Jaarverslag. Aan het jaarverslag, door directeur Stompff uitgebracht, ontkenen we: Van 1 Nov.31 Dec. werd driemaal daags gevaren wegens de slechte toestand, van de haven en het daardoor niet kun nen vanen in donker. Personeel: W.Kaan werd 6 Maart ge- pensionneerd. T. Pongers werd machinist stoker. C. P. Karsman werd op proef als stoker aangesteld. Kapitein C. Duinlcer Lz., dk 28 Maart pensioengerechtigd was, bleef voorloopig op verzoek nog één jaar in functie. Agent A. Luijckx te den Helder werd in vaste dknst genomen. Salaris agent J. de Vries wend 19 April van f20 op f24 gebradht. J.S. Groendijk deed in het drukke seizoen tijdelijk dienst als conduckur. Op 7 April werd van J.S.Dijt vooi f 5600 hoeve Panorama gekocht. Officieek opening Jeugdherberg 4 Juli. Op 4 Mei wenden maandabonn. 2e klas ingevoerd 115.Op 27 Aug. wend het passa giersvervoer per Mok-bootje op last van de commandant van het vliegkamp stop gezet. Over de verlies- en winstrekening per 31 Dec. 1.1. valt mee te deelen, dat op de rekening „Effecten" door koersdaling f3707,50 verlies geleden werd, welk be drag afgeschreven werd. Aan pensioen- fonds-premiën voor het personeel werd f5493 betaald. (Het personeel draagt hier aan niet bij). De steenkoolrekening be loopt f13506 of f2743 minder dan in. 1930. De prijzen liepen van f 15.49 tot f 13.10 franco bunkers. Van de rekening Onderhoudskosten a f 15790,21 komt f8381,59 ten laste van de Marsdiep (schip 14263,10, machine f4118,49) en f7093,58 ten laste van de Dageraad (sohip f4558,44 machine f 2535,14) Voor het overige verwijzen we naar vorige nrs. van ons blad en het weldra in druk versohijnend jaarverslag. Opmerkingen. De heer J.C. Rab vraagt, ihet verslag in druk te willen doen verschijnen. Voorz. antwoordt, dat dit sinds twintig jaar ge schiedt. De heer Joh. Parlevliet zou de tijd, dat de „Marsdiep" uit de vaart geniomen moet worden, zooveel mogelijk willen be korten. Hij heeft te den Helder wel eens één man met schilderwerk daaraan bezig gezien. Kan het verven niet gebeuren, vraagt spr., terwijl ze de machine op knappen Voorz .deelt mee, dat het bestuur er steeds op uit is, die tijd zooveel mogelijk te bekorten, maar zegt geen ijzer met handen te kunnen breken. Nu we in de Dageraad een reserveboot hebben, heeft het onderzoek en herstel grondig plaats. Gelijk met het machine-nazien schilder werk laten verrichten, zou niet doelmatig zijn. Daar heeft de verf van te lijden. De heer Stompff acht het uitgesloten dat er te den Helder maar één man aanwerkte. Er waren er minstens zes. Rekening. De rekening en balans, hierna aan de orde gesteld worden bij acclamatie goed gekeurd (zie'n vorig nr. van ons blad). Di vidend, zes pet., wordt 1 Juni a.s. be taalbaar gesteld. Verkiezing. De heer P. Dros, comm., wordt met 53 van de 68 stemmen herbenoemd. Desge vraagd verklaart hij zijn functie gaarne weer aan te nemen. Voorz. feliciteert hem en TESO met deze herbenoeming. De heer Dros, zoo voegt 'hij er aan toe, heeft zijn functie altijd op buitengewone wijze vervuld. Nieuwbouw Een nieuwe boot kost f 140.000 Voorz. verklaart over de bouw van een nieuwe boot nog maar weinig te kunnen meedeelen. We hebben de teekening van een boot, zooals die zou kunnen worden. Of ze zoo wordt, moet worden afge wacht. (De teekening circuleert onder de aanwezigen). De lengte van de ontworpen boot bedraagt 46 M., breedte 7.6 M., diepte 3.10 M. De kosten zouden f 140.000 beloopen. Aan gunning zijn we nog lang niet toe. De tijd is onzeker en de prijs ons te hoog. Bij het ontwerpen is reke ning gehouden met het steeds drukker autovervoer. Op de „Marsdiep" en vooral de „Dageraad" laat de accomodatie voor 2e klas passagiers veel te wenschen over. Ook hieraan wordt op de te bouwen boot tegemoetgekomen. We leven immers