HERINNER U EENS..... hoe verlangend gij hebt uitgekeken naar de brief die u belootd was; hoe dankbaar het u stemde vrien den in de nood te hebben; hoe verheugd gij waart als een onaangenaam werkje achter de rug was; hoe bet bitse antwoord van een vr.cnd u grietde; hoe gelukkig het vertrouwen van anderen u maakte; hoe het u teleurstelde als anderen hun beloften niet hielden. uoende uit de bus kwamen. Tot mijn genoegen kan ik constateeren, dat toch geen enkele door de rups is aangevreten en ten ondergang gedoemd is. Als ik tot nog toe de boom, waarbij ik hier sta, vergeleek bij de pere'ooom in mijn tuin, dan gaat deze vergelijking cenigszins mank, omdat de minder goede peren achterblijvers zullen blijven, daar ze zelt aan hun lot niets veranderen kun nen. Een ander geval is dat evenwel met ti, daar, ook al komt ge iets achter bij uw kameraden, er toch voor u een kans is, om hen in qualiteit in te halen, ze zelfs voorbij te streven. Daartoe is het echter noodig, dat ge u een doel voor oogen stelt, en dat doel tracht te bereiken met de meest moge lijke spoed, en er niet tegen op ziet, daar voor hard te werken. Laat dit doei voor u allen zijn, een maal gezagvoerder te worden bij de groo- te vaart, en streeft dit na met groote te voortvarendheid en taaie volharding, opdat gij allen binnen afzienbare tijd, het commando voert over een flink koop vaardijschip. Aan hem die, thans aan de spits staat, geef ik in overweging, te trachten, voor te blijven, doch aan allen die achter hem zijn, geet ik de raad, steeds te trachten ,no. 1 voorbij te streven. Dat er nog wat ligt tusschen het heden en de tijd dat jelui gezagvoerder wordt, behoeft niet te worden gezegd; en dat er wat van u geëischt zal worden in die tijd spreekt vanzelf. Doch ik raad u aan uw werk steeds met blijdschap te verrichten en er naar te streven een goed kameraa'd te zijn aan boord en te trachten er aan mede te helpen, dat er een goede geest zal heerschen op het spchip waarop ge ge plaatst zijt. Vermijd de fouten van zoovele jonge stuurlieden, om in al hetgeen de kapi tein doet, iets te zien, wat er op bere kend is, u het leven lastig te maken. Draagt het uwe er toe bij, 0111 het uw gezagvoerder gemakkelijk te maken 0111 zich op ongedwongen wijze met u bezig te houden. Beschouwt uw kapitein als uw vriend, die u niet alleen 111 het rechte spoor houdt aan boord, doch die met goede raadgevingen 11 ook terzijde staat, als'ge u -ui vreemde plaatsen aan wal begeeft en 11 kan waarschuwen voor allerlei voet angels en klemmen, die men gewoon is daar voor de zeeman te leggen. Onderhoudt met uw ouders en verdere familie een goede correspondentie, om dat de band met uw huis u een groote sterkte kan geven bij het overwinnen der moeilijkheden, die uw pad ongetwijfeld zullen kruisen. Sprak ik hier van moeilijkheden, die uw pad kunnen kruisen, toch hoop ik, dat aeze niet talrijk zullen zijn, en geen der vruchten, die ik thans aan deze boom zie, ook in de toekomst nog zullen worden aangevreten door een rups, en ge allen steeds zult varen met ruime wind en met bekwame spoed uw bestem ming zult bereiken. Blijtt allen gaat. Hiermee besloot de heer Lap zijn toe spraak om vervolgens tot het uitreiken det diploma's over te gaan. Hij sprak daarbij de vvensch uit, dat de gelukkigen er plezier van zouden mogen hebben. Er is op zee voor jelui een goede kans, sprak hij. Grijp die met beide handen aan en verlaat de zee niet. Destijds hadden de heer Hazewinkel, de vroegere directeur, en ik de brutale moed op verscheiden dorpen in onze gemeente lezingen te houden en propaganda te maken voor onze Z.V.S. Er loopen hier immers zoo veel jongens rond, die met succes hun carrière op zee zouden kunnen maken. 