BURGEMEESTER OORT. Voorz.Die was tijdelijk tot Sept. be noemd. Dhr Leber: Ik Ihieb de indruk gekregen, dat Barbertje moet hangen. B. en W. en de Middenst. Vereen, en zeker de heer I. Vlessing hebben alle krachten ingespannen om de school te behouden. Voorz.: We moeten dankbaar zijn, dat zooveel menschen zich daarvoor moeite gaven. Er was weinig meer te redden. Dhr Bruin (S.D.A.P.): Weiter! Dhr Lap: Nu besluiten is dringend noodig. Anders krijgen we het wachtgeld op de rug der gemeente. Maar wie hoeven de school niet onvoorwaardelijk op te heffen. We moeten alsnog probeeren de school te behouden en trachten 30 leerl. te krijgen. Ik hoop, hoewel ik het betwijfel, dat we daartoe raken. Voorz.: In de, practijk komt daar niets van. We hebben nu een leerling uit Gouda voor de nieuwe cursus, imaar kunnen, die toch niet zoo lang aan het lijntje houden? Dhr Kik kert: De Z.V.S. ligt als een schip op het strand, maar kan nog wel in behouden, haven 'komen. Weth. Vlaming: Met vrome wenschen komen we er niet. We moeten leerlingen hebben. Ik vind, dat het publiek niet veel medewerking getoond heeft. In den Helder en elders is dat an ders. Texel wordt een klas verlaagd. Ik hoop, dat getracht wordt te redden, wat te redden is. Ik hoop hierbij op ieders medewerking (teekenen van instemming). Voorz. concludeert, dat de raad zich.met het voorstel van BenW vereenigt en brengt dank aan Comm. v. Toezicht, leeraren en leerares. 8. Postvervoer dn autobusdienst Den Burg—de Cocksdorp v.v. Voorz.: Ik hoop, dat de raad een goede beslissing zal nemen in het belang der gemeente. We zitten hier als raad en het persoonlijke kan niet altijd op de voor grond treden. Eerst over het postvervoer. Met het rijk kan een contract afgesloten worden tegen f2000 (was f3100). (Zie ook vorig nummer). Dhr Lap: Dit bedrag bevredigt me niet voor twee diensten op de Cocksdorp, 25000 KM. per jaar. Het rijk haalt ons het vel over de neus. We hebben hooger subs, noodig. Dhr Leber: Ook mij Stelt het iteleur. Is door het rijk ook elders geïnformeerd? Voorz.: Naar ons is meegedeeld wel. Weth. Parlevliet: Het is verschrikkelijk laag, maar we hebben er uit gehaald wat er in zat. Er is geworsteld en gevochten. Dhr De Graaf: Kan zoo'n dienst voor f 2000 uitgevoerd wor den? Wij meenden het bod te in de ten aannemen. Weth. Parlevliet: De In specteur zei: De bus kan me niets sdhelen. Je kunt wel een handkar nemen. Als de post er maar komt. Een uur later, dat hindert niet. En dan een stok achter de deur: We gaan straks naar anderen toe om prijs te vragen. Het'rijk heeft een uit- zuigsysteem toegepast. Voorz.: Voor zichtig. Weth. Parlevliet: Ze hebben ons uitgeknepen als een citroen. Dhr Dros: En als we niet aannemen? Voorz.: Dan doet een ander het. Dhr Dogger: Maar niet voor die prijzen. En nu de gunning van de autobusdienst. Weth. Parlevliet: ln ons prae-advies komt niet duidelijk uit, wie de meerderheid vormen in BenW. Welnu, dat zijn de bur gemeester en ik. Die willen de autobus dienst voor f2240 gunnen aan de laagste inschrijver, C. Dros en aan Reuvers on der zekere voorwaarden f500 per jaar toe kennen gedurende vijf jaar (zie ook vorig nr.). Mijn overtuiging is, dat na openb. inschrijving aan de laagste moet worden gegund, wanneer deze in staat wordt ge acht zijn verplichtingen na te kunnen ko men. Moeten wij nu aan Reuvers gunnen? Wanneer men zijn gevoel laat spreken „ja", wanneer men zijn verstand raad pleegt volmondig „neen". Zijn expl.