Jaarverslag.
Aan het jaarverslag, door directeur
Stompff uitgebracht, ontkenen we:
Van 1 Nov.31 Dec. werd driemaal
daags gevaren wegens de slechte toestand,
van de haven en het daardoor niet kun
nen vanen in donker.
Personeel: W.Kaan werd 6 Maart ge-
pensionneerd. T. Pongers werd machinist
stoker. C. P. Karsman werd op proef als
stoker aangesteld.
Kapitein C. Duinlcer Lz., dk 28 Maart
pensioengerechtigd was, bleef voorloopig
op verzoek nog één jaar in functie. Agent
A. Luijckx te den Helder werd in vaste
dknst genomen. Salaris agent J. de Vries
wend 19 April van f20 op f24 gebradht.
J.S. Groendijk deed in het drukke seizoen
tijdelijk dienst als conduckur.
Op 7 April werd van J.S.Dijt vooi
f 5600 hoeve Panorama gekocht. Officieek
opening Jeugdherberg 4 Juli. Op 4 Mei
wenden maandabonn. 2e klas ingevoerd
115.Op 27 Aug. wend het passa
giersvervoer per Mok-bootje op last van
de commandant van het vliegkamp stop
gezet.
Over de verlies- en winstrekening per
31 Dec. 1.1. valt mee te deelen, dat op de
rekening „Effecten" door koersdaling
f3707,50 verlies geleden werd, welk be
drag afgeschreven werd. Aan pensioen-
fonds-premiën voor het personeel werd
f5493 betaald. (Het personeel draagt hier
aan niet bij). De steenkoolrekening be
loopt f13506 of f2743 minder dan in.
1930. De prijzen liepen van f 15.49 tot
f 13.10 franco bunkers. Van de rekening
Onderhoudskosten a f 15790,21 komt
f8381,59 ten laste van de Marsdiep (schip
14263,10, machine f4118,49) en f7093,58
ten laste van de Dageraad (sohip f4558,44
machine f 2535,14)
Voor het overige verwijzen we naar
vorige nrs. van ons blad en het weldra
in druk versohijnend jaarverslag.
Opmerkingen.
De heer J.C. Rab vraagt, ihet verslag in
druk te willen doen verschijnen. Voorz.
antwoordt, dat dit sinds twintig jaar ge
schiedt.
De heer Joh. Parlevliet zou de tijd, dat
de „Marsdiep" uit de vaart geniomen
moet worden, zooveel mogelijk willen be
korten. Hij heeft te den Helder wel eens
één man met schilderwerk daaraan bezig
gezien. Kan het verven niet gebeuren,
vraagt spr., terwijl ze de machine op
knappen
Voorz .deelt mee, dat het bestuur er
steeds op uit is, die tijd zooveel mogelijk
te bekorten, maar zegt geen ijzer met
handen te kunnen breken. Nu we in de
Dageraad een reserveboot hebben, heeft
het onderzoek en herstel grondig plaats.
Gelijk met het machine-nazien schilder
werk laten verrichten, zou niet doelmatig
zijn. Daar heeft de verf van te lijden. De
heer Stompff acht het uitgesloten dat er
te den Helder maar één man aanwerkte.
Er waren er minstens zes.
Rekening.
De rekening en balans, hierna aan de
orde gesteld worden bij acclamatie goed
gekeurd (zie'n vorig nr. van ons blad). Di
vidend, zes pet., wordt 1 Juni a.s. be
taalbaar gesteld.
Verkiezing.
De heer P. Dros, comm., wordt met 53
van de 68 stemmen herbenoemd. Desge
vraagd verklaart hij zijn functie gaarne
weer aan te nemen. Voorz. feliciteert hem
en TESO met deze herbenoeming. De
heer Dros, zoo voegt 'hij er aan toe, heeft
zijn functie altijd op buitengewone wijze
vervuld.
