PUROL BEHOORT U 1 geneeskrachtig lekker! Weet U wel dat u op een wettig Unie briefje van f 3,50 'n bedrag van 4250 gSd. kan winnen. KéC- ADVERTENTIEN Springende Handen Ruwe Huid nen vinden, een plan tot stichting eener nieuwe sluis. Deze kwam er de Nieuwe Waaldersluis maar het had heel wat voeten in de aarde. Ze zag het licht in 1908 en kan wel 600 kub. M. per minuut verzetten, hetgeen voornamelijk aan haar groote diepte moet worden toegeschreven. Evenwel bracht deze sluis weer eens dui delijk aan het licht, hoe noodzakelijk het is, dat de begraving eens duchtig onder handen wordt genomen. De afwaterings kanalen zijn te nauw, maar bovenal te on diep. Kanaal contra tram. Wat bleek voor beide een rem? Hebben de kanaalplannen, waarvan me nigeen op Texel cenige jaren geleden het hoofd vol had, in het waterschapsleven nog een rol gespeeld? zoo informeerden we verder. Ja, daarover is veel te doen geweest. Dokter Wagemaker gold algemeen als de woordvoerder van hen, die de wensche- lijkheid van een tram wilden bepleiten, zelf zag ik in de aanleg van een kanaaL, dat zich van Oudeschilü via de Waal tot den Burg zou moeten uitstrekken, meer heil. Op initiatief van dokter Wagemaker werd ten slotte een vergadering belegd in hotel „Texel" waarin voorstanders van tram en kanaal hun ideeën konden uiteen zetten en verdedigen. Het resultaat was, dat tot verwezenlijking van het plan- Wagemaker de eerste stappen zouden wor den gedaan, evenwel met dien verstande, dat het plan-Dijt zou worden gesteund, wanneer het andere geen levensvatbaar heid mocht blijken te bezitten. Vóór ech ter van het een of ander iets komen kon, brak de wereldoorlog uit. Noch het ge- gemeentebestuur, noch het polderbestuur hebben gelegenheid gevonden van hun gevoelen in deze gewichtige kwesties te doen blijken. Wel is in de dagen, dat de heer Dijt als wethouder onzer gemeente fungeerde, nog een adres gericht aan de minister met het verzoek zijn medewerking te wil len verleenen tot de aanleg van een ka naal met binnenhaven op Texel, maar men klopte aan doovemans deur. De minister wenschte er geen cent aan te besteden, ook niet, wanneer provincie en gemeente ieder voor een derde deel in de kosten bijdroegen. Hiermee kon men zoowel tram als vaart „van de baan geschoven" be schouwen. Toen later de nieuwe weg den Burg—Oudeschild tot stand kwam en het autoverkeer gaandeweg toenam, raak ten de plannen al meer en meer op de achtergrond en thans is er zeker wel nie mand, die het voor een van beide nog zou durven opnemen. Zou het kanaal voor een deugdelijke afwatering van het Oostelijk deel van het waterschap onschatbare diensten hebben kunnen bewijzen, thans zal naar andere middelen moeten worden omgezien. Wegenaanleg. Kunt u nog iets vertellen uit de ge schiedenis van de wegenaanleg? Oaf die nimmer moeite? Zoo vroegen we. Nu, dat ging niet altijd over rozen. Toen ik dijkgraaf werd lag er een plan gereed voor de aanleg van vier wegen, n.l. van Spanger-, Ooster-, Wester- en Zuidhaffeler weg, in de kosten waarvan door gemeente, rijk en provincie zou moe ten worden bijgedragen. Provincie en ge meente waren niet onwillig de gevraagde subsidie te verleenen, maar het Rijk hield de strengen stijf. Reeds 'n paar maal heb ik persoonlijk een beroep op de minister gedaan, maar telkens stuurde hij mij „met een kluitje in het riet", zeggende: „Ik zal wel eens kijken en trachten een bedrag op de begrooting te plaatsen". Toen ik hem voor de derde maal bezoe ken zou, heb ik mij eerst tot de Commis saris der Koningin gewend. Ik gaf hem als mijn meening te kennen, dat ik de aanvrage nu maar als afgedaan zou be schouwen, wanneer het parool weer ,,'k Zal wel eens kijken" luidde. Er moest nu toch een einde aan komen, want de verbetering van andere wegen werd er door