J No 4143 Zaterdag 30 Juli 1927 405,6 Jaargang EERSTE BLAD, Voor de Zondag. Op Reis Texelsche Berichten cNaar Palestina, CASCADE-DROPS ABONNEMENTEN: UITGAVE: N.V.v/h LANGEVELD DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL ADVERTENTIËN: TELEFOON: N°.11 K POSTGIRO: N°. 652 POSTBUS: N°. 11 Scheercontrole en wolkeuring. TEXELSCHE COURANT DEN BURG: 50 ct. per drie Maanden. Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden. Losse nummers: 3 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN Van 1-5 regels: 50 ct. Iedere regel moor: 10 ct. Dezelfde advertentie 4 maal geplaatst wordt 3 maal berokond. BIJ abonnement lagere rogolprljs. ADVERTENTIËN MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN Waarop de tempel van het geluk rust. Dichtby de tempel van het succes, die naar de woorden van lordBeaverbrock rust op de drie hoeksteenen gezondheid, vlijt en inzicht, staat een andere tempel. Achter het gordijn voor zijn ingang ligt het geheim van het geluk verscholen. Het geluk openbaart zich in vele vormen. Ieder ziet het op zijn eigen wjjze. Het is even verschillend als onze ervaringen. Iemand kan in zijn zaken schipbreuk l\jden en toch gelukkig zijn. Het innerlijke leven staat op zichzelf en heeft met het uiterlijk succes niets te maken. Zelfs iemand die onafgebroken ziek is, kan het moge vreemd klinken toch geluk kig zijn. Men denke slechts aan de be kende Engelsche schrijver RobertLouis Stevenson. Hier moeten wij intusschen niet met de uitzonderingen maar met de normale mensch rekenen, di6 van en voor zijn practische werkzaamheid leeft en die weet, welke groote schatten hij in succes en gezondheid bezit. Maar is het zelfs in dat geval een wet van Meden en Perzen, dat hij gelukkig is Misschien heeft hij alleen tot de eerste tempel toegang gekregen en is de tweede nog voor bem gesloten. Mis schien wordt hij door een ziekelijke .ijdel- heid gepijnigd, misschien wordt zijn leven vernietigd door vergedreven egoïsme of zijn geest ondermijnd door een slecht geweten of de zonde van de hoogmoed. Voor wie succes heeft gehad, en in het bezit is van een goede gezondheid, gelden drie gulden regelsrechtzinnig te handelen, mild te oordeeien en ootmoedig te blijven. Dat z|jn de drie hoeksteenen, waarop de tempel van het geluk is gebouwd. Rechtzinnigheid, dat wil zeggen eerlijk heid in gedachten en daden, noemt lord Beaverbrook de deugd, welke de gelukkige zakenman wellicht hel gemakkelijkst be oefenen kan. De ervaring heeft hem ge leerd niet tevreden te zijn met de opper vlakkige uitspraak „eerlijk duurt hetlangst" een spreuk, die maar al te dikwijls zoo wordt uitgelegd, dat alles goed is, zoolang men zich maar binnen de grenzen van de wet houdt. Maar werkelijke eerlijkheid is veel meer, dan vrees voor de wet alleen. Het moet iemands tweedeik worden „fair" te zijn. Het is een zeer verbreide opvatling, dat bijna alle zakenmenschen, die het ver heb ben gebracht, gewetenloos zijn. Voor wie de verhoudingen kent, klinkt dat eenvoudig belachelijk. Succes is niet de eenigeofde laatste toetssteen voor iemands karakter al is het wel de beste grove maatstaf. De opvatting, dat iemands succes een gevolg is van een onvolkomenheid in zijn karakter is het oordeel van zjjn concurrenten en vijanden. De beste kijk op iemands karakter krijgt men door zijn mtdewerkers. Spreken zij goed van hem dan mag men gerust aan nemen, dat alles in orde is. Men zou de - misschien wonde:li;ke vraag kunnen stellenof