Nieuwbouw
Een nieuwe boot kost f 140.000
Voorz. verklaart over de bouw van een
nieuwe boot nog maar weinig te kunnen
meedeelen. We hebben de teekening van
een boot, zooals die zou kunnen worden.
Of ze zoo wordt, moet worden afge
wacht. (De teekening circuleert onder de
aanwezigen). De lengte van de ontworpen
boot bedraagt 46 M., breedte 7.6 M.,
diepte 3.10 M. De kosten zouden f 140.000
beloopen. Aan gunning zijn we nog lang
niet toe. De tijd is onzeker en de prijs
ons te hoog. Bij het ontwerpen is reke
ning gehouden met het steeds drukker
autovervoer. Op de „Marsdiep" en vooral
de „Dageraad" laat de accomodatie voor
2e klas passagiers veel te wenschen over.
Ook hieraan wordt op de te bouwen boot
tegemoetgekomen. We leven immers in
een democratische tijd.
Verzandt Texels haven?
De heer A.v.d. Meulen stelt de vraag,
of Texels haven de kans niet loopt te ver
zanden, waarop voorz. antwoordt, dat de
ingenieurs van de Waterstaat de vaste
meening zijn toegedaan, dat dit in de
toekomst gebeuren zal, maar vervolgt
spr. hiermee kunnen we nu toch niet
rekenen. Dat kan nog wel 10—20 jaar
duren.
Verkoop van de „Dageraad"?
De heer A.Eelman vraagt, of T.E.S.O.
bij aankoop van een nieuwe boot de „Da
geraad" gaat verkoopen, en, zoo ja, wat
deze dan kan opbrengen. Voorz. ant
woordt hierop: Als we er een goed bod
op krijgen gaat ze. We willen haar graag
kwijt, want ze kan voor onze dienst niet
meer aan de eisch voldoen. Drie booten
houden, zou ons te duur uitkomen. We
hopen er een flink bedrag voor te kunnen,
maken, maar betwijfelen ot het lukken
zal. f40.000 zou ons lijken, maarDe
beste booten van de Mij. Nederland, die
miljoenen gekost hebben, zijn voor 20 a
50 duizend naar Griekenland verkocht.
Krijgen we er goed geld voor, dan komt
dit ons in de kosten van een nieuwe boot
tegemoet. Als je wat te koopen hebt
echter, zijn ze er als de kippen bij. Wil je
wat kwijt, dan gaat dat slechts metgroote
moeite. Zoolang we geen haast hebben,
kunnen we een goed bod afwachten. Wan
neer we er echter af moesten, zou een
belachelijk lage prijs gekregen worden;
althans in Holland. Onze hoop is op het
buitenland gevestigd. Wanneer we de
„Dageraad" eens spoedig konden ver
koopen, zouden we over een goede liuur-
boot moeten kunnen beschikken, een
boot, die we onmiddellijk tot onze dienst
hebben. Hiervoor is wel een op
lossing te zoeken. Goede huurbooten,
voor ons doel en onze haven geschikt,
zijn er wel te bekomen. (Dit laatste naar
aanleiding van een opmerking van de
heer P. Verberne). We mogen ons bij die
aankoop van een nieuwe boot alleen laten
leiden door de gedachte: We behoeven 'n
boot van prima kwaliteit. Of die mis
schien f 10.000 meer kost, mag geen ge
wicht in de schaal leggen. We kunnen
misschien wel goedkooper klaar komen
dan f 140.000 maar kiezen liever de vei
ligste weg. Onze boot kan wel vrij breed
(maar niet zoo lang zijn. Dit doet de prijs
zoo aan de hooge kant zijn. We hebben
10.5 mijl snelheid als eisch gesteld.
De heer Van der Meulen vraagt welk
bezwaar er bestaat tegen wachten met
verkoopen tot de nieuwe boot er is.
Hierop antwoordt de voorz., dat het er
om gaat er zooveel mogelijk voor te ma
ken. Komt er een gelukkig bod, dan moe
ten we toeslaan.
