Abonneert u TEXELSCHE COURANT. I Aug. eindelijk de zomer 1931. puik beste aardappelen, eigenheimers a f 3,40 per zak. ADVËËRTËNT^n"" PLAATSMAN vertrekt Dinsdag langs de Bollenstreek naar Botterdam. Noteering C. R. Keijser &Co. INLICHTINGEN GEVRAAGD: 'ngezonciei R.K. Huishoudster Album „Mooi Texel" 35 ct. Fruit gesorteerd M. S. LANGEVELD goedkoop spek. 90 cent per 5 pond. C. Visser en Zn. 1923 187 1927 182 1924 200 192S 163 1925 204 1929 189 1926 192 1930 192 kwartels. Twee zoons van de voormalige Fransdie minister, Lefèbvre, die per mo torrijwiel in een bosch nabij Beauvais wa ren, zijn overvallen door twee tot de tan den gewapende bandieten. Nadat deze hen hadden gekneveld, ontroofden zij hun alle voorwerpen van waarde en geld en ver dwenen op de motorrijwielen. De gealar meerde politie omsingelde het bosch en wist de bandieten te vinden. Er ontspon zich een geregeld vuurgevecht, waarbij 'n der achtervolgden gewond werd. Deze kon, nadat zij opnieuw de vlucht hadden weten te nemen, des avonds gearresteerd, worden. De achtervolging van de ander, een berucht misdadiger, is tot dusverre vruchteloos geweest. VOOR DE VROUW. Het verzorgen van Begonia's. Gemakkelijk te kweeken, behoorlijk en wildbloeiende Begonia's voor de binnen- en buitenvensterbank, voor balkonbakken en bloemtafels zijn vooral de doorbloe- iende struikbegonia's bekend als Be gonia semperflorens. Ze bloeien om zoo te zeggen het geheele jaar door met rose, witte ot roode bloempjes, al naar de va riëteit. Men kan deze Begonia's uit za den en van stekjes opkweeken. Snijdt men ze in de nazomer wat in, en zet men ze eind September achter een zonnig venster, dan beginnen ze weer lieflijk door te bloeien; en, als men ze dan in het voor jaar weer eens wat versche aarde geeft, dan zetten ze met nieuwe ijver haar im mer fleurige bloei voort. Even mooi en dankbaar zijn de kleurvariëteiten van Be gonia gracillis en B. Erfordia; alle zijn even mooi ook voor bloemperken, voor kindertuintjes en als planten voor wed strijden in plantenkweeken voor scholen, en z.g. Floraliavereenigingen. Menschen en Machines. Vele koelies in China werden werke loos door de aanleg van spoorwegen. Zeer zeker is ook wel, dat heel wat kruiers noodig zouden zijn, als al de reizigers van het baanvak den Helder-Amster- dam moesten worden vervoerd met een rikshaw, een soort tweewielige wagen, die men daarvoor in Chiina gebruikt. Ik vertrouw echter, dat het reizigersvervoer er dan toch wel niet op toenemen zou. Doch iets anders. Veel Chineezen leven van rijst, van weinig anders dan rijst, waarvan de voorraad niet onbeperkt is. Toen de Chineezen. het bestaan van do aardappelen leerden kennen, vernamen ze ook, dat die aardappel wilde groeien waar het te koud was voor rijst. En velen trokken diep het gebergte in, waar ze vruchtbare hellingen en terrassen zui verden van houtgewas, om er aardappelen op te verbouwen. Die menschen leef den van aardappelen, en van weinig an ders. Dat ging ook, toen op eens ik meen in 1845 (in 1846 en 1847. Red.) de aardappelziekte zijn intrede deed en de oogst vrijwel finaal mislukte. Toen hadden de menschen geen aard appelen om van te leven. Waar er geen spoorwegen waren om van elders voedsel aan te voeren, was absolute hongersnood het resultaat. Toen een Amerikaansch ontdekkingsreiziger jaren later voor het Amerikaansohe boschwezen die omge ving afzocht naar boomsoorten, die misschien voor de houtteelt in Amerika in aanmerking konden komen, reisde hij vier dagen door die weer verlaten om geving zonder één menscheiijk wezen