42s,e Jaargang HetWisgddmd PUROL No 4279 Zaterdag 17 November 1928 da Zondag. EERSTE BLAD. Voor hoofd en hart. Texelsche Berichten Klo o 3 terh alsem DRAGON" ABONNEMENTEN: UITGAVE:N.V.v/h LANGEVELD DE ROOIJ DEN BURG OP TEXEL ADVERTENTIÊN: TELEFOON: N°.11 POSTGIRO: N°. 652 POSTBUS: N°. 11 HET OUDE HUIS. Zal ooit een arm, eenzaam menschen- kind, zwervend door vreemde landen, 't weten, dat daar op aarde een plek is, waar hij veilig rusten kan? Misschien zal het eens tot hem komen, geschreven in bevende letters door een oude hand, dat het huis zijner vaderen hem wacht. Zal hij het weten? In de stormende nacht beuken de gol ven het zwakke schip en dreigen het te versplinteren met allen, die daar worste len in doodsangst En ver zal daar zijn het oude huis, dat hem wacht. Hij weet het niet. In het verre warme land schallen de krijgstrompetten, de blanke wapens der wilde ruiterscharen flikkeren in de zon, de grond trilt onder de zware hoefslag der paarden, daar is de ra zende, blinde oorlogsdrift, die al het le ven wegmaait en vernielt Maar van het slagveld klagen de smar ten op in de weelde van de tropische nacht En onbereikbaar ver zal daar zijn het oude huis op de doodsche hei; de sneeuw jacht stuift tegen de muren, maar binnen wacht de kamer in het trouwe, zachte schemerlicht van de lamp. In een kast liggen versleten kinder- kleertjes, een oud man bracht ze mee als zijn zachte herinnering aan zijn hoop volle troost Hij weet het niet. Eens zal hij liggen op zijn doodsbed vreema licht zal zijn gesloten oogen be schijnen, vreemde handen zullen hem ter ruste leggen, een vreemde stem zal een zacht woord van medelijden zeggen. En ver zal daar zijn het oude huis dat wacht. Misschien zal hij het dan weten; een oogenblik helderziend, als hij worstelt z'n laatste strijd, dat, hoe hij moge getwij feld hebben aan alles, daar één plek is geweest waar aan hem gedacht is met liefde altijd. En hij zal zien dat er iets goeds, iets moois heeft bestaan ook voor hem al wist hij het niet. Dan zal hij lichter sterven. Fragment uit „Het beloofde land" INA BOUDI ER-B AKKER. Zondag 18 Nov. ZONDAG. Het is beter door de liefde te lijden, dan noch te lijden, noch te beminnen. MAANDAG. Als we een doel willen bereiken, ligt al onze kracht in volhouden. DINSDAG. Vaders en moeders oefenen op de wel vaart der maatschappij een veel grootere invloed uit dan staatslieden en wetge vers. WOENSDAG. Het is minder gevaarlijk uit te glijden met de voet dan met de tong. DONDERDAG. Begin iets te ondernemen koel en be daard, maar zet het door met vuur en ijver. VRIJDAG. Wachten is het beste geneesmiddel te gen de toorn. ZATERDAG. Leg altijd wat weg, om er uw huis mee op te vroolijken. BEECHER STOWE. Moeders nemen voor de roode, gesmette of ontstoken huid van de kleine, uitsluitend het allerbeste, en dat is taq&nhoestt IK EN MIJN KIND, VOORDRACHT-INSPECTEUR L.O. Daartoe uitgenoodigd bezochten we Dinsdagavond in café „den Burg" de eer ste door de heer H. J. Kraai, hoofd der o.l. school alhier belegde ouderavond, welke zich verheugde in de belangstelling van een nogal groot aantal vaders en moeders van schoolgaande kinderen. De heer Kraai heette de aanwezigen welkom en bood zijn excuus aan aan de leden der oudercomm., daar eigenlijk deze avond niet op wettelijke wijze werd uitgeschreven. Een ouderavond wordt volgens de wet belegd door het hoofd in overleg met de commissie. Evenwel is 't plan tot het houden van een ouderavond wat laat opgekomen. De inspecteur van het l.o. zou Dinsdag tegenwoordig zijn bij de opening van de vernieuwde school en verklaarde zich bereid een lezing te houden op een ouderavond, althans wan neer deze dezelfde dag nog gehouden zou kunnen worden. Aldus geschiedde, maar het ontbrak aan tijd om alle leden der betrokken commissie met dit feit in kennis te stellen. Evenwel zal zulks zich in het vervolg niet meer voordoen. Na deze verontschuldiging voor 'n zeker te vergeven fout, gat spreker het woord aan de heer D u n, inspecteur van het l.o. in de inspectie-den Helder, die een genoeglijke causerie hield over een al leszins belangrijk onderwerp, „Ik en mijn kind". We geven de interessante voordracht welke met aandacht werd aangehoord, hier beknopt weer OUDERAVONDEN. Het verheugt mij zoo ving spreker aan u hier in zoo groote getale aan wezig te zien. Meermalen gevoel ik het gemis aan contact met de