3863, Woensdag 12 November 1924; 383U Jaargang. Nieuws- en Advertentieblad. TWEEDE BLAD. Texelsche Berichten, INGEZONDEN 8T UKKEN. TEXELSCHE COURANT. ■»it Hit verschQnl Woensdag- tiZittrdifmorjn AbtnnenenUprüs fier S maanOen. Voor den Burg 50 Cts. Franco per post door geheei Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verbooging dei porto's. Losse nummers 3 cent. TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. II. Advertentlën daags voor de aitgave vóór 4 oor nam. Prfr» der Adrertenttinfj Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere reRel meer 10 Ct. Qroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekend. POSTCHEQUE- en Q1ROOIENST No. 652. BüNNB JIÊNTEN «a AHVKRTENTIEN worde, aasgeuoac* 1»8 de JJitg. F»ka LANOfSVILbé R O OII, Parkstraat, Boa. orTnii Vee-invoer. Burgemeester en Wethouders brengen ter kennis van belanghebbenden, dat het in hun bedoeling ligt, met ingang van 1 Decomber a.s, voorshands geen verguuningen meer te verleenen tot den invoer in deze gemeente van herkau wende dieren, varkens en paarden. Texel, 11 Novemher 1924. Burgem.ien Weth. voornoemd, R. P. KEIJSER Cz., Loco-B. De Secretaris, JONKER. Kostelooze vaccinatie. Burgemeester en Wethouders van Texel maken bekend dat de gelegenheid zal open gesteld zijn tot kostelooze inenting en herinenting van de ingezetenen die zich daartoe aanmelden op Woensdag 19 Novem ber 1924, des middags 12 uur ten huize van Dr. Boswijk te den Burg. De aandacht wordt er op gevestigd dat deze gelegenheid tot inentiQg meer in het bizonder wordt gegeven ter behoeve van kinderen, die men in den loop van den win ter tot een bewaarschool wenscht te zien toegelaten. Texel, 11 November 1924. Burgemeester en Wethouders van Texel. R P. Keijser Lo.B. De Secretaris, Jonker. 30-Polders. Bij de stemming voor 2 Hoofdingelanden op Maandag jl. werden uitgebracht 151 stemmen. Hiervan kreeg Jac. ,Boogaardt Hzn. 150 en Leendert Roeper Jzn. 145 stemmen, zoodat beide heeren herkozen zyn Oosterend 10 November. 10-jarlg bestaan „Nieuw Leven". De alhier bestaande Zangvereeniging „Nieuw Leven", ouder Directie van de heer M Kikkert, heeft hier Zaterdag voor ouderen en gisteren voor jongeren een uitvoeriDg gegeven Beide keeren was er veel b°zoek od belangstelling. Het openingswoord werd uitgesproken doorMej N. Bakker Ad, die er op wees, dat met deze zanguitvoering tevens net 10 jarig bestaan der vereenigiDg werd gevierd, waarom men in een operette iets ongewoons wensebte te geven Eerst werden een zestal zangnummers gegeven, die zeer voldoen, waart usschen een komische voordracht„Algemeene Dienstplicht", waai om haitelijk werd gelachen en toen volgde het zangspel Oom Samuel," komische operette in twee bedrijven. Zang en Parlando waren uitstekend ingestudeerd en de rollen werden uitstekend vertolkt. De aan wezigen hebben h'ervau volop genoten en onbedaarlijk gelachen Doch Diet alleeD genoot men van zang en spel maar ook van de keurige costumes, voor do operette gebuurd en vervaardigd, 't Was een fantastisch gezicht toen de schitteren de kleeaijen door verschillend bengaalsch licht werden beschenen. Na sfbop sloot Mej. Bakker met zeer toepasselijke woordèn, waarbij aan Mej. E Dijt een fraaie bloemruiker went aangeboden voor haar uitstekende piano begeleiding. Aan den Directeur weid een keurig inktst.el aangeboden voor zijo onvermoeide prestaties, gedurende tien jaren, en aan zijn Eehtgeno ito een bloem pot voor haar gedurige hulp. De heer Kikkert dankte hartelijk voor deze gtcffdyke blijken vau waanieering en gaf te kennen, dat bij, zoo zijn ge