te zien, ofsdioon de sporen van een talrijke bevolking van niet lang geleden overal waren waar te nemen. Er waren geen machines daar, geen spoorwegen, die de noodige voedingsmiddelen hadden kunnen aanvoeren, om de mensidhen in het levein| te houden. Ze waren totaal verdwenen uit dat vóór de aardappelziekte goed be volkt oord, waarmee te constateeren kan zijn, dat de bestaanszekerheid voor de menschen zonder machines heusch niet beter is in wezen veel slechter —dan, waar de machine de dienstbare geest der menschen is. De Cocksdorp. H. BRAAM. De Cocksdorp, 28 Juli 1931. De busdienst de Cocksdorp-den Burg. „Thijs lacht wel." Geachte heer redacteur. Beleefd verzoek ik u een klein plaatsje in uw blad naar aanleiding van het ver slag der gemeenteraadszitting van Don derdag 23 Juli. Daarin wordt gezegd, dat het publiek geen gebruik kan maken van de bussen, door het hooge tarief en dat men goedkooper met een luxe auto kan gaan. Ieder weldenkend mensch voelt en weet, dat het niet waar is. Immers: als er één of twee man is, kan dit nooit klop pen. Het tariet is zeer zeker hoog, ge rekend naar de vaste wal, maar daar rijdt men de heele dag door met meestal volle bussen. Burgemeester en Wethou ders concentreeren echter reeds geruime tijd hun aandacht op een tarief verlaging maar dat is niet zoo eenvoudig als het voor een buitenstaander wel lijkt. Ook het materiaal moet eerste klas gemaakt worden uit de inkomsten. Dan wordt er gesproken van viermaal goedkooper ban den, wat pure onzin en zonder nadere informatie gezegd is. Benzine i s goedkooper, dat is waar. Maar voor hoe lang. Is er iemand, die de prijs enkele jaren wil garandeerenMaar - al zijn banden en benzine nog zooveel lager, als bij het begin der busdiensten, dan weegt dit nog lang niet op tegen de extra kosten, welke wij de laatste jaren hebben gekregen, b.v. wegenbelasting, keuring, herkeuring en verbetering aan bussen, verzekering, ook voor alle inzit tenden, (allrisk), aanschaffing en onder houden van brandbluschapparaten, ver- bandtrommels, enz. Er wordt ook politietoezicht gevraagd bij aankomst der bussen aan den Burg. Wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? Bij aankomst en zeker op drukke dagen is er steeds politie op de standplaatsen, ter wijl wij midden voor het huis van de po litie instappen. Ze controleeren dagelijks. Met onze jarenlange ervaring op dit ge bied durf ik verklaren, dat er nog noo^t eenig gevaar heeft gedreigd en dat er ook nog nooit een bus zoo zwaar geladen is geweest, dat de fabrieksvoorschriften van belasting werden overschreden. De be wijzen zijn geleverd, dat we kapitein op ons schip zijn. Is er ooit iets gebeurd, en zijn we ooit onnoodig thuisgebleven met ijsgladde wegen en sneeuwhoopen boven de tuinwallen uit? Verdient het geen waardeering, dat alles? Nooit zijn we te laat gekomen door weer en wind en wegen, dat je soms naar je stuur moet duiken. Het lijkt zoo eenvoudig als je de bus ziet gaan, maar het komt alle dagen vier keer terug. Ook wordt er gevraagd, ot die Ford-bus nog mag rijden, terwijl deze al drie jaar ge leden uit de vaart is gegaan en verkoolt, Is het wonder dat Thijs lacht? Als men zooo eens kalm terugdenkt aan het begin der busdiensten en de moeilijkheden die we hebben moeten ovenvinnen, dan komt men tot heel an dere gedachten, vooral zij, die zijn inge- weid en heusch, dat zijn Burgemeester en Wethouders van Texel, want die heb ben iheel wat uren aan de busdiensten besteed en we kunnen er van meepraten, dat zij niet gemakkelijk zijn, en dat wij nog nooit onze zin