c2Jroofi/Jf
^JaascfzfpQst
Movie crazy
Schitterend Bijprogramma
een Bijzondere Attractie
JAP0NST0F OF ZIJDE
M UtlsmutJ mil KEI MM
No. 4828 47s,e Jaargang Zaterdag 31 Maart 1934 Q
PAASCH-ALLERLEI.
Prijzen der plaatsen:
Balcon f 1,00 le rang 60 ct 2e rang 40 ct
"end knippatroon voor
ongekend
amusement.
Gaat zien deze
wonderfilm
Voetbalwedstrijd Nederland-België.
ir waarde vanaf f 5,-
EERSTE BLAD.
Paasch-Gedachten.
LEVENSWATER.
m bb
illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllll
llllllllllll VOOR HOOFD EN HART. 111111111111
llllllllllllllllllillilllllllllllllllllllllllillilllllllllllllllllllllllllllll
TEXELSCHE COU
Uw advertentie in dit blad wokK
op Texel huis aan huis gelenen.
PAASCHVUREN. In Drente (Heegem
-Dwingeloo) halen gewoonlijk de boeren
met paard en wagen de door de jongens
bijeengebrachte brandstof voor het vuur
op, waarbij zij een jongen als „lader"
ineeneinen.
In Bathmen (Overijsel), waar de groote
vuren van vroeger, toen alles „mao de
boake" trok, niet meer ontstoken, wor
den, wordt iin aantal gewonnen, wat aan
grootte is verloren gegaan.
EIERDANS. In de 17e eeuw kende men
verschillende spelen met eieren o a. de
leierdans. In een kring, met krijt getrok
ken, werd een hoopje eieren gelegd. Met
ongeschoeide voeten, de handen in de zij
de, moest men trachten, al hinkende de
eieren één voor één uit de kring te krij
gen.
E1EROAREN. In landelijke plaatsjes
van Noord-Brabant: Helvoirt, Haaien en
Kromvaart, gaan de kinderen langs die
buizen om eieren te verzamelen. Allen
zijn voorzien van ©en vlierstok, een
hegge knuppel, die inaar ieders smaak met
grillige figuren is besneden. Verder is
ieder uitgerust met de noodige voorraad
boterhammen en de onmisbare panne-
koeken. Ze verspreiden zich in groepen
onder een hoofdman en elke groep draagt
met Constance Cummings
Geproduceerd door Harold Lloyd Corp
Een Paramount Film
Eindelijk I Harold is er weer met xljn
mooiste, beste comedle De heerlijkste lach
bui van uw leven wacht U deze week I
Voor dit doel moesten de eieren hard
worden gekookt in koffie, in water met
uienschillen of in andere kleurstoffen*
waardoor de schalen verschillende kleuren
aannamen. Het spel bestaat hoofdzake
lijk in het laten afvallen van hardge
kookte eieren langs de hellingen der dui
men. De eieren, die bij deze manoeuvre
breken, worden terstond opgegeten, of
men verloot ze tegen ©en halve oent het
lot Aldus heeft de folklorist Waling
Dijkstra medegedeeld.
PAASCHTIJD. Op het concilie, dat in
325 te Nice bijeenkwam, werd bepaald,
dat Paschen in 't vervolg gevierd zou
worden op de eerste Zondag, volgend op
de eerste volle maan, na de lentenacht-
evening. Aangezien de maan na de lente-
nachtevening nooit op dezelfde datum vol
wordt, valt Paschen dus nooit op de
zelfde datum, maar kan het ook nooit
vroeger vallen dan 22 Maart en [nooit later
dan 25 April.
E1ERZOEKEN ten slotte.
Veeltijds moeten de kinderen de eieren
die voor hen bestemd zijn, zelf in liefveld
waar men ze verstopt heeft, gaan zoeken.
Men kleurt ze dan met opzet groen, opj,
dat ze moeilijk te vinden zullen ziiin Vggr-
gansche familie bren
gen wij heden- en
morgenavond cenige
uren van
met Harold Lloyd.
Bovendien
met o.a. LOUIS DAVIDS in een Hollandschc film en de
Toegang voor elke leeftijd.
PLAATSBESPREKEN 10 CENT ZEER AANBEVOLEN.