opgehouden. Wanneer we de kosten van zulke voorname wegen uit eigen por- temonnaie gingen bestrijden, zou de kans voor minder belangrijke wegen subsidie te krijgen, wel zeer zijn gedaald. Wat er verder precies gebeurd is, weet ik niet, maar mijn derde poging had succes. De minister had de noodige gelden in dc begrooting opgenomen. Er was dus een begin. Wat verder nog van belang is gebleken was ons besluit, dat ieder, die de aanleg van een weg begeerde, zelf voor het ver voer der materialen zorgen moest. Dit middel werkte prachtig, leder wist, dat hij op die manier offeren moest en werd dc stroom van aanvragen min of nieei gestuit. Op deze manier kon het water schap over het aigemeen de fondsen vooi die aanleg wel vinden. 120 K.M. wegen. Hoeveel K.M. omvat het wegennet van de polder wel? gingen we verder. Wel 120 KJV1., waarvan wel 100 K.M. eerst zandwegen waren of andere nauwe lijks beloopen paden. Aan wegenaanleg heeft het waterschap ook wel groote som men ten koste gelegd. De molen in 't Noorden. Wat heeft u met de molen in 't Noor den voor? Is daarop thans met het oog op de ontwatering alle aandacht gecon centreerd? waagden we verder te infor- meerên. Onze plannen, zoo zette de heer Dijt rustig uiteen, hebben dienaangaande nog geen vaste vorm aangenomen. Vaststaat evenwel, dat de huidige afwatering ons niet bevredigt. Op welke wijze hierin verbetering zal worden gebracht is nog niet zeker. In ieder geval zal ook de begraving onze volle aandacht eischen. Lagere ebstanden. Welke invloed zal de Zuiderzee-afsluit- dijk, wanneer die in 1933 gereed zal zijn, aan de kust hier doen gelden? vroegen we verder, wetende hiermee op een ter rein te komen, waarop de aangesprokene zich al zeer goed thuis moet gevoelen. De heer Dijt toch kennen we als iemand, die biezonder gaarne „grasduint" in wa terstaatkundige problemen, en wel in het biezonder van het Zuiderzee-vraagstuk studie heeft gemaakt. Op onze vraag wees hij ons dan ook naar een duidelijke kaart in een lijvig boek, dat het bekend Lorentz- rapport bevat en waarin onze dijkgraaf zich bij voorkeur verdiept. Toelichtend deelde hij mee, dat na de afsluiting der Zuiderzee de dagelijksche ebstanden 15 cM. lager dan nu zullen zijn. Dit zou de ontwatering zeer ten goede komen, zoo niet de afwateringskanalen nog een be langrijke verbetering moesten ondergaan. Dijkverbetering. Kunt u nog eenige belangrijke feiten noemen met betrekking tot de dijken, welke zeker een belangrijk deel van uw aandacht hebben opgeëischt? zetten we door, op gevaar af, de dijkgraaf te „over vragen" en van de verleende gastvrijheid misbruik te maken. Met uitzondering van die van 't Noor den zijn de dijken, ter lengte van 10 KM, op 3.60 M. boven volzee gebracht. Eerst reikten ze op de laagste plaatsen niet hooger dan 2.45 M. Stormvloeden wezen ten duidelijkste op een noodzakelijke ver hooging. In 1894 steeg het tot 18 cM. be neden de kruin van de dijk. De dijkverhooging, waarmee toen aan gevangen werd, is na 1904 met gang voortgezet. Een doorslaand succes. Na de storm van 1914 werd op de dij ken de betonband aangebracht. Met zicht baar genoegen zette de heer Dijt op ons verzoek de voorgeschiedenis uiteen. De storm van 29 Dec. 1914 richtte ook aan Texel's dijken een groote verwoesting aan. Door spoedig en degelijk ingrijpen waren aan die van de Dertig Polders op 1 januari 1915 de voorloopige herstellin gen reeds verricht, waarover de Prov. Opzichter ten zeerste verwonderd bleek. Kort daarna werd een betonband aan gebracht van een door de heer Dijt voorgestelde en door de Waterstaat goed gekeurde constructie. Aldus was met dit werk f 3500 minder gemoeid dan het ge val zou zijn geweest wanneer het vol gens de constructie van Waterstaat zou zijn geschied: een zeer knap staaltje van bekwaamheid en durf, van