v°, 3870 Zaterdag 6 December 1924. S83" Jaargang. Büeuwa» en idvertentieblad. Enkele opmerkingen over het verpachten van Landerijen. Texelsche Berichten, EWM TUBERCULOSE T.E.S.O. fotfi TEXELSCHE COURANT. >*it felsd verschijnt Woensdag- en Zaterdagmorgen AbtnnemenUpri}» per S maande*. Voor den Burg 50 Lts. Franco per post door geheel Nederland 75 Cts. Naar Amerika en andere landen met verhooging dei porto's. Losse nummers 3 cent. TELEFOON INTERCOMMUNAAL No. II. AeONNBMENTIN es A»VERTRWT1EN wo-.Ia. ntsn bi) Afi 'fiti). Ei**- Advertentiën daags voor de uitgave vóór 4 uur nam. Prifi der Aivtrlsnitini Van 1 tot 5 regels 50 Cts. Iedere regel meer 10 Ct. Oroote letters en Vignetten worden naar plaatsruimte berekena. POSTCHEQUE- en OIRODIENST No. 652. i aNi^IVIIi) a s K O O 13, Parkstrant, Bun» op T i Zij die zich vanaf heden laten inschrijven als abonnee op de Texelsche Courant, ontvangen alle nummers tot 1 Januari 1925 kosteloos. De Uitgevers. (Vereenvoudigde Spelling.) II. Laten we nu eens de vraag bezien of het voor de eigenaar voor- of nadelig is steeds de hoogste pachtsommen te willen hebben. Stelt hij zich met een matige huur tevre den, dan zal de kans groot zijn, dat dezelfde huurder jarenlang op 't zelfde bedrijf zal blijven. Deze kan en zal verbeteringen aanbrengen, omdat hij daarvan zelf de vruchten zal plukken. De pachter is in staat het land steeds goed te bewerken. Het land stijgt in waarde. Wordt eenmaal hetbedrijf opnieuw verpacht, dan zal dezelfde som gemakkelik worden bedongen. Wordt het verkocht, dan kan men aanbieden „een in goede staat verkerende boerderij", wat dan inderdaad zo is en aan de eigenaar ten goede komt, terwijl hij niemand bedriegt of tracht te bedriegen, zoals helaas nog vele malen voorkomt, want nog altijd worden er mensen gevonden, die zich laten bedrie gen. En nu omgekeerd. De pacht is te hoog. 't Jaar is om. De volle pacht moet er zijn. Al spoedig komt het zover, dat een deel van 't geld dat in 't bedrijf moet worden gebruikt voor aankoop van meststoffen, arbeidslonen, aankoop van le kwaliteit zaaigranen, van krachtvoeder voor 't vee enz. nodig is voor 't betalen van pacht (of, voor 't geval de boer eigenaar is met een grote schuld door te hoge koopsom, voor 't betalen van rente.) Het is voor ieder duidelik, dat de opbreng sten zullen dalen, als 't land niet voldoende wordt bemest, als minderwaardig zaaizaad wordt gebruikt als bespaard moet worden op arbeidskracht, als 't vee niet voldoende wordt gevoederd. Tracht de betrokken landbouwer toch zijn bedrijf in alle opzichten goed te voeren door geld te lenen, dan is het in de meeste gevallen slechts een kwestie van een paar jaar langer tobben. De ondergang komt toch, terwijl dan meerderen de dupe worden, omdat tenslotte de verplichtingen niet meer nagekomen kunnen worden. ïlet is echter ook duidelik, dat de lande rijen in uitgeputte en verwaarloosde staat achterbleven, want ook in hetlaatste geval zal de landman, hoe het hem ook smarten mag zijn zaken niet meer naar behoren kunnen behartigen, als de schuldenlast steeds groter wordt. Het kan zelfs zover lopen (en die gevallen zijn aan te wijzen,) dat dergelijke boerderijen de eerste jaren geen pacht waard zijn of bij verkoop slechts een geringe som kunnen opleveren. Een ander geval Een boerderij wordt telkens om de 3 of 6 jaar verpacht. Er is niet voldoende uitzicht voor de tegen woordige pachter, dat hij voor een redelike som kan blijven. Er zal immers worden getracht) er meer geld uit te slaan. Het gevolg is, dat door de huurder in de laatste huurjaren zo weinig mogelik aan 't land zal worden gedaan Alweer uitputting en verwaarlozing. Zelfs zijn er gevallen be kend, dat door eenzijdige bemesting het land werd bedorven, ziek gemaakt voor verschillende gewassen 't Laatste zou er immers worden „uitgestoomd', zoals men wel eens zegt Opvoering der produksie is tegenwoordig de leus en terecht Wat wordt er al niet geda n van egeringswege en door ver schillende landbouwverenigingen, om de opbrengst te verhogen. Wanneer echter een pachter geen behoor- like kans heeft jaren achtereen op zijn bedrijf te kunnen blijven wanneer hem dat door te hoge pacht onmogelik wordt gemaakt, dan blijvc-n verschillende