-neke- ning is absoluut onjuist, n.I. veel te hoog. Reuvers poogt BenW er in te laten loo- pen. Het saldo-verlies na het gegoochel met cijfers is f 174,76 bij f5000 subsidie. Het zou Reuvers met open oogen dieper dè put in werken, wanneer men hem toch de dienst gunde maar minder subs. gaf. terwijl volgens R. het vervoer nog af neemt. Het voorstel van de meerderheid van BenW om de pionier van de dienst vijf jaar f500 p.j. te betalen is veel men-( sdhelijker. Wat lees ik o.m. in het keu ringsrapport van autobus Reuvers van Februari 1930 Verschillende tekort komingen, de meeste reeds bij vorige keu ring vastgesteld. R. zou een afgekeurde, althans ongekeurde bus voor reserve- en schoolbus gebruiken. Gezien de opvat tingen van R. ten aanzien van het in standhouden der bussen is keuring nood zakelijk. En in het rapport van Febr. 1932 lees ik: ruiten stuk, levert gevaar op, ruitenwisscher ontbreekt, levert groot ge vaar op, 's avonds bij regen, verband- trommel niet in orde, handrem, weigert geheel, stuurwielas te ruim, stuurkolom onvoldoende bevestigd, voorwielen teveel speelruimte. De bus levert, aldus rapport, van de controleur Maas (den Helder), ernstig gevaar op, moet buiten dienst en niet eerder dan na goedkeuring weer in gebruik. In rapport Sept. 1932 lees ik: Daar de bus gevaar oplevert voor passa giers en verkeer, moet ze direct uit de dienst genomen. Ze mag dan na herkeu ring pas weer gebruikt. In rapport Febr. 1933 staat, dat de bus maar één en dan nog defect geluidssignaal heeft. Conclusie: Wordt het algemeen belang niet gediend wanneer we een andere on dernemer krijgen met twee nieuwe bus sen? Denk ook om de gemeente-finan- ciën, die er zeer somber voor staan. Zonder zeer in grijpende maat regelen zal de begrooting dit jaar wel niet sluitend ge maakt kunnen worden, leder jaar moet f 40,000 worden WETH. PARLEVLIET. opgebracht voor rente en aflossing van leeningen, buiten de T.Ei.M. De schuldenlast, die noodig verminderd moet worden, wordt nog steeds zwaarder door noodzakelijk zeer groote uitgawen. Bedenkt, dat wie de be lasting nog meer moeten opschroeven en dat idie komen moet uit de zakken van. wie alle moeite hebben zich staande te' houden. Zoo juist is de Z.V.S. opgehe ven. Daardoor circuleert ook weer plm. f40,000 minder op ons eiland. Ik hoop dat u zich met het meenderheidsvoorstel van BenW kunt veneenigen en de dienst voor vijf jaar voor f2240 p.,j aan Dros gunt. Wilt u, vervolgt spr., dat ik de reke ning van Reuvers met u doorloop? Dhr De Graaf: 'Ik wil die cijfers weten. Weth. Parlevliet: Reuvers geeft ons zoogenaamd voor benzine de inkoopsprij zen (liep volgens R. in 1932 van 11 op tot 15 ct.), maar ikzelf betaalde bij kleine afname 2 ct. per L. minder Dhr Dog ger: Trek daar geen conclusie uit. Er is geen grooter zwijmenhandel dan die in benzine. Weth. Parlevliet: Reuvers ge bruikte 61 U/2 L. smeerolie voor f 366,90. Volgens deskundige Maas zou hoogstens 400 L. genoteerd moeten staan. Voor bo- vensmering (door de benzine) staat f 195,05. Zou volgens dhr Maas f20 kun nen zijn. Cardanvet 96 Kg,, a SO ct. Vol gens dhr Maas zou dan veel meer ge smeerd worden dan noodig is. Diverse re paraties over 52000 K.M'. f 1707,97. Vol gens dhr Maas zou f800 al ruim hoog zijn. Twee chauffeurs samen f2016,40. Kan op bezuinigd worden, want een van de twee hoeft niet lieele dagen dienst te doen. Verzekering W.A. f312, brandverz. t97.rentezegels, ziekte- en ongevallen wet f115, wegenbelasting f3S7,50, keur loon f60, kon minder als de boel maar 'beter in orde was. Rente f298)—. Welke