ouders, van daar dat ik gaarne iedere gelegenheid aangrijp nader met de ouders in kennis te komen. Een ouderavond is hiertoe 'n ongezochte gelegenheid. Het spijt me heel erg, dat er wel eens een is overge slagen. Ouderavonden zijn wettelijk voor geschreven en terecht, want zij kun nen veel bijdragen tot het nauwer contact tusschen ouders en schoolpersoneel. Ik hoop dan ook dat deze avond door meer dere zal worden gevolgd. Trouwens:„Als er een schaap over de dam is BELANGSTELLING. Belangstelling is noodig voor alle suc ces bij het onderwijs. Vandaar, dat er in de school naar gestreefd wordt, deze be langstelling te versterken. Gelukkig te prijzen is de onderwijzer, die hierin kan slagen. Reeds in de titel van mijn voordracht heb ik getracht uw belangstelling te wek ken. Wie stelt er geen belang in zichzelf? (Soms wel eens te veel.) Wie niet in zijn kind, het beste wat hij bezit? Met opzet heb ik niet gesproken van „wij en onze kinderen" om het persoonlijke vooral op de voorgrond te laten komen. Iedere vader, iedere moeder is verantwoordelijk voor de opvoeding van zijn kind. Al wor den school en huis in één adem genoemd, de ouders zijn en blijven no. 1, de school no. „zooveel". Alles wat de verantwoor delijkheid der ouders in dit opzicht tracht te verkleinen, vindt mijn felle afkeuring. De school neemt de taak der ouders slechts ten deele over. De ouders zijn de eigenlijke opvoeders van het kind, maar niet altijd de goede. De invloed van de school, in de school jaren van het huisgezin niet te scheiden, is niet te onderschatten. Ik weet, dat ik de wijsheid niet in pacht heb, dat opvoe den een ontzaglijk moeilijke zaak is en dat we al te vaak in onze verplichtingen te kort schieten ik merk dit zelf in mijn gezin. Maar toch kan ik u wellicht wei eenige nuttige wenken geven, welker deugdelijkheid ik aan de practijk heb ge toetst. EIGEN FOUTEN. Ik herinner mij hoe op een Zuidhol- landsch dorp de gemeentesecretaris ,dic door de geboorte van een zoon werd ver blijd door een der raadsleden gefeliciteerd werd met de woorden: „Ik Iioop, dat-ie maar beter mag worden dan de oude". Hoewel niet kwaad bedoeld, maakten die woorden geen aangename indruk op de gelukkige vader, die zich gepikeerd, zich in zijn wiek geschoten voelde. Toch was de wensch niet kwaad want wie zou zijn kind niet beter wenschen dan hijzelf is Moeten wij niet trachten de gebreken, waarmee we zelf behept zijn, bij onze kinderen te voorkomen BEGRIJPEN. De vraag: „Begrijpt ge uw kind" kun nen we niet gemakkelijk beantwoorden omdat we onszelf niet eens altijd begrij pen. Wie weet er nog hoe hij dacht, toen hij vijf jaar oud was Spreker vertelt ons van het kleine Friesche dorpje, waar hij woonde als kind van zijn 3e tot zijn 7e jaar. Hoe groot leek hem toen de afstand van zijn huis naar de slager, hoe breed de sloot waar hij geen kastanje over kon krijgen, hoe hoog de terp, waar de kerk op troonde Bijna 30 jaar later kwam hij er weer en zag hij die kleine afstand, dat smalle slootje, dat heuveltje Hoe heel anders zag hij die dingen nu. Uit dit eenvoudige voorbeeld blijkt, vervolgde spr., hoezeer onze ideecn ver schillen met die, welke eens kinds zijn. Geen grooter fout kunnen we in de óp- voeding danook begaan dan door aan onze kinderen en onszelf dezelfde maat staf aan te leggen. „Groeien is niet alleen grooter worden, maar ook anders worden", schreef een groot paedagoog. „Ontwikkelen beteekent niet alleen winnen, maar ook verliezen". Ook staat er geschreven: „Man worden is veel te niet doen, wat eens kinds was." Typisch drukte een paedagoog het ook aldus uit: „Om kinderen te begrijpen is het voor alles noodig er iets anders in te zien dan een uitgave in zakformaat van de foliant (een groot boek), waar we ons zelf voor houden". Weer een ander zei het aldus: „Het onderscheid tusschen rups en vlinder, twee vormen van eenzelfde wezen, is misschien minder groot, dan dat tusschen een kleine kleuter en een vol wassene. Zeg niet te gauw: „Ik ken mijn kind", maar geef u wel moeite het iedere dag beter te leeren kennen. Ge zult er zijn daden milder door beoordeelen. Een oude versleten pop vertegenwoordigt veelal voor uw dochtertje veel grooter waarde dan een nieuwe; aan een onoogelijke beer zonder staart of ledematen blijkt de jeugd niet zelden meer gehecht dan aan de mooiste, welke u haar zou kunnen geven. En vertegenwoordigt