in een democratische tijd. Verzandt Texels haven? De heer A.v.d. Meulen stelt de vraag, of Texels haven de kans niet loopt te ver zanden, waarop voorz. antwoordt, dat de ingenieurs van de Waterstaat de vaste meening zijn toegedaan, dat dit in de toekomst gebeuren zal, maar vervolgt spr. hiermee kunnen we nu toch niet rekenen. Dat kan nog wel 10—20 jaar duren. Verkoop van de „Dageraad"? De heer A.Eelman vraagt, of T.E.S.O. bij aankoop van een nieuwe boot de „Da geraad" gaat verkoopen, en, zoo ja, wat deze dan kan opbrengen. Voorz. ant woordt hierop: Als we er een goed bod op krijgen gaat ze. We willen haar graag kwijt, want ze kan voor onze dienst niet meer aan de eisch voldoen. Drie booten houden, zou ons te duur uitkomen. We hopen er een flink bedrag voor te kunnen, maken, maar betwijfelen ot het lukken zal. f40.000 zou ons lijken, maarDe beste booten van de Mij. Nederland, die miljoenen gekost hebben, zijn voor 20 a 50 duizend naar Griekenland verkocht. Krijgen we er goed geld voor, dan komt dit ons in de kosten van een nieuwe boot tegemoet. Als je wat te koopen hebt echter, zijn ze er als de kippen bij. Wil je wat kwijt, dan gaat dat slechts metgroote moeite. Zoolang we geen haast hebben, kunnen we een goed bod afwachten. Wan neer we er echter af moesten, zou een belachelijk lage prijs gekregen worden; althans in Holland. Onze hoop is op het buitenland gevestigd. Wanneer we de „Dageraad" eens spoedig konden ver koopen, zouden we over een goede liuur- boot moeten kunnen beschikken, een boot, die we onmiddellijk tot onze dienst hebben. Hiervoor is wel een op lossing te zoeken. Goede huurbooten, voor ons doel en onze haven geschikt, zijn er wel te bekomen. (Dit laatste naar aanleiding van een opmerking van de heer P. Verberne). We mogen ons bij die aankoop van een nieuwe boot alleen laten leiden door de gedachte: We behoeven 'n boot van prima kwaliteit. Of die mis schien f 10.000 meer kost, mag geen ge wicht in de schaal leggen. We kunnen misschien wel goedkooper klaar komen dan f 140.000 maar kiezen liever de vei ligste weg. Onze boot kan wel vrij breed (maar niet zoo lang zijn. Dit doet de prijs zoo aan de hooge kant zijn. We hebben 10.5 mijl snelheid als eisch gesteld. De heer Van der Meulen vraagt welk bezwaar er bestaat tegen wachten met verkoopen tot de nieuwe boot er is. Hierop antwoordt de voorz., dat het er om gaat er zooveel mogelijk voor te ma ken. Komt er een gelukkig bod, dan moe ten we toeslaan. De heer G. Michels zou liever een kleine, snelle boot in de vaart brengen en daarnaast een speciale boot voor auto's. De Dageraad vaart sneller dan de Mars diep. In een groote boot, zegt spr., moe ten we de oplossing niet zoeken. Ook op de nieuwe boot komen de passagiers tus- sohen auto's, fietsen en melkbussen in. Bovendien heeft T.E.S.O. hoogstens de helft van het jaar een grooter boot noo- dig. Voorz. gaat met deze redeneeriug niet accoord. Op de nieuwe boot krijgen de 2e klas passagiers een bijna evengroot promenadedek als die van de le. Boven dien zou het voorstel-MiChels T.E.S.O. van een kapitaalkrachtige in een armlas tige maatschappij doen veranderen. Ik hoorde zelfs zeggen: T.E.S.O. moet steeds maar heen en weer varen. Dan kom je geen ruimte te kort. (Men vergat blijk baar, dat T.E.S.O. een bootdienst en geen t ramdienst is. Red.) De heer Verberne zou de Dageraad zooveel mogelijk in dienst willen nemen, waarop de heer Dros antwoordt, dat van autovervoer te voren aangifte moet wor den gedaan. Indien noodig vaart de Da geraad. - De voorz. meent de dienst op Har lin ger! nog te moeten laten bestaan. De op brengst was over 1931 grooter dan over 1930. Bovendien wordt het algemeen be lang er mee gediend. Volgend jaar wordt de dienst door het gereedkomen van de Zuiderzeedijk