42s,e Jaargang
HetWisgddmd
PUROL
No 4279
Zaterdag 17 November 1928
da Zondag.
EERSTE BLAD.
Voor hoofd en hart.
Texelsche Berichten
Klo o 3 terh alsem
DRAGON"
ABONNEMENTEN:
UITGAVE:N.V.v/h LANGEVELD DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL
ADVERTENTIÊN:
TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°. 652 POSTBUS: N°. 11
HET OUDE HUIS.
Zal ooit een arm, eenzaam menschen-
kind, zwervend door vreemde landen, 't
weten, dat daar op aarde een plek is,
waar hij veilig rusten kan?
Misschien zal het eens tot hem komen,
geschreven in bevende letters door een
oude hand, dat het huis zijner vaderen
hem wacht.
Zal hij het weten?
In de stormende nacht beuken de gol
ven het zwakke schip en dreigen het te
versplinteren met allen, die daar worste
len in doodsangst
En ver zal daar zijn het oude huis, dat
hem wacht.
Hij weet het niet.
In het verre warme land schallen de
krijgstrompetten, de blanke wapens
der wilde ruiterscharen flikkeren in de
zon, de grond trilt onder de zware
hoefslag der paarden, daar is de ra
zende, blinde oorlogsdrift, die al het le
ven wegmaait en vernielt
Maar van het slagveld klagen de smar
ten op in de weelde van de tropische
nacht
En onbereikbaar ver zal daar zijn het
oude huis op de doodsche hei; de sneeuw
jacht stuift tegen de muren, maar binnen
wacht de kamer in het trouwe, zachte
schemerlicht van de lamp.
In een kast liggen versleten kinder-
kleertjes, een oud man bracht ze mee als
zijn zachte herinnering aan zijn hoop
volle troost
Hij weet het niet.
Eens zal hij liggen op zijn doodsbed
vreema licht zal zijn gesloten oogen be
schijnen, vreemde handen zullen hem
ter ruste leggen, een vreemde stem zal
een zacht woord van medelijden zeggen.
En ver zal daar zijn het oude huis dat
wacht.
Misschien zal hij het dan weten; een
oogenblik helderziend, als hij worstelt z'n
laatste strijd, dat, hoe hij moge getwij
feld hebben aan alles, daar één plek is
geweest waar aan hem gedacht is met
liefde altijd.
En hij zal zien dat er iets goeds, iets
moois heeft bestaan ook voor hem al
wist hij het niet.
Dan zal hij lichter sterven.
Fragment uit „Het beloofde land"
INA BOUDI ER-B AKKER.
Zondag 18 Nov.
ZONDAG.
Het is beter door de liefde te lijden,
dan noch te lijden, noch te beminnen.
MAANDAG.
Als we een doel willen bereiken, ligt
al onze kracht in volhouden.
DINSDAG.
Vaders en moeders oefenen op de wel
vaart der maatschappij een veel grootere
invloed uit dan staatslieden en wetge
vers.
WOENSDAG.
Het is minder gevaarlijk uit te glijden
met de voet dan met de tong.
DONDERDAG.
Begin iets te ondernemen koel en be
daard, maar zet het door met vuur en
ijver.
VRIJDAG.
Wachten is het beste geneesmiddel te
gen de toorn.
ZATERDAG.
Leg altijd wat weg, om er uw huis mee
op te vroolijken.
BEECHER STOWE.
Moeders nemen voor de roode,
gesmette of ontstoken huid van
de kleine, uitsluitend
het allerbeste, en dat is
taq&nhoestt
IK EN MIJN KIND,
VOORDRACHT-INSPECTEUR L.O.
Daartoe uitgenoodigd bezochten we
Dinsdagavond in café „den Burg" de eer
ste door de heer H. J. Kraai, hoofd der
o.l. school alhier belegde ouderavond,
welke zich verheugde in de belangstelling
van een nogal groot aantal vaders en
moeders van schoolgaande kinderen.
