...hier «tassend nieuws hog altijd 25 ct. per half ponds pakje Winkelsluitingswet. Ter voldoening aan de wet op het menggebod wordt Blue Band voortaan gemengd met 25°/o allerfijnste Roomboter onder rijkscontrole. Ondanks deze toevoeging g van dure natuurboter BLIJFT DE PRIJS van f Blue Band ONVERANDERD. ihun reis voor een paar dagen onderbre ken en op de plaats rust nouden. in net gevai, waarm ik me bevond, geueorde uit ook werKenjK en nieei ae tyioon nangen, juist voor net kanaal tusscnen ae Paraceis en ue MaciesueldoanKen. Ais ik mijn Koers zou vervolgen, zou ik precies m net cen trum tereent gekomen zijn, wat toen wer kelijk met aan te beveten is, daar men dan vrijwel zeker is, dat men daar niet ongescnonden uit te voorschijn zal ko men. Inpiaats dus van mijn koers te ver volgen, zat er niets anders op, dan even als de tyfoon dat deed, ook net schip op de plaats rust te houden en de machi nes te stoppen, tot het stormveid zich weer zou gaan verplaatsen, om dan aan de hand. van observaties verder te bepa len, hoe men op de bestemming aanste venende, toch buiten het gevaarlijke stormveid kan blijven, in het ondernavige geval bezorgde dit me anderhalve dag oponthoud, doch ik kwam zonder eemge schade aan schip of lading, veilig te Hon- kong. net derde geval oeiren een reis ook met een oer scnepen van ae j.C.j.n. waarop ik gezagvoerder was, op een reis van nonKoiig naai' Japan. in art geval was er door liet meteoro logisch iiisiuuut te nonKoiig een tyioon gcaignaieerdj die m nee uegm van net r uiiiiOoananaai zaï^ en geuurciiue een nag or vijl ais net ware vastgeroest scneen net was voor scnepen orn ue noord bestemd, onmogelijk dit stormveid te jras- seeren. terwijl scnepen die er mgeioopen waren, genoodzaakt waren een noodhaven bmnen te loopen. Nog steeds was de ty foon op dezeitde plaats, toen ik op een Zondagmorgen klaar lag voor vertrek. Het wilde me echter voorkomen, dat toch een beweging moest komen m de tyfoon en besloot ik dus toch Honkong te verla ten en zoolang m de richting hormosaka- naal te stoomen, totdat ik in de Z.W.hoek van het stormveid kwam om daar het schip zoolang op te houden, totdat de tyioon zich in N.O. richting zou verplaat sen, om dan me als het ware achter het veld aan te laten meesleepen naar Japan. Voorzichtig naderde ik dus het centrum tot op een afstand die ik veilig achtte, en bemerkte al spoedig, dat er beweging kwam in het stormgebied, met het reeds door mij voorui (geziene gevolg, dat ik met ©en goede wind en stroom de koers naar Japan kon vervolgen en een reis maakte, zoo vlug als nog nooit te voren. Jongelui, uit deze reisverhalen zult U hebben gezien, dat men zooals in het eerste geval, met groot gevaar voor on gelukken, niet de depressie meestoomende het gestelde doel kan naderen, doch voor dat men er is een noodhaven moet bin- nenloopen, om de opgeloopen schade te herstellen, met het gevolg groot financi eel nadeel door de kosten van reparatie* en een niet onbelangrijk tijdverlies (in het onderhavige geval ongeveer drie we ken). In het tweede geval, werd zelfs de reis bespoedigd, doordat er op het traject HonkongJapan zich een depressie be vond. U zult u thans afvragen, waarom ik deze verhalen over depressies doe en ik antwoord u, dat ik deze in verband wil brengen met de depressie waarin we thans allen zitten op economisch gebied, waardoor de scheepvaart wel in de aller eerste plaats is lamgeslagen en waardoor de toekomst voor u allen er niet roos kleurig uitziet. Ik wensch U er echter op te