LIBERALE STAATSPARTIJ
OE VRIJHEIDSBOND.
Dr. I. H. J. VOS
V L B E li T H E IJ N
1
I
Waarschuwing.
Bloembollen.
LIBERALE STAATSPARTIJ, DEN VRIJHEIDSBOND.
H.H. Schapenhouders
STEWART Schapenschaerfnacltifie
Laat de TEXELSCHE COURANT o helpen
een partij stoeien.
een strandtent.
Woensdag 3 Juli
Hoogere Handelsschool met
5-j. cursus te den Helder.
Aanmelding van nieuwe leerlingen
mlÊËêm
een lezing houden.
Voor PRIMA KWALITEIT
naar ALBERT HEIJN.
WIE WIL MEDEWERKEN
een krachtigen middenstand
zal Dinsdag 4 Juni a.s. in café den Burg fe den Burg
Aanvang 's avonds 8 uur.
Onderwerp nader op te geven.
III DER OHAilF SO. brussel.
H0BLINB SIB00P
FEUILLETON
EEN TREIN CP HOI.
alle soorten bollen
prima kwaliteit en tegen
scherp concurr. prijzen
JOH. PARLEVLIET.
M.V.VAN DER KLOOT Co
de Cocksdorp.
HOOGWATER ter reede van Texel, vóórmiddags(nam. ongeveer V» uur later.)
Datum 29 30 31 1 2 3 4 Juni
Hoogwater
1,—
1,33 2,24 3,24 4,35
546
6,43
Zomertijd.
Van H. 6,10 alleen op werkd. 8,38 Te A
7,19 alleen Z. en Fd 9,CO
7.26 sneltrein, niet op Z.en F. 9,00
9.54 alles n Z. en Fd 12,13
10,06 Zon-en feesid. niet 12,17
12 30 alleen Zaterdags 2,52
12 47 Zaterdags niet 2,52
1,13 alleen Zaterdags 2.52
3.55 Zaterd. Z.en Fd.niet 5,91
4,19 Zon- en fees'.d. niet 6,32
7,21 9,34
9 09 alleen Z en Fd 10,44
9,31 Zon- cn feestd. niet 11,35
7.42 (Donderdags) 8,34 te Schagen
Vertrek Amsterdam. Aankomst den Helder
5 12 Zon-en feestd. niet 8,25
8 03 sneltr.; Zon- en feestd niet 9,37
9,17 /.on-en feestd. niet 11,19
9,22 alleen 'on- en feestd. 11,35
12,05 7on en feestd. niet 2,39
1,45 Niet op zon- en feestdagen 3,50
3,U alleen Zon-en feestd. 6,12
4,56 Zon-en feestd. niet 5.31
5,51 8f02
9,25 sneltrein Z. en Fd. niet 11,13
Zon-en feestd. aankomst 11,35
11,35 alleen Zon- en feestd. 1,10
Stoombootdienst TESO Op Werkdagen
van Texel 6,— 8,— 11,15 2,30 5,40 uur
van Helder 7,— 9,55 12,15 4,15 6,55 uur
Op Zon- er. Feestdagen
van Texel 6,— 8,— 11,— 5,40 uur
van Helder 7,— 9,— 12,— 6,40 uur
Auto-diensten.
Van Burg: 20 min. vóór het vertrek v. d. boot
Van Haven na aankomst van de boot.
Van Cocksdorpvm. 7,45,10,- en nam. 3,50 uur
Van Burg vm. 8,40, 11,— en nam. 5,30 uur
Zondags van den Burg 10,45 vm.0o3,erend
van de Cocksdorp 9,30 vm.via uos,erena
Den Burg—de Koog en den Hoorn v.v.
Zondags geen dienst.
Van den Burg: vm. 8 en nm. 5,15 u.
Van denKH°oorn j vm 8'45 en 6'~ u
Het Post- en telegraafkantoor den Bur g
is geopend
Zon- en feestdagen vm. 8—9nam. 1—?,
Werkdagen
Telegraaf en telefoon: vm. 8 tot nam.
Telefoonabonnees tot nam. 9 uur.