Zie onze reclame-biljetten en foto's in de Zwaanstraat.
LEEST ONZE FILM-RUBRIEK.
Z. -f/M», '/-ym
krijgt U bij ons bij aankoop van een
LINKS: De beroemde ruïne porjoQ II T
val. Restauratie is thans in volle g;" UuU"dU
RECHTS: „De Tempel der Wei„.np m-,i,Pr,
te Pittsburg (V.S.) noemt. Ze kostte ruim A num^..
de hoogste ter wereld te zijn.
zien op
BB PAASCH-BOODSCHAP ffl
BB SB
ffiffifflfflffiffifflfflBBffl II
HET LEVEN OVERWON.
We hebbqn geen Paaschfeest gevierd,
als we niet de jubel van onvergankelijk'
leven in ons hebben voelen opstijgen,
de jubel van het leven, dat de dood
overwint. „Om aan het eeuwige te kun
nen gelooven, moeten we het eeuwige
in ons hebben". Welnu, wij hebben liet in
ons, altijd, en door alles heen, maar wij
zijn er ons veelal niet van bewust. Het
kan zich niet altijd doen gelden, want het
is vaak diep verborgen onder zooveel
dat de wereld biedt, onder veel meer nog,
dat we zelf daarover heen werpen in
een gemoedsstemming die liet bedekt als
een zware sluier, waardoor het niet heen
dringen kan.
O, de merisch maakt zich zelf vaak
rampzalig. Hij zit neder en treurt en
voelt het vergankelijke als iets, dat blij
vend is, dat hem altijd zal blijven neer'
drukken, hem steeds beletten zal blijde
te zijn. Was hij maar'bij machte tusschen
dat vergankelijke en het eeuwige een
scheidslijn te trekken. Kon hij maar dor
sten naar ieen teug van het levende water,
dat zijn ziel zou verkwikken. Maar hij
dorst niet, hij verlangt niet, hij strekt
niet de hand uit naar wat bereid staat
voor hem als voor ieder menschenkind.
Is het lijden dezer aarde dan niet
zwaar? is bet niet moeilijk te dragen*
dreigt liet soms niet boven onze 'krach
ten te gaan Zeker, we geven liet volko
men toe. Maar dit ééne moeten we niet
loslaten: het gaat voorbij. Waar is ooit
in banger doodsangst gestreden, in een
zamer verlatenheid geleden dan in Geth-
semané? Het is goed, dat telkenjare die
lijdensgeschiedenis ons opnieuw voor de
geest wordt geroepen, vertolkt door heer
lijke zangstemmen, die de aangrijpende
klaagtonen doen trillen door onze ziel.
Het is goed, dat we medie-leven en mede-
lijde", om oiidks ...et vol bewustzijn de
overgang mede te maken van droefenis
tot blijdschap, van dood tot leven.
Zje, de Paaschmorgen rijst. De ver
slagenen, de ten doodie bedroefden, ze
begeven zich maar het graf, dat, naar zijl
meenen, hun alles bevat Maar wat zij
zoeken, zij vinden het niet. In de gouden
stralen van de morgen wordt dan echter
de blijde boodschap verkondigd: Het le
ven heeft de dood overwonnen.
Laat ons de boodschap van het Paasch
feest verstaan. Alles om ons heen ont
waakt tot nieuw leven. Zullen wij alleen
in onze droefheid ten ondergaan? Of
zullen ook wij de roepstem vernemen:
Grijp naar wat eeuwig is?
PASCHEN 1934.
ZONDAG.
Een onbesmet leven maakt ons onster
felijk. Emerson.
MAANDAG.
Sta iets van uzelf af; zonder dat is ep
geen geluk onder de memschen.
C. V o s m a e r.
DINSDAG.
Wij voelen zeer gauw en laten zeer
zwaar wegen al datgene, wat anderen ons
doen lijden, maar aan alles, wat wij hen
doen lijden denken wij niet.
WOENSDAG.
Voor de rechterstoel van het eigen
geweten wordt geen schuldige vrijgespro
ken.
DONDERDAG.
Het kleinste in deze wereld is: heb
zucht, genotzucht en grootspraak; het
grootstegrootmoedigheid, zachtheid, wel
dadigheid. Epictetus.