wijzen, dat evenals men met vrucht met 'n schip kan manoeuvreeren om de nadeelige gevolgen van het stormveid te ontgaan, het in de economische depressie in vele gevallen mogelijk zal blijken te voorkomen^ dat het schip als een wrak in de haren komt of zelfs onderweg vergaat. Dan moet men echter niet handelen zooals in het eerste geval door maar steeds met het centrum mee te loopen. Men nadert dan voorloo- pig wel onder groot gevaar het gestelde doel, doch onderweg zal een noodhaven binnengeloopen moeten worden, om de schade te herstellen. Heeft men echter de moed, om zooals in het tweede geval, een paar dagen op te offeren en des- doods van het gestelde doel af te stoo men, dan kan de schade tot een minimum worden beperkt. Doch beter is het nog, wanneer men zooals in het derde geval voordeel van de uw weg kruisende de pressies zult weten te halen. Bestudeering der feiten is daarvoor echter noodig en erkenning van de nood zakelijkheid, dat, om het gestelde doel te bereiken, het noodig kan zijn, zich voor eenige tijd van het gestelde doel af te wenden teneinde zekerheid te verkrijgin, dat men dat doel toch zal bereiken binnen de kortst mogelijke tijd. Het gunstigste is natuurlijk het derde geval, doch hierin blijft een factor van geluk n.I. het op de juiste tijd zich in beweging stellen van het stormgebied. Ik wensch u toe, dat gij met uw levens schip in het derde geval zult mogen ko men te verkeeren, doch mocht dit niet zoo zijn, spiegelt u dan aan het tweede geval en weest er tevreden mede, dat de tijd om tot uw doel te geraken met eenige tijd wondt verlengd. Doe nooit zooals in blue band O Sa BAND het eerste geval geschetst, door maar mee te varen met de depressie, waarvan het gevolg is, dat uiteindelijk groote scha de uw deel moet zijn. Dus wat er ook moge gebeuren, ik wensch u toe, dat ge altijd de moed zult hebben de steven te wenden en van het gestelde doel zult durven afvaren, als een depressie uw levensweg mocht kruisen. Het behouden binnen brengen van het schip met de la ding is hoofdzaak en de tijd, waarin dit geschiedt komt slechts op de 2e plaats. Hierna ging de heer Lap over tot het uitreiken der diploma's, waarbij hij de geslaagden ©en persoonlijk woord ter aanmoediging soms ter waarschuwing, toevoegde. De namen der geslaagden, met hun rangnummer, zijn: 1. W.C. v.d. Berg. 2. J.L. v. Rheenen, 3. W.C. Hamers, 4. L.S.H. v. Dijk, 5. R. H.J.H. Fortuijn, 6. M.J. Hulscher, 7. G. de Jong, 8. H.H. ter Brugge, 9. G.J.H. Pij pers 10. F.W. Moerbeek. De heer Lap bracht ten slotte dank aan directeur en leeraren voor hun zorg en toewijjding. Liet zich het resultaat vo rig jaar niet gunstig aanzien, de uitslag overtreft 'de verwachting. De Directeur bracht dank voor de waardeerende woorden, die hij voor een groot deel overdroeg aan de leeraren. Spr. voegde er aan toe, geen prijzen ter1 uitreiking bij de Vereen, tot Bevordering van het Zeevaartkundig onderwijs te heb ben aangevraagd, daar geen der leerlin gen iets buitengewoons "had gepresteerd. Zich tot de heeren Willemsen en de Gooijer richtende, die de school gaan verlaten, dankte de directeur voor "het geen zij voor de Z.V.S. deden. Burgemeester Oort bracht eveneens dank aan de beide vertrekkende leeraren Om bezuinigingsredenen weid hun eer vol ontslag verleend, waarover spr. zijn spijt te kennen gaT. Met waandeering sprak hij over het werk van directeur 'en leeraren. De directeur wenschte hij kracht en gezondheid toe, noodig om de school tot nog meer bloei te brengen. De heer Tissot