...hier
«tassend nieuws
hog altijd 25 ct. per half ponds pakje
Winkelsluitingswet.
Ter voldoening aan de wet
op het menggebod wordt Blue Band voortaan
gemengd met 25°/o allerfijnste Roomboter
onder rijkscontrole. Ondanks deze toevoeging
g van dure natuurboter BLIJFT DE PRIJS van
f Blue Band ONVERANDERD.
ihun reis voor een paar dagen onderbre
ken en op de plaats rust nouden. in net
gevai, waarm ik me bevond, geueorde uit
ook werKenjK en nieei ae tyioon nangen,
juist voor net kanaal tusscnen ae Paraceis
en ue MaciesueldoanKen. Ais ik mijn Koers
zou vervolgen, zou ik precies m net cen
trum tereent gekomen zijn, wat toen wer
kelijk met aan te beveten is, daar men
dan vrijwel zeker is, dat men daar niet
ongescnonden uit te voorschijn zal ko
men. Inpiaats dus van mijn koers te ver
volgen, zat er niets anders op, dan even
als de tyfoon dat deed, ook net schip
op de plaats rust te houden en de machi
nes te stoppen, tot het stormveid zich
weer zou gaan verplaatsen, om dan aan
de hand. van observaties verder te bepa
len, hoe men op de bestemming aanste
venende, toch buiten het gevaarlijke
stormveid kan blijven, in het ondernavige
geval bezorgde dit me anderhalve dag
oponthoud, doch ik kwam zonder eemge
schade aan schip of lading, veilig te Hon-
kong.
net derde geval oeiren een reis ook
met een oer scnepen van ae j.C.j.n.
waarop ik gezagvoerder was, op een reis
van nonKoiig naai' Japan.
in art geval was er door liet meteoro
logisch iiisiuuut te nonKoiig een tyioon
gcaignaieerdj die m nee uegm van net
r uiiiiOoananaai zaï^ en geuurciiue een nag
or vijl ais net ware vastgeroest scneen
net was voor scnepen orn ue noord
bestemd, onmogelijk dit stormveid te jras-
seeren. terwijl scnepen die er mgeioopen
waren, genoodzaakt waren een noodhaven
bmnen te loopen. Nog steeds was de ty
foon op dezeitde plaats, toen ik op een
Zondagmorgen klaar lag voor vertrek.
Het wilde me echter voorkomen, dat toch
een beweging moest komen m de tyfoon
en besloot ik dus toch Honkong te verla
ten en zoolang m de richting hormosaka-
naal te stoomen, totdat ik in de Z.W.hoek
van het stormveid kwam om daar het
schip zoolang op te houden, totdat de
tyioon zich in N.O. richting zou verplaat
sen, om dan me als het ware achter het
veld aan te laten meesleepen naar Japan.
Voorzichtig naderde ik dus het centrum
tot op een afstand die ik veilig achtte,
en bemerkte al spoedig, dat er beweging
kwam in het stormgebied, met het reeds
door mij voorui (geziene gevolg, dat ik
met ©en goede wind en stroom de koers
naar Japan kon vervolgen en een reis
maakte, zoo vlug als nog nooit te voren.
Jongelui, uit deze reisverhalen zult U
hebben gezien, dat men zooals in het
eerste geval, met groot gevaar voor on
gelukken, niet de depressie meestoomende
het gestelde doel kan naderen, doch voor
dat men er is een noodhaven moet bin-
nenloopen, om de opgeloopen schade te
herstellen, met het gevolg groot financi
eel nadeel door de kosten van reparatie*
en een niet onbelangrijk tijdverlies (in
het onderhavige geval ongeveer drie we
ken). In het tweede geval, werd zelfs de
reis bespoedigd, doordat er op het traject
HonkongJapan zich een depressie be
vond.
U zult u thans afvragen, waarom ik
deze verhalen over depressies doe en ik
antwoord u, dat ik deze in verband wil
brengen met de depressie waarin we
thans allen zitten op economisch gebied,
waardoor de scheepvaart wel in de aller
eerste plaats is lamgeslagen en waardoor
de toekomst voor u allen er niet roos
kleurig uitziet.
