HERINNER U EENS.....
hoe verlangend gij hebt uitgekeken
naar de brief die u belootd was;
hoe dankbaar het u stemde vrien
den in de nood te hebben;
hoe verheugd gij waart als een
onaangenaam werkje achter de rug was;
hoe bet bitse antwoord van een
vr.cnd u grietde;
hoe gelukkig het vertrouwen van
anderen u maakte;
hoe het u teleurstelde als anderen
hun beloften niet hielden.
uoende uit de bus kwamen. Tot mijn
genoegen kan ik constateeren, dat toch
geen enkele door de rups is aangevreten
en ten ondergang gedoemd is.
Als ik tot nog toe de boom, waarbij ik
hier sta, vergeleek bij de pere'ooom in
mijn tuin, dan gaat deze vergelijking
cenigszins mank, omdat de minder goede
peren achterblijvers zullen blijven, daar
ze zelt aan hun lot niets veranderen kun
nen. Een ander geval is dat evenwel met
ti, daar, ook al komt ge iets achter bij
uw kameraden, er toch voor u een kans
is, om hen in qualiteit in te halen, ze
zelfs voorbij te streven.
Daartoe is het echter noodig, dat ge
u een doel voor oogen stelt, en dat doel
tracht te bereiken met de meest moge
lijke spoed, en er niet tegen op ziet, daar
voor hard te werken.
Laat dit doei voor u allen zijn, een
maal gezagvoerder te worden bij de groo-
te vaart, en streeft dit na met groote
te voortvarendheid en taaie volharding,
opdat gij allen binnen afzienbare tijd, het
commando voert over een flink koop
vaardijschip.
Aan hem die, thans aan de spits staat,
geef ik in overweging, te trachten, voor
te blijven, doch aan allen die achter hem
zijn, geet ik de raad, steeds te trachten
,no. 1 voorbij te streven.
Dat er nog wat ligt tusschen het heden
en de tijd dat jelui gezagvoerder wordt,
behoeft niet te worden gezegd; en dat
er wat van u geëischt zal worden in die
tijd spreekt vanzelf.
Doch ik raad u aan uw werk steeds
met blijdschap te verrichten en er naar
te streven een goed kameraa'd te zijn
aan boord en te trachten er aan mede
te helpen, dat er een goede geest zal
heerschen op het spchip waarop ge ge
plaatst zijt.
Vermijd de fouten van zoovele jonge
stuurlieden, om in al hetgeen de kapi
tein doet, iets te zien, wat er op bere
kend is, u het leven lastig te maken.
Draagt het uwe er toe bij, 0111 het uw
gezagvoerder gemakkelijk te maken 0111
zich op ongedwongen wijze met u bezig
te houden.
Beschouwt uw kapitein als uw vriend,
die u niet alleen 111 het rechte spoor
houdt aan boord, doch die met goede
raadgevingen 11 ook terzijde staat, als'ge
u -ui vreemde plaatsen aan wal begeeft
en 11 kan waarschuwen voor allerlei voet
angels en klemmen, die men gewoon is
daar voor de zeeman te leggen.
Onderhoudt met uw ouders en verdere
familie een goede correspondentie, om
dat de band met uw huis u een groote
sterkte kan geven bij het overwinnen der
moeilijkheden, die uw pad ongetwijfeld
zullen kruisen.
Sprak ik hier van moeilijkheden, die
uw pad kunnen kruisen, toch hoop ik,
dat aeze niet talrijk zullen zijn, en geen
der vruchten, die ik thans aan deze
boom zie, ook in de toekomst nog zullen
worden aangevreten door een rups, en
ge allen steeds zult varen met ruime
wind en met bekwame spoed uw bestem
ming zult bereiken.
Blijtt allen gaat.
Hiermee besloot de heer Lap zijn toe
spraak om vervolgens tot het uitreiken
det diploma's over te gaan. Hij sprak
daarbij de vvensch uit, dat de gelukkigen
er plezier van zouden mogen hebben. Er
is op zee voor jelui een goede kans, sprak
hij. Grijp die met beide handen aan en
verlaat de zee niet. Destijds hadden de
heer Hazewinkel, de vroegere directeur,
en ik de brutale moed op verscheiden
dorpen in onze gemeente lezingen te
houden en propaganda te maken voor
onze Z.V.S. Er loopen hier immers zoo
veel jongens rond, die met succes hun
carrière op zee zouden kunnen maken.