De heer G. Michels zou liever een
kleine, snelle boot in de vaart brengen en
daarnaast een speciale boot voor auto's.
De Dageraad vaart sneller dan de Mars
diep. In een groote boot, zegt spr., moe
ten we de oplossing niet zoeken. Ook op
de nieuwe boot komen de passagiers tus-
sohen auto's, fietsen en melkbussen in.
Bovendien heeft T.E.S.O. hoogstens de
helft van het jaar een grooter boot noo-
dig. Voorz. gaat met deze redeneeriug
niet accoord. Op de nieuwe boot krijgen
de 2e klas passagiers een bijna evengroot
promenadedek als die van de le. Boven
dien zou het voorstel-MiChels T.E.S.O.
van een kapitaalkrachtige in een armlas
tige maatschappij doen veranderen. Ik
hoorde zelfs zeggen: T.E.S.O. moet steeds
maar heen en weer varen. Dan kom je
geen ruimte te kort. (Men vergat blijk
baar, dat T.E.S.O. een bootdienst en
geen t ramdienst is. Red.)
De heer Verberne zou de Dageraad
zooveel mogelijk in dienst willen nemen,
waarop de heer Dros antwoordt, dat van
autovervoer te voren aangifte moet wor
den gedaan. Indien noodig vaart de Da
geraad. -
De voorz. meent de dienst op Har lin
ger! nog te moeten laten bestaan. De op
brengst was over 1931 grooter dan over
1930. Bovendien wordt het algemeen be
lang er mee gediend. Volgend jaar wordt
de dienst door het gereedkomen van de
Zuiderzeedijk misschien overbodig. De
heer Dros vertelt van iemand, die zich
over de Vlieter liet zetten en zoo Via de
dijk van Friesland naar Texel kwam. De
concurrentie is er dus al. Laat het be
stuur zijn best maar doen, raadt de heer
J.Parlevliet, de Dageraad voor f40.000 te
verkoopen. Als u de consequenties
maar idraagt, zegt de voorz. Wij blijven
echter verantwoordelijk. De heer A.
Dros Sr. vraagt wat de nieuwe boot meer
aan exploitatiekosten zou vragen, waarop
de voorz. antwoordt met f15000f20.000
We derven de rente van ons potje en
moeten zorgen voor rente en afschrijving.
De heer A. Dros Sr. meent, dat Texel
tegen een tariefverhooging van 10 ct.
geen bezwaar zal maken. De vreemdelin
gen toch maken het meest gebruik van
de boot. De voorz. echter zou hiertoe
liever niet overgaan. Texel zit ons juist
op de hals om ide tarieven verminderd te
krijgen. De Texelaars zien de zaak echter
niet goed in. Verlaging zou individueel
voor hen niet veel uitmaken. Tariefver
laging komt niet het meest hun ten goede.
Laat hen bovendien bedenken, dat het
winstsaldo toch voor een groot deel in
het algemeen Texelsch belang wordt aan
gewend.
De heer P.Dros geeft een opsomming,
van wat T.E.S.O. zoo al voor Texel doet:
goedkoope dagretours, gratis ziekenver-
voer, extra diensten f 15 (bestemd voor
het personeel; de kolen geven we cadeau),
gratis vervoer voor gratis onder behan|de-
ling zijnde patiënten, gratis vervoer leer
lingen, 20 pet. reductie voor wie per jaar
vijfmaal met zijn auto overkomt, 20 pet.
reductie op 25 kaarten per jaar, subsidie
aan autobusdiensten, vogeltrekstati|on,
Mooi Texel, Jeugdherberg, fietspaden- en
wegenaanleg, ziekenauto, enz. De dienst
regeling wordt in het belang van Texel
opgesteld, de melkvracht tot 10 ct. ver
laagd. Al deze voordeden geniet Texel
dank zij T.E.S.O. Een particuliere dienst
kan hieraan niet beginnen. Wie met de
boot naar Terschelling gaat, moet lOct.
