Abonneert u
TEXELSCHE COURANT.
I Aug. eindelijk de zomer 1931.
puik beste aardappelen,
eigenheimers a f 3,40 per zak.
ADVËËRTËNT^n""
PLAATSMAN
vertrekt Dinsdag langs
de Bollenstreek
naar Botterdam.
Noteering
C. R. Keijser &Co.
INLICHTINGEN GEVRAAGD:
'ngezonciei
R.K. Huishoudster
Album „Mooi Texel" 35 ct.
Fruit gesorteerd
M. S. LANGEVELD
goedkoop spek.
90 cent per 5 pond.
C. Visser en Zn.
1923 187 1927 182
1924 200 192S 163
1925 204 1929 189
1926 192 1930 192
kwartels.
Twee zoons van de voormalige
Fransdie minister, Lefèbvre, die per mo
torrijwiel in een bosch nabij Beauvais wa
ren, zijn overvallen door twee tot de tan
den gewapende bandieten. Nadat deze hen
hadden gekneveld, ontroofden zij hun alle
voorwerpen van waarde en geld en ver
dwenen op de motorrijwielen. De gealar
meerde politie omsingelde het bosch en
wist de bandieten te vinden. Er ontspon
zich een geregeld vuurgevecht, waarbij 'n
der achtervolgden gewond werd. Deze
kon, nadat zij opnieuw de vlucht hadden
weten te nemen, des avonds gearresteerd,
worden. De achtervolging van de ander,
een berucht misdadiger, is tot dusverre
vruchteloos geweest.
VOOR DE VROUW.
Het verzorgen van Begonia's.
Gemakkelijk te kweeken, behoorlijk en
wildbloeiende Begonia's voor de binnen-
en buitenvensterbank, voor balkonbakken
en bloemtafels zijn vooral de doorbloe-
iende struikbegonia's bekend als Be
gonia semperflorens. Ze bloeien om zoo te
zeggen het geheele jaar door met rose,
witte ot roode bloempjes, al naar de va
riëteit. Men kan deze Begonia's uit za
den en van stekjes opkweeken. Snijdt men
ze in de nazomer wat in, en zet men ze
eind September achter een zonnig venster,
dan beginnen ze weer lieflijk door te
bloeien; en, als men ze dan in het voor
jaar weer eens wat versche aarde geeft,
dan zetten ze met nieuwe ijver haar im
mer fleurige bloei voort. Even mooi en
dankbaar zijn de kleurvariëteiten van Be
gonia gracillis en B. Erfordia; alle zijn
even mooi ook voor bloemperken, voor
kindertuintjes en als planten voor wed
strijden in plantenkweeken voor scholen,
en z.g. Floraliavereenigingen.
Menschen en Machines.
Vele koelies in China werden werke
loos door de aanleg van spoorwegen. Zeer
zeker is ook wel, dat heel wat kruiers
noodig zouden zijn, als al de reizigers
van het baanvak den Helder-Amster-
dam moesten worden vervoerd met een
rikshaw, een soort tweewielige wagen,
die men daarvoor in Chiina gebruikt. Ik
vertrouw echter, dat het reizigersvervoer
er dan toch wel niet op toenemen zou.
Doch iets anders. Veel Chineezen leven
van rijst, van weinig anders dan rijst,
waarvan de voorraad niet onbeperkt is.
Toen de Chineezen. het bestaan van do
aardappelen leerden kennen, vernamen ze
ook, dat die aardappel wilde groeien
waar het te koud was voor rijst. En
velen trokken diep het gebergte in, waar
ze vruchtbare hellingen en terrassen zui
verden van houtgewas, om er aardappelen
op te verbouwen. Die menschen leef
den van aardappelen, en van weinig an
ders. Dat ging ook, toen op eens ik
meen in 1845 (in 1846 en 1847.
Red.) de aardappelziekte zijn intrede deed
en de oogst vrijwel finaal mislukte.
Toen hadden de menschen geen aard
appelen om van te leven. Waar er geen
spoorwegen waren om van elders voedsel
aan te voeren, was absolute hongersnood
het resultaat. Toen een Amerikaansch
ontdekkingsreiziger jaren later voor het
Amerikaansohe boschwezen die omge
ving afzocht naar boomsoorten, die
misschien voor de houtteelt in Amerika
in aanmerking konden komen, reisde hij
vier dagen door die weer verlaten om
geving zonder één menscheiijk wezen te
zien, ofsdioon de sporen van een talrijke
bevolking van niet lang geleden overal
waren waar te nemen. Er waren geen
machines daar, geen spoorwegen, die de
noodige voedingsmiddelen hadden kunnen
aanvoeren, om de mensidhen in het levein|
te houden. Ze waren totaal verdwenen
uit dat vóór de aardappelziekte goed be
volkt oord, waarmee te constateeren kan
zijn, dat de bestaanszekerheid voor de
menschen zonder machines heusch niet
beter is in wezen veel slechter —dan,
waar de machine de dienstbare geest der
menschen is.