verbete ringen uit. Er is immers grote kans, dat men 't voor een ander doet Een paar voorbeelden. Er ligt een slecht en geheel verwaarloosd stuk weiland. De aangewezen weg is: scheuren, goed en herhaaldelik bewerken, een paar jaar bebouwen en volkomen van onkruid zuive ren, daarna opnieuw bezaaien met gras en klaverzaad. Als echter de opvolger de vruchten zal plukken gebeurt het niet De opvolger zal evenzo denken en er bljjft een slecht stuk weiland liggen. Iets anders. Land, dat geschikt is voor draineren moet zijn buizen hebben. (Eu dan, polderbestuur van Eierland, meewerken door verlaging van het winterpeil. Toont dat ge inderdaad zijt Hoofdingelanden.) De voordelen van drainage zijn zeer groot. De eigenaar is lang niet altfjd bereid de kosten te dragen of met alle kosten. De verstandige pachter zal er niet tegen opzien, zo mogelik, flink bij te dragen, als hij ook de vruchten kan plukken en dat zal hij, als het hem mogelik wordt gemaakt te blijven. De opbrengst van 't land wordt zodoende zeer verhoogd en dat is ook een algemeen be lang. Hoe men de zaak ook bekijkt: voordeel voor de huurder, voordeel voor de eigenaar, voor de arbeidende standen voor het alge meen, als de pachten op matige hoogte worden gehouden. H. KLIMP. Rektifikatle. In het eerste artikel van de heer Klimp is een zinstorende drukfout geslopenin de zevende regel van boven staat huurder; dit moet zijn verhuurder. Red. Buitengewone Algemeene Vergadering van Texels Eigen Stoomboot Onderneming in Hotel Texel, op Dinsdag 2 December 1924. De pre sentielijst is geteekend door 107 aandeelhouders Aan de bestuurstafel nemen plaats de H.H. Dr. A. Wagemaker, voorzitter, P. Dros Albz. sekretaris, J. A. G. Stompff, direkteur Teso, Fr. Zegel, W, H. Lap en H. W. Bakker. De voorzitter opent te 8,15 uur de vergadering en zegt daarbij ongeveer het volgende ln het begin van dit jaar heeft punt 1 van de agenda: plannen tot aanbouw van een nieuwe boot, ook een onderwerp van bespreking op een algemeene vergadering uitgemaakt; velen zullen verbaasd zijn waarom het Bestuur er toen niet, en nu wèl voor is. Deze verandering van standpunt moet in hoofd zaak hieruit verklaard worden, dat het bestuur destijds even goed als nu de noodzakelijkheid van een iweede boot inzag, maar dat men toen de geldelijke verantwoordelijkheid van deze ge wichtige stap: nieuwbouw, niet meende te mo gen aanvaarden. Hier komt nog bij dat destijds het vooruitzicht bestond dat een grootcre en betere reserveboot dan de Terschelling, n.l. de Neptunus of Texel, als vervanger dienst zou kunnen doen deze vooruitzichten zijn echter niet verwezenlijkt. De Terschelling is wel zeer zeewaardig maar oor het toenemende vervoer tusschen Texel en Helder te klein en te onge rieflijk. Destijds heerschle de malaise nog, het vervoer bracht minder op, de uitga en waren door het pensioen van het personeel gestegen, en de bouwkosten waren hoog. Het bestuur wilde Teso niet van een financieel sterke,een zwakke maatschappij maken. Nu de financieele eindresultaten van dit jaar bt kend zijn, de toekomst eenigszins kan worden overzien, en alles er gunstiger dan verleden jaar uitziet, meent het bestuur de plannen voor een nieuwe boot weHe kunnen en mogen indienen De sekretaris "doet hierop voorlezing van de notulen der vorige vergadering; deze worden zonder wijziging goedgekeurd en gearresteerd. De voorzitic steit nu aan de orde punt 1 van de agenda besprekingen plannen nieuwe boot, Reeds het vorige jaar was door deDioogdok- maatschappij, op aandrang van een vroegere algemeene vergadering, een teekening voor 'n nieuwe boot gemaakt. Van een 4-tal werven had men prijsopgave ontvangen, deze liepen niet veel uiteen. Wel is de kans groot dal met langer wachten de bouwkosten hooger zullen worden. De toestand der maatschappij is thans finan cieel gunstiger; de beschikbare gelbmiddJen bedroegen 1 Jan, 1924 f 119,090 en zullen naar schatting op 1 Jan. 1925 f 130,000 bedraden. Wan neer de bouwkosten op f 115 000 geschat wor den wat zeker te hoog is dan nog is er op he' einde van di, jaar f15000 reserve. De vooruitgaande toestand van vervoer enz, wet- rigt r.u de plannen tot nieuwbouw. De voorzitter doel daarna enkele mededeelin- gen van