„tolgeld" betalen. Een extra-reis met
auto Terschelling-Harlingen kost f 100.—
hetgeen voor dit groote traject wel niet
veel is, maar naar verhouding toch veel
meer dan hier.
Voorz. merkt op, dat uit het potje nog
f 25000 genomen moet worden voor de ge
bouwen te Oudeschild, dat het vervoer
van Zuiderzeearbeiders mindert en dat
voor het postvervoer veel minder ontvan
gen wordt. Oppassen is dus de bood
schap. De heer A.Dros Sr. ziet de toe
komst van T.E.S.O. niet somber in. Hij
meent, dat heel Texel weer op de bres zal
staan, wanneer het gaat om T.E.S.O.'s
bestaan.
De heer Parlevliet verwacht door de
Zuiderzeedijk meer stukgoed uit Fries
land. Voorz. deelt deze meening niet we
gens het bezwaar van overladen. T.E.S.O.
zal eerder voor geringer inkomsten staan.
Zoo geeft het rijk ook geen cent subsidie
in de extra kosten bij vervoer over het
Horntje. Het is i]n alle opzichten misère.
Wanneer we ons geheel kunnen bedruipen
kan pas aan tariefverlaging worden ge
dacht.
Somber was ik gestemd in Oct. 1929.
Toen kwam de malaise reeds opzetten.
(In de oorlog reeds, zegt de heer Jac.
Kooiman hierop, voorspelde u, dat we
zwarte jaren zouden krijgen). Men vroeg
zich af, toen ik hiervan sprak, of ik gek
geworden was. Maar voegt de heer
P.Dros hieraan toe nu maalde T.E.S.O.
ondanks de crisis toch nog een mooie
winst.
Laag water.
De heer Jac. Kooiman merkt op, dat de
Tex. Crt. corr. uit Oost schreef, dat het
water aldaar wel lager maar niet hooger
dan normaal kwam nu de Zuiderzee bijna
afgesloten is. De voorz. acht dit zeer
wel mogelijk. Hij verwacht zelfs, dat
Friesland last van het water zal krijgen,
terwijl bij O.-wind mogelijk de boot al
leen op wieletjes nog de haven binnen
zal kunnen komen. In dit verband wijst
spr. op de brochure van de heer Den
Herder. Dat de haven zal verzanden is
lang niet denkbeeldig. Niemand durft het
ontkennen.
Van aandeelhouders zijn geen voorstel
len ingekomen, zoodat punt 7 van de
agenda geschrapt wordt.
Waardeering.
Op 18 Juni zal het 25 jaar geleden zijn
dat stappen werden gedaan om tot een
eigen stoombo.otdienst te komen. Ik weet,
zoo spreekt de heer Pisart tot de voorz.,
Idat u dag en nacht gewerkt heeft om wat
goeds tot stand te brengen. U heeft ge
toond rug te hebben en een man uit een
stuk te zijn. Uw voorspelling, dat T.E.S.O.
voor Texel een goudmijn zou zijn, is be
waarheid. Ik weet mij de tolk der verga
dering, ja, van alle aandeelhouders, wan
neer ik u dank zeg voor de activiteifo
de zorg en de moeite, door u aan de dag
gelegd.
Hoe grooter vereeniging, hoe meer
werk. Ontzaglijk veel werk is ook ver
richt door de heer P. Dros, secr. Hij moge
nog jaren lang T.E.S.O. tot steun zijn,
besluit de heer Pisart.
De voorz. brengt dank voor deze woor-
iden, mede namens de heer Dros, al had
hij ze op de dag van het jubileum beter
op haar plaats geoordeeld. Ik heb altijd
geholpen, de maatschappelijke wagen te
trekken, misschien wel, omdat ik het al
tijd zoo druk had. Wie het druk heeft,
moet zijn tijd goed verdeelen en zoo vond
ik ook gelegenheid mij te wijden aan het
belang van T.E.S.O. en dus van Texel.
