AMANDELTJES Qjng7Pn/yv»<?, No 4111 Zaterdag 9 April 1927 40s,e Jaargang Voor de Zondag. Sproeten komen vroeg in het Na de Statenverkiezing. Texelsche Berichten ABONNEMENTEN: UITGAVE: N.V.v/h LANGEVELD&DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL ADVERTENTIËN: P. Voogd over Pestalozzi. TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°. 652 POSTBUS: N°. 11 voorjaar koop tijdig een pot Sprutol» Bij alle Drogisten. De uitslag in district Helder. TEXELSCHE COURANT DEN BURG: 50 ct per drie Maanden. Franco p. pest door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden. Losse nummers: 3 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN Als iemand spreekt gelijk een wijze, dan is dit nog geen waarborg, dat hij niet zal hande len gelijk een dwaas. Wie alles koopt wat hem gerief is, Die moet verkoopen, wat hem lief is. Jacob Cats. Levenslust is 't ware leven, Is het liefelijkste goed, Dat de lachende aard kan geven Van haar weelde en overvloed. 't Is geen trek der dwaze zinnen 't Jonge leven te beminnen Levenslust is levenskracht Levenslust is vroolijk strijden, Hopend en geduldig lijden Is een kinderlijk verblijden. Dat den Hemel tegenlacht. De Génestet. Het voornaamste bestanddeel der conversatie is waarheid, het beste op één na is gezond verstand, het derde is goed humeur,het vierde geestigheid. Verschillende menschen stellen hun hoogste eerzucht in verschillende zaken paarden, hon den, geld, eer, enz. Ik voor mij zou liever een goed vriend hebben, dan al die zaken tezamen. Socrates. Vleierij is valsche munt, die slechts gangbaar is door onze ijdelheid. Wat zouden wij op deze wereld weinig om handen hebben, indien er niet wat te strijden, te leeren, te verbeteren viel. In de ernstige oogenblikken van ons leven komt niet de vraag tot ons: Wat hebt gij ge dacht? maar wel: Wat hebt gij gedaan? Alleen onze handelingen bepalen onze waarde. Zonneschijn doet gezondheid schijnen. Gewoonlijk zijn het de [luie menschen, die klagen, dat zij geen tijd hebben om te doen, wat zij zich verbeelden te willen doen. Waarlijk, men kan gewoonlijk wel tijd vinden voor wat men wenscht te doen, want het is niet de tijd, maar de wil die hun ontbreekt. We moeten de mensch zoo opvoeden, dat hij leert inziert, waarin zijn ware kracht gelegen is. Om menschen te leiden, moet men niet te ver boven hen staan. De held, die wordt aan genomen door de massa, heeft altijd aan zijn laarzen een weinig slijk van de wegsommige zwakheden, sommige alledaagsche eigenschap pen doen meer voor zijn roem en het vertrou wen, dat hij geniet, dan de hoogste opvattingen van zijn geest, want de menigte wil zichzelf terugvinden in hem, en als zij toejuicht, en als zij zichzelf er niet in terugvindt, dan verloochent zij hem. Van 1-5 regols: 50 ct. ledore regel meer: 10 ct. Dezolfde advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berekend. Bi] abonnement lagere regelprijs. ADVERTENTIËN MOETEN DAAGS VOOR T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN Op uitnoodiging van de afd. Texel van Volks onderwijs sprak Dinsdagavond 1.1. de heer P. Voogd in hotel Texel over „De Levensdag van een menschenvriend",overPestalozzi. Omstreeks 100 personen woonden deze lezing bij en moeten wel een goede indruk hebben .meegenomen van deze interessante en leerzame avond. De heer Voogd is een goed spreker en vermocht de meesten wel te boeien. De heer C. A. Keijser sprak een