een knikker, welke u liet kind afneemt, soms niet een kapi taal? Met al die kleine dingen moeten we rekening houden om het kind geen schade te doen. LIEFDE. We moeten h.et kind omringen met be grijpende liefde. Tracht nimmer vruchten te plukken, waar ge slechts bloesem moogt verwachten. Het gevolg hiervan is telkens misverstand, zoo licht wordt het vertrouwen in u geschokt. Opvoeden is een vertrouwenswerk.Zon der vertrouwen zal men er niet veel mee bereiken. Wie hun kinderen niet lief heb- Be venijnige steken van spit in den rug ,,Geen goud zoo goed" vindt je Tov/erd reven, Maar zonder m'n pypje.X>RAG0Nv5hag, zou in niet hunnen leven. ben, zijn de naam ouders niet waard, en toch laat die liefde wel eens wat te wen schen over. Wat waart ge blij toen ge uw eerste ling kreeg. Gij gaaft uw kind uw volle liefde, alles wat ge bezat. Moesten ze deelen toen uw tweede geboren werd Neen, immers ?Ook no. 2 kreeg het volle pond. Een Zceuwsch boer zei het mij eens heel aardig aldus: „En zoo gêt 't wei tot tienen toe".Dit is het goddelij ke in de liefde: nooit behoeven we te dee len. Maar - is al die liefde wel echt De ware liefde vraagt alleen naar het heil van de geliefde. Zoo dikwijls komt eigen liefde er voor in de plaats. Spreker herinnert aan een der bijdragen in de mooie bundel „Over Opvoeding" (I) van Jan Ligthart, handelende over „Liefde?", en daarvan het eerste hoofd stuk. (We drukken het fragment elders in dit blad volledig af. Red) Duidelijk blijkt hieruit, dat moeder gekrenkt werd in haar eigenliefde en dat de ware liefde niet leefde in haar hart. De ware liefde is opofferend; we moe ten ons voor de geliefde iets willen ont zegden en slechts het belang van ons kind in het oog houden. Geen slapheid of weekheid kenmcrke ons handelen. Even als een operateur moeten wc het mes wel eens diep in de wonde zetten om een ge nezing te bewerken. Echter doe liet voorzichtig, nooit wild of sarcastisch, waaruit verwijdering zou kunnen voort vloeien. DE OMGEVING. Van het hoogste belang is de sfeer, welke we rond onze kinderen weten te scheppen. In de school moet een vrien delijke sfeer heerschen. In de laagste klassen tref ik dan ook zoo gaarne aan een onderwijzeres als een liefdevolle kloek tusschen haar kuikens, ge:n juffrouw als een Boeddha-beeld hoog troonend boven de kinderen. Van het onderwijzend per soneel kan groote invloed uitgaan. Wat „juf" zegt is het eind van alle tegen spraak. Vergelijk de scholen eens met die uit de tijd, 30 of 40 jaar terug. Ze vormden een schrikbeeld, dc meesters stelden we ons voor met een latje. Gelukkig is die tijd voorbij. Ik ben tegen lijfstraf, vooral in de school, hoewel ik toegeef, dat deze voor een enkel kind wel op zijn plaats is. Een gevaarlijk middel wordt het echter, wanneer het door een hard- of loshandig opvoeder wordt toegepast. In dit geval wordt er meer kwaad in- dan uitgeslagen. Tracht het vertrouwen van de kinderen te winnen. Stel belang in hun kleine we derwaardigheden, leef met hen mee. An ders zult ge veel kunnen verspelen. A4et een paar aardige voorbeelden be sloot spreker het eerste deel van zijn rede. Na de korte pauze kwam hij nog eens terug op de sfeer, waarin het kind wordt opgevoed. De school moet zijn een vrien delijk gebouw met een gezellig uiterlijk. Ge kunt het zien in de vernieuwde o.l. school hier: door frissche kleuren hebben we er levendigheid in willen brengen, zonder dat het veel behoefde te kosten. Ook in de huizen moet gezelligheid de kinderen tegenstralen. Het zit niet in de TEXELSCHE COURAMT DEN BURG: 50 ct. per drie Maanden. Franco p. post door geheel Nederland 75 ct p. 3 maanden. Losse nummers: 3 ct DE TEXELSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAG- EN ZATERDAGMORGEN Van 1-5 rogols: 50 ct. lodoro regot moor: 10 ct. Dezelfde advertentie 4 maal goplaatst wordt 3 maal borokond. BI) abonnement lagoro regelprljs, ADVERTENTIÊN MOETEN DAAGS VOOR 'T VERSCHIJNEN 4 UUR NAM. IN ONS BEZIT ZIJN Doos 50 en 60 cL Tube 60 ct.Bii Apoth. en Drogisten overvallen U onverwachts. Grijp dadelijk naar Akkers Kloosterbal sem. welke tot diep in de weefsels doordringt, de pijn stilt, ophoo- pende ziektestoffen doet verdwij nen, snel en grondig verlicht. VIRGINIA 5HAG 5 CTS.PtR r, ON 3 Ru po puin van me up Pu no en öeuoio Voor pijp en ciqaret

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1928 | | pagina 1