Ik wensch U er echter op te wijzen, dat
evenals men met vrucht met 'n schip kan
manoeuvreeren om de nadeelige gevolgen
van het stormveid te ontgaan, het in de
economische depressie in vele gevallen
mogelijk zal blijken te voorkomen^ dat het
schip als een wrak in de haren komt of
zelfs onderweg vergaat. Dan moet men
echter niet handelen zooals in het eerste
geval door maar steeds met het centrum
mee te loopen. Men nadert dan voorloo-
pig wel onder groot gevaar het gestelde
doel, doch onderweg zal een noodhaven
binnengeloopen moeten worden, om de
schade te herstellen. Heeft men echter de
moed, om zooals in het tweede geval,
een paar dagen op te offeren en des-
doods van het gestelde doel af te stoo
men, dan kan de schade tot een minimum
worden beperkt. Doch beter is het nog,
wanneer men zooals in het derde geval
voordeel van de uw weg kruisende de
pressies zult weten te halen.
Bestudeering der feiten is daarvoor
echter noodig en erkenning van de nood
zakelijkheid, dat, om het gestelde doel
te bereiken, het noodig kan zijn, zich voor
eenige tijd van het gestelde doel af te
wenden teneinde zekerheid te verkrijgin,
dat men dat doel toch zal bereiken binnen
de kortst mogelijke tijd. Het gunstigste
is natuurlijk het derde geval, doch hierin
blijft een factor van geluk n.I. het op de
juiste tijd zich in beweging stellen van het
stormgebied.
Ik wensch u toe, dat gij met uw levens
schip in het derde geval zult mogen ko
men te verkeeren, doch mocht dit niet
zoo zijn, spiegelt u dan aan het tweede
geval en weest er tevreden mede, dat de
tijd om tot uw doel te geraken met eenige
tijd wondt verlengd. Doe nooit zooals in
blue band
O
Sa
BAND
het eerste geval geschetst, door maar
mee te varen met de depressie, waarvan
het gevolg is, dat uiteindelijk groote scha
de uw deel moet zijn. Dus wat er ook
moge gebeuren, ik wensch u toe, dat ge
altijd de moed zult hebben de steven te
wenden en van het gestelde doel zult
durven afvaren, als een depressie uw
levensweg mocht kruisen. Het behouden
binnen brengen van het schip met de la
ding is hoofdzaak en de tijd, waarin dit
geschiedt komt slechts op de 2e plaats.
Hierna ging de heer Lap over tot het
uitreiken der diploma's, waarbij hij de
geslaagden ©en persoonlijk woord ter
aanmoediging soms ter waarschuwing,
toevoegde.
De namen der geslaagden, met hun
rangnummer, zijn:
1. W.C. v.d. Berg. 2. J.L. v. Rheenen,
3. W.C. Hamers, 4. L.S.H. v. Dijk, 5. R.
H.J.H. Fortuijn, 6. M.J. Hulscher, 7. G. de
Jong, 8. H.H. ter Brugge, 9. G.J.H. Pij
pers 10. F.W. Moerbeek.
De heer Lap bracht ten slotte dank
aan directeur en leeraren voor hun zorg
en toewijjding. Liet zich het resultaat vo
rig jaar niet gunstig aanzien, de uitslag
overtreft 'de verwachting.
De Directeur bracht dank voor de
waardeerende woorden, die hij voor een
groot deel overdroeg aan de leeraren.
Spr. voegde er aan toe, geen prijzen ter1
uitreiking bij de Vereen, tot Bevordering
van het Zeevaartkundig onderwijs te heb
ben aangevraagd, daar geen der leerlin
gen iets buitengewoons "had gepresteerd.
Zich tot de heeren Willemsen en de
Gooijer richtende, die de school gaan
verlaten, dankte de directeur voor "het
geen zij voor de Z.V.S. deden.
Burgemeester Oort bracht eveneens
dank aan de beide vertrekkende leeraren
Om bezuinigingsredenen weid hun eer
vol ontslag verleend, waarover spr. zijn
spijt te kennen gaT. Met waandeering
sprak hij over het werk van directeur 'en
leeraren. De directeur wenschte hij kracht
en gezondheid toe, noodig om de school
tot nog meer bloei te brengen.
De heer Tissot van Patot dankte de di
recteur namens de gecommitteerden voor
de vriendelijke ontvangst hier en sprak
de Jongelui een bemoedigend woord toe.