vasthoudend heid en doorzettingsvermogen. Licht en donker. Of zich nooit eens donkere wolken bo ven het Waterschap hebben samengepakt? De heer Dijt noemde ons twee staaltjes welke we hier beknopt zullen weergeven: Een wonderlijke ontdekking. In 1906 raakte het waterschap in rep en roer. Kort nadat gemeentesecretaris Ruibing secretaris van het waterschap ge worden was, kwam deze tot de ontdek king, dat het met de verkiezing van le den van het Dagelijksch Bestuur nooit in de haak was geweest. Men had zich daarbij, zoo bleek hem, nooit aan hei reglement gehouden, zoodat al die leden onwettig waren benoemd. Hierover ont stond echter verschil van meening. Over de lezing van het reglement ontbrandde een heftige strijd. „Leden van het Dag. Bestuur worden door de Hoofdingelanden benoemd", zoo luidde het omstreden ar tikel. De een beschouwde de leden van het Dagelijksch Bestuur als hoofdinge landen, de ander niet. Hier zat 'm de knoop. Na veel geharrewar werd deze echter doorgehakt, waarna bij de volgende verkiezing toen de zes leden van het Dag. Bestuur meestemden een dei- leden van dit bestuur gewipt werd. Dit had men reeds zien aankomen en hierin ligt danook de verklaring van de woelige dagen, welke aan deze verkiezing voor afgingen. Bijna afgetreden. In 1908 gaf een misverstand tusschen een landeigenaar en het Dag. Bestuur .nzake onteigening aanleiding tot een ern stig geschil. Er werd in Haarlem schaam teloos gelasterd, waarin de dijkgraaf aan leiding vond als zoodanig ontslag te vra gen. Op aandrang v.d.Comm. dër Koiringin nam de heer Dijt zijn verzoek echter te rug. Op Texel werd in een vergadering met de betrokken boeren de zaak tot klaarheid gebracht Voor laster bleek ie- al tot de menschen, die Roode of Gele Pool regelmatig gebruiken? Ook U bevalt het zeker. essftS»- £s-i CS -niet: dere grond te ontbreken. Verder werd tot aanleg van de weg besloten, zij het ook volgens een gewijzigd plan. De opzichters. Welke opzichters de dijkgraaf bij de volvoering van zijn plannen in de ach terliggende kwart eeuw terzijde stonden? Eerst de heer Hillenius, vervolgens de heer Visser, die het langst in dienst van het waterschap bleef, daarna de heer Eecen en thans is het de heer J.v.d.Pijl, die zijn beste krachten geeft. Nog een kras staaltje. Als een kras staaltje van doorzicht en kennis memoreeren we nog het aanbren gen van de pijp in de dijk bij de molen in het Noorden. Tot tweemaal toe was dit werk reeds aanbesteed, resp. voor f4000 en f 6000.maar beide keeren tever geefs. De tweede aanbesteding leidde zelfs tot een proces met de aannemer, die het werk opgaf. Toen de heer Dijt dijkgraaf werd, lag een derde plan in ontwerp al gereed; de raming was f 13000.De dijkgraaf slaagde er nu in, een belangrijke wijziging in het ontwerp aan te brengen en smaakte het genoegen het werk voor slechts 1500,— aan een aannemer te kun nen opdragen. „Wat komen zal". En kunt u nu nog iets meedeelen over plannen, welke u nog denkt voor te be reiden of uit te werken zoo vroegen we tenslotte. Voornamelijk zoo luidde het ant woord zullen we ons bezighouden met plannen, strekkende de bemaling en de ontwatering aan de eisch te doen be antwoorden. Verder zal moeten worden overgegaan tot verzwaring der dijken daar na afsluiting der Zuiderzee in 1933 de stormvloedstanden van 65 tot 79 c.M. hooger zullen worden dan thans het ge val is. Het gaat bezwaarlijk aan de verde re zaken publiciteit te geven. Dit kan ge schieden als de plannen vaster vorm heb ben aangenomen. Tot slot. Na deze inlichtingen, ons heel genoeg lijk onder het genot van een kop thee verstrekt, hebben we het niet verder aan gedurfd door verder vragen het geduld van onze dijkgraaf langer op de proef te stellen. We namen afscheid en gingen heen in de stellige overtuiging, dat