En dit zal ik blijven doen zoo lang en
zoo goed als in mijn vermogen is.
De heer Pisart merkt nog op, dat hij
veronderstelde, dat er geen alg. vergade
ring meer komt en daarom nu die woor
den sprak.
Op tljld vertrekken.
De heeren C. S. Keijser en A. Ran
klagen over het niet op tijd vertrekken
waardoor menigeen bus of trein niet meer
kan halen. Voorz. wijst in verband hier
mee op het vele vrachtgoed, dat gelost en
geladen moet worden. Een mannetje er
bij nemen helpt niet. Ze loopen elkaar in
de weg. Ook moet, zoolang de Oude lig
plaats niet gekozen kan worden, veel tijd
met zwenken in de haven verloren gaan;.
Alle moeite wordt echter gedaan om op
tijd te varen.
Concurrentie door ide Jeugdherberg.
De heer F. van Twisk vraagt of jeugd
herbergbezoekers op de boot reductie
■krijgen. Het antwoord luidt bevestigend.
Wie lid is van de Ned. Jeugdherberg-
centrale, krijgt reductie. De heer Van
Twisk protesteert hiertegen, mede namens
een groep pensionhouders, die schade
ondervonden van de jeugdherberg. Uit
brieven kan hij aantoonen, dat men er
zelfs mee dreigt: „Ik wil voor zooveel
logeenen. Zoo niet, dan gaan we naar
de jeugdherberg". Waarom aan alle
vreemdelingen geen reductie gegeven?
Voorz. bestrijdt dat T.E.S.O. met de
jeugdherberg de pensions afbreuk wil
doen. Hoofddoel is, veel menschen naar
Texel te trekken, Texel algemeen bekend
te maken. Ongetwijfeld zullen de pen
sions hiervan de vruchten plukken. De
heer W. H. Lap merkt op, dat de re
ductie in de Jeugdherberg wordt uitbe
taald. Daar krijgen ze ook een kaartje,
waarop reductie wordt gegeven, wanneer
ze teruggaan. Dit voordeel genieten leden
van de J.H.C. alleen.
De heer Epe, meent, dat met Pinkster
de concurrentie van „Pajiorama" toch
wel gebleken is. Die zat vol en in de
Koog konden er nog heel wat bij. Hoe
lang mogen ze er blijven Hierop ant
woordt de heer Lap, dat dit verblijf zoo
kort mogelijk wordt gehouden. Komen er
nieuwe gasten, dan moeten zij, die er het
langst zijn, plaats maken.
De heer G. J. Duinker meent, dat men
zijn oordeel nog wat moet opschorten. De
jeugdherberg is nog geen jaar oud. Naar
het zich laat aanzien, wordt ze, dank zij
de reclame, weixe de bezoekers (sters) er
voor maken, spoedig zoo druk bezocht,
dat het een voortdurend komen en gaan
van trekkers wordt. „Trekkershuis" is ook
haar juiste bestemming. Wie langer dan
een paar dagen hier logeerren wil, is toch
op hotel of pension aangewezen en bo
vendien zal de stroom van vreemdelingen
veel 'grooter zijn dan de jeugdherberg
die toch een kostelijke reclame voor Texel
maakt (dit wordt door niemand bestre
den) bevatten kan.
De voorz. deelt terloops mee, dat
de herbergouders een buitengewoon stel
zijn. Hij heeft de moeder schertsend wel
eens verweten, dat ze veel te lekker kookt.
Intusschen een praehtreclame voor de
goede zaak. De heer Parlevliet meent, dat
wie gewoon is van een jeugdherberg ge
bruik te maken, niet naar een pension
gaat. Wel schijnt men te trachten de pen-
sionprijs te drukken.
De heer P.Dros is van oordeel, dat men
de jeugdherberg als boeman gebruikt.
Een late boot Zondags.