hebben gekregen. Hoogachtend, TH. REUVERS. Bezint eer gij begint. Nu met September hier de nieuwe cursus aan de Zeevaartschool een aan vang neemt, wordt getracht deze cursus zoo goed mogelijk met leerlingen bezet te krijgen. Hiertoe verschijnen adverten ties in de bladen en is het schoolgeld verlaagd, terwijl ook de toespraak van de heer Lap, hoewel in mineur gesteld, min ot meer aan dit doel bevorderlijk moet worden geacht. Dit alles is onge twijfeld in het belang der school. Wanneer we de rede va|n de heer Lap aandachtig lezen, dan ontkomt men niet aan de indruk, dat hij een open oog heeft voor de groote moeilijkheden on zer huidige samenleving; in het biezon- der voor die op scheepvaartgebied. Ech ter heeft de heer Lap, bij het opsommen en realiseeren dezer moeilijkheden, m.i. om begrijpelijke redenen het niet wil len ontnemen van alle illusie weinig of geen aandacht geschonken aan een belangrijk verschijnsel met betrekking tot de promotiekansen. Want volgens de mee ning van de heer Lap, zooals die in zijn rede tot uiting komt, moeten de slechte promotiekansen op rekening worden ge schoven van de huidige malaise. Dit meen ik niet zonder eenige opmerking voorbij te mogen laten gaan. Wat toch is het geval. De slechte pro motiekansen der stuurlieden kunnen niet alleen op rekening van de huidige malaise worden gesteld; deze dateeren reeds van betrekkelijk kort na de oorlog, en zijn een gevolg van het reeds sedert lang op tredend verschijnsel, dat het aantal sche pen der lijnreederijen allengs belangrijk wordt ingekrompen, tengevolge van het in steeds sneller tempo uitvoeren der ver schillende lijndiensten. Ziet men dit in verband met Ihet feit, dat door de diverse zeevaartscholen jaarlijks een wassend aan tal adspirant-stuurlieden wordt opgele verd, dan zijn de volgende toestanden te verklaren. Momenteel varen er getrouwde stuur mansleerlingen met stuurmansrang, ter wijl er vele 3e stuurlieden zijn met tien en meer dienstjaren. Hiervan kan men toch bezwaarlijk de huidige malaise be schuldigen. Onder deze omstandigheden acht ik zelfs de ongetwijfeld bevoorrechte positie van de afgestudeerden, door of voor wie reeds een plaats is gevonden, niet benijdenswaard; daar deze jongelui die weliswaar de gelegenheid krijgen hun vaartijd voor "3e rang te halen, echter geenszins mogen verwachten, dat zij na het behalen dezer rang herplaatst wor den als 4e stuurman of zelfs als stuur mansleerling. Hierover mag m.i. wel eens door ouders ot voogden worden nage dacht. J. R. FLENS. Alkmaar, 27 Juli 1931. We zonden het bovenstaande ter inzage aan de lieer P. Vijn, directeur onzer Z.V.S., die ons naar aanleiding daarvan het volgende verzoekt op te nemen: 1. Het schoolgeld van de leerlingen aan de 2-jarige cursus en cursus 3e stuur lieden is niet verlaagd. 2. Advertenties zijn gelijk aan die van vorige jaren. 3. De aantallen geslaagden voor pro gramma A. en B. waren: Dus vrij stationnair. 4. De promotie is zeer veranderlijk; daarover kunnen Öe ouderen meepraten. P. VIJN. Waalenburgs natuurmonumenten. Aan de inzender, die teekent met: „een voorstander van Texelsehe belangen", in de courant van 1 Juli 1931. Een oplossing van de kwestie, aange haald in uw ingezonden schrijven „Waal- en-Burgs natuurmonumenten in gevaar", is deze: Uw schrijven bevat onjuistheden! Ik verzoek u beleefd uw naam en adres aan mij op te geven. Blijf niet achterde schermen. Dat doen geen voorstanders van Texelsehe belangen, want menschen, die men niet kent en die zich met ander mans zaken bemoeien, zijn lastig in de