De heer Kraai heette de aanwezigen
welkom en bood zijn excuus aan aan de
leden der oudercomm., daar eigenlijk
deze avond niet op wettelijke wijze werd
uitgeschreven. Een ouderavond wordt
volgens de wet belegd door het hoofd in
overleg met de commissie. Evenwel is 't
plan tot het houden van een ouderavond
wat laat opgekomen. De inspecteur van
het l.o. zou Dinsdag tegenwoordig zijn
bij de opening van de vernieuwde school
en verklaarde zich bereid een lezing te
houden op een ouderavond, althans wan
neer deze dezelfde dag nog gehouden
zou kunnen worden. Aldus geschiedde,
maar het ontbrak aan tijd om alle leden
der betrokken commissie met dit feit in
kennis te stellen. Evenwel zal zulks zich
in het vervolg niet meer voordoen.
Na deze verontschuldiging voor 'n zeker
te vergeven fout, gat spreker het woord
aan de heer D u n, inspecteur van het
l.o. in de inspectie-den Helder, die een
genoeglijke causerie hield over een al
leszins belangrijk onderwerp, „Ik en mijn
kind".
We geven de interessante voordracht
welke met aandacht werd aangehoord,
hier beknopt weer
OUDERAVONDEN.
Het verheugt mij zoo ving spreker
aan u hier in zoo groote getale aan
wezig te zien. Meermalen gevoel ik het
gemis aan contact met de ouders, van
daar dat ik gaarne iedere gelegenheid
aangrijp nader met de ouders in kennis
te komen. Een ouderavond is hiertoe 'n
ongezochte gelegenheid. Het spijt me
heel erg, dat er wel eens een is overge
slagen. Ouderavonden zijn wettelijk voor
geschreven en terecht, want zij kun
nen veel bijdragen tot het nauwer contact
tusschen ouders en schoolpersoneel. Ik
hoop dan ook dat deze avond door meer
dere zal worden gevolgd. Trouwens:„Als
er een schaap over de dam is
BELANGSTELLING.
Belangstelling is noodig voor alle suc
ces bij het onderwijs. Vandaar, dat er in
de school naar gestreefd wordt, deze be
langstelling te versterken. Gelukkig te
prijzen is de onderwijzer, die hierin kan
slagen.
Reeds in de titel van mijn voordracht
heb ik getracht uw belangstelling te wek
ken. Wie stelt er geen belang in zichzelf?
(Soms wel eens te veel.) Wie niet in zijn
kind, het beste wat hij bezit? Met opzet
heb ik niet gesproken van „wij en onze
kinderen" om het persoonlijke vooral op
de voorgrond te laten komen. Iedere
vader, iedere moeder is verantwoordelijk
voor de opvoeding van zijn kind. Al wor
den school en huis in één adem genoemd,
de ouders zijn en blijven no. 1, de school
no. „zooveel". Alles wat de verantwoor
delijkheid der ouders in dit opzicht tracht
te verkleinen, vindt mijn felle afkeuring.
De school neemt de taak der ouders
slechts ten deele over. De ouders zijn de
eigenlijke opvoeders van het kind, maar
niet altijd de goede.
De invloed van de school, in de school
jaren van het huisgezin niet te scheiden,
is niet te onderschatten. Ik weet, dat ik
de wijsheid niet in pacht heb, dat opvoe
den een ontzaglijk moeilijke zaak is en
dat we al te vaak in onze verplichtingen
te kort schieten ik merk dit zelf in
mijn gezin. Maar toch kan ik u wellicht
wei eenige nuttige wenken geven, welker
deugdelijkheid ik aan de practijk heb ge
toetst.
EIGEN FOUTEN.
Ik herinner mij hoe op een Zuidhol-
landsch dorp de gemeentesecretaris ,dic
door de geboorte van een zoon werd ver
blijd door een der raadsleden gefeliciteerd
werd met de woorden: „Ik Iioop, dat-ie
maar beter mag worden dan de oude".
