LIBERALE STAATSPARTIJ OE VRIJHEIDSBOND. Dr. I. H. J. VOS V L B E li T H E IJ N 1 I Waarschuwing. Bloembollen. LIBERALE STAATSPARTIJ, DEN VRIJHEIDSBOND. H.H. Schapenhouders STEWART Schapenschaerfnacltifie Laat de TEXELSCHE COURANT o helpen een partij stoeien. een strandtent. Woensdag 3 Juli Hoogere Handelsschool met 5-j. cursus te den Helder. Aanmelding van nieuwe leerlingen mlÊËêm een lezing houden. Voor PRIMA KWALITEIT naar ALBERT HEIJN. WIE WIL MEDEWERKEN een krachtigen middenstand zal Dinsdag 4 Juni a.s. in café den Burg fe den Burg Aanvang 's avonds 8 uur. Onderwerp nader op te geven. III DER OHAilF SO. brussel. H0BLINB SIB00P FEUILLETON EEN TREIN CP HOI. alle soorten bollen prima kwaliteit en tegen scherp concurr. prijzen JOH. PARLEVLIET. M.V.VAN DER KLOOT Co de Cocksdorp. HOOGWATER ter reede van Texel, vóórmiddags(nam. ongeveer V» uur later.) Datum 29 30 31 1 2 3 4 Juni Hoogwater 1,— 1,33 2,24 3,24 4,35 546 6,43 Zomertijd. Van H. 6,10 alleen op werkd. 8,38 Te A 7,19 alleen Z. en Fd 9,CO 7.26 sneltrein, niet op Z.en F. 9,00 9.54 alles n Z. en Fd 12,13 10,06 Zon-en feesid. niet 12,17 12 30 alleen Zaterdags 2,52 12 47 Zaterdags niet 2,52 1,13 alleen Zaterdags 2.52 3.55 Zaterd. Z.en Fd.niet 5,91 4,19 Zon- en fees'.d. niet 6,32 7,21 9,34 9 09 alleen Z en Fd 10,44 9,31 Zon- cn feestd. niet 11,35 7.42 (Donderdags) 8,34 te Schagen Vertrek Amsterdam. Aankomst den Helder 5 12 Zon-en feestd. niet 8,25 8 03 sneltr.; Zon- en feestd niet 9,37 9,17 /.on-en feestd. niet 11,19 9,22 alleen 'on- en feestd. 11,35 12,05 7on en feestd. niet 2,39 1,45 Niet op zon- en feestdagen 3,50 3,U alleen Zon-en feestd. 6,12 4,56 Zon-en feestd. niet 5.31 5,51 8f02 9,25 sneltrein Z. en Fd. niet 11,13 Zon-en feestd. aankomst 11,35 11,35 alleen Zon- en feestd. 1,10 Stoombootdienst TESO Op Werkdagen van Texel 6,— 8,— 11,15 2,30 5,40 uur van Helder 7,— 9,55 12,15 4,15 6,55 uur Op Zon- er. Feestdagen van Texel 6,— 8,— 11,— 5,40 uur van Helder 7,— 9,— 12,— 6,40 uur Auto-diensten. Van Burg: 20 min. vóór het vertrek v. d. boot Van Haven na aankomst van de boot. Van Cocksdorpvm. 7,45,10,- en nam. 3,50 uur Van Burg vm. 8,40, 11,— en nam. 5,30 uur Zondags van den Burg 10,45 vm.0o3,erend van de Cocksdorp 9,30 vm.via uos,erena Den Burg—de Koog en den Hoorn v.v. Zondags geen dienst. Van den Burg: vm. 8 en nm. 5,15 u. Van denKH°oorn j vm 8'45 en 6'~ u Het Post- en telegraafkantoor den Bur g is geopend Zon- en feestdagen vm. 8—9nam. 1—?, Werkdagen Telegraaf en telefoon: vm. 8 tot nam. Telefoonabonnees tot nam. 9 uur. Postdienstvm. 8 tot nam. 7,30 Postwissels, kwitanties Rijksverzekeringsbank j vm. 8,30 tot nm. 3 Postcheque en giro I Rijkspostspaaroankvm 9 tot nam. 7,30 Zaterdagavond na 6 uur v. postdienst gesloten Licht op Rijwielen en rijtuigen 9,12 uur TRACHT alvorens Uw debiteur in rechten aan te spreken door bemiddeling van een Incassobureau. Deurwaarder of Advocaat. UWE VORDERINGEN door onzen invloed als liet bekendste Handelsinformatiebureau in Nederland te laten incasseeren. Is gerechtelijke bijstand noodzakelijk, zoo hebben onze cliënten vrije keuze van Deurwaarder of Advocaat en blijven te maken kosten desgewenscht voor onze rekening. MOT ft WkWïïi) nst b an a AMSTERDAM ROTTERDAM I Griesmeel Prima Havermout 2 pond voor 2 25 25 TARWEBLOEM 3 pond voor 25 I Prachtige Rozijnen p. pond Bessensap p. flesch Limonade 25 24 70—100 DEN BURG TEXEL R. 278. Binnenburg h. Nleuwstraat. TE KOOP: GEBRS. GEUS. Ieder KLIERLIJDER, die geen gebruikt, benadeelt zichzeff. In alle dro gistzaken verkrijgbaar. TE KOOP GEBRS. GEUS. (Een novelle uit het Engelsch.) 