misschien overbodig. De heer Dros vertelt van iemand, die zich over de Vlieter liet zetten en zoo Via de dijk van Friesland naar Texel kwam. De concurrentie is er dus al. Laat het be stuur zijn best maar doen, raadt de heer J.Parlevliet, de Dageraad voor f40.000 te verkoopen. Als u de consequenties maar idraagt, zegt de voorz. Wij blijven echter verantwoordelijk. De heer A. Dros Sr. vraagt wat de nieuwe boot meer aan exploitatiekosten zou vragen, waarop de voorz. antwoordt met f15000f20.000 We derven de rente van ons potje en moeten zorgen voor rente en afschrijving. De heer A. Dros Sr. meent, dat Texel tegen een tariefverhooging van 10 ct. geen bezwaar zal maken. De vreemdelin gen toch maken het meest gebruik van de boot. De voorz. echter zou hiertoe liever niet overgaan. Texel zit ons juist op de hals om ide tarieven verminderd te krijgen. De Texelaars zien de zaak echter niet goed in. Verlaging zou individueel voor hen niet veel uitmaken. Tariefver laging komt niet het meest hun ten goede. Laat hen bovendien bedenken, dat het winstsaldo toch voor een groot deel in het algemeen Texelsch belang wordt aan gewend. De heer P.Dros geeft een opsomming, van wat T.E.S.O. zoo al voor Texel doet: goedkoope dagretours, gratis ziekenver- voer, extra diensten f 15 (bestemd voor het personeel; de kolen geven we cadeau), gratis vervoer voor gratis onder behan|de- ling zijnde patiënten, gratis vervoer leer lingen, 20 pet. reductie voor wie per jaar vijfmaal met zijn auto overkomt, 20 pet. reductie op 25 kaarten per jaar, subsidie aan autobusdiensten, vogeltrekstati|on, Mooi Texel, Jeugdherberg, fietspaden- en wegenaanleg, ziekenauto, enz. De dienst regeling wordt in het belang van Texel opgesteld, de melkvracht tot 10 ct. ver laagd. Al deze voordeden geniet Texel dank zij T.E.S.O. Een particuliere dienst kan hieraan niet beginnen. Wie met de boot naar Terschelling gaat, moet lOct. „tolgeld" betalen. Een extra-reis met auto Terschelling-Harlingen kost f 100.— hetgeen voor dit groote traject wel niet veel is, maar naar verhouding toch veel meer dan hier. Voorz. merkt op, dat uit het potje nog f 25000 genomen moet worden voor de ge bouwen te Oudeschild, dat het vervoer van Zuiderzeearbeiders mindert en dat voor het postvervoer veel minder ontvan gen wordt. Oppassen is dus de bood schap. De heer A.Dros Sr. ziet de toe komst van T.E.S.O. niet somber in. Hij meent, dat heel Texel weer op de bres zal staan, wanneer het gaat om T.E.S.O.'s bestaan. De heer Parlevliet verwacht door de Zuiderzeedijk meer stukgoed uit Fries land. Voorz. deelt deze meening niet we gens het bezwaar van overladen. T.E.S.O. zal eerder voor geringer inkomsten staan. Zoo geeft het rijk ook geen cent subsidie in de extra kosten bij vervoer over het Horntje. Het is i]n alle opzichten misère. Wanneer we ons geheel kunnen bedruipen kan pas aan tariefverlaging worden ge dacht. Somber was ik gestemd in Oct. 1929. Toen kwam de malaise reeds opzetten. (In de oorlog reeds, zegt de heer Jac. Kooiman hierop, voorspelde u, dat we zwarte jaren zouden krijgen). Men vroeg zich af, toen ik hiervan sprak, of ik gek geworden was. Maar voegt de heer P.Dros hieraan toe nu maalde T.E.S.O. ondanks de crisis toch nog een mooie winst. Laag water. De heer Jac. Kooiman merkt op, dat de Tex. Crt. corr. uit Oost schreef, dat het water aldaar wel lager maar niet hooger dan normaal kwam nu de Zuiderzee bijna afgesloten is. De voorz. acht dit zeer wel mogelijk. Hij verwacht zelfs, dat Friesland last van het water zal krijgen, terwijl bij O.