1 och moesten we protesten hooren, om
dat er zoo'n overcompleet aan stuurlui
was. Wij stelden ons echter op het
standpunt, dat men juist in die dagen
zich de noodige kennis eigen moest ma
ken om de gelegenheid te kunnen waar
nemen zoodra die zich voordoet.
Thans getuigen brieven van *de FIoll.-
Amerika-Lijn, oe Rote. Lloyd en de Mij.
Necerland van de behoefte aan stuur
mansleerlingen, welke op heden bestaat.
De deur staat dus open. Ik kan u telici-
teeren.
Achtereenvolgens reikte de heer Lap
hierop de diploma's aan de geslaagden
over, vergezeld van eemge haitehjue
woorden, veelal een goede raad bevat
tende, een aansporing 0111 aan de een ot
andere hartstocht zooveel mogelijk het
hootd te bieden.
De heer Teileman ontving als no. 1
tevens een fraaie verrekijker in etui, de
heer F.Bakker de zeevaartkundige wer
ken van Haverkamp. De heer Neelemans
hoewel no. 2, kon voor laatstgenoemde
prijs wegens een onvoldoend cijfer voor
radio niet in aanmerking komen.
Een kort woord richtte de heer Lap
nog tot de jongere generatie. Hij sprak
de wensch uit, dat zij met energie zou
werken om goed vooruit te komen. AIS
je hier goed leert, komt dat je later uit-»
nemenci te pas.
Over het vak-radio moest nog een op
merking worden gemaakt. De cijfers hier
voor behaald, aldus de heer Lap, zijn
over het geheel beneden peil. En toch is
de leeraar berekend om jullie de noodige
kennis bij te brengen. Als jullie er dus
ernst mee maken is zeker goed resultaat
te bereiken. Vermoedelijk wordt dit vak
door de meesten als een minder belang
rijk beschouwd, maar dit is zeer verkeerd.
Denk maar eens aan het groote nut, dat
radio-weerberichten en radio-peilingen
voor de zeeman opleveren. Legt jullie
dus met meer ernst op radio toe. Dit vak
beteekent heel wat meer dan verscheiden
formules.
Ten slotte richtte de heer Lap zich nog
met woorden van waardeering tot direc
teur en leeraren, die er in geslaagd wa
ren acht van de tien candidaten met
een einddiploma gelukkig te maken Hij
wenschte hun de kracht toe, om ieder
jaar hun schip in veilige haven te bren
gen.
Hierna sprak de heer burgemeester een
kort woord, de leerlingen teliciteerend
met het behaalde succes.
Aan het slot van deze bijeenkomst ver
zocht de directeur de scheidende leerlin
gen van tijd tot tijd eens iets van zich te
laten hooren. Zoo'n brief zou op hooge
prijs worden gesteld.
Wanneer je in moeilijkheden zit en
hulp noodig hebt, schrijf dan gerust aan
ons, aldus de directeur. Zooveel mogelijk
zullen we je helpen. Wacht met sollici-
teeren niet te lang. Wij zijn vroeg met
onze examens en daardoor andere scho
len voor. Profiteer daarvan en ga er
reeds Maandag op uit. Wanneer jelui
straks even bij mij komt, zal ik alle ge-
wenschte inlichtingen omtrent de wijze
van solliciteeren, adressen, enz. ver
schaften en hiermee wil ik dan maar be
sluiten.
0—
Zoo eindigde deze eenvoudige plechtig
heid. Een achttal zeelieden-in-dc-dop heeft
nu zijn bewijs van bekwaamheid op pa
pier en zal, eenmaal het zeegat uit, doen
blijken wat men aan hen heeft. Mogen
de wijze woorden, waarmee zij deze mor
gen voor de laatste maal toegesproken
zijn, weerklank vinden in hun hart.
Brenge de zee hun al het goede, dat zij
er van verwachten.
„Good-bye! Farewell!"
Per E.S.O.N.A. naar Kennemerland.
Met ingang van Zaterdag 1.1. maakt
de E.S.O.N.A. met haar salonboot we
derom regelmatig haar Zondagsche tocht
jes naar Schoorldam en Alkmaar, die in
de vacantietijd velen een aangenaam
reisje naar Kennemerland bezorgen,
schrijft de Held. C'rr.