rechtzinnigheid, ais de andere deugden, niet een vorm van eigenbaat is. Is het antwoord bevestigend, dan veroordeelt men daarmee tevens de moraal in de vermaning anderen te be handelen, zooals men zelf wenscht behan delt te worden. Vast staat echter, dat niemand gelukkig kan zijn, wanne.r hij aan zijn eigen rechtzinnigheid twijfelt. De andere eigenschap, barmhartigheid, wordt dikwijls in tegenstelling of in strijd met rechtzinnigheid gezien. Dat is niet juist. Barmhartigheid is hetzelfde als het recht van de rechter om de wet naar ieder geval afzonderlijk te interpreteeren. Barm hartigheid moet samenwerken met recht vaardigheid, anders zou zij tot zwakheid of zuivere dwaasheid worden. Men moet van zijn rechtsgevoel zeker zijn, voormen zich waagt aan medegevoel. Maar mede gevoel als eigenschap is misschien niet zoo algemeen in het menschelijke hart, dat deze waarschuwing noodig is. Het is een eigenschap die men moet verovtren. Maar voor hem, die het goed is gegaan, Ter verzachting en genezing van stuk- geloopen voeten, zadelpijn, schrijnen en smetten der huid, muggebeten en zonne brand, moet men op reis voorzien zijn van Doos 30,60, Tube 80 ct. PUROL moet het toch niet zoo moeilijk zjjn haar te kweeken. Hij heeft ongetwjjfeld in zjjn jonge jaren de zweep gevoeld en het zal hem daarom niet moeiljjk moeten vallen mede te voelen met wie in de strjjd onder ligt. Hjj weet n.l., dat hij zelf op een of ander tjjdstip van zjjn cirrière steun kon gebruiken. Shakespeare heeft misschien niet juist daaraan ge dacht toen hjj schreef, dat barmhartigheid de gever en de ontvanger zegent, maar het is in ieder geval juist. Hjj, die barm hartig is, kan er op rekenen, zelf barm hartig behandeld te worden. Shylock had de wet aan zijn zijde, maar noch de rechtzinnigheid, noch de barmhartigheid. Wat is barmhartigheid in haar innigste wezen Het is een gevoel van goedheid, geboren uit eigen bittere ervaringen. Het is een innig gevoel van dankbaarheid aan het leven, dat zich uit in een handeling en daarom zijn bezitter een blijvend ge voel van geluk schenkt. (Over de derde hoeksteen van het geluk de volgende maal.) Aan boord van het s.s. Tjerimai. (Ingezonden.) In Marseille Een snuggere koetsier Langs de Baai De tocht over de Middel- landsche Zee. II Alles wordt bij elkaar gepaktweldra staan wij buiten het station. Een oude rammelende omnibus met twee paarden bespannen zal mij naar mijn hotel rijden. Het gaat van een steile helling door een rommelige armoedige wijk later zig ik, dat er aan de andere kant prach tige trappen waren, waarlangs men naar de stad kon afdalen. De rijweg echter maakt geen mooie indruk. In mijn hotel wil ik mij eindelijk gaan ver- frisschen, blij dat ik dit stuk van de reis heb afgelegd, maar de portier brengt mijn koffer maar niet. Ik moet naar beneden en zie tot mijn verbazing, dat mijn koffer er niet is. Toch stond hij in de omnibus, waar ik mee gekomen was naast de koetsier. Ik maak dit aan de por tier duidelijk, hij lacht echter maar wat. Ik vind het minder grappig, omdat ik bang ben, dat hij gestolen is. Ik ga terug naar mijn kamer en blijf daar een uur wachten, tot de porfier opeens tot mijn groote voldoening met de koffer komt aansleepen. De omnibus-koetsier bleek niet een van de slimsten te zijn en had, omdat hij bij het hotel drie passagiers en drie koffers had afgeladen, gemeend, dat het zoo wel vol doende was en de mijne weer mee naar het station genomen. Dat een dier reizigers mis schien twee