1 och moesten we protesten hooren, om dat er zoo'n overcompleet aan stuurlui was. Wij stelden ons echter op het standpunt, dat men juist in die dagen zich de noodige kennis eigen moest ma ken om de gelegenheid te kunnen waar nemen zoodra die zich voordoet. Thans getuigen brieven van *de FIoll.- Amerika-Lijn, oe Rote. Lloyd en de Mij. Necerland van de behoefte aan stuur mansleerlingen, welke op heden bestaat. De deur staat dus open. Ik kan u telici- teeren. Achtereenvolgens reikte de heer Lap hierop de diploma's aan de geslaagden over, vergezeld van eemge haitehjue woorden, veelal een goede raad bevat tende, een aansporing 0111 aan de een ot andere hartstocht zooveel mogelijk het hootd te bieden. De heer Teileman ontving als no. 1 tevens een fraaie verrekijker in etui, de heer F.Bakker de zeevaartkundige wer ken van Haverkamp. De heer Neelemans hoewel no. 2, kon voor laatstgenoemde prijs wegens een onvoldoend cijfer voor radio niet in aanmerking komen. Een kort woord richtte de heer Lap nog tot de jongere generatie. Hij sprak de wensch uit, dat zij met energie zou werken om goed vooruit te komen. AIS je hier goed leert, komt dat je later uit-» nemenci te pas. Over het vak-radio moest nog een op merking worden gemaakt. De cijfers hier voor behaald, aldus de heer Lap, zijn over het geheel beneden peil. En toch is de leeraar berekend om jullie de noodige kennis bij te brengen. Als jullie er dus ernst mee maken is zeker goed resultaat te bereiken. Vermoedelijk wordt dit vak door de meesten als een minder belang rijk beschouwd, maar dit is zeer verkeerd. Denk maar eens aan het groote nut, dat radio-weerberichten en radio-peilingen voor de zeeman opleveren. Legt jullie dus met meer ernst op radio toe. Dit vak beteekent heel wat meer dan verscheiden formules. Ten slotte richtte de heer Lap zich nog met woorden van waardeering tot direc teur en leeraren, die er in geslaagd wa ren acht van de tien candidaten met een einddiploma gelukkig te maken Hij wenschte hun de kracht toe, om ieder jaar hun schip in veilige haven te bren gen. Hierna sprak de heer burgemeester een kort woord, de leerlingen teliciteerend met het behaalde succes. Aan het slot van deze bijeenkomst ver zocht de directeur de scheidende leerlin gen van tijd tot tijd eens iets van zich te laten hooren. Zoo'n brief zou op hooge prijs worden gesteld. Wanneer je in moeilijkheden zit en hulp noodig hebt, schrijf dan gerust aan ons, aldus de directeur. Zooveel mogelijk zullen we je helpen. Wacht met sollici- teeren niet te lang. Wij zijn vroeg met onze examens en daardoor andere scho len voor. Profiteer daarvan en ga er reeds Maandag op uit. Wanneer jelui straks even bij mij komt, zal ik alle ge- wenschte inlichtingen omtrent de wijze van solliciteeren, adressen, enz. ver schaften en hiermee wil ik dan maar be sluiten. 