zij mij vergund in uw blad enkele zaken
betreffende de rede van den heer Eelderink te
weerleggen. Bij voorbaat mijn harte'ijken dank.
Tegen enkele dingen wil ik opkomen.
Af te keuren vind Ik het zaaien van haat
tegen de Roomsch-Katholieken, al moeten wij
volgens de heer Eelderink orfderscheid maken
tusschen Rome en Roomschen. Och, waarde
heer kom er liever recht voor uit en wees
maar niet bang voor de menschen wair u zoo
graag iets van wilt zeggen.
En dat nog Wel nu de coalitie in de 2e
Kamer u dat piaat-je ran den Burg toch Heeft
bezorgd. Wat ondankbaar, zou ik zeggen.
En wie geeft u hat recht om tot uw üJd
dit, omdat ik onze Openbare School, dc meest
Christelijke school, niet door een Kerkelijk (let
welik schrijf niet C h r i s t e 1 ij k) man met
't een of ander wil zien bevuilen.
Redactie, indien noodig, hoop ik, dat ge nog
wat ruimte voor onze zaak wilt openstellen.
Daarvoor zullen U dankbaar zijn alle voorstan
ders van Openbaar Onderwijs.
Hoogachtend L. J. v. d. KUIJL.
29 October 1924. Laan 13, Helder.
Nota Bene. Wij willen de gelegenheid
om wederzijds uan antwoord te dienen den
inzenders niet ontnemen^ doch wijzen er
bij uoorbaat op dat kortheid geboden is j
ingezonden stukken welke niet kortheid aan
zakelijkheid paren zullen door ons, in den
oeruoloe, als regel niet opgenomen worden.
a Red. Tex- Ct.
Burgerlijke Stand der Gemeente Texel
van 25 tot en met 31 Oct. 1924.
ONDER fROUWDGerrit Bakker en Jo
hanna Hendrika de Waard.
GETROUWD: Oerlof Jan Muntinga en
Dieuwertje Pereboom.
Geachte Redactie 1
't Zij mg vergund om, naar aanleiding van
de rede van den heer Eelderink. een klein
stukje in uw blad te plaatsen. Bij voorbaat
mijn hartelijken dank.
Ten eerste vind ik 't bijzonder vreemd, dat
genoemde heer, die zich op gevaarlijk terrein
waagt, geen debat toestaat. Waarom niet
Vreest hij zijn tegenstander eerlijken open
tegemoet te treden in een debat? Of vreest
hij den roskam? Een dergelijke practijk staat
m.i. gelijk met die van een kwajongen, die
zijn kameraden verzoekt één jongen vast te
houden om hem, den vastgehoudene, daarna
een trap toe te dienen.
Vervolgens durft de heer Eelderink te be
weren, dat de Openbare School de
school is, waar de kinderen worden
overgegeven aan ongeloof en bij-
geloof.
Staat 't niet in uw bijbel, waarde heer, dat
't u verboden is, onwaarheid te spreken In
ieder geval, geoorloofd of niet, spreekt gij hier
een leugen uit, zoo groot, zoo ellendig ver-
dachtmakend, dat ik niet kon nalaten, hier
tegenop te komen. Ik tart u te bewijzen, dat
wat gij gezegd hebt, waar is, niet in een debat,
dat wenscht gij niet, maar in een korte weer
legging in deze courant. Misschien is de
Redactie zoo goed, dat op te nemen. De eer
van onze Openbare School de school, die m.i.
't hoogst staat boven alle Kerkelijke
scholen, eischt dat.
Nog een onwaarheid 44 pet. van de Anti-
Revolutionairen stuurt hun kindeien nog naar
de Openbare School, schoon er nu geen enkel
geldelijk bezwaar meer behoeft te zijn om een
eigen school op te richten.
Weineen, Texelaars, 't kost geen cent. al die
bijzondere schooltjes voor30of40kindertjes,
volgens de heer Eelderink altijd. Maar opge
bracht moet al dat geld toch worden. Welnu
lezer, op Uw belastingbiljet zult ge wel mer
ken, dat ge betalen moet voor die schooltjes.
Dit'is de vloek van alle Kerkelijke en Bijzondere
Scholennaast verbrokkeling, versnippering
van de kinderen over tal van sch oltjes, naast
alle kleingeestig gedoe van Kerkelijke drijvers
nog dit: dat gij per slot van rekening belalen
moet aan de school, die Uw kerkelijke of niet
kerkelijke (maar door een diijver gepaaide)
buurman wenscht voor zijn kinderen.
Voorioopig wil ik hiermee eind gen Ik schrijf
Notaris MULDER,
op Woensdag 29 October 'sav. 7 uur in
café Den Burg,
voor mej. 1. Mentz
1. Een perceel land aan den Hallerweg
ter grootte van 86 aren.