-wind mogelijk de boot al leen op wieletjes nog de haven binnen zal kunnen komen. In dit verband wijst spr. op de brochure van de heer Den Herder. Dat de haven zal verzanden is lang niet denkbeeldig. Niemand durft het ontkennen. Van aandeelhouders zijn geen voorstel len ingekomen, zoodat punt 7 van de agenda geschrapt wordt. Waardeering. Op 18 Juni zal het 25 jaar geleden zijn dat stappen werden gedaan om tot een eigen stoombo.otdienst te komen. Ik weet, zoo spreekt de heer Pisart tot de voorz., Idat u dag en nacht gewerkt heeft om wat goeds tot stand te brengen. U heeft ge toond rug te hebben en een man uit een stuk te zijn. Uw voorspelling, dat T.E.S.O. voor Texel een goudmijn zou zijn, is be waarheid. Ik weet mij de tolk der verga dering, ja, van alle aandeelhouders, wan neer ik u dank zeg voor de activiteifo de zorg en de moeite, door u aan de dag gelegd. Hoe grooter vereeniging, hoe meer werk. Ontzaglijk veel werk is ook ver richt door de heer P. Dros, secr. Hij moge nog jaren lang T.E.S.O. tot steun zijn, besluit de heer Pisart. De voorz. brengt dank voor deze woor- iden, mede namens de heer Dros, al had hij ze op de dag van het jubileum beter op haar plaats geoordeeld. Ik heb altijd geholpen, de maatschappelijke wagen te trekken, misschien wel, omdat ik het al tijd zoo druk had. Wie het druk heeft, moet zijn tijd goed verdeelen en zoo vond ik ook gelegenheid mij te wijden aan het belang van T.E.S.O. en dus van Texel. En dit zal ik blijven doen zoo lang en zoo goed als in mijn vermogen is. De heer Pisart merkt nog op, dat hij veronderstelde, dat er geen alg. vergade ring meer komt en daarom nu die woor den sprak. Op tljld vertrekken. De heeren C. S. Keijser en A. Ran klagen over het niet op tijd vertrekken waardoor menigeen bus of trein niet meer kan halen. Voorz. wijst in verband hier mee op het vele vrachtgoed, dat gelost en geladen moet worden. Een mannetje er bij nemen helpt niet. Ze loopen elkaar in de weg. Ook moet, zoolang de Oude lig plaats niet gekozen kan worden, veel tijd met zwenken in de haven verloren gaan;. Alle moeite wordt echter gedaan om op tijd te varen. Concurrentie door ide Jeugdherberg. De heer F. van Twisk vraagt of jeugd herbergbezoekers op de boot reductie ■krijgen. Het antwoord luidt bevestigend. Wie lid is van de Ned. Jeugdherberg- centrale, krijgt reductie. De heer Van Twisk protesteert hiertegen, mede namens een groep pensionhouders, die schade ondervonden van de jeugdherberg. Uit brieven kan hij aantoonen, dat men er zelfs mee dreigt: „Ik wil voor zooveel logeenen. Zoo niet, dan gaan we naar de jeugdherberg". Waarom aan alle vreemdelingen geen reductie gegeven? Voorz. bestrijdt dat T.E.S.O. met de jeugdherberg de pensions afbreuk wil doen. Hoofddoel is, veel menschen naar Texel te trekken, Texel algemeen bekend te maken. Ongetwijfeld zullen de pen sions hiervan de vruchten plukken. De heer W. H. Lap merkt op, dat de re ductie in de Jeugdherberg wordt uitbe taald. Daar krijgen ze ook een kaartje, waarop reductie wordt gegeven, wanneer ze teruggaan. Dit voordeel genieten leden van de J.H.C. alleen. De heer Epe, meent, dat met Pinkster de concurrentie van „Pajiorama" toch wel gebleken is. Die zat vol en in de Koog konden er nog heel wat bij. Hoe lang mogen ze er blijven Hierop ant woordt de heer Lap, dat dit verblijf zoo kort mogelijk wordt gehouden. Komen er nieuwe gasten, dan moeten zij, die er het langst zijn, plaats maken. De heer G. J. Duinker meent, dat men zijn oordeel nog wat moet opschorten. De jeugdherberg is nog geen jaar oud. Naar het zich laat aanzien, wordt ze, dank zij de reclame, weixe de bezoekers (sters) er voor maken, spoedig zoo druk bezocht, dat het een voortdurend komen en gaan van trekkers wordt. „Trekkershuis" is ook haar juiste bestemming. Wie langer dan een paar dagen hier logeerren wil, is toch op hotel of pension aangewezen en bo vendien zal de stroom van vreemdelingen veel 'grooter zijn dan de jeugdherberg die toch een kostelijke reclame voor Texel