0— Zoo eindigde deze eenvoudige plechtig heid. Een achttal zeelieden-in-dc-dop heeft nu zijn bewijs van bekwaamheid op pa pier en zal, eenmaal het zeegat uit, doen blijken wat men aan hen heeft. Mogen de wijze woorden, waarmee zij deze mor gen voor de laatste maal toegesproken zijn, weerklank vinden in hun hart. Brenge de zee hun al het goede, dat zij er van verwachten. „Good-bye! Farewell!" Per E.S.O.N.A. naar Kennemerland. Met ingang van Zaterdag 1.1. maakt de E.S.O.N.A. met haar salonboot we derom regelmatig haar Zondagsche tocht jes naar Schoorldam en Alkmaar, die in de vacantietijd velen een aangenaam reisje naar Kennemerland bezorgen, schrijft de Held. C'rr. Invaliditeitswet. De Voorz. van de Raad van Arbeid te Alkmaar verzoekt ons te plaatsen: Sedert 1 Juli 1922 was van kracht de bepaling, dat als arbeider wordt aange merkt, ieder die in loondienst arbeid ver richt tegen loon hoogstens 1200 gulden per jaar.. Daardoor vielen buiten de wet allen, die een betrekking aanvaardden met een aanvangsloon van meer dan 1200 gul den. In verband hiermede is thans de grens van 1200 gulden per jaar verhoogd tot t 2000 per jaar. Het gevolg is, dat verschillende per sonen, die tot dusver buiten de wet vie len, verzekeringsplichtig zijn geworden. Deze personen moeten zich aanmelden bij de Raad van Arbeid. Als er geen verdere maatregelen geno men werden, zou er toch nog een cate gorie overblijven, die de dupe zouden worden van de omstandigheid, dat de loongrens niet vroeger verhoogd is. Na 10 Juni 1929 toch worden slechts zij ver zekeringsplichtig, die de leeftijd van 35 'Jaar met hebben bereikt. Er zullen er verscheidenen zijn, die na 1 Juli 1922 in loondienst zijn getreden tegen een aan vangsloon van meer dan 1200 gulden, doch op 10 Juni 1929 reeds 35 jaar ot ouder zijn. Vielen ze eerst dus buiten de \erzekering wegens overschrijding van de loongrens, nu is de leeftijd weer een be letsel voor hun opneming in de verzeke ring. Het kan ook voorkomen, dat iemand nog geen 35 jaar is, doch dat het loon intusschen gestegen is tot boven f2000. Ook zoo iemand ondervindt het nadeel, dat de loongrens niet vroeger verhoogd is. Daarom is bepaald, dat dergelijke per sonen zich binnen 14 maanden, te reke nen van 10 Juni 1929 at, tot de Raad van Arbeid kunnen wenden met een verzoek om een rentekaart te ontvangen, doch al leen voor zoover zij niet invalide zijn en op 10 Juni 1929 in loondienst zijn ot binnen een jaar daarna in loondienst treden. Rijw/clbelastingmerkcn. Met ingang van 1 Augustus zal ieder wielrijder zich een nieuw rijwielbelas- tingmerk moeten hebben aangeschaft, waartoe hem sinds gisteren aan alle post kantoren gelegenheid wordt geboden. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de controle onmiddellijk bij het aanbreken het nieuwe belastingtijdperk kan worden ingesteld. Sportnieuws. Men schrijft ons: Deze wedstrijd, welke al voor '11 paar we ken gespeeld zou worden, vond Zondag 14 Juli, dus op een warme dag, plaats. Toen scheidsrechter Kelder, die goed voldeed, de elftallen tusschen de lijnen tloot, verscheen Helder met een invaller voor Janmaat en Texel met een nieuwe opstelling, welke goed voldaan heeft. Vooral de keeper, die voor het eerst bij Tde plaats onder de lat innam, deed het goed en is, 111.i. zijn plaats er welwaard. De algemeene gedachte was, dat ,,T." wel het loodje zou leggen, hetgeen, gezien de uitslag, echter geheel anders is uitge komen. De jongens hebben, niettegen staande de hitte, kranig voor de over- wnmng gevochten; die was dan ook meer dan verdiend. Jammer dat er zoo weinig publiek was; men heeft heel wat gemist, daar het een zeer mooie wedstrijd geweest is, opge luisterd door muziek van Texelsch Fan fare, dat op het veld menig nummertje ten beste gaf. 0— Texel won de toss; de H.-mid-voor trapte at. Van de beide partijen werden de doelen om beurten bestormd, doch de verdedigingen en de keepers bleven voor- loopig de situatie meester, tot T. eindelijk een doelpunt maakte; het gelukte voor de rust aan geen der partijen nog een puntje te maken, zoodat die met 1—0 voor Texel inging. Na de thee pakten beide ploegen weer flink aan. T. speelde nu tegen de zon. De captain van T. was van oordeel, dat T. het nu wei zou moeten afleggen, maar hij had niet gerekend op de wil van zijn jongens 0111 te winnen. 