Postdienstvm. 8 tot nam. 7,30
Postwissels, kwitanties
Rijksverzekeringsbank j vm. 8,30 tot nm. 3
Postcheque en giro I
Rijkspostspaaroankvm 9 tot nam. 7,30
Zaterdagavond na 6 uur v. postdienst gesloten
Licht op
Rijwielen en rijtuigen 9,12 uur
TRACHT alvorens Uw debiteur in rechten aan te spreken door bemiddeling van een
Incassobureau. Deurwaarder of Advocaat.
UWE VORDERINGEN door onzen invloed als liet bekendste Handelsinformatiebureau
in Nederland te laten incasseeren. Is gerechtelijke bijstand noodzakelijk, zoo hebben
onze cliënten vrije keuze van Deurwaarder of Advocaat en blijven te maken kosten
desgewenscht voor onze rekening.
MOT ft WkWïïi) nst b an a AMSTERDAM ROTTERDAM
I
Griesmeel
Prima Havermout
2 pond voor
2
25
25
TARWEBLOEM
3 pond voor
25
I
Prachtige Rozijnen p. pond
Bessensap p. flesch
Limonade
25
24
70—100
DEN BURG TEXEL
R. 278.
Binnenburg h. Nleuwstraat.
TE KOOP:
GEBRS. GEUS.
Ieder KLIERLIJDER, die geen
gebruikt, benadeelt zichzeff. In alle dro
gistzaken verkrijgbaar.
TE KOOP
GEBRS. GEUS.
(Een novelle uit het Engelsch.)
1.
Het was tien minuten voor eencn in de
vroege morgen van de 23e Februari 1920.
toen de goederentrein van de Lancashire
n Forksche spoorweg uit Rose Grove
tusschcn Burnley en Wakefield vertrok
'n de richting van ue westelijke helling
van de bekende heuvelrijen die de scheids
lijn vormen tussehei de twee graaf
schappen, waarnaar de spoorweg zijn
naam draagt.
De tre'n werd gereden door Wiliiam
Smith; hij had al twintig dienstjaren,
v.aarvr.n hij er een tiental machinist was
geweest. Zijn maat, de stoker, heette
Joseph Lockwocd en de remmer od de
goederen,vagen achteraan heette William
Severn De trein bestond uit Jr.e en vijf
tig wagens en een tien tons goederenwa
gen in waren er twee e twniug geladen
cn een en dertig ledig. Het gewicht was
ongeveer driehonderd zes en tachtig ton,
een gewoon gewicht voor ce.i goederen-
tic n.
Op ccn gegeven oogenblik begon de
tre ri de heuvels op !c klimmen; een
extra macli nc hieip tot de verreweg zwaar
ste helling naar Copv Pit bereikt was
•fe* «fe* «fe* -fe* -fe* -fe* -fe* -fe* -fe* «fe* «fe* «fe*
Alle kweekers en event, nog beginnenden
kunnen
waarvan de bloemen op de hier gehouden
tentoonstelling door hen zijn gezien, in
geleverd worden door
-«* -fe* f* «t>* «fe* «fe* «<s* «fe* «fe*
Smith bracht zijn treinlangzaarn over de
heuvel cn liet hein stoppen bij het begin
van de daling om de extra machine af te
koppelen en van enkele wagens de rem
men aan te zetten. De mannen zetten vier
remmen aan achter aan de machine en
Severn, de remmer, zette de remmen van
vijf wagens vast voor zijn goederenwagen.
juist op de top bij Copy Pit, staat een
bord, waarop: „Goederentreinen moeten
sloppen om de remmen aan te zetten".
Er zijn strenge regels betreffende hei
afrijden, welke echter alle waren opge
volgd.
oen de remmen aangezet waren, en
alles gereed was om verder te gaan, gaf
de remmer het signaal tot vertrekken en
de machinist begon heel voorzichtig zon
der stöom tc rijden en zei tegen de stoker
de handremmen op de tancler los te zet
ten.
De heuvel, die ze juist waren opgeklom
men, was een op zeven en zestig over
een afstand van een goede mijl en ze
waren nu juist op de steile helling.