welkomst» woord en richtte zich daarbij speciaal tot de heer Voogd, en tot de heer M. D. Dijt, die muzikale medewerking zou verleenen. Nadat nog was gewezen op de welgeslaagde lezing van prof. Casimir en op de cursus voor Engelsch en Handenarbeid, welke „Volksonderwijs" populair maakten, verkreeg de heer Voogd het woord, van wiens goed verzorgde lezing we hier een resumé laten volgen. Hoezeer Pestalozzi verdient gelezen, geprezen en gekend te worden veelal weet men van zijn leven en werken bitter weinig. „Hij legde de nadruk op het aanschouwelijk onderwijs" dat is alles, wat men in de regel van hem kan vertellen. Gelukkig zien we na de wereldoorlog alom in den lande toename van geestelijke belang stelling. Het Paedagogisch Congres werd een doorslaand succes, Ligthart wordt meer ge lezen, legio zijn de proefnemingen en geschrif ten op het gebied van-de arbeids- en de een- heidsschool. En telkens zien we, hoe Pesta- lozzi's ideeën in de moderne paedagogie en paedalogie in practijk worden gebracht. Mag het ons dan verwonderen dat men de man, die op de ontwikkeling van ons volksonderwijs zoo'n vérstrekkende invloed uitoefende, dezer ,VonrdgcU9slLlafdprwpr^ Opfokt' heffeest' dagen ter gelegenheid van de herdenking van de dag waarop hij voor 100 jaar ontsliep, op zoo treffende wijze werd gehuldigd Pestalozzi's levensbeschrijving vindt ge in het boek van Wilh. Schater, waarvan ook een Nederlandsche vertaling is verschenen, die ieder ter lezing wordt aanbevolen. Johann Heinrich Pestalozzi werd 12 fan. 1746 te Zurich geboren en was de zoon van een geneesheer, die maar een schraal stuk brood verdiende. Zijn leven valt in een veelbewogen tijd, welke op hem niet zonder invloed is ge bleven. Hij verloor zijn vader, toen hij 6 jaar oud was en werd toen door zijn moeder, bijge staan door het dienstmeisje, in uiterste een voud en groote zuinigheid opgevoed. Zijn grootvader oefende door zijn groote menschcn- liefde groote invloed op hem uit. De platte landsbevolking was in die dagen aan armoede en gruwelijke willekeur ten prooi, met stelen en bedelen moesten velen in hun onderhoud voorzien, de huisindustrie kreeg al meer bur gerrecht en kluisterde honderden jonge menschen aan de weefstoel. Die misstanden maakten op de jonge P. een diepe indruk. Reeds vroeg ontwaakte bij hem de neiging om goddienstleeraar te worden. Weldra liet hij zijn theologische studiën echter varen om in de rechten te gaan studeeren. Hij maakte kennis met de werken van Jean Jacques Rous seau (La Nouvelle Heloise, Contrat Social, Emile ou 1' éducation), welke hij met groote aandacht bestudeerde en waarin hij vele zijner ideeën zag bevestigd. Pestalozzi trad toe tot het „Helvetisches Gesellschaft der Gerbe", waarin hij meermalen gelegenheid vond zijn denkbeelden te verkon den, doch welke club later door de regeering als minder gewenscht werd opgeheven. Toen hij met de boerenbevolking uit zijn omgeving kennismaakte, werd hij door 't buiten leven dermate bekoord, dat hij zich op de mee krapcultuur toelegde, 100 morgen woeste grond kocht bij Birr, en daar een boerenbedrijf inrichtte. Hij huwt in 1869 met Agnes Schulthesz, een rijke koopmansdochter en betrekt met haar zijn landhuis, de „Neuhof" De meekrapcultuur mislukt evenwel: misgewas en onkunde spelen hem parten. Ook Marki, de sluwe dorpsher bergier, is aan die tegenslag debet. Intusschen vindt hij gelegenheid zijn paeda- gogische