1 exel ondernam nu weer verscheiden aanvallen, welke goed waren opgezet en zoo mocht het f. gelukken nog drie schitterende doelpunten te maken. Ook Helder liet zich niet onbetuigd, maar moest zich met twee tegenpuntjes tevreden stel len. Het einde kwam met een voor Texel schitterende 42 overwinning. Het elftal voldeed zeer goed. Met deze opstelling kunnen we de komende com petitie vol vertrouwen ingaan. Wij zul len echter daarvoor nog wel een paar /wedstrijden spelen, opdat de spelers nog beter aan elkaar gewoon raken. De üebrs. Ran als backs konden het publiek wel bekoren en zij werden dan ook toegejuicht. Op hen en in laatste instantie op de keeper strandden vele aanvallen. Ook de voorhoede en de half- linie waren in goede conditie en lieten het publiek ook genieten van hun mooi spel. Vooral aan H.Ran kon men zien, dat hij een goede training gehad' heeft Wij mogen hopen, dat de donateurs en andere liefhebbers voor de volgende wed strijd wat meer belangstelling toonen en het streven van het bestuur, om wat goeds te geven kunnen waardeeren. Vcrslag-Keuringsdienst voor Waren 192S. Aan het verslag-1928 van de Keurings dienst voor Waren in het keuringsgeb ied Alkmaar, waaronder ook onze gemeente wordt gerekend, is het volgende ontleend. in het afgeloopen jaar werden 15329 inspecties gehouden en 156911 voorraden voedingsmiddelen en andere waren ge keurd. Hoe nuttig en noodig deze controle is, spreekt uit dit verslag op overtuigende wijze. We moeten ons hier tot de ver melding van slechts weinige biezonderhe- den bepalen, maar ook hieruit Wijkt wel, van welk een beteekenis deze keurings dienst geacht moet worden te zijn. We stippen uit het verslag, dat wel 60 blz. en nog een drietal tabellen bevat, aan, dat op de kermis te Dirkshorn plm. 150 gerookte poonen werden afgekeurd, omdat ze in bedorven toestand verkeer den (,,Wat niet weet, wat niet deert") dat geconstateerd werd dat een wagen met roomijs geregeld geplaatst werd in een sta', voor tien paarden in gebruik; dat een bakker brood in een zoo vuile Kar vervoerde, dat met de hand eer monster!.esch vol vuil en schimmel daar uit te halen was. De zijwanden waren groen beschimmeld. Toen de keurmees ter het roosterwerk losmaakte, bleek de vervuiling zoo erg, dat zich als het ware een mestlaag op de bodem bevond; dat 111 een winkel met een flinke omzet plm. 40 Kg. suiker werd aangetroffen, die in sterke mate door kattenurine was be vuild. De verkooper verzocht nota bene deze suiker te mogen laten staan tot de reuk wat was verdwenen en ze daarna te mogen opkoken om er limonadesiroop van te maken (smakelijk drinken!); dat een partij 'tarwebloem naar petro leum smaakte en riekte en daarom ver nietigd werd; dat niet met een waarschuwing werd volstaan, maar tot vervolging overgegaan, wanneer toevoeging van water aan 'melk wera geconstateerd; dat bij een melkverkooper een gedeel telijk opgerookte sigaar in een voorraad melk werd aangetroffen; dat van de 306 inspecties 57 maal zeer vuile melkkranen werden aangetroffen; vele slijters gaven grif toe, nog nooit die kranen voor reiniging uit elkaar te heb ben genomen; dat in krentenbrood analine-kleurstof werd aangetroffen; de bedoeling daarvan was de indruk te wekken, dat er eieren in verwerkt zouden zijn. i I11 het