zondheid mocht blijven, nog gaarne zijn boste klachten voor „Nauw Leven" zou blijven gaven. E9ü opgewekt bal, waaraan bijna allen deelnamen volgde en algemeen was de lof over den mooien avond. Moge „Nieuw Leven" nog lang be staan en ons nog menige uitvoering be reiden 1 (Buiten verantwoordelijkheid der Rednotio) Zeer geachte Redactie. Mag ik ook een oogenblik gebruik maken van uw gastvrijheid Het hoofd der Christelijke school heeft volgens het verslag in uw krant onder de vele liefelijkheden tegen Rome ook gezegd: „Rome gobruikt de schoolwet 192üenniet altijd op een eerlijke maniermen denke slechts aan het pas te Arnhem ontdekte bedrog, waar van de 160 handteekeningen voor een Roomsche school hoogstens 5 bleken echt te zijD." Wat 'n bedriegers, die Roomschen, of neen, Rome moet ik zeggen I Ik mag natuurlijk niet onderstellen, dat het hoofd eener Christelijke school wetens en willens iemand valschelijk beschuldigt, al is het dan ook Rome. Maar ik wilde er toch het mijne van hebben en schreef om inlichtingen aan het R.K. schoolbe stuur te Arnhem. Wat blijkt nu Voor het oprichten niet van eén maar van twee Roomsche scholen waren twee lijsten ingediend, met te zamen niet 160 maar 101 handteekeningen. Later verklaarden 30 ouders, „dat ze hun kinderen maar op de openbare school zul len laten," (Iets dergelijks moet, als ik me niet vergis, ook gebeurd zijn meteen schooltje) dat aan den heer Eelderink niet geheel vreemd is.) 12 handteekeningen zijn volkomen in orde. 42 erkennen hun handteekening, doch meenen foutief te zijn ingelicht 17 ontkennen hun handteekening. In hoeverre die laatste 17 waarheid spreken, moet nog uitgemaakt worden daarin zal de rechtbank hebben te be slissen, daar de Officier van Justitie de zaak ter hand genomen heeft. Maar dat klinkt wel ietwat anders dan hoogstens 5 van de 160 bleken echt te zijn. DuDkt u ook niet, m'nheer de Redacteur Bedroefd toch, dat zooveel kinderen hun kennis over Rome moeten hebben van menschen, die zoo bitter weinig van Rome blijken op de hoogte te zijn. Wie eerlijke en betrouwbare gegevens omtrent Rome verlangt wende zich tot het R.K. Inlichtingenbureau te Driebergen of tot ondergeteekende. Met vriendelijken dank voor de mij ver leende gastvrijheid in uw blad heb ik de eer te zijn Hoogachtend, Den Burg, UwEd dw.dr 10 Nov. 1924 Pastoor HOOSEMANS, Geachte Redactie Met instemming heb ik in uw blad ge zien, dat het gedoe van den heer Eelderink aan de kaak wordt gesteld. Zijn rede voering streed dan ook zóó tegen elk ge voel voor recht en rede en getuigde van zulk een benepen opvatting, dat we dit wel niét anders konden verwachten. Toch dunkt me, staat er iets nog niet recht in de stukken van de heeren v. d. Kuijl en de Jager. M'n bedoeling was; daar even op te wijzen, om de quaestie zuiver te houden. Ten eerste is het jammer, dat de heer v. d Kuijl van deze gelegenheid gebruik maakt, om meteen maar alle bijzondere bijzondere scholen een schop te geven, 't Staat er wel niet zoo heel duidelijk, maar je kunt het er wel uit opmaken alle strijd voor bijzondere scholen is .klein geestig gedoe Ik wilde den geachten inzender er even aan herinneren dat de zoig van ouders voor de-opvoeding hunner kinderen een natuurrecht is, waar een breedvoelend mensch niet aan moest raken En waaneer na langen veel te langen strijd eindelijk dat recht is ver kregen, dan past het met om, daarover sprekende 't woord „vloek" te gebruiken. Zooiets kan niet anders dan een zegen zyn. 