theorieën bij de opvoeding van zijn zoon Hans Jacob in practijk te brengen. Hoewel hij daarin niet geheel slaagt, meent hij zich speciaal aan het opvoedingswerk te moeten wijden. De Neuhof wordt omgebouwd en zal een onderwijsinrichting zijn voor arme kinderen die door eigen arbeid de kosten van het onder wijs zullen dekken. Aanvankelijk schijnt hij kans van slagen te hebben, met buitengewone inspanning wijde hij zich aan zijn taak. Ten slotte ziet hij zich evenwel voor onoverkomelijke moeilijkheden geplaatst, zijn vijftig pupillen vereischen te veel van zijn lichaam en van zijn geest, financieele moeilijkheden blijven met uit en beslissen over het lot van zijn opvoedings instituut. „De arme dwaas van de Neuhof" moet zijn school opheffen, een diepe droefheid overvalt Pestalozzi die met zooveel liefde en ijver zich aan de opvoeding dier kleinen had toegewijd. Dit is echter het punt, waar de neergang in zijn leven tot staan komt, het tijdstip, waarna de lijn opwaarts gaat. Nu breekt een tijdperk van literaire arbeid aan. Hij voelt zich geroepen zijn levenser varing te boek te stellen en schrijft dan „Het avonduur van een kluizenaar, over de bestem ming van de mensch en de wetten zijner ont wikkeling", een boek waarin hij in aforismen de grondbeginselen zijner paedagogische theo rieën neerlegt. De invloed van Rousseau is hier duidelijk te onderkennen. Het boek dat hem beroemd maakt, is echter „Lienhardt und Gertrud", later „'t A-B-C der menschheid" ge titeld, „Christoph und Else", het vervolg daarop. Later verschijnen tal van geschriften van zijn hand, o.a. „Gesetzgebung und Kindermord", waarin hij felle critiek uitoefent op het ver geldingsprincipe, waarop de toenmalige recht spraak was gebaseerd. Hij spreekt daarin van „galg- en radjustitie", wordt algemeen gelezen en komt in kennis met groote tijdgenooten, ook met Fichte, wiens invloed duidelijk in zijn werk te bespeuren valt. „In 't moeras der ellende kan geen mensch waarlijk mensch worden", schrijft hij in die dagen om daarnaast de weg ter verbetering aan te wijzengoed en rechtvaardig bestuur, ontwikkeling van de volkskracht, keuze van de juiste, leidende per sonen. Pestalozzi toont zich een groot voor- PUDDINGFACRIEK POLAK GaOMlrtGÜM MET CPATJS^iRENADlNESAUS En dan ontkomen we niet aan de gedachte, dat voor ons „menschen der verlichte eeuw" uit de schrifturen van die groote Zwitser nog schatten gouds kunnen worden opgediept. Doch we moeten ons de moeite geven de goudader te ontdekken 1 Spreker, die de mecsten met aandacht volg den, gewerd een welverdiend applaus. In de pauze we gaven sprekers rede zonder onderbreking weer werden we door de heer M. D. Dijt op pianomuziek vergast, Op waarlijk geniale wijze werd de Sonate van Beethoven alsmede een drietal werken van Chopin ten ge- hoore gebracht. Wc hebben, in de hoogste zin van het woord, genoten en brengen onze vir tuoos gaarne openlijk dank voor zijn buitenge woon verdienstelijke prestaties. We kenden de heer Dijt sinds lang als een goed musicus en zagen die goede naam ook thans weer bevestigd. Aan het slot bracht de heer C. A. Keijser de heeren Voogd en Dijt hartelijk dank voor de wijze waarop zij zich van hun niet gemakkelijke taak kweten en verliet het meerendeel der aan wezigen ruim voldaan de zaal. V r ij h. B. en S. D. A. P. winnen V r ij z. D e m. verliezen R. K a t h. constant De weersgesteldheid liet Woensdag, de dag van