koffers had, was niet in zijn hoofd opgekomen. Met een zucht van verlichting opende ik nu mijn koffer en kon wat op mijn verhaal komen. Van Woensdag half negen tot Donderdag 3 uur in de trein zitten was voorloopig voldoende, 's Avonds wandelde ik nog wat door Marseille langs de prachtige baai en een groot fort, dat op de rotsen is gebouwd. Reeds eeuwen voor Christus' geboorte was hier een stad en dat is geen wonder. Vanaf de hooge rotsen kan een fort de baai prachtig bestrijken en zoo de han delsschepen een veilige ligplaats verzekeren. Prachtig ging de zon onder en de beide groene en roode lichten van de kleine geleitorens be gonnen te branden, in de verte wierp de vuur toren, die op een eilandje buiten de kust ligt, zijn stralen over het azuurblauwe water. De volgende dag maakte ik nog een tochtje met een zweefbaan naar een rotsplateau, waarop een Roomsche kerk staat. Van het kerkplein heeft men 'n prachtig vergezicht over de baai met zijn eilanden, de Middellandsche Zee en aan de andere zijde op de hooge rotsen, die de kuststrook van het verdere Frankrijk afsluiten. Op de trappen naar de kerk staan vrouwen, die gewijde kaarsen verkoooen, welke men in een crypt onder de kerk kan branden, anderen heb ben een soort van cocarde te koop welke ge luk in het huisgezin heet aan te brengen. Daarop gaat het in volle vaart naar de lan dingsplaats. Even vraagt een vrouw of ik ook goud bij mij heb; ik heb het niet. Ze maakt een kruisje op mijn koffer en de heeie visi tatie is afgeloopen. Allerlei kooplui stormen op mij af met verrekijkers, gele brillen, snuisterijen, ansichtkaarten en nog veel meer maar ik maak zoo snel mogelijk dat ik op de landings brug kom. Eindelijk sla ik op het dek van de „Tjerimai", overal wordt weer Hollandsch ge sproken, wij zijn zoowat weer in het vaderland. Wij amuseeren ons nog een poosje met naar de muzikanten te kijken, die beneden hun best doen. Het is meer kijken dan luisteren want de zware stoomlicr werkt auto's, piano's en geweldige kisten naar binnen, natuurlijk met het noodige lawaai. Bovendien komen ieder oogenblik zware vrachtauto's en taxi's aange reden ik geloof dan ook wel, dat hun muzi kale prestaties in het concertgebouw in Amster dam beter tot hun recht zouden zijn gekomen. Een oude vrouw op krukken zingt een liedje door haarzelf gedicht en op muziek gebracht, zooals zij van tevoren aankondigde. Het zal wel mooi geweest zijn. Tegen haar concurrecren een man met een harp, een vrouw met een viool en een meisje van twintig met een centenbakje Deze laatste zingt bovendien maar nog meer artisten willen ons een vroolijk afscheid bezor gen een vrouw met 'n strooien hoed, een man met een viool en 'n klein jongetje van een jaar of vier doen ook ieder op hun manier hun best Verder ontbreken natuurlijk de harmonica's niet. Zoo nu en dan vliegt er een frank van het schip naar beneden, die meer de wil dan de daad be loont en een oogenblik het gezang onderbreekt. Een vriendelijk lachje beloont de gever en het concert gaat voort. Maar de stoomfluit overschreeuwt alles, de kooplui pakken hun waren bij elkaar, één sluit op het laatste oogenblik zijn koop af met de taaie klant, die maar niet wilde toehappen en nu voor het derde van de gevraagde prijs zijn artikel krijgt en toch misschien nog bedot is. De boot begint te trillen, de vuile pakhuizen aan de landingssteiger schijnen achteruit te wijken, een blauwe streep wordt zichtbaar. Wij krijgen vrij uitzicht op de stad, wij