technische a-ud, betrekking hebbende op de nieuwe boot, en geeft daarr a htt woord aar. de vergadering. De heer Pisart vraagt hoeveel auto's ce Het Consultatiebureau van de Noord- Hollandsche Vereeniging tot bestrijding van de Tuberculose, te "HELDER, Kerk- gracht 32, is elke Woensdag voor koste loos onderzoek geopend van 2—3 uur. nieuwe boot zal kunnen vervoeren. De voor zitter zegt: zéker meer dan een, denkelijk3of 4. De heer Flens zegt dathet bestuur naar de meening van velen nü een goed standpunt heeft ingenomen door openhartig zich te scharen aan de zijde van hen die ook destijds voor nieuw bouw waren. Deze verandering van standpunt had het bestuur echter wel wal duidelijker naar voren kunnen laten komen. De heer Boon wenscht het bestuur geluk en maakt enkele opmerkingen over het verband tus schen de cultureele opbouw der menschheid en de uitbreiding der middelen van vervoer. De heer H. J. Reij vraagt wat de afmetingen van de nieuwe boot zullen zijn. De voorzitter zegt dat deze 2 meter langer en 40 cm. breeder dan de Dageraad zal worden. De heer R. P Keijser stelt voor het bestuur een krediet tot hoogstens f IzOOCO te verleenen wat door de voorzitter ruim voldoende wordt geacht. De heer GroenewoH zegt altijd bezwaar tegen twee booten gehad te hebben ook nu nog klemt de vraagwat móét die tweede boot De voorzitter zegt dat men zal trachten emplooi voor de reserveboot te vindendit is echter niet gemakkelijk. Misschien kan deze boot, als Dros <£Co niet doorgaan op Harlingen te varen, 's zomers deze dienst waarnemen. De heer R. P. Keijser zegt dat het bestuur, alvorers tot stemming over te gaan, een nuttig werk kan verrichten door iets te herstellen wat het kapot heeft gemaakt, en welhet vertrouwen in de gezonde financieele toestand van Teso. Er zijn hier thans een 80-tal menschm die 8 maanden geleden tégen een nieuwe boot hebben gestemd deze menschen zullen omtrent de ware toestand van de geldmiddelen moeten worden ingelicht, willen zij n et vertrouwen thans vóór stemmen. De toestand van Teso was 8 mnd. geleden schitterend en, wanneer er vooruitgang was sindsdien, dan is de toestand nu nóg schit terender. Maar een dergelijke verandering kim niet in 8 maanden ontstaan, trouwens de be weegredenen door de voorzitter voor die ver andering van inzicht opgegeven, waren zeer zwak. De voorzitter zegt dat de heer Keijser dan in de aanvang klaarblijkelijk heeft zitten slapen, voorz. neemt geen woord van het toen gespro kene terug. De omstandigheden zijn inderdaad gewijzigd en het is misselijk dit aan'l bestuur ie verwijten. Wij doen amende honorable, wat wilt U nog meer I De heer R. P. Keijser zegt dat het vorige jaar, toen men voorstelde geen nieuwe boot te koopen de financieele toestand van Teso aldus was. Op de balans komt voor f45000 voor 't reserveka pitaal, dit is als winst te beschouwen. Er was dus een totaal netto-winst van plm f54C00; bovendien waren de aandeden en obligaties ruim gedekt. Voeg hierbij dat Dageraad en gebouwen voor slechts f 16000 en f8000 op de balans voorkomen, wat veel le laag is, dan kan men hiervan nog wel f 2500Jbij de winst tellen. Nó is er nog een verbetering in de geldelijke toestand van plm. f 120C0, dit maakt tezamen ongeveer f90000. Met andere woorden: de nieuwe boot kan bijna uit de nettowinst betaald worden en met een ernstige wil daartoe zou men zelfs de tarieven kunnen verlagen. De heer W. H. Lap acht de zaak thans vol doende toegelicht en stelt voor tot stemming over te gaan. Met 99 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 2 blanko wordt het bestuursvoorstel aangenomen om zoo spoedig mogelijk tot nieuwbouw over te gaan, benevens het overgenomen amer.de- n ent-R. P. Keijser om een maximum van f 120000 krediet hiervoor te verleenen. Hierna wordt een oogenblik gepauzeerd en gelegenheid gegeven de teekening van de nieuwe boot te bezichtigen. In de pauze hadden wij gelegenheid een pam fletje .Ter Overdenking" getiteld, te lezen h t was door onbekende hand op alle tafeltjes neer gelegd. De onderteekening luidde: „Eenige voorstanders van een goed georganiseerde auto- dienst, geëxploiteerd door iemand die bewezen heeft zijn tijd te begi ijpen" het mooi gedrukte maar slecht gestyleerde