waarde hebben de bussen dan Opbrengst haartjes f 2600. Ik laat in het midden, of dit juist is. Van raadsleden hebben we wel eens klachten gehoord. Het verlies zou tl74,76 zijn. Is zoo'n rekening juist? Volgens mij niet. Dhr Dogger: Ik heb drie simpele vra gen aan de voorz.: Hangt hier een luid spreker als wij geheime vergadering heb ben De Graaf stelde toen de vraag, ot het besprokene onder ons zou blijven, nraar twee dagen later hoorde ik in de finesses wat hier geheim behandeld is. Ik wil een ernstig onderzoek. WIE KLAPT UIT DE GEHEIME RAAD? Durft 11 staande te houden dat Reuvers' biljet een dag te laat ingekomen is? Wat lezen we in de Texelsche Crt. van. 27 Juli 1932, die de besprekingen altijd nogal aardig weergeeft. Dhr De Graaf: Ik vind dat dit punt een tamelijk poosje te laat komt. Ver zoeke volgend jaar spoed te maken. Dhr Dogger vond f5000 subsidie tame lijk hoog? Is dit in de haak? Reuvers moet er geen potje van maken.. Voorz.: Gezien de boeken van R. is van potje maken geen sprake. Er is zelfs tl00 tekort. Het zou niet royaal zijn van de gemeente als de dienst zich niet kan bedruipen en voor R. geen loon overschoot. Hij heeft twee chauffeurs. Dh Lap zou onderzoek van ge noemde boeken door ©en accountant wenschen. Voorz.: Ja, de zaak moet „kaufmanmisch" voor elkaar gezet wor den. Dhr De Graaf: Wat R. meer krijgt dan voor het postvervoer, is voor de schoolbussen. Deze brengen het ge ven van een behoorlijke subsidie mee. Dhr Parlevliet: Is de ondernemer tevree? Voorz.: Ja. Dhr Kikkert: Dhr R. kwam flink uit de hoek. On danks tariefverlaging. Hij verdient een pluimpje. Tot zoover de krant. Ik noem het een schande de dienst aan te besteden en Reuvers aan de dijk te zetten zonder alles geprobeerd te hebben en hem een flinke voorsprong te geven. Voorz.: Het spijt me .dat uit de ge heime raad gepraat is. Dhr Dogger: U maakt er u gemakkelijk af. Die zaak moet uitgezocht worden. Er is tevoren stem ming gemaakt, wat niet te pas komt. Voorz.: Dat kan afzonderlijk besproken worden. Dhr Lap: Is invloed te be- ïneriten van dat naar buiten uitlekken? Weth. Vlaming: Twee dagen na de raad is verteld wat hier besproken is. Voorz.: Wat de inschrijving betreft:toen we daags na sluiting van de termijn be zig waren de biljetten te openen, was Reuvers aanbieding daar niet bij. Daarna pas kwam Reuvers biljet, waarop voor f 1ingeschreven werd, in ons bezit. Volgens Reuvers en "Nieboer zou de brief tijdig aan dhr Kelder ter hand zijn ge steld. Weth. Vlaming: Ik was er niet bij. Voorz.: R. beweerde opzettelijk zoo laat te hebben ingezonden „om zich niet te laten onderkruipen". Dhr Dog ger: Zoover was het wantrouwen al bij R. Hij durfde niet eerder. Voorz.: Dank u; dat is dus tegen mij persoon lijk. Want ik ontvang de post. Dhr Dogger: Ik bedoel de burgemeester niet. U vormt met de weth. liet college. Er bestond wantrouwen bij R., voortgevloeid uit de dingen, die gebeurd zijn. Als uit de geheime raad geklapt wordt, ben je niet gerust meer. Voorz.: Dat kletsen is 111a de inschrijving gebeurd. Dhr DoggerOmgekeerd. - Weth. Parlevliet: Weest u duidelijker, royaler, stap recht op uw doel af. Dhr Dogger: Ik kreeg bezoek van R., die van alles zei te weteni van zijn broer. Ook zei hij om kwart voor vijf zijn biljet op de laatste dag te hebben afgegeven. Weth. Parlevliet: Dan lie gen ót onze ambtenaren óf R. Wie zouden wij dan gelooven. Dhr. Dogger kreeg een bègrooting van R0 die volgens een des kundige, welke dhr Dogger zeer na staat, valsch