De Cocksdorp. H. BRAAM.
De Cocksdorp, 28 Juli 1931.
De busdienst de Cocksdorp-den Burg.
„Thijs lacht wel."
Geachte heer redacteur.
Beleefd verzoek ik u een klein plaatsje
in uw blad naar aanleiding van het ver
slag der gemeenteraadszitting van Don
derdag 23 Juli. Daarin wordt gezegd, dat
het publiek geen gebruik kan maken van
de bussen, door het hooge tarief en dat
men goedkooper met een luxe auto kan
gaan. Ieder weldenkend mensch voelt en
weet, dat het niet waar is. Immers: als er
één of twee man is, kan dit nooit klop
pen. Het tariet is zeer zeker hoog, ge
rekend naar de vaste wal, maar daar rijdt
men de heele dag door met meestal
volle bussen. Burgemeester en Wethou
ders concentreeren echter reeds geruime
tijd hun aandacht op een tarief verlaging
maar dat is niet zoo eenvoudig als het
voor een buitenstaander wel lijkt. Ook
het materiaal moet eerste klas gemaakt
worden uit de inkomsten. Dan wordt er
gesproken van viermaal goedkooper ban
den, wat pure onzin en zonder nadere
informatie gezegd is.
Benzine i s goedkooper, dat is waar.
Maar voor hoe lang. Is er iemand, die de
prijs enkele jaren wil garandeerenMaar
- al zijn banden en benzine nog zooveel
lager, als bij het begin der busdiensten,
dan weegt dit nog lang niet op tegen de
extra kosten, welke wij de laatste jaren
hebben gekregen, b.v. wegenbelasting,
keuring, herkeuring en verbetering aan
bussen, verzekering, ook voor alle inzit
tenden, (allrisk), aanschaffing en onder
houden van brandbluschapparaten, ver-
bandtrommels, enz.
Er wordt ook politietoezicht gevraagd
bij aankomst der bussen aan den Burg.
Wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld?
Bij aankomst en zeker op drukke dagen is
er steeds politie op de standplaatsen, ter
wijl wij midden voor het huis van de po
litie instappen. Ze controleeren dagelijks.
Met onze jarenlange ervaring op dit ge
bied durf ik verklaren, dat er nog noo^t
eenig gevaar heeft gedreigd en dat er ook
nog nooit een bus zoo zwaar geladen is
geweest, dat de fabrieksvoorschriften van
belasting werden overschreden. De be
wijzen zijn geleverd, dat we kapitein op
ons schip zijn. Is er ooit iets gebeurd, en
zijn we ooit onnoodig thuisgebleven met
ijsgladde wegen en sneeuwhoopen boven
de tuinwallen uit?
Verdient het geen waardeering, dat
alles? Nooit zijn we te laat gekomen door
weer en wind en wegen, dat je soms
naar je stuur moet duiken. Het lijkt zoo
eenvoudig als je de bus ziet gaan, maar
het komt alle dagen vier keer terug. Ook
wordt er gevraagd, ot die Ford-bus nog
mag rijden, terwijl deze al drie jaar ge
leden uit de vaart is gegaan en verkoolt,
Is het wonder dat Thijs lacht?
Als men zooo eens kalm terugdenkt
aan het begin der busdiensten en de
moeilijkheden die we hebben moeten
ovenvinnen, dan komt men tot heel an
dere gedachten, vooral zij, die zijn inge-
weid en heusch, dat zijn Burgemeester
en Wethouders van Texel, want die heb
ben iheel wat uren aan de busdiensten
besteed en we kunnen er van meepraten,
dat zij niet gemakkelijk zijn, en dat wij
nog nooit onze zin hebben gekregen.
Hoogachtend, TH. REUVERS.
Bezint eer gij begint.
Nu met September hier de nieuwe
cursus aan de Zeevaartschool een aan
vang neemt, wordt getracht deze cursus
zoo goed mogelijk met leerlingen bezet
te krijgen. Hiertoe verschijnen adverten
ties in de bladen en is het schoolgeld
verlaagd, terwijl ook de toespraak van
de heer Lap, hoewel in mineur gesteld,
min ot meer aan dit doel bevorderlijk
moet worden geacht. Dit alles is onge
twijfeld in het belang der school.