Hoewel niet kwaad bedoeld, maakten die
woorden geen aangename indruk op de
gelukkige vader, die zich gepikeerd, zich
in zijn wiek geschoten voelde. Toch was
de wensch niet kwaad want wie zou zijn
kind niet beter wenschen dan hijzelf is
Moeten wij niet trachten de gebreken,
waarmee we zelf behept zijn, bij onze
kinderen te voorkomen
BEGRIJPEN.
De vraag: „Begrijpt ge uw kind" kun
nen we niet gemakkelijk beantwoorden
omdat we onszelf niet eens altijd begrij
pen. Wie weet er nog hoe hij dacht, toen
hij vijf jaar oud was
Spreker vertelt ons van het kleine
Friesche dorpje, waar hij woonde als kind
van zijn 3e tot zijn 7e jaar. Hoe groot
leek hem toen de afstand van zijn huis
naar de slager, hoe breed de sloot waar
hij geen kastanje over kon krijgen, hoe
hoog de terp, waar de kerk op troonde
Bijna 30 jaar later kwam hij er weer
en zag hij die kleine afstand, dat smalle
slootje, dat heuveltje Hoe heel
anders zag hij die dingen nu.
Uit dit eenvoudige voorbeeld blijkt,
vervolgde spr., hoezeer onze ideecn ver
schillen met die, welke eens kinds zijn.
Geen grooter fout kunnen we in de óp-
voeding danook begaan dan door aan
onze kinderen en onszelf dezelfde maat
staf aan te leggen.
„Groeien is niet alleen grooter worden,
maar ook anders worden", schreef een
groot paedagoog. „Ontwikkelen beteekent
niet alleen winnen, maar ook verliezen".
Ook staat er geschreven: „Man worden is
veel te niet doen, wat eens kinds was."
Typisch drukte een paedagoog het ook
aldus uit: „Om kinderen te begrijpen is
het voor alles noodig er iets anders in te
zien dan een uitgave in zakformaat van
de foliant (een groot boek), waar we ons
zelf voor houden". Weer een ander zei
het aldus: „Het onderscheid tusschen rups
en vlinder, twee vormen van eenzelfde
wezen, is misschien minder groot, dan dat
tusschen een kleine kleuter en een vol
wassene.
Zeg niet te gauw: „Ik ken mijn kind",
maar geef u wel moeite het iedere dag
beter te leeren kennen. Ge zult er zijn
daden milder door beoordeelen. Een oude
versleten pop vertegenwoordigt veelal
voor uw dochtertje veel grooter waarde
dan een nieuwe; aan een onoogelijke beer
zonder staart of ledematen blijkt de jeugd
niet zelden meer gehecht dan aan de
mooiste, welke u haar zou kunnen geven.
En vertegenwoordigt een knikker, welke
u liet kind afneemt, soms niet een kapi
taal? Met al die kleine dingen moeten we
rekening houden om het kind geen schade
te doen.
LIEFDE.
We moeten h.et kind omringen met be
grijpende liefde. Tracht nimmer vruchten
te plukken, waar ge slechts bloesem
moogt verwachten. Het gevolg hiervan is
telkens misverstand, zoo licht wordt het
vertrouwen in u geschokt.
Opvoeden is een vertrouwenswerk.Zon
der vertrouwen zal men er niet veel mee
bereiken. Wie hun kinderen niet lief heb-
Be venijnige steken
van spit in den rug
,,Geen goud
zoo goed"
vindt je Tov/erd reven,
Maar zonder m'n pypje.X>RAG0Nv5hag,
zou in niet hunnen leven.
ben, zijn de naam ouders niet waard, en
toch laat die liefde wel eens wat te wen
schen over.