is. Als zoo'n wagen mij overrijdt, het ik mijn hoofd nog lustig op en is er geen oent krimp. Dhr Dros: Ik sta zeer na bij een der inschrijvers (zijn broer C. Dros). Die vroeg m'ij, hoe het zat. maar ik verwees hem naar de burge meester. De schoonzoon van dhr Dogger bleek er echter alles van te weten. Dhr Dogger: lk stel van mijn armoedje f 1000 beschikbaar voor wie aantoont, dat mijn schoonzoon de inschrijvingsbiljetten heeft ingezien. Dhr Lap: R. geeft onjuiste djters. Waarom .geen gevolg gegeven aan mijn verzoek om er een accountant in te moeien? Voorz.: De boekhouder van R., dhr Beers, kreeg, onvoldoende gege vens. Daardoor is eie rekening aanvecht baar. Dhr L;g> (heftig)Wij stonden wantrouwig t.o. R. Accountantsonderzoek was een gebiedende eisch. Voorz.: Er waren geen boeken. Dhr Lap: Dat ontslaat u niet van uw verplichting. Waar zijn de rekeningen van de reparaties? Dhr Kikkert: Ook 'n accountant moet gegevens hebben. Hier doet hij niets mee. Weth. Vlaming: Ik vind het geen ma nier R. zoo af te kammen. Dhr Par levliet had drie mnd. eerder met het rap port moeten komen. Het is nu mosterd na de maaltijd. Ik kan nu niet in details tre den. Tot nog toe was Reuvers een ach tenswaardig mensch. Contact heb ik met hem niet. Reu vers was de man, die de dienst opricht te en door zette. We heb ben schoolbus sen gewild en zochten con tact met Reuj vers. Nu het contract afge- loopen is .de den we ons best weer om de post te krijgen en hebben we verhoed dat een ander die kreeg. Ik vind in dit geval ©en inschrijving niet correct. Ik betreur die. Wij zijn moreel verplicht te trachten alles met R. onder het oog te zien. Hij heeft toch gezegdBepalen jullie het bedrag maar en ik zal rijden. Dat R. met opzet een geflatteerde rekening heeft gegeven, geloot ik niet. Ik wil voor f 3500 de dienst R .laten houden. Dat is minder dan f5000, maar toch hoop ik, dat R. er mee kan komen. Voorz;.: Wat dhr Parlevliet zei, was pijnlijk, maar de veiligheidskwestie mag toch wel naar voren worden gebracht.. Het is niet te ontkennen, dat het daarmee altijd aan de kant is geweest Weth., Vlaming: Wij hebben er toch de hand aan gehouden opdat de boel in orde was. WETH. VLAMING. Voorz.: Het spijt me, dat hierover in het publiek zoo gesproken wordt. Weth. Vlaming: Dat moest niet. Weth. Parlevliet: Dus mocht dhr Vlaming wel pleiten voor het gunnen aan R. voor f3500, maar ik mag niet met argumenten voor mijn voorstellen komen. U zegt, dat ik drie maanden eerder had moeten ko men? Ik heb altijd gezegd: opschieten met de zaak (heftig), maar u heeft steeds getraineerd. De zaak is tegengewerkt. Nu bent u z.g. zoo goed voor R., maar hoe wel hij nu al te kort heeft, wilt u hem nog f1500 minder geven. Ik ben zoo niet. Ik wil hem de dienst niet geven maar wel vijf jaar lang f500 p.j. Dhr Lap: Dan wil u dus dhr C.Dros f1300 uit de zak nemen. Dhr Dogger: Uitbuiten. Weth. Parlevliet: Doe ik dat? Wetli. Vlaming: Reuvers heeft met de dienst eerst veel geld verspeeld. Klachten, die ik hoorde, zijn van nul en geener waarde. De gemeente krijgt minder voor de post en dus moet R. ook minder krijgen., T.E.S.O. zeide in de kosten van de 4e bus tot f1250 te willen bijdragen'. Wan neer we R. gunnen onder zekere voor waarden, met borgen, /ben ik verantwoord. De andere mee-inschrijvers hebben allebei een jongen voor wie ze wat zoeken. Ik kan 'het niet over mij krijgen R. zonder meer aan de dijk te zetten. Dhr Dog ger: Grooter zwijnentroep dan benzine- .h an del is er niet. Langs een achterdeurtje, kan