samenleving. Mijnheer de redacteur, mijn dank voor de plaatsing. P. EELMAN. Den Burg-Texel, 30 Juli 1931. Afsluiting Schilderweg. Burgemeester en Wethouders van Texel brengen ter openbare kennis, dat wegens uitvoering van werkzaamheden de Schil derweg bij gedeelten zal worden afge sloten voor het verkeer met auto's, mo torrijwielen, rij- en voertuigen en vee driften zooals ter plaatse door middel van afsluitboomen en aanduidjngsborden zal worden aangegeven. Texel, 31 Juli 1931. Burgem. en Wethouders voornoemd, W. B. OORT. De Secretaris, W. N. KELDER, Lo-S, Afsluiting wegen. Burgemeester en Wethouders van Texel brengen ter openbare kennis, dat wegens uitvoering van werkzaamheden de weg van Dijkmanshuizen tot Nieuweschild van- at heden voor het verkeer zal zijn afge sloten. Texel, 31 Juli 1931. Burgem. en Wethouders voornoemd, W. B. OORT. De Secretaris, W. N. KELDER, Lo-S. CORRESPONDENTIE. „Inzender" te O.: In uw eigen belang nemen we uw stuk niet op. RED. BURGERLIJKE STAND DER GEMEENTE TEXEL van 29 tot en met 31 Juli 1931. GEBORENCornelis, zv Aart van der Knaap en Trijntje Drijver. ONDERTROUWD: Berend Kuipers en Wilhelmina Jacoba Dogger. GETROUWD: Wouter Engelbertus Vis en Dirkje Kok; Antonius van Heerwaardc en Agatha Zoetelief. GEVONDEN VOORWERPEN. (Gedeponeerd ten Raadhuize) 1 zakdoekje, 1 hangslot en 1 leesboek (Duitsch.) A GEBOREN: JAN zoon van C. J WUIS- Kikkert en A. WUIS. den Burg, 31 Juli '31. GEVRAAGD- in klein gezin van 2 personen Brieven letter R boekhandel EGNER, Keizerstraat, den Helder. Een album met tien prentbriefkaarten van Texel, (mooie bruine uitvoering), o.m. van het fietspad door de duinen, kost 35 ct. Wij zonden het toe na ontvangst van 40 ct (postwissel, giro of postzegels). BOEKHANDEL PARKSTRAAT. van Laidata mais nieuwe oogsc 4,25 Chev-al iet gerst 7, Prima BI gerst gtzu.verd 64 65 Kg 6, Gemengd kippe 7 25 Kunstkorrels Bertels Ie soort 12,25 Ochtendvoer 11,25 Haver geschoond 7,25 Tarwe geschoond 6,75 Buitenl. Tarwe 77,78 KG. geschoond 6, V<" rsiaghinkoekei, 8, Amerik Lijnkoek 8, Grondnotenkoek Duyvis 7,50 Muiwe lijnkoek W.i 10,75 Bei'e's 8i- kerkoekjes li, Kal vermeel 11,50 Tarwegrint 5,75 Phosphorzure kaU 10 50 Carnarina vleesch-diermeei 20 50 Vischnieel 19,75 Turfstrooisel fijn 2,- Den Burn, Texel 3 Aug. 1931 Door deze gelegenheid zijn wij zoo reusachtig in het fijnste en het mooiste dat het werkelijk een bezoek waard is En de prijzen zijn zoo laag mogelijk gesteld Om zoo te noemen Mooie Tomaten 2 pond 25 cent Kruisbessen 2 pond 25 Fijne Appelen per pond 25 Fyffes Bananen per pond 25 II 2 pond Pinda's 25 Komkommers 3 stuks 25 Een zware Bloemkool 25 Een pond groote bessen 25 De fijnste Druiven per pond 60 En wat er niet meer is te noemen. Fijne HANDPF.RLN en PRUIMEN, enz. Zie de prijzen in de Etalage. Beleefd aanbevelend, Telefoon 80. TE KOOP: J. BOON Az „Witte Hoek" De Cocksdorp Volgende week laatste week voor Prijs slechts Aanbevelend, op de NAMEN Fa. DE WAAL Mej. A. HEMMEKAM p.a. mevr. Boonacker O. NAUTA Mej. B. MOLGO J. H. VEEN Mej. E. A. J. DRION M. C. v. ROSSUM Gepubliceerd door „MOOI TEXEL". i WOONPLAATS Gevraagd Alkmaar Fnidsen 78 Amsterdam (Z.) Joh.Verhulststr.161 II Amsterdam Fred.Hendrikstr.69 II Amsterdam (O.) Linnaeusparkweg 26 Amsterdam (C.) Groenmarktkade 12 Amsterdam (O.) Laplacestr. 32hs. Haarlem Gasthuissingel 12 pension 1 dame 2 kinderen pension le week Sept. pension maand Aug. pension 1024 Aug. pension begin Aug. pension laatste week Aug. pension le ot 2e week Aug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1931 | | pagina 3