Wat waart ge blij toen ge uw eerste
ling kreeg. Gij gaaft uw kind uw volle
liefde, alles wat ge bezat. Moesten ze
deelen toen uw tweede geboren werd
Neen, immers ?Ook no. 2 kreeg het
volle pond. Een Zceuwsch boer zei het
mij eens heel aardig aldus: „En zoo gêt
't wei tot tienen toe".Dit is het goddelij
ke in de liefde: nooit behoeven we te dee
len. Maar - is al die liefde wel echt
De ware liefde vraagt alleen naar het heil
van de geliefde. Zoo dikwijls komt eigen
liefde er voor in de plaats.
Spreker herinnert aan een der bijdragen
in de mooie bundel „Over Opvoeding"
(I) van Jan Ligthart, handelende over
„Liefde?", en daarvan het eerste hoofd
stuk. (We drukken het fragment elders in
dit blad volledig af. Red) Duidelijk blijkt
hieruit, dat moeder gekrenkt werd in haar
eigenliefde en dat de ware liefde niet
leefde in haar hart.
De ware liefde is opofferend; we moe
ten ons voor de geliefde iets willen ont
zegden en slechts het belang van ons
kind in het oog houden. Geen slapheid of
weekheid kenmcrke ons handelen. Even
als een operateur moeten wc het mes wel
eens diep in de wonde zetten om een ge
nezing te bewerken. Echter doe liet
voorzichtig, nooit wild of sarcastisch,
waaruit verwijdering zou kunnen voort
vloeien.
DE OMGEVING.
Van het hoogste belang is de sfeer,
welke we rond onze kinderen weten te
scheppen. In de school moet een vrien
delijke sfeer heerschen. In de laagste
klassen tref ik dan ook zoo gaarne aan
een onderwijzeres als een liefdevolle kloek
tusschen haar kuikens, ge:n juffrouw als
een Boeddha-beeld hoog troonend boven
de kinderen. Van het onderwijzend per
soneel kan groote invloed uitgaan. Wat
„juf" zegt is het eind van alle tegen
spraak.
Vergelijk de scholen eens met die uit
de tijd, 30 of 40 jaar terug. Ze vormden
een schrikbeeld, dc meesters stelden we
ons voor met een latje. Gelukkig is die
tijd voorbij. Ik ben tegen lijfstraf, vooral
in de school, hoewel ik toegeef, dat deze
voor een enkel kind wel op zijn plaats is.
Een gevaarlijk middel wordt het echter,
wanneer het door een hard- of loshandig
opvoeder wordt toegepast. In dit geval
wordt er meer kwaad in- dan uitgeslagen.
Tracht het vertrouwen van de kinderen
te winnen. Stel belang in hun kleine we
derwaardigheden, leef met hen mee. An
ders zult ge veel kunnen verspelen.
A4et een paar aardige voorbeelden be
sloot spreker het eerste deel van zijn rede.
Na de korte pauze kwam hij nog eens
terug op de sfeer, waarin het kind wordt
opgevoed. De school moet zijn een vrien
delijk gebouw met een gezellig uiterlijk.
Ge kunt het zien in de vernieuwde o.l.
school hier: door frissche kleuren hebben
we er levendigheid in willen brengen,
zonder dat het veel behoefde te kosten.
Ook in de huizen moet gezelligheid de
kinderen tegenstralen. Het zit niet in de
TEXELSCHE COURAMT
DEN BURG: 50 ct. per drie Maanden.
Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden.
Losse nummers: 3 ct
DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT
WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN
Van 1-5 rogols: 50 ct. lodoro regot moor: 10 ct.
Dezelfde advertentie 4 maal goplaatst wordt 3 maal borokond.
BI) abonnement lagoro regelprljs,
ADVERTENTIÊN
MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN
4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN
Doos 50 en 60 cL Tube 60 ct.Bii Apoth. en Drogisten
overvallen U onverwachts. Grijp
dadelijk naar Akkers Kloosterbal
sem. welke tot diep in de weefsels
doordringt, de pijn stilt, ophoo-
pende ziektestoffen doet verdwij
nen, snel en grondig verlicht.
VIRGINIA 5HAG
5 CTS.PtR r, ON 3
Ru po puin van me up
Pu no en öeuoio
Voor pijp en ciqaret