Invaliditeitswet.
De Voorz. van de Raad van Arbeid te
Alkmaar verzoekt ons te plaatsen:
Sedert 1 Juli 1922 was van kracht de
bepaling, dat als arbeider wordt aange
merkt, ieder die in loondienst arbeid ver
richt tegen loon hoogstens 1200 gulden
per jaar..
Daardoor vielen buiten de wet allen,
die een betrekking aanvaardden met een
aanvangsloon van meer dan 1200 gul
den. In verband hiermede is thans de
grens van 1200 gulden per jaar verhoogd
tot t 2000 per jaar.
Het gevolg is, dat verschillende per
sonen, die tot dusver buiten de wet vie
len, verzekeringsplichtig zijn geworden.
Deze personen moeten zich aanmelden
bij de Raad van Arbeid.
Als er geen verdere maatregelen geno
men werden, zou er toch nog een cate
gorie overblijven, die de dupe zouden
worden van de omstandigheid, dat de
loongrens niet vroeger verhoogd is. Na
10 Juni 1929 toch worden slechts zij ver
zekeringsplichtig, die de leeftijd van 35
'Jaar met hebben bereikt. Er zullen er
verscheidenen zijn, die na 1 Juli 1922 in
loondienst zijn getreden tegen een aan
vangsloon van meer dan 1200 gulden,
doch op 10 Juni 1929 reeds 35 jaar ot
ouder zijn. Vielen ze eerst dus buiten de
\erzekering wegens overschrijding van de
loongrens, nu is de leeftijd weer een be
letsel voor hun opneming in de verzeke
ring. Het kan ook voorkomen, dat iemand
nog geen 35 jaar is, doch dat het loon
intusschen gestegen is tot boven f2000.
Ook zoo iemand ondervindt het nadeel,
dat de loongrens niet vroeger verhoogd
is. Daarom is bepaald, dat dergelijke per
sonen zich binnen 14 maanden, te reke
nen van 10 Juni 1929 at, tot de Raad van
Arbeid kunnen wenden met een verzoek
om een rentekaart te ontvangen, doch al
leen voor zoover zij niet invalide zijn en
op 10 Juni 1929 in loondienst zijn ot
binnen een jaar daarna in loondienst
treden.
Rijw/clbelastingmerkcn.
Met ingang van 1 Augustus zal ieder
wielrijder zich een nieuw rijwielbelas-
tingmerk moeten hebben aangeschaft,
waartoe hem sinds gisteren aan alle post
kantoren gelegenheid wordt geboden. De
aandacht wordt er op gevestigd, dat de
controle onmiddellijk bij het aanbreken
het nieuwe belastingtijdperk kan worden
ingesteld.
Sportnieuws.
Men schrijft ons:
Deze wedstrijd, welke al voor '11 paar we
ken gespeeld zou worden, vond Zondag
14 Juli, dus op een warme dag, plaats.
Toen scheidsrechter Kelder, die goed
voldeed, de elftallen tusschen de lijnen
tloot, verscheen Helder met een invaller
voor Janmaat en Texel met een nieuwe
opstelling, welke goed voldaan heeft.
Vooral de keeper, die voor het eerst bij
Tde plaats onder de lat innam, deed het
goed en is, 111.i. zijn plaats er welwaard.
De algemeene gedachte was, dat ,,T."
wel het loodje zou leggen, hetgeen, gezien
de uitslag, echter geheel anders is uitge
komen. De jongens hebben, niettegen
staande de hitte, kranig voor de over-
wnmng gevochten; die was dan ook meer
dan verdiend.
Jammer dat er zoo weinig publiek was;
men heeft heel wat gemist, daar het een
zeer mooie wedstrijd geweest is, opge
luisterd door muziek van Texelsch Fan
fare, dat op het veld menig nummertje ten
beste gaf.
0—
Texel won de toss; de H.-mid-voor
trapte at. Van de beide partijen werden
de doelen om beurten bestormd, doch de
verdedigingen en de keepers bleven voor-
loopig de situatie meester, tot T. eindelijk
een doelpunt maakte; het gelukte voor
de rust aan geen der partijen nog een
puntje te maken, zoodat die met 1—0
voor Texel inging.