het waterschap de Dertig Polders in deze krachtige persoonlijkheid een even be kwame als wilskrachtige figuur de juiste man op de juiste plaats gevonden heeft. Dat het werk van de heer J.S.Dijt waardeering vond ook buiten Texel's dijken moge blijken uit het feit, dat de Landsvorstin hem in Maart 1914 in bie- zondere audiëntie met nog drie groote fi guren uit den lande ontving. Eveneens spreekt die achting duidelijk uit het Ko ninklijk Besluit, waarbij hij 31 Augustus 1927 tot Ridder in de Orde van Oranje- Nassau werd benoemd. Hiermee willen we ons artikel beslui ten. We hopen erin te zijn geslaagd u eenig denkbeeld te geven van de onge twijfeld zeer belangrijke invloed, door de terecht geachte jubilaris de laatste 25 jaar op de gang van zaken in het groote waterschap uitgeoefend. bngros bij J. F. v. LIESnOUT AlKmaar en Fa. JAC. VERFAILLE den Helder. Bevrijd uw lichaam van urinezuur. 135 Bij verzwakte nieren brengen urinezuur en andere vergiftige onzuiverheden uw heele gestel in de war. Daarom is het zoo gevaarlijk om waarschuwende verschijn selen te verwaarloozen zooals rugpijn, urinestoornissen, blaaskwalen, rheumati- sche pijnen, stijve en gezwollen gewrich ten, gruis of neerslag in de urine, ischias en spit, gerommel in de ooren, hoofdpijn, duizeligheid, blaasontsteking, chronische rheumatiek en zenuwachtigheid. Gij dient de behoorlijke werking uwer nieren te herstellen, waardoor zij de ver giften uit uw bloed filtreeren. Het is on verantwoordelijk om de kans te loopen, dat zich blaasontsteking, chronische rheu matiek, waterzucht, steenvorming in de nieren of blaas, en gevaarlijke chronische nierziekten ontwikkelen. Duidelijk is, dat gij bijtijds uw nieren moet opwekken en versterken. Wacht niet langer! Gebruik Foster's Rugpijn Nieren Pillen, het specifiek niermiddel, in geheel Nederland om zijn succes bekend. Duizen den dankbare mannen en vrouwen zeggen, dat Foster's Pillen hen geholpen hebben, en zij kunnen ook u gezond maken en houden. Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket let hier vooral op) bij apotheken en drogisten a f 1.75 per flacon. 32 GEBOREN: GERARD zoon van H. BOOGAARD E. E. BOOGAARD-Haakman. Zevenhuizen, 13 Maart 1929. Eenige kennisgeving voor Texel. Hiermede vervullen wij den treurigen plicht U kennis te geven van het overlijden van onze geliefde Vrouw en zorgvolle Moeder, MARRETJE THOMASSEN, Echtgenoote van A. v. d. Werf, in den ouderdom van ruim 55 jaar. Uit aller naam, A. VAN DER WERF Dz. Eierland, Texel, 13 Maart 1929. Hiermede vervullen wij den treurigen plicht U kennis te geven van het overlijden van onze geliefde dochter, zuster, behuwdzuster en tante, MARRETJE THOMASSEN, echtgenoote van A. v. d. Werf, in den ouderdom van ruim 55 jaar. Uit aller naam. Th. THOMASSEN. Eierland, Texel, 13 Maart 1929. Heden overleed onze innig geliefde Man en Vader, P. VERMEULEN Nz„ in den ouderdom van 47 jaar. Wed. J. VERMEULEN-Knol en Kinderen. Z. Haffel, 13 Maart 1929. Heden overleed na een kortstondige ziekte onze geliefde Man, Vader, Be huwd- en Grootvader WILLEM VEEN, Echtgen. van Antje Bruin, in den ouderdom van 85 jaar. Namens de Familie, Wed. W. VEEN. Oudeschild, 14 Maart 1929. Heden overleed na een kortston dige ziekte mijne geliefde Echtgenoote JOHANNA HAGENAAR, in den ouderdom-van 78 jaar. Jac. BRU1JN Pz. Haven Oudeschild, 14 Maart 1929. Heden overleed onze beste Man, Vader, Behuwd- en Grootvader, DIRK PIETERSZ. BAKKER, in den oudej-dom van 70 jaar. Den Burg, Texel, M. BAKKER-Kalis J. BAKKER A. C. BAKKER-Keijser en Kinderen. Weltevreden (Java) J. OUBORG- Bakker. P. OUBORG. Haarlem, E BAKKER. Den Burg, Texel, 14 Maart 1929. Trekking 18 Maart. HANS Z1JM, den Hoorn. bon» »coi -er. mooie houten pijp,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1929 | | pagina 2