maakt (dit wordt door niemand bestre den) bevatten kan. De voorz. deelt terloops mee, dat de herbergouders een buitengewoon stel zijn. Hij heeft de moeder schertsend wel eens verweten, dat ze veel te lekker kookt. Intusschen een praehtreclame voor de goede zaak. De heer Parlevliet meent, dat wie gewoon is van een jeugdherberg ge bruik te maken, niet naar een pension gaat. Wel schijnt men te trachten de pen- sionprijs te drukken. De heer P.Dros is van oordeel, dat men de jeugdherberg als boeman gebruikt. Een late boot Zondags. De heer Epe stelt voor Zondags een late boot, b.v. 8 uur nam. van Texel te laten varen. Dan hebben bezoekers hier een mooie dag. De voorz. deelt mee, dat proeven, hiermee vroeger genomen, op een teleurstelling uitliepen. De heer Lap zegt er in principe wel voor te gevoelen. De boot van zes uur zou behouden moeten worden. Kapitein Duinker meent, dat de meesten liever om vier uur dan om zes uur van Texel willen. De voorz. vraagt zich af, of het instellen van een late boot gemotiveerd is. Het personeel heeft zo mers toch al een lange dag. Spr. wil ech ter wel nog eens een proef nemen. De heer R. Daalder stemt met de heer Epeirt, maar de heer J. Beumkes oordeelt als kapitein Duinker. Goedkoope dagretours. De heer Verberne pleit voor meer goed koope dagretours. Hij ziet niet in, dat de Texelsche winkeliers hier nu nog tegen zullen zijn. Voorz. betwijfelt dit. Destijds was de middenstand er sterk tegen. Ik kocht destijds als ingezetene alles op Texel. Wanneer allen zoo deden was er tegen meer goedkoope booten geen be zwaar. Maar nu? De heer Verberne blijft bij zijn voorstel. Als er meer saamhoorig- heid is, komt de zaak in orde. Gratis vervoer. De heer J. Parlevliet stelt voor, arme drommels, ouders, die hun kind b.v. in het ziekenhuis te den Helder doen ver plegen, gratis vervoer toe te staan. Na uitvoerige discussie wordt het voorstel aangenomen. Zij, die hiervoor in aanmer king meenen te komen, doen verstandig, zich in verbinding te stellen met de direc teur. Elk geval wordt op zichzelf beoor deeld. Zoo noodig, strijkt T.E.S.O. de hand over het hart. Tariefver Iagïng. De^ heer G.Michels merkt op, dat door T.E.S.O. over een vervoeropbrengst van f 103000 of f 36000 winst werd gemaakt. Wanneer de 112000 personen, die ver voerd zijn, 10 ct. minder betaalden, zou die winst misschien f25000 en dus nog zeer behoorlijk zijn. De voorz. echter bestrijdt tariefverlaging op bovenmelde gronden. Wie profiteeren van de gemaakte winst? De Texelaars in de eerste plaats. Er staat boxendien nog zooveel op het repertoire^ dat geld moet kosten. De heer Dros brengt nog in het midden, dat wie in Texels belang wil praten, T.E.S.O. zoo sterk mogelijk moet maken. Is T.E.S.O. een goudmijn, dan is ze dat in de eerste plaats voor Texel. Nieuwbouw. De heer A. van der Meulen vraagt, of het bestuur nog een alg. verg. belegt alvorens definitief tot nieuwbouw te be sluiten. De voorz. antwoordt hierop, dat dit, zoo noodig, zal geschieden. Onze plicht is het niet, vervolgt hij. De statu ten zeggen er niets van. Als we morgen Marsdiep of Dageraad kunnen verkoopen doen we dat als het in T.E.S.O.'s belang) is. Hoe zouden de aandeelhouders kunnen beoordeelen of dat noodig is of niet? Wij doen heel weinig buiten de alg. ver gadering om. Men moet van ons echter niet eischen, dat we alle beslissingen in overleg met de aandeelhouders nemen. Wie dit niet vertrouwt, had ons niet moe ten kiezen. Pensioenverhooging. De heer Epe heeft de gepensicmneerde W.Kaan op een modderboot zien werken, en vraagt of het pensioen van T.E.S.O. waarborg geeft voor een menschwaardig bestaan. Voorz. zegt, dat het pensioen 50 pet. van het salaris bedraagt; weduwen;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1932 | | pagina 2