Hij sprak de wensch uit, dat zij van psy
chische en moreele depressies niet veel
last zouden hebben.
Vervolgens werden door de heer
Schmidt namens leeraren en leerlingen
aan de heeren Willemsen en Gooijer
cadeau's aangeboden: aan de heer Wil
lemsen een schoorsteengarnituur, w.o.
een klok; aan de heer Gooijer een tafel
kleed en >een schoorsteenmantelkleed.
De heer Willemsen bracht dank voor 't
cadeau en de waardeerende woorden en
hoopte ook wanneer "hij niet meer aan ide
school verbonden zou zijn op de reiend-
schap van directeur en leeraren, met wie
hij zoo prettig samenwerkte. Ook de heer
Gooijer bracht dank voor de waardeering
en het souvenir.
De heerj. Schmidt bracht als oud-leer
ling van de stuurl. afd. en de heer Van
den Berg als no. 1 van de geslaagden 2e
j. cursus dank aan directeur en leeraren
voor de goede lessen en nuttige wenken,
van hen ontvangen.
Hiermee eindigde deze voor onze Z.V.S.
zeker belangrijke bijeenkomst.
Ingevolge besluit van de raad van Mei
1931 mogen ALLE winkels in deze ge
meente vanaf Maandag 1.1. tot en met
Donderdag 4 Aug. a.s. van Maandags
tot en met Vrijdags geopend zijn tot des
avonds negen uur (op overige dagen zoo
als bij de wet bepaald). Het in de laatste
raad aangenomen reglement van uitzonde
ringen voor de zomertijd is nog niet
goedgekeurd door de Kroon en dus nog
niet van kracht. Eerstgemeld besluit be
hoeft niet de goedkeuring van de Kroon.
Immers is bij de wet bepaald', dat de ge
meenteraad 21 dagen mag aanwijzen,
waarop de sluitingsvoorschriften niet van
toepassing zijn. Van deze 21 dagen zijn er
onlangs zeven afgenomen voor de ker-
misweek, zoodat de negen-uursluiting
slechts van kracht is tot 4 Aug.
üirten Aigemeene Wijkverpleging.
N. N Den Burg f 1
Fam. D 1,
N. N. 1,-
Veilingbericht Coop. P.T.V. „Texel".
Men deelt ons mee:
De veiling van Maandag had een rede
lijk verloop. De prijzen waren vrijwel ge
lijk aan die van de vorige week. Voor
sommige partijen een weinig minder. In
het laatst van de vorige week was de
vraag iets minder.
Examens.
Zaterdag slaagden te Alkmaar voor 't
U.l.o.-■diploma Jb. Eelman, de Cocksdorp,
Jannie Hemelrijk, Oudeschild, en 'Her
man Bakker, allen leerlingen van de U.l.o.
School alhier.
We feliciteeren de onderwijzers en de
geslaagden met liet succes. Negen leer
lingen van de tien slaagden. Onze uio
mag er blijkbaar zijn!
Onze vroegere plaatsgenoot, de heer A.
P.C. Eecen, thans te Amsterdam, oud
leerling Z.V.S. alhier, slaagde gisteren
voor de acte Wis- en Zeevaartkunde.
H.H. Wijding.
Z.H. Exc. de Bisschop van Haarlem
heeft Zondagavond in de kapel van het
Philosophicum te Warmond de tonsuur
toegediend aan 53 Eerw. Heeren, onder
wie onze plaatsgenoot de Eerw. heer
Corn. Joannes Graaf Cz.
EIERLAND.
Uitstapje van „Dorcas".
Donderdag maakte de Chr. Meisjesver-
„Dorcas" een uitstapje. We gingen
zoo schrijft men ons 's morgens met
de auto van A. de Ridder naar vlieg
kamp de Mok, waar we alles hebben mo
gen bezichtigen, tot de keuken toe. Toen
zijn we naai" de duinen gegaan, waar we
de inwendige mensch versterkten en van
waar de auto ons daarna naar de Koog
bracht. Van de Koog gingen we te voet
naar de Dennen en na een prettig opont
houd vandaar met de auto over den*Burg,
de Waal, Oosterend en de Cocksdorp
huistoe. Het was een heerlijk dagje.