VRIJDAG.
Wanneer men mij beleedigt, tracht ik
mij zoo hoog te verheffen dat de belee-
digimg mij niet bereiken kan.
Descartes.
ZATERDAG
Wat men van de toekomst hopen kan
is dat de menschen met verscherpt ge
hoor naar de geheimen van hun eigen le
ven zullen luisteren. Ellen Key.
'T IS PASCHEN! Nieuw leven! De
aarde ontwaakt, gewekt uit haar donkere
droomen. Daar gaat een hernieuwend, her
boren bestaan, langs velden en wegen en
stroomen. Het zonnelicht trilt van ver
en nabij, wijd over de glimst'rende daken,
om alles, wat hopend op koestering
wacht, tot schooner en beter te maken!
Paschen, zoo vol van gedachten,
Voor een vernieuwend bestaan,
Paschen, zoo vol van verwachten,
't Donkere leed is gegaan.
Gij hebt de banden verbroken,
't Lied van het leven verrijst, A—
Dat ons, in schaduw gedoken,
'c LiJd van de opstanding w'isj|y£R((
Daar is zooveel wat benauwdj^gpn
Nog is er leed om ons heen, .SCHE
Al wat de wereld ons bouwde pj-p
Stortte vol jammer ineen.
Al wat het aardsche bepaalde
Wankelt in nijpende nood,
's Menschen berekening faalde,
Alle vertrouwen ging dood!
Paschen, o feest van het leven,
Sterk ons in moeiten en strijd.
Donkere schaduwen zweven
Over de geest van de tijd.
Leer ons uw wezen omvatten.
Gij, die het zonlicht hervindt,
Leer ons naar opstanding streven,
Paschen, o feest van het leven,
Dat zelfs de dood overwint!
5
1
Uit de diepste, voor het verstand on
peilbare gronden, welt een nieuwe stroom
van leven naar boven. Bij het aanboren
van een wel komt het water vaak eerst
nog maar traag; het druppelt meer, dan:
dat het stroomt. Maar dan plotseling barst
het los. Het spuit naar boven in een,
groote straal.
Zoo gaat het ook met het natuurleven.
Straks komt een breede, sterke stroom
van het reinste en schoonste natuurleven.
Het druppelt nu nog maar. We hebben-
soms meer kans op een witte, dan op,
een groene Paasch. Maar het begin is
er; we hebben het al eenige weken ge
leden met vreugde gemerkt. Er is nog
geen bloemenweelde, maar de teere en
toch zoo dappere sneeuwklokjes wanen
er al eind Januari, de katjes toornen,
ons in de huiskamer hun wonder en hun,
schoonheid, de crocussen bloeien.
Er is hooger leven dan van de natuur
en grooter wonder dan van knoppen, die
gaan zwellen en glanzen. Er is een gees
tesleven en ook een lentetijd voor de har
ten. Het is thans herfst in de menschen -
wereld, donker ,en stormachtig en veel
sterft af en verdwijnt. Maar wederom;
uit onpeilbare diepten, uit de grond der
dingen zal het nieuwe leven komen in de
menschenwereld en het zal de beschaving
doen opbloeien, de kunst doen herrijzen,
staat en maatschappij hernieuwen. Er zijn
reeds enkele druppels van die nieuwe
stroom merkbaar.
Paasch getuigt en profeteert van dat
Levenswater. Daarin moeten wij ons wer
pen, ons louteren en sterken.
'T IS PASCHEN! Maar dringt dit
wel zegenend door in de harten van hen,
die regeeren? Die steeds voor zichzelf
in een stoffelijke strij Jj de eigen, opstan
ding blijven begeeren? Die slechts voor
één volk en zijn toekomst-succes, hun
taak en hun arbeid begonnen. Vernieuwt
zóó de wereld haar kwijnend bestaan?
Genève, hebt g ij overwonnen
'T IS PASCHEN! Er is in uw leven
nog licht Hoe donker de tijd ook mag
dreigen, breng nu eens de stem, die
maar eischt en begeert, in uw hart voor
een wijle tot zwijgen. Erken dan het im
mer herboren begin, van stralende schoon
heid doorweven. Laat zóó in uw hart geen
opstandige geest, maar de geest van de
opstanding leven!