1. Het was tien minuten voor eencn in de vroege morgen van de 23e Februari 1920. toen de goederentrein van de Lancashire n Forksche spoorweg uit Rose Grove tusschcn Burnley en Wakefield vertrok 'n de richting van ue westelijke helling van de bekende heuvelrijen die de scheids lijn vormen tussehei de twee graaf schappen, waarnaar de spoorweg zijn naam draagt. De tre'n werd gereden door Wiliiam Smith; hij had al twintig dienstjaren, v.aarvr.n hij er een tiental machinist was geweest. Zijn maat, de stoker, heette Joseph Lockwocd en de remmer od de goederen,vagen achteraan heette William Severn De trein bestond uit Jr.e en vijf tig wagens en een tien tons goederenwa gen in waren er twee e twniug geladen cn een en dertig ledig. Het gewicht was ongeveer driehonderd zes en tachtig ton, een gewoon gewicht voor ce.i goederen- tic n. Op ccn gegeven oogenblik begon de tre ri de heuvels op !c klimmen; een extra macli nc hieip tot de verreweg zwaar ste helling naar Copv Pit bereikt was •fe* «fe* «fe* -fe* -fe* -fe* -fe* -fe* -fe* «fe* «fe* «fe* Alle kweekers en event, nog beginnenden kunnen waarvan de bloemen op de hier gehouden tentoonstelling door hen zijn gezien, in geleverd worden door -«* -fe* f* «t>* «fe* «fe* «<s* «fe* «fe* Smith bracht zijn treinlangzaarn over de heuvel cn liet hein stoppen bij het begin van de daling om de extra machine af te koppelen en van enkele wagens de rem men aan te zetten. De mannen zetten vier remmen aan achter aan de machine en Severn, de remmer, zette de remmen van vijf wagens vast voor zijn goederenwagen. juist op de top bij Copy Pit, staat een bord, waarop: „Goederentreinen moeten sloppen om de remmen aan te zetten". Er zijn strenge regels betreffende hei afrijden, welke echter alle waren opge volgd. oen de remmen aangezet waren, en alles gereed was om verder te gaan, gaf de remmer het signaal tot vertrekken en de machinist begon heel voorzichtig zon der stöom tc rijden en zei tegen de stoker de handremmen op de tancler los te zet ten. De heuvel, die ze juist waren opgeklom men, was een op zeven en zestig over een afstand van een goede mijl en ze waren nu juist op de steile helling. Het was een stikdonkere nacht en bo vendien mistig Geen van de drie mannen op de trein merkte iels biezonders tot ze dicht bij Portsmouth waren. Toen stootte Lock wocd, de stoker, de machinist tegen de arm cn wees met eer. verschrikt gezicht naar achteren. ,,!k ben bang, dat er iets n et in orde is", riep hij uK. „Ik kan de tot het ontwikkelen en in stand houden van die als noodzakelijke schakel tusschen den producent en den consument in de huidige maatschappij niet kan worden gemist, wijl de middenstand mede de basis vormt voor de wel vaart van ons land die stemme OP DE LIJST VAN DE van heden af op Maandag en Woensdag van 3—4,30 in de school (Hoofdgracht ingang