pamfletje was een lof zang op de autobus-onderneming van Boekei, en eindigt aldus En wanneer nu Boekei, die ons uit de misère heeft geholpen, genegen is in overleg met de T E.S O. de dienst te doen, dan is er geen bezwaar om in de vergadering te bcs uiten dat het bestuur wordt gemachtigd met Boekei d-:ze zaak te regelen Na heropening der vergadering zegt de voorzitter dat men van punt 2 der agenda: bespreking autodiensi over Texel, geen te hooge verwachtingen moet koes teren. Weliswaa' is de meerdeiheid van 't bestuur van meening dat de tegenwoordige t estand niet zijn doodende concurrentie niet goed is, maar toch wil men hedenavond enkel een proefballonnetje oplaten om de nieening der vergadering eens te vernemen over de volgende vraag: „Is het wcnschelijk een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid om in de toekomst de autobusdiensten over Texel in één hand te brengen 7" De heer Pisart zegt tegen broodroof te zijn; wanneer Teso een autobusdienst wil oprichten moet het zich allereerst wenden tot hem die z'n kapitaaltje gewaagd heeft, opdat die de eieren zal kunnen rapen van de kip die hij kocht. De voorzitter vraagt of de heer Pisart soms de schrijver van het pamfletje is (Applaus.) Zoozeer stemt het door deze ge sprokene met de inhoud ervan overeen. De heer R. P. Keijser acht het zeer gewenscht dat Teso tiacht alle Texelsche diensten ineen hand te brengen zooals het nu gaat zullen de ondernemers op den duur een noodlijdend be staan moeten voereneenheid is er thans niet te krijgen. Ook het brieven vervoer diende Teso tot'zich te trekken. De heer Flens is verbaasd dit punt op de agenda aan te treffen de tegen woordige ondernemers hebben zich niet bij U aangemeldzij klagen niet en schaffen zich steeds grooter bussen atn waar bemoeien wij ons mee? Boekei, Reuvers en Kalis moesten zeggen: Je beleedigt me. De heer Boon is het geheel met de heer Flens oneens: het ligt zeker op de weg der gemeen schappelijke dingen zich hiermede te bemoeien. De heer Flens acht Teso niet het aangewezen lichaam, doch de gemeente. De heerGroenewold zegt dat 17 jaar geleden ook pas ingegrepen v erd toen er fouten waren nu rijden we hard en goedkoop; wanneer de ondernemers schade lijden, laten ze dón aankloppen. De heer Lap acht de toestand zooals deze nu is, onhoudbaar; de diensten kunnen onmo gelijk rendabel zijn. Art. 2 van de statuten geeft ons het recht het vervoer over Texel binnen onze bemoeiingen te trekken. De heer Flens vraagt hoe Teso de dienst kan ^es'óón, wanneer men nu reeds niet uilkan De heer Kooiman zegt oat men te allen tijde het konservatief finantieel be'eid van Teso heeft kunnen prijzen wanneer nu blijkt dat partiku- lieren het niet kunnen volhouden, hoe kan Teso er dan mee beginnen? Laat Teso zich er niet mee bemoeien, er is geen noodzaak. De heer Eelman acht de concurrentie de beste dienaar van de gemeenschapde voor zitter zegt dat het juist andersom is. De heer Boon zegt dat vanavond pessimisten en over dreven idealisten het woord over deze zaak gevoerd hebben, laten wc ons aan de idealisten houden dan komt er allicht iets van terecht. Hel bestuursvoorstel om dewenschelijkheid alle autobusdiensten In een hand te vcreenigen te onderzoeken, wordt hierna met 54 stemmen tegen, 34 voor cn 12 blanko, verworpen. Bij de rondvraag bepleit de heer Jn Kikkert Jnz. verlaging van vrachttarieven voor automobielen en het aar brengen van een tweede landings brug voor le kl.-passagiers. De voorzitter ant woordt dat de auto'arieven zeer laag zijn, ver geleken bij andere ondernemingenaan het tweede punt zijn onoverkomelijke bezwaren veihonden. De heer v. d. Poll wenscht ook des winters de goedkoope bootvan de verlaging der prijzen door de neringdoenden is niet veel gemerkt De heer Joh, P. Dros van Oudeschild acht de gotdkcope Zondagsboot niet billijk tegen over andersdenkenden. De voorzitter zegt dat men er toch geen g'- bruik van behoeft te maken. De heer C. Dros Pz. vraagt een overdekte ligplaats voor de reserveboot, De voorzilter antw ordt dat de reserveboot waarschijnlijk in de binnenhaven te HDder Komt te liggen. Te ruirn II uur wordt de vergadering ge sloten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1924 | | pagina 1