Wanneer we de rede va|n de heer Lap
aandachtig lezen, dan ontkomt men niet
aan de indruk, dat hij een open oog
heeft voor de groote moeilijkheden on
zer huidige samenleving; in het biezon-
der voor die op scheepvaartgebied. Ech
ter heeft de heer Lap, bij het opsommen
en realiseeren dezer moeilijkheden, m.i.
om begrijpelijke redenen het niet wil
len ontnemen van alle illusie weinig
of geen aandacht geschonken aan een
belangrijk verschijnsel met betrekking tot
de promotiekansen. Want volgens de mee
ning van de heer Lap, zooals die in zijn
rede tot uiting komt, moeten de slechte
promotiekansen op rekening worden ge
schoven van de huidige malaise. Dit
meen ik niet zonder eenige opmerking
voorbij te mogen laten gaan.
Wat toch is het geval. De slechte pro
motiekansen der stuurlieden kunnen niet
alleen op rekening van de huidige malaise
worden gesteld; deze dateeren reeds van
betrekkelijk kort na de oorlog, en zijn
een gevolg van het reeds sedert lang op
tredend verschijnsel, dat het aantal sche
pen der lijnreederijen allengs belangrijk
wordt ingekrompen, tengevolge van het
in steeds sneller tempo uitvoeren der ver
schillende lijndiensten. Ziet men dit in
verband met Ihet feit, dat door de diverse
zeevaartscholen jaarlijks een wassend aan
tal adspirant-stuurlieden wordt opgele
verd, dan zijn de volgende toestanden te
verklaren.
Momenteel varen er getrouwde stuur
mansleerlingen met stuurmansrang, ter
wijl er vele 3e stuurlieden zijn met tien
en meer dienstjaren. Hiervan kan men
toch bezwaarlijk de huidige malaise be
schuldigen. Onder deze omstandigheden
acht ik zelfs de ongetwijfeld bevoorrechte
positie van de afgestudeerden, door of
voor wie reeds een plaats is gevonden,
niet benijdenswaard; daar deze jongelui
die weliswaar de gelegenheid krijgen hun
vaartijd voor "3e rang te halen, echter
geenszins mogen verwachten, dat zij na
het behalen dezer rang herplaatst wor
den als 4e stuurman of zelfs als stuur
mansleerling. Hierover mag m.i. wel eens
door ouders ot voogden worden nage
dacht. J. R. FLENS.
Alkmaar, 27 Juli 1931.
We zonden het bovenstaande ter inzage
aan de lieer P. Vijn, directeur onzer
Z.V.S., die ons naar aanleiding daarvan
het volgende verzoekt op te nemen:
1. Het schoolgeld van de leerlingen
aan de 2-jarige cursus en cursus 3e stuur
lieden is niet verlaagd.
2. Advertenties zijn gelijk aan die van
vorige jaren.
3. De aantallen geslaagden voor pro
gramma A. en B. waren:
Dus vrij stationnair.
4. De promotie is zeer veranderlijk;
daarover kunnen Öe ouderen meepraten.
P. VIJN.
Waalenburgs natuurmonumenten.
Aan de inzender, die teekent met: „een
voorstander van Texelsehe belangen", in
de courant van 1 Juli 1931.
Een oplossing van de kwestie, aange
haald in uw ingezonden schrijven „Waal-
en-Burgs natuurmonumenten in gevaar",
is deze: Uw schrijven bevat onjuistheden!
Ik verzoek u beleefd uw naam en adres
aan mij op te geven. Blijf niet achterde
schermen. Dat doen geen voorstanders
van Texelsehe belangen, want menschen,
die men niet kent en die zich met ander
mans zaken bemoeien, zijn lastig in de
samenleving.
Mijnheer de redacteur, mijn dank voor
de plaatsing.
P. EELMAN.
Den Burg-Texel, 30 Juli 1931.
Afsluiting Schilderweg.
Burgemeester en Wethouders van Texel
brengen ter openbare kennis, dat wegens
uitvoering van werkzaamheden de Schil
derweg bij gedeelten zal worden afge
sloten voor het verkeer met auto's, mo
torrijwielen, rij- en voertuigen en vee
driften zooals ter plaatse door middel
van afsluitboomen en aanduidjngsborden
zal worden aangegeven.
Texel, 31 Juli 1931.
Burgem. en Wethouders voornoemd,
W. B. OORT.
De Secretaris, W. N. KELDER, Lo-S,
Afsluiting wegen.