't Gaat ook niet aan, de weuschelyk- heid van al of niet doorvoering van zulk een natuurrecht te bepalen aan de hand van een belastingbiljet. Dat is toch niet fijn-gevoeld, nietwaar. Ondersteuning voor minder gegoeden, b.v. de ouderdomsrente, kost ook veel geld. 't Is ook jammer, dat zulke dingen noodig zyn. Toch zult u net zoo min als ik voor opheffing van zulke instellingen zyn. Ik ben blij dat de heer v. d. Kuyi hart heeft voor de openbare schoolhy is im mers openbaar onderwijzer en dus komt liet 't onderwijs ten goede, wanneer hij ook voelt voor zijn werk. Maar hy dul'de de overtuiging van anderen die zeggen de openbare school geeft niet voor mijn kinderen wat ik voor zo wensch. Als men zooiets niet begrijpt dan komt dat, omdat velen zoo n mal idoe hebben omtrent gods dienst. Godsdienst is niet iets wat buiten het leven staat dat zou strijden met het logisch begrip: Godsdienst Neen, ze doorzindert het heele leven, al naar mate men meer of minder oppervlakkig is. Zou zulk een levensbeschouwing dan maar aan kant gezet kunnen wordeD bij de opvoeding dus ook in de school Daardoor zou de school een kennisfabriek wordeD, waar onderwijzers juist zoo tegenop komen. Voor wie dan ook een bepaalde godsdienst oprecht belijdt kén de Openbare school niet voldoende zijn. Wilt -gij vrede, laat dan ieder z'n kinderen toevertrouwen aan diegenen, die dezelfde beginselen hebben en toepassen als hijzelf. Een geloof dat werkelijk doorvoeld en beleefd wordt, eischt dat absoluut. En wie over vrede praat, moet die eisch billijken Is 't verder wel goed doordacht, zoomaar Ie beweren dat alle kerkelijke scholen be volkt worden met kinderen van menschen, die „door drijvers zijn gepaaid?" O ja, misschien zijn er voorbeelden maar we zijn toch neem ik aan geen menschen die zich blind staren op afwijkingen wij „volgen de groote lijn". Welnu, dan is het een beleediging voor de duizenden, die jaren lang de belasting moesten betalen voor de openbare school en tevens u i t eigen middelen een bijzondere school onderhielden, om der wille van hun be ginsel, dat voor hen boven alles ging, zóó te spreken. Drijvers werk dacht u? Och kom, de menschen laten zich zoo hard niet drijven, als het „centen kost". Drij vers hebben meer succes door de zwakke menschelijke natuur in gevlei te nemen en dat doen de menschen van de bijzondere school nu juist niet zoo bijzonder. Aan dien kant wordt meer offerzin gevraagd eD dat is een kruid dat schaars en schraal groeit. Of is de menschen aansporen en propaganda maken ook al „drijven". Neen maar zeg, dat doen de mannen van Volks onderwijs toch ook De heer de Jager steekt niet zoo haastig van wal. Maar toch dat zinnetje van dat „volstoppen met teksten en psalmen" en „christendom dat uit bombast bestaat" tegenover het „christendom van de daad" der Openbare school, kijk zie je, dat geeft den lezer nu zoo maar ineens de gedachte: „o, dus op de bijzondere school bombast, op de openbare, wa»r voor je geld." Mis schien zijn er wel scholen van het „vol stopsysteem" volstoppen met aardrijks- kunde, volstoppen met jaartallen, met wie weet wat meer voor feitenkennis, mogelijk ook wel met teksten en spreukeD. Maar net zoo min als dat volstoppen een nood zakelijke vereischte is. met andere vakken, evenmin is het dat met godsdieDstkennis, waarmee men zich heel wat meer nut kan doen dan met„Madrid aan de Manze- nares" en „De zijrivieren aan de Wolga zijn de Oka en Kama" etc. Wat de quaestie van leger en vloot bc treft, me dunkt dat 't niet moeilijk te snappen-is dat die niet zoo maar uit de wereld te praten is met: „De menschen mogen elkaar niet het leven benemen." Dat gaat veel te diep om er hierop in te gaan. Alleen