Na de thee pakten beide ploegen weer
flink aan. T. speelde nu tegen de zon. De
captain van T. was van oordeel, dat T.
het nu wei zou moeten afleggen, maar
hij had niet gerekend op de wil van zijn
jongens 0111 te winnen.
1 exel ondernam nu weer verscheiden
aanvallen, welke goed waren opgezet en
zoo mocht het f. gelukken nog drie
schitterende doelpunten te maken. Ook
Helder liet zich niet onbetuigd, maar moest
zich met twee tegenpuntjes tevreden stel
len. Het einde kwam met een voor Texel
schitterende 42 overwinning.
Het elftal voldeed zeer goed. Met deze
opstelling kunnen we de komende com
petitie vol vertrouwen ingaan. Wij zul
len echter daarvoor nog wel een paar
/wedstrijden spelen, opdat de spelers nog
beter aan elkaar gewoon raken.
De üebrs. Ran als backs konden het
publiek wel bekoren en zij werden dan
ook toegejuicht. Op hen en in laatste
instantie op de keeper strandden vele
aanvallen. Ook de voorhoede en de half-
linie waren in goede conditie en lieten
het publiek ook genieten van hun mooi
spel. Vooral aan H.Ran kon men zien,
dat hij een goede training gehad' heeft
Wij mogen hopen, dat de donateurs en
andere liefhebbers voor de volgende wed
strijd wat meer belangstelling toonen en
het streven van het bestuur, om wat goeds
te geven kunnen waardeeren.
Vcrslag-Keuringsdienst voor Waren 192S.
Aan het verslag-1928 van de Keurings
dienst voor Waren in het keuringsgeb ied
Alkmaar, waaronder ook onze gemeente
wordt gerekend, is het volgende ontleend.
in het afgeloopen jaar werden 15329
inspecties gehouden en 156911 voorraden
voedingsmiddelen en andere waren ge
keurd.
Hoe nuttig en noodig deze controle is,
spreekt uit dit verslag op overtuigende
wijze. We moeten ons hier tot de ver
melding van slechts weinige biezonderhe-
den bepalen, maar ook hieruit Wijkt wel,
van welk een beteekenis deze keurings
dienst geacht moet worden te zijn.
We stippen uit het verslag, dat wel 60
blz. en nog een drietal tabellen bevat, aan,
dat op de kermis te Dirkshorn plm.
150 gerookte poonen werden afgekeurd,
omdat ze in bedorven toestand verkeer
den (,,Wat niet weet, wat niet deert")
dat geconstateerd werd dat een wagen
met roomijs geregeld geplaatst werd in
een sta', voor tien paarden in gebruik;
dat een bakker brood in een zoo vuile
Kar vervoerde, dat met de hand eer
monster!.esch vol vuil en schimmel daar
uit te halen was. De zijwanden waren
groen beschimmeld. Toen de keurmees
ter het roosterwerk losmaakte, bleek de
vervuiling zoo erg, dat zich als het ware
een mestlaag op de bodem bevond;
dat 111 een winkel met een flinke omzet
plm. 40 Kg. suiker werd aangetroffen, die
in sterke mate door kattenurine was be
vuild. De verkooper verzocht nota bene
deze suiker te mogen laten staan tot de
reuk wat was verdwenen en ze daarna
te mogen opkoken om er limonadesiroop
van te maken (smakelijk drinken!);
dat een partij 'tarwebloem naar petro
leum smaakte en riekte en daarom ver
nietigd werd;
dat niet met een waarschuwing werd
volstaan, maar tot vervolging overgegaan,
wanneer toevoeging van water aan 'melk
wera geconstateerd;
dat bij een melkverkooper een gedeel
telijk opgerookte sigaar in een voorraad
melk werd aangetroffen;
dat van de 306 inspecties 57 maal zeer
vuile melkkranen werden aangetroffen;
vele slijters gaven grif toe, nog nooit die
kranen voor reiniging uit elkaar te heb
ben genomen;
dat in krentenbrood analine-kleurstof
werd aangetroffen; de bedoeling daarvan
was de indruk te wekken, dat er eieren
in verwerkt zouden zijn. i
I11 het heele keuringsgebied werden 640
partijen aan de consumptie onttrokken,
waarvan 35 op Texel. Vaq deze 35 par-,
tijen bestonden de grootste in 40 stuk9
korstjes, 16 stuks spekbokkings, 144 half
ponden en 192 ons-busjes cacao, 32 L.
azijn en 20 Kg. gruttemeel.