van Patot dankte de di recteur namens de gecommitteerden voor de vriendelijke ontvangst hier en sprak de Jongelui een bemoedigend woord toe. Hij sprak de wensch uit, dat zij van psy chische en moreele depressies niet veel last zouden hebben. Vervolgens werden door de heer Schmidt namens leeraren en leerlingen aan de heeren Willemsen en Gooijer cadeau's aangeboden: aan de heer Wil lemsen een schoorsteengarnituur, w.o. een klok; aan de heer Gooijer een tafel kleed en >een schoorsteenmantelkleed. De heer Willemsen bracht dank voor 't cadeau en de waardeerende woorden en hoopte ook wanneer "hij niet meer aan ide school verbonden zou zijn op de reiend- schap van directeur en leeraren, met wie hij zoo prettig samenwerkte. Ook de heer Gooijer bracht dank voor de waardeering en het souvenir. De heerj. Schmidt bracht als oud-leer ling van de stuurl. afd. en de heer Van den Berg als no. 1 van de geslaagden 2e j. cursus dank aan directeur en leeraren voor de goede lessen en nuttige wenken, van hen ontvangen. Hiermee eindigde deze voor onze Z.V.S. zeker belangrijke bijeenkomst. Ingevolge besluit van de raad van Mei 1931 mogen ALLE winkels in deze ge meente vanaf Maandag 1.1. tot en met Donderdag 4 Aug. a.s. van Maandags tot en met Vrijdags geopend zijn tot des avonds negen uur (op overige dagen zoo als bij de wet bepaald). Het in de laatste raad aangenomen reglement van uitzonde ringen voor de zomertijd is nog niet goedgekeurd door de Kroon en dus nog niet van kracht. Eerstgemeld besluit be hoeft niet de goedkeuring van de Kroon. Immers is bij de wet bepaald', dat de ge meenteraad 21 dagen mag aanwijzen, waarop de sluitingsvoorschriften niet van toepassing zijn. Van deze 21 dagen zijn er onlangs zeven afgenomen voor de ker- misweek, zoodat de negen-uursluiting slechts van kracht is tot 4 Aug. üirten Aigemeene Wijkverpleging. N. N Den Burg f 1 Fam. D 1, N. N. 1,- Veilingbericht Coop. P.T.V. „Texel". Men deelt ons mee: De veiling van Maandag had een rede lijk verloop. De prijzen waren vrijwel ge lijk aan die van de vorige week. Voor sommige partijen een weinig minder. In het laatst van de vorige week was de vraag iets minder. Examens. Zaterdag slaagden te Alkmaar voor 't U.l.o.-■diploma Jb. Eelman, de Cocksdorp, Jannie Hemelrijk, Oudeschild, en 'Her man Bakker, allen leerlingen van de U.l.o. School alhier. We feliciteeren de onderwijzers en de geslaagden met liet succes. Negen leer lingen van de tien slaagden. Onze uio mag er blijkbaar zijn! Onze vroegere plaatsgenoot, de heer A. P.C. Eecen, thans te Amsterdam, oud leerling Z.V.S. alhier, slaagde gisteren voor de acte Wis- en Zeevaartkunde. H.H. Wijding. Z.H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft Zondagavond in de kapel van het Philosophicum te Warmond de tonsuur toegediend aan 53 Eerw. Heeren, onder wie onze plaatsgenoot de Eerw. heer Corn. Joannes Graaf Cz. EIERLAND. Uitstapje van „Dorcas". Donderdag maakte de Chr. Meisjesver- „Dorcas" een uitstapje. We gingen zoo schrijft men ons 's morgens met de auto van A. de Ridder naar vlieg kamp de Mok, waar we alles hebben mo gen bezichtigen, tot de keuken toe. Toen zijn we naai" de duinen gegaan, waar we de inwendige mensch versterkten en van waar de auto ons daarna naar de Koog bracht. Van de Koog gingen we te voet naar de Dennen en na een prettig opont houd vandaar met de auto over den*Burg, de Waal, Oosterend en de Cocksdorp huistoe. Het was een heerlijk dagje.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1932 | | pagina 2