ditals alle menschen braaf en goeJ waren, dan was het zaakje zoo in orde. Ergo: laten we ieder voor zich zoo ver trachten te komen en maakt er „propaganda" voor onder anderen. Wie een boom die hom niet zint uit zjjn tuin wil hebbeu, gaat niet de takjes er afbre ken, inaar hy ziet don tronk er uit te krjjgen. Nu tot slot: Tk gun de voorstanders van openbaar onderwijs bun school. Zeker ik wilde dat ieder dozolfdo overtuiging had als wümaar wie wil zooiets niot Laat men echter ons recht op de Byz. school respecteeren on om met den heer v. d. Kuijl te spreken de eer onzer school ongemoeid laten. Verder stelle men zich do geest van al wat „christelijk" of „kerke lijk" (net zooals u wilt hoor) heet, niet voor naar de gedachten die een redevoering, welke de heer Eelderink ons beliefd te houden, in ons opwekt. Was dezo vor- standiger geweest, al dit gewryf en go- schryf ware niet noodig. My dunkt, hij heeft heel wat meer kwaad qan do christe- ïyke zaak gedaan dan goed. Men gaat zoo gemakkeiyk generaliseeren en scheert alles over een kaai met E's opvattingen. Dit stukje moge het zyne gedaan hebben om dit te voorkomen. U, geachte Redactie, myn dank voor de plaatsing. Helder. J. H. ZIJP. Geachte Redactie De heer Huyser Qz. te Leerdam heeft zich in myn polemiek mot den heer Eel derink gemengd, dus staat u my wel toe genoemde heer even van antwoord to dienen. Ik heb betoogd, het onrechtvaardig te vinden voor het heele onderwys te moeten betalen. Vele kerkelijke menschen kunnen zich volkomen vereenigen met het Openbaar onderwijs. Daarvan hebt U wel gehoord. Dat er sommige menschen waron, niet tevreden met de Openbare School en door propaganda 't aantal ontevredenen wisten te vergrooten was toch geen wonder. Wy gunnen dien monschen een eigen school, maarlaat ze die dan ook' zelf betalen, dat is logisch. Er is geen andere school die zoo aan de christelyke eischen vaD verdraagzaamheid voldoet als de openbare school. Zooals ik al zoi, kunnen op die school jood naast heiden, gereformeerde naast room'sche plaats nemen. Kan dat op uw Christelyke school Wanneer heer I-Iuijser mij van onwaar heden beschuldigt, moet hy dit aantoonen. Heeft hij dat gedaan Ik meen van niet. Eerder zou ik de eer van onwaarheid spre ken aan u toekennen, wanneer u zegt, dat er een o. 1. s. geopend wordt of werd voor 0 (zegge nul) leerlingen. Volgens mijn ideeön is de Openbare School de eenigste school, die opleidt tot allo Christel ij ke (niet Kerkelijke of Kerksche) en maatschappelyke deugden. En juist daarom, Texelaars, wek ik u op, stuurtuw kinderen naar de Openbare School. Een heele courant zou hierover wel vol re schrijven zijn, maar. in gedachte zie ik reeds de redacteur ""het hoofd schudden en myn stuk aanmerkeiyk bekorten. [Inder daad Red Geachte Redactie myn oprechten dank voor de vele ruimte, die ik in uw blad heb mogen krijgen Hoogachtend, Heider, 10 Nov. L J. v. d. KUIJL Laan 13. Bekort. Red ■Beste Dirk. .Ie wilt dus dat ik de ideeën van Ds. Scbermerhorn als verderfelyk ga beschou wen, zonder dat je een enkele pogiDg doet om dat_ aan te toonen. Dat is dus gelooven op gezag van een groot man. Enfin ik zal er eens over denken. En dan Dirk vergis je je steeds tusschen Christelijk en Kerkelyk. Daar is een groot verschil tusschen. Ik noem Christenen hen die leven in de geest van Christus. Snap je. Zooals Christus dat ook zou gedaan hebben, als hij nu nog leefd Kan jy je Christus voorstellen met een zwaard in de band Denk er eens over. Vele groeten van J. de JAGER. Cockbdorp Texel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 1