Houtsteeg). De toelating tot de le klasse geschiedt volgens K.B. no. 18 (7 Febr. 1928). Tot de 3e klasse kunnen na onderzoek leerlingen worden toegelaten, die bevorderd zijn tot de 3e klasse eener H.B.S. of in het bezit zijn van het diploma U.L.O. Atot de vierde klasse zij, die bevorderd zijn tot de vierde kl. eener H.B.S. of in het bezit zijn van het diploma U L.O. B; eveneens na onderzoek. Aanslagbiljet Rijksinkomstenbelasting meebrengen. Namens het Bestuur De Directeur A. ZUIDERVLIET. Wenscht u een schapenscheermachine welke zeer goed voldoet koopt dan een Complete machine zoo ook slijpapparaten en mesjes voorhanden. Vraagt prijs bij de Agenten voor Texel. Aanbevelend, lichten van de goederenwagen niet zien". „Wat Kan je de lichten van de goe derenwagen niet zien riep Smith ont steld uit. Hij draaide zich om en staarde in de stikdonkere nacht. De stoker had ge lijk. Geen lichten waren er te zien, hoe de mannen zich ook moeite gaven iets te ontwaren. „Wat zou er Zijn vroeg de machinist zich 'af en angstig keek hij zijn metgezel aan. „Wij zijn van de trein losgeraakt, zoo zal het wel zijn", zei hij. „Wij moeten zoo snel rijden als we kunnen, want de andere wagens zijn zoo bij ons en op deze heuvel Hij eindigde zijn zin niet; dat hoefde ook niet, want de stoker zag tot zijn schrik het dreigend onheil nu evengoed in als hij zelf. Zij waren op een ononderbroken hel ling van zes inijl lengte. De zware goe derentrein achter hen, die nu nog maar langzaam achter hen aankwam, zou door zijn eigen gewicht op zulk een helling steeds meer zijn vaart versnellen en hun achternajagen als een exprestrein. De stoker, in ontzettende angst, zette tot razende vaart aan en de locomotief vloog over de weg tot het ver ver\.*jderde signaal van Stanslield Hall zichtbaar werd De duisternis was intens. De machinist noch de stoker, al span den zij zich ook nog zoo in, konden zien hoeveel wagens nog aan de machine vast zaten. Inderdaad hadden zij danook geen andere aanduiding van het feit, dat er iets niet in de haak was, dan dat zij de lich ten niet konden zien. Het signaal stond veilig. De trein reed er voorbij met wat verminderde vaart. Maar nauwelijks er voorbij of men reed met verdubbelde snelheid verder. Bij het passeeren zag Smith de man van het seinhuis uit het venster hangen. Hij zwaaide met een groen licht en riep „Jullie zijn losgebroken Rijd vooral door de goederenwagens komen er al aan. De machine vloog voorbij, de machinist bracht zijn machine op volle kracht. Toen hij achter zich keek - in doodsangst - om dat hij vreesde, dat de lichten uit de mist/ zouden komen opdagen, zag de stoker Lockwood, dat de mar. - het signaal op onveilig had gezet en een rood licht bui ten hing. Wat gebeurde er nu achter op de wagens Hoe zou het met de remmer William Severn gaan Toen zij uit Copy Pit waren weggereden, was hij gaan zit ten om zijn boierham op te eten. Hij merkte niets biezonders en de trein reed ongeveer vijftien tot twintig K.M. per uur toen hij bij Portsmouth, zooals altijd, het hoofd mar buiten stak. Tot zijn ontzetting zag hij een rood licht 'net onveilige signaal uit het blokhuis. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1929 | | pagina 4