verlaten Europa. Een heerlijk panorama breidt zich voor ons uit, de kerk boven op de berg steekt boven alles uit, het gouden beeld er boven op van Onze Lieve Vrouwe (14 Meters hoog) blinkt in de zon. De boot begint te wiegelen, want de zee is in de baai meestal wat onstuimig en dan duurt het niet zoo heel lang meer, of wij zijn in volle zee. De boot vaart de groote lila vlakte over, wij staan bij de verschansing en kijken in dat won derlijk blauwe water. Zoo kennen wij de zee niel: bij ons is ze meestal grijzer. De voorsteven splijt dat blauw in twee helften en jaagt het schuim opzij, de opgejaagde golf rolt om in een beweging als van een kurketrekker cn het schuim stijgt als een witte rook door het ge heimzinnige lila water omhoog zoo gaat het voort, dag na dag. Tweemaal kwam er land in zicht: toen wij de straat tusschen Sardinië en Corsica door voeren en in de straat van Messina (tusschen Italië en Sicilië). Het eerste was bij nacht, het tweede op Zondagmorgen om 5 uur. Veel pas sagiers vlogen naar het vooïschip en konden vandaar de beide rotsachtige kusten zien, die in de morgennevels leken te rooken, een paar visschersbootjes met hun eigenaardige schuine zeilen, aan een dwarsboom opgeheschen, vceren voorbij, de huizen van Messina en Reggio waren duidelijk te onderscheiden. Het was heerlijk om eens even weer land en steden te zien. Weldra was het weer niets anders dan zee en lucht, want de boot vaart hard, tot 630 KM. op een dag. Flauw zagen wij een dag later nog iets van de kust van Kreta, maar nu, Dinsdag 12 Juli, hopen wij in Port Saïd aan te komen. Daar zal ik dus de boot verlaten en vooreerst niet veel zee meer zien. Ik kan er nu nog eens goed naar kijken wat een geweldige water massa is zoo'n zee. Als men een oogenblik aan de ontzettende diepte denkt, begint men te dui zelen en dan te weten, dat er Oceanen zijn, veel grooter dan deze en op sommige plaatsen 10 KM. diep niet in te denken. Van Port Saïd hoop ik de reis per trein naar Kaïro voort te zetten vandaag voor het laatst kan ik nog Nederlandsch spreken maar dan zal ik het wel in een tijdje niet hooren. Een volgende maal hoop ik u iets van mijn eigenlijke reis door Egypte en Palestina te vertellen. H. JANZEN. Examens. Onze vroegere plaatsgenoot, de heer P. V ij n, thans te Heemstede, legde Dinsdag 1.1. te den Haag met gunstig gevolg examen af voor de akte-Nijverheidsonderwijs-Zeemansschap (N XV 2e deel.) Schoolreisjes. Woensdag 1.1. bracht een groot aantal school kinderen uit Helder onder geleide hunner onder wijzers 'n bezoek aan Texel. Met autobussen van de heer Boekei werd een prettige rit gemaakt. o SchoorI en Bergen. Het weer was uitstekend In blijde herinnering zal dit tochtje bij de deel nemers voortleven. Naar Texel. De Ned. Reisvereeniging onderneemt een boottocht rond de Zuiderzee. De reis ving aan op Maandag 1.1. en zal vandaag worden beëin digd. Woensdag 1,1, bracht het gezelschap een bezoek aan Texel en werd met Boekcl's auto bussen een toer over het eiland gemaakt. ziet er smakelijk en aantrek kelijk uitde uiterlijke vorm is de weerspiegeling van den zui veren, verfrisschenden smaak. „Wol ,is het eenige landbouwpro duct, waarvan de boer de quali- teit niet kan bepalen." Aan het jaarverslag der Ned. Federatie tot verbetering van de Wolhandel ontlecnen wij wat betreft de scheercontrólc en wolkeuring in N.