heele keuringsgebied werden 640 partijen aan de consumptie onttrokken, waarvan 35 op Texel. Vaq deze 35 par-, tijen bestonden de grootste in 40 stuk9 korstjes, 16 stuks spekbokkings, 144 half ponden en 192 ons-busjes cacao, 32 L. azijn en 20 Kg. gruttemeel. Het aantal bezoeken in het afgeloopen jaar door keurmeesters aan winkeliers en bakkers in onze gemeente gebracht, be liep resp. 204 en S9. Van het aantal van 776 gewogen brooden werden er 32 te licht bevonden; 139 maal werden melk- slijters, 193 maal veehouders bezocht. Voor zoover het onze gemeente betreft werden in het laboratorium 900 onder zoekingen verricht; van 6332 hier ge keurde partijen werden er 35 afgekeurd. In totaal werd 65 maal procesverbaal opgemaakt, waarvan twee tegen wetsover treders in onze gemeente. We willen besluiten met eenige opmer kingen naar aanleiding van hier onder zochte melkmonsters (zie boven). Het vetgehalte bedroeg gemiddeld 3.15 pet. In 17 gevallen werd bij het onder zoek van 744 monsters een vetgehalte be neden 2.75 aangetroffen; 2.75 pet. is als minimum voorgeschreven en wel met de bedoeling melk van koeien, die melk met een geringer vetgehalte geven, van de consumptie uit te sluiten. Vijt en veertig maai moesten vee'houders en slijters we gens de uitkomst van het melkonderzoek mondeling en(of) schriftelijk worden ge waarschuwd. Eenmaal moest procesver- baai worden opgemaakt. Schoolreisje. Donderdag verlieten de 6e en 7e klas, der o.l. school alhier onder leiding van het hootd der school, de heer H.J.Kraai, den Burg om een driedaagsch reisje te maken. I11 vrachtauto's van de fa. C.R. Keijser en Co. en de heer C.Boon ging het naar Oudeschild. Na een heerlijk boot tochtje ving per trein de reis naar Am sterdam aan. In de Amstelstad gekomen liet Riet Kikkert een drietal postduiven op; te kwart voor elf dezelfde morgen hadden de diertjes hun hok op Texel al weer gevonden. Te Amsterdam werden het Koloniaal Museum, Artis en de Bijenkorf bezocht. 1 egen de avond werd de roezemoezige stad verlaten; de trein bracht het gezel schap, opgetogen over wat Amsterdam te gemeten had gegeven, in de richting van „De Dotter", de bekende jeugdherberg te Ataartensdijk aan de Lage Vuursche, waar de nacht zou worden doorgebracht. Onderweg kreeg de jeugd nog even ge legenheid een vluchtige blik te werpen op het Naardermeer met zijn natuurschat- ten. „De Dotter", ingericht voor 30 jongens en 30 meisjes, verschafte onze reizigers een uitstekend onderkomen. Vrijdag werd een terme wandeling ge maakt van „de Dotter" naar Hilversum. Terug ging de reis per trein om de jon gelui niet te zeer te vermoeien, 's Avonds werd bij „de Dotter" gelegenheid tot voetballen gegeven, waarvan gretig ge bruik werd gemaakt. Zaterdagmorgen moesten allen vroeg uit de veeren. Toen ging de tocht per trein op Utrecht aan. Daar werd de Dom beklommen, de hoogste toren van ons land, 110 M. hoog. Dat was me een klim partij 465 treden. Ruimschoots werd men echter beloond door het ver rassend mooi uitzicht, dat de toren van zijn trans geeft. Nadat nog eenige ge bouwen, o.m. de Kloosterkerk, en het jan van Nassau-standbeeld bezichtigd wa ren, ging de reis weer op Amsterdam aan. Een heerlijk tochtje over het IJ be sloot dit uitstapje, waaraan stellig de meest aangename herinneringen verbon- Van de nog geen 1900 gezinnen op Texel bereikt ge met de Texelsche Cou rant, wier 1650 ex. grootendeels op Texel in alle kringen, worden verspreid, verre weg de meeste.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1929 | | pagina 2