de Statenverkiezing, nogal wat te wenschen over. Regenbuitjes kwamen rijkelijk opzetten en herschiepen het deel van ons dorp, waar graafwerk wordt verricht (u weet: voor de kabelaanleg,) in een modderpoel, tot groot plezier van de huismoeders etc. die juist de schoonmaak te boven waren. Doch dat zijn van die kleine tegenvallertjes, die weinig kans hebben iemands goed humeur te bederven. En dal de opkomst van kiesplichtigen er weinig onder geleden heeft mag uit de uitslag der stemming blijken. Trouwens, na de middag klaarde de lucht op. Als uw verslaggever waren we er „gelijk de kippetjes" bij om de uitslag te bemachtigen en en vervolgens aan publicatiebord en vla druk pers aan onze bulletins toe te vertrouwen. Achtereenvolgens kwamen we in het bezit van de uitslag van Burg I, Burg II, Oudeschild den Hoorn, Oosterend, de Cocksdorp en de Waal. Toen we de volgende dag ook de uitslag van de stemming in de overige gemeenten van district Helder mochten opteekenen, waren we in staat de balans op te maken, Ziehier dus het resultaat van de verkiezing in district Helder: Vergeleken bij de Statenverkiezing van 1923 vallen bij Vrijz. Dem., Vrijheidsbond en S.D.A.P, groote verschillen op te merken. De overige partijen geven weinig reden tot extra vermel ding, ook de R. K. Staatspartij bleef vrijwel constant maar een paar honderd stemmen werden gewonnen. De Vrijz. Democraten komen er over het ge heel niet best af. Over de heele linie blijkt een daling te zijn ingetreden, in het bijzonder te Helder, waar 1001 stemmen werden ingeboet, te Zijpe 287, te Schagen 233, enz. Op Texel daarentegen maken de Vrijz. Dem. een reuze- sprong vooruit. Hier komt men van 217 op 719, waarvan 455 op Weth. R. P. Keijser en 92 op de heer Jb. Daalder Dz. Persoonlijke invloed zal aan deze uitslag niet vreemd zijn Winkel bracht 214 stemmen winst, wat de V.D. zeker aan de burgemeester dier gemeente mogen toe schrijven. De Vrijheidsbond lacht in zijn vuistje. De uitslag is voor partijgangers ook wel zeer be vredigend, zij het ook dal Texel een schade- postje van plm. 100 stemmen oplevert. Op dok ter Boswijk werden 534 van de 705 stemmen uitgebracht. Helder komt met 853 stemmen meer uit de stembus, Zijpe met 380, Anna Pau- lowna met 150. In totaal konden plm. 1400 stemmen aan de creditzijde worden geboekt. We brengen hierbij in herinnering, dat de plat telandspartij, die in 1923 wel 1162 stemmen op zich vereenigde, thans geen lijst indiende, wat de Vrijheidsbond slechts voordeel kon brengen. De S.D.A.P. mag ook tevreden zijn. Over het geheel valt een sterke vooruitgang te con- stateeren, ook op Texel, waar een winst van ruim 100 stemmen werd geboekt. We komen nog tot deze vergelijking, waarbij met de aantallen geldige stemmen, in 1923 en 1927 uitgebracht rekening is gehouden: Percentage 1923 1927 Vrijz Dem. ruim 30 pet. ruim 25 pet S.D A.P. ruim 2G pet. ruim 25 pet Vrijh. Bond plm. 8 pet. ruim 10pet Wanneer we de voornaamste overige pariijen beschouwen en speciaal de uitsla.* op Texel valt een sterk verlies op van de Chr. Dem. 101 (331). De Chr Hist, winnen ruim 100 stemmen, ook de A. Rev.