-Holland het volgende: Over het algemeen viel het gewicht Iels tegen en bleef het zelfs onder het gemiddelde van het vorige jaar, toen het totaal gemiddeld 6 ko was. Deze daling is het meest te wijten aan het vasteland waar het gewicht 150 gram achteruit ging. Een gelukkig verschijnsel is echter, dat het gemiddelde gewicht der prima vliezen iets vooruitging, terwijl van de andere kwaliteiten het gewicht verminderde. Dit zou mogelijk als een tceken mogen worden be schouwd, dat men de lichtste prima naast de te grove zware mindere qualiteit heel aardig weet uit te schieten, Hoewel bij kleinere groepjes soms een af wijking voorkomt, bleek ook thans weer, dat met het klimmen der jaren het gewicht van de wolvacht vrij regelmatig afneemt. Ook de ge wichtstoeneming bij qualiteitsvermindering was weder gemakkelijk aantoonbaar. De lichtste vachten waren 2 prima vliezen op Texel, een van een éénjarige en een van een 5-jarige ram, welke beide 3,3 ko wol pro duceerden. Het oudste ram, een 9-jarig dier leverde nog 3,8 ko eerste. Het eerste vlies op Texel woog 7,8 ko en was een eerste qualiteit vacht van een 3-jarige ram. In N.-Holland kwamen meer zwaardere voor, o.a. een van 8,9 ko. grove eerste van een éénjarige, 8,4 ko tweede van een tweejarige. De zwaarste prima vacht woog 7.8 ko. Het rendement. Gelijk uit de praktijk van de wolhandel reeds bekend was, bleek het rendement dit jaar vrij belangrijk hooger, n.l. 1,4 pet. Uit de aan het verslag toegevoegde staat kunnen twee conclussies worden getrokken. Bij het afnemen der qualiteit stijgt het rende mentspercentage. Het rendement der eerste knip is bijna steeds lager dan die der beide volgende. Zoodra echter de qualiteit bij het stijgen der jaren belangrijk afneemt, is ook het rendement aan het dalen. De verklaring hiervan zou aldus kunnen zijn dat de normaal gelijk gebleven hoeveelheid vetzweet door een afnemende hoeveelheid wol zou zijn opgenomen. De prijs. Ten aanzien van dé zwakte van de positie van de wolverkoopers kan worden opgemerkt, dat wol het eenige is, dat het landbouwbedrijf voortbrengt, waarvan de landbouwer niet de qualiteit kent. Hij kan niet de waardeering van koopers controieeren, terwijl hij ook niet weet, waarom de grenzen, waarbij zij voor fouten komen te staan, zoo nauw zijn, zooals dit wel bij onbedreven koopers het geval is. Men heeft wel eens het idee geopperd, dat de Staat de publicatie van redelijke prijzen op zich zou nemen. Dat zijn prijzen op welker basis transacties normalerwijze zouden kunnen plaats vinden. Zelfs niet de algemcene regelen van staatsbemoeiing willende ontkennen, is er toch weinig reden om aan te nemen, dat zulke theoretische prijzen een nauwkeuriger beeld zullen geven van de markttoestanden, dan de werkelijke prijzen, tot stand gekomen bij de gewone wij re van concurrentie. De groote verschillen tusschen toestand cn qualiteit van twee partijen wol, zelfs op twee naast elkaar gelegen bedrijven geproduceerd, zullen het nagenoeg onmogelijk maken, prijzen te noteeren uitgezonderd op een .zuiver ge- wasschen" (clean scowred) basis en alvorens een producent dat voor zijn eigen wol zou kunnen doen, zou een schatting van de op brengst noodzakelijk zijn. Ten slotte Is een redelijke prijs noodzakelijker wijze een gemiddelde prijs en zou deze waar schijnlijk ten gevolge hebben, dat de prijzen De leerlingen van de 5e klas der o.l. school vai1 p;ma partijen werden neergehaald en die alhier maakten Woensdag 1.1. een reisje naar van slechte wol omhoog, buiten de markt om.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1927 | | pagina 1