Het was een stikdonkere nacht en bo
vendien mistig
Geen van de drie mannen op de trein
merkte iels biezonders tot ze dicht bij
Portsmouth waren. Toen stootte Lock
wocd, de stoker, de machinist tegen de
arm cn wees met eer. verschrikt gezicht
naar achteren. ,,!k ben bang, dat er iets
n et in orde is", riep hij uK. „Ik kan de
tot het ontwikkelen en in stand houden van
die als noodzakelijke schakel tusschen den
producent en den consument in de huidige
maatschappij niet kan worden gemist, wijl de
middenstand mede de basis vormt voor de wel
vaart van ons land die stemme
OP DE LIJST VAN DE
van heden af op Maandag en Woensdag van 3—4,30 in de school (Hoofdgracht
ingang Houtsteeg). De toelating tot de le klasse geschiedt volgens K.B. no. 18 (7
Febr. 1928). Tot de 3e klasse kunnen na onderzoek leerlingen worden toegelaten,
die bevorderd zijn tot de 3e klasse eener H.B.S. of in het bezit zijn van het diploma
U.L.O. Atot de vierde klasse zij, die bevorderd zijn tot de vierde kl. eener H.B.S.
of in het bezit zijn van het diploma U L.O. B; eveneens na onderzoek. Aanslagbiljet
Rijksinkomstenbelasting meebrengen.
Namens het Bestuur
De Directeur
A. ZUIDERVLIET.
Wenscht u een schapenscheermachine welke zeer
goed voldoet koopt dan een
Complete machine zoo ook slijpapparaten en mesjes
voorhanden.
Vraagt prijs bij de Agenten voor Texel.
Aanbevelend,
lichten van de goederenwagen niet zien".
„Wat Kan je de lichten van de goe
derenwagen niet zien riep Smith ont
steld uit. Hij draaide zich om en staarde
in de stikdonkere nacht. De stoker had ge
lijk. Geen lichten waren er te zien, hoe
de mannen zich ook moeite gaven iets
te ontwaren. „Wat zou er Zijn vroeg
de machinist zich 'af en angstig keek hij
zijn metgezel aan.
„Wij zijn van de trein losgeraakt, zoo
zal het wel zijn", zei hij. „Wij moeten
zoo snel rijden als we kunnen, want de
andere wagens zijn zoo bij ons en op
deze heuvel
Hij eindigde zijn zin niet; dat hoefde
ook niet, want de stoker zag tot zijn schrik
het dreigend onheil nu evengoed in als hij
zelf.
Zij waren op een ononderbroken hel
ling van zes inijl lengte. De zware goe
derentrein achter hen, die nu nog maar
langzaam achter hen aankwam, zou door
zijn eigen gewicht op zulk een helling
steeds meer zijn vaart versnellen en hun
achternajagen als een exprestrein.
De stoker, in ontzettende angst, zette
tot razende vaart aan en de locomotief
vloog over de weg tot het ver ver\.*jderde
signaal van Stanslield Hall zichtbaar werd
De duisternis was intens.
De machinist noch de stoker, al span
den zij zich ook nog zoo in, konden zien
hoeveel wagens nog aan de machine vast
zaten. Inderdaad hadden zij danook geen
andere aanduiding van het feit, dat er iets
niet in de haak was, dan dat zij de lich
ten niet konden zien.
Het signaal stond veilig. De trein reed
er voorbij met wat verminderde vaart.
Maar nauwelijks er voorbij of men reed
met verdubbelde snelheid verder.
Bij het passeeren zag Smith de man
van het seinhuis uit het venster hangen.
Hij zwaaide met een groen licht en riep
„Jullie zijn losgebroken Rijd vooral
door de goederenwagens komen er al
aan.
De machine vloog voorbij, de machinist
bracht zijn machine op volle kracht. Toen
hij achter zich keek - in doodsangst - om
dat hij vreesde, dat de lichten uit de mist/
zouden komen opdagen, zag de stoker
Lockwood, dat de mar. - het signaal op
onveilig had gezet en een rood licht bui
ten hing. Wat gebeurde er nu achter op
de wagens Hoe zou het met de remmer
William Severn gaan Toen zij uit Copy
Pit waren weggereden, was hij gaan zit
ten om zijn boierham op te eten.
Hij merkte niets biezonders en de trein
reed ongeveer vijftien tot twintig K.M.
per uur toen hij bij Portsmouth, zooals
altijd, het hoofd mar buiten stak. Tot
zijn ontzetting zag hij een rood licht
'net onveilige signaal uit het blokhuis.
(Wordt vervolgd.)