Het aantal bezoeken in het afgeloopen
jaar door keurmeesters aan winkeliers en
bakkers in onze gemeente gebracht, be
liep resp. 204 en S9. Van het aantal van
776 gewogen brooden werden er 32 te
licht bevonden; 139 maal werden melk-
slijters, 193 maal veehouders bezocht.
Voor zoover het onze gemeente betreft
werden in het laboratorium 900 onder
zoekingen verricht; van 6332 hier ge
keurde partijen werden er 35 afgekeurd.
In totaal werd 65 maal procesverbaal
opgemaakt, waarvan twee tegen wetsover
treders in onze gemeente.
We willen besluiten met eenige opmer
kingen naar aanleiding van hier onder
zochte melkmonsters (zie boven).
Het vetgehalte bedroeg gemiddeld 3.15
pet. In 17 gevallen werd bij het onder
zoek van 744 monsters een vetgehalte be
neden 2.75 aangetroffen; 2.75 pet. is als
minimum voorgeschreven en wel met de
bedoeling melk van koeien, die melk met
een geringer vetgehalte geven, van de
consumptie uit te sluiten. Vijt en veertig
maai moesten vee'houders en slijters we
gens de uitkomst van het melkonderzoek
mondeling en(of) schriftelijk worden ge
waarschuwd. Eenmaal moest procesver-
baai worden opgemaakt.
Schoolreisje.
Donderdag verlieten de 6e en 7e klas,
der o.l. school alhier onder leiding van
het hootd der school, de heer H.J.Kraai,
den Burg om een driedaagsch reisje te
maken. I11 vrachtauto's van de fa. C.R.
Keijser en Co. en de heer C.Boon ging
het naar Oudeschild. Na een heerlijk boot
tochtje ving per trein de reis naar Am
sterdam aan. In de Amstelstad gekomen
liet Riet Kikkert een drietal postduiven
op; te kwart voor elf dezelfde morgen
hadden de diertjes hun hok op Texel
al weer gevonden.
Te Amsterdam werden het Koloniaal
Museum, Artis en de Bijenkorf bezocht.
1 egen de avond werd de roezemoezige
stad verlaten; de trein bracht het gezel
schap, opgetogen over wat Amsterdam te
gemeten had gegeven, in de richting van
„De Dotter", de bekende jeugdherberg
te Ataartensdijk aan de Lage Vuursche,
waar de nacht zou worden doorgebracht.
Onderweg kreeg de jeugd nog even ge
legenheid een vluchtige blik te werpen
op het Naardermeer met zijn natuurschat-
ten. „De Dotter", ingericht voor 30
jongens en 30 meisjes, verschafte onze
reizigers een uitstekend onderkomen.
Vrijdag werd een terme wandeling ge
maakt van „de Dotter" naar Hilversum.
Terug ging de reis per trein om de jon
gelui niet te zeer te vermoeien, 's Avonds
werd bij „de Dotter" gelegenheid tot
voetballen gegeven, waarvan gretig ge
bruik werd gemaakt.
Zaterdagmorgen moesten allen vroeg
uit de veeren. Toen ging de tocht per
trein op Utrecht aan. Daar werd de Dom
beklommen, de hoogste toren van ons
land, 110 M. hoog. Dat was me een klim
partij 465 treden. Ruimschoots
werd men echter beloond door het ver
rassend mooi uitzicht, dat de toren van
zijn trans geeft. Nadat nog eenige ge
bouwen, o.m. de Kloosterkerk, en het
jan van Nassau-standbeeld bezichtigd wa
ren, ging de reis weer op Amsterdam
aan. Een heerlijk tochtje over het IJ be
sloot dit uitstapje, waaraan stellig de
meest aangename herinneringen verbon-
Van de nog geen 1900 gezinnen op
Texel bereikt ge met de Texelsche Cou
rant, wier 1650 ex. grootendeels op Texel
in alle kringen, worden verspreid, verre
weg de meeste.