-winnen, hoewel minder. stander van de zelfwerkzaamheid en leert, dat de beroepsvorming aan de ethische en moreele opvoeding ondergeschikt moet zijn. In de derde periode zien we Pestalozzi als redacteur-propagandist van het „Helvetisch Volksblad". We zijn dan in de tijd van de Fransche revolutie. Hij wordt benoemd tot eereburger der Fransche republiek en krijgt, nadat Unterwalden door de Franschen is ver woest, te Stanz het opzicht over omstreeks 80 verwaarloosde kinderen van 4 tot 10 jaar aan wier opvoeding hij zich wijdt met alle liefde en energie, die in hem zijn. Wanneer de krijg een wending neemt, moet hij zijn zegenrijke arbeid echter staken. Droevig, want de tijd, daar doorgebracht, vormt het glansperk van* zijn leven. Met rijkssubsidie wordt hij in 1800 op het slot te Burgdorf weer in staat gesteld zijn taak op te vatten en zijn onderwijs over 180 kinderen uitte breiden. Zijn naam wordt alom gehoord, buitenlandsche geleerden zoeken hem op in zijn school. Zijn pogingen om de groote Napoleon voor zijn onderwijshervormende plan nen te interesseeren-mislukken. Napoleon De man, die de kaart van Europa wijzigde. Pestalozzi, „de arme dwaas van Neuhof", die zijn leven gaf aan de opvoeding der menschheid. Beiden gestorven in hetzelfde jaar, 1827, doch 1927 bracht slechts hulde aan de nagedachtenis van de laatste.„De zachte krachten zullen zeker winnen in 't eind." Het slot te Burgdorf wordt hem [ontnomen, doch in het klooster te Münchenbuchsee zet hij zijn werk voort. Zijn roem stijgt maar zijn geluk vermindert. Hij krijgt oneenigheid met zijn personeel en vervalt tot zijn oude kwalen, die hem te eenenmale .voor school meester ongeschikt makenhet ontbreekt hem aan orde en tact en bekwaamheid, zoo noodig om de drukke huishouding behoorlijk te be sturen. De inrichting lijdt een kwijnend be staan er. gaat ten gronde. Eindelijk vinden we hem in 1825 weer terug op de Neuhof, waar hij zijn „Schwanengesang" en z'n „Lebensschicksale" schrijft. Met aan doenlijke openhartigheid belijdt hij daarin zijn fouten en tekortkomingen, waarin de oorzaak van zijn gedurig falen is gelegen. Hij be schouwt zicli daarin als een mislukkeling. Op zijn sterfbed nog wordt hij gedurig aan zijn moeitevol leven herinnerd en met een hart vol bitterheid gaat hij de eeuwigheid in. Pestalozzi heeft een buitengewoon groote invloed gehad op het schoolwezen in ons land en daarbuiten. Hij heeft het evangelie van de ontwikkeling der persoonlijkheid meer onder het volk gebracht en veel tot der menschen veredeling bijgedragen. Hij ontdekte de ele menten der zedelijke er. physieke opvoeding en betoogde, dat alle leeren niet ontvangen is, maar vormen uit innerlijke kracht. Zijn theorieën op het gebied der ethische opvoe ding zijn niet aan Kant ontleend, al komen ze met de zijne veel overeen. Ook met Fichte komt Pestalozzi in dezen veel overeen. Ik kan mij geen misdaad voor God, mensch en land voorstellen, die vergeleken kan worden met het opzettelijk verstikken van de mensche- lijke natuur, vooral bij de armen." Ziehier een belangrijke uitspraak van P., waarop zijn methode van onderwijs was gegrondvest. Het feit, dat in de moderne paedagogiek met zijn aan wijzingen nog steeds rekening wordt gehouden mag wel een duidelijk bewijs voor de deugde lijkheid van Pestalozzi's denkbeelden zijn. We herinneren slechts aan de „Arbeitsschule" van Kerschensteiner, die een volgeling van de groote meester is. De heer Voogd besloot met een fragment uit Schafer's boek, waarin de auteur de gedachten weergeeft van Pestalozzi, wanneer die thans een bezoek zou brengen aan een volksschool of aan een volksvergadering.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1927 | | pagina 1