men wel voor minder dan 10 ct. koo- pen. Een wethouder moest dat niet wil len. Weth. Parlevliet: Dat is larie, geen gezonde praat. Iedereen kan voor 2 oent minder koopen dan R. noteert, lk ontving ze uit de pomp van .JC.Rab, geen vrije pomp, maar gevuld met Texaco. Dhr De Graaf: De oneenigheid in het college van BenW sticht verwarring inde raad. In dat klappen uit de geheime raad heb ik geen aandeel. Ik vermoed echter, dat de raad gedacht heeft, dat een her- aanbesteding zou volgen. R. vroeg of dit een tijd voor openb. aanbesteden is. Mijn principe is: alles openb. aanbesteden., f 5000 subsidie is me te hoog. Met goede gegevens van R. waren we tevreden ge weest. Maar die ontbreken, wat van R. ©en groote fout is. Van 1921-'24 reed R. zonder subs., hoewel hij geen kapitaal krachtig man was. In 1924 kwamen de schoolbussen en kreeg R. subsidie, f3100 voor de post plus f 2000 subs. Samen ruim f 5000. De schoolbus vervoerde gaande weg meer leerlingen en bracht meer en meer op. Afgeloopen jaar flOOO. Tarief verlaging acht ik niet van ongunstige in vloed, daar er meer passagiers kwamen. Toen was de subs, pas geoorloofd. De' exploitatie werd goedkooper en tenslotte protesteerde de raad tegen langer uitkee- ren. vain f5000. R. kern het z.i. niet voor minder doen. Gevolg: openb. aanbeste ding. We staan nu voor een moeilijk ge val. Een ongeluk is met R.'s bus nooit ge beurd. Het persoonlijk en het algemeen belang strijden met elkaar. Ik betreur, dat BenW de juiste kosten van zoo'n dienst niet weten. De rekening is wat hoog. Een leugentje om bestwil wordt echter meer gebruikt. Laagste inschrijver wil voor f2760 minder dan f5000 rijden. Daar is niet overheen te stappen, f 3500 uitgeven acht ik niet gemotiveerd. Wat het alg. belang eischt, moet een bekwaam jurist maar uitzoeken. Dhr C.Dros wil wel twee nieuwe bussen van f5000 koo pen. Hij rekent dus op de toekomst en zal over vijf jaar de dienst niet willen missen. Zoo is het R. thans ook. Het is een le venskwestie voor R. We zagen in de vorige (geheime) raad een verzoek met veel handteekeningen. We hebben goed- Icooper aanbiedingen, maar van mens enen, die nog geen kosten hebben gemaakt. Wij moeten nu de moreele kant kiezen. Mijn principe van openb. aanbesteding moet ik nu wijzigen. Niemand kan voor- deeliger rijden dan R. Ik wil hem de dienst geven voor het bedrag van de laag ste inschrijver en hoop hiermee een lans te hebben gebroken in het alg. belang, ook in dat van de laagste inschrijver. Ik denk dat ihet grootste deel der gemeente mijn voorstel'goedkeurt. Voorz.: U steltdus niet voor R. f 500 te geven 5 jaar lang, ingevai 'Dros Üe dienst krijgt? Dhr De Graaf ontkent. Dhr Kikkert: Ikwil gunnen aan de heer Dros voor f2240. Wij zijn aan de openb. inschrijving gebonden. Aan de redeneering van R., die mij be-7 zocht, kan ik geen touw vastknoopen. Dhr De Graaf: De andere inschrijvers weten dat gunning voorbehouden was en R. een voorsprong had. Op een vraag van dhr Lap deelt de voorz. mee, dat de andere twee inschrijvers waren (zie ook vorig Zateraagnr.)M. van Ham f3480 en Jac. van Lente tl8,95 per 100 KM. —Dhr Dogger: Wij zijn fel tegen openb. aanbesteding. Dhr De Graaf: En, de vischafslag dan? Dhr Dogger: Die is met een autodienst niet te vergelijken. Staatsboschbeheer besteedde aan en nu' rijdt 'n auto 1 u. voor 68 ct. Oudesohild-de Koog. Ik wil niet klikken, maar Staats boschbeheer zit er mee. Nu alles op zijn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1933 | | pagina 2