Koopsterde Gemeente Texel voor
f 2048,—.
2. Een boet genaamd „Jan Luytzensboet"
met ±118 H.A. land.
3. Een perceel land annex genaamd „het
Benedenste" sectie D no. 235 en 236 groot
1 23 10 H.A.
4. Een perceel land annex genaamd
„Vollenmolen" sectie D no 233 en 234 groot
-89 70 H.A.
5. Een perceel land annex genaamd „de
Madjes" Sectie D no. 203 en 204 groot
1 18 90 H.A.
Kooper perc. 2 t/m 5 Willem Eelman
Janszoon voor f 10,186,—.
Op Donderdag 30 October 'sav. half 8 in
cafó Bellevue te de Waal voor den heer
W. Duinker Jz. te de Waal
a. Het sinds heugelijke jaren bekende
café genaamd „Bellevue" waarin vergunning
en verder aanbehooren groot 1,43 are.
KooperW. Grimijzer voor f 1760,—.
en b. het erfpachtsrecht op den grond
met daarop staand pakhuis, groot 40 centi
aren.
Opgehouden.
HERVORMDE GEMEENTE.
Zondag 2 November 1824.
HERVORMDE GEMEENTE.
Burg, vm. '10 uur ds. Raabe.
Kerkhervorming. Extra collecte.
Waal, v.m. 10 uur ds. van 't Hooft
H. Avondmaal.
Koog, 's av. 7 uur ds. van 't Hooft
H. Doop.
Voorbereiding H. Avondmaal.
Den Hoorn, v.m. 10 uur ds. Brümmer.
Herdenking der Kerkhervorming.
Collecte voorde Gustaaf Adolf-vereen.
Oudeschild, nm. half 3 ds., Janzen.
Oosterend, vm. 10 uur ds. Janzen.
Cocksdorp, vm. 10 uur ds. Schellenbèrg.
Dankuur voor het gewas.
Oogstcollecte.
GEREFORMEERDE KERK.
Oosterend, v.m. 10 uur ds. Buskes.
n.m. 3 uur dezelfde,
DOOPSGEZINDE GEMEENTE.
Burg, v.m. 10 uur ds. de Maar.
Woensdag 5 November.
HERVORMDE GEMEENTE.
Burg, geen bijbellezing.
Zuid-Eierland 'sav. 8 uur ds. Schellenberg
Donderdag 6 November.
Den Hoorn, 's av. 7 uur ds. Brümmer.
Purmerend, 28 Oct.
706 Runderen waaronder:
465 vette koeien f 0,90 a
Gelde koeien
Melkkoeien
Stieren.
213
f 1,25 p. K.G.
150 a 400
150 a 400
28
30 Vette kalveren per Kg
139 Nuchtere kalveren
1305 Schapen
792 Vette varkens per K.G.
80 Magere varkens
254 Biggen
Kipeieren
Schagen, 30 Oct.
97 Vette koeien
423 Gelde koeien
30 Kalfkoeien
70 Vette varkens
95 Biggen
Boter
1,40 a 1,60
14,— a 47,—
a
a
a
a
30,-
0,82
24,-
10,—
55,-
0,88
48,-
19,
12,50 a 13,50
KipcierenAanvoer
Prijs
Middeim.
EendeierenAanvoer
Prijs
Middelm.
5127
f 12,20 a f 13,60
f 13,10
706
f7,70 f8,20
f7,90
Houders van Kaarten VRIJE TOEGANG.
Geen plaatsbespreken.
Entree f 0,75, f 0,50, f 0,25.
zal op Woensdag 5 en Donderdag 6 Nov.
a.s. opvoeren:
vrij bewerkt naar Shakespeare's hoofdwerk
door W. Aewerdonk S.J.
De eerste avond voor ALLEN toeganke
lijk, de tweede avond uitsluitend voor
Katholieken.
Geen toegang beneden 16 jaar.
Kaarten verkrijgbaar in „de Zwaan",
Zondag a. s. uitsluitend in 't schaftlokaal
van 12—1 uur.
Toegangsprijs le avond 75 ct., 2e
avond 85 ct.
Deze lezing wordt gehouden in de Neder-
landsche taal.
Ter opluistering zullen een paar Hon-
gaarsche liederen worden gezongen.
Entree f 0,50.
op Vrijdag 7 November 1924, des mor
gens te 10'/2 uur bij het huis van den
heer F. Buijze, Polder Het Noorden, van
1 ruin-; 1 bruine merrie, maaimachine,
wiedmachine, platte wagen, boerenwagen,
met raam, karren, eggen, ploegen, tuigen,
bascule, enz. enz.
3 Bij deze verkoop kan worden ingebracht.
Deurwaarder OUDE.