De heer Epe stelt voor Zondags een
late boot, b.v. 8 uur nam. van Texel te
laten varen. Dan hebben bezoekers hier
een mooie dag. De voorz. deelt mee, dat
proeven, hiermee vroeger genomen, op een
teleurstelling uitliepen. De heer Lap zegt
er in principe wel voor te gevoelen. De
boot van zes uur zou behouden moeten
worden. Kapitein Duinker meent, dat de
meesten liever om vier uur dan om zes
uur van Texel willen. De voorz. vraagt
zich af, of het instellen van een late boot
gemotiveerd is. Het personeel heeft zo
mers toch al een lange dag. Spr. wil ech
ter wel nog eens een proef nemen. De
heer R. Daalder stemt met de heer Epeirt,
maar de heer J. Beumkes oordeelt als
kapitein Duinker.
Goedkoope dagretours.
De heer Verberne pleit voor meer goed
koope dagretours. Hij ziet niet in, dat de
Texelsche winkeliers hier nu nog tegen
zullen zijn. Voorz. betwijfelt dit. Destijds
was de middenstand er sterk tegen. Ik
kocht destijds als ingezetene alles op
Texel. Wanneer allen zoo deden was er
tegen meer goedkoope booten geen be
zwaar. Maar nu? De heer Verberne blijft
bij zijn voorstel. Als er meer saamhoorig-
heid is, komt de zaak in orde.
Gratis vervoer.
De heer J. Parlevliet stelt voor, arme
drommels, ouders, die hun kind b.v. in
het ziekenhuis te den Helder doen ver
plegen, gratis vervoer toe te staan. Na
uitvoerige discussie wordt het voorstel
aangenomen. Zij, die hiervoor in aanmer
king meenen te komen, doen verstandig,
zich in verbinding te stellen met de direc
teur. Elk geval wordt op zichzelf beoor
deeld. Zoo noodig, strijkt T.E.S.O. de
hand over het hart.
Tariefver Iagïng.
De^ heer G.Michels merkt op, dat door
T.E.S.O. over een vervoeropbrengst van
f 103000 of f 36000 winst werd gemaakt.
Wanneer de 112000 personen, die ver
voerd zijn, 10 ct. minder betaalden, zou die
winst misschien f25000 en dus nog zeer
behoorlijk zijn. De voorz. echter bestrijdt
tariefverlaging op bovenmelde gronden.
Wie profiteeren van de gemaakte winst?
De Texelaars in de eerste plaats. Er staat
boxendien nog zooveel op het repertoire^
dat geld moet kosten. De heer Dros
brengt nog in het midden, dat wie in
Texels belang wil praten, T.E.S.O. zoo
sterk mogelijk moet maken. Is T.E.S.O.
een goudmijn, dan is ze dat in de eerste
plaats voor Texel.
Nieuwbouw.
De heer A. van der Meulen vraagt,
of het bestuur nog een alg. verg. belegt
alvorens definitief tot nieuwbouw te be
sluiten. De voorz. antwoordt hierop, dat
dit, zoo noodig, zal geschieden. Onze
plicht is het niet, vervolgt hij. De statu
ten zeggen er niets van. Als we morgen
Marsdiep of Dageraad kunnen verkoopen
doen we dat als het in T.E.S.O.'s belang)
is. Hoe zouden de aandeelhouders kunnen
beoordeelen of dat noodig is of niet? Wij
doen heel weinig buiten de alg. ver
gadering om. Men moet van ons echter
niet eischen, dat we alle beslissingen in
overleg met de aandeelhouders nemen.
Wie dit niet vertrouwt, had ons niet moe
ten kiezen.
Pensioenverhooging.
De heer Epe heeft de gepensicmneerde
W.Kaan op een modderboot zien werken,
en vraagt of het pensioen van T.E.S.O.
waarborg geeft voor een menschwaardig
bestaan. Voorz. zegt, dat het pensioen
50 pet. van het salaris bedraagt; weduwen;