Burgemeester en Wethouders van Texel
brengen ter openbare kennis, dat wegens
uitvoering van werkzaamheden de weg
van Dijkmanshuizen tot Nieuweschild van-
at heden voor het verkeer zal zijn afge
sloten.
Texel, 31 Juli 1931.
Burgem. en Wethouders voornoemd,
W. B. OORT.
De Secretaris, W. N. KELDER, Lo-S.
CORRESPONDENTIE.
„Inzender" te O.: In uw eigen belang
nemen we uw stuk niet op. RED.
BURGERLIJKE STAND DER
GEMEENTE TEXEL
van 29 tot en met 31 Juli 1931.
GEBORENCornelis, zv Aart van der
Knaap en Trijntje Drijver.
ONDERTROUWD: Berend Kuipers en
Wilhelmina Jacoba Dogger.
GETROUWD: Wouter Engelbertus Vis en
Dirkje Kok; Antonius van Heerwaardc
en Agatha Zoetelief.
GEVONDEN VOORWERPEN.
(Gedeponeerd ten Raadhuize)
1 zakdoekje, 1 hangslot en 1 leesboek
(Duitsch.)
A GEBOREN:
JAN
zoon van C. J WUIS- Kikkert
en A. WUIS.
den Burg, 31 Juli '31.
GEVRAAGD-
in klein gezin van 2 personen
Brieven letter R boekhandel EGNER,
Keizerstraat, den Helder.
Een album met tien prentbriefkaarten
van Texel, (mooie bruine uitvoering),
o.m. van het fietspad door de duinen, kost
35 ct. Wij zonden het toe na ontvangst
van 40 ct (postwissel, giro of postzegels).
BOEKHANDEL PARKSTRAAT.
van
Laidata mais nieuwe oogsc 4,25
Chev-al iet gerst 7,
Prima BI gerst gtzu.verd 64 65 Kg 6,
Gemengd kippe 7 25
Kunstkorrels Bertels Ie soort 12,25
Ochtendvoer 11,25
Haver geschoond 7,25
Tarwe geschoond 6,75
Buitenl. Tarwe 77,78 KG. geschoond 6,
V<" rsiaghinkoekei, 8,
Amerik Lijnkoek 8,
Grondnotenkoek Duyvis 7,50
Muiwe lijnkoek W.i 10,75
Bei'e's 8i- kerkoekjes li,
Kal vermeel 11,50
Tarwegrint 5,75
Phosphorzure kaU 10 50
Carnarina vleesch-diermeei 20 50
Vischnieel 19,75
Turfstrooisel fijn 2,-
Den Burn, Texel 3 Aug. 1931
Door deze gelegenheid zijn wij zoo
reusachtig in het fijnste en het mooiste
dat het werkelijk een bezoek waard is
En de prijzen zijn zoo laag mogelijk gesteld
Om zoo te noemen
Mooie Tomaten 2 pond 25 cent
Kruisbessen 2 pond 25
Fijne Appelen per pond 25
Fyffes Bananen per pond 25
II 2 pond Pinda's 25
Komkommers 3 stuks 25
Een zware Bloemkool 25
Een pond groote bessen 25
De fijnste Druiven per pond 60
En wat er niet meer is te noemen.
Fijne HANDPF.RLN en PRUIMEN, enz.
Zie de prijzen in de Etalage.
Beleefd aanbevelend,
Telefoon 80.
TE KOOP:
J. BOON Az „Witte Hoek" De Cocksdorp
Volgende week laatste week voor
Prijs slechts
Aanbevelend,
op de
NAMEN
Fa. DE WAAL
Mej. A. HEMMEKAM
p.a. mevr. Boonacker
O. NAUTA
Mej. B. MOLGO
J. H. VEEN
Mej. E. A. J. DRION
M. C. v. ROSSUM
Gepubliceerd door „MOOI TEXEL".
i WOONPLAATS Gevraagd
Alkmaar
Fnidsen 78
Amsterdam (Z.)
Joh.Verhulststr.161 II
Amsterdam
Fred.Hendrikstr.69 II
Amsterdam (O.)
Linnaeusparkweg 26
Amsterdam (C.)
Groenmarktkade 12
Amsterdam (O.)
Laplacestr. 32hs.
Haarlem
Gasthuissingel 12
pension 1 dame 2 kinderen
pension le week Sept.
pension maand Aug.
pension 1024 Aug.
pension begin Aug.
pension laatste week Aug.
pension le ot 2e week Aug.